Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 35894 nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 35894 nr. 2 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de begrotingswet heeft geautoriseerd. Aangezien uitvoering van de spoedeisende maatregelen die in deze achtste incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen in het belang van het Rijk zijn, niet kan wachten tot formele autorisatie van beide Kamers der Staten-Generaal, zal het kabinet de uitvoering van de maatregelen starten. Hiermee wordt gehandeld conform lid 2 van artikel 2.27 van de Comptabiliteitswet 2016. Voor de indiening van deze achtste incidentele suppletoire begroting is uw Kamer vooraf geïnformeerd via de Kamerbrief Aanvullende steun voor evenementen van 14 juli 2021.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat, S.A. Blok
Ondergrenzen toelichtingen
Voor wat betreft het toelichten van significanteverschillen in de uitgaven, ontvangsten en verplichtingen zijn de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
< 50 |
1 |
2 |
=> 50 en < 200 |
2 |
4 |
=> 200 < 1000 |
5 |
10 |
=> 1000 |
10 |
20 |
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.
Stand ontwerpbegroting 2021 incl. NvW, amendementen en ISB’s1 |
Stand 1e suppletoire begroting incl. amendement |
Mutaties 8eISB |
Stand 8e ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
13.443.665 |
15.997.773 |
70.000 |
16.067.773 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
9.184.762 |
11.321.841 |
59.100 |
11.380.941 |
900 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies (regelingen) |
7.459.235 |
9.428.675 |
59.100 |
9.487.775 |
900 |
0 |
0 |
0 |
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) |
41.217 |
31.986 |
31.986 |
|||||
Eurostars |
18.000 |
18.734 |
18.734 |
|||||
Bevorderen ondernemerschap |
16.590 |
15.493 |
4.100 |
19.593 |
900 |
|||
Cofinanciering EFRO |
25.590 |
25.563 |
25.563 |
|||||
Bijdrage aan ROM's |
7.330 |
7.415 |
7.415 |
|||||
Verduurzaming industrie |
36.264 |
12.288 |
12.288 |
|||||
Startup beleid |
18.300 |
16.063 |
16.063 |
|||||
Urgendamaatregelen Industrie |
59.500 |
86.500 |
86.500 |
|||||
Invest-Nl |
10.582 |
10.582 |
10.582 |
|||||
Noodloket (TOGS) |
1.600 |
1.600 |
1.600 |
|||||
Qredits |
70.000 |
0 |
0 |
|||||
Tegemoetkoming vaste lasten |
6.562.000 |
8.655.000 |
8.655.000 |
|||||
Tegemoetkoming vaste lasten Caribisch Nederland |
19.300 |
29.300 |
29.300 |
|||||
Omscholing naar tekortsectoren |
37.500 |
37.500 |
37.500 |
|||||
Tegemoetkoming vaste lasten Startersregeling |
180.000 |
90.000 |
90.000 |
|||||
Infrastructuur duurzame industrie (PIDI) |
0 |
11.645 |
11.645 |
|||||
Herstructurering winkelgebieden |
0 |
9.000 |
9.000 |
|||||
R&D mobiliteitssectoren |
30.000 |
30.000 |
30.000 |
|||||
TRSEC |
325.000 |
325.000 |
55.000 |
380.000 |
||||
NGF – project AiNed |
0 |
4.400 |
4.400 |
|||||
NGF – project RegMed XB |
0 |
2.300 |
2.300 |
|||||
NGF – project kwantumDeltaNL |
0 |
5.400 |
5.400 |
|||||
Overig |
462 |
2.906 |
2.906 |
|||||
Leningen |
560.000 |
655.000 |
0 |
655.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bedrijfssteun |
560.000 |
565.000 |
565.000 |
|||||
Qredits |
0 |
90.000 |
90.000 |
|||||
Garanties |
307.740 |
332.740 |
0 |
332.740 |
0 |
0 |
0 |
0 |
BMKB |
37.523 |
37.523 |
37.523 |
|||||
Groeifaciliteit |
8.472 |
58.472 |
58.472 |
|||||
Garantie Ondernemersfinanciering |
11.745 |
11.745 |
11.745 |
|||||
Garantie Ondernemersfinanciering Corona |
250.000 |
225.000 |
225.000 |
|||||
Opdrachten |
10.998 |
10.440 |
0 |
10.440 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Onderzoek en opdrachten |
3.766 |
3.931 |
3.931 |
|||||
Caribisch Nederland |
1.296 |
1.196 |
1.196 |
|||||
Regeldruk |
2.271 |
2.271 |
2.271 |
|||||
Regiekosten regionale functie |
665 |
498 |
498 |
|||||
Small Business Innovation Research |
3.000 |
2544 |
2.544 |
|||||
Bijdrage aan agentschappen |
112.849 |
161.885 |
0 |
161.885 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage RVO.nl |
112.318 |
161.354 |
161.354 |
|||||
Bijdrage Agentschap Telecom |
531 |
531 |
531 |
|||||
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
327.190 |
338.614 |
0 |
338.614 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan TNO |
178.216 |
188.434 |
188.434 |
|||||
Kamer van Koophandel |
123.498 |
124.704 |
124.704 |
|||||
Bijdrage aan NWO-TTW |
25.476 |
25.476 |
25.476 |
|||||
Bijdrage aan medeoverheden |
0 |
9.231 |
0 |
9.231 |
0 |
0 |
0 |
0 |
MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) |
0 |
9.231 |
9.231 |
|||||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
405.600 |
385.256 |
0 |
385.256 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Internationaal Innoveren |
