Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 35995 nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 35995 nr. 2 |
Wetsartikelen 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten Generaal de begrotingswet heeft geautoriseerd. Aangezien uitvoering van de spoedeisende maatregelen die in deze incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen in het belang van het Rijk zijn, niet kan wachten tot formele autorisatie van beide Kamers der Staten-Generaal, zal het kabinet de uitvoering van de maatregelen starten. Hiermee wordt gehandeld conform lid 2 van artikel 2.27 van de Comptabiliteitswet 2016. Voor de indiening van deze incidentele suppletoire begroting is uw Kamer vooraf geïnformeerd via de Kamerbrief Steunpakket in het eerste kwartaal van 2022 van 14 december 2021, de Kamerbrief Aanvullende steun voor evenementen van 14 juli 2021 (Kamerstuk 35 420, nr. 354), de Kamerbrief Steun- en herstelpakket van 28 augustus 2020 (Kamerstuk 35 420, nr. 105) en de Kamerbrief Brief over stand van zaken schadeafhandeling waterschade Limburgvan 17 december 2021.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat, S.A. Blok
Ondergrenzen toelichtingen
Voor wat betreft het toelichten van significanteverschillen in de uitgaven, ontvangsten en verplichtingen zijn de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
< 50 |
1 |
2 |
=> 50 en < 200 |
2 |
4 |
=> 200 < 1000 |
5 |
10 |
=> 1000 |
10 |
20 |
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.
Stand ontwerpbegroting 2022 incl. NvW en amendementen |
Mutaties ISB |
Stand ISB |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
4.960.189 |
3.681.000 |
8.641.189 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
3.735.006 |
2.581.000 |
6.316.006 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies (regelingen) |
2.606.144 |
2.495.000 |
5.101.144 |
0 |
0 |
0 |
0 |
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) |
25.908 |
25.908 |
|||||
Eurostars |
19.583 |
19.583 |
|||||
Bevorderen ondernemerschap |
27.107 |
27.107 |
|||||
Biobased economy |
0 |
0 |
|||||
Cofinanciering EFRO |
38.335 |
38.335 |
|||||
Bijdrage aan ROM's |
8.477 |
8.477 |
|||||
Verduurzaming industrie |
23.936 |
23.936 |
|||||
Startup beleid |
16.900 |
16.900 |
|||||
Urgendamaatregelen Industrie |
35.300 |
35.300 |
|||||
Invest-Nl |
10.802 |
10.802 |
|||||
Noodloket (TOGS) |
0 |
0 |
|||||
Noodloket (TOGS) Caribisch Nederland |
0 |
0 |
|||||
Qredits |
0 |
0 |
|||||
Tegemoetkoming vaste lasten |
2.080.000 |
1.888.000 |
3.968.000 |
||||
Tegemoetkoming vaste lasten Caribisch Nederland |
0 |
0 |
|||||
Europees Defensie Fonds cofinanciering |
5.000 |
5.000 |
|||||
Omscholing naar tekortsectoren |
40.000 |
40.000 |
|||||
Tegemoetkoming vaste lasten Startersregeling |
0 |
0 |
|||||
Infrastructuur duurzame industrie (PIDI) |
13.500 |
13.500 |
|||||
Herstructurering winkelgebieden |
11.200 |
11.200 |
|||||
R&D mobiliteitssectoren |
37.500 |
37.500 |
|||||
TRSEC |
0 |
350.000 |
350.000 |
||||
NGF – project AiNed |
8.800 |
8.800 |
|||||
NGF – project Groenvermogen van de Nederlandse economie |
21.530 |
21.530 |
|||||
NGF – project Health-RI |
4.400 |
4.400 |
|||||
NGF – project RegMed XB |
12.800 |
12.800 |
|||||
NGF – project kwantumDeltaNL |
33.100 |
33.100 |
|||||
Indirecte Kosten Compensatie ETS |
81.600 |
81.600 |
|||||
IPCEI CIS |
10.000 |
10.000 |
|||||
IPCEI ME2 |
30.000 |
30.000 |
|||||
NGF – project Nationaal Onderwijslab |
5.460 |
5.460 |
|||||
Aanvullende Tegemoetkoming Evenementen |
0 |
245.000 |
245.000 |
||||
Omzetderving Limburg |
0 |
12.000 |
12.000 |
||||
Overig |
4.906 |
4.906 |
|||||
Leningen |
80.000 |
27.000 |
107.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bedrijfssteun |
