Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 35850-V nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 35850-V nr. 2 |
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Buitenlandse Zaken,S.A.M. Kaag
De voorliggende suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2021 van hoofdstuk V van de begroting van het Rijk.
In de toelichting worden de wijzigingen welke zijn opgetreden in de omvang van de HGIS, alsook de belangrijkste mutaties op de begroting van Buitenlandse Zaken toegelicht. Ten slotte volgt per artikel de nieuwe stand en een toelichting op de opmerkelijke verschillen.
In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de extra maatregelen die genomen zijn als gevolg van de impact van het coronavirus (COVID 19). Voor het uitgebreid overzicht worden verwezen naar de pagina Overheidsfinanciën in coronatijd op Rijksfinancien.nl.
Artikel | Naam maatregel | bedrag uitgaven 2021 | Relevante Kamerstukken |
---|---|---|---|
4.4 | Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid Eindejaarsmarge | 3.000 | |
4.4 | Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid | 2.000 | VJN 2021 |
Conform de regeling Rijksbegrotingsvoorschriften en de Comptabili-teitswet dienen de opmerkelijke verschillen tussen de oorspronkelijke en huidige raming te worden toegelicht. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het financiële instrument. Ook is omschreven welke ondergrens gehan-teerd moet worden, waarboven een uitgavenmutatie moet worden toegelicht. Zie hiervoor onderstaande tabel. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen beleidsmatige en technische mutaties. Op verplichtingenniveau worden mutaties groter dan 10% ten opzichte van de vorige stand, op artikelniveau toegelicht.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen | Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) | Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
< 50 | 1 | 2 |
=> 50 en < 200 | 2 | 4 |
=> 200 < 1000 | 5 | 10 |
=> 1000 | 10 | 20 |
In onderdeel 6 staan de tabellen van de niet-beleidsmatige artikelen.
In deze paragraaf wordt geschetst welke wijzigingen zijn opgetreden in de omvang van de HGIS sinds de HGIS-nota 2021. Zoals uit de hiernavolgende tabel blijkt, neemt de totale omvang van de HGIS voor 2021 af met EUR 64,1 miljoen.
MJN 2021 | VJN 2021 | Mutatie | |
---|---|---|---|
HGIS-uitgaven | 6.039,6 | 5.973,6 | ‒ 66,0 |
HGIS-ontvangsten | 164,6 | 166,5 | 1.9 |
Omvang HGIS (uitgaven min ontvangsten) | 5.875,0 | 5,807,1 | ‒ 64,1 |
De per saldo afname van het budget kent een aantal oorzaken. Enerzijds stijgt het budget vanwege de doorwerking van de bijgestelde macro-cijfers ten opzichte van eerdere raming zoals deze is opgesteld op Prinsjesdag 2020. Het beschikbare budget voor de HGIS beweegt mee met de economische ontwikkeling. Het non-ODA-deel met het prijsniveau van het Bruto Binnenlands Product (BBP) en de omvang van de Official Development Aid (ODA) met de ontwikkeling van het Bruto Nationaal Inkomen (BNI). De meest recente CPB-cijfers laten een hoger dan eerder verwachte raming zien van zowel BBP alsook BNI. Anderzijds neemt de HGIS af door een ingeboekte kasschuif om de kasschuif uit 2020 te corrigeren. In de hiernavolgende tabellen is een aantal categorieën opgenomen die per onderdeel beknopt worden toegelicht. Een meer uitgebreide toelichting is daarnaast ook in de verticale toelichting van de Voorjaarsnota 2021 opgenomen en op de respectievelijke departementale begrotingen weergegeven.
Stand HGIS-nota 2021 | 6.039,6 |
1) Aanpassing BNI/BBP raming | 50,1 |
2) Eindejaarsmarge | 175,2 |
3) Overboekingen van/naar HGIS | ‒ 24,4 |
4) Kasschuif | ‒ 268,8 |
5) Desalderingen | 1,9 |
Stand Voorjaarsnota 2021 | 5.973,6 |
Toelichting uitgavenmutaties
Het uitgavenkader van de HGIS neemt per saldo af met EUR 66 miljoen ten opzichte van de stand die in de HGIS nota 2021 is gepresenteerd. Dit kent de navolgende oorzaken:
1. Op basis van wijzigingen in de CPB-ramingen voor het BNI (ODA) en de prijscomponent van het BBP (non-ODA) is de omvang van de HGIS op dit onderdeel gestegen met EUR 50,1 miljoen. Dit betreft met name de ODA-middelen die hoofdzakelijk op de BHOS-begroting staan.
2. De eindejaarsmarge, die over 2020 is aangevraagd, is in 2021 toegevoegd aan de HGIS en verdeeld over met name de begrotingen van Buitenlandse Zaken, Defensie en Infrastructuur en Waterstaat.
3. Er vinden meerdere overboekingen van en naar de HGIS plaats. Per saldo kent de HGIS op dit onderdeel daardoor een daling van ruim EUR 24,4 miljoen. Een aantal in het oog springende mutaties betreft onder meer de toevoeging van budget aan de HGIS voor het deels compenseren van de consulaire tegenvallende ontvangsten, de technische correctie op de reeks voor de EVF, de overheveling naar Defensie voor de inzet van de BSB op hoog-risico posten en de bijdrage die Defensie doet in het kader van gastlandbeleid voor de NATO Communications and Information Agency (NCIA).
