35 210 VI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2019 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Nr. 2 HERDRUK1 MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 2

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2019 wijzigingen aan te brengen in:

  • 1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid;

  • 2. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

Mede namens de Minister voor Rechtsbescherming,

De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1.

Leeswijzer

2

2.

Overzicht belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties

3

3.

De Beleidsartikelen

7

     
 

31 Politie

7

 

32 Rechtspleging en rechtsbijstand

9

 

33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

12

 

34 Straffen en Beschermen

16

 

36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid

19

 

37 Migratie

21

     

4.

De niet-beleidsartikelen

24

     
 

91 Apparaatsuitgaven kerndepartement

24

 

92 Nog Onverdeeld

26

 

93 Geheim

28

     

5.

De agentschappen

29

     
 

Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

29

 

Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)

30

 

Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)

31

 

Justitiële Uitvoeringsdienst Toetsing, Integriteit, Screening (JUSTIS)

32

1. LEESWIJZER

De eerste suppletoire begroting 2019 geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2019 en bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de begroting 2019.

In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties. Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10 mln.

In hoofdstuk 3 is per beleidsartikel de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. In hoofdstuk 4 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.

Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties eerste suppletoire begroting 2019» gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch van aard zijn. Financieel-technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht.

In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingenmutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.

In hoofdstuk 5 zijn de exploitatie- en kasstroomoverzichten van de agentschappen weergegeven.

2. HET BELEID

OVERZICHT BELANGRIJKSTE UITGAVEN- EN ONTVANGSTENMUTATIES

x € 1.000
   

Beleidsartikel

Uitgaven

 

Stand vastgestelde begroting 2019

 

12.899.909

       
 

Belangrijkste suppletoire mutaties:

   
       

1.

B5 Regeerakkoord Politie

31

37.200

2.

Rechtsbijstand

32

– 19.743

3.

De Rechtspraak

32

50.000

4.

Terugdraaien restant taakstelling OM

33

11.300

5.

B6 digitalisering werkprocessen strafrechtketen

33 en 92

39.600

6.

Ramingsbijstelling/ dekking problematiek JenV

33, 34 en 92

– 79.462

7.

DJI frictiekosten

34, 92

77.100

8.

Prognosemodel justitiële ketens (PMJ)

34, 37, 91 en 92

48.970

9.

Asiel: COA herijkingsreeks Oda oud en nieuw (non-Oda)

37

149.121

10.

Asiel: COA mutatie VJN (ODA)

37

– 22.937

11.

Asiel: COA non-ODA

37

– 40.082

12.

Asiel: IND basisfinanciering

37

41.466

13.

Asiel: IND MPP

37

32.876

14.

Asiel: Nidos MPP

37

– 20.736

15.

Asiel: ODA-toerekening

37

24.690

16.

Asiel: uitvoeringskosten kinderpardon

37

12.900

17.

Brexit -middelen

37

14.000

18.

Eindejaarsmarge Eurojust

91

16.000

19.

Prijsbijstelling 2019

92

44.490

20.

Eindejaarsmarge

92

24.687

21.

Loonbijstelling 2019

alle

310.819

       
 

Overige mutaties

 

935

       
 

Stand 1e suppletoire begroting 2019

 

13.653.103

Toelichting

Uitgaven

  • 1. B5 Regeerakkoord Politie

    De politie heeft bij het Regeerakkoord structureel extra middelen gekregen voor verschillende te nemen maatregelen door de Politie. Deze middelen zijn in afwachting van bestedingsplannen gereserveerd op de Aanvullende Post van de Rijksbegroting. JenV ontvangt bij de eerste suppletoire begroting 2019 voor 2019 € 37,2 mln. en vanaf 2020 meerjarig € 60,9 mln. vanuit de Aanvullende Post voor o.a. de doeleinden terugdringen arbeidsverzuim en centraliseren arrestantenzorg. Ook wordt een deel ingezet voor JenV brede problematiek. De reeks is inclusief de tranche 2020 van het vastgestelde bestedingsplan politie 2018.

  • 2. Rechtsbijstand

    Door het wetsvoorstel duurzaam stelsel rechtsbijstand niet in procedure te brengen moeten de ingeboekte besparingen vanaf 2022 gecompenseerd worden. Daarnaast zijn er meevallers conform de Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)-raming. Per saldo blijft als gevolg van een kasschuif over de jaren 2019 tot en met 2024 het budget voor rechtsbijstand gelijk.

