Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 35210-VI nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 35210-VI nr. 2 |
INHOUDSOPGAVE
Wetsartikelen 1 tot en met 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2019 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid;
2. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Mede namens de Minister voor Rechtsbescherming,
De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus
1. |
Leeswijzer |
2 |
2. |
Overzicht belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties |
3 |
3. |
De Beleidsartikelen |
7 |
31 Politie |
7 |
|
32 Rechtspleging en rechtsbijstand |
9 |
|
33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding |
12 |
|
34 Straffen en Beschermen |
16 |
|
36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid |
19 |
|
37 Migratie |
21 |
|
4. |
De niet-beleidsartikelen |
24 |
91 Apparaatsuitgaven kerndepartement |
24 |
|
92 Nog Onverdeeld |
26 |
|
93 Geheim |
28 |
|
5. |
De agentschappen |
29 |
Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) |
29 |
|
Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) |
30 |
|
Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) |
31 |
|
Justitiële Uitvoeringsdienst Toetsing, Integriteit, Screening (JUSTIS) |
32 |
De eerste suppletoire begroting 2019 geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2019 en bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de begroting 2019.
In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties. Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10 mln.
In hoofdstuk 3 is per beleidsartikel de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. In hoofdstuk 4 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties eerste suppletoire begroting 2019» gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch van aard zijn. Financieel-technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht.
In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingenmutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.
In hoofdstuk 5 zijn de exploitatie- en kasstroomoverzichten van de agentschappen weergegeven.
OVERZICHT BELANGRIJKSTE UITGAVEN- EN ONTVANGSTENMUTATIES
Beleidsartikel |
Uitgaven |
||
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2019 |
12.899.909 |
||
Belangrijkste suppletoire mutaties: |
|||
1. |
B5 Regeerakkoord Politie |
31 |
37.200 |
2. |
Rechtsbijstand |
32 |
– 19.743 |
3. |
De Rechtspraak |
32 |
50.000 |
4. |
Terugdraaien restant taakstelling OM |
33 |
11.300 |
5. |
B6 digitalisering werkprocessen strafrechtketen |
33 en 92 |
39.600 |
6. |
Ramingsbijstelling/ dekking problematiek JenV |
33, 34 en 92 |
– 79.462 |
7. |
DJI frictiekosten |
34, 92 |
77.100 |
8. |
Prognosemodel justitiële ketens (PMJ) |
34, 37, 91 en 92 |
48.970 |
9. |
Asiel: COA herijkingsreeks Oda oud en nieuw (non-Oda) |
37 |
149.121 |
10. |
Asiel: COA mutatie VJN (ODA) |
37 |
– 22.937 |
11. |
Asiel: COA non-ODA |
37 |
– 40.082 |
12. |
Asiel: IND basisfinanciering |
37 |
41.466 |
13. |
Asiel: IND MPP |
37 |
32.876 |
14. |
Asiel: Nidos MPP |
37 |
– 20.736 |
15. |
Asiel: ODA-toerekening |
37 |
24.690 |
16. |
Asiel: uitvoeringskosten kinderpardon |
37 |
12.900 |
17. |
Brexit -middelen |
37 |
14.000 |
18. |
Eindejaarsmarge Eurojust |
91 |
16.000 |
19. |
Prijsbijstelling 2019 |
92 |
44.490 |
20. |
Eindejaarsmarge |
92 |
24.687 |
21. |
Loonbijstelling 2019 |
alle |
310.819 |
Overige mutaties |
935 |
||
Stand 1e suppletoire begroting 2019 |
13.653.103 |
Toelichting
Uitgaven
1. B5 Regeerakkoord Politie
De politie heeft bij het Regeerakkoord structureel extra middelen gekregen voor verschillende te nemen maatregelen door de Politie. Deze middelen zijn in afwachting van bestedingsplannen gereserveerd op de Aanvullende Post van de Rijksbegroting. JenV ontvangt bij de eerste suppletoire begroting 2019 voor 2019 € 37,2 mln. en vanaf 2020 meerjarig € 60,9 mln. vanuit de Aanvullende Post voor o.a. de doeleinden terugdringen arbeidsverzuim en centraliseren arrestantenzorg. Ook wordt een deel ingezet voor JenV brede problematiek. De reeks is inclusief de tranche 2020 van het vastgestelde bestedingsplan politie 2018.
2. Rechtsbijstand
Door het wetsvoorstel duurzaam stelsel rechtsbijstand niet in procedure te brengen moeten de ingeboekte besparingen vanaf 2022 gecompenseerd worden. Daarnaast zijn er meevallers conform de Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)-raming. Per saldo blijft als gevolg van een kasschuif over de jaren 2019 tot en met 2024 het budget voor rechtsbijstand gelijk.
3. De Rechtspraak
Door het uitblijven van baten van het inmiddels stopgezette digitaliseringsprogramma «Kwaliteit en Innovatie» en vanwege de autonome daling bij de meeste zaakscategorieën kampt de Rechtspraak met een tekort in 2019.
4. Terugdraaien restant taakstelling OM
De algemene efficiencytaakstelling van Rutte II was een oplopende reeks tot en met het jaar 2018. Ten tijde van het opstellen van de begroting 2016 is voor het OM vastgesteld dat deze taakstelling niet in deze tijdspanne kon worden gerealiseerd en is de periode waarin de taakstelling is ingeboekt verlengd naar 2020. Het restant van deze taakstelling van het OM wordt teruggedraaid.
5. B6 Digitalisering werkprocessen strafrechtketen
In het Regeerakkoord is voor digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen extra geld uitgetrokken. Deze middelen zijn in afwachting van bestedingsplannen gereserveerd op de Aanvullende Post. JenV ontvangt bij de eerste suppletoire begroting voor 2019 € 39,6 mln. aflopend naar € 24 mln. in 2022. In 2019 wordt € 19,6 mln. aangewend voor digitalisering van de executiefase van de strafrechtketen en de vernieuwing van kernsystemen voor de gehele keten. De overige middelen worden ingezet voor dekking van tekorten in de justitiële ketens.
6. Ramingsbijstelling/dekking problematiek JenV
Er zijn maatregelen genomen om diverse tegenvallers te dekken waaronder het afromen van het eigen vermogen boven de 5% bij de agentschappen, de inzet van de eindejaarsmarge 2018 en het inhouden van de prijsbijstelling. Ook zijn er verschillende incidentele meevallers aangewend ter dekking van de problematiek.
7. DJI frictiekosten
Er wordt een reservering gemaakt van € 77,1 mln. ter financiering van de frictiekosten van het sluiten van verschillende locaties van Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). Hiermee kunnen onder meer de frictiekosten van de sluiting van vier gevangenislocaties gefinancierd worden, zoals aangekondigd in de brief capaciteitsmaatregelen Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)2.
8. Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)
De uitgaven worden in het jaar 2019 totaal met € 49,0 mln. (in 2020 met € 121,7 en in 2021 met 101,9 mln.) verhoogd op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ).
9. Asiel: COA herijkingsreeks ODA oud en nieuw (non-ODA)
De toerekening aan official development assistance (ODA) van de kosten van de eerstejaarsopvang van asielzoekers wordt met ingang van 2019 conform de verduidelijkte richtlijn van OESO-DAC herijkt. Dit leidt er onder meer toe dat de kosten voor vastgoed en overhead niet meer mogen worden toegerekend en kosten voor rechtsbijstand, tolken IND en voorlichting wel. Voorts wordt de toerekening voor de eerstejaarsasielopvang voortaan op individueel niveau bepaald. Daarnaast wordt een verbetering van de toerekeningsystematiek doorgevoerd. In de nieuwe systematiek wordt de raming gebaseerd op de verwachte bezetting in het Centraal Orgaan opvang Asiel (COA) in plaats van de asielinstroom. Dit leidt tot een transparantere, schokbestendigere en doelmatigere toerekening. Gevolg van deze herijking is dat per saldo minder kosten mogen worden toegerekend aan ODA. Deze lagere toerekening wordt éénmalig generaal gedekt en toegevoegd aan de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS). Deze herijkingsreeks (non-ODA) wordt ook op de JenV-begroting inzichtelijk gemaakt en moet worden bezien in samenhang met de posten COA non-ODA en COA mutatie VJN (ODA).
10. Asiel: COA mutatie VJN (ODA)
De nieuwe systematiek voor de ODA-toerekening leidt tot aanpassing van de stand van de ODA-toerekening voor de eerstejaarsasielopvang. Zie toelichting bij de COA herijkingsreeks ODA oud en nieuw (non-ODA). Dat leidt tezamen met de nieuwe Meerjaren Productie Prognose (MPP) tot aanpassing van de ODA-toerekening. In 2019 betekent dit een daling met € 22,9 mln.
11. Asiel: COA non-ODA
De ramingsbijstelling naar aanleiding van de Meerjaren Productie Prognose (MPP) en de stabielere financiering voor het COA leidt tot aanpassing van het COA budget. Deze reeks voor het COA moet worden bezien in relatie tot de volgende posten: COA mutatie VJN (ODA) en de COA herijkingsreeks ODA oud en nieuw (non-ODA). Tezamen zorgen deze drie mutaties voor de benodigde verhoging van het budget voor COA, van 86,1 mln. in 2019 203,7 mln. in 2020 aflopend naar 88,6 mln. in 2024.
