Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 36120-K nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 36120-K nr. 2 |
Artikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het van het Defensiematerieelbegrotingsfonds (K).
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Defensie,K.H.Ollongren
De voorliggende eerste suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de ontwerpbegroting 2022 van hoofdstuk K van de begroting van het Rijk.
In deze eerste suppletoire begroting van het Defensiematerieelbegrotingsfonds zijn de besluiten van het kabinet uit de Voorjaarsnota verwerkt. Deze suppletoire wet dient dan ook in samenhang te worden gezien met de Voorjaarsnota. Als gevolg hiervan wordt het Defensiematerieelbegrotingsfonds (DMF) 2022 met € 602 miljoen verhoogd tot € 5,99 miljard.
In paragraaf 2.1 wordt de cijfermatige aansluiting ten opzichte van de ontwerpbegroting uiteengezet. Vervolgens worden in paragraaf 2.2 de belangrijkste begrotingswijzigingen op deze begroting van het Defensiematerieelbegrotingsfonds vermeld, waarna deze in paragraaf 2.3, overzicht ontvangsten- en uitgavenmutaties, worden toegelicht. Afsluitend is in paragraaf 2.4 per artikel een tabel opgenomen met daarin de budgettaire gevolgen van beleid en de uitgaven- en ontvangstenmutaties. Per artikel worden de mutaties groter dan of gelijk aan onderstaande staffel op het niveau van de financiële instrumenten (en eventueel artikelonderdeel) toegelicht.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen | Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) | Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
< 50 | 1 | 2 |
=> 50 en < 200 | 2 | 4 |
=> 200 < 1000 | 5 | 10 |
=> 1000 | 10 | 20 |
De toelichtingen op de uitgaven gelden ook voor de verplichtingen. Alleen indien sprake is van een groot verschil van de verplichtingenmutaties ten opzichte van de uitgavenmutaties wordt dit verschil apart toegelicht. Deze verschillen ontstaan bijvoorbeeld doordat verplichtingen zijn aangegaan die niet tot een uitgavenmutatie leiden of door regelingen waarvoor de verplichtingen dit jaar worden aangegaan terwijl de uitgaven pas volgend jaar (of in de jaren daarna) plaatsvinden.
De eerste suppletoire begroting geeft een totaaloverzicht van financiële afwijkingen ten opzichte van het DMF en wordt tegelijk met de Voorjaarsnota ingediend en uiterlijk 1 juni gepubliceerd. Gelijktijdig met het departementeel jaarverslag - aangeboden op Verantwoordingsdag - is de afwijkingsrapportage van het Defensie Projecten Overzicht (DPO) aangeboden aan de Kamer. Met het DPO geeft Defensie halfjaarlijks een integraal inzicht aan de Kamer in de lopende Defensie Materieel Proces (DMP) projecten, waarbij afwijkingen op product, tijd en / of geld van projecten gelijk aan of groter dan € 25 miljoen worden toegelicht.
Met het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de uitgavenbegroting 2022 van het Defensiematerieelbegrotingsfonds (K) ten opzichte van de vastgestelde begroting met een bedrag van € 602,1 miljoen te verhogen en het ontvangstenbudget met € 912,5 miljoen te verhogen. Dit leidt voor het Defensiematerieelbegrotingsfonds tot een uitgavenbudget van € 5.989,2 miljoen en een ontvangstenbudget van € 6.299,6 miljoen. De begroting voor de in 2022 aan te gane verplichtingen stijgt met € 2.658,0 miljoen tot € 7.476,3 miljoen. De cijfermatige aansluiting ten opzichte van de ontwerpbegroting 2022 is als volgt:
Stand vastgestelde begroting 2022 | € 5.387.062 |
Wijzigingen 1e suppletoire begroting 2022 | € 602.118 |
Stand begroting Defensie (K) in de voorjaarsnota 2022 | € 5.989.180 |
Stand vastgestelde begroting 2022 | € 5.387.062 |
Wijzigingen 1e suppletoire begroting 2022 | € 912.485 |
Stand begroting Defensie (K) in de voorjaarsnota 2022 | € 6.299.547 |
Coalitieakkoord 2021-2025
De krijgsmacht staat in dienst van Nederland om onze vrijheid, veiligheid en welvaart te beschermen. De diversiteit en complexiteit van dreigingen maakt duidelijk dat de krijgsmacht in uiteenlopende scenario’s snel en daadkrachtig moet kunnen worden ingezet, vaak op meerdere plekken tegelijk, als onderdeel van internationale samenwerkingsverbanden en onder wisselende omstandigheden. We kunnen ons niet slechts op één bepaalde dreiging of één bepaald soort optreden richten. Door extra middelen beschikbaar te stellen kiest het kabinet voor het bouwen aan een toekomstbestendige krijgsmacht. Het kabinet investeert deze kabinetsperiode €10,7 miljard in onderhoud en intensivering van de defensie uitgaven en structureel trekt het kabinet €3 miljard uit.
Met de besluitvorming over de Voorjaarsnota 2022 heeft het kabinet besloten om aanvullend te investeren in Defensie. Het kabinet geeft hiermee invulling aan de motie Sjoerdsma c.s., waarin onder andere wordt verzocht om nog tijdens deze kabinetsperiode extra in Defensie te investeren. Het kabinet verhoogt de defensieuitgaven structureel met 2,2 miljard euro. Als onderdeel hiervan worden bestaande Rijksuitgaven voor 200 miljoen euro structureel als Defensie-uitgaven toegerekend aan de NAVO-norm, in aanvulling op de huidige toerekening. Met het aanvullend budget en de toerekening voldoet Nederland in 2024-2025 aan de NAVO-norm van 2%. Na 2025 zakt dit percentage terug tot onder de norm van 2%. De aanvullende investeringen worden verwerkt in de Defensiebegrotingen voor 2023, die op Prinsjesdag aankomende september worden gepresenteerd. Het aanvullend budget wordt samen het budget uit het coalitieakkoord verwerkt in de Defensienota.
We versterken onze krijgsmacht en verhogen de uitgaven richting de drie hoofdtaken en internationale verplichtingen. Hiermee wordt de basis van de krijgsmacht versterkt. Daarmee worden de gereedheid, inzetbaarheid en wendbaarheid zo snel mogelijk verhoogd. Concreet betekent dit een verdere versteviging van de bedrijfsvoering en versterking van de operationele ondersteuning van de gevechtseenheden, zoals:
– Ophoging van de inzetvoorraden;
– Versterking van de luchttransportcapaciteit;
– Versterking van de geneeskundige keten;
– Uitbreiding van vuursteuncapaciteiten;
– Uitbreiding van de capaciteiten voor intelligence, surveillance en reconnaissance (ISR);
– Verbeteren van de arbeidsvoorwaarden van het personeel. Daarnaast investeert Defensie in modern materieel (inclusief digitalisering, innovatie en benodigde nieuwe capaciteiten).
