35 570 XV Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV) voor het jaar 2021

Nr. 9 NOTA VAN WIJZIGING

Ontvangen 30 oktober 2020

Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:

De begrotingsstaat van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV) voor het jaar 2021 komt te luiden:

Vaststelling begrotingsstaat van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV) voor het jaar 2021 (na nota van wijziging) (bedragen x € 1.000)

Artikel

Omschrijving

(1) Vastgestelde begroting

 

Verplichtingen

Uitgaven

Ontvangsten

 

TOTAAL

53.673.717

53.723.417

1.837.107

         

Beleidsartikelen

1

Arbeidsmarkt

7.207.349

7.237.680

24.975

2

Bijstand, Participatiewet en Toeslagenwet

8.243.719

8.259.204

4.415

3

Arbeidsongeschiktheid

10.722

10.722

0

4

Jonggehandicapten

3.484.285

3.484.285

0

5

Werkloosheid

253.616

255.146

0

6

Ziekte en zwangerschap

12.612

12.612

0

7

Kinderopvang

3.558.509

3.558.509

1.546.276

8

Oudedagsvoorziening

26.178

26.178

0

9

Nabestaanden

1.370

1.370

0

10

Tegemoetkoming ouders

6.521.835

6.521.835

201.680

11

Uitvoeringskosten

655.858

655.858

0

12

Rijksbijdragen

22.756.024

22.756.024

0

13

Integratie en maatschappelijke samenhang

236.697

237.197

1.000

Niet-beleidsartikelen

96

Apparaat

407.222

407.222

58.761

98

Algemeen

25.997

27.851

0

99

Nog te verdelen

271.724

271.724

0

Toelichting

Algemeen

Met deze nota van wijziging op de ontwerpbegroting 2021 wordt de begrotingsstaat van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV) gecorrigeerd in verband met het verdelen van middelen voor flankerend beleid die in de ontwerpbegroting centraal zijn geparkeerd. Daarnaast wordt een aantal overige aanpassingen verwerkt, zoals uitstel van introductie van de vermogenstoets in de Tozo tot 1 april 2021.

Een deel van de mutaties in deze nota van wijziging betreft overboekingen naar de begrotingen van het Ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en het Ministerie van Financiën. Voornoemde ministeries zullen deze overboekingen ook middels een nota van wijziging op de betreffende ontwerpbegrotingen 2021 verwerken.

Artikelsgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen (hoofdstuk 15)

Artikel 1 – Arbeidsmarkt

Kasschuif NOW 2

Het vaststellen van de subsidies voor NOW 2 start in 2021. Dat betekent dat eventuele nabetalingen ook in 2021 zullen plaats vinden. In de begroting 2021 waren nog enige nabetalingen voor 2020 voorzien. Hierdoor treedt een kasschuif op van € 35 miljoen van 2020 naar 2021. De afboeking van € 35 miljoen wordt opgenomen in de 2e suppletoire begroting 2020 van SZW.

Kasschuif NOW 3.1

In de begroting 2021 waren de uitgaven aan NOW 3.1 volledig op 2020 geboekt. Inmiddels is duidelijk dat de NOW 3.1 in 3-maandelijkse tranches uitbetaalt om M&O-risico’s te adresseren. Als gevolg hiervan ontvangen werkgevers het grootste deel van het voorschot voor NOW 3.1 in 2021. Hierdoor ontstaat een kasschuif van € 1,22 miljard van 2020 naar 2021. De afboeking van € 1,22 miljard wordt opgenomen in de 2e suppletoire begroting 2020 van SZW.

Compensatie loonkosten CN

In lijn met de besluitvorming over de Tozo in Nederland wordt de introductie van een vermogenstoets voor zelfstandigen op Caribisch Nederland uitgesteld tot april 2021. Dit leidt tot € 0,5 miljoen extra uitgaven aan de tijdelijke subsidieregeling loonkosten en inkomensverlies CN. Zie ook de kamerbrief «steun- en herstelpakket Caribisch Nederland».

