Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 35650-V nr. 3 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 35650-V nr. 3 |
Vastgesteld 11 december 2020
De vaste commissie voor Buitenlandse Zaken, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.
De vragen zijn op 4 december 2020 voorgelegd aan de Minister van Buitenlandse Zaken. Bij brief van 10 december 2020 zijn ze door de Minister van Buitenlandse Zaken beantwoord.
Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
De voorzitter van de commissie, Pia Dijkstra
De adjunct-griffier van de commissie, Meijers
1
Hoeveel kosten heeft het ministerie dit jaar bespaard op het niet doorgaan van activiteiten als borrels, diners en evenementen?
Antwoord:
Het ministerie verwacht op het gebied van evenementen, recepties en overige representatiekosten EUR 3,5 miljoen minder uit te geven dan in 2019.
2
Hoeveel kosten heeft het ministerie dit jaar bespaard op de reiskosten (zoals vliegtickets) sinds de uitbraak van de coronacrisis?
Antwoord:
Het ministerie verwacht op het gebied van reiskosten EUR 11,3 miljoen minder uit te geven dan in 2019.
3
Waar worden de middelen die bespaard zijn op de kosten van borrels, diners en evenementen en reiskosten (zoals vliegtickets) aan uitgegeven c.q. geboekt?
Antwoord:
De middelen die bespaard worden op reiskosten ter hoogte van omstreeks EUR 11,3 miljoen en de middelen die bespaard worden op het gebied van evenementen, recepties en overige representatie ter hoogte van EUR 3,5 miljoen worden ingezet om de tegenvallende consulaire inkomsten ter hoogte van EUR 28,1 miljoen mee op te vangen, als gevolg waarvan de kostendekkendheid van de consulaire dienstverlening is afgenomen.
4
Op hoeveel van de in artikel 4.1 genoemde middelen voor de bijzondere bijstand buitenland is aanspraak gemaakt, en hoeveel is niet gebruikt? Welk deel kwam hier bovenop van EU-middelen die ingezet konden worden voor terugkeer?
Antwoord:
De financiële afwikkeling van Bijzondere Bijstand Buitenland loopt door tot en met 31 mei 2021. De stand per 1 november geeft aan dat er voor circa EUR 3,8 miljoen aanspraak is gemaakt en dus EUR 2,8 miljoen nog niet is verbruikt. De EU heeft op basis van de Nederlandse repatriëringsoperaties een principetoekenning gedaan van een subsidie van circa EUR 1,5 miljoen. Definitieve toekenning is afhankelijk van de onderbouwing en op te leveren logistieke en financiële bewijstukken.
5
Kunt u een toelichting geven op waarom de Nederlandse bijdrage aan VN-crisisbeheersingsoperaties lager uitvalt dan geraamd?
Antwoord:
De jaarlijkse bijdrages van de VN-lidstaten aan de VN-crisisbeheersingsoperaties worden berekend op basis van historische gegevens van werkelijke uitgaven en nieuwe inzichten. Een aantal crisisbeheersingsoperaties is afgeschaald en sommige operaties lopen al langere tijd, waardoor de kosten teruglopen. Om deze redenen heeft de VN dit jaar om minder financiële steun gevraagd en valt de Nederlandse bijdrage lager uit dan geraamd.
6
Op welke termijn verwacht u de niet gerealiseerde personele intensivering, alsnog te realiseren?
Antwoord vragen 6, 7 en 9:
De lagere realisatie op de personele uitgaven wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat een aantal van de intensiveringsfuncties pas in de loop van dit jaar is ingevuld en waarbij de start op de post soms ook nog eens vertraagd is vanwege COVID-19. Dit geldt ook voor de extra investering gekoppeld aan het amendement Sjoerdsma/Koopmans (Kamerstuk 35 300 V, nr. 12) en de extra uitgaven als gevolg van de opening van de ambassade in Jerevan (amendement Voordewind, Kamerstuk 35 300 V nr. 10). De verwachting is dat begin 2021 alle, nog openstaande vacatures die verband houden met de intensiveringen, zijn ingevuld. In de eerste helft van 2021 zal de Tweede Kamer worden geïnformeerd over de wijze waarop de intensiveringsmiddelen postennet zijn ingezet en welke extra resultaten hiermee zijn behaald. Verder wordt een lagere realisatie verwacht doordat nog geen extra, reeds begrote capaciteit voor uitvoering visumplicht Venezuela is gerealiseerd, er minder is uitgegeven voor stages, er minder gebruik is gemaakt van de mobiliteitskaart en er een belastingmeevaller op de afdrachten van de buitenland vergoeding is verwerkt.
7
Welke beoogde intensiveringen zijn niet gerealiseerd?
Antwoord:
Zie het antwoord op vraag 6.
8
Zijn er inmiddels meerdere contribuanten voor het Global Forum on Cyber Expertise (GFCE) of is Nederland nog steeds de enige financier?
Antwoord:
Naast Nederland zijn inmiddels zeven andere partijen betrokken bij het GFCE als financier of contribuant: Canada, Duitsland, Nieuw-Zeeland en het VK, de Bill & Melinda Gates Foundation, Microsoft en Hewlett.
9
Welke oorzaken ziet de Minister voor het feit dat niet alle openstaande vacatures in het kader van de intensiveringen vervuld zijn (EUR 7,1 miljoen)? Om wat voor vacatures gaat dit?
Antwoord:
Zie het antwoord op vraag 6.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35650-V-3.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.