Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 36035 nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 36035 nr. 2 |
Wetsartikelen 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten- Generaal de begrotingswet heeft geautoriseerd. Aangezien uitvoering van de spoedeisende maatregelen die in deze vierde incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen in het belang van het Rijk zijn, niet kan wachten tot formele autorisatie van beide Kamers der Staten-Generaal, zal het kabinet de uitvoering van de maatregelen starten. Hiermee wordt gehandeld conform lid 2 van artikel 2.27 van de Comptabiliteitswet 2016. Voor de indiening van deze vierde incidentele suppletoire begroting is uw Kamer vooraf geïnformeerd via de Kamerbrief Besteding middelen IPCEI waterstof technologie van 15 februari 2022.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M. Adriaansens
De Minister voor Klimaat en Energie, R.A.A. Jetten
Ondergrenzen toelichtingen
Voor wat betreft het toelichten van significante verschillen in de uitgaven, ontvangsten en verplichtingen zijn de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
< 50 |
1 |
2 |
=> 50 en < 200 |
2 |
4 |
=> 200 < 1.000 |
5 |
10 |
=> 1.000 |
10 |
20 |
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.
Stand ontwerpbegroting 2022 incl. ISB's, NvW en amendementen |
Mutaties 4eISB |
Stand 4e ISB |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
12.417.722 |
35.000 |
12.452.722 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
4.356.973 |
3.000 |
4.359.973 |
15.000 |
15.000 |
2.000 |
0 |
Subsidies (regelingen) |
3.956.202 |
3.000 |
3.959.202 |
15.000 |
15.000 |
2.000 |
0 |
Missiegedraven Onderzoek Ontwikkeling en Innovatie (MOOI) |
60.135 |
60.135 |
|||||
Hernieuwbare Energietransitie (HER+) |
42.140 |
42.140 |
|||||
Energie-efficiëntie |
2.368 |
2.368 |
|||||
Green Deals |
500 |
500 |
|||||
Demonstratieregeling Klimaat- en Energie-innovatie (DEI+) |
75.963 |
75.963 |
|||||
Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS) |
7.075 |
7.075 |
|||||
Projecten Klimaat en Energieakkoord |
3.981 |
3.981 |
|||||
MEP |
0 |
0 |
|||||
SDE |
687.400 |
687.400 |
|||||
SDE+ |
2.585.508 |
2.585.508 |
|||||
SDE++ |
76.855 |
76.855 |
|||||
Aardwarmte |
17.500 |
17.500 |
|||||
ISDE-regeling |
258.000 |
258.000 |
|||||
Compensatie Energie-intensieve bedrijven (ETS) |
0 |
0 |
|||||
Carbon Capture and Storage (CCS) |
4.080 |
4.080 |
|||||
Subidieregeling Energiebesparing en duurzame energie sportaccommodaties (EDS) |
0 |
0 |
|||||
Hoge Flux Reactor |
6.401 |
6.401 |
|||||
Elektrisch rijden |
0 |
0 |
|||||
Caribisch Nederland |
6.144 |
6.144 |
|||||
Overige subsidies |
50.000 |
50.000 |
|||||
Opschalingsinstrument waterstof |
4.000 |
4.000 |
|||||
Maatregelen voor CO2-reductie |
0 |
0 |
|||||
Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE) |
42.519 |
42.519 |
|||||
Subsidie ondersteuning verduurzaming mkb |
25.633 |
25.633 |
|||||
IPCEI waterstof |
0 |
3.000 |
3.000 |
15.000 |
15.000 |
2.000 |
|
Leningen |
61.400 |
0 |
61.400 |
||||
Lening EBN |
61.400 |
61.400 |
|||||
Lening Gasunie |
0 |
0 |
|||||
Garanties |
0 |
0 |
0 |
||||
Verliesdeclaratie aardwarmte |
0 |
0 |
|||||
Opdrachten |
36.953 |
0 |
36.953 |
||||
Onderzoek mijnbouwbodembeweging |
1.986 |
1.986 |
|||||
SodM onderzoek |
2.425 |
2.425 |
|||||
Uitvoeringsagenda Klimaat |
623 |
623 |
|||||
Klimaat mondiaal |
335 |
335 |
|||||
Onderzoek en opdrachten |
31.584 |
31.584 |
|||||
Bijdrage aan agentschappen |
81.435 |
0 |
81.435 |
||||
Bijdrage aan RVO.nl |
64.746 |
64.746 |
|||||
Bijdrage aan Agentschap Telecom |
4.103 |
4.103 |
|||||
Bijdrage aan NEa |
7.536 |
7.536 |
|||||
Bijdrage aan KNMI |
1.264 |
1.264 |
|||||
Bijdrage aan NVWA |
886 |
886 |
|||||
Bijdrage aan RIVM |
1.600 |
1.600 |
|||||
Bijdrage aan RWS |
1.300 |
1.300 |
|||||
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s |
142.417 |
0 |
142.417 |
||||