Kasschuif NL leert door

Een beperkt deel van de uitgaven aan NL leert door zullen naar verwachting niet in 2020 maar in 2021 plaatsvinden. Dit leidt tot een kasschuif van € 0,965 miljoen van 2020 naar 2021. De afboeking van € 0,965 miljoen in 2020 zal worden verwerkt in de 2e suppletoire begroting van SZW.

Motie Asscher/Smeulders MDI&EU

Het wordt, onder voorwaarden, mogelijk gemaakt om in het eerste aanvraagtijdvak (vanaf juni 2021) van de Maatwerkregeling Duurzame Inzetbaarheid & Eerder Uittreden (MDI&EU) subsidie toe te kennen voor activiteiten rondom eerder uittreden die vanaf 1 januari 2021 plaatsvinden. Om in deze crisistijd te zorgen dat meer mensen gebruik kunnen maken van de fiscale drempelvrijstelling voor vervroegd uittreden, wordt daarnaast in 2021 € 100 miljoen extra vrijgemaakt ten laste van latere jaren.

Overboeking van SLIM naar NL leert door

Met de herschikking van € 62,5 miljoen en € 9 miljoen van SLIM naar NL leert door worden middelen die door sectorale samenwerkingsverbanden kunnen worden aangevraagd voor scholing (reeds NL leert door) en begeleiding en ondersteuning (eerder via SLIM) gebundeld zodat samenwerkingsverbanden geen aparte aanvragen hoeven in te dienen.

Motie Smeulders/ Tielen ontwikkeladviezen

Conform de motie Smeulders/Tielen komen per december 50.000 ontwikkeladviezen beschikbaar. Dit zijn 10.000 meer ontwikkeladviezen dan in de begroting 2021 was opgenomen. Dit leidt naar verwachting tot € 7 miljoen extra uitgaven in 2021.

Flankerend beleid: apparaat

Dit betreft een overboeking van NL leert door à € 1,2 miljoen naar artikel 96 apparaat voor personele uitgaven van het kerndepartement SZW. Deze uitgaven hangen samen met de uitvoering van het flankerend beleid uit het Steun- en herstelpakket.

Artikel 2 – Bijstand, Participatiewet en Toeslagenwet

Tozo 3 levensonderhoud – uitstellen vermogenstoets

De invoering van de vermogenstoets in de Tozo is uitgesteld tot 1 april 2021. Door het uitstel zal het beroep op de Tozo in de eerste maanden van 2021 hoger uitvallen dan eerder geraamd. Naar verwachting stijgen de uitgaven aan Tozo-levensonderhoud in 2021 met € 110 miljoen tot in totaal € 440 miljoen. In deze bedragen zijn ook uitvoeringskosten meegenomen.

Diversen flankerend beleid opdrachten

Dit betreft een ophoging van diverse opdrachtenbudgetten voor een aantal onderdelen uit het pakket flankerend beleid uit het Steun- en herstelpakket. Het gaat om opdrachten in het kader van de begeleiding van-werk-naar-werk (€ 0,35 miljoen), aanpak jeugdwerkloosheid (€ 0,2 miljoen) en MBO-praktijkleren (€ 0,377 miljoen). Deze middelen waren in eerste instantie gereserveerd op artikel 99 (nog te verdelen).

Flankerend beleid apparaat

Dit betreft een overboeking van opdrachten op artikel 2 naar artikel 96 (apparaat) voor personele uitgaven van het kerndepartement SZW. Deze personele uitgaven hangen samen met het onderdeel armoede & schulden van het flankerend beleid uit het Steun- en herstelpakket.

Artikel 5 – Werkloosheid

Subsidies crisisdienstverlening

Als onderdeel van het flankerend beleid uit het Steun- en herstelpakket ontvangen sociale partners een subsidie voor de landelijke coördinatie van de crisisdienstverlening (€ 6 miljoen). Ook de VNG ontvangt een subsidie voor dit doeleinde (€ 0,5 miljoen). Deze middelen waren in eerste instantie gereserveerd op artikel 99 (nog te verdelen).

