Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2019-2020 | 35450-XIV nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2019-2020 | 35450-XIV nr. 2 |
Ontvangen 29 april 2020
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2020 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;
2. de begrotingsstaat inzake het agentschap de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit van dit ministerie;
3. de begrotingsstaat voor het Diergezondheidsfonds.
Vanwege de coronamaatregelen is op 20 april 2020 de tweede incidentele suppletoire begroting naar de Tweede Kamer verzonden. De behandeling in de Staten-Generaal heeft nog niet plaatsgevonden. Om deze reden is de in de begrotingsstaat opgenomen stand nog niet door de beide Kamers bekrachtigd. Vanwege de snelle opeenvolging van begrotingswetsvoorstellen, om het budgetrecht van de Staten Generaal te waarborgen, bevat de kolom ‘vastgestelde begroting’ zowel de vastgestelde stand bij ontwerpbegroting als de mutaties die bij incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,C.J. Schouten
Deze 1e suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de begrotingsuitvoering 2020. Dit onderdeel is als volgt opgebouwd:
1. Leeswijzer;
2. Overzicht belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties. De belangrijkste verplichtingenmutaties zijn toegelicht in de artikelen;
3. De beleidsartikelen. Voor ieder beleidsartikel is de tabel Budgettaire gevolgen van beleid opgenomen. Hierin zijn de begrotingsmutaties voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten weergegeven;
4. De niet-beleidsartikelen. In de budgettaire tabellen zijn de begrotingsmutaties voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten opgenomen;
5. Het Diergezondheidsfonds (DGF).
Toelichting ondergrenzen
Voor het toelichten van de begrotingsmutaties zijn in deze eerste suppletoire begroting de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel. In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen | Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) | Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
< 50 | 1 | 2 |
=> 50 en < 200 | 2 | 4 |
=> 200 < 1000 | 5 | 10 |
=> 1000 | 10 | 20 |
Overzicht coronamaatregelen
De onderstaande tabel geeft inzicht in de budgetten die aan de begroting van LNV zijn toegevoegd in het kader van Corona-gerelateerde uitgaven.
Artikel | Naam maatregel | Kamerstuk | Bedrag verplichtingen | Bedrag uitgaven | Bedrag ontvangsten |
---|---|---|---|---|---|
11 | Borgstelling MKB-Landbouwkredieten: Verruiming regeling voor land- en tuinbouwsector | Kamerstuk 35 414, nr. 1. | 10,0 | ||
11 | Borgstelling MKB-Landbouwkredieten: Verruiming regeling voor MKB-visserij en aquacultuurondernemers en uitvoeringskosten | Kamerstuk 35 442, nr. 1. | 0,7 | 2,7 | |
11 | Borgstelling MKB-Landbouwkredieten: Verlaging provisiekosten | Kamerstuk 35442, nr. 1. | 0,8 |
Artikelnummer | Uitgaven 2020 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2020 | 1.406.095 | |
ISB mutaties | 11 | 12.700 |
Vastgestelde begroting na ISB | 1.418.795 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
Urgenda - warme sanering en EG | 11 | 12.500 |
Klimaatakkoord - pilots en demo's veehouderij | 11 | 4.000 |
NVWA verbetermaatregelen slachthuizen | 11 | 7.203 |
NVWA onderuitputting Brexit | 11 | ‒ 9.600 |
Desaldering correctie reserve apurement | 11 | 10.161 |
Kasschuif Sbv | 11 | ‒ 19.838 |
Kasschuif NVWA IV/ICT actieplan | 11 | ‒ 23.400 |
Afroming eigen vermogen NVWA | 11 | 17.736 |
Desaldering ontvangsten fosfaatreductieplan | 11 | 6.000 |
Klimaaktakkoord - pilots en onderzoeken veenweide | 12 | 26.500 |
Regeerakkoord - Interbestuurlijk programma Naar een vitaal platteland | 12 | 40.000 |
Regio Deals | 51 | ‒ 56.872 |
Kasschuif implementatie GLB | 51 | ‒ 11.530 |
Loon- en prijsbijstellingtranche 2020 | 51 | 27.916 |
Eindejaarsmarge | 51 | 8.552 |
Overige mutaties | div | 15.340 |
Stand 1e suppletoire begroting 2020 | 1.473.463 |
Toelichting
Urgenda - warme sanering en EG
In 2019 zijn generale middelen in het kader van Urgenda toegevoegd aan de begroting van LNV. Een deel van deze middelen is niet in 2019 tot besteding gekomen en is bij Najaarsnota 2019 daarom overgeboekt naar de begrotingsreserve maatregelen CO2-reductie op de begroting van het Ministerie van EZK. Bij Voorjaarsnota 2020 worden deze middelen weer teruggeboekt naar de begroting van LNV. Van deze middelen is € 10,0 mln. bestemd voor gemeenten waar saneringsproblematiek rondom varkenshouderijen speelt en wordt toegevoegd aan het opdrachtenbudget Duurzame veehouderij. De resterende € 2,5 mln. is bestemd voor de Regeling investeringen in energie-efficiëntie glastuinbouw (EG) en wordt aan het subsidiebudget van Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen toegevoegd.
Klimaatakkoord - pilots en demo's veehouderij
In het Klimaatakkoord zijn middelen gereserveerd voor de veehouderij. De naar de LNV-begroting overgehevelde middelen worden ingezet voor onderzoek, experimenten, pilots en voor deskundigheidsbevordering gericht op het reduceren van emissies bij de veehouderij.
NVWA verbetermaatregelen slachthuizen
Deze mutatie betreft extra middelen voor de NVWA voor het verbeteren van de uniformiteit van het toezicht en voor het versterken van het permanente toezicht in de slachthuizen. Deze inzet gebeurt naar aanleiding van recent onderzoek naar mogelijke misstanden in de noordelijke slachthuizen.
NVWA onderuitputting Brexit
Voor de NVWA zijn middelen (€ 19,7 mln.) gereserveerd ten behoeve van de voorbereiding op de Brexit. Door de vertraging in de besluitvorming over de Brexit, is de verwachting dat een deel van deze middelen dit jaar niet tot besteding komt.
Desaldering correctie reserve apurement
Dit betreft een technische correctie in de uitgaven aan de reserve apurement bij RVO. De begrotingsreserve apurement heeft betrekking op correcties van de Europese Commissie die opgelegd kunnen worden bij niet EU-conforme uitvoering van EU-subsidieregelingen. De correctie leidt tot een ontvangst in 2020 die vervolgens is gedesaldeerd met de uitgaven voor de reserve apurement.