12. Asiel: IND basisfinanciering
Het kabinet stelt structureel extra middelen ter beschikking voor de stabiele financiering van de asielketen, waaronder voor de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND).
13. Asiel: IND Meerjaren Productieprognose (MPP)
De Meerjaren Productieprognose leidt tot extra verwachte productie bij de IND. De ramingsbijstelling wordt op basis hiervan tot en met 2021 verwerkt.
14. Asiel Nidos MPP
De MPP-raming leidt bij Nidos tot een lagere bezetting dan verwacht. Het budget aan Nidos wordt daarop meerjarig aangepast.
15. Asiel: Oda toerekening
Vanwege de hogere asielinstroom in 2018 is de ODA-toerekening in 2019 naar boven bijgesteld. met € 24,7 mln. Dit leidt tot een overheveling tussen de begroting van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) en de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS).
16. Asiel: uitvoeringskosten kinderpardon
Eind januari 2019 heeft het kabinet besloten tot een herbeoordeling van alle personen wiens aanvraag voor de Definitieve Regeling Langdurig Verblijvende is afgewezen op grond van het meewerkcriterium. De kosten voor deze herbeoordeling door IND en DT&V bedragen 12,9 mln.
17. Brexit-middelen
De in het voorjaar 2018 gereserveerde middelen voor de IND zijn nu beschikbaar gesteld voor de afhandeling van de aanvragen voor een verblijfsvergunning door Britse onderdanen naar aanleiding van de Brexit.
18. Eindejaarsmarge Eurojust
De technische verrekening met het Rijksvastgoedbedrijf van de egalisatieregeling heeft in 2018 niet plaatsgevonden. Door middel van de eindejaarsmarge worden de gelden toegevoegd aan 2019, zodat verrekening dit jaar alsnog kan plaatsvinden.
19. Prijsbijstelling 2019
De prijsbijstelling 2019 wordt tot en met 2024 ingezet voor dekking van JenV-brede problematiek, zie punt 6.
20. Eindejaarsmarge
De eindejaarsmarge 2018 is met deze mutatie aan de begroting van JenV toegevoegd en is ingezet om de uitvoeringproblematiek meerjarig te dekken. Zie ook punt 6.
21. Loonbijstelling 2019
De loonbijstelling 2019 is met deze mutatie aan de begroting van JenV toegevoegd en is vervolgens verdeeld naar de desbetreffende artikelen.
Beleidsartikel |
Ontvangsten |
||
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2019 |
1.600.564 |
||
Belangrijkste suppletoire mutaties: |
|||
1. |
Prognosemodel justitiële ketens (PMJ) |
32, 34 |
– 29.349 |
2. |
Ramingsbijstelling/ dekking problematiek JenV |
32, 34 en 37 |
75.728 |
3. |
Inzet asielreserve |
37 |
21.499 |
Overige mutaties |
– 2.124 |
||
Stand 1e suppletoire begroting 2019 |
1.666.318 |
Toelichtingen:
Ontvangsten
1. Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)
De ontvangsten zijn in het jaar 2019 met € 29,3 mln. (in 2020 met € 33,3 mln. en in 2021 met € 65,3 mln.) verlaagd op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) voor de griffierechten en CJIB administratiekosten. De verwachting is dat de instroom van rechtszaken waarbij sprake is van een te betalen griffierecht lager zal uitvallen dan geraamd. Voor de administratiekosten geldt dat de verwachte ontvangsten op basis van het geraamde aantal boetes, gemiddeld tarief en inningspercentage lager zijn dan het hiervoor begrote bedrag.
2. Ramingsbijstelling/ dekking problematiek JenV
Er zijn diverse maatregelen genomen om het intern JenV tekort te dekken waaronder het afromen van het eigen vermogen boven de 5% bij de agentschappen, de inzet van de eindejaarsmarge 2018 en de prijsbijstelling. Ook zijn er verschillende incidentele meevallers aangewend ter dekking van de problematiek.
3. Inzet asielreserve
De resterende middelen in de asielreserve worden ingezet ter dekking van de asielkosten.
31 Politie
Ontwerpbegroting 2019 |
Mutaties via NvW, ISB en amendementen |
Vastgestelde begroting 2019 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3)=(1+2) |
(4) |
(5)=(3+4) |
||||||
Verplichtingen |
6.032.749 |
12.600 |
6.045.349 |
206.662 |
6.252.011 |
235.009 |
231.794 |
229.699 |
229.929 |
|
Programma-uitgaven |
6.041.402 |
12.600 |
6.054.002 |
206.662 |
6.260.664 |
235.009 |
231.794 |
229.699 |
229.929 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
|||||||||
31.2 Bekostiging Politie |
||||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||||||
Politie |
5.859.572 |
12.600 |
5.872.172 |
193.830 |
6.066.002 |
230.504 |
227.287 |
225.193 |
225.423 |
|
Politieacademie |
2.852 |
0 |
2.852 |
70 |
2.922 |
70 |
70 |
70 |
70 |
|
Bijdrage medeoverheden |
||||||||||
BES brandweer- en politiekorps |
23.214 |
0 |
23.214 |
582 |
23.796 |
582 |
582 |
582 |
582 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Taptolken |
10.618 |
0 |
10.618 |
262 |
10.880 |
262 |
262 |
262 |
262 |
|
31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie |
||||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||||||
Internationale samenwerkingsoperaties |
10.793 |
0 |
10.793 |
55 |
10.848 |
63 |
63 |
63 |
63 |
|
Beheer Multisystemen |
116.688 |
0 |
116.688 |
11.586 |
128.274 |
3.101 |
3.103 |
3.102 |
3.102 |
|
Overige bijdragen ZBO's/RWT's |
828 |
0 |
828 |
21 |
849 |
21 |
21 |
21 |
21 |
|
Bijdrage medeoverheden |
||||||||||
Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg |
900 |
0 |
900 |
23 |
923 |
23 |
23 |
23 |
23 |
|
Subsidies |
||||||||||
Opsporing |
700 |
0 |
700 |
16 |
716 |
16 |
16 |
16 |
16 |
|
Overige subsidies |
515 |
0 |
515 |
12 |
527 |
12 |
12 |
12 |
12 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Providers |
9.228 |
0 |
9.228 |
217 |
9.445 |
217 |
217 |
217 |
217 |
|
Overige opdrachten |
1.780 |
0 |
1.780 |
– 108 |
1.672 |
42 |
42 |
42 |
42 |
|
Bijdragen Sociale fondsen |
||||||||||
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie |
3.714 |
0 |
3.714 |
96 |
3.810 |
96 |
96 |
96 |
96 |
|
Ontvangsten |
500 |
0 |
500 |
2.442 |
2.942 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het juridisch verplichte deel van de bijdragen ZBO’s/RWT’s heeft betrekking op uitgaven voor de politie en de Politieacademie op grond van wetgeving, de beheersovereenkomst met de politie voor de jaarlijkse exploitatiekosten van C2000 en de uitgaven voor internationale samenwerking. De juridisch verplichte opdrachten omvatten onder andere de meerjarige contracten met de telecomaanbieders in verband met tapkosten. Als gevolg van onder andere deze meerjarige contracten met de telecomaanbieders wijkt voor de jaren 2018 tot en met 2020 het bedrag van de aangegane verplichtingen af van het bedrag van de programma-uitgaven.
Toelichting
Mutaties uitgaven
31.2 Bekostiging Politie
Politie € 193,8 mln. Dit bedrag bestaat uit de volgende mutaties.
• In 2019 is € 5 mln. extra beschikbaar voor de toerusting voor de politie.
• JenV ontvangt voor 2019 € 37,2 mln. en vanaf 2020 meerjarig € 60,9 mln. vanuit de Aanvullende Post voor o.a. de doeleinden terugdringen arbeidsverzuim en centraliseren arrestantenzorg. Ook wordt een deel ingezet voor JenV brede problematiek. De reeks is inclusief de tranche 2020 van het vastgestelde bestedingsplan politie 2018. Zie ook tabel belangrijkste uitgaven.
• Toekenning van € 152,3 mln. aan loonbijstelling 2019 (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
• Het restant saldo betreft enkele mutaties kleiner dan € 2 mln.
31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie
Beheer Multisystemen € 11,6 mln.
• C2000 exploitatiekosten: het betreft de jaarlijkse bijdrage (€ 7,3 mln.) van Financiën en Defensie in de exploitatiekosten van het C2000-ict systeem in verband met het gebruik van het communicatienetwerk door de politie, brandweer en ambulancezorg.
• Het restant bedrag betreft de toekenning van de loonbijstelling (€ 1,8 mln.) en diverse kleine mutaties.