Crisisdienstverlening

Als onderdeel van het steun- en herstelpakket stelt het kabinet in 2021 middelen beschikbaar voor crisisdienstverlening in de regio. Deze ophoging betreft een deel ontschot budget voor van-werk-naar-werk trajecten en re-integratieinstrumenten (€ 30,5 miljoen) en een deel financiering voor de werkzaamheden van de mobiliteitsteams (€ 25,3 miljoen). Deze middelen waren in eerste instantie gereserveerd op artikel 99 (nog te verdelen).

MBO-praktijkleren

Als onderdeel van het steun- en herstelpakket stelt het kabinet in 2021 middelen beschikbaar voor praktijkleren in het MBO. Deze middelen (€ 31,5 miljoen) worden toegevoegd aan het ontschot budget voor de mobiliteitsteams en zijn bedoeld om scholingstrajecten mee te bekostigen. Deze middelen waren in eerste instantie gereserveerd op artikel 99 (nog te verdelen).

Impuls banenafspraak

Als onderdeel van het steun- en herstelpakket stelt het kabinet in 2021 middelen beschikbaar voor een tijdelijke impuls voor de re-integratie van de doelgroep banenafspraak. Deze ophoging betreft het ontschot budget dat beschikbaar is voor inkoop van re-integratieinstrumenten voor deze doelgroep (€ 15,15 miljoen) en het budget voor de werkzaamheden van mobiliteitsteams voor deze doelgroep (€ 3,85 miljoen). Deze middelen waren in eerste instantie gereserveerd op artikel 99 (nog te verdelen).

Artikel 7 – Kinderopvang

Vergoeding eigen bijdrage KO

Ouders die geen kinderopvangtoeslag ontvangen en niet onder de gemeentelijke doelgroep vallen, kwamen eerder niet in aanmerking voor de vergoeding van de eigen bijdrage voor de periode van sluiting van de kinderopvang. In de begroting 2021 is € 8,5 mln. gereserveerd in 2020 om ook deze groep van een vergoeding te voorzien. Inmiddels is duidelijk dat de uitgaven plaatsvinden in 2021, omdat de totstandkoming van de regeling en het in gereedheid brengen van de uitvoering meer tijd in beslag neemt. Hierdoor ontstaat een kasschuif van € 8,5 miljoen tussen 2020 en 2021. De afboeking van € 8,5 miljoen in 2020 zal worden verwerkt in de 2e suppletoire begroting 2020 van SZW.

Artikel 96 – Apparaat

Steun- en herstelpakket: apparaat

Een deel van de beschikbare middelen voor het noodpakket wordt overgeboekt naar de artikel 96. Deze zijn bestemd voor de SZW-interne uitvoering van de maatregelen (subsidie Nederland leert door) en voor tijdelijke ondersteuning van de uitvoering door SZW (onder andere crisisdienstverlening, armoede & schulden en NOW).

Artikel 98 – Algemeen

Uitvoeringskosten NOW

Deze ophoging betreft kosten voor onderzoek en auditsoftware die samenhangen met de uitvoering van de NOW.

Artikel 99 – Nog te verdelen

Uitdelingen binnen de SZW-begroting

Dit betreft overboekingen naar artikel 2, artikel 5 en artikel 96 op de SZW-begroting voor het flankerend beleid uit het Steun- en herstelpakket. Deze boekingen worden bij de betreffende artikelen van nadere toelichting voorzien.

Overboeking naar premiegefinancierd

Dit betreft een overboeking van de gereserveerde middelen voor flankerend beleid uit het Steun- en herstelpakket voor UWV naar artikel 11 (uitvoeringskosten) op hoofdstuk 40. Deze boekingen worden bij het betreffende artikel van nadere toelichting voorzien.

