35 821 Voorstel voor een Verordening betreffende roaming (herschikking)

C VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG

Vastgesteld 11 juni 2021

De leden van de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit1 hebben kennisgenomen van het voorstel van de Europese Commissie voor een herziening van de roamingverordering2 en het BNC-fiche3 over dit voorstel, dat de Minister van Buitenlandse zaken op 2 april 2021 naar de Kamer heeft gestuurd.

De leden van de fractie van GroenLinks hebben naar aanleiding hiervan op 18 mei 2021 enkele vragen gesteld aan de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat.

De Staatssecretaris heeft op 11 juni 2021 gereageerd.

De commissie brengt bijgaand verslag uit van het gevoerde schriftelijk overleg.

De griffier van de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, De Boer

BRIEF VAN DE VOORZITTER VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT / LANDBOUW, NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT

Aan de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat

Den Haag, 18 mei 2021

De leden van de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit hebben met belangstelling kennisgenomen van het voorstel van de Europese Commissie voor een herziening van de roamingverordering4 en het BNC-fiche5 over dit voorstel, dat de Minister van Buitenlandse zaken op 2 april 2021 naar de Kamer heeft gestuurd. De leden van de fractie van GroenLinks hebben naar aanleiding hiervan enkele vragen aan de regering.

Vragen en opmerkingen van de leden van de fractie van GroenLinks

De huidige Europese roamingverordening loopt af op 30 juni 2022. Met het onderhavige voorstel wordt de huidige verordening herzien om de bestaande regels grotendeels te behouden en met tien jaar te verlengen. De Europese Commissie neemt maatregelen om de transparantie te vergroten op het gebied van de kwaliteit van dienstverlening, de betaalde informatienummers en ook worden de groothandelstarieven in twee stappen verder verlaagd en worden eisen gesteld aan de kwaliteit van de roaming dienstverlening.

De leden van de fractie van GroenLinks ondersteunen het voorstel, maar zij zijn niet tevreden over de meerwaarde van de herschikking voor Europese burgers. De Europese Commissie heeft niet gekozen voor lagere wholesale charges, waardoor de maximumprijs voor internetten in de EU niet omlaag gaat. Hoe kijkt de Nederlandse regering aan tegen deze keuze? Heeft Nederland zich hier voor opgeworpen in de Raad of juist niet?

De leden van de fractie van GroenLinks zijn tegen de zogenoemde fair use policy waarbij telecomproviders extra kosten kunnen vragen als je een langere tijd in het buitenland bent. In de optiek van deze leden druist dit in tegen de gedachten van één Europa waarbij burgers zo ongehinderd mogelijk tussen de EU-lidstaten kunnen leven, werken en reizen. De leden van de fractie van GroenLinks ontvangen graag een appreciatie van de regering op dit punt. Hoe is de Nederlandse inzet op dit punt geweest? Heeft de regering de ambitie om de fair use policy in de toekomst af te schaffen?

De leden van de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit zien uw reactie met belangstelling tegemoet en ontvangen deze graag uiterlijk 11 juni 2021.

De voorzitter van de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, L.P. van der Linden, Msc.

BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 11 juni 2021

Op 2 april 2021 heeft u het BNC-fiche over het voorstel van de Europese Commissie tot herziening van de roamingverordening ontvangen (2 Kamerstukken I, 2020–2021, 35 821, A). De leden van de fractie van GroenLinks in de Eerste Kamer hebben naar aanleiding hiervan enkele vragen aan de regering (kenmerk 169074u), die ik hierbij zal beantwoorden.

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, M.C.G. Keijzer

Vragen en opmerkingen van de leden van de fractie van GroenLinks

De huidige Europese roamingverordening loopt af op 30 juni 2022. Met het onderhavige voorstel wordt de huidige verordening herzien om de bestaande regels grotendeels te behouden en met tien jaar te verlengen. De Europese Commissie neemt maatregelen om de transparantie te vergroten op het gebied van de kwaliteit van dienstverlening, de betaalde informatienummers en ook worden de groothandelstarieven in twee stappen verder verlaagd en worden eisen gesteld aan de kwaliteit van de roaming dienstverlening.

De leden van de fractie van GroenLinks ondersteunen het voorstel maar zij zijn niet tevreden over de meerwaarde van de herschikking voor Europese burgers. De Europese Commissie heeft niet gekozen voor lagere wholesale charges, aldus de fractie van GroenLinks, waardoor de maximumprijs voor internetten in de EU niet omlaag gaat. Hoe kijkt de Nederlandse regering aan tegen deze keuze? Heeft Nederland zich hier voor opgeworpen in de Raad of juist niet?