51.986 |
42.904 |
42.904 |
|||||
PPS toeslag |
169.147 |
170.257 |
170.257 |
|||||
TO2 (excl. TNO) |
59.682 |
60.178 |
60.178 |
|||||
Topsectoren overig |
15.793 |
15.862 |
15.862 |
|||||
Ruimtevaart (ESA) |
72.104 |
72.104 |
72.104 |
|||||
Bijdrage NBTC |
9.239 |
9.239 |
9.239 |
|||||
Overige bijdragen aan organisaties |
5.649 |
5.962 |
5.962 |
|||||
Economische ontwikkeling en technologie |
10.000 |
8.750 |
8.750 |
|||||
EU-cofinanciering JTF |
12.000 |
0 |
0 |
|||||
Storting/onttrekking begrotingsreserve |
1.150 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Storting reserve BMKB |
1.150 |
0 |
0 |
|||||
Ontvangsten |
157.738 |
268.963 |
0 |
268.963 |
0 |
0 |
0 |
0 |
BMKB |
33.000 |
33.000 |
33.000 |
|||||
Onttrekking reserve BMKB |
0 |
1.882 |
1.882 |
|||||
Onttrekking reserve Klein Krediet Corona |
0 |
100.000 |
100.000 |
|||||
Groeifaciliteit |
8.000 |
8.000 |
8.000 |
|||||
Garantie Ondernemingsfinanciering |
13.000 |
13.000 |
13.000 |
|||||
Luchtvaartkredietfaciliteit |
5.912 |
5.912 |
5.912 |
|||||
Rijksoctrooiwet |
37.887 |
38.583 |
38.583 |
|||||
Eurostars |
5.094 |
5.095 |
5.095 |
|||||
Joint Strike Fighter |
8.000 |
8.000 |
8.000 |
|||||
Diverse ontvangsten |
2.845 |
6.491 |
6.491 |
|||||
Bedrijfssteun |
44.000 |
49.000 |
49.000 |
Kamerstuk 35 677, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 685, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 723, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 747, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 780, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 792, nr. 1 en 2 en Kamerstuk 35 805, nr. 1 en 2.
Vastgestelde begroting 2021 (3) = (1) + (2) |
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) |
Mutaties 8eISB |
Stand 8e ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
13.443.665 |
15.997.773 |
70.000 |
16.067.773 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan garantieverplichtingen |
4.335.000 |
4.352.400 |
4.352.400 |
|||||
waarvan overige verplichtingen |
9.108.665 |
11.645.373 |
70.000 |
11.715.373 |
Buggetflexibiliteit
Het juridisch verplichte deel van het uitgavenbudget is 60%. Ten opzichte van de 1e Suppletoire Begroting 2021 is dit een verhoging van 5 procentpunt als gevolg van de aangegane verplichtingen in het kader van de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). Van de 40% budgetflexibele ruimte heeft 33% betrekking op de TVL waarvoor nog verplichtingen zullen worden aangegaan in 2021.
Toelichting
In deze incidentele suppletoire begroting wordt het parlement om autorisatie verzocht voor het aangaan van verplichtingen en doen van uitgaven voor het programma Mentale steun ondernemers, zoals voorgesteld in de Kamerbrief Steunpakket sociaal en mentaal welzijn en leefstijl van 12 februari 2021 en voor de garantieregeling voor evenementen, zoals voorgesteld in de Kamerbrief Aanvullende steun evenementen van 14 juli 2021.
Verplichtingen en uitgaven
Subsidies
Mentale steun ondernemers
In het kader van het programma Mentale steun ondernemers geeft Stichting Ondernemersklankbord (OKB) samen met de KVK, VNO-NCW en MKB NL invulling aan het door EZK beschikbare gestelde budget van € 5 mln. Het programma heeft een looptijd van 1 jaar (tot en met september 2022), waarbij het merendeel van de activiteiten in 2021 plaatsvindt. Activiteiten in het programma zijn onder meer training van personeel, branche-aanpak, ondersteuning en advies, en mentale hulp en bedrijfsvoering voor ondernemers in zwaar weer.
Tijdelijke regeling subsidie evenementen COVID-19
Organisatoren van evenementen die door het abrupte kabinetsbesluit op 9 juli jl. de komende periode niet door kunnen gaan, hebben veelal kosten gemaakt in de voorbereiding van het evenement. In verband hiermee wordt de garantieregeling voor evenementen («Tijdelijke regeling subsidie evenementen COVID-19») op diverse punten tijdelijk uitgebreid, zoals vermeld in bovengenoemde Kamerbrief van 14 juli jl. In verband met deze uitbreiding wordt de kostenraming van de regeling verhoogd van € 325 mln naar € 380 mln. Dit zijn de geraamde uitgaven. Naar rato van deze verhoging van het uitgavenbudget wordt het verplichtingenbudget verhoogd van € 385 mln naar € 450 mln.
Het kabinet monitort voortdurend hoe het pakket van generieke crisismaatregelen voor diverse economische actoren uitwerkt en of het pakket nog adequaat is. Als de uitgaven hoger uitvallen dan de huidige ramingen dan zal dit generaal worden gecompenseerd. Bij onderuitputting na definitieve beëindiging van de crisismaatregelen vloeien de middelen terug naar het algemene beeld.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35894-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.