Naast het fundament wordt de gevechtskracht versterkt. De nadruk hierbij ligt op het multidomein optreden: het gezamenlijk bereiken van effecten. Zo wordt de geïntegreerde lucht- en raketverdediging versterkt, met uitbreiding van de grondgebonden luchtverdediging en het aantal jachtvliegtuigen, evenals aanschaf van langeafstand- en precisiewapens, die ook vanaf fregatten en onderzeeboten kunnen worden ingezet. Om snel te kunnen reageren op crisissituaties, worden de special operations forces van de marine en landmacht versterkt met ondersteunende eenheden en middelen, zoals speciale helikopters. Bovendien breidt Defensie capaciteiten uit die een bijdrage leveren aan de nationale veiligheid, waaronder de bescherming van vitale infrastructuur en processen.
De middelen vanuit het Coalitieakkoord worden met deze suppletoire begroting vanuit de Aanvullende Post (AP) overgemaakt naar de Defensiebegroting. Uitzondering hierop zijn de middelen voor vastgoed. Deze middelen zullen volgen na nadere uitwerking van de planning in de komende periode. Ook blijft een deel (€ 165 miljoen) van de middelen voor arbeidsvoorwaarden staan op de AP en schuift door van 2022 naar 2023.
De toelichting voor de jaren 2023 en verder op de middelen die defensie uit het CA ontvangt volgt eerst in de komende defensienota en daarna in de ontwerpbegroting 2023. De middelen die reeds in 2022 aan de begroting worden toegevoegd worden in deze suppletoire begroting reeds toegelicht. Dit betreft voor het CA voornamelijk het geld dat defensie ontvangt voor het verbeteren van de arbeidsvoorwaarden. De toelichting in deze suppletoire begroting is enkel op 2022 gericht.
Andere belangrijke begrotingswijzigingen
Naast de toevoeging vanuit het Coalitieakkoord wordt met deze eerste suppletoire begroting de prijsbijstelling en de eindejaarsmarge ter hoogte van respectievelijk € 104,9 en € 577,4 miljoen aan de begroting toegevoegd. De prijsbijstelling is reeds met deze suppletoire begroting verdeeld over de prijsgevoelige onderdelen van het DMF. Daarnaast wordt in deze suppletoire begroting het actualiseren van het Defensie Lifecycle Plan verwerkt. Met deze actualisatie zijn de projecten op basis van de meest actuele ramingen in het juiste kasritme gezet.
Toelichting | Omschrijving | Artikelen | Totaal |
---|---|---|---|
Begroting 2022 (incl. NvW, ISB, moties en amendementen) | 5.387.062 | ||
Belangrijkste suppletoire mutaties | |||
1 | Prijsbijstelling DMF | 1,2,3,4,5,6,7,8 | 265.086 |
2 | Eindejaarsmarge DMF | 1,2,3,4,5,6 | 577.406 |
3 | Kasschuif IT | 6 | ‒ 169.000 |
4 | Kasschuif vastgoed | 5 | ‒ 80.000 |
5 | Kasschuif n.a.v. meerjarig munitieplan voor opleiding en training | 1 | ‒ 61.369 |
6 | Valuta | 1 | 51.452 |
7 | Interdepartementale budgetoverhevelingen | 1,2,3,4,6,7,8 | ‒ 1.451 |
Overige mutaties | 18.543 | ||
Stand 1e suppletoire begroting 2022 | 5.989.180 |
Toelichting belangrijkste mutaties
1. Prijsbijstelling DMF
De prijsbijstelling tranche 2022 voor het DMF van € 165,1 miljoen is toegevoegd aan de Defensiebegroting, waarna de toewijzing naar de diverse artikelen van het DMF heeft plaatsgevonden.
2. Eindejaarsmarge DMF
Dit betreft de toevoeging van de eindejaarsmarge 2021 van € 166,5 miljoen aan het DMF.
3. Kasschuif IT
Dit betreft een kasschuif voor investeringen in IT. Met deze kasschuif worden middelen vanuit 2022 naar latere jaren geschoven waardoor het kasritme in lijn gebracht wordt met de verwachte uitgaven.
4. Kasschuif vastgoed
Dit betreft een kasschuif voor investeringen in vastgoed. Met deze kasschuif worden middelen vanuit 2022 naar latere jaren geschoven waardoor het kasritme in lijn gebracht wordt met de verwachte uitgaven. Dit heeft geen betrekking op de middelen uit het Coalitieakkoord.
5. Kasschuif n.a.v. meerjarig munitieplan voor opleiding en training
Dit betreft o.a. een kasschuif ten behoeve van de aanschaf van munitie. De middelen worden vanuit 2022 en vanuit de jaren 2027 en 2028 naar de jaren 2023 t/m 2026 geschoven. Deze aanschaf staat los van de aanschaf van munitie waarvoor de eerste incidentele suppletoire begroting is ingediend (kamerstuk 36 092)
6. Valuta
Jaarlijks worden op basis van het CEP de effecten van de wisselkoersmutaties verwerkt op de begroting van Defensie. De meevaller die op basis van het CEP optreedt, komt ten gunste van het rijksbrede saldo.
7. Interdepartementale budgetoverhevelingen
Een aantal ministeries heeft budget overgeheveld naar Defensie voor het uitvoeren van activiteiten. Een deel daarvan is toegevoegd aan DMF. Het betreft onder meer € 4,4 miljoen van Buitenlandse Zaken ten behoeve van bescherming van diplomaten en ambassades door de BSB. Daarnaast is er vanuit het DMF € 6,0 miljoen bokgedragem aam I&W ten behoeve van het SAR contract voor de tweede helft 2022.
Per saldo daalt de begroting van het DMF als gevolg van de interdepartementale budgetoverhevelingen met € 1,5 miljoen.
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 |
Verplichtingen | 922.760 | 59.100 | 981.860 | 305.795 | 1.287.655 | 10.747 | 204.686 | 511.582 | 436.831 |
Uitgaven | 983.034 | 0 | 983.034 | 240.429 | 1.223.463 | 288.872 | 522.750 | 568.652 | 502.371 |
waarvan juridisch verplicht | 65,7% | 77,3% | |||||||
Verwerving | |||||||||
Opdrachten | 791.035 | 0 | 791.035 | 232.111 | 1.023.146 | 366.294 | 471.524 | 722.066 | 582.545 |
Verwerving: voorbereidingsfase | 52.116 | 0 | 52.116 | ‒ 7.350 | 44.766 | 209.199 | 437.018 | 614.121 | 662.897 |
Verwerving: onderzoeksfase | 0 | 0 | 0 | 3.185 | 3.185 | 0 | ‒ 14.010 | ‒ 70.232 | ‒ 93.679 |
Verwerving: realisatie | 738.919 | 0 | 738.919 | 236.276 | 975.195 | 157.095 | 48.516 | 178.177 | 13.327 |
Instandhouding | |||||||||
Opdrachten | 399.167 | 0 | 399.167 | ‒ 59.523 | 339.644 | 1.834 | 38.456 | 68.506 | 27.326 |
Instandhouding Materieel | 399.167 | 0 | 399.167 | ‒ 59.523 | 339.644 | 1.834 | 38.456 | 68.506 | 27.326 |
Kennis en Innovatie | |||||||||
Bekostiging | 32.794 | 0 | 32.794 | 4.593 | 37.387 | 65.998 | 74.998 | 83.498 | 84.998 |
Bijdrage grote onderzoeksfaciliteiten | 2.521 | 0 | 2.521 | ‒ 757 | 1.764 | 30.998 | 39.998 | 48.498 | 49.998 |
Technologieontwikkeling | 23.716 | 0 | 23.716 | ‒ 5.201 | 18.515 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
Kennisgebruik | 3.072 | 0 | 3.072 | 6.775 | 9.847 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Kort Cyclische Innovatie | 3.485 | 0 | 3.485 | 3.776 | 7.261 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 |
Onzekerheidsreservering | 3.735 | 0 | 3.735 | 19.348 | 23.083 | ‒ 400 | 0 | 0 | 400 |
Over-/ onderprogrammering | ‒ 243.697 | 0 | ‒ 243.697 | 43.900 | ‒ 199.797 | ‒ 144.854 | ‒ 62.228 | ‒ 305.418 | ‒ 192.898 |
Ontvangsten | 62.198 | 0 | 62.198 | 19.748 | 81.946 | 480 | 480 | 480 | 480 |
Overige ontvangsten materieel | 62.198 | 0 | 62.198 | 19.748 | 81.946 | 480 | 480 | 480 | 480 |
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 5,0 miljoen of meer toegelicht.
