35 864 Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2021 (Vijfde incidentele suppletoire begroting inzake COVID-testen reizen)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van Infrastructuur en Waterstaat.

Nieuw beleid wordt pas in uitvoering genomen nadat het parlement de begrotingswet heeft geautoriseerd. Voor de maatregelen die opgenomen zijn in deze incidentele suppletoire begroting geldt dat deze tot verplichtingen en/of betalingen leiden na de publicatie van de regeling voor het beschikbaar stellen van gratis testen via de reisbranche en de OpenHouse. Indien de formele autorisatie van beide Kamers op het moment van publiceren van de regeling niet is afgerond zal het kabinet de uitvoering van de voorgenomen maatregelen in het belang van het Rijk starten, conform artikel 2.27, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2016.

Over de indiening van deze vijfde incidentele suppletoire begrotingswet is uw Kamer eerder geïnformeerd via de Kamerbrief over vergoeding testen voor uitgaande reizigers (Kamerstukken II, 2020–2021, 25 295 nr. 1241)).

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

B. BEGROTINGSTOELICHTING

a. Inhoudelijke toelichting

Naar aanleiding van de aangenomen motie van het lid Sjoerdsma (D66) die het kabinet verzoekt «aan te geven hoe iedere Nederlander gratis de mogelijkheid kan krijgen om, ten behoeve van het Europese digitaal Covid certificaat (DCC), zich deze zomer te laten testen met een test naar keuze, waaronder een NAAT (PCR)-test, en de Kamer hierover binnen twee weken te informeren», heeft het kabinet onderzocht hoe testen ten behoeve van het DCC voor reizigers voor de periode 1 juli tot en met 31 augustus volledig vergoed kan worden. Het kabinet heeft u hierover via de Kamerbrief over vergoeding testen voor uitgaande reizigers (Kamerstukken II, 2020–2021, 25 295 nr. 1241)) geïnformeerd. In de brief zijn onder meer de risico’s op ondoelmatigheden, onrechtmatigheden en het risico op het niet tijdig behalen van het doel uiteengezet ter afweging voor de Tweede Kamer.

Uit het uitblijven van reactie vanuit de Kamer heeft het Kabinet begrepen dat de Kamer nog altijd achter uitvoering van de motie staat. Daarom is besloten om via de drie in eerder genoemde brief benoemde sporen de testen voor iedere Nederlander gratis beschikbaar te stellen. Dit gebeurt via het aanbieden van testen via een Open House, het vergoeden van testen die door de reisbranche worden gefaciliteerd en de inzet van onbenutte capaciteit bij de GGD. In deze suppletoire begroting wordt de begroting van IenW opgehoogd voor de kosten volgend uit de Open House en de subsidieregeling voor de vergoeding van afgenomen testen in de Reisbranche. De testcapaciteit van de GGD leidt niet tot extra uitgaven, omdat het gaat om anders onbenutte capaciteit.

Artikel 97 Algemeen departement

Verplichtingen

De verplichtingen worden verhoogd met € 246,5 miljoen. De toelichting is dezelfde als bij de uitgavenmutatie hieronder.

Uitgaven

97.03 Testen ten behoeve van Digitaal Covid Certificaat

De verhoging van het opdrachtenbudget op artikel 97.03 met € 246,5 miljoen is het gevolg van een toevoeging voor de vergoeding van testen voor uitgaand reizigers voor de periode 1 juli tot en met 31 augustus 2021 vanuit de generale middelen. De uitgaven zijn voor de COVID-testen die vergoed worden in de Open House en de subsidieregeling voor de reisbranche om de afgenomen testen te vergoeden. De onderverdeling tussen Open House en subsidieregeling is nog niet bekend, hier wordt u later over geïnformeerd. Tevens wordt een beperkt deel van de uitgaven gebruikt voor de uitvoeringskosten, waarvan een deel op artikel 98. De raming van het aantal testen kent onzekerheden, in de begeleidende brief worden deze uiteengezet. Onderuitputting op deze aanvullende middelen komt ten gunste van het generale beeld.

Artikel 98 Apparaatsuitgaven kerndepartement

Verplichtingen

De verplichtingen worden verhoogd met € 2,5 miljoen. De toelichting is dezelfde als bij de uitgavenmutatie hieronder.

98.01 Personeel

Ten behoeve van de uitvoeringskosten wordt het budget op 98.01 met € 2,5 miljoen verhoogd.

b. Budgettaire gevolgen van beleid

Artikel 97 Algemeen departement

Budgettaire gevolgen van beleid vijfde incidentele suppletoire begroting (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (inclusief NvW, amendementen en ISB's)

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 5e ISB

Stand 5e ISB

mutatie 2022

mutatie 2023

mutatie 2024

mutatie 2025

Verplichtingen

41.876

58.137

246.500

304.637

       
                 

Uitgaven

56.945

73.176

246.500

319.676

       
                 

1 Algemeen departement

               

Opdrachten

32.188

48.881

0

48.881

       

Van A naar Beter

1.740

1.740

           

Extern Juridische advies

1.371

1.371

           

Onderzoeken PBL

2.714

4.144

           

Onderzoeken ANVS

3.745

3.587

           

Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing

7.270

7.270

           

Regeringsvliegtuig

9.393

25.616

           

Overige Opdrachten

5.955

5.153

           
                 

Subsidies

724

262

0

262

       
                 

Bijdragen aan agentschappen

24.033

24.033

0

24.033

       

Waarvan bijdrage aan ILT

13.116

13.116

           

Waarvan bijdrage aan KNMI

218

218

           

Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

2.809

2.809

           

Overige bijdragen aan agentschappen

7.890

7.890

           
                 

3 Testen

               

Opdrachten

0

0

246.500

246.500

       
                 

Ontvangsten

1.101

2.301

           

Artikel 98 Apparaatsuitgaven Kerndepartement

Budgettaire gevolgen van beleid vijfde incidentele suppletoire begroting (bedragen x € 1.000)

98 Apparaatsuitgaven Kerndepartement

Vastgestelde begroting (inclusief NvW, amendementen en ISB's)

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 5e ISB

Stand 5e ISB

Mutaties 2022

Mutaties 2023

Mutaties 2024

Mutaties 2025

Verplichtingen

327.912

332.071

2.500

334.571

       
                 

Uitgaven

335.315

340.751

2.500

343.251

       
                 

1 Personele uitgaven

244.156

253.328

2.500

255.828

       

Eigen personeel

218.170

222.097

           

Inhuur externen

19.210

24.511

2.500

27.011

       

Overige personele uitgaven

6.776

6.720

           
                 

2 Materiële uitgaven

91.159

87.423

           

ICT

24.845

22.314

           

Bijdrage aan SSO's

42.952

44.915

           

Overige materiële uitgaven

23.362

20.194

           
                 

Ontvangsten

8.297

9.687

           
Naar boven