  • 3. De Rechtspraak

    Door het uitblijven van baten van het inmiddels stopgezette digitaliseringsprogramma «Kwaliteit en Innovatie» en vanwege de autonome daling bij de meeste zaakscategorieën kampt de Rechtspraak met een tekort in 2019.

  • 4. Terugdraaien restant taakstelling OM

    De algemene efficiencytaakstelling van Rutte II was een oplopende reeks tot en met het jaar 2018. Ten tijde van het opstellen van de begroting 2016 is voor het OM vastgesteld dat deze taakstelling niet in deze tijdspanne kon worden gerealiseerd en is de periode waarin de taakstelling is ingeboekt verlengd naar 2020. Het restant van deze taakstelling van het OM wordt teruggedraaid.

  • 5. B6 Digitalisering werkprocessen strafrechtketen

    In het Regeerakkoord is voor digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen extra geld uitgetrokken. Deze middelen zijn in afwachting van bestedingsplannen gereserveerd op de Aanvullende Post. JenV ontvangt bij de eerste suppletoire begroting voor 2019 € 39,6 mln. aflopend naar € 24 mln. in 2022. In 2019 wordt € 19,6 mln. aangewend voor digitalisering van de executiefase van de strafrechtketen en de vernieuwing van kernsystemen voor de gehele keten. De overige middelen worden ingezet voor dekking van tekorten in de justitiële ketens.

  • 6. Ramingsbijstelling/dekking problematiek JenV

    Er zijn maatregelen genomen om diverse tegenvallers te dekken waaronder het afromen van het eigen vermogen boven de 5% bij de agentschappen, de inzet van de eindejaarsmarge 2018 en het inhouden van de prijsbijstelling. Ook zijn er verschillende incidentele meevallers aangewend ter dekking van de problematiek.

  • 7. DJI frictiekosten

    Er wordt een reservering gemaakt van € 77,1 mln. ter financiering van de frictiekosten van het sluiten van verschillende locaties van Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). Hiermee kunnen onder meer de frictiekosten van de sluiting van vier gevangenislocaties gefinancierd worden, zoals aangekondigd in de brief capaciteitsmaatregelen Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)2.

  • 8. Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)

    De uitgaven worden in het jaar 2019 totaal met € 49,0 mln. (in 2020 met € 121,7 en in 2021 met 101,9 mln.) verhoogd op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ).

  • 9. Asiel: COA herijkingsreeks ODA oud en nieuw (non-ODA)

    De toerekening aan official development assistance (ODA) van de kosten van de eerstejaarsopvang van asielzoekers wordt met ingang van 2019 conform de verduidelijkte richtlijn van OESO-DAC herijkt. Dit leidt er onder meer toe dat de kosten voor vastgoed en overhead niet meer mogen worden toegerekend en kosten voor rechtsbijstand, tolken IND en voorlichting wel. Voorts wordt de toerekening voor de eerstejaarsasielopvang voortaan op individueel niveau bepaald. Daarnaast wordt een verbetering van de toerekeningsystematiek doorgevoerd. In de nieuwe systematiek wordt de raming gebaseerd op de verwachte bezetting in het Centraal Orgaan opvang Asiel (COA) in plaats van de asielinstroom. Dit leidt tot een transparantere, schokbestendigere en doelmatigere toerekening. Gevolg van deze herijking is dat per saldo minder kosten mogen worden toegerekend aan ODA. Deze lagere toerekening wordt éénmalig generaal gedekt en toegevoegd aan de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS). Deze herijkingsreeks (non-ODA) wordt ook op de JenV-begroting inzichtelijk gemaakt en moet worden bezien in samenhang met de posten COA non-ODA en COA mutatie VJN (ODA).

  • 10. Asiel: COA mutatie VJN (ODA)

    De nieuwe systematiek voor de ODA-toerekening leidt tot aanpassing van de stand van de ODA-toerekening voor de eerstejaarsasielopvang. Zie toelichting bij de COA herijkingsreeks ODA oud en nieuw (non-ODA). Dat leidt tezamen met de nieuwe Meerjaren Productie Prognose (MPP) tot aanpassing van de ODA-toerekening. In 2019 betekent dit een daling met € 22,9 mln.

  • 11. Asiel: COA non-ODA

    De ramingsbijstelling naar aanleiding van de Meerjaren Productie Prognose (MPP) en de stabielere financiering voor het COA leidt tot aanpassing van het COA budget. Deze reeks voor het COA moet worden bezien in relatie tot de volgende posten: COA mutatie VJN (ODA) en de COA herijkingsreeks ODA oud en nieuw (non-ODA). Tezamen zorgen deze drie mutaties voor de benodigde verhoging van het budget voor COA, van 86,1 mln. in 2019 203,7 mln. in 2020 aflopend naar 88,6 mln. in 2024.