Toelichting op de verplichtingen
De verplichtingen voor Defensiebreed materieel zijn met € 305,8 miljoen naar boven bijgesteld. Dit is een gevolg van het actualiseren van het Defensie Lifecycle Plan. Dit is bijvoorbeeld gebeurd bij het project Verbeterd Operationeel Soldaat Systeem (VOSS) voor een bedrag van € 21,9 miljoen. Verder is in 2022 een meerjarig munitieplan opgeleverd waarmee het extra budget meerjarig, rekening houdend met besteltermijnen en levertijden, in de begroting wordt opgenomen. Aanvullend op de incidentele suppletoire begroting (kamerstuk 36 092) is het verplichtingenbudget voor munitie daardoor in 2022 met € 96,4 miljoen verhoogd.
Toelichting op de uitgaven
Verwerving: voorbereidingsfaseDe voorbereidingsfase van Defensiebreed materieel is met € 7,4 miljoen naar beneden bijgesteld na herschikkingen in het Defensie Lifecycle Plan.
Verwerving: realisatie
De realisatiefase van Defensiebreed materieel is met € 236,3 miljoen naar boven bijgesteld. Dit is enerzijds een gevolg van het administratief verwerken van over- en onderrealisatie uit 2021. Anderzijds is dit een gevolg van het verwerken van herfaseringen uit het Defensie Lifecycle Plan waarmee alle projecten weer in het juiste kasritme zijn gezet. Het betreft hier onder andere de projecten «Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen (DVOW)» (+ € 15,4 miljoen), «Verbeterd Operationele Soldaat Systeem (VOSS)» (+ € 16,3 miljoen) en «BKI Conventionele Munitie» (+ € 22,7 miljoen), die als gevolg van COVID-19 afgelopen jaar veel last hebben gehad van vertraagde leveringen en betalingen. Het project "Defensie Beveiliging- en Bewakingssysteem» (+€ 33,5 miljoen) heeft in 2021 vertraging opgelopen in de verdere ontwikkeling waardoor vervolgstappen nog niet gezet konden worden. Verder betreft het «DOSCO Transport» (+ € 21,6 miljoen), «Verwerving HV-brillen» (+ € 16,2 miljoen), «MILSATCOM» (+ € 11,1 miljoen), «Counter Unmanned Aerial Systems (UAS)» (+ € 24,7 miljoen), en een aantal projecten waarvan de afwijking kleiner is dan € 10,0 miljoen.
Verder is het budget in 2022 met € 26,5 miljoen opgehoogd. Dit mede als gevolg van de uitwerking van motie Hermans (€ 9,0 miljoen). Daarnaast hebben de afgelopen twee jaar meerdere kleinere investeringen vertraging opgelopen, mede als gevolg van corona. Deze investeringen zijn doorgeschoven naar 2022 (€ 17,5 miljoen).
Instandhouding Materieel
Het budget voor de instandhouding van Defensiebreed materieel is met € 59,5 miljoen verlaagd. Bij NvW is o.a. structureel € 60 miljoen toegevoegd aan het munitiebudget om de geoefendheid te vergroten. In 2022 is er een meerjarig munitieplan opgeleverd waarmee dit extra budget meerjarig, rekening houdend met besteltermijnen en levertijden, in de begroting wordt opgenomen. Dit bedrag wordt daarop zodanig aangepast dat de geraamde uitgaven die volgen uit het meerjarig munitieplan aansluiten bij het budget. Als gevolg hiervan is in 2022 het munitiebudget verlaagd met een bedrag van € 61,4 miljoen. Dit komt in latere jaren beschikbaar.
Onzekerheidsreservering
De onzekerheidsreservering is bedoeld om meerkosten te dekken voor onzekerheden die buiten de invloedsfeer van defensie liggen. Voor materieel is de onzekerheidsresevering bedoeld voor het dekken van risico’s bij internationale samenwerking, wanneer een reële kans bestaat dat de situatie leidt tot extra kosten. Periodiek wordt gekeken of daadwerkelijk gebruik gemaakt moet worden van deze reservering. In 2021 bleek er minder budget nodig te zijn waardoor de onderrealisatie uit dat jaar is doorgeboekt naar 2022. Meerjarig zal het budget herfaseerd worden bij de ontwerpbegroting 2023.
Over- en onderprogrammering
Als gevolg van diverse aanpassingen in de budgetten van de Defensiebrede projecten die binnen dit artikel hebben plaatsgevonden, is de overprogrammering op Defensiebreed materieel met € 43,9 miljoen verlaagd. In 2021 bleek er minder budget nodig te zijn waardoor de onderrealisatie uit dat jaar is doorgeboekt naar 2022. Meerjarig zal het budget hergefaseerd worden bij de ontwerpbegroting 2023.
Toelichting op de ontvangsten
De ontvangsten stijgen met € 19,7 miljoen. Dit is een gevolg van het administratief verwerken van de niet gerealiseerde ontvangsten in 2021. De begroting wordt opgesteld aan de hand van diverse verwachte ontvangsten. Het toegevoegde budget bestaat uit meerdere kleine ontvangsafwijkingen. Hierbij gaat het om vertraagde ontvangsten maar ook lagere of hogere ontvangsten ten opzichte van de geprognotiseerde bedragen. Aan het einde van het jaar wordt de begroting bijgesteld aan de hand van de laatste inzichten en gerealiseerde cijfers.