4. De recent bijgestelde groeiramingen van het CPB geven een correctie op de ramingen van vorig jaar waardoor het ODA-budget stijgt. Daarnaast geeft de lager dan verwachte toerekening voor eerste jaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen budgettaire ruimte op de BHOS-begroting. Dit maakt het mogelijk om de in 2020 doorgevoerde kasschuif voor de jaren 2021-2025 terug te draaien en zo de beoogde oplopende buffercapaciteit van het verdeelartikel 5.4 van de BHOS-begroting te herstellen. Zodoende neemt de omvang van de HGIS in 2021 af.
5. Het saldo van de desaleringen bestaat voornamelijk uit twee grote mutaties. Enerzijds nemen de uitgaven toe, vanwege de verkoop van vastgoed (EUR 41,9 miljoen). Deze ontvangsten worden gebruikt om investeringen te doen in de huisvestingsportefeuille conform de huisvestingsstrategie. Anderzijds nemen de ontvangsten af vanwege de tegenvallende consulaire ontvangsten (EUR 39,7 miljoen).
Stand HGIS-nota 2021 | 164,6 |
Mutaties | 1,9 |
Stand Voorjaarsnota 2021 | 166,5 |
Toelichting ontvangstenmutaties
Het ontvangstenkader van de HGIS neemt per saldo toe met EUR 1,9 miljoen ten opzichte van de stand die in de HGIS nota 2021 is gepresenteerd. Het saldo van de desaleringen bestaat voornamelijk uit twee grote mutaties. Enerzijds nemen de uitgaven toe, vanwege de verkoop van vastgoed (EUR 41,9 miljoen). Deze ontvangsten worden gebruikt om investeringen te doen in de huisvestingsportefeuille conform de huisvestingsstrategie. Anderzijds nemen de ontvangsten af vanwege de tegenvallende consulaire ontvangsten (EUR 39,7 miljoen).
In dit wetsvoorstel is een aantal begrotingswijzigingen opgenomen die per saldo leiden tot een verhoging van de geraamde uitgaven op de begroting van Buitenlandse Zaken (V) met EUR 258 miljoen en stijging van de ontvangsten met EUR 2 miljoen.
De belangrijkste uitgavenmutaties bij de eerste suppletoire begroting worden in onderstaande tabel weergegeven en toegelicht. De uitgebreide toelichtingen zijn per beleidsartikel opgenomen in hoofdstuk 4.
Uitgaven
Artikelnummer | Uitgaven 2021 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2021 | 11 393 366 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
1) Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband | 2.4 | ‒ 25 200 |
2) Afdrachten aan de Europese Unie | 3.1 | 189 843 |
3) Europese Vredesfaciliteit | 3.5 | ‒ 13 218 |
4) Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 4.1 | 8 284 |
5) Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren | 4.2 | 6 390 |
6) Uitdragen Nederlandse waarden en belangen | 4.4 | 5 000 |
7) Apparaat; personeel | 7.1.1 | 8 983 |
8) Apparaat; materieel | 7.1.2 | 71 771 |
9) Overige mutaties | div. | 5 911 |
Stand 1e suppletoire begroting 2021 | 11 651 130 |
Toelichting
1. Het budget voor bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband daalt als gevolg van de overheveling van een deel van het budget voor de inzet hoog-risicoposten naar het ministerie van Defensie voor de beveiliging van een aantal hoog-risico posten.
2. De betalingen uit de negende- en tiende aanvullende EU-begroting (DAB9 en DAB10 2020) zijn over de jaargrens heen geschoven en het budgettaire kaseffect slaat daardoor niet in 2020 maar in 2021 neer. Het resultaat van de nacalculatie over de periode 2016-2019 leidt daarnaast voor Nederland in 2020 tot een nabetaling van EUR 45 miljoen in 2021.
3. Voor 2021 is het budget voor de Europese Vredesfaciliteit (EVF) naar beneden bijgesteld. Het kasritme van de uitgaven voor de EVF is aangepast op basis van de inmiddels door de Raad vastgestelde jaarplafonds, waardoor er budget tussen verschillende jaren is verschoven.
4. Voor de consulaire dienstverlening van Nederlanders in het buitenland stijgt het budget voor Loket Buitenland. Dit komt voor een deel door een toevoeging van eindejaarsmarge uit 2020 en een kasschuif uit 2023 en 2024.
5. Het budget voor de consulaire informatiesystemen stijgt voor artikel 4.2 'Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren'. Dit komt voor een deel door een toevoeging van eindejaarsmarge uit 2020.
6. De uitgaven voor het Programma Ondersteuning Buitenland Beleid (POBB) COVID budget stijgen in 2021 door de toevoeging van de eindejaarsmarge uit 2020 en een intensivering op het terrein van programma’s ten behoeve van de internationale bestrijding van de COVID-19 crisis.
7. De uitgaven voor personeel nemen toe. Dit komt voornamelijk door de loon- en prijsontwikkeling, waardoor het budget zowel voor het personeel in Nederland als op de posten stijgt. Deze uitgaven worden vanuit de voorziening binnen de HGIS gefinancierd. Daarnaast stijgen de budgetten door de verwerking van twee door het lid Koopmans c.s. ingediende amendementen voor: (1) nieuwe technologie en wapenbeheersing en (2) middelen voor het bereiken van strategische autonomie.
8. De materiële uitgaven nemen toe in 2021. Dit heeft meerdere oorzaken: de toevoeging van eindejaarsmarge uit 2020 (EUR 43,3 miljoen) waaronder de middelenafspraak huisvesting (EUR 14 miljoen) en vertraagde uitgaven op veiligheid van hoog-risico posten (EUR 25 miljoen). Ook worden hogere uitgaven verwacht als gevolg van verkopen om investeringen te realiseren binnen de kaders van de huisvestingsstrategie (EUR 42 miljoen) en reguliere loon- en prijsontwikkelingen. Daarnaast worden de tegenvallende consulaire inkomsten (beleidsartikel 4) gedesaldeerd op de overige materiële uitgaven. Dit betreft voor 2021 naar verwachting per saldo EUR 39,7 miljoen. Voor 2021 heeft het kabinet eenmalig EUR 18,2 miljoen beschikbaar gesteld om deze tegenvaller te mitigeren (zie ook ontvangsten).
Ontvangsten
De belangrijkste ontvangstenmutaties bij de eerste suppletoire begroting worden in onderstaande tabel weergegeven en toegelicht. De uitgebreide toelichtingen zijn per beleidsartikel opgenomen in hoofdstuk 4.
Artikelnummer | Ontvangsten 2021 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2021 | 921 285 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
1) Consulaire dienstverlening | 4.10 en 4.20 | ‒ 39 700 |
2) Diverse ontvangsten apparaat | 7.10 | 41 900 |
3) Overige mutaties | div. | ‒ 270 |
Stand 1e suppletoire begroting 2021 | 923 215 |
Toelichting
1. De ontvangsten van de consulaire dienstverlening dalen als gevolg van de COVID-19 pandemie en de wereldwijde reisrestricties.
2. De ontvangsten nemen toe vanwege verwachte inkomsten uit de verkoop van vastgoed in het buitenland. Deze ontvangsten worden gebruikt om investeringen te realiseren binnen de kaders van de huisvestingsstrategie.
Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB | Vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | ||||||
Verplichtingen | 105 376 | 0 | 105 376 | 35 411 | 140 787 | ‒ 10 500 | ‒ 8 000 | 800 | 24 000 | |
Uitgaven: | ||||||||||
Programma-uitgaven totaal | 126 449 | 0 | 126 449 | 5 183 | 131 632 | 470 | ‒ 30 | 245 | 400 | |
waarvan juridisch verplicht | 65% | 76% | ||||||||
1.1 | Goed functionerende internationale instellingen met een breed draagvlak | 48 945 | 0 | 48 945 | 400 | 49 345 | 400 | 400 | 400 | 400 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||||
Internationaal recht | 3 685 | 0 | 3 685 | 0 | 3 685 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||||
Verenigde Naties | 34 525 | 0 | 34 525 | 0 | 34 525 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
OESO | 7 135 | 0 | 7 135 | 400 | 7 535 | 400 | 400 | 400 | 400 | |
Internationaal Strafhof | 3 600 | 0 | 3 600 | 0 | 3 600 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1.2 | Bescherming en bevordering van mensenrechten | 63 402 | 0 | 63 402 | 100 | 63 502 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||||
Mensenrechtenfonds | 25 457 | 0 | 25 457 | ‒ 5 763 | 19 694 | ‒ 709 | ‒ 1.200 | ‒ 700 | ‒ 700 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||||
Mensenrechtenfonds | 30 295 | 0 | 30 295 | 1 363 | 31 658 | 709 | 1.200 | 700 | 700 | |
Mensenrechten multilateraal | 7 650 | 0 | 7 650 | 4 500 | 12 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1.3 | Gastlandbeleid internationale organisaties | 14 102 | 0 | 14 102 | 4 683 | 18 785 | 70 | ‒ 430 | ‒ 155 | 0 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||||
Carnegiestichting | 4 400 | 0 | 4 400 | 3 494 | 7 894 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||||
Vredespaleis | 6 829 | 0 | 6 829 | 0 | 6 829 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||||
Internationaal Strafhof | 1 012 | 0 | 1 012 | 0 | 1 012 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Speciaal Tribunaal Libanon | 1 111 | 0 | 1 111 | 889 | 2 000 | 70 | ‒ 430 | ‒ 155 | 0 | |
Nederland Gastland | 750 | 0 | 750 | 300 | 1 050 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget is flink gestegen ten opzichte van de oorspronkelijke begroting. Dit komt voornamelijk doordat een meerjarige overeenkomst is aangegaan met OHCHR om de beheerlast terug te dringen. Daarnaast is onze inzet gericht op het tegengaan van straffeloosheid van de meest ernstige mensenrechtenschendingen, middels het steunen van specifieke onderzoeks- en bewijsvergaringsmechanismen overgezet naar meerjarige financiering.
Uitgaven
Artikel 1.2
Vanuit het Mensenrechtenfonds is EUR 4,5 miljoen overgeheveld naar Mensenrechten multilateraal om met een multilaterale aanpak de wereldwijde persvrijheid te ondersteunen.
Artikel 1.3
De Carnegie Stichting voldeed in december aan de subsidievoorwaarden voor het subsidiebedrag over het jaar 2020, waardoor betaling van het subsidiebedrag in januari kon plaatsvinden. Het subsidiebedrag is als Eindejaarsmarge uit 2020 doorgeschoven naar 2021.
Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB | Vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | ||||||
Verplichtingen | 268 973 | ‒ 1 150 | 267 823 | ‒ 9 966 | 257 857 | 1 784 | 9 131 | 2 226 | 3 693 | |
Uitgaven: | ||||||||||
Programma-uitgaven totaal | 284 188 | ‒ 1 150 | 283 038 | ‒ 20 675 | 262 363 | 2 204 | 1 237 | 1 090 | 1 058 | |
waarvan juridisch verplicht | 83% | 86% | ||||||||
2.1 | Goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid | 12 441 | 350 | 12 791 | 1 354 | 14 145 | 1 619 | 1 569 | 1 569 | 1 275 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||||
Atlantische Commissie | 556 | 0 | 556 | 44 | 600 | 44 | 44 | 44 | 100 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||||
NAVO | 7 120 | 0 | 7 120 | 980 | 8 100 | 1 200 | 1 150 | 1 150 | 1 150 | |
WEU | 565 | 0 | 565 | 25 | 590 | 25 | 25 | 25 | 25 | |
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid | 2 700 | 0 | 2 700 | 0 | 2 700 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Veiligheidsfonds | 1 500 | 350 | 1 850 | 305 | 2 155 | 350 | 350 | 350 | 0 | |
2.2 | Bestrijding internationale criminaliteit en terrorisme | 13 041 | 0 | 13 041 | 2 029 | 15 070 | 1 419 | 1 369 | 1 024 | 349 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||||
Anti-terrorisme instituut | 341 | 0 | 341 | 479 | 820 | 169 | 119 | 99 | 99 | |
Contra-terrorisme | 7 420 | 0 | 7 420 | ‒ 1 623 | 5 797 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Cyber security | 3 080 | 0 | 3 080 | 0 | 3 080 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||||
Global Forum on Cyber Expertise | 0 | 0 | 0 | 1 250 | 1 250 | 1 250 | 1 250 | 925 | 250 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||||
Contra-terrorisme | 880 | 0 | 880 | 1 923 | 2 803 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Cyber security | 1 320 | 0 | 1 320 | 0 | 1 320 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2.3 | Wapenbeheersing | 10 882 | 0 | 10 882 | 1 662 | 12 544 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||||
IAEA | 7 317 | 0 | 7 317 | 0 | 7 317 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
OPCW en andere ontwapeningsorganisaties | 1 645 | 0 | 1 645 | 62 | 1 707 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
CTBTO | 1 920 | 0 | 1 920 | 1 600 | 3 520 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2.4 | Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband | 218 002 | ‒ 1 500 | 216 502 | ‒ 26 063 | 190 439 | ‒ 834 | ‒ 1 701 | ‒ 1 503 | ‒ 566 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||||
Nederland Helsinki Comité | 28 | 0 | 28 | 0 | 28 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stabiliteitsfonds | 25 000 | 0 | 25 000 | 0 | 25 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Training buitenlandse diplomaten | 2 500 | 0 | 2 500 | 250 | 2 750 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||||
Makandra | 0 | 880 | 880 | 0 | 880 | 1 698 | 1 698 | 903 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||||
Makandra | 0 | 120 | 120 | 0 | 120 | 232 | 232 | 237 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||||
OVSE | 6 000 | 0 | 6 000 | 0 | 6 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stabiliteitsfonds | 57 150 | 0 | 57 150 | 5 000 | 62 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
VN-contributie voor crisisbeheersingsoperaties | 101 011 | ‒ 2 500 | 98 511 | ‒ 5 000 | 93 511 | ‒ 2 500 | ‒ 2 500 | ‒ 2 500 | 0 | |
Overige | 1 113 | 0 | 1 113 | ‒ 1 113 | 0 | ‒ 264 | ‒ 1 131 | ‒ 143 | ‒ 566 | |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | ||||||||||
Inzet hoog-risico posten | 25 200 | 0 | 25 200 | ‒ 25 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2.5 | Bevordering van transitie in prioritaire gebieden | 29 822 | 0 | 29 822 | 343 | 30 165 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen MATRA | 11 822 | 0 | 11 822 | 900 | 12 722 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen Shiraka | 9 754 | 0 | 9 754 | ‒ 4 412 | 5 342 | ‒ 5 610 | ‒ 5 093 | ‒ 5 211 | ‒ 4 986 | |
Opdrachten | ||||||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen Shiraka | 0 | 0 | 0 | 3 458 | 3 458 | 5 452 | 4 463 | 4 563 | 4 305 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen Shiraka | 0 | 0 | 0 | 533 | 533 | 600 | 630 | 648 | 681 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen Shiraka | 8 246 | 0 | 8 246 | ‒ 136 | 8 110 | ‒ 442 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 1 242 | 0 | 1 242 | 0 | 1 242 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2.10 | Doorberekening Defensie diversen | 242 | 0 | 242 | 0 | 242 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.40 | Restituties programma's | 1 000 | 0 | 1 000 | 0 | 1 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget neemt in 2021 af met EUR 9,9 miljoen. Dit is voornamelijk het gevolg van een overheveling naar het ministerie van Defensie.
Uitgaven
Artikel 2.1
De uitgaven voor goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid zijn toegenomen omdat de NAVO-contributie meerjarig is verhoogd op basis van de meerjarige NAVO-begroting.
Artikel 2.2
Het budget voor bestrijding internationale criminaliteit en terrorisme stijgt de komende jaren als gevolg van de bijdrage aan het Global Forum on Cyber Expertise (GFCE).
