35 925 XVII Vaststelling van de begrotingsstaat van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII) voor het jaar 2022

I VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG

Vastgesteld 12 april 2022

De Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal heeft op 21 februari 2022 een brief gestuurd aan de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking inzake de halfjaarlijkse stand van zaken ten aanzien van de toezeggingen die door de bewindspersonen aan de Eerste Kamer zijn gedaan.

De Minister heeft op 8 april 2022 gereageerd.

De vaste commissie voor Buitenlandse Zaken, Defensie en Ontwikkelingssamenwerking1 brengt bijgaand verslag uit van het gevoerde schriftelijk overleg.

De griffier van de vaste commissie voor Buitenlandse Zaken, Defensie en Ontwikkelingssamenwerking, Van Luijk

BRIEF VAN DE VOORZITTER VAN DE EERSTE KAMER DER STATEN-GENERAAL

Aan de Minister van Buitenlandse Zaken

Den Haag, 21 februari 2022

De Eerste Kamer maakt halfjaarlijks de stand van zaken op ten aanzien van de toezeggingen die door de bewindspersonen aan deze Kamer zijn gedaan. In verband met het aantreden van het nieuwe kabinet maak ik graag van de gelegenheid gebruik om u – eenmalig – ter informatie een volledig overzicht aan te bieden van de openstaande of deels voldane toezeggingen die door uw ambtsvoorganger zijn gedaan. Ook toezeggingen met een onbepaalde termijn zijn in dit overzicht opgenomen.

Doordat de portefeuilles van de bewindspersonen bij het aantreden van het nieuwe kabinet opnieuw zijn vastgesteld, kan het voorkomen dat een toezegging niet correct is geadresseerd. Indien dit het geval is, verneemt de Kamer dit uiteraard graag.

Daarnaast treft u ter verificatie het gebruikelijke halfjaarlijkse overzicht aan van de openstaande en deels voldane toezeggingen waarvan de termijn op 1 januari 2022 is verstreken.

Beide overzichten, die deels samen kunnen vallen, zijn terug te vinden via de volgende links:

Rappel: https://www.eerstekamer.nl/rappel?rappel=vlqkcipxn748&ministerie=vj5dlmpi42en

Totaaloverzicht: https://www.eerstekamer.nl/rappel?rappel=vlqkf2aczunx&ministerie=vj5dlmpi42en

Teneinde een geactualiseerd overzicht aan de verantwoordelijke commissie(s) voor te kunnen leggen, verneemt de Kamer eventuele correcties en een prognose van de termijnen waarop de toezeggingen zullen worden nagekomen, graag vóór vrijdag 8 april 2022. Deze prognose betreft daarbij voornamelijk de toezeggingen waarvan de deadline reeds is verstreken.

De Eerste Kamer tracht de toezeggingenregistratie zo actueel mogelijk te houden en is er derhalve bij gebaat als brieven, nota’s, wetsvoorstellen en dergelijke, waarin aan een toezegging aan de Eerste Kamer wordt voldaan, rechtstreeks naar deze Kamer worden gezonden, onder vermelding van het registratienummer.

De voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal, J.A. Bruijn

BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 8 april 2022

Graag bied ik u hierbij de reactie aan op uw verzoek van 21 februari 2022 met kenmerk 170694.15u inzake het halfjaarlijks rappel toezeggingen.

De Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, E.N.A.J. Schreinemacher

Toezegging AMvB's Wet zorgplicht kinderarbeid (34 506) (T02720)

Mijn voorganger zegde uw Kamer toe de zware voorhangprocedure toe te passen in beide Kamers bij AMvB’s die berusten op de Wet zorgplicht kinderarbeid (WZK). Deze toezegging ging er vanuit dat de evaluatie van het toenmalige IMVO-beleid als inbreng zou dienen voor de AMvB’s.

