Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 juni 2022
Per brief van 13 mei 20221 bent u geïnformeerd over de constructieve veiligheid van viaduct 58 in de A16, direct
ten zuiden van het Terbregseplein. De extra ondersteuning is inmiddels onder dit viaduct
geplaatst. Via deze brief ontvangt u de laatste stand van zaken.
In de afgelopen twee weken is in goede samenwerking met de gemeente Rotterdam en dankzij
grote inzet van de aannemer de ondersteuningsconstructie aangebracht. De geplaatste
ondersteuningspijlers zorgen ervoor dat de veiligheid voor weggebruikers geborgd is.
Er is nog een zeer geringe kans dat het dek van het viaduct het niet houdt. In dat
geval vangt de ondersteuning het viaduct op, maar dat zal wel gevolgen hebben voor
de beschikbaarheid van zowel de A16 als de lokale weg. Omdat beide wegen in dat geval
heel beperkt of helemaal niet meer beschikbaar zijn, zal dat kunnen leiden tot zeer
ernstige en langdurige verkeershinder voor de weggebruiker. Hiervoor zijn door Rijkswaterstaat
en de gemeente Rotterdam verkeerskundige scenario’s voorbereid, zoals een vrachtwagenverbod,
minder rijstroken of volledige afsluiting.
Rijkswaterstaat houdt het viaduct goed in de gaten en het wordt meerdere malen per
dag visueel geïnspecteerd. Deze visuele inspecties zullen over circa zes weken vervangen
worden door sensoren die bewegingen in de pijlers detecteren. Dit systeem zal automatisch
de verkeerscentrale waarschuwen zodat direct verkeersmaatregelen kunnen worden getroffen
als dat nodig is.
De gemeentelijke weg onder het viaduct door is op 3 juni jl. aan het einde van de
middag weer opengesteld. Er zijn de eerste periode en zolang als nodig verkeersregelaars
aanwezig. Met het aanbrengen van de pijlers is de wegcapaciteit verminderd, hetgeen
onvermijdelijk ook tot verkeershinder in de omgeving blijft leiden. Hoewel veiligheid
altijd voorop staat, betreur ik de hinder die dat nog geruime tijd oplevert. Verkeer
in westelijke richting kan weer onder het viaduct door, verkeer in oostelijke richting
blijft de omleidingsroute rijden. Fietsers en voetgangers en hulpdiensten kunnen weer
in beide richtingen onder het viaduct door. Deze beperkingen duren in beginsel totdat
het viaduct is gerenoveerd of vervangen, dit is nu gepland in 2024. Er wordt nog bezien
of de renovatie van het viaduct kan worden vervroegd.
Tenslotte wordt onderzocht of bij de kunstwerken in de A16 tussen het Terbregseplein
en de Brienenoordbrug, die in dezelfde periode zijn gebouwd vergelijkbare risico’s
bestaan.
Als er nieuwe ontwikkelingen zijn, wordt u uiteraard op geïnformeerd.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers