35 866 Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2021 (Vierde incidentele suppletoire begroting inzake Kwijtschelding private schulden Toeslagengedupeerden)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

A ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 3

Wetsartikelen 1 en 2

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in:

de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.

Op 8 april 2021 is de tweede incidentele suppletoire begroting inzake kwijtschelding publieke schulden toeslagengedupeerden naar de Tweede Kamer verzonden. Op 20 april 2021 is de derde incidentele suppletoire begroting inzake de kwijtschelding private schulden Toeslagengedupeerden in WSNP/MSNP-trajecten naar de Tweede Kamer verzonden. Op 31 mei 2021 is de eerste suppletoire begroting van Financiën (IX) naar de Tweede Kamer verzonden. De behandeling in de Staten-Generaal van deze begrotingswetsvoorstellen heeft nog niet plaatsgevonden. Om deze reden is de in de begrotingsstaat opgenomen stand nog niet door de beide Kamers bekrachtigd. Vanwege de snelle opeenvolging van begrotingswetsvoorstellen en om het informatie- en budgetrecht van de Staten-Generaal te waarborgen, bevatten de kolommen «Vastgestelde Begroting» en «Stand na suppletoire begrotingen 2021 (inclusief ISB's)» zowel de vastgestelde stand bij ontwerpbegroting 2021 en de eerste incidentele suppletoire begroting, als de mutaties die bij de tweede en derde incidentele suppletoire begroting en de eerste suppletoire begroting zijn opgenomen.

Normaliter wordt nieuw beleid pas in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de begrotingswet hebben geautoriseerd. In dit geval acht ik het wenselijk en in het belang van het Rijk om – vooruitlopend op formele autorisatie door beide Kamers – uitvoering te geven aan het besluit tot het kwijtschelden van private schulden. Over de beleidsmatige inhoud van deze incidentele suppletoire begroting en de afwegingen ten aanzien van de noodzaak tot spoedig handelen zijn de Staten-Generaal geïnformeerd in de zevende Voortgangsrapportage KOT en de daarbij horende Kamerbrief. Met het voorgaande wordt gehandeld conform artikel 2.27, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2016.

Wetsartikel 3

Dit artikel regelt de inwerkingtreding van de wet.

De Minister van Financiën, W.B. Hoekstra

B ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSARTIKELEN

1. Leeswijzer

De voorliggende incidentele suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de begroting 2021 van het Ministerie van Financiën (IXB).

Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen

Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)

< 50

1

2

=> 50 en < 200

2

4

=> 200 < 1.000

5

10

=> 1.000

10

20

2. Beleidsartikelen

2.1 Artikel 13 Toeslagen

Tabel 1 Budgettaire gevolgen van beleid incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
 

Stand na suppletoire begrotingen 2021 (inclusief ISB's)

Mutatie 4e ISB 2021

Stand na 4e ISB 2021

Mutatie 2022

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Verplichtingen

1.004.215

99.000

1.103.215

270.600

37.000

0

0

               

Uitgaven (1) + (2)

1.004.215

99.000

1.103.215

270.600

37.000

0

0

               

(1) Apparaatsuitgaven

184.652

19.000

203.652

37.000

37.000

0

0

               

Personele uitgaven

180.936

18.300

199.236

36.300

36.300

0

0

Eigen personeel

97.618

0

97.618

0

0

0

0

Inhuur externen

83.318

18.300

101.618

36.300

36.300

0

0

               

Materiële uitgaven

3.716

700

4.416

700

700

0

0

Overige materiële uitgaven

3.716

700

4.416

700

700

0

0

               

(2) Programma-uitgaven

819.563

80.000

899.563

233.600

0

0

0

waarvan juridisch verplicht

100%

100%

100%

       
               

Bijdragen aan ZBO's en RWT's

100

0

100

0

0

0

0

Overige bijdrage ZBO's/RWT's

100

0

100

0

0

0

0

               

Opdrachten

25

10.600

10.625

19.400

0

0

0

ICT opdrachten

25

0

25

0

0

0

0

Overige opdrachten

0

10.600

10.600

19.400

0

0

0

               

Bijdrage aan medeoverheden

1.695

0

1.695

0

0

0

0

Bijdrage aan medeoverheden

1.695

0

1.695

0

0

0

0

               

(Schade)vergoedingen

817.743

69.400

887.143

214.200

0

0

0

Compensatie toeslagengedupeerden

817.743

– 55.800

761.943

0

0

0

0

Kwijtschelden private schulden

0

125.200

125.200

214.200

0

0

0

               

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

Toelichting

Verplichtingen en Uitgaven (+ 99 mln.)

Apparaat

Inhuur externen (+ € 18,3 mln.)

Sinds februari 2021 is het aantal verzoeken aan en beroepen op de Commissie Werkelijke Schade en de Bezwaarschriftenadvies Commissie (beiden Toeslagenherstel) sterk toegenomen. Daarom vindt opschaling plaats van de personele ondersteuning van deze commissies. Op deze wijze kunnen beide commissies verzoeken en bezwaren sneller beoordelen, waardoor gedupeerden sneller volledig geholpen zijn.

Programma

Opdrachten (+ € 10,6 mln.)

Het uitvoeringsontwerp van de brede private schuldenoplossing wordt op het moment van indienen van deze begrotingswet afgerond. Naar alle waarschijnlijkheid zal deze regeling voor een belangrijk deel worden uitgevoerd door een aantal maatschappelijke derde partijen. Het Ministerie van Financiën is voornemens de hiermee gemoeide uitvoeringskosten, inclusief de uitvoeringslasten van bewindsvoerders van Toeslagengedupeerden in de WSNP/MSNP-trajecten, te compenseren. Middels deze begrotingswet worden alle middelen ter compensatie van dergelijke uitvoeringslasten voor de totale private schuldenoplossing onder het juiste subartikelonderdeel (Overige opdrachten) ondergebracht. In totaal is hiervoor meerjarig € 30 mln. beschikbaar gesteld.

(Schade)vergoedingen (+ € 69,4 mln.)

Ten behoeve van de voorgenomen kwijtschelding van private schulden van toeslagengedupeerden wordt additioneel cumulatief € 283,6 mln. beschikbaar gesteld. In totaal is voor de compensatie van private schulden nu € 339,4 mln. beschikbaar gesteld. Bij de derde ISB inzake Kwijtschelding private schulden Toeslagengedupeerden in WSNP/MSNP-trajecten is voor de compensatie van WSNP- en MSNP-schulden namelijk reeds € 55,8 mln. beschikbaar gesteld. Om de overzichtelijkheid van de middelen te vergroten wordt dit bedrag in de voorliggende ISB afgeboekt van het subartikelonderdeel Compensatie toeslagengedupeerden en toegevoegd aan het nieuwe subartikelonderdeel Kwijtschelden private schulden en het subartikelonderdeel Overige opdrachten.

Naar boven