Overboeking naar het Gemeentefonds

Als onderdeel van het flankerend beleid uit het Steun- en herstelpakket vinden er verschillende overboekingen naar het Gemeentefonds plaats. Het kabinet stelt in 2021 extra middelen voor de re-integratie van bijstandsgerechtigden beschikbaar. Gemeenten ontvangen deze extra middelen zodat zij de reguliere dienstverlening op peil kunnen houden nu de instroom in de bijstand toeneemt. Voor 2021 gaat het, na afdracht aan het btw-compensatiefonds (BCF), om € 88,438 miljoen. Daarnaast stelt het kabinet in 2021 extra middelen beschikbaar voor een tijdelijke impuls voor re-integratie. Deze impuls stelt gemeenten in staat om de dienstverlening aan mensen die nu als gevolg van de crisis de bijstand instromen te intensiveren. Voor 2021 gaat het, na afdracht aan het BCF, om € 48,264 miljoen. Deze middelen worden toegevoegd aan de Algemene Uitkering. Ook stelt het kabinet in 2021 extra middelen beschikbaar voor een coronacrisis-DU (€ 48,46 miljoen in totaal, na afdracht aan het BCF), met een tijdelijke impuls crisisdienstverlening (€ 10,08 miljoen), en voor ondersteuning naar werk van jongeren als onderdeel van de aanpak jeugdwerkloosheid (€ 38,39 miljoen). Deze middelen worden middels een decentralisatie-uitkering (DU) aan het Gemeentefonds toegevoegd. Door deze middelen via een DU beschikbaar te stellen, minimaliseert het kabinet de administratieve lasten voor gemeenten. Aan de andere kant betekent dit dat verantwoording over deze middelen voornamelijk regionaal/lokaal gebeurt en minder makkelijk op landelijk niveau te organiseren is. Tot slot stelt het kabinet in 2021 extra middelen beschikbaar voor het gemeentelijk schuldenbeleid (€ 30 miljoen in 2021) en de bijzondere bijstand (€ 10 miljoen in 2021), gelet op de voorziene toename van de armoede- en schuldenproblematiek. De extra middelen stellen gemeenten in staat om hun inwoners waar nodig van dichtbij te blijven ondersteunen. Deze middelen worden toegevoegd aan de Algemene Uitkering.

Overboeking naar het BTW-compensatiefonds

Met een aantal overboekingen naar het Gemeentefonds hangt een overboeking naar het BTW-compensatiefonds samen. Dit betreft een overboeking voor het op peil houden van de re-integratie dienstverlening van gemeenten aan bijstandsgerechtigden (€ 1,562 miljoen), een overboeking voor de tijdelijke impuls re-integratie (€ 1,736 miljoen) en een overboeking voor de coronacrisis-DU (€ 2,04 miljoen).

Overboeking naar OCW

Als onderdeel van het steun- en herstelpakket stelt het kabinet in 2021 middelen beschikbaar voor de aanpak jeugdwerkloosheid. Deze middelen zijn bestemd voor de nazorg voor kwetsbare MBO’ers en zullen door OCW aan de MBO-instellingen worden uitgekeerd door middel van een subsidieregeling met als voorwaarde de samenwerking tussen MBO en gemeenten (€ 10,5 miljoen). Daarnaast wordt € 1 miljoen overgeboekt voor het onderdeel MBO-praktijkleren voor een bijdrage aan Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB).

Artikelsgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen (hoofdstuk 40)

Artikel 11 – uitvoering

Uitvoeringskosten flankerend beleid

Dit betreft een overboeking van de gereserveerde middelen voor flankerend beleid uit het Steun- en herstelpakket voor UWV. Het gaat om uitvoeringskosten van het UWV die samenhangen met uitvoerende en coördinerende activiteiten omtrent crisisdienstverlening (€ 4,8 miljoen) en uitvoeringskosten samenhangend met de kassiersfunctie (€ 4,5 miljoen). Daarnaast wordt er nog een bedrag overgeboekt voor de leerwerkloketten (€ 1,5 miljoen). Deze middelen stonden in eerste instantie op artikel 99 (nog te verdelen) gereserveerd.

Meerjarige doorwerking verplichtingen (bedragen x € 1.000)

Hoofdstuk 15

Art.