In het coalitieakkoord 2021–2025 is het kabinet overeengekomen dat Nederland IMVO-wetgeving in de EU bevordert en nationale IMVO-wetgeving invoert die rekening houdt met een gelijk speelveld met omringende landen en implementatie van mogelijke EU-regelgeving. De inzet van het kabinet is om de WZK op te laten gaan in brede IMVO-wetgeving, die zich anders dan de WZK niet beperkt tot één risico (kinderarbeid) maar alle mensenrechten en het milieu beslaat. De publicatie van het Commissievoorstel inzake een Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) onderstreept de noodzaak van een brede aanpak. Met inachtneming van de passage uit het coalitieakkoord zal het Commissievoorstel als basis dienen voor het nationale wetsvoorstel met het oog op een gelijk speelveld. Het streven is om beide voorstellen zoveel mogelijk parallel op te laten lopen. Voor de beoordeling van het Ccommissievoorstel verwijs naar het BNC fiche dat uw Kamer op 7 april jl toeging.(Kamerstuk 2022Z06841) In het verslag van een schriftelijk overleg over de geannoteerde agenda voor de informele Raad Buitenlandse Zaken Handel van 13 en 14 februari 2022 heb ik aangegeven dat het wetgevingstraject is gestart en stakeholders worden betrokken.

Toezegging Intrekking Wet zorgplicht kinderarbeid (34 506) (T02721)

Mijn voorganger zegde uw Kamer toe geen gebruik te maken van de mogelijkheid die de WZK biedt om de wet bij koninklijk besluit weer in te trekken en dat eventuele intrekking per wet zal geschieden. Ik zal deze toezegging gestand doen en indien de WZK wordt ingetrokken dit per wet te laten geschieden.

Toezegging Informeren over gesprekken SER en maatschappelijke organisaties op Europees niveau inzake klachtenmechanisme (35 570 XVII) (T03133)

Deze toezegging van de Minister is tweeledig. Ten eerste zegt de Minister toe de Kamer te informeren over de uitkomsten van gesprekken met maatschappelijke organisaties die i.s.m. de SER zijn gehouden. Ten tweede om de Kamer ook te informeren over wat er is gebeurd met de uitkomst van deze gesprekken op EU-niveau. Het kabinet heeft de Kamer geïnformeerd over de inbreng aan de Commissie over het klachtenmechanisme, opgesteld naar aanleiding van de gesprekken die met behulp van de SER georganiseerd zijn. Hiermee is Eerste Kamer, vergaderjaar 2021–2022, 35 925 XVII, D 4 aan het eerste deel van de toezegging voldaan. De Commissie heeft een brief met een eerste reactie van de EU-Commissaris Dombrovskis gestuurd. Daarin kondigt de commissie drie stukken aan, zijnde het implementatierapport, een herziening van de richtlijnen van het klachtenmechanisme en een meer gedetailleerde brief hierover aan het kabinet. De twee laatst genoemde stukken heeft het kabinet nog niet ontvangen. Het kabinet verwacht dat de Commissie in deze stukken in zal gaan op de Nederlandse inbreng gericht op de verdere uitwerking van het klachtenmechanisme. Derhalve kan nu nog niet aan het tweede deel van de toezegging worden voldaan. Het kabinet zal u per brief informeren zodra bovengenoemde stukken zijn ontvangen.

Toezegging Positie mkb-ondernemer en waarborging balans mkb en grootbedrijf meenemen in evaluatie (35 529) (T03291)

Invest International is toegerust om bedrijven te helpen bij het financieren en ontwikkelen van projecten, financieringsproducten en risicokapitaal. Invest International werkt vraaggestuurd en heeft een brede focus van het MKB tot het grootbedrijf. Het MKB is een belangrijke doelgroep van Invest International. Het MKB wordt binnen Invest International onder andere bediend via Dutch Good Growth Fund (DGGF) en Dutch Trade and Investment Fund (DTIF). Het MKB is ook doelgroep voor het investeringskapitaal en de projectontwikkelingsfondsen van Invest International. De verhouding van ondersteuning aan het grootbedrijf en het MKB binnen Invest International is op voorhand moeilijk aan te geven en is mede afhankelijk van de vraag. De waarborg dat hierin een juiste balans gerealiseerd wordt is een belangrijk punt dat in de evaluatie zal worden meegenomen.