Kasschuif Sbv
Deze mutatie betreft een kasschuif voor het budget van de Subsidiemodules Brongerichte verduurzaming en managementafspraken (Sbv). Met deze modules wordt ingezet op onderzoek en ontwikkelingen van en investeringen in nieuwe stal- en houderijsystemen. Door de gebruikte bevoorschottingssystematiek kent deze regeling een ander uitfinancieringsritme dan eerder was geraamd. Met de kasschuif worden de middelen in het juiste kasritme geplaatst.
Kasschuif NVWA IV en ICT actieplan
Op aanwijzing van de Algemene Rekenkamer mogen bedrijfsvoeringskosten niet meer op de balans van de NVWA staan. Met deze kasschuif worden de gereserveerde middelen voor het Informatievoorziening en ICT actieplan van de NVWA geschoven naar de jaren waarin deze worden uitgegeven.
Afroming eigen vermogen NVWA
Deze mutatie ziet op de technische verwerking van een correctie als gevolg van de zienswijze van de Algemene Rekenkamer op de bedrijfsvoeringskosten van de NVWA. Deze zienswijze leidt tot een andere wijze van presenteren van de bedrijfsvoeringskosten van de NVWA. Daardoor kent de NVWA bij de jaarverantwoording 2019 een hoger eigen vermogen dan is toegestaan volgens de Regeling agentschappen. Met deze correctie wordt het eigen vermogen van de NVWA afgeroomd tot het maximaal toegestane niveau volgens de Regeling agentschappen. De correctie leidt tot een ontvangst en is gedesaldeerd met de uitgaven bijdrage aan de NVWA.
Desaldering ontvangsten fosfaatreductieplan
Bij de afronding van het fosfaatreductieplan door ZuivelNL vloeit een ontvangst naar de LNV begroting. Met de desaldering worden de geraamde ontvangsten verhoogd en daarnaast de uitgaven bij bijdrage aan RVO verhoogd ten behoeve van de uitvoeringskosten van het fosfaatrechtenstelsel.
Klimaatakkoord - Pilots en onderzoeken veenweide
Vanuit de beschikbare middelen uit Klimaatakkoord vindt een overheveling naar de LNV-begroting plaats ten behoeve van veenweidengebieden. De middelen worden ingezet voor gebiedsgerichte pilots en demo's, voor monitoring en onderzoek om de uitrol van de resultaten van de pilots mogelijk te maken en voor de begeleiding van boeren in veenweidengebieden.
Regeerakkoord - Interbestuurlijk programma Naar een vitaal platteland
Uit de Regeerakkoord envelop Natuur en Waterkwaliteit worden middelen overgeheveld ten behoeve van het Interbestuurlijk programma Naar een vitaal platteland. Het programma ziet op de integrale aanpak van de veranderingsopgaven in het landelijk gebied met als doel een toekomstbestendig landelijk gebied te realiseren. De 15 aangewezen kansrijke gebieden zijn te verdelen in vier categorieën: veenweidegebieden, veedichte gebieden, verduurzaming landbouw gericht op bodem en water en natuur & samenleving.
Regio Deals
Vanuit de begroting van LNV worden middelen overgeheveld naar het Gemeente- en het Provinciefonds ten behoeve van de Regio Deals. Het gaat om een bijdrage aan de volgende Regio Deals: Brainport Eindhoven 3e termijn (€ 30,4 mln.), Parkstad Limburg 2e termijn (€ 13,1 mln.), Zeeland 3e termijn (€ 9,1 mln.) en Bodemdaling Groene Hart 2e termijn (€ 5,0 mln.).
Kasschuif implementatie GLB
De besluitvorming van de EU over de nieuwe periode van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) is uitgesteld. De nieuwe periode zal op zijn vroegst in 2022 starten. Door het uitstel in de besluitvorming is er vertraging in de implementatie van het GLB bij RVO. Daarnaast dient RVO de ICT investeringen te activeren. Door deze systematiek vinden de afschrijvingskosten op de geactiveerde ICT investeringen in latere jaren plaats. Om deze redenen wordt de gereserveerde middelen voor de implemenatie van het GLB op artikel 51 Nog onverdeeld geschoven naar latere jaren.
Loon- en prijsbijstellingstranche 2020
de loon- en prijsbijstellingstranche 2020 is aan de LNV begroting toegevoegd. De loonbijstelling betreft de vergoeding voor de stijging van de contractloonontwikkeling en de stijging van de sociale lasten voor de overheidswerkgever. De prijsbijstelling is bestemd voor de verwerking van de stijging van diverse prijsindexen.
Eindejaarsmarge
De eindejaarsmarge wordt toegevoegd aan de begroting van LNV en wordt ingezet voor de dekking van knelpunten op de LNV begroting.
Overige mutaties
Dit betreffen diverse mutaties op de begroting en overhevelingen naar andere departementen.
Artikelnummer | Ontvangsten 2020 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2020 | 90.139 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
Desaldering correctie reserve apurement | 11 | 10.161 |
Afroming eigen vermogen NVWA | 11 | 17.736 |
Ontvangsten mest derogatie | 11 | 4.000 |
Desaldering ontvangsten fosfaatreductieplan | 11 | 6.000 |
Overige mutaties | div | 5.930 |
Stand 1e suppletoire begroting 2020 | 133.966 |
Toelichting
Desaldering correctie reserve apurement
Dit betreft een technische correctie in de uitgaven aan de reserve apurement bij RVO. De begrotingsreserve apurement heeft betrekking op correcties van de Europese Commissie die opgelegd kunnen worden bij niet EU-conforme uitvoering van EU-subsidieregelingen. De correctie leidt tot een ontvangst in 2020 die vervolgens is gedesaldeerd met de uitgaven voor de reserve apurement.
Afroming eigen vermogen NVWA
Deze mutatie ziet op de technische verwerking van een correctie als gevolg van de zienswijze van de Algemene Rekenkamer op de bedrijfsvoeringskosten van de NVWA. Deze zienswijze leidt tot een andere wijze van presenteren van de bedrijfsvoeringskosten van de NVWA. Daardoor kent de NVWA bij de jaarverantwoording 2019 een hoger eigen vermogen dan is toegestaan volgens de Regeling agentschappen. Met deze correctie wordt het eigen vermogen van de NVWA afgeroomd tot het maximaal toegestane niveau volgens de Regeling agentschappen. De correctie leidt tot een ontvangst en is gedesaldeerd met de uitgaven bijdrage aan de NVWA.