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 439.731 | 40.000 | 479.731 | 447.053 | 926.784 | 3.581.137 | 115.850 | 244.510 | 791.789 |
Uitgaven | 576.381 | 40.000 | 616.381 | 155.343 | 771.724 | 5.065 | 54.445 | 47.674 | 351.452 |
waarvan juridisch verplicht | 65,1% | 79,3% | |||||||
Verwerving | |||||||||
Opdrachten | 621.452 | 0 | 621.452 | 138.762 | 760.214 | 73.011 | 104.812 | 180.399 | 316.374 |
Verwerving: voorbereidingsfase | 45.611 | 0 | 45.611 | ‒ 18.971 | 26.640 | 19.965 | 13.136 | 35.187 | 341.166 |
Verwerving: onderzoeksfase | 68701 | 0 | 68.701 | ‒ 6.360 | 62.341 | 40.536 | 79.897 | 104.967 | ‒ 81.994 |
Verwerving: realisatie | 507.140 | 0 | 507.140 | 164.093 | 671.233 | 12.510 | 11.779 | 40.245 | 57.202 |
Instandhouding | |||||||||
Opdrachten | 138.525 | 40.000 | 178.525 | 43.353 | 221.878 | 506 | 10.638 | 24.659 | 37.591 |
Instandhouding Materieel | 138.525 | 40.000 | 178.525 | 43.353 | 221.878 | 506 | 10.638 | 24.659 | 37.591 |
Over-/ onderprogrammering | ‒ 183.596 | 0 | ‒ 183.596 | ‒ 26.772 | ‒ 210.368 | ‒ 68.452 | ‒ 61.005 | ‒ 157.384 | ‒ 2.513 |
Ontvangsten | 9.684 | 0 | 9.684 | 11.816 | 21.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige ontvangsten materieel | 9.684 | 0 | 9.684 | 11.816 | 21.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 5,0 miljoen of meer toegelicht.
Toelichting op de verplichtingen
De verplichtingen voor maritiem materieel zijn met € 447,1 miljoen naar boven bijgesteld. Dit is een gevolg van het actualiseren van het Defensie Lifecycle Plan aan de hand van de over- en onderrealisatie in 2021. Dit is o.a. gebeurd bij het project Vervanging Onderzeeboten (Commerciel vertrouwelijk) waarbij € 100,0 ‒ € 250,0 miljoen vanuit 2021 aan het budget van 2022 is toegevoegd door vertragingen in het proces. Het gros van de verplichtingen voor de onderzeeboot zal pas in 2023 of later worden aangegaan. Daarnaast zijn bij het project Vervanging maritiem Surface-to surface missile (€ 159,2 miljoen) en het project Vervanging mijnenbestrijdingscapaciteit (€ -64,9 miljoen) ook de faseringen bijgesteld.
Toelichting op de uitgaven
Verwerving: voorbereidingsfase
De onderzoeksfase van maritiem materieel is met € 19,0 miljoen verlaagd. Dit is onder andere te verklaren door een herfasering van de kasreeksen van de projecten Beach Armoured Recovery Vehicle (BARV) en Future Littoral All Terrain Mobility Band Vagn (FLATM BV).
Verwerving: onderzoeksfase
De realisatie van de uitgaven voor verwerving in onderzoek van Defensiebreed materieel is € 6,4 miljoen lager dan begroot in de ontwerpbegroting. Een belangrijke oorzaak hiervoor is het vertragen van de planning van de onderzeeboten. Over de voortgang van de Vervanging van de onderzeeboten is de Tweede Kamer op 27 oktober 2021 met de brief X-34 225 nr. 34 geïnformeerd. Het resterende deel zijn relatief kleine afwijkingen bij diverse projecten.
Verwerving: realisatiefase
De realisatiefase van maritiem materieel is met € 164,1 miljoen verhoogd. Dit is enerzijds een gevolg van het adminstratief verwerken van over- en onderrealisatie uit 2021 (€ 43,8 miljoen). Anderzijds is dit een gevolg van het verwerken van herfaseringen uit het Defensie Lifecycle Plan. Het betreft hier onder andere het project «Combat Support Ship (CSS)» (+ € 25,0 miljoen) dat bijgesteld moest worden door een in 2021 geconstateerde afwijking in de fasering en hoogtes van (deel)betalingen tussen Defensie en Damen Schelde Naval Shipbuilding. Bij het project «Instandhouding Luchtverdediging en Commando Fregatten (LCF)» (+ € 14,3 miljoen) is de herfasering het gevolg van het instandhoudingsprogramma dat van 2021 is doorgeschoven naar dit jaar. Tot slot betreft het ook het project «Mid Life Update Zr.Ms. Johan de Witt (+19,8 miljoen)» en een groot aantal projecten waarvan de afwijking kleiner dan € 10 miljoen is.
Instandhouding
Het budget voor de instandhouding van materieel is per saldo gestegen met € 43,4 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door een onderrealisatie op het betreffende budget in 2021, wat toegevoegd is aan het budget voor 2022 (€ 33,9 miljoen). Daarnaast is er voor € 9,1 miljoen aan prijsbijstelling aan het budget toegevoegd.
Over- en onderprogrammering
Als gevolg van alle aanpassingen die binnen dit artikel hebben plaatsgevonden, is de overprogrammering op maritiem materieel met € 26,8 miljoen verhoogd. In 2021 bleek er minder budget nodig te zijn waardoor de onderrealisatie uit dat jaar is doorgeboekt naar 2022. Meerjarig zal het budget herfaseerd worden bij de ontwerpbegroting 2023.
Toelichting op de ontvangsten
Het ontvangstenbudget is met € 12 miljoen naar boven bijgesteld in verband met verwachte extra incidentele ontvangsten. Een groot deel hiervan komt voort uit werkzaamheden aan de Portugese M-fregatten.
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 546.506 | 332.600 | 879.106 | 296.529 | 1.175.635 | 239.549 | 197.497 | 235.101 | 145.244 |
Uitgaven | 666.136 | 48.800 | 714.936 | 76.796 | 791.732 | 80.933 | 325.873 | 436.797 | 402.650 |
waarvan juridisch verplicht | 55,8% | 79,6% | |||||||
Verwerving | |||||||||
Opdrachten | 587.824 | 8.800 | 596.624 | 21.240 | 617.864 | 112.206 | 262.925 | 411.193 | 450.036 |
Verwerving: voorbereidingsfase | 5.689 | 0 | 5.689 | 2.344 | 8.033 | 41.117 | 189.331 | 367.470 | 407.420 |
Verwerving: onderzoeksfase | 11.052 | 0 | 11.052 | ‒ 4.300 | 6.752 | ‒ 11.700 | 0 | ‒ 20.758 | ‒ 23.268 |
Verwerving: realisatie | 571.083 | 8.800 | 579.883 | 23.196 | 603.079 | 82.789 | 73.594 | 64.481 | 65.884 |
Instandhouding | |||||||||
Opdrachten | 251.974 | 40.000 | 291.974 | 56.350 | 348.324 | 33.441 | 52.681 | 73.534 | 74.669 |
Instandhouding Materieel | 251.974 | 40.000 | 291.974 | 56.350 | 348.324 | 33.441 | 52.681 | 73.534 | 74.669 |
Over-/ onderprogrammering | ‒ 173.662 | 0 | ‒ 173.662 | ‒ 794 | ‒ 174.456 | ‒ 64.714 | 10.267 | ‒ 47.930 | ‒ 122.055 |
Ontvangsten | 2.500 | 0 | 2.500 | 0 | 2.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige ontvangsten materieel | 2.500 | 0 | 2.500 | 0 | 2.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 5,0 miljoen of meer toegelicht.