32 Rechtspleging en rechtsbijstand
Ontwerpbegroting 2019 |
Mutaties via NvW, ISB en amendementen |
Vastgestelde begroting 2019 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3)=(1+2) |
(4) |
(5)=(3+4) |
||||||
Verplichtingen |
1.497.644 |
0 |
1.497.644 |
87.924 |
1.585.568 |
19.683 |
24.698 |
44.977 |
68.791 |
|
32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad |
||||||||||
Personeel |
24.860 |
0 |
24.860 |
708 |
25.568 |
711 |
712 |
712 |
740 |
|
waarvan eigen personeel |
23.058 |
0 |
23.058 |
657 |
23.715 |
660 |
661 |
661 |
718 |
|
waarvan externe inhuur |
748 |
0 |
748 |
20 |
768 |
20 |
20 |
20 |
21 |
|
waarvan overig personeel |
1.054 |
0 |
1.054 |
31 |
1.085 |
31 |
31 |
31 |
1 |
|
Materieel |
3.547 |
0 |
3.547 |
2 |
3.549 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
waarvan ICT |
1.716 |
0 |
1.716 |
0 |
1.716 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
waarvan SSO's |
61 |
0 |
61 |
2 |
63 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
waarvan overig materieel |
1.770 |
0 |
1.770 |
0 |
1.770 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Programma-uitgaven |
1.469.237 |
0 |
1.469.237 |
87.214 |
1.556.451 |
18.970 |
23.984 |
44.263 |
68.049 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
|||||||||
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel |
||||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||||||
Raad voor Rechtsbijstand |
47.113 |
0 |
47.113 |
3.380 |
50.493 |
1.311 |
1.299 |
1.299 |
1.299 |
|
Bureau Financieel Toezicht |
5.916 |
0 |
5.916 |
1.044 |
6.960 |
1.044 |
1.044 |
1.044 |
1.044 |
|
Subsidies |
||||||||||
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken |
635 |
0 |
635 |
17 |
652 |
13 |
14 |
14 |
14 |
|
Overige subsidies |
120 |
0 |
120 |
3 |
123 |
3 |
3 |
3 |
3 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen |
10.208 |
0 |
10.208 |
189 |
10.397 |
226 |
226 |
226 |
226 |
|
Toevoegingen rechtsbijstand |
402.916 |
0 |
402.916 |
– 14.695 |
388.221 |
– 12.266 |
– 7.451 |
8.828 |
32.529 |
|
Mediation in strafrecht |
1.000 |
0 |
1.000 |
29 |
1.029 |
29 |
29 |
29 |
29 |
|
Overige opdrachten |
574 |
0 |
574 |
15 |
589 |
19 |
19 |
19 |
19 |
|
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel |
||||||||||
Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak |
973.667 |
0 |
973.667 |
91.590 |
1.065.257 |
24.873 |
25.082 |
29.082 |
29.167 |
|
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||||||
Autoriteit Persoonsgegevens |
15.188 |
0 |
15.188 |
3.404 |
18.592 |
3.403 |
3.403 |
3.403 |
3.403 |
|
College voor de Rechten van de Mens |
7.188 |
0 |
7.188 |
195 |
7.383 |
194 |
196 |
196 |
196 |
|
Nationaal Register Gerechtelijk Deskundigen |
1.595 |
0 |
1.595 |
40 |
1.635 |
43 |
41 |
41 |
41 |
|
Overige bijdragen ZBO's/RWT's |
1.036 |
0 |
1.036 |
31 |
1.067 |
22 |
22 |
22 |
22 |
|
Bijdrage medeoverheden |
||||||||||
Bijdragen BES Staatkundige hervorming Nederlandse Antillen (shna) |
0 |
0 |
0 |
1.915 |
1.915 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Subsidies |
||||||||||
Subsidies Rechtspleging |
455 |
0 |
455 |
13 |
468 |
13 |
13 |
13 |
13 |
|
Subsidies Wetgeving |
1.520 |
0 |
1.520 |
42 |
1.562 |
42 |
42 |
42 |
42 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging |
15 |
0 |
15 |
0 |
15 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Overige opdrachten |
91 |
0 |
91 |
2 |
93 |
1 |
2 |
2 |
2 |
|
Ontvangsten |
181.992 |
0 |
181.992 |
– 15.104 |
166.888 |
– 19.104 |
– 49.104 |
5.896 |
5.896 |
|
waarvan griffierechten |
177.457 |
0 |
177.457 |
– 18.000 |
159.457 |
– 23.000 |
– 55.000 |
0 |
0 |
|
Waarvan overig |
4.535 |
0 |
4.535 |
2.896 |
7.431 |
3.896 |
5.896 |
5.896 |
5.896 |
Juridisch verplicht zijn de apparaatsuitgaven voor de Hoge Raad en de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht.
De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC), de Nederlandse Vereniging voor de rechtspraak (NVvR), de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.
Toelichting
Mutaties uitgaven
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Toevoegingen Rechtsbijstand – 14,7 mln. Dit bedrag bestaat uit de volgende mutaties.
• Door het wetsvoorstel duurzaam stelsel rechtsbijstand niet in procedure te brengen moeten de ingeboekte besparingen vanaf 2022 gecompenseerd worden. Hiervoor is een kasschuif geboekt van 2019 (€ – 19,7 mln.) tot en met 2024. Zie ook uitgaven belangrijkste uitgaven.
• Toekenning € 7,1 mln. aan loonbijstelling 2019 (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
• Het restant bestaat uit een technische mutatie van € – 2,1 mln.
32.3. Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak € 91,6 mln.
• De Meerjaren Productieprognose (MPP) leidt tot meer Vreemdelingenzaken bij de rechtspraak. De raming wordt op basis hiervan meerjarig bijgesteld met € 9,6 mln. in 2019 en € 5,8 mln. in verdere jaren.
• Bij de prijsafspraken 2017–2019 waren vooruitlopend op het nieuwe rijkshuisvestingsstelsel de verwachte financiële gevolgen technisch door middel van een kasschuif verwerkt. Op basis van de actuele huisvestingskosten blijkt nu een verhoging van de bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak nodig voor 2019 ten laste van de jaren 2020 en 2021. Om deze te bewerkstelligen is een kasschuif gedaan voor huisvestingskosten Rechtspraak (2019 € 8 mln., 2020 -€ 4 mln. en 2021 -€ 4mln.).
• Toekenning € 24,3 mln. aan loonbijstelling 2019 (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
• Door het uitblijven van baten van het inmiddels stopgezette digitaliseringsprogramma «Kwaliteit en Innovatie» en vanwege de autonome daling bij de meeste zaakscategorieën kampt de Rechtspraak met een tekort in 2019 van € 50 mln.
Mutaties ontvangsten
Mutaties € – 15,1 mln. Dit bedrag bestaat uit de volgende posten:
• Op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) worden de ontvangsten griffierechten verlaagd met € 18 mln. De verwachting is dat de instroom van rechtszaken waarbij sprake is van een te betalen griffierecht lager zal uitvallen dan eerder geraamd.
33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Ontwerpbegroting 2019 |
Mutaties via NvW, ISB en amendementen |
Vastgestelde begroting 2019 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3)=(1+2) |
(4) |
(5)=(3+4) |
||||||
Verplichtingen |
729.731 |
138.750 |
868.481 |
61.097 |
929.578 |
42.064 |
47.579 |
44.766 |
39.953 |
|
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie |
||||||||||
Personeel |
388.291 |
0 |
388.291 |
39.717 |
428.008 |
39.549 |
40.591 |
40.635 |
35.836 |
|
waarvan eigen personeel |
361.427 |
0 |
361.427 |
36.867 |
398.294 |
38.825 |
39.867 |
39.911 |
35.112 |
|
waarvan externe inhuur |
24.896 |
0 |
24.896 |
2.797 |
27.693 |
671 |
671 |
671 |
671 |
|
waarvan overig personeel |
1.968 |
0 |
1.968 |
53 |
2.021 |
53 |
53 |
53 |
53 |
|
Materieel |
110.180 |
0 |
110.180 |
2.251 |
112.431 |
122 |
124 |
124 |
124 |
|
waarvan ICT |
9.717 |
0 |
9.717 |
432 |
10.149 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
waarvan SSO's |
42.226 |
0 |
42.226 |
1.819 |
44.045 |
122 |
124 |
124 |
124 |
|
waarvan overig materieel |
58.237 |
0 |
58.237 |
0 |
58.237 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Programma-uitgaven |
231.260 |
138.750 |
370.010 |
19.129 |
389.139 |
2.393 |
6.864 |
4.007 |
3.993 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
99% |
|||||||||
33.2 Bestuur, informatie en technoligie |
||||||||||
Bijdrage medeoverheden |
||||||||||
Regionale Informatie en Expertise Centra |
7.378 |
107.110 |
114.488 |
185 |
114.673 |
7.294 |
7.294 |
7.294 |
7.294 |
|
Uitstapprogramma's prostituees |
1.503 |
0 |
1.503 |
2.426 |
3.929 |
– 1.962 |
2.650 |
38 |
38 |
|
Overige bijdragen medeoverheden |
915 |
0 |
915 |