0 |
4.000 |
4.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Qredits |
80.000 |
23.000 |
103.000 |
0 |
0 |
0 |
|
Garanties |
157.541 |
0 |
157.541 |
0 |
0 |
0 |
0 |
BMKB |
37.624 |
37.624 |
|||||
Klein Krediet Corona garantieregeling |
0 |
0 |
|||||
Groeifaciliteit |
8.172 |
8.172 |
|||||
Garantie Ondernemersfinanciering |
11.745 |
11.745 |
|||||
Garantie Ondernemersfinanciering Corona |
100.000 |
100.000 |
|||||
Opdrachten |
11.939 |
0 |
11.939 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Onderzoek en opdrachten |
4.455 |
4.455 |
|||||
Caribisch Nederland |
1.083 |
1.083 |
|||||
ICT beleid |
0 |
0 |
|||||
Regeldruk |
2.336 |
2.336 |
|||||
Regiekosten regionale functie |
665 |
665 |
|||||
Invest-NL |
0 |
0 |
|||||
Small Business Innovation Research |
3.400 |
3.400 |
|||||
Bijdrage aan agentschappen |
92.678 |
59.000 |
151.678 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage RVO.nl |
92.135 |
59.000 |
151.135 |
||||
Bijdrage Agentschap Telecom |
543 |
543 |
|||||
Invest-NL |
0 |
0 |
|||||
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
340.286 |
0 |
340.286 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan TNO |
178.863 |
178.863 |
|||||
Kamer van Koophandel |
135.958 |
135.958 |
|||||
Bijdrage aan NWO-TTW |
25.465 |
25.465 |
|||||
Bijdrage aan medeoverheden |
13.998 |
0 |
13.998 |
0 |
0 |
0 |
0 |
MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) |
13.998 |
13.998 |
0 |
0 |
0 |
||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
432.420 |
0 |
432.420 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Internationaal Innoveren |
52.766 |
52.766 |
|||||
PPS toeslag |
199.068 |
199.068 |
|||||
TO2 (excl. TNO) |
55.880 |
55.880 |
|||||
Topsectoren overig |
10.749 |
10.749 |
|||||
Ruimtevaart (ESA) |
72.726 |
72.726 |
|||||
Bijdrage NBTC |
9.425 |
9.425 |
|||||
Overige bijdragen aan organisaties |
5.806 |
5.806 |
|||||
Economische ontwikkeling en technologie |
10.000 |
10.000 |
|||||
EU-cofinanciering JTF |
16.000 |
16.000 |
|||||
Storting begrotingsreserve |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Storting reserve BMKB |
0 |
0 |
|||||
Storting reserve Klein Krediet Corona |
0 |
0 |
|||||
Storting reserve Groeifaciliteit |
0 |
0 |
|||||
Storting reserve GO |
0 |
0 |
|||||
Storting reserve MKB financiering |
0 |
0 |
|||||
Ontvangsten |
672.151 |
0 |
672.151 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Luchtvaartkredietfaciliteit |
1.712 |
1.712 |
|||||
Rijksoctrooiwet |
47.041 |
47.041 |
|||||
Eurostars |
4.250 |
4.250 |
|||||
F-35 |
9.000 |
9.000 |
|||||
Diverse ontvangsten |
1.648 |
1.648 |
|||||
Bedrijfssteun |
89.500 |
89.500 |
|||||
Noodloket (TOGS) |
0 |
0 |
|||||
Tegemoetkoming vast lasten |
465.000 |
465.000 |
|||||
BMKB |
33.000 |
33.000 |
|||||
Onttrekking reserve BMKB |
0 |
0 |
|||||
Onttrekking reserve Klein Krediet Corona |
0 |
0 |
|||||
Klein Krediet Corona |
0 |
0 |
|||||
Groeifaciliteit |
8.000 |
8.000 |
|||||
Onttrekking reserve Groeifaciliteit |
0 |
0 |
|||||
Garantie Ondernemingsfinanciering |
13.000 |
13.000 |
|||||
Onttrekking reserve GO |
0 |
0 |
|||||
MKB financiering |
0 |
0 |
Stand ontwerpbegroting 2022 incl. NvW en amendementen |
Mutaties ISB |
Stand ISB |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
4.960.189 |
3.681.000 |
8.641.189 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan garantieverplichtingen |
1.250.000 |
0 |
1.250.000 |
||||
waarvan overige verplichtingen |
3.710.189 |
3.681.000 |
7.391.189 |
Budgetflexibiliteit
Het juridisch verplichte deel van het uitgavenbudget is 45%. Van de 55% budgetflexibele ruimte heeft circa 35 procentpunt betrekking op de TVL waarvoor nog verplichtingen zullen worden aangegaan in 2022.