Antwoord

Ten eerste merk ik op dat de Europese Commissie wel degelijk een verlaging van de maximum wholesale roamingtarieven6 voorstelt. Voor datagebruik stelt de Commissie bijvoorbeeld voor om de maximumtarieven (stapsgewijs) verder te verlagen van € 2,50/GB op 1 januari 2022, via een tussenstap van € 2,00/GB, naar € 1,50/GB per 1 januari 2025.7 De Nederlandse regering is van mening dat de toename van het mobiele (roaming)data-gebruik in de afgelopen jaren een (verdere) verlaging van de maximum wholesale tarieven rechtvaardigt. Het kabinet steunt daarom het voorstel van de Europese Commissie op dit punt.

De leden van de fractie van GroenLinks zijn tegen de zogenoemde fair use policy waarbij telecomproviders extra kosten kunnen vragen als je een langere tijd in het buitenland bent. In de optiek van deze leden druist dit in tegen de gedachte van één Europa waarbij burgers zo ongehinderd mogelijk tussen de EU-lidstaten kunnen leven, werken en reizen. De leden van de fractie van GroenLinks ontvangen graag een appreciatie van de regering op dit punt. Hoe is de Nederlandse inzet op dit punt geweest? Heeft de regering de ambitie om de fair use policy in de toekomst af te schaffen?

Antwoord

Voor de beantwoording van deze vraag is allereerst van belang om te kijken naar de achterliggende gedachte van de roamingregulering. De roamingregulering is bedoeld voor reizende Europese burgers en niet om permanente roaming in een andere lidstaat mogelijk te maken. Indien men permanent verblijft in een andere lidstaat dan Nederland, dan kan men beter een (prepaid)abonnement in dat andere land nemen.

Op grond van de fair use policy kunnen reizigers in Europa in ieder geval twee maanden (achter elkaar) roamen, en indien zij hun gemiddelde verbruik thuis gemeten over de voorgaande 4 maanden niet overschrijden, zelfs langer. Daarnaast is het zo dat een reis op dezelfde dag niet meetelt in die tijdsduur. Dat betekent dat forensen die over de grens werken en elke dag weer terugkeren naar Nederland geen hinder ondervinden van de fair use policy.

De fair use policy is met name bedoeld om telecombedrijven in staat te stellen om – conform het doel van de regulering – op te kunnen treden tegen onredelijk (veel) roaminggebruik in het buitenland. Er doen zich overigens nauwelijks problemen voor met de fair use policy.

De Europese Commissie heeft geen voorstellen gedaan om de fair use policy aan te passen. Er zijn ook geen lidstaten geweest die hiertoe in de Europese Raad het initiatief hebben genomen. Het Nederlandse kabinet kan zich daarbij mede in het licht van de doelstelling van de regulering, aansluiten.

De leden van de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit zien uw reactie met belangstelling tegemoet en ontvangen deze graag uiterlijk 11 juni 2021.


X Noot
1

Samenstelling:

Koffeman (PvdD), Faber-van de Klashorst (PVV), Van Strien (PVV), Gerkens (SP), Atsma (CDA) (ondervoorzitter), N.J.J. van Kesteren (CDA), Pijlman (D66), Schalk (SGP), Klip-Martin (VVD), Van Rooijen (50PLUS), Van Ballekom (VVD), De Blécourt-Wouterse (VVD), Crone (PvdA), Dessing (FVD), Van Gurp (GL), Huizinga-Heringa (CU), Kluit (GL), Van der Linden (Fractie-Nanninga) (voorzitter), Meijer (VVD), Otten (Fractie-Otten), Prins (CDA), Vendrik (GL), Van der Voort (D66), Berkhout (Fractie-Nanninga), Raven (OSF), Karakus (PvdA), vac. (PvdD).

X Noot
2

COM(2021)85, zie ook dossier E210007 op www.europapoort.nl.

X Noot
3

Kamerstukken I, 2020–2021, 35 821, A.

X Noot
4

COM(2021)85, zie ook dossier E210007 op www.europapoort.nl.

X Noot
5

Kamerstukken I, 2020–2021, 35 821, A.

X Noot
6

Dit zijn de tarieven mobiele telecomaanbieders onderling aan elkaar in rekening brengen voor de afwikkeling van het roamingverkeer.

X Noot
7

In 2017 bedroegen deze tarieven overigens nog € 7,70 per GB.

Naar boven