Ontvangsten mest derogatie
Voor deelname aan de mest derogatie betalen agrariërs een bijdrage aan RVO. Een deel van de derogatie inkomsten 2019 is niet in 2019 ontvangen. Deze middelen (€ 4 mln.) worden daarom in 2020 door RVO ontvangen en vloeien vervolgens toe naar de begroting van LNV.
Desaldering ontvangsten fosfaatreductieplan
Bij de afronding van het fosfaatreductieplan door ZuivelNL vloeit een ontvangst naar de LNV begroting. Met de desaldering worden de geraamde ontvangsten verhoogd en daarnaast de uitgaven bij bijdrage aan RVO verhoogd ten behoeve van de uitvoeringskosten van het fosfaatrechtenstelsel.
Overige mutaties
Dit betreffen diverse ontvangstenmutaties op de begroting.
Ontwerp-begroting 2020 | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire (4) | Stand 1e suppletoire (5)=(3+4) | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.032.395 | 700 | 1.033.095 | 57.758 | 1.090.853 | 25.880 | 15.968 | 11.579 | 8.655 |
Waarvan garantieverplichtingen | 149.627 | 0 | 149.627 | 0 | 149.627 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan overige verplichtingen | 882.768 | 700 | 883.468 | 57.758 | 941.226 | 25.880 | 15.968 | 11.579 | 8.655 |
Uitgaven | 937.381 | 12.700 | 950.081 | 32.833 | 982.914 | 12.819 | 14.995 | 14.102 | 13.826 |
Waarvan juridisch verplicht | 90% | 96% | |||||||
Subsidies | 306.034 | 0 | 306.034 | 27.950 | 333.984 | ‒ 9.361 | ‒ 3.083 | 2.522 | 5.370 |
Sociaal economische positie boeren | 5.439 | 5.439 | 8.161 | 13.600 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Duurzame veehouderij | 171.280 | 171.280 | ‒ 9.838 | 161.442 | ‒ 14.412 | ‒ 6.093 | ‒ 277 | 2.571 | |
Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen | 36.711 | 36.711 | 1.934 | 38.645 | ‒ 566 | ‒ 391 | ‒ 391 | ‒ 391 | |
Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie | 81.835 | 81.835 | 26.243 | 108.078 | 1.959 | 211 | 0 | 0 | |
Duurzame visserij | 10.769 | 10.769 | 1.450 | 12.219 | 3.658 | 3.190 | 3.190 | 3.190 | |
Garanties | 30.432 | 12.000 | 42.432 | 0 | 42.432 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage borgstellingsreserve | 28.627 | 28.627 | 0 | 28.627 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verliesdeclaraties borgstellingsfaciliteit | 1.805 | 12.000 | 13.805 | 0 | 13.805 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 112.449 | 0 | 112.449 | ‒ 23.607 | 88.842 | 3.562 | 4.788 | 3.184 | 2.979 |
Sociaal economische positie boeren | 2.852 | 2.852 | 1.352 | 4.204 | 1.352 | 1.352 | 1.352 | 1.352 | |
Duurzame veehouderij | 17.877 | 17.877 | 6.079 | 23.956 | 6.043 | 5.719 | 4.279 | 4.079 | |
Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen | 20.915 | 20.915 | ‒ 5.499 | 15.416 | ‒ 1.494 | 0 | 0 | 0 | |
Mestbeleid | 23.108 | 23.108 | ‒ 11.204 | 11.904 | ‒ 1.523 | ‒ 1.460 | ‒ 1.330 | ‒ 1.330 | |
Duurzame visserij | 705 | 705 | ‒ 83 | 622 | 1.541 | 1.100 | 0 | 0 | |
Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie | 34.790 | 34.790 | ‒ 11.835 | 22.955 | ‒ 337 | ‒ 105 | ‒ 105 | ‒ 117 | |
Diergezondheid en dierenwelzijn | 7.557 | 7.557 | ‒ 813 | 6.744 | ‒ 668 | ‒ 466 | 340 | 347 | |
Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking | 4.645 | 4.645 | ‒ 1.604 | 3.041 | ‒ 1.352 | ‒ 1.352 | ‒ 1.352 | ‒ 1.352 | |
Bijdrage aan agentschappen | 370.090 | 700 | 370.790 | 24.087 | 394.877 | 21.636 | 12.184 | 7.284 | 4.456 |
Rijksrederij | 9.529 | 9.529 | ‒ 757 | 8.772 | ‒ 703 | ‒ 362 | 438 | 438 | |
Rijksdienst voor Volksgezondheid en Milieu | 5.543 | 5.543 | 3.338 | 8.881 | 1.022 | 758 | 738 | 0 | |
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit | 194.732 | 194.732 | 1.092 | 195.824 | 16.171 | 6.674 | 974 | ‒ 1.126 | |
Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland | 160.286 | 700 | 160.986 | 20.414 | 181.400 | 5.146 | 5.114 | 5.134 | 5.144 |
Bijdrage aan zbo/rwt's | 97.129 | 0 | 97.129 | 3.987 | 101.116 | 1.716 | 840 | 846 | 755 |
College toelating gewasbeschermingsmiddelen en biociden | 1.225 | 1.225 | 1.157 | 2.382 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Centrale Commissie Dierproeven | 767 | 767 | 1.386 | 2.153 | 1.386 | 500 | 500 | 500 | |
Wageningen Research | 92.581 | 92.581 | 1.444 | 94.025 | 330 | 340 | 346 | 255 | |
Zon/Mw dierproeven | 370 | 370 | 0 | 370 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Medebewind/voormalige productschappen | 1.372 | 1.372 | 0 | 1.372 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Raad voor de Plantenrassen | 814 | 814 | 0 | 814 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan (internationale) organisaties | 10.623 | 0 | 10.623 | 416 | 11.039 | 266 | 266 | 266 | 266 |
FAO en overige contributies | 10.623 | 10.623 | 416 | 11.039 | 266 | 266 | 266 | 266 | |
Storting begrotingsreserve | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Storting begrotingsreserve landbouw | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Storting begrotingsreserve visserij | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Storting begrotingsreserve apurement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken | 10.624 | 0 | 10.624 | 0 | 10.624 | ‒ 5.000 | 0 | 0 | 0 |
Diergezondheidsfonds | 10.624 | 10.624 | 0 | 10.624 | ‒ 5.000 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 47.697 | ‒ 800 | 46.897 | 43.827 | 90.724 | 5.100 | 5.100 | 5.100 | 4.900 |
Sociaal economische positie boeren | 245 | 245 | 0 | 245 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Agroketens | 0 | 0 | 6.000 | 6.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Agrarische innovatie en overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mestbeleid | 7.209 | 7.209 | 4.000 | 11.209 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Duurzame visserij | 9.993 | 9.993 | 0 | 9.993 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Garanties | 1.800 | ‒ 800 | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Weerbare planten en teeltsystemen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diergezondheid en dierenwelzijn | 6.100 | 6.100 | 2.000 | 8.100 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | |
Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie | 12.324 | 12.324 | 0 | 12.324 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking | 5.926 | 5.926 | 0 | 5.926 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Agentschappen | 0 | 0 | 17.736 | 17.736 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen begrotingsreserves | 4.100 | 4.100 | 11.791 | 15.891 | 800 | 800 | 800 | 600 | |
ZBO's / RWT's | 0 | 0 | 2.300 | 2.300 | 2.300 | 2.300 | 2.300 | 2.300 |
Subsidies
Sociaal economische positie boeren
Deze mutatie betreft een toevoeging van budget door een desaldering (€ 10,2 mln.) van de geraamde ontvangsten vanuit de reserve apurement vanwege een technische correctie en een meevaller op de Brede weersverzekering (€ 2,0 mln.) door EU-declaraties.
Duurzame veehouderij
Het budget voor 2020 wordt verlaagd met € 9,8 mln. Dit wordt veroorzaakt door een kasschuif voor de Subsidiemodules brongerichte verduurzaming en managementafspraken (Sbv). Door de gebruikte bevoorschottingssytematiek kent deze regeling een ander uitfinancieringsritme dan oorspronkelijk geraamd. Daarnaast worden de klimaatmiddelen (€ 10 mln.) in het kader van Urgenda uit de begrotingsreserve maatregelen CO2-reductie naar de LNV-begroting overgeboekt. Deze middelen zijn bij Najaarsnota 2019 naar de begrotingsreserve overgeboekt en zijn beschikbaar voor gemeenten waar saneringsproblematiek rondom varkenshouderijen speelt.
Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie
Het budget wordt met € 26,2 mln. verhoogd en bestaat uit verschillende mutaties, waarvan de omvangrijkste hieronder worden genoemd:
– Er wordt € 9,9 mln. overgeheveld vanuit het opdrachtenbudget voor kennisontwikkeling in verband met een bijdrage aan Wageningen Research ten behoeve van voedselonderzoek.
– Ten behoeve van een bijdrage aan het project DuurzaamDoor/Jong Leren Eten wordt € 4,8 mln. overgeheveld vanuit het opdrachtenbudget voor kennisontwikkeling.
– Vanuit het opdrachtenbudget Glastuinbouw (programma Kas als Energiebron) wordt € 2,1 mln. overgeheveld in verband met en bijdrage aan onderzoek dat wordt uitgevoerd door Wageningen Research (WR).
– Diverse andere onderzoeksprogrammeringen die vanuit de LNV-begroting naar met name de bijdrage aan Wageningen Research worden overgeheveld. Het gaat voornamelijk om klimaatmiddelen uit het Programma veehouderij (€ 2,4 mln.), projecten op het gebied van bos, natuur en visstand (€ 2,1 mln.), kennisontwikkeling van het zesde Actieprogramma Nitraatrichtlijn (€ 2,0 mln.) en onderzoeksgelden voor de integrale aanpak van methaan en ammoniak (€ 0,5 mln.).
Opdrachten
Duurzame veehouderij
Deze mutatie betreft hoofdzakelijk de toevoeging van de gereserveerde middelen uit het Klimaatakkoord voor veehouderij aan de begroting van LNV. Het gaat om middelen voor pilots, onderzoeken, experimenten en deskundigheidsbevordering gericht op het reduceren van emissies (€ 4,0 mln.). Daarnaast zijn ook middelen toegevoegd voor verdienmodellen klimaatvriendelijke producten die ingezet worden om veehouders te ondersteunen bij het ontwikkelen van nieuwe producten of marktconcepten waarmee zij een verdienmodel kunnen creëren voor hun klimaatvriendelijkere en duurzamere producten (€ 2,0 mln.).
Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen
De bijstelling van het budget betreft voornamelijk een overheveling van middelen naar het subsidiebudget Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie voor de uitvoering van het programma Kas als Energiebron (€ 2,1 mln.) en de inzet van vrijvallende onderzoeksmiddelen van het programma Kas als Energiebron (€ 3,0 mln.) voor de dekking van knelpunten op de LNV-begroting.
Mestbeleid
Het budget wordt verlaagd met € 11,2 mln. Dit komt voornamelijk door een overheveling van middelen naar de bijdrage aan RVO (€ 7,7 mln.), de bijdrage aan de NVWA (€ 1,7 mln.) en het budget Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie voor de uitvoering van het zesde Actieprogramma Nitraatrichtlijn (€ 2,3 mln.).
Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie
De verlaging van het onderdeel is een saldo van diverse mutaties, waaronder een overheveling naar het subsidiebudget Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie voor voedselonderzoek door Wageningen Research (€ 9,9 mln.) en voor het programma DuurzaamDoor/Jong Leren Eten (€ 4,8 mln.). Daarnaast worden er middelen aan het budget toegevoegd in verband met het uitvoeren van onderzoek door RIVM voor emissieregistratie (€ 1,5 mln.) en voor het programma AERIUS (€ 1,4 mln.). Ook worden er middelen toegevoegd voor het uitvoeren van het zesde Actieprogramma Nitraatrichtlijn (€ 0,3 mln.).
Bijdragen Baten-lastendiensten
Bijdrage aan RVO
Het budget wordt met € 20,4 mln. verhoogd en bestaat uit diverse mutaties, waaronder:
– Een overheveling vanuit het opdrachtenbudget Mestbeleid voor de uitvoering van het zesde Actieprogramma Nitraatrichtlijn (€ 7,7 mln.).
– Een bijdrage voor de uitvoering van het fosfaatrechtenstelsel (€ 6,0 mln.). Het invoeren van het fosfaatrechtenstelsel heeft geleid tot een groter aantal ingediende bezwaren en beroepszaken dan voorzien. Dit leidt tot hogere uitvoeringskosten voor RVO.