Toezegging Informeren uitwerking SDG-toets (35 529) (T03295)

Binnen Invest International staan de SDG’s centraal. De bijdrage aan de SDG’s hangt af van het type project dat wordt ondersteund en kan voor veel van de SDG’s relevant zijn. Invest International zal de effecten op de SDG’s expliciet meewegen in zijn projecten en investeringen. In haar investeringsbeleid heeft Invest International een focus op de SDG’s vastgelegd, primair op SDG 8 (waardig werk en economische groei) en SDG 13 (klimaatactie) en secundair op de SDG’s 2 (geen honger), 3 (goede gezondheid/welzijn), 6 (schoon water/sanitair), 7 (betaalbare en duurzame energie) en 12 (verantwoorde consumptie/productie). Op de effecten ten aanzien van de SDG’s wordt actief gemonitord. Invest International zal jaarlijks rapporteren over de uitvoering van het eigen investeringsbeleid, inclusief de impact op SDG’s. Daarmee is in de praktijk de toetsing aan de SDG’s geborgd. De bijdrage aan SDG’s zal ook onderdeel uitmaken van de eerdergenoemde evaluatie van Invest International.

Toezegging Evaluatie Invest International binnen drie jaar (35 529) (T03296)

De doelstelling van Invest International is tweeledig, het versterken van de concurrentiepositie van het Nederlandse bedrijfsleven en het bijdragen aan de SDG’s. De juiste balans tussen de nevengeschikte doelen zal zich in de praktijk moeten bewijzen. Om hierin goed inzicht te verkrijgen verzocht de Kamer om de evaluatie van Invest International niet na de gebruikelijk vijf jaar te doen, maar al binnen drie jaar. Invest International is operationeel gestart op 1 oktober 2021 en zal daarmee binnen drie jaar na de start voor het eerst worden geëvalueerd, zijnde voor oktober 2024. Deze evaluatie zal met de Kamer worden gedeeld. De uitvoerder van de evaluatie zal te zijner tijd worden geselecteerd.

Toezegging Gesprek met Invest International over KPI’s (35 529) (T03298)

Invest International heeft in het business plan van 2022 de missie en doelstellingen van de organisatie vertaald in ambitieuze KPI’s. Invest International heeft onder andere KPI’s geformuleerd op het terrein van groei van de portfolio, bijdrage aan economische groei (SDG 8) en klimaatbestendigheid (SDG 13), klantenservice, bedrijfscultuur en de ontwikkeling van personeel. Met Invest International vindt frequent overleg plaats, inclusief over de KPI’s. Deze worden dan ook actief gemonitord.

Toezegging Samenwerkingsovereenkomsten met FMO en RVO (35 529) (T03299)

Invest International heeft de samenwerking met FMO geborgd in de aandeelhoudersovereenkomst en met RVO is een separate samenwerkingsovereenkomst gesloten. De afgelopen zes maanden hebben Invest International, FMO en RVO de mogelijkheden verkend om samen te werken om de kosten van de centrale diensten te verlagen. In de praktijk blijkt langjarige samenwerking op dit vlak complex vanwege knelpunten op het gebied van gegevensbescherming, regelgeving van de Nederlandsche Bank en van de Autoriteit Financiële Markten en vanwege beperkende voorwaarden van de leverancier van centrale diensten. Op het vlak van financiering en kredietverstrekkingen zijn harde afspraken gemaakt over samenwerking tussen Invest International, FMO en RVO. Er wordt actief informatie uitgewisseld over markten en investeringskansen tussen deze partijen.


X Noot
1

Samenstelling:

Faber-Van de Klashorst (PVV), Ganzevoort (GL), Van Apeldoorn (SP) (voorzitter), Van Dijk (SGP),

Jorritsma-Lebbink (VVD), Atsma (CDA), Oomen-Ruijten (CDA), Koole (PvdA), Prast (PvdD), Van Rooijen (50PLUS), arbouw (VVD), Van Ballekom (VVD) (1e ondervoorzitter), Beukering (Fractie-Nanninga), Bezaan (PVV), Dittrich (D66), Huizinga-Heringa (CU) (2e ondervoorzitter), Dessing (FVD), Karimi (GL), Kluit (GL), Moonen (D66), Otten (Fractie-Otten), Vos (PvdA), Van Wely (Fractie-Nanninga) en Raven (OSF).

Naar boven