35 994 Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2022 (Tweede incidentele suppletoire begroting)

Nr. 3 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 16 maart 2022

De vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.

De vragen zijn op 26 januari 2022 voorgelegd aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Bij brief van 15 maart 2022 zijn ze door de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport beantwoord.

Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.

De voorzitter van de commissie, Smals

De adjunct-griffier van de commissie, Krijger

Vraag 1

Stoppen de compensatieregelingen Tegemoetkoming amateursportorganisaties (TASO) en de Tegemoetkoming verhuurders sportaccommodaties (TVS) na januari 2022?

Antwoord:

Vooralsnog stoppen de steunmaatregelen Tegemoetkoming amateursportorganisatie (TASO) en Tegemoetkoming verhuurders sportaccommodaties (TVS) TVS na januari 2022. De steunmaatregelen zijn door het kabinet ingezet vanwege de beperkende maatregelen die ervoor hebben gezorgd dat sportbeoefening niet volledig, of helemaal niet meer mogelijk was. Met deze regelingen is het mogelijk om de sector te compenseren voor de vaste lasten en de huurkosten. Daarnaast hebben gemeenten de mogelijkheid om de ijsbanen en zwembaden te ondersteunen. Vanaf 14 januari 2022 is sportbeoefening weer mogelijk voor zowel jeugd als volwassenen, zonder 1,5 meter afstand en zonder verplichte sluitingstijd. Daarmee is additionele steun vanuit de overheid vanaf dat moment niet meer nodig. De regelingen kunnen wel weer in het leven geroepen worden als er nieuwe maatregelen moeten worden getroffen om de verspreiding van het coronavirus te bestrijden, en deze de sportbeoefening weer deels of geheel beperken.

Vraag 2

In de Tweede incidentele suppletoire begroting VWS voor het jaar 2022 wordt aangegeven dat het budget voor coronabanen wordt verhoogd met 45 miljoen euro; kunt u aangeven wat de PxQ (prijs x volume) is van dit bedrag? Hoe zijn de middelen in 2020 en 2021 besteed en hoe heeft dat geleid tot het aantrekken van ondersteunend personeel plus ontlasting van de zorg?

Antwoord:

In 2021 is er in totaal € 83.498.412 aan subsidie verleend aan 510 zorgaanbieders voor in totaal 7302 coronabanen. Dat betekent dat een coronabaan gemiddeld € 11.435 heeft gekost. Op basis van deze getallen is de P*Q van de regeling in 2022 € 11.435 * 3.935 = € 45 miljoen. Met de subsidieregeling Coronabanen in de Zorg (COZO) worden zorgaanbieders in staat gesteld extra ondersteunend personeel aan te trekken die zorgverleners konden ontlasten. Het aantrekken van geschikt personeel is de taak van zorginstellingen. De verantwoording van de COZO 2021 vindt plaats in het tweede kwartaal van 2022. Dan ontstaat een beeld hoeveel coronabanen zorgorganisaties daadwerkelijk hebben gecreëerd op basis van het vastgestelde subsidiebedrag.

Vraag 3

Hoe verhoudt de 2,5 miljoen euro voor de Nationale Zorgklas zich tot het budget voor de coronabanen?

Antwoord:

Het kabinet heeft eind 2021 € 47,5 miljoen beschikbaar gesteld voor de verlenging van de subsidieregeling Coronabanen in de Zorg (COZO) en de Nationale Zorgklas (NZK). Van die € 47,5 miljoen is € 45 miljoen bestemd voor de COZO en € 2,5 miljoen is bestemd voor de NZK. De ondersteunende functies waar de NZK toe opleidt, sluiten nauw aan op de functies die met de subsidieregeling coronabanen gecreëerd worden. De NZK functioneert dan ook als belangrijk scholingsinstrument voor deze banen. Daarnaast biedt de NZK zorgopleidingen aan die leiden tot mbo-certificaten. Deze zorgopleidingen zijn vooral gevolgd door mensen werkzaam in een coronabaan. De combinatie van COZO en NZK kan daarmee bijdragen aan duurzame instroom van mensen in de zorg.

Vraag 4

Kunt u ook voor de Nationale Zorgreserve en de Nationale Zorgklas aangeven wat de investeringen tot op heden hebben opgeleverd of gaan opleveren, waarbij verwezen wordt naar het volgende artikel van de Groene Amsterdammer: https://www.groene.nl/artikel/een-bakkie-doen?

Antwoord:

Vanaf het begin van de crisis zijn, vanuit het maatschappelijk initiatief Extra Handen voor de Zorg, 6300 mensen die tijdelijk wilden bijspringen gekoppeld aan zorgorganisaties in nood. Daarop aansluitend heeft het initiatief De Nationale Zorgreserve van Extra ZorgSamen in crisistijd gewerkt aan het werven, binden en boeien van zorgreservisten, door middel van een nationale campagne, proeftuinen en een platform. Beide initiatieven worden financieel ondersteund door VWS. Via de Nationale Zorgklas hebben in de periode november 2020 t/m december 2021 3280 mensen een korte training of cursus gevolgd bij de Nationale Zorgklas (NZK). Daarnaast zijn 1847 mensen begonnen aan een mbo-deelcertificaat op niveau 2 of 3. Hiervan hebben eind december 2021 746 deelnemers hun mbo-certificaat behaald, 21 deelnemers zijn gezakt voor het examen en 711 deelnemers waren nog in opleiding. Er is geen goed zicht op de mate waarin men daadwerkelijk is ingezet in de zorg of daar duurzaam aan de slag is gegaan.