– Een desaldering van de ontvangen leges voor grondkamers, meststoffen, fosfaatrecht en derogatie (€ 3,8 mln.). De ontvangsten worden ingezet voor de uitvoering van deze opdrachten.
– De toevoeging van budget ten behoeve van het Landbouwradennetwerk, dat door RVO wordt uitgevoerd. Het gaat voornamelijk om de loon-en prijsbijstelling vanuit HGIS (€ 0,4 mln.) en een compensatie voor de ontwikkelingen van de euro-dollarkoers (€ 0,6 mln.).
– Een overheveling vanuit artikel 51 Nog onverdeeld voor de implementatie van het Europees, Maritiem, Visserij- en Aquacultuur Fonds (EMVAF) (€ 0,7 mln.).
Toelichting op de ontvangsten
Agroketens
Heden wordt het Fosfaatreductieplan afgerond. Hoewel er enkele rechtszaken resteren, waar mogelijk nog financiële verplichtingen uit voortkomen, worden de ontvangsten die uit de afwikkeling voortkomen (€ 6,0 mln.), in eerste instantie ingezet ten behoeve van de hogere uitvoeringkosten van het fosfaatrechtenstelsel bij RVO. De definitieve afrekening zal geheel gescheiden plaatsvinden tussen het fosfaatreductieplan en het fosfaatrechtenstelsel.
Agentschappen
Deze mutatie betreft de technische verwerking van een correctie als gevolg van de zienswijze van de Algemene Rekenkamer op de bedrijfsvoeringskosten van de NVWA. Hierdoor dienen de bedrijfsvoeringskosten op een andere wijze gepresenteerd te worden. Dit leidt ertoe dat de NVWA bij de jaarverantwoording 2019 een hoger eigen vermogen kent dan is toegestaan volgens de Regeling agentschappen. Het eigen vermogen wordt daarom afgeroomd met € 17,7 mln.
Onttrekkingen begrotingsreserves
Deze mutatie bestaat uit een desaldering vanuit de reserve apurement (€ 10,2 mln.) in verband met een technische correctie. Deze correctie leidt tot een ontvangst in 2020 die vervolgens gedesaldeerd is tot een hoger budget voor de uitgaven voor de reserve apurement. Daarnaast is er een ontvangst uit de Begrotingsreserve Landbouw ten behoeve van het sociaal-economisch plan voor de pelsdiersector.
Ontwerp-begroting 2020 | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire (4) | Stand 1e suppletoire (5)=(3+4) | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 118.749 | 0 | 118.749 | 66.476 | 185.225 | 31.940 | 11.847 | 12.508 | 7.599 |
Waarvan garantieverplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Waarvan overige verplichtingen | 118.749 | 0 | 118.749 | 66.476 | 185.225 | 31.940 | 11.847 | 12.508 | 7.599 |
Uitgaven | 132.901 | 0 | 132.901 | 59.053 | 191.954 | 24.000 | 4.238 | 4.919 | 10 |
Waarvan juridisch verplicht | 84% | 95% | |||||||
Subsidies | 2.566 | 0 | 2.566 | 0 | 2.566 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit | 1.061 | 1.061 | 0 | 1.061 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Natuur en Biodiversiteit op land | 702 | 702 | 0 | 702 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Beheer Kroondomeinen | 803 | 803 | 0 | 803 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Leningen | 26.345 | 0 | 26.345 | 0 | 26.345 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leningen rente en aflossing | 26.345 | 26.345 | 0 | 26.345 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Garanties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garanties natuur | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 45.678 | 0 | 45.678 | 58.658 | 104.336 | 24.109 | 4.347 | 4.878 | ‒ 31 |
Natuur en Biodiversiteit Grote Wateren | 11.265 | 11.265 | ‒ 456 | 10.809 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit | 8.510 | 8.510 | ‒ 3.579 | 4.931 | ‒ 180 | 0 | 0 | 0 | |
Overige stelsel activiteiten | 4.095 | 4.095 | ‒ 715 | 3.380 | ‒ 330 | ‒ 340 | ‒ 346 | ‒ 255 | |
Internationale Samenwerking | 3.415 | 3.415 | ‒ 81 | 3.334 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Natuur en Biodiversiteit op land | 11.253 | 11.253 | 39.500 | 50.753 | ‒ 118 | ‒ 21 | 0 | 0 | |
Caribisch Nederland | 623 | 623 | 0 | 623 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Klimaatimpuls natuur en biodiversiteit | 6.000 | 6.000 | 23.576 | 29.576 | 24.304 | 4.558 | 5.224 | 224 | |
Regio deals | 517 | 517 | 413 | 930 | 433 | 150 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | 29.397 | 0 | 29.397 | ‒ 150 | 29.247 | ‒ 150 | ‒ 150 | 0 | 0 |
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit | 9.818 | 9.818 | 0 | 9.818 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland | 19.579 | 19.579 | ‒ 150 | 19.429 | ‒ 150 | ‒ 150 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan zbo/rwt's | 27.276 | 0 | 27.276 | 250 | 27.526 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Staatsbosbeheer | 27.276 | 27.276 | 250 | 27.526 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Caribisch Nederland | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan (internationale) organisaties | 1.639 | 0 | 1.639 | 295 | 1.934 | 41 | 41 | 41 | 41 |
Internationale Samenwerking | 1.639 | 1.639 | 295 | 1.934 | 41 | 41 | 41 | 41 | |
Storting begrotingsreserve | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Begrotingsreserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 39.656 | 0 | 39.656 | 0 | 39.656 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Landinrichtingsrente | 31.418 | 31.418 | 0 | 31.418 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verkoop gronden | 3.933 | 3.933 | 0 | 3.933 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige | 4.305 | 4.305 | 0 | 4.305 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten
Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit
De verlaging van het budget met € 3,6 mln. wordt veroorzaakt door overhevelingen naar het opdrachtenbudget voor Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie op artikel 11. De overgehevelde middelen zijn bestemd voor de bijdrage aan het RIVM voor de uitvoering van het programma AERIUS.