Omschrijving

2021

2022

2023

2024

2025

1

Arbeidsmarkt

         
 

Stand vóór nota van wijziging

5.844.818

1.306.534

1.083.805

1.089.799

844.700

 

Subsidies

         
 

Kasschuif NOW 2

35.000

0

0

0

0

 

Kasschuif NOW 3.1

1.220.278

0

0

0

0

 

Compensatie loonkosten CN

500

0

0

0

0

 

Kasschuif NL leert door

965

0

0

0

0

 

Motie Asscher/Smeulders MDI&EU

100.000

0

0

– 100.000

0

 

Overboeking van SLIM naar NL leert door

– 62.500

– 9.000

0

0

0

 

Overboeking van SLIM naar NL leert door

62.500

9.000

0

0

0

 

Motie Smeulders/Tielen ontwikkeladviezen

7.000

0

0

0

0

 

Flankerend beleid: apparaat

– 1.212

0

0

0

0

 

Stand na nota van wijziging

7.207.349

1.306.534

1.083.805

989.799

844.700

             

2

Bijstand, Participatiewet en Toeslagenwet

         
 

Stand vóór nota van wijziging

8.133.112

8.210.753

8.154.324

8.094.511

8.053.926

 

Inkomensoverdrachten

         
 

TOZO 3 levensonderhoud- uitstel vermogenstoets

110.000

0

0

0

0

 

Opdrachten

         
 

Diversen flankerend beleid opdrachten

927

0

0

0

0

 

Flankerend beleid: apparaat

– 320

0

0

0

0

 

Stand na nota van wijziging

8.243.719

8.210.753

8.154.324

8.094.511

8.053.926

             

5

Werkloosheid

         
 

Stand vóór nota van wijziging

140.839

132.766

168.336

199.796

212.586

 

Subsidies

         
 

Subsidies crisisdienstverlening

6.500

0

0

0

0

 

Bijdrage ZBO & RWTS

         
 

Crisisdienstverlening

55.777

0

0

0

0

 

MBO-praktijkleren

31.500

0

0

0

0

 

Impuls banenafspraak

19.000

0

0

0

0

 

Stand na nota van wijziging

253.616

132.766

168.336

199.796

212.586

             

7

Kinderopvang

         
 

Stand vóór nota van wijziging

3.550.009

3.538.760

3.537.286

3.572.182

3.632.239

 

Inkomensoverdrachten

         
 

Vergoeding eigen bijdrage KO

8.500

0

0

0

0

 

Stand na nota van wijziging

3.558.509

3.538.760

3.537.286

3.572.182

3.632.239

             

96

Apparaat kerndepartement

         
 

Stand vóór nota van wijziging

404.477

405.809

397.685

399.749

398.178

 

Apparaat steun en herstelpakket

2.745

– 125

0

0

0

 

Stand na nota van wijziging

407.222

405.684

397.685

399.749

398.178

             

98

Algemeen

         
 

Stand vóór nota van wijziging

25.497

26.373

26.854

31.871

27.491

 

Opdrachten

         
 

Uitvoeringskosten NOW

500

125

0

0

0

 

Stand na nota van wijziging

25.997

26.498

26.854

31.871

27.491

             

99

Nog te verdelen

         
 

Stand vóór nota van wijziging

639.941

80.206

62.039

71.460

70.508

 

Onvoorzien

         
 

Uitdelingen binnen de SZW-begroting

– 115.417

0

0

0

0

 

Overboeking naar premiegefinancierd

– 10.800

0

0

0

0

 

Overboeking naar het Gemeentefonds

– 225.162

0

0

0

0

 

Overboeking naar het BTW-compensatiefonds

– 5.338

       
 

Overboeking naar OCW

– 11.500

0

0

0

0

 

Stand na nota van wijziging

271.724

80.206

62.039

71.460

70.508

             

Totaal

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

         
 

Stand voor nota van wijziging

52.444.274

47.915.173

47.854.972

48.344.699

49.083.970

 

Kasschuif NOW 2

35.000

0

0

0

0

 

Kasschuif NOW 3.1

1.220.278

0

0

0

0

 

Compensatie loonkosten CN

500

0

0

0

0

 

Kasschuif NL leert door

965

0

0

0

0

 

Motie Asscher/Smeulders MDI&EU

100.000

0

0

– 100.000

0

 

Overboeking van SLIM naar NL leert door

– 62.500

– 9.000

0

0

0

 

Overboeking van SLIM naar NL leert door

62.500

9.000

0

0

0

 

Motie Smeulders/Tielen ontwikkeladviezen

7.000

0

0

0

0

 