23 |
938 |
23 |
23 |
23 |
23 |
|
Subsidies |
||||||||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid |
3.751 |
0 |
3.751 |
88 |
3.839 |
84 |
84 |
75 |
75 |
|
Keurmerk Veilig Ondernemen |
731 |
0 |
731 |
17 |
748 |
9 |
9 |
0 |
0 |
|
Uitstapprogramma's prostituees |
1.500 |
0 |
1.500 |
35 |
1.535 |
35 |
35 |
35 |
35 |
|
Veiligheid Kleine Bedrijven |
243 |
0 |
243 |
6 |
249 |
4 |
4 |
0 |
0 |
|
Overige subsidies |
1.028 |
0 |
1.028 |
24 |
1.052 |
24 |
24 |
24 |
24 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Overige opdrachten |
166 |
0 |
166 |
4 |
170 |
1 |
3 |
2 |
2 |
|
33.3 Opsporing en vervolging |
||||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||||
Nederlands Forensisch Instituut |
69.434 |
0 |
69.434 |
3.812 |
73.246 |
1.407 |
1.418 |
1.418 |
1.418 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
||||||||||
Staatkundige hervorming Nederlandse antillen |
4.624 |
0 |
4.624 |
116 |
4.740 |
115 |
115 |
115 |
115 |
|
FIU.Nederland |
4.755 |
0 |
4.755 |
119 |
4.874 |
119 |
119 |
119 |
119 |
|
Aanpak ondermijning |
2.890 |
0 |
2.890 |
7.173 |
10.063 |
10.523 |
8.373 |
573 |
73 |
|
Overig opsporing en vervolging |
9.721 |
1.340 |
11.061 |
– 250 |
10.811 |
250 |
258 |
257 |
257 |
|
Subsidies |
||||||||||
CCV |
669 |
0 |
669 |
17 |
686 |
16 |
16 |
14 |
14 |
|
Overige subsidies |
2.338 |
0 |
2.338 |
59 |
2.397 |
51 |
51 |
51 |
51 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Schadeloosstellingen |
17.928 |
0 |
17.928 |
0 |
17.928 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Keten Informatie Management (KIM) |
3.900 |
0 |
3.900 |
1.522 |
5.422 |
1.522 |
1.400 |
1.400 |
1.400 |
|
Onrechtmatige Detentie |
9.849 |
0 |
9.849 |
0 |
9.849 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Gerechtskosten |
28.855 |
0 |
28.855 |
– 98 |
28.757 |
– 93 |
– 88 |
– 88 |
– 88 |
|
Verkeershandhaving OM |
25.337 |
0 |
25.337 |
– 5.031 |
20.306 |
– 5.031 |
– 5.031 |
– 5.000 |
– 5.004 |
|
Afpakken |
10.655 |
0 |
10.655 |
– 10.448 |
207 |
– 11.729 |
– 9.624 |
– 1.974 |
– 1.484 |
|
Bewaring, verkoop en vernieting in beslaggenomen goederen |
13.047 |
0 |
13.047 |
0 |
13.047 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Overige opdrachten |
274 |
30.300 |
30.574 |
19.491 |
50.065 |
6 |
6 |
6 |
6 |
|
Garanties |
||||||||||
Faillissementscuratoren |
744 |
0 |
744 |
17 |
761 |
17 |
17 |
17 |
17 |
|
33.4 Vervolging en berechting MH17-verdachten |
9.025 |
0 |
9.025 |
– 178 |
8.847 |
– 292 |
– 292 |
– 392 |
– 392 |
|
Ontvangsten |
1.200.408 |
0 |
1.200.408 |
– 5.784 |
1.194.624 |
– 5.784 |
– 5.784 |
– 5.784 |
– 5.784 |
|
waarvan Boeten en Transacties |
859.048 |
0 |
859.048 |
– 5.784 |
853.264 |
– 5.784 |
– 5.784 |
– 5.784 |
– 5.784 |
|
waarvan Afpakken |
330.360 |
0 |
330.360 |
0 |
330.360 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
waarvan overig |
11.000 |
0 |
11.000 |
0 |
11.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de bijdragen genoemd onder (inter)nationale organisaties/medeoverheden, de bijdragen aan het agentschap NFI, aan DRZ en aan het ZBO College Gerechtelijk Deskundigen. Daarnaast zijn de subsidiebedragen juridisch verplicht, alsook de opdrachtbudgetten schadeloosstellingen, onrechtmatige detentie en de gerechtskosten. De niet juridisch verplichte budgetten (opdrachten) Verkeershandhaving OM en Afpakken worden ingezet om invulling te geven aan de doelstellingen met betrekking tot de verkeershandhaving en het afpakken van crimineel verkregen vermogen.
Toelichting
Mutaties uitgaven
Algemeen
Bij nota van wijziging3 zijn de Regeerakkoord-middelen voor de versterking van de integrale aanpak van ondermijning in 2019 toegevoegd aan begrotingsartikel 33. De middelen ten behoeve van de regionale aanpak zijn ter beschikking gesteld aan de tien Regionale Informatie en Expertise Centra (RIECs). Op grond van de AWB kan de begrotingswet als wettelijke grondslag voor deze bijdrage dienen, indien de begroting de ontvanger en het bedrag, waarop deze ten hoogste kan worden vastgesteld, vermeldt. Aangezien dit bij de nota van wijziging niet heeft plaatsgevonden, staat in onderstaande tabel de precieze verdeling van de structurele en incidentele gelden (€ 30,7 mln.) die voor 2019 aan de afzonderlijke RIEC’s beschikbaar zijn gesteld, op basis van de regionale versterkingsplannen voor de besteding van deze middelen. Hierbij is tevens vermeld via welke rechtspersoon deze middelen aan de RIEC zijn toebedeeld. De RIEC’s hebben zelf namelijk geen rechtspersoonlijkheid en kunnen derhalve niet rechtsreeks een bijdrage ontvangen.
Incidentele gelden 2019 |
Totaalbedrag incidentele gelden, programmaperiode 2019–2021 |
Structurele gelden 2019 |
|
---|---|---|---|
RIEC Noord-Nederland t.n.v. gemeente Leeuwarden |
1.919.000 |
6.000.000 |
838.000 |
RIEC Oost-Nederland t.n.v. gemeente Enschede |
2.749.000 |
8.950.000 |
838.000 |
RIEC Zeeland West Brabant t.n.v. gemeente Tilburg |
4.695.000 |
10.250.000 |
838.000 |
RIEC Oost-Brabant t.n.v. gemeente Eindhoven |
4.695.000 |
10.250.000 |
838.000 |
RIEC Midden-Nederland t.n.v. gemeente Utrecht |
3.120.200 |
9.240.600 |
838.000 |
RIEC Limburg t.n.v. gemeente Maastricht |
2.979.000 |
8.937.000 |
838.000 |
RIEC Noord-Holland t.n.v. gemeente Haarlem |
2.112.025 |
6.035.025 |
838.000 |
RIEC Den Haag t.n.v. gemeente Den Haag |
2.001.000 |
6.000.000 |
838.000 |
RIEC Rotterdam t.n.v. gemeente Rotterdam |
3.668.000 |
11.000.000 |
838.000 |
RIEC Amsterdam Amstelland t.n.v. gemeente Amsterdam |
2.780.475 |
8.337.375 |
838.000 |
Totaal |
30.718.700 |
85.000.000 |
8.380.000 |
33.1 Apparaat Openbaar Ministerie € 42 mln.
De mutatie op dit artikelonderdeel wordt voornamelijk veroorzaakt door:
• Toekenning van € 12,2 mln. aan loonbijstelling 2019 (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
• Een overboeking van € 5 mln. in 2019 met een meerjarige doorwerking vanuit het budget verkeershandhaving aan eigen personeel OM voor de afhandeling verkeerszaken 2019.
• Terugdraaien restant meerjarige taakstelling OM van € 11,3 mln. in 2019. De algemene efficiencytaakstelling van Rutte II was een oplopende reeks tot en met het jaar 2018. Ten tijde van het opstellen van de begroting 2016 is voor het OM vastgesteld dat deze taakstelling niet in deze tijdspanne kon worden gerealiseerd en is de periode waarin de taakstelling is ingeboekt verlengd naar 2020. Het restant van deze taakstelling van het OM wordt teruggedraaid. Zie ook tabel belangrijkste uitgaven.
• Het restant betreft diverse mutaties kleiner dan € 5 mln., zoals een overheveling van commissie Hoekstra middelen ad € 3,4 mln. aan het Openbaar Ministerie ten behoeve van het systeem GPS voor uitvoering van de wet DNA en voor het ontwikkelen van het landelijk registratiesysteem Wvggz (Wet Verplichte geestelijke gezondheidszorg)
33.3 Opsporing en vervolging
Aanpak ondermijning € 7,2 mln. en afpakken € – 10,4 mln.
Een boeking van € 7,1 mln. naar het budget aanpak ondermijning ten behoeve van het uitvoeren van het afpakprogramma. Dit bedrag was vorig jaar abusievelijk op een verkeerd artikel-onderdeel geboekt.
Overige opdrachten
In het Regeerakkoord is voor digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen extra geld uitgetrokken. Deze middelen zijn in afwachting van bestedingsplannen gereserveerd op de Aanvullende Post. JenV ontvangt bij de eerste suppletoire begroting voor 2019 € 19,6 mln. op artikel 33. Deze middelen worden aangewend voor digitalisering van de executiefase van de strafrechtketen en de vernieuwing van kernsystemen voor de gehele keten.
Mutaties ontvangsten
Mutaties € – 5,8 mln.
De raming op de ontvangsten boeten en transacties zijn aangepast op basis van de laatste instroomcijfers. Het budget is meerjarig verlaagd met € – 5,8 mln. per jaar.
