1. Inleiding
De leden van de PvdA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het voorstel Wet versterking
decentrale rekenkamers (35 298). Zij juichen de versterking van de positie van decentrale rekenkamers toe. Zij hebben
nog enkele vragen.
2. Instelling onafhankelijke rekenkamer
De leden van de fractie van de PvdA vragen wat door de provincie en/of de regering gedaan kan worden, wanneer onverhoopt
zou blijken dat een bepaalde gemeente in gebreke blijft bij het instellen van een
onafhankelijke rekenkamer?
3. Financiering
De financiering van de verplichte rekenkamer geschiedt door de gemeente (c.q. provincie,
waterschap). Wat is volgens de regering een minimumbedrag (bijvoorbeeld uitgedrukt
in euro’s per inwoner van de gemeente) dat nodig is om als rekenkamer volwaardig te
kunnen functioneren? Zo’n minimumbedrag kan weliswaar geen verplichting zijn vanwege
het budgetrecht van gemeenten, maar als voorbeeldnorm wel de discussie in gemeenten
stimuleren. Een dergelijke voorbeeldnorm is naar het oordeel van de leden van de PvdA-fractie goed verenigbaar met het budgetrecht van de gemeente; het is immers geen
verplichting. Is de regering het hier mee eens?
Steeds meer zaken die de gemeente(financiën) regarderen worden op bovengemeentelijk
niveau beslist of uitgevoerd. Op vele terreinen vindt regionalisering plaats, zonder
dat op het niveau van de regio democratische controle plaatsvindt. Dat moet dus door
de gemeenteraad gebeuren. Daarbij zou het handig zijn wanneer de gemeenteraad zou
kunnen beschikken over rapporten van rekenkamers die ook de regionale besluiten en
uitvoering onderzoeken. Kan één lokale rekenkamer ook zelfstandig onderzoek doen naar
de gehele (Wet gemeenschappelijke regelingen-)regio?
4. Samenwerking op regionaal niveau
Lokale rekenkamers kunnen op regionaal niveau samenwerken. Maar de regio’s waarin
een gemeente zich bevindt zijn lang niet allemaal congruent. Hoe ziet de regering
die mogelijke regionale samenwerking van lokale rekenkamers voor zich in niet-congruente
regio’s, zo vragen de leden van de PvdA-fractie. In een steeds wisselende samenstelling? En welke gemeente financiert dergelijk
regionale onderzoeken? Alleen de gemeente(n) waarvan de rekenkamer(s) regionaal onderzoek
doet/doen?
5. Lidmaatschap
Kan eenzelfde persoon lid zijn van verschillende rekenkamers? Zo ja, acht de regering
dat wenselijk? Kan een rekenkamer onderzoek uitbesteden aan een bureau waar een lid
van de rekenkamer werkzaam is? Zo ja, acht de regering dit wenselijk? Indien dat niet
het geval is: wat kan daar aan worden gedaan. Zou hiervoor, mogelijk in overleg met
de Nederlandse Vereniging van Rekenkamers en Rekenkamercommissies (NVRR), niet een
gedragscode moeten worden opgesteld?
Tot de versterking van decentrale rekenkamers behoort volgens de leden van de PvdA-fractie ook de mogelijkheid dat deze rekenkamers van elkaar leren. Bestaat er op
landelijk niveau een (digitaal) platform waarop staat over welke onderwerpen de decentrale
rekenkamers de afgelopen vijf jaar hebben geadviseerd, zodat andere rekenkamers daarvan
kennis kunnen nemen en daarover met de betreffende rekenkamer contact kunnen opnemen?
Zo nee, zou de regering de totstandkoming van een dergelijk platform willen faciliteren,
wellicht eveneens in overleg met de NVRR?
De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en de Hoge Colleges van Staat / Algemene
Zaken en Huis van de Koning ziet met belangstelling uit naar de memorie van antwoord
naar aanleiding van het voorlopig verslag en ontvangt deze graag binnen vier weken
na vaststelling van dit voorlopig verslag.
De voorzitter van de commissie voor Binnenlandse Zaken en de Hoge Colleges van Staat
/ Algemene Zaken en Huis van de Koning, Dittrich
De griffier van de commissie voor Binnenlandse Zaken en de Hoge Colleges van Staat
/ Algemene Zaken en Huis van de Koning, Bergman