  • 12. Asiel: IND basisfinanciering

    Het kabinet stelt structureel extra middelen ter beschikking voor de stabiele financiering van de asielketen, waaronder voor de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND).

  • 13. Asiel: IND Meerjaren Productieprognose (MPP)

    De Meerjaren Productieprognose leidt tot extra verwachte productie bij de IND. De ramingsbijstelling wordt op basis hiervan tot en met 2021 verwerkt.

  • 14. Asiel Nidos MPP

    De MPP-raming leidt bij Nidos tot een lagere bezetting dan verwacht. Het budget aan Nidos wordt daarop meerjarig aangepast.

  • 15. Asiel: Oda toerekening

    Vanwege de hogere asielinstroom in 2018 is de ODA-toerekening in 2019 naar boven bijgesteld. met € 24,7 mln. Dit leidt tot een overheveling tussen de begroting van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) en de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS).

  • 16. Asiel: uitvoeringskosten kinderpardon

    Eind januari 2019 heeft het kabinet besloten tot een herbeoordeling van alle personen wiens aanvraag voor de Definitieve Regeling Langdurig Verblijvende is afgewezen op grond van het meewerkcriterium. De kosten voor deze herbeoordeling door IND en DT&V bedragen 12,9 mln.

  • 17. Brexit-middelen

    De in het voorjaar 2018 gereserveerde middelen voor de IND zijn nu beschikbaar gesteld voor de afhandeling van de aanvragen voor een verblijfsvergunning door Britse onderdanen naar aanleiding van de Brexit.

  • 18. Eindejaarsmarge Eurojust

    De technische verrekening met het Rijksvastgoedbedrijf van de egalisatieregeling heeft in 2018 niet plaatsgevonden. Door middel van de eindejaarsmarge worden de gelden toegevoegd aan 2019, zodat verrekening dit jaar alsnog kan plaatsvinden.

  • 19. Prijsbijstelling 2019

    De prijsbijstelling 2019 wordt tot en met 2024 ingezet voor dekking van JenV-brede problematiek, zie punt 6.

  • 20. Eindejaarsmarge

    De eindejaarsmarge 2018 is met deze mutatie aan de begroting van JenV toegevoegd en is ingezet om de uitvoeringproblematiek meerjarig te dekken. Zie ook punt 6.

  • 21. Loonbijstelling 2019

    De loonbijstelling 2019 is met deze mutatie aan de begroting van JenV toegevoegd en is vervolgens verdeeld naar de desbetreffende artikelen.

Overzicht belangrijkste ontvangstenmutaties 2019 x € 1.000
   

Beleidsartikel

Ontvangsten

 

Stand vastgestelde begroting 2019

 

1.600.564

       
 

Belangrijkste suppletoire mutaties:

   
       

1.

Prognosemodel justitiële ketens (PMJ)

32, 34

– 29.349

2.

Ramingsbijstelling/ dekking problematiek JenV

32, 34 en 37

75.728

3.

Inzet asielreserve

37

21.499

       
 

Overige mutaties

 

– 2.124

       
 

Stand 1e suppletoire begroting 2019

 

1.666.318

Toelichtingen:

Ontvangsten

  • 1. Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)

    De ontvangsten zijn in het jaar 2019 met € 29,3 mln. (in 2020 met € 33,3 mln. en in 2021 met € 65,3 mln.) verlaagd op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) voor de griffierechten en CJIB administratiekosten. De verwachting is dat de instroom van rechtszaken waarbij sprake is van een te betalen griffierecht lager zal uitvallen dan geraamd. Voor de administratiekosten geldt dat de verwachte ontvangsten op basis van het geraamde aantal boetes, gemiddeld tarief en inningspercentage lager zijn dan het hiervoor begrote bedrag.

  • 2. Ramingsbijstelling/ dekking problematiek JenV

    Er zijn diverse maatregelen genomen om het intern JenV tekort te dekken waaronder het afromen van het eigen vermogen boven de 5% bij de agentschappen, de inzet van de eindejaarsmarge 2018 en de prijsbijstelling. Ook zijn er verschillende incidentele meevallers aangewend ter dekking van de problematiek.

  • 3. Inzet asielreserve

    De resterende middelen in de asielreserve worden ingezet ter dekking van de asielkosten.