34 Straffen en Beschermen
Ontwerpbegroting 2019 |
Mutaties via NvW, ISB en amendementen |
Vastgestelde begroting 2019 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3)=(1+2) |
(4) |
(5)=(3+4) |
||||||
Verplichtingen |
2.686.793 |
0 |
2.686.793 |
152.478 |
2.839.271 |
171.216 |
154.770 |
67.321 |
67.381 |
|
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming |
||||||||||
Personeel |
139.271 |
0 |
139.271 |
4.727 |
143.998 |
4.151 |
4.216 |
4.216 |
4.216 |
|
waarvan eigen personeel |
133.578 |
0 |
133.578 |
4.573 |
138.151 |
3.997 |
4.062 |
4.062 |
4.062 |
|
waarvan externe inhuur |
4.434 |
0 |
4.434 |
120 |
4.554 |
120 |
120 |
120 |
120 |
|
waarvan overig personeel |
1.259 |
0 |
1.259 |
34 |
1.293 |
34 |
34 |
34 |
34 |
|
Materieel |
37.152 |
0 |
37.152 |
– 239 |
36.913 |
364 |
364 |
364 |
364 |
|
waarvan ICT |
14.013 |
0 |
14.013 |
– 604 |
13.409 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
waarvan SSO's |
14.563 |
0 |
14.563 |
365 |
14.928 |
364 |
364 |
364 |
364 |
|
waarvan overig materieel |
8.576 |
0 |
8.576 |
0 |
8.576 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Programma-uitgaven |
2.510.370 |
0 |
2.510.370 |
147.990 |
2.658.360 |
166.701 |
150.190 |
62.741 |
62.801 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
|||||||||
34.2 Preventieve maatregelen |
||||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||||
Dienst Justis |
3.561 |
0 |
3.561 |
– 56 |
3.505 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||||||
Integriteit en Kansspelen |
0 |
0 |
0 |
700 |
700 |
494 |
497 |
496 |
496 |
|
Bijdrage medeoverheden |
||||||||||
Integriteit en Kansspelen |
0 |
0 |
0 |
485 |
485 |
400 |
400 |
400 |
400 |
|
Overige bijdragen medeoverheden |
952 |
0 |
952 |
1.814 |
2.766 |
1.000 |
1.000 |
0 |
0 |
|
Subsidies |
||||||||||
Integriteit en Kansspelen |
2.799 |
0 |
2.799 |
– 1.733 |
1.066 |
– 1.331 |
– 1.333 |
– 1.332 |
– 1.332 |
|
Overige subsidies |
4.368 |
0 |
4.368 |
– 197 |
4.171 |
– 102 |
98 |
98 |
98 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Integriteit en Kansspelen |
386 |
0 |
386 |
614 |
1.000 |
503 |
502 |
502 |
502 |
|
Overige opdrachten |
2.586 |
0 |
2.586 |
– 886 |
1.700 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties |
||||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||||
DJI-gevangeniswezen-regulier |
1.038.183 |
0 |
1.038.183 |
71.515 |
1.109.698 |
52.184 |
44.441 |
24.622 |
24.669 |
|
DJI-Forensische zorg |
802.571 |
0 |
802.571 |
63.372 |
865.943 |
93.555 |
84.080 |
25.249 |
25.312 |
|
CJIB |
115.409 |
0 |
115.409 |
15.379 |
130.788 |
4.938 |
4.449 |
3.469 |
3.469 |
|
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||||||
Reclassering Nederland |
143.727 |
0 |
143.727 |
8.241 |
151.968 |
7.293 |
6.763 |
3.575 |
3.565 |
|
Leger des Heils |
22.705 |
0 |
22.705 |
978 |
23.683 |
938 |
851 |
571 |
571 |
|
Stichting Verslavingsreclassering GGZ Nederland |
70.383 |
0 |
70.383 |
3.417 |
73.800 |
3.016 |
2.667 |
1.827 |
1.827 |
|
Overige bijdragen ZBO's/RWT's |
1.100 |
0 |
1.100 |
28 |
1.128 |
28 |
28 |
28 |
28 |
|
Bijdrage medeoverheden |
||||||||||
Overige bijdragen medeoverheden |
2.487 |
0 |
2.487 |
0 |
2.487 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Subsidies |
||||||||||
Vrijwilligerswerk gedetineerden |
4.180 |
0 |
4.180 |
112 |
4.292 |
112 |
112 |
112 |
112 |
|
Overige subsidies |
2.569 |
0 |
2.569 |
– 407 |
2.162 |
53 |
53 |
53 |
53 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Forensische zorg |
6.019 |
0 |
6.019 |
– 6.019 |
0 |
– 5.491 |
– 4.620 |
– 620 |
– 620 |
|
Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging |
10.320 |
0 |
10.320 |
– 7.064 |
3.256 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Terugdringen recidive |
14.000 |
0 |
14.000 |
– 1.169 |
12.831 |
– 1.008 |
– 1.008 |
492 |
492 |
|
Overige opdrachten |
8.283 |
0 |
8.283 |
– 3.850 |
4.433 |
– 1.086 |
– 847 |
– 853 |
– 893 |
|
34.4 Slachtofferzorg |
||||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||||||
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven |
6.729 |
0 |
6.729 |
329 |
7.058 |
163 |
163 |
163 |
163 |
|
Slachtofferhulp Nederland |
37.054 |
0 |
37.054 |
989 |
38.043 |
1.011 |
1.011 |
1.011 |
1.011 |
|
Subsidies |
||||||||||
Stichting Slachtoffer in Beeld |
1.866 |
0 |
1.866 |
53 |
1.919 |
39 |
39 |
39 |
39 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Slachtofferzorg |
7.723 |
0 |
7.723 |
– 2.449 |
5.274 |
– 1.578 |
– 1.578 |
– 1.578 |
– 1.578 |
|
Schadefonds Geweldsmisdrijven |
21.528 |
0 |
21.528 |
312 |
21.840 |
7.801 |
8.598 |
0 |
0 |
|
Voorschotregelingen schadevergoedingsmaatregelen |
2.636 |
0 |
2.636 |
0 |
2.636 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties |
||||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||||
DJI-Jeugd |
143.239 |
0 |
143.239 |
3.855 |
147.094 |
3.789 |
3.786 |
3.786 |
3.786 |
|
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||||||
Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage |
1.787 |
0 |
1.787 |
39 |
1.826 |
39 |
39 |
39 |
39 |
|
Halt |
11.699 |
0 |
11.699 |
272 |
11.971 |
312 |
312 |
312 |
312 |
|
Bijdrage medeoverheden |
||||||||||
BES Voogdijraad |
1.068 |
0 |
1.068 |
29 |
1.097 |
28 |
28 |
28 |
28 |
|
Overige bijdragen medeoverheden |
250 |
0 |
250 |
957 |
1.207 |
967 |
967 |
967 |
967 |
|
Subsidies |
||||||||||
Jeugdbescherming |
2.084 |
0 |
2.084 |
56 |
2.140 |
56 |
56 |
56 |
56 |
|
Overige subsidies |
2.246 |
0 |
2.246 |
1.075 |
3.321 |
1.169 |
1.227 |
1.560 |
1.560 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Risicojeugd en jeugdgroepen |
3.999 |
0 |
3.999 |
– 2.500 |
1.499 |
– 2.300 |
– 2.300 |
– 2.000 |
– 2.000 |
|
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies |
3.902 |
0 |
3.902 |
0 |
3.902 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Overige opdrachten |
5.972 |
0 |
5.972 |
– 301 |
5.671 |
– 293 |
– 293 |
– 333 |
– 333 |
|
Ontvangsten |
97.740 |
0 |
97.740 |
– 1.621 |
96.119 |
– 10.345 |
– 10.297 |
0 |
0 |
Het juridisch verplichte deel betreft bij de artikelen DJI, Justis en CJIB de uitgaven voor de overeengekomen productieafspraken met het moederdepartement. Verder bestaat het juridisch verplichte gedeelte voornamelijk uit subsidiëring/bijdragen aan o.a. Slachtofferhulp Nederland, Schadefonds Geweldsmisdrijven, Reclassering, Halt, LBIO, Stichting Adoptievoorziening en het Centrum Internationale Kinderontvoering.
Toelichting
Mutaties uitgaven
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
DJI € 134,9 mln. (gevangeniswezen en forensisch zorg)
• Toekenning van € 50,5 mln. aan loonbijstelling 2019 (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
• De uitgaven bij DJI worden in 2019 met € 44,1 mln. verhoogd op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ). Zie ook de tabel belangrijkste mutaties.
• Er wordt een reservering gemaakt ter financiering van de frictiekosten van het sluiten van verschillende locaties van Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). Hiermee kunnen onder meer de frictiekosten van de sluiting van vier gevangenislocaties gefinancierd worden, zoals aangekondigd in de brief capaciteitsmaatregelen Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) (Kamerstukken 24 587, nr. 725).
• Als gevolg van de meerjarenafspraken Forensische Zorg wordt het budget verhoogd met € 9,5 mln.
• Het restant van het saldo betreft een aantal mutaties kleiner dan € 5 mln. zoals een intensivering voor aanpak van contrabande. Het kabinet reserveert structureel € 3 mln. hiervoor.
CJIB € 15,4 mln.
Bij het CJIB wordt het resultaat 2018 ad € 8,5 mln. ingezet voor kosten AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) en USB (Uitvoeringsketen Strafrechtelijke Beslissingen).
Het restant van het saldo betreft een aantal mutaties kleiner dan € 5 mln.
Reclassering Nederland € 8,2 mln.
Deze post bestaat uit diverse kleine mutaties kleiner dan € 5mln., onder andere de toekenning van € 3,6 mln. aan loonbijstelling en een verhoging van € 2,5 mln. als gevolg van een geprognotiseerde hogere aantal toezichten en werkstraffen in het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ).