Natuur en Biodiversiteit op land
Deze mutatie betreft hoofdzakelijk de toevoeging van de middelen uit de Regeerakkoord envelop Natuur en Waterkwaliteit aan de begroting van LNV ten behoeve van het Interbestuurlijk Programma Naar een Vitaal Platteland (€ 40 mln.). Dit ziet op de integrale aanpak van de veranderingsopgaven in het landelijk gebied met als doel een toekomstbestendig landelijk gebied te realiseren. Hierbij is afgesproken om in 15 kansrijke gebieden aan de slag te gaan. Deze gebieden zijn te verdelen in vier categorieën: veenweidegebieden, veedichte gebieden, verduurzaming landbouw gericht op bodem en water en natuur & samenleving.
Klimaatimpuls Natuur en Biodiversiteit
In het Klimaatakkoord zijn middelen gereserveerd voor maatregelen voor veenweidegebieden. Ten behoeve van pilots en onderzoeken in veenweidengebieden is aan de LNV begroting voor 2020 € 26,5 mln. toegevoegd. Deze middelen worden ingezet voor gebiedsgerichte pilots en demo's, voor monitoring en onderzoek om de uitrol van de resultaten van de pilots mogelijk te maken en voor de begeleiding van boeren in veenweidengebieden. Onder deze mutatie valt ook een overheveling naar het subsidiebudget op artikel 11 voor het programma klimaatslim bos, natuur en hout (€ 0,9 mln.).
Ontwerp-begroting 2020 (1) | Mutaties via NvW, ISB, motie en amendementen (2) | Vastgestelde begroting (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 126.761 | 126.761 | 15.350 | 142.111 | 10.606 | 8.030 | 4.752 | 4.351 | |
Uitgaven | 126.761 | 126.761 | 15.350 | 142.111 | 10.606 | 8.030 | 4.752 | 4.351 | |
Personele uitgaven | 90.907 | 90.907 | ‒ 2.291 | 88.616 | ‒ 4.534 | ‒ 5.313 | ‒ 7.061 | ‒ 7.462 | |
waarvan eigen personeel | 82.785 | 82.785 | ‒ 1.156 | 81.629 | ‒ 3.244 | ‒ 4.023 | ‒ 5.771 | ‒ 6.172 | |
waarvan inhuur externen | 2.881 | 2.881 | 512 | 3.393 | |||||
waarvan overige personele uitgaven | 5.241 | 5.241 | ‒ 1.647 | 3.594 | ‒ 1.290 | ‒ 1.290 | ‒ 1.290 | ‒ 1.290 | |
Materiële uitgaven | 35.854 | 35.854 | 17.641 | 53.495 | 15.140 | 13.343 | 11.813 | 11.813 | |
waarvan ICT | 3.126 | 3.126 | 3.126 | ||||||
waarvan bijdrage aan SSO's | 10.418 | 10.418 | 10.418 | ||||||
waarvan bijdrage aan SSO /DICTU | 12.168 | 12.168 | 5.974 | 18.142 | 3.605 | 2.047 | 547 | 547 | |
waarvan overige materiële uitgaven | 10.142 | 10.142 | 11.667 | 21.809 | 11.535 | 11.296 | 11.266 | 11.266 | |
Ontvangsten | 2.786 | 2.786 | 2.786 |
Toelichting
Personele uitgaven
Het budget voor personele uitgaven worden per saldo structureel verlaagd. Deze verlaging wordt veroorzaakt door een technische herschikking van € 11,0 mln. binnen artikel 50 tussen Personeel en Materieel. Daarnaast is het budget voor personeel door een aantal posten verhoogd. Het gaat onder andere om een bijdrage (€ 3,5 mln.) als compensatie voor de invoering van het Individueel keuzebudget (IKB). Hiervan is € 2,5 mln. overgeheveld vanaf artikel 51 Nog te verdelen en € 1,0 mln. vanaf de begroting van het Ministerie van EZK. Ook zijn er middelen aan het budget toegevoegd uit Regeerakkoord en Klimaatakkoord enveloppes (€ 3,3 mln.) voor overheadkosten. Verder hebben er diverse technische mutaties bij personele uitgaven plaatsgevonden.
Materiële uitgaven
SSO DICTU
Het budget voor SSO DICTU wordt per saldo verhoogd. Deze verhoging betreft voornamelijk het budget voor opdrachten voor Informatie Beveiliging (€ 2,1 mln.) en de overheveling vanuit artikel 51 Nog onverdeeld van de middelen voor de herinrichting van de ICT van LNV/EZK (€ 12,2 mln.). Een deel van deze middelen (€ 6,4 mln.) is overgeheveld naar het apparaatsartikel van het Ministerie van EZK.
Overige materiële uitgaven
Het budget voor overige materiele uitgaven worden per saldo structureel verhoogd. Deze verhoging wordt met name veroorzaakt door een technische herschikking van € 11,0 mln. tussen Personele en Materiele uitgaven binnen artikel 50.
Ontwerp-begroting 2020 (1) | Mutaties via NvW, ISB, motie en amendementen (2) | Vastgestelde begroting (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 209.052 | 209.052 | ‒ 52.568 | 156.484 | 11.950 | 16.298 | 20.897 | 22.832 | |
Uitgaven | 209.052 | 209.052 | ‒ 52.568 | 156.484 | 11.950 | 16.298 | 20.897 | 22.832 | |
Loonbijstelling | 0 | 0 | 10.199 | 10.199 | 8.581 | 7.143 | 6.856 | 6.722 | |
Prijsbijstelling | 2.500 | 2.500 | 15.478 | 17.978 | 17.516 | 17.214 | 17.007 | 16.996 | |
Onvoorzien | 206.552 | 206.552 | ‒ 78.245 | 128.307 | ‒ 14.147 | ‒ 8.059 | ‒ 2.966 | ‒ 886 | |
Ontvangsten |
Toelichting
Loon- en prijsbijstelling
De loon- en prijsbijstellingstranche 2020 is bij Voorjaarsnota 2020 op artikel 51 Nog onverdeeld geplaatst. De loonbijstelling betreft de vergoeding voor de stijging van de contractloonontwikkeling en de stijging van de sociale lasten voor de overheidswerkgever. De prijsbijstelling betreft de verwerking van de stijging van diverse prijsindexen. Bij de Miljoenennota zullen deze budgetten toegedeeld worden aan de relevante onderdelen op de LNV begroting.
