Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 oktober 2021
Hierbij doe ik u toekomen de meest recente versie van het servicedocument mbo (versie 5.3)
conform de toezegging van mijn collega Koolmees op 10 november jl.
Door de coronacrisis was het voor studenten en mbo-instellingen een tijd lang lastig
om aan voldoende stageplaatsen te komen, met name in sectoren die werden geraakt door
de contactbeperkende maatregelen en door topdrukte in de zorg. In een debat met Minister
Koolmees is deze problematiek door mevrouw Moonen (D66) ter sprake gebracht. Zij vroeg
of het kabinet een actieplan stages zou kunnen opstellen om de kansen van jongeren
op een stage te vergroten en de kansen op studievertraging te verkleinen.
In het servicedocument mbo wordt verwezen naar het «Actieplan stages en leerbanen
mbo» dat op mijn verzoek is opgesteld en wordt uitgevoerd door de Samenwerkingsorganisatie
Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). Het kabinet heeft daar 12 miljoen euro voor
uitgetrokken verdeeld over 3 jaar, van 2020 t/m 2022. Met behulp van deze middelen
brengt SBB de vraag en het aanbod van stageplekken en leerbanen in kaart, zet extra
in op acquisitie – zowel directe acquisitie als via campagnes – en op matching van
studenten aan een geschikt stagebedrijf.
Daarnaast wordt in het servicedocument mogelijk gemaakt dat als er geen geschikte,
door SBB erkende stageplaats beschikbaar is, tot 1 februari 2022 aanvullende mogelijkheden
kunnen worden benut. Dat begint ermee dat scholen zelf bedrijven kunnen aandragen
voor een erkenning bij SBB. Ook kan gekeken worden naar creatieve oplossingen zoals
het spreiden van stages over het studiejaar, het geven van praktijkopdrachten bij
bijbanen van studenten of het plaatsen van twee studenten op één stageplek. Ook het
benutten van stageperioden in weekenden en vakanties behoort tot de mogelijkheden.
Een andere optie is dat scholen ter overbrugging kiezen om keuzedelen in de beroepspraktijkvorming
vorm te geven.
Daarna kan worden gekeken of praktijkonderwijs bij bedrijven plaats kan vinden. Het
gaat dan om bedrijven zonder erkenning waar onder verantwoordelijkheid van de school
een deel van de praktijkleerdoelen worden behaald. Tenslotte, als al het bovenstaande
niet mogelijk is, kunnen scholen ervoor kiezen om studenten leerdoelen te laten behalen
via simulaties.
Inmiddels ziet de stage- en leerbanenmarkt er een stuk rooskleuriger uit dan vorig
jaar. In de eerste maanden van 2021 schommelde het tekort aan stages en leerbanen
rond de 21.000 plekken. Inmiddels gaat het om iets minder dan 8.000 plekken. Via het
Nationaal Programma Onderwijs heb ik het mogelijk gemaakt dat onderwijsinstellingen
naar eigen inzicht middelen kunnen aanwenden voor het wegwerken van studie-achterstanden
door gemiste stages. Dit geldt zowel voor het mbo als het ho. Bovendien zijn er meer
middelen beschikbaar gesteld voor de subsidieregeling praktijkleren.
De meeste van de huidige tekorten bestaan in de sector zorg en daarom is door het
Ministerie van VWS voor 2021 een bedrag van 13 miljoen euro extra toegevoegd aan het
stagefonds zorg. Voor 2022 is een extra bedrag van 63,5 miljoen euro vrijgemaakt voor
het stimuleren van innovatieve vormen van stagebegeleiding van mbo’ers en hbo’ers
door zorginstellingen.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, I.K. van Engelshoven