3. DE BELEIDSARTIKELEN

31 Politie

Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 31 (eerste suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
   

Ontwerpbegroting 2019

Mutaties via NvW, ISB en amendementen

Vastgestelde begroting 2019

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutatie 2020

Mutatie 2021

Mutatie 2022

Mutatie 2023

   

(1)

(2)

(3)=(1+2)

(4)

(5)=(3+4)

       

Verplichtingen

6.032.749

12.600

6.045.349

206.662

6.252.011

235.009

231.794

229.699

229.929

                     

Programma-uitgaven

6.041.402

12.600

6.054.002

206.662

6.260.664

235.009

231.794

229.699

229.929

Waarvan juridisch verplicht

       

100%

       

31.2 Bekostiging Politie

                 
 

Bijdrage ZBO's/RWT's

                 
 

Politie

5.859.572

12.600

5.872.172

193.830

6.066.002

230.504

227.287

225.193

225.423

 

Politieacademie

2.852

0

2.852

70

2.922

70

70

70

70

 

Bijdrage medeoverheden

                 
 

BES brandweer- en politiekorps

23.214

0

23.214

582

23.796

582

582

582

582

 

Opdrachten

                 
 

Taptolken

10.618

0

10.618

262

10.880

262

262

262

262

                     

31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie

                 
 

Bijdrage ZBO's/RWT's

                 
 

Internationale samenwerkingsoperaties

10.793

0

10.793

55

10.848

63

63

63

63

 

Beheer Multisystemen

116.688

0

116.688

11.586

128.274

3.101

3.103

3.102

3.102

 

Overige bijdragen ZBO's/RWT's

828

0

828

21

849

21

21

21

21

 

Bijdrage medeoverheden

                 
 

Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg

900

0

900

23

923

23

23

23

23

 

Subsidies

                 
 

Opsporing

700

0

700

16

716

16

16

16

16

 

Overige subsidies

515

0

515

12

527

12

12

12

12

 

Opdrachten

                 
 

Providers

9.228

0

9.228

217

9.445

217

217

217

217

 

Overige opdrachten

1.780

0

1.780

– 108

1.672

42

42

42

42

 

Bijdragen Sociale fondsen

                 
 

Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie

3.714

0

3.714

96

3.810

96

96

96

96

                     

Ontvangsten

500

0

500

2.442

2.942

0

0

0

0

Het juridisch verplichte deel van de bijdragen ZBO’s/RWT’s heeft betrekking op uitgaven voor de politie en de Politieacademie op grond van wetgeving, de beheersovereenkomst met de politie voor de jaarlijkse exploitatiekosten van C2000 en de uitgaven voor internationale samenwerking. De juridisch verplichte opdrachten omvatten onder andere de meerjarige contracten met de telecomaanbieders in verband met tapkosten. Als gevolg van onder andere deze meerjarige contracten met de telecomaanbieders wijkt voor de jaren 2018 tot en met 2020 het bedrag van de aangegane verplichtingen af van het bedrag van de programma-uitgaven.

Toelichting

Mutaties uitgaven

31.2 Bekostiging Politie

Politie € 193,8 mln. Dit bedrag bestaat uit de volgende mutaties.

  • In 2019 is € 5 mln. extra beschikbaar voor de toerusting voor de politie.

  • JenV ontvangt voor 2019 € 37,2 mln. en vanaf 2020 meerjarig € 60,9 mln. vanuit de Aanvullende Post voor o.a. de doeleinden terugdringen arbeidsverzuim en centraliseren arrestantenzorg. Ook wordt een deel ingezet voor JenV brede problematiek. De reeks is inclusief de tranche 2020 van het vastgestelde bestedingsplan politie 2018. Zie ook tabel belangrijkste uitgaven.

  • Toekenning van € 152,3 mln. aan loonbijstelling 2019 (zie ook tabel belangrijkste mutaties).

  • Het restant saldo betreft enkele mutaties kleiner dan € 2 mln.

31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie

Beheer Multisystemen € 11,6 mln.

  • C2000 exploitatiekosten: het betreft de jaarlijkse bijdrage (€ 7,3 mln.) van Financiën en Defensie in de exploitatiekosten van het C2000-ict systeem in verband met het gebruik van het communicatienetwerk door de politie, brandweer en ambulancezorg.

  • Het restant bedrag betreft de toekenning van de loonbijstelling (€ 1,8 mln.) en diverse kleine mutaties.

