Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2019-2020 | 35493 nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2019-2020 | 35493 nr. 2 |
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2020 wijzigingen aan te brengen in:
de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport;
Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de begrotingswet heeft geautoriseerd. Aangezien uitvoering van de spoedeisende maatregelen die in deze eerste incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen in het belang van het Rijk zijn, kan niet worden gewacht tot formele autorisatie van beide Kamers der Staten-Generaal en is het kabinet reeds gestart met de uitvoering van de maatregelen. Hiermee wordt gehandeld conform lid 2 van artikel 2.27 van de Comptabiliteitswet 2016.
Ik wil er bij deze gelegenheid op wijzen dat de Corona-gerelateerde uitgaven en verplichtingen van het kabinet met grote spoed en onder zeer grote druk tot stand zijn gekomen. Vanwege het spoedeisende karakter van deze maatregelen is ten aanzien van de uitgaven en verplichtingen het risico op fouten en onzekerheden in de rechtmatigheid in beginsel groter. Dit risico wordt onderkend en inspanningen zullen erop gericht zijn om dit risico zoveel mogelijk te beheersen. Eén van deze beheersingsmaatregelen is om als hoofdregel te hanteren dat conform wet- en regelgeving wordt gehandeld en daarbij te bezien in hoeverre een beroep kan worden gedaan op wettelijk toegestane uitzonderingsgronden. Zo mag VWS bij aanbestedingen een beroep doen op de uitzonderingsgrond «»dwingende spoed», zodat goederen en diensten direct bij één marktpartij mogen worden verworven.
Ik sluit op voorhand niet uit dat het spoedeisende karakter niet in alle gevallen te verenigen is met de comptabele wet- en regelgeving. Dit zou kunnen leiden tot onzekerheden of fouten in de rechtmatigheid. Deze gevallen zullen, conform de comply or explain-regel, aan Uw Kamer toegelicht worden.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige- en technische mutaties toegelicht worden vanaf € 2,5 miljoen of wanneer deze politiek relevant zijn.
Artikelnummer |
Uitgaven 2020 |
|
---|---|---|
1) Uitbreiding testcapaciteit |
1 |
300,3 |
2) GGD en veiligheidsregio’s COVID-19 |
1 |
20,0 |
3) BCG-vaccin |
1 |
4,5 |
4) ZonMw Onderzoek COVID-19 |
1 |
3,0 |
5) Vaccinontwikkeling |
1 |
700,0 |
6) Aanschaf en distributie medische hulpmiddelen |
2 en 3 |
452,0 |
7) Campagne «alleen samen» |
4 |
4,0 |
8) Programma Realisatie Digitale Ondersteuning COVID-19 |
4 en 10 |
9,7 |
9) Ondersteuning Sportsector |
6 |
110,0 |
Totaal uitgaven |
1.603,5 |
|
Ontvangsten 2020 |
||
Verkoop medische hulpmiddelen |
2 |
180,0 |
Totaal ontvangsten |
180,0 |
In de beleidsartikelen is een toelichting opgenomen.
Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties ISB |
Stand ISB |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
841.280 |
748.168 |
1.027.800 |
1.775.968 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
1.039.858 |
1.172.099 |
1.027.800 |
2.199.899 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan juridisch verplicht (percentage) |
95,30% |
99,00% |
||||||
1. Gezondheidsbeleid |
433.721 |
544.989 |
3.000 |
547.989 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
25.007 |
25.389 |
0 |
25.389 |
0 |
0 |
0 |
0 |
(Lokaal) gezondheidsbeleid |
24.520 |
24.889 |
0 |
24.889 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
487 |
500 |
0 |
500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
2.080 |
2.913 |
0 |
2.913 |
0 |
0 |
0 |
0 |
(Lokaal) gezondheidsbeleid |
2.080 |
2.913 |
0 |
2.913 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
108.907 |
116.334 |
0 |
116.334 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit |
90.474 |
94.594 |
0 |
94.594 |
0 |
0 |
0 |
0 |
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed |
17.846 |
21.141 |
0 |
21.141 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
587 |
599 |
0 |
599 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
297.590 |
400.338 |
3.000 |
403.338 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ZonMw: programmering |
297.590 |
400.338 |
3.000 |
403.338 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
137 |
15 |
0 |
15 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Aanpak Gezondheidsachterstanden |
137 |
15 |
0 |
15 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. Ziektepreventie |
439.164 |
454.489 |
1.024.800 |
1.479.289 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
206.085 |
209.339 |
0 |
209.339 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ziektepreventie |
9.069 |
14.402 |
0 |
14.402 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bevolkingsonderzoeken |
147.196 |
145.228 |
0 |
145.228 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Vaccinaties |
49.820 |
49.709 |
0 |
49.709 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
10.355 |
3.699 |
700.000 |
703.699 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ziektepreventie |
10.355 |
3.699 |
700.000 |
703.699 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan agentschappen |
221.680 |
235.574 |
324.800 |
560.374 |
0 |
0 |
0 |
0 |
RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra |
93.396 |
116.927 |
324.800 |
441.727 |
0 |
0 |
0 |
0 |
RIVM: Bevolkingsonderzoeken |
37.631 |
37.362 |
0 |
37.362 |
0 |
0 |
0 |
0 |
RIVM: Vaccinaties |
89.640 |
81.254 |
0 |
81.254 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
1.013 |
31 |
0 |
31 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan medeoverheden |
1.044 |
5.877 |
0 |
5.877 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
1.044 |
5.877 |
0 |
5.877 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3. Gezondheidsbevordering |
140.318 |
145.661 |
0 |
145.661 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
116.037 |
121.563 |
0 |
121.563 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Preventie van schadelijk middelengebruik |
19.114 |
23.246 |
0 |
23.246 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Gezonde leefstijl en gezond gewicht |
23.857 |
24.576 |
0 |
24.576 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Letselpreventie |
4.301 |
4.677 |
0 |
4.677 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bevordering van seksuele gezondheid |
67.788 |
68.062 |
0 |
68.062 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
977 |
1.002 |
0 |
1.002 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
9.029 |
8.348 |
0 |
8.348 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Gezondheidsbevordering |
9.029 |
8.348 |
0 |
8.348 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
1.242 |
1.269 |
0 |
1.269 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
1.242 |
1.269 |
0 |
1.269 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
114 |
117 |
0 |
117 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
114 |
117 |
0 |
117 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
13.896 |
14.364 |
0 |
14.364 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift |
13.896 |
14.364 |
0 |
14.364 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4. Ethiek |
26.655 |
26.960 |
0 |
26.960 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
24.374 |
23.566 |
0 |
23.566 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Abortusklinieken |
17.482 |
17.878 |
0 |
17.878 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medische Ethiek |
6.892 |
5.688 |
0 |
5.688 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
772 |
785 |
0 |
785 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medische Ethiek |
772 |
785 |
0 |
785 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
1.509 |
2.609 |
0 |
2.609 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek |
1.509 |
2.609 |
0 |
2.609 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
13.903 |
23.903 |
0 |
23.903 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
13.903 |
23.903 |
0 |
23.903 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven
Bijdragen aan ZBO's en RWT's
ZonMw – programmering:
Onderzoek COVID-19
Naast de eerder uitgezette onderzoeken vanwege COVID-19 bij ZonMW is besloten tot aanvullend onderzoek naar mogelijke alternatieven in zowel de diagnostiek als behandeling. Hiervoor is € 3 miljoen nodig.
Opdrachten
Ziektepreventie
Vaccinontwikkeling
Nederland werkt samen met Duitsland, Frankrijk en Italie in de Inclusieve Vaccin Alliantie. Doel van deze samenwerking is zo spoedig mogelijk te beschikken over een goed werkend, veilig en betaalbaar vaccin voor heel Europa en daarbuiten. Door met deze landen – die net als Nederland de faciliteiten in huis hebben om bij te dragen aan de ontwikkeling en productie – en met de vaccin ontwikkelende en producerende bedrijven samen te werken, kunnen we sneller een vaccin realiseren. Andere EU-Lidstaten en de Europese Commissie bieden we de mogelijkheid om deel te nemen in de initiatieven die voortkomen uit deze samenwerking. Om op de kortst mogelijke termijn over een vaccin te beschikken, wordt € 700 miljoen begroot.