Toelichting op de verplichtingen De verplichtingen voor land materieel zijn met € 296,5 miljoen naar boven bijgesteld. Dit is een gevolg van het actualiseren van het Defensie Lifecycle Plan. Wijzigingen zijn o.a. opgetreden bij de volgende projecten: Midlife update voor het wapensysteem Infanterie Gevechtsvoertuig CV90 (€ 139,1 miljoen), Midlife Update Fennek (€ 46,3 miljoen) , Vervanging Vouwbrug (€ 45,5 miljoen) en Vervanging CBRN capaciteit (€ 25,2 miljoen).
Toelichting op de uitgaven
Verwerving: realisatiefase
Het budget voor de verwerving realisatiefase is per saldo met € 23,2 miljoen naar boven bijgesteld. Dit is voornamelijk te verklaren door de toevoeging van niet gerealiseerd budget 2021 (€ 22,4 miljoen) aan het budget KMar investeringen bandbreedte 2022.
Instandhouding Materieel
Het budget voor de instandhouding van materieel is per saldo gestegen met € 56,4 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door een onderrealisatie op het betreffende budget in 2021, wat toegevoegd is aan het budget voor 2022 (€ 22,5 miljoen) en er is voor € 13,9 miljoen aan prijsbijstelling aan het budget toegevoegd. Daarnaast wordt het budget bijgesteld met € 30 miljoen. Dit heeft te maken met de defensiebrede herverdeling van de Motie Hermans Middelen o.b.v. uitgewerkte bestedingsplannen. Tevens heeft er in dit kader een bijstelling plaatsgevonden ten gunste van de MATLOG-keten problematiek.
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 636.913 | 146.400 | 783.313 | 891.845 | 1.675.158 | ‒ 185.201 | 277.942 | 392.846 | 267.689 |
Uitgaven | 1.196.398 | 40.000 | 1.236.398 | ‒ 26.315 | 1.210.083 | 255.991 | 349.671 | 389.150 | 288.914 |
waarvan juridisch verplicht | 82,7% | 160,7% | |||||||
Verwerving | |||||||||
Opdrachten | 1.359.903 | ‒ | 1.359.903 | 174.726 | 1.534.629 | 243.537 | 420.002 | 504.490 | 373.706 |
Verwerving: voorbereidingsfase | 13.117 | ‒ | 13.117 | ‒ 7.313 | 5.804 | 209.155 | 217.272 | 329.243 | 275.023 |
Verwerving: realisatie | 1.346.786 | ‒ | 1.346.786 | 182.039 | 1.528.825 | 34.382 | 202.730 | 175.247 | 98.683 |
Instandhouding | |||||||||
Opdrachten | 238.253 | 40.000 | 278.253 | ‒ 15.223 | 263.030 | 15.915 | 32.451 | 27.301 | 24.004 |
Instandhouding Materieel | 238.253 | 40.000 | 278.253 | ‒ 15.223 | 263.030 | 15.915 | 32.451 | 27.301 | 24.004 |
Over-/ onderprogrammering | ‒ 401.758 | ‒ | ‒ 401.758 | ‒ 185.818 | ‒ 587.576 | ‒ 3.461 | ‒ 102.782 | ‒ 142.641 | ‒ 108.796 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige ontvangsten materieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 10,0 miljoen of meer toegelicht.
Toelichting op de verplichtingen
De verplichtingen voor lucht materieel zijn met € 891,8 miljoen naar boven bijgesteld. Dit is een gevolg van het actualiseren van het Defensie Lifecycle Plan. Wijzigingen zijn o.a. opgetreden bij de projecten Verwerving F-35 (€ 792,1 miljoen) en Chinook Vervanging en Modernisering (€ 139,8 miljoen).
Toelichting op de uitgaven
Verwerving: Realisatiefase
De realisatiefase van lucht materieel is met € 182,0 miljoen verhoogd. Dit is enerzijds een gevolg van het adminstratief verwerken van over- en onderrealisatie uit 2021. Anderzijds is dit een gevolg van het verwerken van herfaseringen uit het Defensie Lifecycle Plan. Het betreft hier onder andere het project «Apache Remanufacture» (+ € 55,0 miljoen), door vertragingen in 2021 als gevolg van de COVID-19 problematiek, «Instandhouding F-16 Vliegveiligheid en luchtwaardigheid» (+11,8), «Continuatie VIP Transport Defensie (Commerciel vertrouwelijk)» (+10 ‒ 100 miljoen) en meerdere projecten waarvan de afwijking kleiner dan € 10 miljoen is.
Instandhouding materieelHet budget voor de instandhouding van materieel is per saldo gedaald met € 15,2 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door een negatieve bijstelling van € 20 miljoen als gevolg van een defensiebrede herverdeling van de Motie Hermans middelen o.b.v. uitgewerkte bestedingsplannen. Daarnaast wordt dit veroorzaakt door een ontvlechting uit het budget van de luchtmacht van het overtollige KDC-10 budget ten behoeve van de Multi-Role Tanker and Transport Aircraft (MRTT) Multinationale Unit (MMU) (€ 15,6 miljoen) en er is een tekort op vliegeropleidingen F-16 in 2021 opgelost vanuit de verminderde behoefte op instandhouding F-16 (€ 9,7 miljoen). Daarnaast zijn er enkele toevoegingen aan het budget voor de instandhouding van materieel gedaan: prijsbijstelling 2022 (€ 13,4 miljoen), onderrealisatie op MQ-9 budget in 2021 (€ 7,3 miljoen), compensatie voor de verbeterde koers van de Amerikaanse dollar (€ 5,8 miljoen) en de onderrealisatie op het budget voor instandhouding van materieel in 2021 (€ 2,1 miljoen).
Over-/ onderprogrammering
Als gevolg van alle aanpassingen die binnen dit artikel hebben plaatsgevonden, is de overprogrammering op lucht materieel met € 185,8 miljoen verhoogd. In 2021 bleek er minder budget nodig te zijn waardoor de onderrealisatie uit dat jaar is doorgeboekt naar 2022. Meerjarig zal het budget herfaseerd worden bij de ontwerpbegroting 2023.
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 812.035 | 97.900 | 909.935 | 49.803 | 959.738 | 330.249 | 453.526 | 400.794 | 242.202 |
Uitgaven | 851.402 | 97.900 | 949.302 | ‒ 52.119 | 897.183 | 94.853 | 159.889 | 179.238 | 112.284 |
waarvan juridisch verplicht | 18,8% | 93,4% | |||||||
Verwerving | |||||||||
Opdrachten | 576.337 | 18.400 | 594.737 | 7.115 | 601.852 | 174.289 | 200.445 | 171.435 | 99.592 |
Verwerving: voorbereidingsfase | 208.478 | 18.400 | 226.878 | ‒ 125.018 | 101.860 | 71.840 | 76.369 | 62.059 | 33.311 |
Verwerving: realisatie | 367.859 | ‒ | 367.859 | 132.133 | 499.992 | 102.449 | 124.076 | 109.376 | 66.281 |
Instandhouding | |||||||||
Opdrachten | 401.083 | 79.500 | 480.583 | ‒ 17.778 | 462.805 | ‒ 12.776 | 23.443 | 21.164 | 21.023 |
Instandhouding Infrastructuur | 401.083 | 79.500 | 480.583 | ‒ 17.778 | 462.805 | ‒ 12.776 | 23.443 | 21.164 | 21.023 |
Over-/ onderprogrammering | ‒ 126.018 | ‒ | ‒ 126.018 | ‒ 41.456 | ‒ 167.474 | ‒ 66.660 | ‒ 63.999 | ‒ 13.361 | ‒ 8.331 |
Ontvangsten | 25.599 | ‒ | 25.599 | 341 | 25.940 | 341 | 341 | 341 | 341 |
Overige ontvangsten infrastructuur | 25.599 | ‒ | 25.599 | 341 | 25.940 | 341 | 341 | 341 | 341 |
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 5,0 miljoen of meer toegelicht.