Onvoorzien
Op het onderdeel Onvoorzien hebben overhevelingen plaatsgevonden naar het Gemeente- en Provinciefonds in het kader van diverse tranches van de Regio Deals. Het gaat om een bijdrage voor de Regio Deals Brainport Eindhoven (€ 30,4 mln.), Parkstad Limburg (€ 13,1 mln.), Zeeland (€ 9,1 mln.) en Bodemdaling Groene Hart (€ 5,0 mln.). Voor de gereserveerde middelen voor de implementatie van het GLB is een kasschuif ingepast vanwege vertraging in de EU-besluitvorming en door het activeren van de ICT investering (€ 11,5 mln.). Ook zijn er vanaf artikel 51 middelen overgeheveld naar de relevante onderdelen op de LNV begroting. Het gaat hier voornamelijk om de middelen voor de herinrichting ICT EZK/LNV (€ 12,2 mln.).
Omschrijving | (1) Vastgestelde begroting | (2) Mutaties 1e suppletoire begroting | (3)=(1)+(2) Totaal geraamd |
---|---|---|---|
Baten | |||
Omzet moederdepartement | 187.900 | ‒ 28.031 | 159.869 |
Omzet overige departementen | 96.505 | 5.680 | 102.185 |
Omzet derden | 103.113 | ‒ 2.333 | 100.780 |
Rentebaten | ‒ | ‒ | ‒ |
Vrijval voorzieningen | ‒ | ‒ | ‒ |
Bijzondere baten | ‒ | 16.204 | 16.204 |
Totaal baten | 387.518 | ‒ 8.480 | 379.038 |
Lasten | |||
Apparaatskosten | 371.963 | 24.095 | 395.658 |
Personele kosten | 229.689 | 10.396 | 240.085 |
Waarvan eigen personeel | 204.712 | 12.357 | 217.069 |
Waarvan inhuur externen | 13.802 | ‒ 3.173 | 10.628 |
Waarvan overige personele kosten | 11.175 | 1.212 | 12.388 |
Materiële kosten | 141.874 | 13.699 | 155.573 |
Waarvan apparaat ICT | 300 | 2.005 | 2.305 |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 48.066 | 1.467 | 49.533 |
Waarvan overige materiële kosten | 93.508 | 10.227 | 103.736 |
Rentelasten | 98 | ‒ | 98 |
Afschrijvingskosten | 15.357 | ‒ 399 | 14.958 |
Materieel | 3.175 | ‒ 399 | 2.775 |
Waarvan apparaat ICT | 194 | ‒ 96 | 98 |
Waarvan overige materiele afschrijvingskosten | 2.981 | ‒ 303 | 2.677 |
Immaterieel | 12.182 | 12.182 | |
Overige lasten | 500 | 500 | |
Dotaties voorzieningen | 500 | 500 | |
Bijzondere lasten | ‒ | ‒ | |
Totaal lasten | 387.518 | 23.696 | 411.214 |
Saldo van baten en lasten | 0 | ‒ 32.176 | ‒ 32.176 |
Toelichting
Omzetverantwoording
De Regeling agentschappen en de Regeling rijksbegrotingsvoorschriften 2020 laten enige ruimte voor interpretatie ten aanzien van de vraag wat als omzet moederdepartement van een baten-lastenagentschap kan of dient te worden aangemerkt. Het Ministerie van Financiën heeft hiertoe de volgende aanwijzing voor de wijze van presenteren van de omzet moederdepartement afgegeven: De ‘omzet moederdepartement’ dient alleen die bijdragen te omvatten die een directe relatie hebben met de door het agentschap geleverde en in rekening gebrachte producten en diensten. De agentschapsparagraaf NVWA is in lijn met deze aanwijzing aangepast.
Omschrijving | Mutaties 1e suppletoire begroting |
---|---|
Omzet moederdepartement | ‒ 48.044 |
Omzet overige departementen | ‒ 336 |
Bijzondere baten | 16.204 |
Totaal omzet mutaties | ‒ 32.176 |
Resultaat | ‒ 32.176 |
De volgende bijdragen van het moederdepartement in de bedrijfsvoeringskosten worden daaruit verwijderd:
Omschrijving | Mutaties 1e suppletoire begroting |
---|---|
NVWA2020, incl. Procesvernieuwing, Informatie en ICT | ‒ 11.395 |
Bijdrage ICT-kosten | ‒ 15.400 |
Bijdrage demping tarieven | ‒ 15.868 |
Voorbereiding Brexit | ‒ 2.286 |
AVG | ‒ 2.200 |
Overig | ‒ 895 |
Totaal | ‒ 48.044 |
De omzetcorrectie overige departementen betreft demping tarieven.
De mutatie bijzondere baten betreft de bijdragen in demping tarieven van het moederdepartement, € 15,9 mln. en overige departementen € 0,3 mln.
Omschrijving | Mutaties 1e suppletoire begroting |
---|---|
Bijdrage demping tarieven moederdepartement | 15.868 |
Bijdrage demping tarieven overige departementen | 336 |
Totaal | 16.204 |
Toelichting op de baten
Het moederdepartement heeft € 20,0 mln. ter beschikking gesteld voor extra taken, € 5,8 mln. gerelateerd aan de invoering van de nieuwe Europese controleverordening, € 3,2 mln. voor oplossing van de problematiek zoals genoemd in het 2Solve rapport, € 2,9 mln. op het gebied van mest, zowel handhaving fosfaatrechtstelsel als 6de actieprogramma nitraat, € 2,2 mln. voor implementatie AVG, € 4,2 mln. CAO-loonstijging en inflatie en € 1,7 mln. overig.
Omschrijving | |
---|---|
Ontwerpbegroting | 187.900 |
Omzetcorrectie | ‒ 48.044 |
Extra taken | 20.013 |
1e suppletoire begroting | 159.869 |
De omzet overige departementen stijgt met name als gevolg van extra bijdragen VWS, € 0,9 mln. voor extra toezicht op speeltoestellen, € 1,9 mln. CAO-loonstijging en inflatie, € 1,5 mln. doorgeschoven taken uit 2019, dit betreft met name alcohol en tabak en € 1,4 mln. overig.
De omzet derden wordt lager geraamd met name als gevolg van een lager geraamd aantal herinspecties en minder uren voor erkenningonderhoud.
Toelichting op de lasten
Als gevolg van de extra taken nemen de personele kosten toe met € 10,4 mln. en de materiele kosten met € 13,7 mln. In de toename van de materiele kosten is een bedrag van € 2,4 mln. voor extra inhuur practitioners opgenomen, € 4,7 mln. extra voor uitbesteden van werkzaamheden, € 3,5 mln. hogere ICT-kosten, € 1,5 mln. reservering budget PW-medewerkers en € 1,6 mln. overige algemene kosten.
