35 689 Wijziging van de Wet precursoren voor explosieven en de Wet op de economische delicten ter uitvoering van Verordening (EU) 2019/1148 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 over het op de markt brengen en het gebruik van precursoren voor explosieven, tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1907/2006 en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 98/2013 (PbEU 2019, L 186)

Nr. 5 VERSLAG

Vastgesteld 1 februari 2021

De vaste commissie voor Justitie en Veiligheid, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen. Onder het voorbehoud dat de hierin gestelde vragen en gemaakte opmerkingen voldoende zullen zijn beantwoord, acht de commissie de openbare behandeling van het voorstel van wet genoegzaam voorbereid.

INHOUDSOPGAVE

Algemeen

1

1. De verordening

2

1.1 Inhoud verordening

2

2. Betrokken partijen en regeldruk

2

2.1 Marktdeelnemers, onlinemarktplaatsen en professionele gebruikers

2

Algemeen

De leden van de VVD-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de Wijziging van de Wet precursoren voor explosieven en de Wet op de economische delicten ter uitvoering van Verordening (EU) 2019/1148 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 over het op de markt brengen en het gebruik van precursoren voor explosieven, tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1907/2006 en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 98/2013 (PbEU 2019, L 186) (hierna: het wetsvoorstel). Zij hebben gezien de directe doorwerking van de verordening en de beperkte wijziging in de huidige praktijk geen verdere vragen.

De leden van de D66-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van bovengenoemd wetsvoorstel. Zij hebben nog enkele vragen over de inhoud van de verordening en de regels voor betrokken partijen.

1. De verordening

1.1 Inhoud verordening

De leden van de D66-fractie lezen dat alleen particuliere gebruikers een vergunning nodig hebben voor het aanschaffen van precursoren voor explosieven. Waarom is er niet voor gekozen professionele gebruikers met vergunningen te laten werken? In hoeverre is nu vastgelegd op welke manier aangetoond kan worden dat middelen noodzakelijk zijn voor handels-, bedrijfs-of beroepsactiviteiten? Worden aan professionele gebruikers wel precursoren voor explosieven verstrekt uit bijlage I met een waarde hoger dan de grenswaarde waarboven aan particulieren geen vergunning meer wordt verleend?

2. Betrokken partijen en regeldruk

2.1 Marktdeelnemers, onlinemarktplaatsen en professionele gebruikers

De leden van de D66-fractie lezen dat een marktdeelnemer verplicht is al het personeel te instrueren met betrekking tot de regels omtrent de verkoop van precursoren voor explosieven. Welke verplichtingen gelden er voor een professioneel gebruiker ten opzichte van eventuele medewerkers binnen het bedrijf waar de precursoren gebruikt worden?

Voornoemde leden vragen welke waarborgen er zijn in de wet ten aanzien van de controles die marktdeelnemers dienen uit te voeren, wanneer zij precursoren voor explosieven aanbieden op online marktplaatsen.

In de verordening wordt gesteld dat waar nodig een controle van de vergunning bijvoorbeeld kan plaatsvinden bij de levering van de precursor voor explosieven. Betekent dit dat de levering uitsluitend door de marktdeelnemer zelf dient te worden uitgevoerd? Als dat niet het geval is en een marktdeelnemer de levering kan uitbesteden aan een pakketvervoerder, wordt de pakketvervoerder daarmee dan verantwoordelijk voor het instrueren van personeel op de vergunningscontrole? Welke waarborgen zijn er dat medewerkers van pakketvervoerders de vergunningscontrole correct zullen uitvoeren?

De voorzitter van de commissie, Van Meenen

Adjunct-griffier van de commissie, Verouden

Naar boven