Toelichting op de verplichtingen
Het verplichtingenbudget is met € 49,8 miljoen gestegen met name als gevolg van de uitdeling van de prijsbijstelling (€ 19,5 miljoen).
Toelichting op de uitgaven
Verwerving: voorbereidingsfase
Het budget in de voorbereidingsfase daalt met € 125,0 miljoen. Het betreft projecten waarvan het budget van de voorbereidingsfase naar de realisatiefase schuiven, waaronder Legering Defensiebreed (€ 60,9 miljoen), Renovatie hoofdbaan Woensdrecht (€ 9,1 miljoen), reductie vastgoed footprint (€ 6,4 miljoen), EMVO Woensdrecht (€ 5,8 miljoen) en diverse kleinere projecten. Daarnaast vervalt een eerdere reservering van € 18,3 miljoen voor kostenkengetallen doordat de hogere kostenkengetallen in de projectbudgetten zijn verwerkt. Verder is er € 5,9 miljoen overgeheveld naar het artikel Defensiebreed Materieel voor aankoop van nul-emissie voertuigen.
Verwerving: realisatiefaseHet budget in de realisatiefase is met € 132,1 miljoen toegenomen. Het betreft projecten waarvan het budget van de voorbereidingsfase naar de realisatiefase schuiven, zoals hierboven bij de voorbereidingsfase genoemd. Daarnaast is de realisatie van een aantal projecten vanuit 2021 naar 2022 verschoven, waaronder de projecten aanpassen vastgoed als gevolg van wijziging van regelgeving (€ 16,1 miljoen), bouwtechnische verbeteringen ten behoeve van de brandveiligheid (€ 11 miljoen), NATO Communications and Information Agency (NCIA) (€ 5,7 miljoen) en diverse kleinere projecten.
Instandhouding InfrastructuurHet budget voor de instandhouding van het vastgoed is met € 17,8 miljoen gedaald. Dit wordt met name veroorzaakt door een herschikking van budget van instandhouding naar het programma Verbetering Defensiebrede legering fase 2 ten behoeve van het verminderen van het achterstallig onderhoud (€ 42 miljoen). Daarnaast is prijsbijstelling aan het instandhoudingsbudget toegevoegd (€ 19,5 miljoen).
Over-/ onderprogrammering
Als gevolg van de aanpassingen die binnen dit artikel hebben plaatsgevonden, waaronder een kasschuif naar 2024 en 2025 (€ 80 miljoen), is de overprogrammering op Infrastructuur en Vastgoed met € 41,5 miljoen verhoogd.
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 689.361 | 95.000 | 784.361 | 493.246 | 1.277.607 | 422.944 | 996.403 | 716.287 | 505.499 |
Uitgaven | 792.011 | 95.000 | 887.011 | 34.259 | 921.270 | 231.246 | 755.774 | 518.675 | 373.335 |
waarvan juridisch verplicht | 39,7% | 72,4% | |||||||
Verwerving | |||||||||
Opdrachten | 773.237 | ‒ | 773.237 | 178.135 | 951.372 | 445.727 | 536.890 | 550.738 | 532.418 |
Verwerving: voorbereidingsfase | 425.475 | ‒ | 425.475 | ‒ 12.981 | 412.494 | 404.961 | 486.884 | 515.566 | 531.320 |
Verwerving: realisatie | 347.762 | ‒ | 347.762 | 191.116 | 538.878 | 40.766 | 50.006 | 35.172 | 1.098 |
Instandhouding | |||||||||
Opdrachten | 303.866 | 95.000 | 398.866 | ‒ 30.315 | 368.551 | ‒ 28.277 | 29.274 | 61.561 | 85.863 |
Instandhouding IT | 303.866 | 95.000 | 398.866 | ‒ 30.315 | 368.551 | ‒ 28.277 | 29.274 | 61.561 | 85.863 |
Onzekerheidsreservering | 0 | ||||||||
Over-/ onderprogrammering | ‒ 285.092 | ‒ | ‒ 285.092 | ‒ 113.561 | ‒ 398.653 | ‒ 186.204 | 189.610 | ‒ 93.624 | ‒ 244.946 |
Ontvangsten | 16.769 | ‒ | 16.769 | 0 | 16.769 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige ontvangsten infrastructuur | 16.769 | ‒ | 16.769 | 0 | 16.769 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 5,0 miljoen of meer toegelicht.
Toelichting op de verplichtingen
De verplichtingen voor IT zijn met € 493,3 miljoen naar boven bijgesteld. Dit is een gevolg van het actualiseren van het Defensie Lifecycle Plan. Wijzigingen zijn o.a. opgetreden bij de projecten Vervanging HF-radiosystemen (€ 57,2 miljoen), Satellietcapaciteit (€ 57,2 miljoen) en (Erp M&F S/4 HANA (€ 17,4 miljoen).
Toelichting op de uitgaven
Verwerving: voorbereidingsfase
Het budget in de voorbereidingsfase daalt met € 13,0 miljoen. Het betreft onder meer projecten waarvan budget van de voorbereidingsfase naar de realisatiefase schuift. Dit betreft voornamelijk kleinere projecten.
Verwerving: realisatie
De realisatiefase van IT is met € 191,1 miljoen verhoogd. Dit is enerzijds een gevolg van het adminstratief verwerken van over- en onderrealisatie uit 2021. Anderzijds is dit een gevolg van het verwerken van herfaseringen uit het Defensie Lifecycle Plan. Het betreft hier onder andere het project «GRIT» (+32,3 miljoen) in verband met de opbouw van een benodigd datacentrum. Verder betreft het ook de projecten «Grondterminal Milsatcom» (+ € 10,6 miljoen), «Erp M&F S/4 HANA» (+16,4) en «IT-Bandbreedte <5M€» (+ € 32,7 miljoen) en een groot aantal projecten waarvan de afwijking kleiner dan € 10 miljoen is.
Instandhouding
Het budget instandhouding IT is per saldo met € 30,3 miljoen neerwaarts bijgesteld. Met Motie Hermans is middels een Nota van Wijziging o.a. het tekort bij de Instandhouding IT grotendeels gerepareerd. Hiermee kan een interne herverdeling binnen het DMF die in 2021 met de 1e suppletoire begroting aan de kamer is gemeld weer worden teruggedraaid. Hierdoor wordt het budget met € 50 miljoen naar beneden bijgesteld. Daarnaast wordt het budget met € 17,1 miljoen naar boven bijgesteld als gevolg van het ontvangen van de prijsbijstelling.
Over-/ onderprogrammering
Als gevolg van de aanpassingen die binnen dit artikel hebben plaatsgevonden, is de overprogrammering voor IT met € 113,6 miljoen verhoogd.