Toelichting
In deze incidentele suppletoire begroting wordt het parlement om autorisatie verzocht voor het aangaan van verplichtingen en doen van uitgaven voor de TVL, de Tijdelijke regeling subsidie evenementen COVID-19, de Aanvullende tegemoetkoming evenementen en Qredits, zoals voorgesteld in de Kamerbrief Steunpakket in het eerste kwartaal van 2022 van 14 december 2021. Daarnaast worden in deze begroting opgenomen een budget voor de Leningsfaciliteit garantiefondsen reissector, de kosten van RVO voor uitvoering van de coronasteunmaatregelen in 2022 en de regeling omzetderving waterschade Limburg.
Verplichtingen en uitgaven
Subsidies
Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb (TVL)
Het budget voor de TVL in het jaar 2022 wordt verhoogd met € 1,9 mld in verband met openstelling van de TVL in het eerste kwartaal van 2022. Bij deze openstelling wordt aangesloten bij de TVL zoals deze gold in het vierde kwartaal van 2021. Om in aanmerking te komen voor de TVL moet dus het omzetverlies in het eerste kwartaal van 2022 ten minste 30% zijn. Het subsidiepercentage blijft gelijk aan 100%. De maximale subsidiebedragen blijven € 550.000 voor mkb-ondernemingen en € 600.000 voor niet-mkb-ondernemingen. Daarnaast blijft binnen de TVL de ophoging van de staatssteungrens in lijn met de verruimde Tijdelijke Kaderregeling COVID-19 van € 1,8 mln naar € 2,3 mln gelden.
Het verplichtingenbudget voor de TVL in 2022 wordt verhoogd met € 3,0 mld. Dit is € 1,1 mld hoger dan het kasbudget, omdat bij het vastleggen van verplichtingen rekening wordt gehouden met de eventuele maximale subsidieverlening bij 100% omzetverlies.
Tijdelijke regeling subsidie evenementen COVID-19 (TRSEC)
Het budget voor de TRSEC in het jaar 2022 wordt verhoogd met € 350 mln in verband met verlenging van deze regeling tot en met het derde kwartaal van 2022.
Aanvullende Tegemoetkoming Evenementen (ATE)
Het budget voor de ATE wordt verhoogd met € 245 mln. Hiervan heeft € 120 mln betrekking op de periode van 10 juli tot en met 31 december 2021. Dit budget was naar aanleiding van de Kamerbrief Aanvullende steun voor evenementen van 14 juli 2021 opgenomen op de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën, van waar het in deze begroting wordt overgeboekt naar de begroting van EZK. Daarnaast heeft € 125 mln betrekking op verlenging van de ATE van het eerste tot en met het derde kwartaal van 2022, zoals aangekondigd in de Kamerbrief Steunpakket in het eerste kwartaal van 2022 van 14 december 2021.
Leningsfaciliteit garantiefondsen reissector
In de Kamerbrief Steun- en herstelpakket van 28 augustus 2020 (Kamerstuk 35 420, nr. 105) is een leningruimte van € 150 mln beschikbaar gesteld aan Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) en van € 10 mln aan kleine garantiefondsen. Door de leningen kunnen deze fondsen consumenten schadeloos blijven stellen bij faillissement van aangesloten reisorganisaties. Van de € 10 mln voor kleine fonsen zal in 2022 naar verwachting voor maximaal € 4 mln aan uitgaven plaatsvinden. Het budget in 2022 wordt dan ook met dit bedrag verhoogd.
Qredits
Het budget voor Qredits in 2022 wordt verhoogd met € 23 mln. Dit is bestemd voor overbruggingskredieten voor zowel reguliere als startende ondernemers.
Tegemoetkoming omzetderving Limburg
In de Kamerbrief «Brief over stand van zaken schadeafhandeling waterschade Limburg» van 17 december 2021 is aangekondigd begin 2022 een eenmalige omzetdervingsregeling die ziet op omzetderving in het vierde kwartaal van 2021 open te stellen in verband met de waterramp in Limburg in juli 2021. Het kabinet heeft hiertoe besloten vanwege de opeenstapeling van de coronacrisis en de waterramp. De regeling voorziet erin dat ondernemingen die in aanmerking komen gecompenseerd zullen worden voor 10% van de genoemde omzetderving. De kosten van deze regeling worden gebudgetteerd op € 12 mln. Hiervoor is ruimte binnen het huidige budget voor de TVL.
Bijdrage aan agentschappen
Het budget voor de uitvoeringskosten van de coronasteunmaatregelen door RVO wordt voor 2022 geraamd op € 59 mln.
Het kabinet monitort voortdurend hoe het pakket van generieke crisismaatregelen voor diverse economische actoren uitwerkt en of het pakket nog adequaat is. Als de uitgaven hoger uitvallen dan de huidige ramingen dan zal dit generaal worden gecompenseerd. Bij onderuitputting na definitieve beëindiging van de crisismaatregelen vloeien de middelen terug naar het algemene beeld.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35995-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.