Forensische zorg € – 6,0 mln.
Als gevolg van de meerjarenafspraken Forensische Zorg worden de programmagelden overgeboekt naar DJI.
Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging € – 7,1 mln.
Deze post bestaat uit diverse kleine mutaties kleiner dan € 5 mln., onder andere een bijdrage aan Justid van € – 2,7 voor ketenjeugdsysteem.
Mutaties ontvangsten
Mutaties € – 1,6 mln
• Op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) zijn de ontvangsten bij CJIB administratiekosten verlaagd met € 11,3 mln. in 2019.
• Bij CJIB wordt het resultaat 2018 ad € 8,5 mln. dat leidt tot een eigen vermogen van meer dan 5% afgeroomd. Deze ontvangsten worden ingezet ter dekking van de CJIB-kosten voor AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) en USB (Uitvoeringsketen Strafrechtelijke Beslissingen).
36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid
Ontwerpbegroting 2019 |
Mutaties via NvW, ISB en amendementen |
Vastgestelde begroting 2019 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3)=(1+2) |
(4) |
(5)=(3+4) |
||||||
Verplichtingen |
271.971 |
500 |
272.471 |
2.739 |
275.210 |
5.147 |
5.316 |
4.815 |
4.816 |
|
Programma-uitgaven |
271.971 |
500 |
272.471 |
2.739 |
275.210 |
5.147 |
5.316 |
4.815 |
4.816 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
92% |
|||||||||
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding |
||||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||||
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding |
320 |
0 |
320 |
0 |
320 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||||||
Instituut Fysieke Veiligheid |
28.480 |
0 |
28.480 |
446 |
28.926 |
445 |
445 |
445 |
445 |
|
Bijdrage medeoverheden |
||||||||||
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding |
181.138 |
0 |
181.138 |
2.838 |
183.976 |
2.617 |
2.620 |
2.619 |
2.620 |
|
Overige bijdragen medeoverheden |
22.103 |
0 |
22.103 |
– 477 |
21.626 |
893 |
984 |
984 |
984 |
|
Subsidies |
||||||||||
Nederlands Rode Kruis |
1.257 |
0 |
1.257 |
41 |
1.298 |
41 |
41 |
41 |
41 |
|
Nationaal Veiligheidsinstituut |
1.267 |
0 |
1.267 |
0 |
1.267 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Overige subsidies |
2.422 |
0 |
2.422 |
10 |
2.432 |
10 |
10 |
10 |
10 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Project NL-Alert |
5.917 |
0 |
5.917 |
0 |
5.917 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten NCSC |
9.939 |
0 |
9.939 |
– 1.667 |
8.272 |
– 1.181 |
– 1.204 |
– 1.199 |
– 1.201 |
|
Overige opdrachten |
6.456 |
500 |
6.956 |
1.283 |
8.239 |
2.057 |
2.155 |
1.650 |
1.652 |
|
36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid |
||||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||||||
Onderzoeksraad voor Veiligheid |
12.672 |
0 |
12.672 |
265 |
12.937 |
265 |
265 |
265 |
265 |
|
Ontvangsten |
2.000 |
0 |
2.000 |
0 |
2.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het juridisch verplichte deel heeft voornamelijk betrekking op de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet Veiligheidsregio’s (BDuR) en het Besluit Rijksbijdrage IFV alsmede op een doorlopende subsidieregeling.
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
37 Migratie
Ontwerpbegroting 2019 |
Mutaties via NvW, ISB en amendementen |
Vastgestelde begroting 2019 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3)=(1+2) |
(4) |
(5)=(3+4) |
||||||
Verplichtingen |
1.063.580 |
0 |
1.063.580 |
194.210 |
1.257.790 |
305.993 |
234.283 |
179.525 |
151.832 |
|
Programma-uitgaven |
1.063.580 |
0 |
1.063.580 |
194.210 |
1.257.790 |
305.993 |
234.283 |
179.525 |
151.832 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
99% |
|||||||||
37.2 |
Toegang, toelating en opvang vreemdelingen |
|||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||||
Immigratie- en Naturalisatiedienst |
323.759 |
0 |
323.759 |
106.224 |
429.983 |
115.589 |
87.263 |
63.818 |
61.356 |
|
DJI |
80.085 |
0 |
80.085 |
1.628 |
81.713 |
1.721 |
1.530 |
2.028 |
2.028 |
|
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||||||
Centraal Orgaan opvang asielzoekers |
496.917 |
0 |
496.917 |
109.719 |
606.636 |
202.447 |
160.125 |
127.982 |
103.196 |
|
Nidos-opvang |
111.769 |
0 |
111.769 |
– 17.752 |
94.017 |
– 13.633 |
– 14.504 |
– 14.972 |
– 15.417 |
|
Subsidies |
||||||||||
Vluchtelingenwerk Nederland |
9.642 |
0 |
9.642 |
261 |
9.903 |
261 |
261 |
261 |
261 |
|
Overige subsidies |
1.749 |
0 |
1.749 |
– 59 |
1.690 |
8 |
8 |
8 |
8 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Keteninformatisering |
5.288 |
0 |
5.288 |
57 |
5.345 |
57 |
57 |
57 |
57 |
|
Versterking vreemdelingenketen |
3.051 |
0 |
3.051 |
– 52 |
2.999 |
– 50 |
– 50 |
50 |
50 |
|
37.3 |
Terugkeer |
|||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||||
DJI (Dienst Vervoer en Ondersteuning) |
8.519 |
0 |
8.519 |
– 19 |
8.500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Subsidies |
||||||||||
REAN-regeling |
6.686 |
0 |
6.686 |
– 929 |
5.757 |
157 |
157 |
157 |
157 |
|
Overige subsidies |
2.553 |
0 |
2.553 |
507 |
3.060 |
60 |
60 |
60 |
60 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Vreemdelingen vertrek |
13.562 |
0 |
13.562 |
– 5.375 |
8.187 |
– 624 |
– 624 |
76 |
76 |
|
Ontvangsten |
96.800 |
0 |
96.800 |
85.499 |
182.299 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ten aanzien van de budgetflexibiliteit voor 2019 is 99% van de begrote bedragen is juridisch verplicht. De bijdrage aan de IND, het COA, Nidos en Vluchtelingenwerk Nederland zijn juridisch verplicht evenals een groot gedeelte van de opdrachten die voortvloeien uit het programma van de keteninformatisering en de uitgaven voor de vervoersbewegingen van de vreemdelingen. Dit laatste als gevolg van een meerjarig convenant met het agentschap DJI.
Toelichting
Mutaties uitgaven
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Immigratie- en Naturalisatiedienst € 106,2 mln. Dit bedrag bestaat uit de volgende mutaties;
• Een toekenning van € 8 mln. aan loonbijstelling 2019 (zie ook tabel belangrijkste mutaties).
• Het kabinet stelt extra middelen ter beschikking voor de stabiele financiering van de asielketen, waaronder voor de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND). In 2019 € 41,5 mln. met een meerjarige doorloop van € 65,6 in 2023 en verder.
• Volgend uit de Meerjaren Productieprognose (MPP) wordt er extra productie bij IND verwacht ter hoogte van € 32,9 mln. in 2019, € 34,6 mln. in 2020 en € 23,5 in 2021
• Eind januari 2019 heeft het kabinet besloten tot een herbeoordeling van alle personen wiens aanvraag voor de Definitieve Regeling Langdurig Verblijvende is afgewezen op grond van het meewerkcriterium. De kosten voor deze herbeoordeling door IND en DT&V bedragen 12,9 mln.
• In het voorjaar 2018 gereserveerde middelen (€ 14 mln.) voor de IND zijn bij deze eerste suppletoire begroting beschikbaar gesteld voor de afhandeling van de aanvragen voor een verblijfsvergunning door Britse onderdanen naar aanleiding van de Brexit.
Centraal Orgaan opvang asielzoekers € 109,7 mln.
• De toerekening aan official development assistance (ODA) van de kosten van de eerstejaarsopvang van asielzoekers wordt met ingang van 2019 conform de verduidelijkte richtlijn van OESO-DAC herijkt. Dit leidt er onder meer toe dat de kosten voor vastgoed en overhead niet meer mogen worden toegerekend en kosten voor rechtsbijstand, tolken IND en voorlichting wel. Voorts wordt de toerekening voor de eerstejaarsasielopvang voortaan op individueel niveau bepaald. Daarnaast wordt een verbetering van de toerekeningsystematiek doorgevoerd. In de nieuwe systematiek wordt de raming gebaseerd op de verwachte bezetting in het Centraal Orgaan opvang Asiel (COA) in plaats van de asielinstroom. Dit leidt tot een transparantere, schokbestendigere en doelmatigere toerekening. Gevolg van deze herijking is dat per saldo minder kosten mogen worden toegerekend aan ODA. Deze lagere toerekening wordt éénmalig generaal gedekt en toegevoegd aan de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS). Deze herijkingsreeks (non-ODA) wordt ook op de JenV-begroting inzichtelijk gemaakt en moet worden bezien in samenhang met de posten COA non-ODA en COA mutatie VJN (ODA). Het budget wordt in 2019 verhoogd met € 149,1 mln aflopend naar € 41,2 mln. in 2024. Zie ook tabel belangrijkste uitgaven.