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 4.948.612 | 321.700 | 5.270.312 | 303.174 | 5.573.486 | 1.098.131 | 2.112.488 | 2.219.755 | 2.180.153 |
Ontvangsten | |||||||||
Ontvangsten | 4.948.612 | 321.700 | 5.270.312 | 303.174 | 5.573.486 | 1.098.131 | 2.112.488 | 2.219.755 | 2.180.153 |
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 10,0 miljoen of meer toegelicht.
Toelichting op de uitgaven
Dit begrotingsartikel is technisch van aard. Op dit artikel worden de bijdragen verantwoord die vanuit de reguliere Defensiebegroting (Hoofdstuk X) overgeheveld worden naar het DMF.
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 173.725 | 173.725 | 164.766 | 172.451 | 169.277 | 158.418 |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | 173.725 | 173.725 | 164.766 | 172.451 | 169.277 | 158.418 |
Nader toe te wijzen uitgaven | 0 | 0 | 0 | 173.725 | 173.725 | 164.766 | 172.451 | 169.277 | 158.418 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 577.406 | 577.406 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In de verdiepingsbijlage is per begrotingsartikel een meerjarige (voor de volledige planperiode) tabel met daarin de mutaties per jaar opgenomen.
Omschrijving | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | Mutatie 2031 | Mutatie 2032 | Mutatie 2033 | Mutatie 2034 | Mutatie 2035 | Mutatie 2036 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 741.515 | 941.718 | 302.645 | 313.321 | 605.577 | 651.553 | 458.274 | 624.511 | 371.283 | 620.057 |
Uitgaven | 635.144 | 751.444 | 167.658 | 278.758 | 579.104 | 637.286 | 551.527 | 739.464 | 519.963 | 524.646 |
Verwerving | ||||||||||
Opdrachten | 585.659 | 548.781 | 385.095 | 384.436 | 320.695 | 187.088 | 180.767 | 147.300 | 233.423 | 138.027 |
Verwerving: voorbereidingsfase | 568.577 | 520.989 | 371.870 | 371.148 | 307.417 | 173.732 | 167.411 | 133.944 | 220.591 | 117.308 |
Verwerving: onderzoeksfase | ‒ 93.679 | ‒ 52 | ‒ 52 | ‒ 52 | ‒ 52 | ‒ 52 | ‒ 52 | ‒ 52 | 0 | 0 |
Verwerving: realisatie | 110.761 | 27.844 | 13.277 | 13.340 | 13.330 | 13.408 | 13.408 | 13.408 | 12.832 | 20.719 |
Instandhouding | ||||||||||
Opdrachten | 6.555 | ‒ 2.803 | 21.792 | 21.757 | 21.751 | 21.751 | 21.735 | 21.735 | 21.735 | 21.735 |
Instandhouding Materieel | 6.555 | ‒ 2.803 | 21.792 | 21.757 | 21.751 | 21.751 | 21.735 | 21.735 | 21.735 | 21.735 |
Kennis en Innovatie | ||||||||||
Bekostiging | 64.998 | 64.998 | 64.998 | 64.998 | 64.998 | 64.998 | 64.998 | 64.998 | 64.998 | 64.998 |
Bijdrage grote onderzoeksfaciliteiten | 49.998 | 49.998 | 49.998 | 49.998 | 49.998 | 49.998 | 49.998 | 49.998 | 49.998 | 49.998 |
Technologieontwikkeling | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
Kennisgebruik | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kort Cyclische Innovatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onzekerheidsreservering | 0 | 0 | 0 | 3.600 | 0 | ‒ 43.492 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Over-/ onderprogrammering | ‒ 22.068 | 140.468 | ‒ 304.227 | ‒ 196.033 | 171.660 | 406.941 | 284.027 | 505.431 | 199.807 | 299.886 |
Ontvangsten | 480 | 480 | 480 | 480 | 480 | 480 | 480 | 480 | 480 | 480 |
Overige ontvangsten materieel | 480 | 480 | 480 | 480 | 480 | 480 | 480 | 480 | 480 | 480 |
Omschrijving | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | Mutatie 2031 | Mutatie 2032 | Mutatie 2033 | Mutatie 2034 | Mutatie 2035 | Mutatie 2036 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 344.831 | 42.474 | 80.073 | 32.442 | 96.750 | 262.464 | 351.413 | 191.758 | ‒ 159.998 | ‒ 248.574 |
Uitgaven | 60.329 | 101.254 | 200.627 | 262.251 | 263.059 | 268.557 | 248.364 | 65.293 | ‒ 86.267 | 10.469 |
Verwerving | ||||||||||
Opdrachten | ‒ 71.197 | 67.624 | 105.605 | 220.507 | 321.065 | 220.108 | 209.906 | 26.343 | ‒ 130.926 | ‒ 34.017 |
Verwerving: voorbereidingsfase | 52.806 | 33.060 | 100.507 | 199.241 | 313.570 | 214.929 | 193.870 | 70.505 | ‒ 85.787 | 14.340 |
Verwerving: onderzoeksfase | ‒ 153.381 | 3.977 | 1.512 | 1.803 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verwerving: realisatie | 29.378 | 30.587 | 3.586 | 19.463 | 7.495 | 5.179 | 16.036 | ‒ 44.162 | ‒ 45.139 | ‒ 48.357 |
Instandhouding | ||||||||||
Opdrachten | 37.600 | 37.606 | 37.600 | 37.600 | 37.600 | 37.600 | 37.600 | 37.600 | 37.600 | 37.600 |
Instandhouding Materieel | 37.600 | 37.606 | 37.600 | 37.600 | 37.600 | 37.600 | 37.600 | 37.600 | 37.600 | 37.600 |
Over-/ onderprogrammering | 93.926 | ‒ 3.976 | 57.422 | 4.144 | ‒ 95.606 | 10.849 | 858 | 1.350 | 7.059 | 6.886 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige ontvangsten materieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omschrijving | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | Mutatie 2031 | Mutatie 2032 | Mutatie 2033 | Mutatie 2034 | Mutatie 2035 | Mutatie 2036 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 478.013 | 239.525 | 379.234 | 333.020 | 245.385 | 239.198 | 187.146 | 165.301 | 298.332 | 282.604 |
Uitgaven | 384.859 | 197.145 | 238.200 | 251.044 | 160.441 | 179.225 | 208.894 | 229.492 | 292.121 | 253.204 |
Verwerving | ||||||||||
Opdrachten | 421.633 | 179.088 | 171.794 | 156.069 | 58.601 | 70.618 | 95.225 | 112.198 | 189.035 | 165.123 |
Verwerving: voorbereidingsfase | 404.893 | 157.213 | 152.323 | 152.323 | 33.366 | 51.700 | 77.230 | 91.962 | 156.501 | 134.034 |
Verwerving: onderzoeksfase | ‒ 28.654 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ 7.721 | 0 | ‒ 212 |
Verwerving: realisatie | 45.394 | 21.875 | 19.471 | 3.746 | 25.235 | 18.918 | 17.995 | 27.957 | 32.534 | 31.301 |