Omschrijving | (1) Vastgestelde begroting | (2) Mutaties 1e suppletoire begroting | (3)=(1)+(2) Totaal geraamd | |
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 20.. | 75.194 | ‒ 27.119 | 48.075 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 387.518 | ‒ 8.480 | 379.038 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 373.113 | ‒ 22.643 | ‒ 395.756 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 14.405 | ‒ 31.123 | ‒ 16.718 |
Totaal investeringen (-/-) | ‒ 6.100 | ‒ 1.050 | ‒ 7.150 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 2.625 | 0 | 2.625 | |
3. | Totaal investeringkasstroom | ‒ 3.475 | ‒ 1.050 | ‒ 4.525 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | ‒ 17.736 | ‒ 17.736 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | |
Aflossingen op leningen (-/-) | ‒ 14.361 | 991 | ‒ 13.370 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 6.100 | 1.050 | 7.150 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 8.261 | ‒ 15.695 | ‒ 23.956 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2020 (=1+2+3) | 77.863 | ‒ 74.987 | 2.876 |
Toelichting
De totale kasstroom is € 75,0 mln. lager. Het verschil kan als volgt worden gespecificeerd:
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom 2020 is € 31,1 mln. lager. Dit bestaat uit de som van het saldo van baten en lasten en afschrijvingskosten.
Investeringskasstroom
De investeringskasstroom 2020 is € 1,0 mln. lager dan begroot, doordat er meer wordt geïnvesteerd in software dan begroot.
Financieringskasstroom
De totale financieringskasstroom 2020 is € 15,7 mln. lager dan begroot. Dit komt met name doordat het eigen vermogen per 31-12-2019 € 17,7 mln. hoger was dan het toegestane maximum. Dit surplus wordt bij Voorjaarsnota afgeroomd. Daarnaast wordt er meer geleend in verband met de investeringen als gevolg van de uitvoering van het IV/ICT verbeterplan. Ten slotte zijn de aflossingen op uitstaande leningen lager dan begroot, doordat in 2019 minder is geleend.
Rekening courant
De verwachte stand rekening-courant neemt af met € 75,0 mln. tot € 2,9 mln. Afhankelijk van de liquiditeitsbehoefte van de NVWA zal het moederdepartement in 2020 dotaties doen op het eigen vermogen.
2020 | 2020 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | |
Gemiddelde kostprijs (€/uur) | 107,23 | 107,23 |
Tarieven | ||
Index 2012 = € 94,07 = 100 | 113,99 | 113,99 |
Omzet per productgroep ( in € mln.) | ||
Handhaven | 213,3 | 223,0 |
Keuren certificering op afstand | 6,7 | 8,0 |
Keuren import | 12,6 | 16,2 |
Keuren export, slachthuizen en overige activiteiten | 53,7 | 72,5 |
Overig | 101,2 | 59,3 |
FTE | ||
Aantal FTE (excl. Externe inhuur)* | 2.450 | 2.599 |
Verhouding FTE direct/indirect (exclusief externe inhuur) | 1.889/561 | 2.004/595 |
Salariskosten per fte | 82.831 | 82.831 |
Saldo van baten en lasten | ||
Saldo van baten en lasten als % van de totale baten | 0% | ‒ 8,50% |
Kwaliteit | ||
Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen | 90% | 90% |
Tijdig betaalde facturen (< 30 dagen) | 95% | 95% |
Stand ontwerp-begroting 2020 (1) | Mutaties via NvW, moties en amendementen (2) | Stand vastgestelde begroting 2020 (3=1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5=3+4) | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
01 Bewaking en bestrijding van dierziekten en voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen | |||||||||
Verplichtingen | 36.357 | 36.357 | 36.357 | ||||||
Uitgaven | 36.357 | 36.357 | 36.357 | ||||||
waarvan juridisch verplicht | 72% | 72% | 72% | ||||||
Programma-uitgaven | 36.357 | 36.357 | 36.357 | ||||||
Opdrachten | 33.594 | 33.594 | 33.594 | ||||||
1. Bewaking van dierziekten | 19.847 | 19.847 | 19.847 | ||||||
2. Bestrijding van dierziekten | 10.987 | 10.987 | 10.987 | ||||||
3. Voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen | |||||||||
4. Overig | 2.760 | 2.760 | 2.760 | ||||||
5. Crisisreserve | 0 | 0 | 0 | ||||||
Verwacht effect DGF-saldo 2020 | 2.763 | 2.763 | 2.763 | ||||||
Ontvangsten | 36.357 | 36.357 | 32.755 | 69.112 | |||||
Ontvangsten van LNV | 10.387 | 10.387 | 10.387 | ||||||
Ontvangsten van sector | 14.300 | 14.300 | 14.300 | ||||||
Ontvangsten van EU | 3.910 | 3.910 | 3.910 | ||||||
Bijdrage sector crisisreserve | 7.760 | 7.760 | 7.760 | ||||||
Saldo van de afgesloten rekeningen | 32.755 | 32.755 |
Toelichting
in 2019 is op de begroting van het Diergezondheidsfonds een positief eindsaldo ontstaan van € 32,8 mln. Dit bedrag betreft het DGF saldo van € 25,9 mln. en de door de sector opgebrachte crisisreserve van € 6,9 mln. Het eindsaldo 2019 wordt bij de 1e suppletoire begroting toegevoegd aan de ontvangsten 2020.
Ontwikkeling DGF-saldo 2020
Met het toevoegen van het eindsaldo 2019 aan het DGF kan ook geraamd worden wat de omvang van het fonds aan het eind van het jaar zal zijn. Hierbij geldt de aanname dat er zich dit jaar geen dierziektecrises zullen voordoen en verder zijn de daadwerkelijk gerealiseerde reguliere uitgaven en ontvangsten van invloed op de ontwikkeling van het saldo. De huidige verwachting is dat de reguliere uitgaven € 2,8 mln. lager zullen uitvallen dan de ontvangsten. Deze vrijvallende middelen zullen na het opmaken van de jaarrekening 2020 aan het DGF-saldo worden toegevoegd bij eerste suppletoire begroting 2021.
Eindsaldo 2019 | 32.755 |
---|---|
Verwacht effect op het saldo in 2020 | 2.763 |
Verwacht eindsaldo 2020 | 35.518 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35450-XIV-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.