• De nieuwe systematiek voor de ODA-toerekening leidt tot aanpassing van de stand van de ODA-toerekening voor de eerstejaarsasielopvang. Dat leidt tezamen met de nieuwe Meerjaren Productie Prognose (MPP) tot aanpassing van de ODA-toerekening. In 2019 betekent dit een daling van € 22,9 mln. en vanaf 2020 tot en met 2022 een verhoging.
• De ramingsbijstelling naar aanleiding van de Meerjaren Productie Prognose (MPP) en de stabielere financiering voor het COA leidt tot aanpassing van het COA budget. Deze reeks voor het COA moet worden bezien in relatie tot de volgende posten: COA mutatie VJN (ODA) en de COA herijkingsreeks ODA oud en nieuw (non-ODA). Tezamen zorgen deze drie mutaties voor de benodigde verhoging van het budget voor COA, van 86,1 mln. in 2019 203,7 mln in 2020 aflopend naar 88,6 mln in 2024.
• Vanwege de hogere asielinstroom in 2018 is de ODA-toerekening naar boven bijgesteld met € 24,7 mln. Dit leidt tot een overheveling tussen de begroting van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) en de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS).
• In 2019 wordt 5,8 mln. aan loonbijstelling 2019 toegekend (zie ook tabel belangrijkste uitgaven).
Nidos opvang € – 17,8 mln.
De MPP-raming leidt bij Nidos tot een lagere bezetting dan verwacht. Het budget aan Nidos wordt daarop meerjarig aangepast. In 2019 wordt het budget verlaagd met € 20,7 mln. Daarnaast is er € 2,9 mln. aan loonbijstelling toegekend.
Vreemdelingen vertrek € – 5,4 mln.
Deze post bestaat uit een aantal kleine mutaties kleiner dan € 5 mln., waaronder een technische herschikking van het budget van € – 4,7 mln.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget wordt verhoogd met € 85,5 mln. Deze mutatie bestaat uit de volgende posten:
• Bij IND en COA is het eigen vermogen boven de 5% afgeroomd. Dit impliceert een ontvangst van € 49 mln.
• Afrekening IND 2018 ad € 10 mln. omdat er in 2018 minder productie is geleverd dan eerder verwacht.
• Afrekening 2018 Nidos ad € 5 mln. omdat er minder AMV’s zijn opgevangen dan verwacht.
• De resterende middelen in de asielreserve ad € 21,5 mln. worden ingezet ter dekking van de asielkosten.
91 Apparaat Kerndepartement
Ontwerpbegroting 2019 |
Mutaties via NvW, ISB en amendementen |
Vastgestelde begroting 2019 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3)=(1+2) |
(4) |
(5)=(3+4) |
||||||
Verplichtingen |
434.493 |
0 |
434.493 |
40.754 |
475.247 |
5.936 |
15.677 |
14.767 |
14.615 |
|
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement |
||||||||||
Personeel |
291.066 |
0 |
291.066 |
16.081 |
307.147 |
6.488 |
13.155 |
12.744 |
13.281 |
|
waarvan eigen personeel |
256.159 |
0 |
256.159 |
11.665 |
267.824 |
8.007 |
14.675 |
14.264 |
14.301 |
|
waarvan externe inhuur |
33.064 |
0 |
33.064 |
4.394 |
37.458 |
– 1.540 |
– 1.541 |
– 1.541 |
– 1.041 |
|
waarvan overig personeel |
1.843 |
0 |
1.843 |
22 |
1.865 |
21 |
21 |
21 |
21 |
|
Materieel |
143.427 |
0 |
143.427 |
19.349 |
162.776 |
779 |
3.853 |
3.354 |
2.665 |
|
waarvan ICT |
18.262 |
0 |
18.262 |
3.937 |
22.199 |
9 |
9 |
9 |
9 |
|
waarvan SSO's |
86.483 |
0 |
86.483 |
19.275 |
105.758 |
2.453 |
2.424 |
2.424 |
1.924 |
|
waarvan overig materieel |
38.682 |
0 |
38.682 |
– 3.863 |
34.819 |
– 1.683 |
1.420 |
921 |
732 |
|
Ontvangsten |
21.124 |
0 |
21.124 |
322 |
21.446 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Mutaties uitgaven
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement
Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt per saldo verhoogd met € 35,4 mln. Deze verhoging wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:
• Toekenning van loonbijstelling 2019 van € 9,6 mln.
• Toekenning van de eindejaarsmarge HGIS voor Europol en Eurojust voor € 16 mln. Zie ook tabel belangrijkste uitgaven mutaties.
• Het restant van het saldo bevat vele mutaties kleiner dan € 5 mln.
92 Nog onverdeeld
Ontwerpbegroting 2019 |
Mutaties via NvW, ISB en amendementen |
Vastgestelde begroting 2019 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3)=(1+2) |
(4) |
(5)=(3+4) |
||||||
Verplichtingen |
9.394 |
10.000 |
19.394 |
12.654 |
32.048 |
– 1.833 |
8.314 |
17.627 |
22.247 |
|
Uitgaven |
||||||||||
92.1 Nog onverdeeld |
||||||||||
Nog onverdeeld |
9.394 |
10.000 |
19.394 |
12.654 |
32.048 |
– 1.833 |
8.314 |
17.627 |
22.247 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Mutaties uitgaven
92.1 Nog onverdeeld
Artikel 92 is een doorverdeelartikel. Alle relevante mutaties zijn bij de betreffende artikelen toegelicht.
93 Geheim
Ontwerpbegroting 2019 |
Mutaties via NvW, ISB en amendementen |
Vastgestelde begroting 2019 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3)=(1+2) |
(4) |
(5)=(3+4) |
||||||
Verplichtingen |
3.051 |
0 |
3.051 |
0 |
3.051 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Uitgaven |
||||||||||
93.1 Geheim |
||||||||||
Geheime uitgaven |
3.051 |
0 |
3.051 |
0 |
3.051 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
|
---|---|---|---|
Omschrijving |
Vastgestelde begroting |
Mutaties (+ of –) eerste suppletoire begroting |
Totaal geraamd |
Baten |
|||
Omzet moederdepartement |
2.097.986 |
162.577 |
2.260.563 |
Omzet overige departementen |
– |
– |
– |
Omzet derden |
57.077 |
– |
57.077 |
Rentebaten |
– |
– |
– |
Vrijval voorzieningen |
– |
– |
– |
Bijzondere baten |
– |
– |
– |
Totaal baten |
2.155.063 |
162.577 |
2.317.640 |
Lasten |
|||
Apparaatskosten |
1.136.651 |
||
– Personele kosten |
1.016.882 |
119.839 |
1.136.721 |
– Waarvan eigen personeel |
888.632 |
113.480 |
1.002.112 |
– Waarvan externe inhuur |
103.000 |
4.598 |
107.598 |
– Waarvan overige personele kosten |
25.250 |
1.761 |
27.011 |
Materiële kosten |
119.768 |
119.768 |
|
– Waarvan apparaat ICT |
39.396 |
39.396 |
|
– Waarvan Bijdrage aan SSO's |
34.265 |
34.265 |
|
– waarvan overige materiële kosten |
46.107 |
46.107 |
|
Materiele programmakosten |
893.760 |
42.738 |
936.498 |
Rentelasten |
– |
– |
|
Afschrijvingskosten |
19.649 |
19.649 |
|
– waarvan immaterieel |
4.527 |
4.527 |
|
– waarvan materieel |
15.123 |
15.123 |
|
Overige kosten |
105.003 |
105.003 |
|
– Dotaties voorzieningen |
86.188 |
86.188 |
|
– Bijzondere lasten |
18.815 |
18.815 |
|
Totaal lasten |
2.155.063 |
162.577 |
2.317.640 |
Saldo van baten en lasten |
– |
– |
– |
Toelichting mutaties eerste suppletoire begroting
Het verschil tussen de begroting en stand eerste suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door de loonbijstelling en het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ).