Instandhouding | ||||||||||
Opdrachten | 74.706 | 74.723 | 74.710 | 74.727 | 74.737 | 74.659 | 74.659 | 74.659 | 74.659 | 74.659 |
Instandhouding Materieel | 74.706 | 74.723 | 74.710 | 74.727 | 74.737 | 74.659 | 74.659 | 74.659 | 74.659 | 74.659 |
Over-/ onderprogrammering | ‒ 111.480 | ‒ 56.666 | ‒ 8.304 | 20.248 | 27.103 | 33.948 | 39.010 | 42.635 | 28.427 | 13.422 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige ontvangsten materieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omschrijving | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | Mutatie 2031 | Mutatie 2032 | Mutatie 2033 | Mutatie 2034 | Mutatie 2035 | Mutatie 2036 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 212.989 | 257.254 | 686.621 | 621.344 | 378.379 | 251.528 | 248.790 | 196.171 | 528.800 | 830.974 |
Uitgaven | 312.638 | 342.876 | 645.501 | 564.740 | 345.341 | 232.514 | 299.541 | 254.866 | 563.539 | 542.203 |
Verwerving | ||||||||||
Opdrachten | 421.123 | 366.265 | 636.348 | 559.785 | 309.947 | 181.912 | 251.523 | 200.505 | 510.436 | 495.721 |
Verwerving: voorbereidingsfase | 287.847 | 311.823 | 579.545 | 512.673 | 262.106 | 137.465 | 206.777 | 156.269 | 465.876 | 451.543 |
Verwerving: realisatie | 133.276 | 54.442 | 56.803 | 47.112 | 47.841 | 44.447 | 44.746 | 44.236 | 44.560 | 44.178 |
Instandhouding | ||||||||||
Opdrachten | 25.063 | 25.087 | 25.037 | 25.037 | 25.037 | 25.037 | 25.037 | 25.037 | 25.037 | 25.037 |
Instandhouding Materieel | 25.063 | 25.087 | 25.037 | 25.037 | 25.037 | 25.037 | 25.037 | 25.037 | 25.037 | 25.037 |
Over-/ onderprogrammering | ‒ 133.548 | ‒ 48.476 | ‒ 15.884 | ‒ 20.082 | 10.357 | 25.565 | 22.981 | 29.324 | 28.066 | 21.445 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige ontvangsten materieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omschrijving | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | Mutatie 2031 | Mutatie 2032 | Mutatie 2033 | Mutatie 2034 | Mutatie 2035 | Mutatie 2036 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 234.438 | 225.568 | 133.159 | ‒ 36.118 | ‒ 69.837 | ‒ 64.410 | ‒ 52.411 | ‒ 60.391 | ‒ 86.675 | ‒ 51.238 |
Uitgaven | 111.290 | 79.747 | 90.452 | 98.759 | 105.671 | 112.665 | 140.535 | 114.394 | 113.816 | 108.702 |
Verwerving | ||||||||||
Opdrachten | 98.341 | 86.009 | 48.574 | 95.406 | 83.406 | 81.856 | 63.127 | 81.856 | 81.856 | 81.856 |
Verwerving: voorbereidingsfase | 25.772 | 56.541 | 39.128 | 84.260 | 84.260 | 82.710 | 63.981 | 82.710 | 82.710 | 82.710 |
Verwerving: realisatie | 72.569 | 29.468 | 9.446 | 11.146 | ‒ 854 | ‒ 854 | ‒ 854 | ‒ 854 | ‒ 854 | ‒ 854 |
Instandhouding | ||||||||||
Opdrachten | 21.060 | 16.060 | 15.913 | 15.913 | 15.913 | 15.913 | 15.913 | 15.913 | 15.913 | 15.913 |
Instandhouding Infrastructuur | 21.060 | 16.060 | 15.913 | 15.913 | 15.913 | 15.913 | 15.913 | 15.913 | 15.913 | 15.913 |
Over-/ onderprogrammering | ‒ 8.111 | ‒ 22.322 | 25.965 | ‒ 12.560 | 6.352 | 14.896 | 61.495 | 16.625 | 16.047 | 10.933 |
Ontvangsten | 341 | 341 | 341 | 341 | 341 | 341 | 341 | 341 | 341 | 341 |
Overige ontvangsten infrastructuur | 341 | 341 | 341 | 341 | 341 | 341 | 341 | 341 | 341 | 341 |
Omschrijving | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | Mutatie 2031 | Mutatie 2032 | Mutatie 2033 | Mutatie 2034 | Mutatie 2035 | Mutatie 2036 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 574.299 | 582.458 | 556.362 | 687.962 | 468.555 | 438.795 | 139.359 | 171.870 | 469.956 | 444.765 |
Uitgaven | 502.683 | 520.789 | 647.604 | 530.320 | 536.836 | 556.654 | 572.929 | 588.885 | 593.850 | 547.570 |
Verwerving | ||||||||||
Opdrachten | 589.729 | 544.272 | 511.074 | 430.068 | 425.850 | 381.592 | 404.394 | 405.411 | 386.456 | 369.973 |
Verwerving: voorbereidingsfase | 591.512 | 546.499 | 513.300 | 432.293 | 427.583 | 383.323 | 406.124 | 407.231 | 415.369 | 398.885 |
Verwerving: realisatie | ‒ 1.783 | ‒ 2.227 | ‒ 2.226 | ‒ 2.225 | ‒ 1.733 | ‒ 1.731 | ‒ 1.730 | ‒ 1.820 | ‒ 28.913 | ‒ 28.912 |
Instandhouding | ||||||||||
Opdrachten | 99.185 | 103.595 | 103.720 | 102.330 | 102.330 | 102.330 | 102.330 | 101.155 | 101.155 | 101.155 |
Instandhouding IT | 99.185 | 103.595 | 103.720 | 102.330 | 102.330 | 102.330 | 102.330 | 101.155 | 101.155 | 101.155 |
Onzekerheidsreservering | ||||||||||
Over-/ onderprogrammering | ‒ 186.231 | ‒ 127.078 | 32.810 | ‒ 2.078 | 8.656 | 72.732 | 66.205 | 82.319 | 106.239 | 76.442 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige ontvangsten infrastructuur | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omschrijving | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | Mutatie 2031 | Mutatie 2032 | Mutatie 2033 | Mutatie 2034 | Mutatie 2035 | Mutatie 2036 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 2.175.126 | 2.173.278 | 2.155.633 | 2.147.881 | 2.145.911 | 2.142.360 | 2.148.191 | 2.147.853 | 2.152.481 | 2.142.253 |
Omschrijving | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | Mutatie 2031 | Mutatie 2032 | Mutatie 2033 | Mutatie 2034 | Mutatie 2035 | Mutatie 2036 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 156.280 | 156.280 | 156.280 | 156.280 | 156.280 | 156.280 | 156.280 | 156.280 | 156.280 | 156.280 |
Uitgaven | 156.280 | 156.280 | 156.280 | 156.280 | 156.280 | 156.280 | 156.280 | 156.280 | 156.280 | 156.280 |
Nader toe te wijzen uitgaven | 156280 | 156280 | 156280 | 156280 | 156280 | 156280 | 156280 | 156280 | 156280 | 156280 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36120-K-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.