Doorsluis COVA-heffing |
111.000 |
111.000 |
|||||
TNO kerndepartement |
29.690 |
29.690 |
|||||
TNO-SodM |
1.727 |
1.727 |
|||||
Bijdrage aan medeoverheden |
1.340 |
0 |
1.340 |
||||
Uitkoopregeling |
1.340 |
1.340 |
|||||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
10.893 |
0 |
10.893 |
||||
Bijdrage aan Nuclear Research Group (NRG) |
8.259 |
8.259 |
|||||
Internationale contributies |
1.624 |
1.624 |
|||||
PBL Rekenmeesterfunctie |
1.010 |
1.010 |
|||||
Stortingen begrotingsreserve |
66.333 |
0 |
66.333 |
||||
Storting in begrotingsreserve duurzame energie en klimaattransitie |
66.333 |
66.333 |
|||||
Storting in begrotingsreserve aardwarmte |
0 |
0 |
|||||
Ontvangsten |
3.720.277 |
0 |
3.720.277 |
||||
Ontvangsten COVA |
111.000 |
111.000 |
|||||
Opbrengst heffing ODE (SDE++) |
2.692.000 |
2.692.000 |
|||||
Ontvangsten zoutwinning |
2.511 |
2.511 |
|||||
Onttrekking reserve duurzame energie en klimaattransitie |
4.186 |
4.186 |
|||||
ETS-ontvangsten |
900.000 |
900.000 |
|||||
Onttrekking begrotingsreserve maatregelen voor CO2-reductie |
0 |
0 |
|||||
Diverse ontvangsten |
10.580 |
10.580 |
Stand ontwerpbegroting 2022 incl. ISB's, NvW en amendementen |
Mutaties 4eISB |
Stand 4e ISB |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
12.417.722 |
35.000 |
12.452.722 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan garantieverplichtingen |
44.200 |
44.200 |
|||||
waarvan overige verplichtingen |
12.373.522 |
35.000 |
12.408.522 |
Budgetflexibiliteit
Het juridisch verplichte deel van het uitgavenbudget was bij Ontwerpbegroting 85%. Door toevoeging van de middelen bij nota van wijziging (opvragen AP-middelen voor ophoging van het SDE++-plafond, hybride warmtepompen, isolatiemaatregelen, toezicht energiebesparingsplicht, compensatie Caribisch Nederland voor gestegen energieprijzen), de amendementen (amendement Erkens-Dassen nucleair onderzoek, amendement-Boucke c.s. ophoging Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking) en de middelen die met deze ISB worden toegevoegd, daalt het percentage juridisch verplicht naar 81%: al deze middelen zijn immers nog niet juridisch verplicht.
Toelichting
In deze vierde incidentele suppletoire begroting wordt het parlement om autorisatie verzocht voor het aangaan van verplichtingen en doen van uitgaven voor deelname aan Important Projects of Common European Interest (IPCEI), specifiek de IPCEI waterstof. Hiervoor heeft het kabinet tijdens de augustusbesluitvorming 2021 additionele klimaatmiddelen vrij gemaakt van totaal € 6,8 mld waarvan de IPCEI waterstof onderdeel uitmaakt. De hiervoor bestemde middelen worden met deze incidentele suppletoire begroting overgeboekt van de Aanvullende Post op de rijksbegroting naar de begroting van EZK.
Verplichtingen en uitgaven
Subsidies
IPCEI waterstof
In het klimaatakkoord is opgenomen dat Nederland in IPCEI-verband inzet op een sterke rol voor groene waterstof in de concurrentiepositie van Europa ten opzichte van andere werelddelen. In de Rijksbegroting 2022 heeft het kabinet middelen gereserveerd voor de ondersteuning van Nederlandse IPCEI-projecten. Met de IPCEI-deelname beoogt het kabinet een impuls te geven aan de ontwikkeling van de bredere waterstofmarkt en de daarvoor benodigde technologieën. Afhankelijk van een nationale toets en de beoordeling van de Europese Commissie komen projecten in aanmerking voor financiële ondersteuning. Als Nederland niet voor het notificatiemoment een definitief besluit neemt over welke projecten subsidie zullen krijgen, lopen de Nederlandse projecten het risico geen onderdeel meer te kunnen uitmaken van het IPCEI-traject. De subsidieregeling waarmee de definitieve selectie wordt gemaakt zal binnen enkele dagen na verzending van deze ISB worden opengesteld. In totaal is hiervoor € 35 mln gereserveerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36035-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.