Artikel 2.3
Het budget voor wapenbeheersing stijgt in 2021 vanwege een vertraagde betaling van contributie aan CTBTO (Comprehensive Nuclear-Test-Ban Treaty Organization).
Artikel 2.4
Het budget voor subartikel 2.4 is meerjarig naar beneden bijgesteld doordat de verwachting is dat de uitgaven voor VN crisisbeheersingsoperaties lager uitvallen. De vrijgekomen middelen worden o.a. ingezet voor het samenwerkingsmechanisme Nederland-Suriname. Naar aanleiding van het amendement van het lid Sjoerdsma c.s., het amendement van het lid Van Helvert c.s. en een hoogamtelijke interdepartementale missie is dit samenwerkingsmechanisme gestart onder de naam Makandra (zoals geïntroduceerd in Kamerstuk 20 361, nr. 194).
Daarnaast wordt het budget voor de inzet op hoog-risicoposten conform de geldende systematiek overgeheveld naar het ministerie van Defensie voor de beveiliging van personeel van een aantal hoog-risico posten.
Zoals toegelicht in de tweede suppletoire begroting 2020, zijn er binnen het Stabiliteitsfonds activiteiten vertraagd in verband met COVID-19. Deze uitgaven schuiven door naar 2021 waardoor dit budget stijgt.
Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB | Vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | ||||||
Verplichtingen | 9 871 674 | 0 | 9 871 674 | 163 168 | 10 034 842 | ‒ 1 977 | ‒ 14 885 | 14 208 | 13 805 | |
Uitgaven: | ||||||||||
Programma-uitgaven totaal | 10 053 535 | 0 | 10 053 535 | 177 137 | 10 230 672 | ‒ 18 052 | ‒ 135 | 7 958 | 11 555 | |
waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | ||||||||
3.1 | Afdrachten aan de Europese Unie | 9 813 920 | 0 | 9 813 920 | 189 843 | 10 003 763 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||||
BNI-afdrachten | 5 352 701 | 0 | 5 352 701 | 185 562 | 5 538 263 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
BTW-afdrachten | 977 344 | 0 | 977 344 | 4 281 | 981 625 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Invoerrechten | 3 267 875 | 0 | 3 267 875 | 0 | 3 267 875 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Plastic-grondslag | 216 000 | 0 | 216 000 | 0 | 216 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.2 | Europees Ontwikkelingsfonds | 191 123 | 0 | 191 123 | 0 | 191 123 | ‒ 9 554 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||||
Europees Ontwikkelingsfonds | 191 123 | 0 | 191 123 | 0 | 191 123 | ‒ 9 554 | 0 | 0 | 0 | |
3.3 | Een hechtere Europese waardengemeenschap | 10 500 | 0 | 10 500 | 0 | 10 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||||
Raad van Europa | 10 500 | 0 | 10 500 | 0 | 10 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.4 | Versterkte Nederlandse positie in de Unie | 5 892 | 0 | 5 892 | 512 | 6 404 | ‒ 675 | ‒ 404 | ‒ 404 | ‒ 404 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||||
EIPA | 348 | 0 | 348 | 0 | 348 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||||
Europa College beurzenprogamma | 190 | 0 | 190 | 190 | 380 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programmatische ondersteuning: Taskforce Verenigd Koninkrijk | 1 375 | 0 | 1 375 | 322 | 1 697 | ‒ 675 | ‒ 675 | ‒ 675 | ‒ 675 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||||
Benelux bijdrage | 3 979 | 0 | 3 979 | 0 | 3 979 | 0 | 271 | 271 | 271 | |
3.5 | Europese Vredesfaciliteit | 32 100 | 0 | 32 100 | ‒ 13 218 | 18 882 | ‒ 7 823 | 269 | 8 362 | 11 959 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | ||||||||||
Europese Vredesfaciliteit | 32 100 | 0 | 32 100 | ‒ 13 218 | 18 882 | ‒ 7 823 | 269 | 8 362 | 11 959 | |
Ontvangsten | 817 219 | 0 | 817 219 | 0 | 817 219 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.10 | Diverse ontvangsten EU | 816 969 | 0 | 816 969 | 0 | 816 969 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Invoerrechten | 816 969 | 0 | 816 969 | 0 | 816 969 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige ontvangsten EU | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.30 | Restitutie Raad van Europa | 250 | 0 | 250 | 0 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen
De verplichtingen muteren mee met de uitgaven, zoals hieronder toegelicht.
Uitgaven
Artikel 3.1
De betalingen uit de negende- en tiende aanvullende EU-begroting (DAB9 en DAB10 2020) zijn over de jaargrens heen geschoven en het budgettaire kaseffect slaat daardoor niet in 2020 maar in 2021 neer. DAB 9 leidt tot een verhoging van de BNI-afdracht van EUR 36 miljoen als gevolg van de inzet van het Europees Solidariteitsfonds en een verhoging van de BTW-afdracht van EUR 4 miljoen als gevolg van de herberekening van de Britse korting. DAB 10 leidt tot een bijstelling van de BNI-afdracht met EUR 105 miljoen als gevolg van een versnelling van betalingen op de EU-begroting door de COVID-19 crisis. Tenslotte wordt het resultaat van de nacalculatie over de periode 2016-2019 verwerkt. Dit leidt voor Nederland tot een nabetaling van EUR 45 miljoen in 2021. De afdrachten van lidstaten aan de EU-begroting worden jaarlijks bijgesteld op basis van realisaties van het BNI en de BTW. Deze nacalculatie is een herverdeling van afdrachten tussen lidstaten, het gaat dus niet om extra EU-uitgaven.
Artikel 3.2
De Nederlandse afdrachten aan het Europees Ontwikkelingsfonds (EOF) voor 2022 zijn neerwaarts bijgesteld, op basis van een geactualiseerde raming van de Europese Commissie.
Artikel 3.5
Het plafond voor de Europese Vredesfaciliteit (EVF) is, net zoals de bedragen van het Meerjarig Financieel Kader 2021-2027, vastgesteld door de Europese Raad (ER) in vaste prijzen 2018. De Nederlandse bijdrage aan de EVF was per begroting 2021 ook in die vaste prijzen 2018 vastgesteld. Dit wordt nu technisch gecorrigeerd naar lopende prijzen. Het budget wordt daardoor verhoogd. Daarnaast is het kasritme van de uitgaven aangepast op basis van de inmiddels door de Raad vastgestelde jaarplafonds, waardoor budget tussen verschillende jaren is verschoven. Deze verschuivingen zorgen niet voor een verhoging of verlaging van het totaalplafond.
Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB | Vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | ||||||
Verplichtingen | 51 200 | 0 | 51 200 | 20 149 | 71 349 | ‒ 2 086 | ‒ 2 386 | ‒ 2 486 | ‒ 1 086 | |
Uitgaven: | ||||||||||
Programma-uitgaven totaal | 53 810 | 0 | 53 810 | 18 650 | 72 460 | ‒ 956 | ‒ 1 256 | ‒ 356 | 1 044 | |
waarvan juridisch verplicht | 52% | 86% | ||||||||
4.1 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 10 657 | 0 | 10 657 | 7 284 | 17 941 | ‒ 1 626 | ‒ 1 626 | ‒ 926 | ‒ 826 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||||
Gedetineerdenbegeleiding | 1 560 | 0 | 1 560 | 0 | 1 560 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Inkomensoverdrachten | ||||||||||
Gedetineerdenbegeleiding | 540 | 0 | 540 | 0 | 540 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||||
Consulaire bijstand | 409 | 0 | 409 | ‒ 100 | 309 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Reisdocumenten en verkiezingen | 2 550 | 0 | 2 550 | 0 | 2 550 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Consulaire opleidingen | 400 | 0 | 400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Consulaire informatiesystemen | 5 198 | 0 | 5 198 | ‒ 900 | 4 298 | ‒ 1 900 | ‒ 1 900 | ‒ 1 200 | ‒ 1 100 | |
Loket buitenland | 0 | 0 | 0 | 8 284 | 8 284 | 274 | 274 | 274 | 274 | |
4.2 | Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren | 15 397 | 0 | 15 397 | 6 465 | 21 862 | 1 490 | 1 190 | 1 590 | 1 490 |
Opdrachten | ||||||||||
Ambtsberichtenonderzoek | 150 | 0 | 150 | 0 | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Visumverlening | 3 058 | 0 | 3 058 | 0 | 3 058 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Legalisatie en verificatie | 80 | 0 | 80 | 0 | 80 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Consulaire informatiesystemen | 11 081 | 0 | 11 081 | 6 390 | 17 471 | 1 490 | 1 190 | 1 590 | 1 490 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||||
Asiel en migratie | 1 028 | 0 | 1 028 | 75 | 1 103 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4.3 | Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur | 8 875 | 0 | 8 875 | ‒ 1 104 | 7 771 | ‒ 1 400 | ‒ 1 400 | ‒ 1 400 | 0 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||||
Internationaal cultuurbeleid | 6 650 | 0 | 6 650 | ‒ 1 399 | 5 251 | ‒ 1 670 | ‒ 1 310 | ‒ 1 310 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||||
Internationaal cultuurbeleid | 2 225 | 0 | 2 225 | 295 | 2 520 | 270 | ‒ 90 | ‒ 90 | 0 | |
4.4 | Uitdragen Nederlandse waarden en belangen | 18 881 | 0 | 18 881 | 6 005 | 24 886 | 580 | 580 | 380 | 380 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||||
Instituut Clingendael | 420 | 0 | 420 | 380 | 800 | 380 | 380 | 380 | 380 | |
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 3 808 | 0 | 3 808 | 0 | 3 808 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Internationale manifestaties en diverse bijdragen | 99 | 0 | 99 | 0 | 99 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Publieksdiplomatie | 2 264 | 0 | 2 264 | ‒ 40 | 2 224 | ‒ 35 | ‒ 35 | ‒ 35 | ‒ 35 | |
Onderzoeksprogramma | 50 | 0 | 50 | 0 | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||||
Adviesraad Internationale vraagstukken | 525 | 0 | 525 | 0 | 525 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Instituut Clingendael | 2 000 | 0 | 2 000 | 225 | 2 225 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bezoeken VIPS en uitgaven CD en Internationale organisaties | 1 000 | 0 | 1 000 | 0 | 1 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Algemene voorlichting | 590 | 0 | 590 | 0 | 590 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Koninklijk Huis - inkom. en uitg. bezoeken, off. ontvangsten | 2 000 | 0 | 2 000 | 0 | 2 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
China-strategie | 550 | 0 | 550 | 0 | 550 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onderzoeksprogramma | 220 | 0 | 220 | 0 | 220 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid | 0 | 0 | 0 | 3 000 | 3 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kennisplatform Oost-Europa | 0 | 0 | 0 | 200 | 200 | 200 | 200 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||||
