Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 35975-XIX nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 35975-XIX nr. 2 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van het Nationaal Groeifonds.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,S.A. Blok
Opbouw tweede suppletoire begroting 2021
Deze tweede suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de begrotingsuitvoering 2021. Onderdeel B, de begrotingstoelichting, is als volgt opgebouwd:
1. Leeswijzer.
2. Overzicht belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties. De belangrijkste verplichtingenmutaties zijn toegelicht in de artikelen.
3. De beleidsartikelen. Voor ieder beleidsartikel is de tabel «Budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. Hierin zijn de begrotingsmutaties voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten weergegeven.
4. De niet-beleidsartikelen. In de budgettaire tabel zijn de begrotingsmutaties voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten opgenomen.
Ondergrenzen toelichtingen
Voor het toelichten van de begrotingsmutaties zijn in deze eerste suppletoire begroting de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen | Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) | Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
< 50 | 1 | 2 |
=> 50 en < 200 | 2 | 4 |
=> 200 en < 1000 | 5 | 10 |
=> 1000 | 10 | 20 |
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.
Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2021
Art. | Uitgaven 2021 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2021 (incl. ISB, NvW en amendementen) | 1.000.000 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2021 (incl. ISB, NvW en amendementen) | 999.737 | |
Kasschuif Kennisontwikkeling | 1 | ‒ 317.954 |
Kasschuif R&D&I | 2 | ‒ 275.000 |
Kasschuif Infrastructuur | 3 | ‒ 331.833 |
Overige mutaties | ‒ 20.480 | |
Stand 2e suppletoire begroting 2021 | 54.470 |
Toelichting
De besluitvorming over de 2e ronde van het Nationaal Groeifonds wordt voorzien in 2022. In 2021 zullen daarom naast de (voorwaardelijk) toegekende projecten uit de 1e ronde geen nieuwe projecten worden toegekend. Daarom is op de beleidsartikelen 1, 2 en 3 het resterende kasbudget bij Miljoenennota verschoven naar de komende jaren.
Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2021
Er is geen sprake van ontvangstenmutaties bij deze 2e suppletoire begroting 2021.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen) | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 1.331.834 | 1.331.834 | ‒ 1.207.534 | 0 | 124.300 |
Uitgaven | 331.834 | 331.834 | ‒ 317.954 | 0 | 13.880 |
Subsidies (regelingen) | 331.834 | 317.954 | ‒ 305.074 | 0 | 12.880 |
Onverdeeld pijler 1 | 331.834 | 317.954 | ‒ 305.074 | 12.880 | |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 0 | 13.880 | ‒ 12.880 | 0 | 1.000 |
NGF - project Leven lang ontwikkelen bijdrage OCW | 0 | 3.300 | ‒ 2.500 | 800 | |
NGF - project Leven lang ontwikkelen bijdrage SZW | 0 | 200 | 200 | ||
NGF - project Digitalisering onderwijs bijdrage EZK | 0 | 10.380 | ‒ 10.380 | 0 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen) | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 1.331.834 | 1.331.834 | ‒ 1.207.534 | 0 | 124.300 |
waarvan garantieverplichtingen | 0 | 0 | 0 | ||
waarvan overige verplichtingen | 1.331.834 | 1.331.834 | ‒ 1.207.534 | 124.300 |
Toelichting op de verplichtingen en uitgaven
Ten opzichte van de stand in de Miljoenennota worden het verplichtingenbudget en het uitgavenbudget niet gewijzigd.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen) | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 1.331.833 | 1.210.833 | ‒ 905.533 | 0 | 305.300 |
Uitgaven | 331.833 | 319.733 | ‒ 294.700 | 0 | 25.033 |
Subsidies (regelingen) | 331.833 | 313.883 | ‒ 288.850 | 0 | 25.033 |
Onverdeeld pijler 2 | 331.833 | 313.883 | ‒ 288.850 | 25.033 | |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 0 | 5.850 | ‒ 5.850 | 0 | 0 |
NGF - project Groenvermogen bijdrage EZK | 0 | 3.650 | ‒ 3.650 | 0 | |
NGF - project Health-RI bijdrage EZK | 0 | 2.200 | ‒ 2.200 | 0 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen) | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 1.331.833 | 1.210.833 | ‒ 905.533 | 0 | 305.300 |
waarvan garantieverplichtingen | 0 | 0 | 0 | ||
waarvan overige verplichtingen | 1.331.833 | 1.210.833 | ‒ 905.533 | 305.300 |
Toelichting op de verplichtingen en uitgaven
Ten opzichte van de stand in de Miljoenennota worden het verplichtingenbudget en het uitgavenbudget niet gewijzigd.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen) | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 1.331.833 | 1.331.833 | ‒ 1.331.833 | 0 | 0 |
Uitgaven | 331.833 | 331.833 | ‒ 331.833 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 331.833 | 331.833 | ‒ 331.833 | 0 | 0 |
Onverdeeld pijler 3 | 331.833 | 331.833 | ‒ 331.833 | 0 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen) | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 1.331.833 | 1.331.833 | ‒ 1.331.833 | 0 | 0 |
waarvan garantieverplichtingen | 0 | 0 | 0 | ||
waarvan overige verplichtingen | 1.331.833 | 1.331.833 | ‒ 1.331.833 | 0 |
Toelichting op de verplichtingen en uitgaven
Ten opzichte van de stand in de Miljoenennota worden het verplichtingenbudget en het uitgavenbudget niet gewijzigd.
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutatie Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen) | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 4.500 | 16.337 | 0 | ‒ 780 | 15.557 |
Uitgaven | 4.500 | 16.337 | 0 | ‒ 780 | 15.557 |
Personele uitgaven | 4.500 | 7.675 | 0 | ‒ 780 | 6.895 |
Personele uitgaven | 4.500 | 173 | ‒ 173 | 0 | |
Looncompensatie | 0 | 7.502 | ‒ 607 | 6.895 | |
Materiële uitgaven | 0 | 8.662 | 0 | 0 | 8.662 |
Prijscompensatie | 0 | 8.662 | 8.662 | ||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Personele uitgaven
Onder de personele uitgaven van vallen de kosten van de onafhankelijk adviescommissie van het NGF, de ondersteuning van de adviescommissie en de kosten voor het fondsbeheer.
De mutatie van € 0,78 mln is te verklaren door:
– Extra inzet van het CPB ter ondersteuning van de adviescommissie voor een bedrag van € 0,3 mln;
– Inzet van RVO.nl voor onder andere de toegangspoort, vooraanvraag en klantfaciliteit voor een bedrag van € 0,48 mln.
Bovenstaande bedragen zijn overgeheveld naar de EZK-begroting (beleidsartikel 1 en artikel 40) waar de verantwoording van de apparaatskosten van het NGF zal plaatsvinden.
Deze extra kosten zijn deels bekostigd uit de looncompensatie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35975-XIX-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.