36 120 A Wijziging van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Nr. 4 AMENDEMENT VAN HET LID ALKAYA C.S.

Ontvangen 13 juni 2022

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

De begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:

In artikel 12 Hoofdwegennet wordt het verplichtingenbedrag verhoogd met € 261.000 (x € 1.000).

Toelichting

De indieners van dit amendement willen dat de Westerscheldetunnel per 2025 tolvrij wordt. Het financieel effect van vervroegd tolvrij maken vanaf 2025 is een tekort van 261 miljoen euro. Dit effect vertaalt zich in een financieel tekort voor de instandhouding van de tunnel van 131 miljoen euro en een begrotingstekort voor de Provincie Zeeland van 130 miljoen euro. Dat willen wij compenseren. De dekking willen wij halen uit de voor nieuwe Regio Deals (BZK/coalitieakkoord) gereserveerde middelen op de Aanvullende Post van de Rijksbegroting, waarvoor in de periode 2023–2025 886 miljoen euro beschikbaar is gesteld.

Indieners zijn van mening dat het onrechtvaardig is dat automobilisten – en dan met name inwoners van de regio – worden belast voor het gebruik van de Westerscheldetunnel. Een redelijk alternatief voor het gebruik van de tunnel is niet aanwezig. Een Kamermeerderheid steunde eerder de motie Alkaya/Van der Plas (Kamerstuk 35 570 A, nr. 67) die oproept om de tolheffing zo spoedig mogelijk te beëindigen. Uit onderzoek van Ecorys is gebleken dat de maatschappelijke baten anderhalf keer zo hoog zijn als de maatschappelijke kosten, met een welvaartswinst van 27 tot 39 miljoen euro tot gevolg. Onderzoeksbureau Rebel becijferde in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat dat het vervroegd tolvrij maken van de tunnel per 2025 een kostenpost van 261 miljoen euro vergt. Rebel heeft tevens aangegeven dat het tolvrij maken per 2025 haalbaar is. Inmiddels is hiervoor ook een draaiboek opgesteld. Indieners menen dat het tolvrij maken van de tunnel een belangrijke bijdrage levert aan de sociaaleconomische ontwikkeling van de regio Zeeuws-Vlaanderen/Zeeland. Hiertoe doen zij een beroep op de middelen voor de Regio Deals, fondsen die bedoeld zijn voor het versterken van de kracht van de regio.

Dit amendement trekt voor de jaren 2025 tot 2034 30 miljoen euro per jaar uit voor het tolvrij maken van de Westerscheldetunnel. Er wordt een schaduwtol ingesteld, te betalen door het Rijk aan N.V. Westerscheldetunnel, om de kosten te compenseren.

Alkaya Stoffer Van der Plas

Naar boven