Vraag 5

Kunt aangeven hoe u tot de bedragen van 25 miljoen euro voor 2021 en 55 miljoen euro voor januari 2022 komt voor de ijsbanen en zwembanen? Waarom was deze compensatie noodzakelijk? Hoe verhoudt zich dit tot het al dan niet compenseren van andere onderdelen van de sport? Hoe zorgt u ervoor dat gemeenten deze middelen goed zullen besteden?

Antwoord:

De bedragen van 25 miljoen en 55 miljoen euro betreffen niet alleen de steun aan ijsbanen en zwembaden, maar ook aan amateursportorganisaties (via TASO en TVS) en organisatoren van sportevenementen en topsportcompetities (voor gemiste inkomsten uit kaartverkoop). Andere onderdelen van de sport worden dus ook gesteund tijdens deze periode, ook via het rijksbrede steunpakket. Zie ook het antwoord op vraag 1.

De steun aan ijsbanen en zwembaden is noodzakelijk vanwege de unieke positie die deze grote sportaccommodaties hebben. Ze vormen een belangrijke schakel in het amateursportaanbod, en veel van deze accommodaties zijn afhankelijk van steun van gemeenten om het hoofd boven water te houden. Om te voorkomen dat gemeenten uit eigen middelen extra investeringen moeten doen om deze accommodaties voor de breedtesport te behouden, is de steunregeling SPUK IJZ voor ijsbanen en zwembaden voortgezet. Gemeenten kunnen deze steun alleen aanvragen als deze daadwerkelijk aan de betreffende accommodaties wordt doorgegeven via bijvoorbeeld subsidies of huurkortingen.

Vraag 6

Wanneer kan de Kamer de vertrouwelijke brief over de 120 miljoen euro extra voor vaccins verwachten, aangezien deze informatie noodzakelijk is om deze post goed te kunnen beoordelen? Kunt u daar ook een uitleg van de PxQ bij betrekken en tevens de vraag hoe u tot de hoogte van dit bedrag bent gekomen? Welke stappen neemt u om een zo goed mogelijke deal voor de Nederlandse Staat te sluiten?

Antwoord:

Zoals u weet valt de exacte prijs van de vaccins onder de overeengekomen vertrouwelijkheid. De prijs van de hier bedoelde vaccins zijn vergelijkbaar met die van eerdere aankopen van dit vaccin. Indien uw kamer dit wenst, kan ik uw Kamer een vertrouwelijke brief doen toekomen met de exacte aankoopprijs, zodat u de rechtmatigheid kunt vaststellen. De aankoop zelf doen we in samenwerking met onze Europese partners, waarbij de prijs voor alle landen gelijk is.

Vraag 7

Wanneer zullen naar verwachting de vaccins aangepast zijn aan de omikron-variant van het coronavirus?

Antwoord:

Dat is op dit moment nog niet bekend. Zowel BT/Pfizer als Moderna hebben nog niet definitief besloten of zij nu een monovalent Omikron-vaccin op de markt zullen brengen, of dat het beter is om richting het najaar in te zetten op een multivalent vaccin dat beschermt tegen meerdere varianten die dan dominant zijn. Nu we steeds meer weten van de omikron-variant, vind ik het verstandig om die afweging goed te maken.

Vraag 8

Hoeveel vaccins, gericht op de omikron-variant, kunnen aangeschaft worden met de verhoging van het budget met 120 miljoen euro? Hoeveel personen zullen hiermee gevaccineerd worden en voor welke doelgroep zullen deze vaccins beschikbaar worden gesteld?

Antwoord:

Als in de Kamerbrief (Kamerstuk 25 295, nr. 1708) vermeld, zijn hiermee 5,9 miljoen doses aangekocht. Zoals hierboven aangegeven is nog niet besloten of er een specifiek omikron-vaccin beschikbaar komt. Indien duidelijk is wanneer en welk soort aangepast vaccin beschikbaar komt, dan zal hier de meest geëigende doelgroep voor worden gekozen. Dit is ook mede afhankelijk van het advies van de Gezondheidsraad, die mij adviseert over welke doelgroepen op welke termijn met een booster voldoende beschermd worden tegen het coronavirus.

Vraag 9

Hoeveel ondersteunende functies kunnen er gecreëerd worden met de extra impuls voor de subsidieregeling Coronabanen in de Zorg?

Antwoord:

Op basis van de ervaring met de subsidieregeling Coronabanen in de Zorg (COZO) in 2021 kunnen zorgorganisaties in 2022 met het beschikbare bedrag van € 45 miljoen naar verwachting 3935 coronabanen realiseren. Zie ook het antwoord op vraag 2.

Vraag 10

Hoeveel banen zijn tot nu toe gecreëerd via de subsidieregeling Coronabanen in de Zorg?

Antwoord:

In 2021 is aan 510 zorgorganisaties voor 7302 coronabanen subsidie verleend. De verantwoording over 2021 vindt plaats in het tweede kwartaal van 2022. Dan ontstaat een beeld hoeveel coronabanen zorgorganisaties in 2021 hebben gecreëerd. Zie ook het antwoord op vraag 2.

Vraag 11

Hoeveel banen worden naar verwachting gecreëerd met de 45 miljoen euro die wordt toegevoegd aan de subsidieregeling Coronabanen in de Zorg?

Antwoord:

Zie het antwoord op vraag 2 en 9.

Vraag 12

Hoeveel personen zijn er tot nu toe duurzaam ingestroomd via de Nationale Zorgklas?

Antwoord:

Zie het antwoord op vraag 4.

Naar boven