Bijdrage aan agentschappen
RIVM – Opdrachtverlening aan kenniscentra:
Uitbreiding testcapaciteit COVID-19
Vanaf 1 juni kan iedereen met milde klachten getest worden op COVID-19, hiervoor is een uitbreiding van de testcapaciteit nodig (€ 264 miljoen). De test wordt uitgevoerd door de GGD'en. Op 1 juni is het landelijk telefoonnummer 0800–1202 operationeel geworden (€ 36,3 miljoen) waar mensen naar toe kunnen bellen om te kijken of ze in aanmerking komen voor een test.
GGD'en en veiligheidsregio’s COVID-19
Het betreft additionele uitgaven vanwege de uitbreiding van de testcapaciteit. De GGD'en wordt hiermee in staat gesteld om bij positief geteste personen bron- en contactopsporing te doen. Tevens wordt, naar aanleiding van de nieuwe noodverordening, mogelijk gemaakt dat meerkosten die hieruit volgen worden gedekt.
BCG-vaccin
Uit onderzoek blijkt een positieve werking van het BCG-vaccin bij COVID-19 patiënten. Vanwege dit positieve effect is besloten om het BCG-vaccin aan te schaffen voor een bedrag van € 4,5 miljoen.
Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties ISB |
Stand ISB |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
3.080.575 |
4.036.526 |
450.000 |
4.486.526 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
3.117.206 |
4.153.395 |
450.000 |
4.603.395 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan juridisch verplicht (percentage) |
99,40% |
99,40% |
||||||
1. Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg |
193.180 |
1.200.019 |
450.000 |
1.650.019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
141.236 |
1.142.656 |
– 970.100 |
172.556 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medisch specialistische zorg |
80.533 |
70.440 |
0 |
70.440 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Curatieve ggz |
18.909 |
20.059 |
0 |
20.059 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Eerste lijnszorg |
9.893 |
10.153 |
0 |
10.153 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Lichaamsmateriaal |
20.608 |
18.571 |
0 |
18.571 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medische producten |
11.293 |
1.023.433 |
– 970.100 |
53.333 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
17.542 |
17.518 |
1.420.100 |
1.437.618 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medisch specialistische zorg |
1.157 |
973 |
0 |
973 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Curatieve ggz |
4.887 |
5.217 |
0 |
5.217 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Eerste lijnszorg |
153 |
156 |
0 |
156 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Lichaamsmateriaal |
8.335 |
7.592 |
0 |
7.592 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medische producten |
3.010 |
3.580 |
1.420.100 |
1.423.680 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
32.208 |
38.323 |
0 |
38.323 |
0 |
0 |
0 |
0 |
aCBG |
1.694 |
1.831 |
0 |
1.831 |
0 |
0 |
0 |
0 |
aCBG |
2.200 |
2.200 |
0 |
2.200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CIBG |
28.314 |
34.292 |
0 |
34.292 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
2.126 |
1.520 |
0 |
1.520 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
2.126 |
1.520 |
0 |
1.520 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Bijdragen aan medeoverheden |
68 |
2 |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
68 |
2 |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3. Ondersteuning van het zorgstelsel |
2.924.026 |
2.953.376 |
0 |
2.953.376 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
118.719 |
146.285 |
0 |
146.285 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen |
1.303 |
1.337 |
0 |
1.337 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medisch-specialistische zorg |
58.531 |
58.635 |
0 |
58.635 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Curatieve ggz |
8.981 |
9.214 |
0 |
9.214 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Eerste lijnszorg |
8.702 |
8.931 |
0 |
8.931 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
41.202 |
68.168 |
0 |
68.168 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bekostiging |
2.762.515 |
2.761.184 |
0 |
2.761.184 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor financiering van verzekerden 18- |
2.722.900 |
2.722.900 |
0 |
2.722.900 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen |
39.615 |
38.284 |
0 |
38.284 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inkomensoverdrachten |
18.523 |
18.523 |
0 |
18.523 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel |
18.397 |
18.397 |
0 |
18.397 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
126 |
126 |
0 |
126 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
5.618 |
13.265 |
0 |
13.265 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Risicoverevening |
1.986 |
2.019 |
0 |
2.019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitvoering zorgverzekeringstelsel |
1.201 |
1.221 |
0 |
1.221 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medisch-specialistische zorg |
118 |
5.620 |
0 |
5.620 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Curatieve ggz |
417 |
424 |
0 |
424 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Eerste lijnszorg |
100 |
102 |
0 |
102 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
1.796 |
3.879 |
0 |
3.879 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
13.846 |
9.813 |
0 |
9.813 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers |
13.846 |
9.813 |
0 |
9.813 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
4.803 |
4.304 |
0 |
4.304 |
0 |
0 |
0 |
0 |
SVB: Onverzekerden |
3.778 |
3.877 |
0 |
3.877 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
1.025 |
427 |
0 |
427 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
2 |
2 |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
VenJ: Bijdrage C2000 |
2 |
2 |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
5.053 |
296.353 |
180.000 |
476.353 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
5.053 |
296.353 |
180.000 |
476.353 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven
Opdrachten
Aanschaf en distributie medische hulpmiddelen
Het Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LCH) ontvangt van VWS een voorschot voor de inkoop van medische hulpmiddelen. De raming voor de inkoop van medische hulpmiddelen wordt met € 550 miljoen verhoogd.
Hierbij is ook rekening gehouden met een uitbreiding van de doelgroep waarvoor het LCH inkoopt. Het gaat om zorgverleners die zorg verlenen aan cliënten thuis en die niet werkzaam zijn voor een zorgorganisatie, waaronder mantelzorgers die intensief zorg verlenen, vrijwilligers in de palliatieve zorg en zorgverleners die op basis van een pgb zorg aan kwetsbare mensen leveren. Daarnaast is minder budget benodigd voor de inkoop van beademingsapparatuur dan bij eerste suppletoire geraamd. Dit wordt bijgesteld met € 100 miljoen.
Bij de eerste suppletoire begroting zijn de middelen voor aanschaf en distributie medische hulpmiddelen op «medische producten – subsidies» terecht gekomen, dit had «opdrachten» moeten zijn. In deze incidentele suppletoire begroting wordt dit juist verwerkt. Dit verklaart de technische correctie van € 970.100.
Ontvangsten
Doorverkoop van medische beschermingsmiddelen
Tegenover de uitgaven die hierboven zijn benoemd voor de inkoop van medische beschermingsmiddelen door het LCH staan ook ontvangsten. Deze betreffen de verkoop van beschermingsmiddelen aan zorgaanbieders. De extra opbrengst hiervan wordt geraamd op € 180 miljoen.
Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties ISB |
Stand ISB |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
7.423.429 |
3.954.180 |
2.000 |
3.956.180 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
7.259.805 |
7.285.154 |
2.000 |
7.287.154 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan juridisch verplicht (percentage) |
99,30% |
|||||||
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen |
214.662 |
236.579 |
2.000 |
238.579 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
70.054 |
86.160 |
0 |
86.160 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toegang tot zorg en ondersteuning |
18.668 |
13.667 |
0 |
13.667 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Passende zorg en levensbrede ondersteuning |
20.415 |
43.145 |
0 |
43.145 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inclusieve samenleving |
15.256 |
14.147 |
0 |
14.147 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kennis en informatiebeleid |
10.300 |
9.734 |
0 |
9.734 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
5.415 |
5.467 |
0 |
5.467 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
101.761 |
90.048 |
2.000 |
92.048 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer |
63.721 |
60.193 |
0 |
60.193 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toegang tot zorg en ondersteuning |
6.950 |
3.765 |
0 |
3.765 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Passende zorg en levensbrede ondersteuning |
3.200 |
2.978 |
0 |
2.978 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inclusiviteit |
12.056 |
7.261 |
2.000 |
9.261 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kennis, informatie en innovatiebeleid |
1.500 |
1.525 |
0 |
1.525 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Aanbesteden Sociaal Domein |
3.495 |
57 |
0 |
57 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
10.839 |
14.269 |
0 |
14.269 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
12.847 |
13.737 |
0 |
13.737 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Doventolkvoorzieningen |
12.847 |
13.737 |
0 |
13.737 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
18.000 |
0 |
18.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
18.000 |
0 |
18.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||
Storting/onttrekking begrotingsreserve |
30.000 |
28.634 |
0 |
28.634 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stimulerings regeling wonen en zorg |
30.000 |
28.634 |
0 |
28.634 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten |
7.045.143 |
7.048.575 |
0 |
7.048.575 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
160.389 |
127.343 |
0 |
127.343 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorg merkbaar beter maken |
74.933 |
60.072 |
0 |
60.072 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kennis, informatie en innovatiebeleid |
40.924 |
23.854 |
0 |
23.854 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Palliatieve zorg en ondersteuning |
44.532 |
43.417 |
0 |
43.417 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bekostiging |
6.741.800 |
6.748.400 |
0 |
6.748.400 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) |
3.691.800 |
3.698.400 |
0 |
3.698.400 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage Wlz |
3.050.000 |
3.050.000 |
0 |
3.050.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
19.472 |
39.686 |
0 |
39.686 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorgdragen voor langdurige zorg |
19.472 |
39.686 |
39.686 |
|||||
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
0 |
500 |
0 |
500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
500 |
500 |
|||||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
123.482 |
132.646 |
0 |
132.646 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitvoeringskosten Sociale Verzekerings Bank |
34.306 |
36.086 |
0 |
36.086 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg |
89.176 |
96.560 |
0 |
96.560 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
5.691 |
5.691 |
0 |
5.691 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
5.691 |
5.691 |
0 |
5.691 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven
Opdrachten
Distributie en terhandstelling van medische hulpmiddelen
De doelgroep waarvoor het LCH medische beschermingsmiddelen inkoopt wordt uitgebreid voor zorgverleners die zorg verlenen aan cliënten thuis en die niet werkzaam zijn voor een zorgorganisatie. Het betreft mantelzorgers die intensief zorg verlenen, vrijwilligers in de palliatieve zorg en zorgverleners op basis van een pgb aan kwetsbare mensen met (symptomen van) COVID-19, en waarbij de afstand van 1,5 meter niet kan worden aangehouden vanwege de noodzakelijke verpleging en verzorging. Voor de distributie van beschermingsmiddelen aan deze doelgroep wordt € 2 miljoen geraamd.
Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties ISB |
Stand ISB |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
957.990 |
925.205 |
8.800 |
934.005 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
1.079.709 |
1.175.203 |
8.800 |
1.184.003 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan juridisch verplicht (percentage) |
98,30% |
|||||||
1. Positie cliënt en transparantie van zorg |
56.700 |
60.940 |
4.000 |
64.940 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
42.967 |
34.015 |
0 |
34.015 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties |
17.000 |
16.465 |
0 |
16.465 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Transparantie van zorg |
25.927 |
17.509 |
0 |
17.509 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
40 |
41 |
0 |
41 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
8.740 |
19.505 |
4.000 |
23.505 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ondersteuning cliëntorganisaties |
3.988 |
6.585 |
0 |
6.585 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Transparantie van zorg |
693 |
704 |
0 |
704 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
4.059 |
12.216 |
4.000 |
16.216 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
4.993 |
7.420 |
0 |
7.420 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CIBG |
4.993 |
7.420 |
0 |
7.420 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt |
562.563 |