Omschrijving |
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
---|---|---|---|
Vastgestelde begroting |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
|
Rekening-courant RHB 1 januari 2019 |
205.177 |
205.177 |
|
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) |
2.155.063 |
162.577 |
2.317.640 |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) |
– 2.153.163 |
– 162.577 |
– 2.315.740 |
Totaal operationele kasstroom |
1.900 |
1.900 |
|
Totaal investeringen (-/-) |
– 19.535 |
– 19.535 |
|
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
10.000 |
10.000 |
|
Totaal investeringkasstroom |
– 9.535 |
– 9.535 |
|
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) |
– 25.000 |
– 25.000 |
|
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) |
– |
– |
|
Aflossingen op leningen (-/-) |
– |
– |
|
Beroep op leenfaciliteit (+) |
– |
– |
|
Totaal financieringskasstroom |
– 25.000 |
– 25.000 |
|
Rekening-courant RHB 31 december 2019 (=1+2+3+4) |
172.542 |
– |
172.542 |
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
|
---|---|---|---|
Omschrijving |
Vastgestelde begroting |
Mutaties (+ of –) eerste suppletoire begroting |
Totaal geraamd |
Baten |
|||
Omzet moederdepartement |
323.148 |
106.835 |
429.983 |
Omzet overige departementen |
– |
– |
– |
Omzet derden |
47.360 |
8.590 |
55.950 |
Rentebaten |
– |
– |
|
Vrijval voorzieningen |
– |
– |
|
Bijzondere baten |
– |
– |
|
Totaal baten |
370.508 |
115.425 |
485.933 |
Lasten |
|||
Apparaatskosten |
|||
– Personele kosten |
246.500 |
81.500 |
328.000 |
– Waarvan eigen personeel |
215.000 |
51.000 |
266.000 |
– Waarvan externe inhuur |
27.000 |
28.000 |
55.000 |
– Waarvan overige personele kosten |
4.500 |
2.500 |
7.000 |
Materiële kosten |
55.863 |
17.637 |
73.500 |
– Waarvan ICT |
1.000 |
1.500 |
2.500 |
– waarvan Bijdrage aan SSO's |
39.926 |
15.074 |
55.000 |
– waarvan overige materiele kosten |
14.937 |
1.063 |
16.000 |
Materiële programmakosten |
47.445 |
17.555 |
65.000 |
Rentelasten |
200 |
– 150 |
50 |
Afschrijvingskosten |
20.500 |
– 1.117 |
19.383 |
– Materieel |
6.000 |
– 3.000 |
3.000 |
– waarvan apparaat ICT |
2.500 |
– 1.000 |
1.500 |
– Immaterieel |
14.500 |
1.883 |
16.383 |
Overige kosten |
– |
– |
|
– Dotaties voorzieningen |
– |
– |
|
– Bijzondere lasten |
– |
– |
|
Totaal lasten |
370.508 |
115.425 |
485.933 |
Saldo van baten en lasten |
– |
– |
– |
Toelichting mutaties eerste suppletoire begroting
De omzet moederdepartement (€ 106,8 mln.) neemt toe vanwege de bijgestelde raming op basis van de MPP; de toegevoegde middelen voor Brexit en de uitvoeringkosten Kinderpardon. De mutatie omzet derden (€ 8,6 mln.) betreft een bijstelling van de te verwachten legesopbrengsten 2019.
Omschrijving |
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
---|---|---|---|
Vastgestelde begroting |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
|
Rekening-courant RHB 1 januari 2019 |
92.670 |
– |
92.670 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) |
370.508 |
115.425 |
485.933 |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) |
– 356.008 |
– 110.542 |
– 466.550 |
Totaal operationele kasstroom |
14.500 |
4.883 |
19.383 |
Totaal investeringen (-/-) |
– 10.800 |
– 2.050 |
– 12.850 |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
– |
– |
– |
Totaal investeringkasstroom |
– 10.800 |
– 2.050 |
– 12.850 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) |
– |
– 34.000 |
– 34.000 |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) |
– |
– |
|
Aflossingen op leningen (-/-) |
– 13.400 |
– 2.200 |
– 15.600 |
Beroep op leenfaciliteit (+) |
10.800 |
2.050 |
12.850 |
Totaal financieringskasstroom |
– 2.600 |
– 34.150 |
– 36.750 |
Rekening-courant RHB 31 december 2019 (=1+2+3+4) |
93.770 |
– 31.317 |
62.453 |
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
|
---|---|---|---|
Omschrijving |
Vastgestelde begroting |
Mutaties (+ of –) eerste suppletoire begroting |
Totaal geraamd |
Baten |
|||
Omzet moederdepartement |
127.282 |
15.379 |
142.661 |
Omzet overige departementen |
542 |
542 |
|
Omzet derden |
12.464 |
12.464 |
|
Rentebaten |
– |
– |
|
Vrijval voorzieningen |
– |
– |
|
Bijzondere baten |
– |
– |
|
Totaal baten |
140.288 |
15.379 |
155.667 |
Lasten |
|||
Apparaatskosten |
125.001 |
15.100 |
140.101 |
– Personele kosten |
92.885 |
14.820 |
107.705 |
– Waarvan eigen personeel |
62.609 |
5752 |
68.361 |
– Waarvan externe inhuur |
28.038 |
9.067 |
37.105 |
– Waarvan overige personele kosten |
2.238 |
2.238 |
|
Materiële kosten |
32.116 |
281 |
32.397 |
– Waarvan apparaat ICT |
7.850 |
7.850 |
|
– Waarvan Bijdrage aan SSO's |
7.115 |
7.115 |
|
– Waarvan overig materiële kosten |
17.151 |
281 |
17.432 |
Gerechtskosten |
10.566 |
193 |
10.759 |
Rentelasten |
57 |
1 |
58 |
Afschrijvingskosten |
4.662 |
85 |
4.747 |
– Immaterieel |
649 |
649 |
|
– Materieel |
4.013 |
85 |
4.098 |
Overige lasten |
– |
||
– dotaties voorzieningen |
– |
– |
|
– bijzondere lasten |
– |
– |
|
Totaal lasten |
140.288 |
15.379 |
155.667 |
Saldo van baten en lasten |
– |
– |
– |
Toelichting mutaties eerste suppletoire begroting
Het verschil tussen de begroting en stand eerste suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door stijging personeelskosten die wordt veroorzaakt door de toename loonkosten als gevolg van cao; kosten door toename productieaantallen en beschikbaar gekomen middelen voor inhuur deskundigen ten behoeve van het programma USB/AICE en Compliancy.
Omschrijving |
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
---|---|---|---|
Vastgestelde begroting |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
|
Rekening-courant RHB 1 januari 2019 |
38.984 |
– |
38.984 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) |
140.287 |
15.379 |
155.666 |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) |
– 135.625 |
– 15.379 |
– 151.004 |
Totaal operationele kasstroom |
4.662 |
– |
4.662 |
Totaal investeringen (-/-) |
– 2.971 |
– 284 |
– 3.255 |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
– |
– |
|
Totaal investeringkasstroom |
– 2.971 |
– 284 |
– 3.255 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) |
– |
– 8.500 |
– 8.500 |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) |
– |
– |
– |
Aflossingen op leningen (-/-) |
– 3.952 |
– 479 |
– 4.431 |
Beroep op leenfaciliteit (+) |
2.971 |
284 |
3.255 |
Totaal financieringskasstroom |
– 981 |
– 8.695 |
– 9.676 |
Rekening-courant RHB 31 december 2019 (=1+2+3+4) |
39.694 |
– 8.979 |
30.715 |
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
|
---|---|---|---|
Omschrijving |
Vastgestelde begroting |
Mutaties (+ of –) eerste suppletoire begroting |
Totaal geraamd |
Baten |
|||
Omzet moederdepartement |
3.592 |
– 7.302 |
– 3.710 |
Omzet overige departementen |
283 |
4.150 |
4.433 |
Omzet derden |
37.375 |
5.328 |
42.703 |
Rentebaten |
0 |
||
Vrijval voorzieningen |
0 |
||
Bijzondere baten |
0 |
||
Totaal baten |
41.250 |
2.176 |
43.426 |
Lasten |
|||
Apparaatskosten |
|||
– Personele kosten |
23.115 |
2.984 |
26.099 |
– Waarvan eigen personeel |
19.846 |
2.377 |
22.223 |
– Waarvan externe inhuur |
2.897 |
655 |
3.552 |
– Waarvan overige personele kosten |
372 |
– 48 |
324 |
Materiële kosten |
18.134 |
– 808 |
17.326 |
– Waarvan apparaat ICT |
8.809 |
– 952 |
7.857 |
– Waarvan Bijdrage aan SSO's |
7.923 |
407 |
8.330 |
– Waarvan overige materiele kosten |
1.402 |
– 263 |
1.139 |
Rentelasten |
– |
0 |
|
Afschrijvingskosten |
– |
0 |
|
– Materieel |
– |
0 |
|
– Immaterieel |
– |
0 |
|
– Dotaties voorzieningen |
– |
0 |
|
– Bijzondere lasten |
– |
0 |
|
Totaal lasten |
41.250 |
2.176 |
43.426 |
Saldo van baten en lasten |
– |
– |
0 |
Toelichting mutaties eerste suppletoire begroting
Het verschil tussen de begroting en stand eerste suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door een positief financieringsresultaat dat terugbetaald wordt aan de opdrachtgevers binnen JenV. Dit leidt tot verlaging van de «omzet moederdepartement. De hogere omzet overige departementen heeft te maken met een fors hoger aantal VOG’s, waaronder een bijdrage van het Ministerie van VWS voor het afgeven van de gratis VOG. De hogere omzet derden hangt ook samen met een hogere productie VOG.
Omschrijving |
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
---|---|---|---|
Vastgestelde begroting |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
|
Rekening-courant RHB 1 januari 2019 |
10.419 |
– 140 |
10.279 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) |
41.250 |
2.176 |
43.426 |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) |
– 41.250 |
– 2.176 |
– 43.426 |
Totaal operationele kasstroom |
– |
– |
– |
Totaal investeringen (-/-) |
– |
– |
|
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
– |
– |
– |
Totaal investeringkasstroom |
– |
– |
– |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) |
– |
– 2.008 |
– 2.008 |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) |
– |
– |
– |
Aflossingen op leningen (-/-) |
– |
– |
– |
Beroep op leenfaciliteit (+) |
– |
– |
– |
Totaal financieringskasstroom |
– |
– 2.008 |
– 2.008 |
Rekening-courant RHB 31 december 2019 (=1+2+3+4) |
10.419 |
– 2.148 |
8.271 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35210-VI-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.