Flankerend beleid: apparaat

– 1.212

0

0

0

0

 

TOZO 3 levensonderhoud- uitstel vermogenstoets

110.000

0

0

0

0

 

Diversen flankerend beleid opdrachten

927

0

0

0

0

 

Flankerend beleid: apparaat

– 320

0

0

0

0

 

Subsidies crisisdienstverlening

6.500

0

0

0

0

 

Crisisdienstverlening

55.777

0

0

0

0

 

MBO-praktijkleren

31.500

0

0

0

0

 

Impuls banenafspraak

19.000

0

0

0

0

 

Vergoeding eigen bijdrage KO

8.500

0

0

0

0

 

Apparaat steun en herstelpakket

2.745

– 125

0

0

0

 

Uitvoeringskosten NOW

500

125

0

0

0

 

Uitdelingen binnen de SZW-begroting

– 115.417

0

0

0

0

 

Overboeking naar premiegefinancierd

– 10.800

0

0

0

0

 

Overboeking naar het Gemeentefonds

– 225.162

0

0

0

0

 

Overboeking naar het BTW compensatiefonds

– 5.338

0

0

0

0

 

Overboeking naar OCW

– 11.500

0

0

0

0

 

Stand na nota van wijziging

53.673.717

47.915.173

47.854.972

48.244.699

49.083.970

Meerjarige doorwerking uitgaven (bedragen x € 1.000)

Hoofdstuk 15

Art.

Omschrijving

2021

2022

2023

2024

2025

1

Arbeidsmarkt

         
 

Stand vóór nota van wijziging

5.875.149

1.313.166

1.089.618

1.095.861

875.888

 

Subsidies

         
 

Kasschuif NOW 2

35.000

0

0

0

0

 

Kasschuif NOW 3.1

1.220.278

0

0

0

0

 

Compensatie loonkosten CN

500

0

0

0

0

 

Kasschuif NL leert door

965

0

0

0

0

 

Motie Asscher/Smeulders MDI&EU

100.000

0

0

– 100.000

0

 

Overboeking van SLIM naar NL leert door

– 62.500

– 9.000

0

0

0

 

Overboeking van SLIM naar NL leert door

62.500

9.000

0

0

0

 

Motie Smeulders/Tielen ontwikkeladviezen

7.000

0

0

0

0

 

Flankerend beleid: apparaat

– 1.212

0

0

0

0

 

Stand na nota van wijziging

7.237.680

1.313.166

1.089.618

995.861

875.888

             

2

Bijstand, Participatiewet en Toeslagenwet

         
 

Stand vóór nota van wijziging

8.148.597

8.216.853

8.155.799

8.094.574

8.053.926

 

Inkomensoverdrachten

         
 

TOZO 3 levensonderhoud- uitstel vermogenstoets

110.000

0

0

0

0

 

Opdrachten

         
 

Diversen flankerend beleid opdrachten

927

0

0

0

0

 

Flankerend beleid: apparaat

– 320

0

0

0

0

 

Stand na nota van wijziging

8.259.204

8.216.853

8.155.799

8.094.574

8.053.926

             

5

Werkloosheid

         
 

Stand vóór nota van wijziging

142.369

133.271

168.841

200.396

212.586

 

Subsidies

         
 

Subsidies crisisdienstverlening

6.500

0

0

0

0

 

Bijdrage ZBO & RWTS

         
 

Crisisdienstverlening

55.777

0

0

0

0

 

MBO-praktijkleren

31.500

0

0

0

0

 

Impuls banenafspraak

19.000

0

0

0

0

 

Stand na nota van wijziging

255.146

133.271

168.841

200.396

212.586

             

7

Kinderopvang

         
 

Stand vóór nota van wijziging

3.550.009

3.538.760

3.537.286

3.572.182

3.632.239

 

Inkomensoverdrachten

         
 

Vergoeding eigen bijdrage KO

8.500

0

0

0

0

 

Stand na nota van wijziging

3.558.509

3.538.760

3.537.286

3.572.182

3.632.239

             

96

Apparaat kerndepartement

         
 