598.498 |
0 |
598.498 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
541.341 |
574.758 |
0 |
574.758 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt |
541.341 |
574.758 |
0 |
574.758 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
8.809 |
9.352 |
0 |
9.352 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt |
8.809 |
9.352 |
0 |
9.352 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
12.413 |
14.388 |
0 |
14.388 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CIBG |
12.413 |
14.388 |
0 |
14.388 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ZiNL |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3. Informatiebeleid |
74.626 |
95.364 |
4.800 |
100.164 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
35.943 |
35.590 |
0 |
35.590 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Informatiebeleid |
10.967 |
15.288 |
0 |
15.288 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
24.976 |
20.302 |
0 |
20.302 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
23.592 |
35.056 |
4.800 |
39.856 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Informatiebeleid |
9.460 |
25.888 |
4.800 |
30.688 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
14.132 |
9.168 |
0 |
9.168 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
15.091 |
24.718 |
0 |
24.718 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Informatiebeleid |
15.091 |
24.718 |
0 |
24.718 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
4. Inrichting Zorgstelsel |
251.889 |
250.584 |
0 |
250.584 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
200 |
205 |
0 |
205 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Programma's Zorgstelsel |
200 |
205 |
0 |
205 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
1.839 |
2.369 |
0 |
2.369 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Programma's Zorgstelsel |
1.300 |
1.821 |
0 |
1.821 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
539 |
548 |
0 |
548 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
247.350 |
247.953 |
0 |
247.953 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CAK |
124.389 |
118.318 |
0 |
118.318 |
0 |
0 |
0 |
0 |
NZa |
59.970 |
60.979 |
0 |
60.979 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorginstituut Nederland |
59.878 |
65.352 |
0 |
65.352 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CSZ |
2.200 |
2.257 |
0 |
2.257 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
913 |
1.047 |
0 |
1.047 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
2.500 |
57 |
0 |
57 |
0 |
0 |
0 |
0 |
EZK: ACM |
2.500 |
57 |
0 |
57 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland |
133.931 |
169.817 |
0 |
169.817 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
0 |
3.142 |
0 |
3.142 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorg en Welzijn |
0 |
3.142 |
0 |
3.142 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bekostiging |
133.331 |
163.761 |
0 |
163.761 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorg en Welzijn |
133.331 |
163.761 |
0 |
163.761 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
600 |
2.914 |
0 |
2.914 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
600 |
2.914 |
0 |
2.914 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
70.655 |
70.655 |
0 |
70.655 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Wanbetalers en onverzekerden |
59.502 |
59.502 |
0 |
59.502 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
11.153 |
11.153 |
0 |
11.153 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven
Opdrachten
Overige
Campagne «alleen samen»
Ten behoeve van de bestrijding van COVID-19 is publiekscommunicatie een essentieel onderdeel van het maatregelenpakket. Onderdeel van de publiekscommunicatie is een multimedia publiekscampagne. Er is € 4 miljoen begroot voor de publiekscampagne tot en met de zomer.
Opdrachten
Programma Realisatie Digitale Ondersteuning COVID-19
Er is digitale ondersteuning nodig bij bron- en contactonderzoek bij de GGD, dit is geadviseerd door het Outbreak Management Team (OMT). Om deze digitale ondersteuning effectief in te kunnen zetten is een taskforce ingericht. Er is reeds een programma van eisen opgesteld voor digitale ondersteuning van contactonderzoek. De kosten voor de realisatie digitale ondersteuning worden geraamd op € 9.3 miljoen, waarvan € 4,5 miljoen voor de kosten van ontwikkeling, waaronder het opstellen van het programma van eisen, en de personeelskosten (zie artikel 10) en € 4,8 miljoen voor de uitvoering van het programma en de publiekscampagne (Informatiebeleid).
Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties ISB |
Stand ISB |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
343.374 |
366.967 |
110.000 |
476.967 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
373.966 |
402.229 |
110.000 |
512.229 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan juridisch verplicht (percentage) |
98,60% |
99,00% |
||||||
1. Passend sport- en beweegaanbod |
976 |
1.484 |
0 |
1.484 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
976 |
1.484 |
0 |
1.484 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Passend sport- en beweegaanbod |
976 |
1.484 |
0 |
1.484 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. Uitblinken in sport |
1.284 |
1.318 |
0 |
1.318 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
1.284 |
1.318 |
0 |
1.318 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitblinken in sport |
1.284 |
1.318 |
0 |
1.318 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4. Sport verenigt Nederland |
371.706 |
399.427 |
110.000 |
509.427 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
162.909 |
183.079 |
0 |
183.079 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sportakkoord |
68.307 |
73.571 |
0 |
73.571 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties |
86.871 |
101.601 |
0 |
101.601 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kennis en innovatie |
7.731 |
7.907 |
0 |
7.907 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inkomensoverdrachten |
13.340 |
13.815 |
0 |
13.815 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Financiële voorziening topsporters |
13.340 |
13.815 |
0 |
13.815 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
4.143 |
4.440 |
0 |
4.440 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sportakkoord |
3.927 |
4.194 |
0 |
4.194 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kennis en innovatie |
216 |
246 |
0 |
246 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
2.472 |
2.727 |
0 |
2.727 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Dopingautoriteit |
2.472 |
2.727 |
0 |
2.727 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
177.924 |
193.265 |
110.000 |
303.265 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties |
177.924 |
182.600 |
0 |
182.600 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sportakkoord |
0 |
10.665 |
110.000 |
120.665 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
230 |
325 |
0 |
325 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Dopingbestrijding |
230 |
325 |
0 |
325 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
10.688 |
1.776 |
0 |
1.776 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sportakkoord |
10.688 |
1.776 |
0 |
1.776 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
740 |
740 |
0 |
740 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
740 |
740 |
0 |
740 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven
Bijdrage aan medeoverheden
Ondersteuning Sportsector COVID-19
Met deze middelen wordt de sportsector in Nederland geholpen. In overleg met de gemeenten heeft het kabinet besloten om de sportverenigingen de huur vanaf 15 maart tot en met 15 juni 2020 kwijt te schelden. Deze huur zijn de sportverenigingen verschuldigd aan de gemeente of het gemeentelijk sportbedrijf. Hiervoor zullen de gemeenten een compensatie ontvangen van € 90 miljoen.
Sportverenigingen die de accommodatie niet huren maar zelf (gedeeltelijk) in bezit hebben, hebben te maken met de vaste lasten die dit eigendom met zich meebrengt en er zijn op dit moment geen inkomsten. In totaal gaat het hier om € 20 miljoen.
Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties ISB |
Stand ISB |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
338.243 |
394.547 |
4.900 |
399.447 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
340.989 |
398.371 |
4.900 |
403.271 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Personele uitgaven |
261.246 |
290.454 |
4.500 |
294.954 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan eigen personeel |
248.371 |
269.544 |
4.500 |
274.044 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan inhuur externen |
9.474 |
17.509 |
0 |
17.509 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan overige personele uitgaven |
3.401 |
3.401 |
0 |
3.401 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Materiële uitgaven |
79.743 |
107.917 |
0 |
107.917 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan ICT |
7.148 |
15.754 |
400 |
16.154 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan bijdrage aan SSO's |
50.021 |
57.072 |
0 |
57.072 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan overige materiële uitgaven |
22.574 |
35.091 |
0 |
35.091 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
8.603 |
26.195 |
0 |
26.195 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
8.603 |
26.195 |
0 |
26.195 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Apparaatsuitgaven kerndepartement
Personele uitgaven kerndepartement
Programma Realisatie Digitale Ondersteuning COVID-19
Er is digitale ondersteuning nodig bij bron- en contactonderzoek bij de GGD. Dit is geadviseerd door het Outbreak Management Team (OMT). Om deze digitale ondersteuning effectief in te kunnen zetten is een taskforce ingericht. Er is reeds een programma van eisen opgesteld voor digitale ondersteuning van contactonderzoek. De kosten voor de realisatie digitale ondersteuning worden geraamd op € 9.3 miljoen, waarvan € 4,5 miljoen voor de kosten van ontwikkeling, waaronder het opstellen van het programma van eisen, en de personeelskosten en € 4,8 miljoen voor de uitvoering van het programma en de publiekscampagne (zie artikel 4, Informatiebeleid).
Materiële uitgaven kerndepartement
Appathon
Op 6 april jl. heeft het Outbreak Management Team (OMT) geadviseerd de mogelijkheden voor ondersteuning van bron- en contactopsporing met behulp van mobiele applicaties te onderzoeken om belasting van de GGD te reduceren. Met een Appathon op VWS is een start gemaakt met de ontwikkeling van digitale ondersteuning. Voor de organisatie van de Appathon zijn kosten gemaakt.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, H.M. de Jonge
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35493-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.