Algemene voorlichting | 2 400 | 0 | 2 400 | 0 | 2 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan ZBO's/ RWT's | ||||||||||
Verkeersnotificaties | 400 | 0 | 400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||||
Europese bewustwording | 250 | 0 | 250 | 200 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Publieksdiplomatie | 2 305 | 0 | 2 305 | 40 | 2 345 | 35 | 35 | 35 | 35 | |
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 0 | 0 | 0 | 2 000 | 2 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 71 074 | 0 | 71 074 | ‒ 40 500 | 30 574 | ‒ 38 400 | ‒ 27 300 | ‒ 5 900 | 0 | |
4.10 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 7 000 | 7 000 | 2 200 | 9 200 | 2 200 | 2 200 | 11 500 | 0 | |
4.20 | Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen | 63 000 | 0 | 63 000 | ‒ 41 900 | 21 100 | ‒ 39 800 | ‒ 28 700 | ‒ 17 400 | 0 |
4.40 | Doorberekening Defensie diversen | 874 | 874 | ‒ 800 | 74 | ‒ 800 | ‒ 800 | 0 | 0 | |
4.41 | Ontvangsten verkeersnotificaties | 200 | 200 | 0 | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget voor het onderdeel Consulaire dienstverlening en uitdragen Nederlandse waarden stijgt omdat aanvullende middelen voor het Loket Buitenland zijn opgenomen. Dit betreft verplichtingen voor de website voor loket buitenland, waardoor de dienstverlening van de agentschappen (o.a. UWV, Belastingdienst en SVB) opgenomen kunnen worden. Verder stijgt het verplichtingenbudget ten behoeve van kwaliteitsbehoud van de consulaire IT-systemen. Ten slotte is er een stijging voor programma’s voor ondersteuning buitenlands beleid (POBB) op het terrein van de bestrijding van COVID-19.
Artikel 4.1
Het budget voor consulaire dienstverlening neemt toe. Een reden hiervoor is dat vertraagde uitgaven uit 2020 voor het loket buitenland en uitgaven voor consulaire informatiesystemen doorschuiven naar 2021.
Daarnaast wordt meerjarig budget verschoven naar artikel 4.2 voor consulaire informatiesystemen. Middelen uit 2022 en 2023 worden met een kasschuif naar 2021 gehaald.
Tot slot wordt EUR 3,9 miljoen overgeheveld van apparaat (artikel 7.1.1) voor het Loket Buitenland.
Artikel 4.2
De stijging voor consulaire informatiesystemen is deels het gevolg van een verschuiving van uitgaven van 2020 naar 2021.
Artikel 4.3
Voor het internationaal cultuurbeleid is sprake van een meerjarige overboeking naar het ministerie van OCW voor de cultuursubsidieperiode 2021-2024. Door deze overboeking dalen de uitgaven op dit artikel.
Artikel 4.4
Het budget voor het Programma Ondersteuning Buitenland Beleid (POBB) COVID neemt in 2021 toe door de toevoeging van de eindejaarsmarge uit 2020 en een intensivering op het terrein van programma’s ten behoeve van de internationale bestrijding van de COVID-19 crisis. Daarmee wordt de mogelijkheid gegarandeerd om landen te blijven ondersteunen in de strijd tegen de wereldwijde COVID-19 crisis.
Ontvangsten
Artikel 4.10
Op dit ontvangstenartikel is een kleine stijging te zien, voornamelijk door een administratieve verschuiving van artikel 4.20. De totale consulaire opbrengsten dalen.
Artikel 4.20
Als gevolg van de COVID-19 pandemie en de wereldwijde reisrestricties, is het de verwachting dat dit jaar het aantal af te geven visa zal dalen. Vooralsnog wordt daarom een verlaging verwacht van de consulaire ontvangsten van EUR 39,7 miljoen. Dit is het saldo van artikel 4.10 en 4.20. Deze lagere opbrengsten worden gedesaldeerd met artikel 7.1.2.
Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB | Vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | ||||||
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5.10 | Geheim | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB | Vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | ||||||
Verplichtingen | 4 255 | 0 | 4 255 | ‒ 3 285 | 970 | ‒ 21 212 | ‒ 14 887 | ‒ 16 941 | ‒ 17 350 | |
Uitgaven: | ||||||||||
Uitgaven totaal | 4 255 | 0 | 4 255 | ‒ 3 285 | 970 | ‒ 21 212 | ‒ 14 887 | ‒ 16 941 | ‒ 17 350 | |
6.1 | Nog onverdeeld (HGIS) | 4 255 | 0 | 4 255 | ‒ 3 285 | 970 | ‒ 21 212 | ‒ 14 887 | ‒ 16 941 | ‒ 17 350 |
Toelichting
Het budget voor het artikel -Nog onverdeeld- heeft betrekking op de HGIS en dit neemt structureel af. De reeks binnen dit artikel is met name bedoeld om jaarlijks de loon- en prijsbijstelling te kunnen uitkeren en incidentele initiatieven of tegenvallers mee te dekken. De mutatie betreft het saldo van bijstellingen op grond van aanpassing van Bbp-ramingen door het CPB, verwerking van de HGIS-eindejaarsmarge 2020, het verwerken van de loon- en prijsbijstellingen binnen de HGIS en overboekingen naar diverse begrotingen zoals binnen de HGIS is overeengekomen. Binnen de HGIS is budget vrijgemaakt voor het oplossen van een aantal uitvoeringsknelpunten, waaronder de NCIA, informatiebeveiliging BZ, POBB COVID-19 en de European Substance Registration System van de EMA en worden middelen vrijgemaakt om continuering van bestaand beleid te borgen.
Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB | Vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | ||||||
Verplichtingen | 871 129 | 1 150 | 872 279 | 80 754 | 953 033 | 28 579 | ‒ 6 327 | 14 720 | 20 485 | |
Uitgaven | 871 129 | 1 150 | 872 279 | 80 754 | 953 033 | 28 579 | ‒ 6 327 | 14 720 | 20 485 | |
7.1.1 | Personele uitgaven | 565 448 | 869 | 566 317 | 8 983 | 575 300 | 10 881 | 10 881 | 10 836 | 9 877 |
Eigen personeel | 553 448 | 869 | 554 317 | 8 983 | 563 300 | 10 881 | 10 881 | 10 836 | 9 877 | |
Inhuur extern | 12 000 | 0 | 12 000 | 0 | 12 000 | 0 | 0 | 0 | ] | |
Overige personele uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
7.1.2 | Materiele uitgaven | 305 681 | 281 | 305 962 | 71 771 | 377 733 | 17 698 | ‒ 17 208 | 3 884 | 10 608 |
ICT | 59 931 | 0 | 59 931 | 5 346 | 65 277 | 2 955 | 4 353 | 3 605 | 2 754 | |
Bijdragen aan SSO's | 60 391 | 0 | 60 391 | 0 | 60 391 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige materieel | 185 359 | 281 | 185 640 | 66 425 | 252 065 | 14 743 | ‒ 21 561 | 279 | 7 854 | |
7.2 | Koersverschillen | pm | 0 | pm | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 31 750 | 0 | 31 750 | 42 430 | 74 180 | 31 430 | 530 | 530 | 530 | |
7.10 | Diverse ontvangsten | 31 750 | 0 | 31 750 | 42 430 | 74 180 | 31 430 | 530 | 530 | 530 |
7.11 | Koersverschillen | pm | 0 | pm | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen
Binnen het apparaatsartikel zijn de verplichtingen gelijk aan de uitgaven. Het verplichtingenbudget wordt daarmee gelijkgetrokken.
Uitgaven
Artikel 7.1.1
De uitgaven voor personeel nemen meerjarig toe. Dit komt voornamelijk door de loon- en prijsontwikkeling, waardoor het budget zowel voor het personeel in Nederland als op de posten stijgt. Deze uitgaven worden vanuit de voorziening binnen de HGIS gefinancierd. Daarnaast stijgen de budgetten door de verwerking van twee door het lid Koopmans c.s. ingediende amendementen voor: (1) nieuwe technologie en wapenbeheersing en (2) middelen voor het bereiken van strategische autonomie. Tot slot wordt vanuit het apparaatsartikel EUR 3,9 miljoen overgeheveld naar artikel 4.1 uit de hiervoor gereserveerde middelen voor het Loket Buitenland (One Stop Shop).
Artikel 7.1.2
De materiële uitgaven nemen toe in 2021. Dit heeft meerdere oorzaken: de toevoeging van eindejaarsmarge uit 2020 (EUR 43,3 miljoen), waaronder de middelenafspraak huisvesting (EUR 14 miljoen) en vertraagde uitgaven op veiligheid van hoog-risico posten (EUR 25 miljoen). Ook worden hogere uitgaven verwacht als gevolg van investeringen binnen de kaders van de huisvestingsstrategie (EUR 42 miljoen) en reguliere loon- en prijsontwikkelingen. Ook worden de tegenvallende consulaire inkomsten (beleidsartikel 4) gedesaldeerd op de overige materiële uitgaven. Dit betreft voor 2021 naar verwachting per saldo (artikel 4.10 en 4.20) EUR 39,7 miljoen. Voor 2021 heeft het kabinet eenmalig EUR 18,2 miljoen beschikbaar gesteld om de tegenvaller te mitigeren.
De tegenvallende consulaire ontvangsten zullen naar verwachting doorwerken in 2022, 2023 en 2024. In 2022 worden ook meer uitgaven verwacht in het kader van de huisvestingsstrategie. Deze extra uitgaven worden net als in 2021 gefinancierd door verkopen (EUR 31 miljoen). Verder werken de loon- en prijsontwikkelingen ook meerjarig door.
Op het gebied van ICT nemen de uitgaven ook toe. Enerzijds is dit het gevolg van loon- en prijsontwikkelingen, anderzijds is dit het gevolg van extra middelen voor de uitvoering van de wet open overheid (WOO). Daarnaast is voor 2021 binnen de HGIS EUR 3,1 miljoen vrijgemaakt voor informatiebeveiliging en security.
Ontvangsten
Artikel 7.10
Ten opzichte van de begroting nemen de ontvangsten toe. Dit komt voornamelijk door verwachte inkomsten uit de verkoop van vastgoed in het buitenland. Deze ontvangsten worden gebruikt om investeringen te realiseren binnen de kaders van de huisvestingsstrategie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35850-V-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.