Stand vóór nota van wijziging

404.477

405.809

397.685

399.749

398.178

 

Apparaat steun en herstelpakket

2.745

– 125

0

0

0

 

Stand na nota van wijziging

407.222

405.684

397.685

399.749

398.178

             

98

Algemeen

         
 

Stand vóór nota van wijziging

27.351

27.794

26.854

31.871

27.491

 

Opdrachten

         
 

Uitvoeringskosten NOW

500

125

0

0

0

 

Stand na nota van wijziging

27.851

27.919

26.854

31.871

27.491

             

99

Nog te verdelen

         
 

Stand vóór nota van wijziging

639.941

80.206

62.039

71.460

70.508

 

Onvoorzien

         
 

Uitdelingen binnen de SZW-begroting

– 115.417

0

0

0

0

 

Overboeking naar premiegefinancierd

– 10.800

0

0

0

0

 

Overboeking naar het Gemeentefonds

– 225.162

0

0

0

0

 

Overboeking naar het BTW compensatiefonds

– 5.338

0

0

0

0

 

Overboeking naar OCW

– 11.500

0

0

0

0

 

Stand na nota van wijziging

271.724

80.206

62.039

71.460

70.508

             

totaal

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

         
 

Stand voor nota van wijziging

52.493.974

47.929.831

47.862.765

48.351.424

49.115.258

 

Kasschuif NOW 2

35.000

0

0

0

0

 

Kasschuif NOW 3.1

1.220.278

0

0

0

0

 

Compensatie loonkosten CN

500

0

0

0

0

 

Kasschuif NL leert door

965

0

0

0

0

 

Motie Asscher/Smeulders MDI&EU

100.000

0

0

– 100.000

0

 

Overboeking van SLIM naar NL leert door

– 62.500

– 9.000

0

0

0

 

Overboeking van SLIM naar NL leert door

62.500

9.000

0

0

0

 

Motie Smeulders/Tielen ontwikkeladviezen

7.000

0

0

0

0

 

Flankerend beleid: apparaat

– 1.212

0

0

0

0

 

TOZO 3 levensonderhoud- uitstel vermogenstoets

110.000

0

0

0

0

 

Diversen flankerend beleid opdrachten

927

0

0

0

0

 

Flankerend beleid: apparaat

– 320

0

0

0

0

 

Subsidies crisisdienstverlening

6.500

0

0

0

0

 

Crisisdienstverlening

55.777

0

0

0

0

 

MBO-praktijkleren

31.500

0

0

0

0

 

Impuls banenafspraak

19.000

0

0

0

0

 

Vergoeding eigen bijdrage KO

8.500

0

0

0

0

 

Apparaat steun en herstelpakket

2745

– 125

0

0

0

 

Uitvoeringskosten NOW

500

125

0

0

0

 

Uitdelingen binnen de SZW-begroting

– 115.417

0

0

0

0

 

Overboeking naar premiegefinancierd

– 10.800

0

0

0

0

 

Overboeking naar het Gemeentefonds

– 225.162

0

0

0

0

 

Overboeking naar het BTW compensatiefonds

– 5.338

0

0

0

0

 

Overboeking naar OCW

– 11.500

0

0

0

0

 

Stand na nota van wijziging

53.723.417

47.929.831

47.862.765

48.251.424

49.115.258

Hoofdstuk 40

Art.

Omschrijving

2021

2022

2023

2024

2025

11

Uitvoering

         
 

Stand vóór nota van wijziging

1.980.202

2.057.354

2.068.110

2.107.658

2.151.099

 

Bijdrage ZBO & RWTS

         
 

Uitvoeringskosten flankerend beleid

10.800

0

0

0

0

 

Stand na nota van wijziging

1.991.002

2.057.354

2.068.110

2.107.658

2.151.099

totaal

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, premiegefinancierd

         
 

Stand voor nota van wijziging

66.590.374

68.388.773

69.585.635

70.968.723

73.175.543

 

Uitvoeringskosten flankerend beleid

10.800

0

0

0

0

 

Stand na nota van wijziging

66.601.174

68.388.773

69.585.635

70.968.723

73.175.543

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, W. Koolmees

Naar boven