32 Rechtspleging en rechtsbijstand

Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 32 (eerste suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
   

Ontwerpbegroting 2019

Mutaties via NvW, ISB en amendementen

Vastgestelde begroting 2019

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutatie 2020

Mutatie 2021

Mutatie 2022

Mutatie 2023

   

(1)

(2)

(3)=(1+2)

(4)

(5)=(3+4)

       

Verplichtingen

1.497.644

0

1.497.644

87.924

1.585.568

19.683

24.698

44.977

68.791

                     

32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad

                 
 

Personeel

24.860

0

24.860

708

25.568

711

712

712

740

 

waarvan eigen personeel

23.058

0

23.058

657

23.715

660

661

661

718

 

waarvan externe inhuur

748

0

748

20

768

20

20

20

21

 

waarvan overig personeel

1.054

0

1.054

31

1.085

31

31

31

1

 

Materieel

3.547

0

3.547

2

3.549

2

2

2

2

 

waarvan ICT

1.716

0

1.716

0

1.716

0

0

0

0

 

waarvan SSO's

61

0

61

2

63

2

2

2

2

 

waarvan overig materieel

1.770

0

1.770

0

1.770

0

0

0

0

                     

Programma-uitgaven

1.469.237

0

1.469.237

87.214

1.556.451

18.970

23.984

44.263

68.049

Waarvan juridisch verplicht

       

100%

       

32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel

                 
 

Bijdrage ZBO's/RWT's

                 
 

Raad voor Rechtsbijstand

47.113

0

47.113

3.380

50.493

1.311

1.299

1.299

1.299

 

Bureau Financieel Toezicht

5.916

0

5.916

1.044

6.960

1.044

1.044

1.044

1.044

 

Subsidies

                 
 

Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken

635

0

635

17

652

13

14

14

14

 

Overige subsidies

120

0

120

3

123

3

3

3

3

 

Opdrachten

                 
 

Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen

10.208

0

10.208

189

10.397

226

226

226

226

 

Toevoegingen rechtsbijstand

402.916

0

402.916

– 14.695

388.221

– 12.266

– 7.451

8.828

32.529

 

Mediation in strafrecht

1.000

0

1.000

29

1.029

29

29

29

29

 

Overige opdrachten

574

0

574

15

589

19

19

19

19

                     

32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel

                 
                     
 

Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak

973.667

0

973.667

91.590

1.065.257

24.873

25.082

29.082

29.167

                     
 

Bijdrage ZBO's/RWT's

                 
 

Autoriteit Persoonsgegevens

15.188

0

15.188

3.404

18.592

3.403

3.403

3.403

3.403

 

College voor de Rechten van de Mens

7.188

0

7.188

195

7.383

194

196

196

196

 

Nationaal Register Gerechtelijk Deskundigen

1.595

0

1.595

40

1.635

43

41

41

41

 

Overige bijdragen ZBO's/RWT's

1.036

0

1.036

31

1.067

22

22

22

22

                     
 

Bijdrage medeoverheden

                 
 

Bijdragen BES Staatkundige hervorming Nederlandse Antillen (shna)

0

0

0

1.915

1.915

0

0

0

0

 

Subsidies

                 
 

Subsidies Rechtspleging

455

0

455

13

468

13

13

13

13

 

Subsidies Wetgeving

1.520

0

1.520

42

1.562

42

42

42

42

 

Opdrachten

                 
 

Opdrachten en onderzoeken rechtspleging

15

0

15

0

15

0

0

0

0

 

Overige opdrachten

91

0

91

2

93

1

2

2

2

                     

Ontvangsten

181.992

0

181.992

– 15.104

166.888

– 19.104

– 49.104

5.896

5.896

 

waarvan griffierechten

177.457

0

177.457

– 18.000

159.457

– 23.000

– 55.000

0

0

 

Waarvan overig

4.535

0

4.535

2.896

7.431

3.896

5.896

5.896

5.896

Juridisch verplicht zijn de apparaatsuitgaven voor de Hoge Raad en de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht.

De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC), de Nederlandse Vereniging voor de rechtspraak (NVvR), de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.

Toelichting

Mutaties uitgaven

32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel

Toevoegingen Rechtsbijstand – 14,7 mln. Dit bedrag bestaat uit de volgende mutaties.

  • Door het wetsvoorstel duurzaam stelsel rechtsbijstand niet in procedure te brengen moeten de ingeboekte besparingen vanaf 2022 gecompenseerd worden. Hiervoor is een kasschuif geboekt van 2019 (€ – 19,7 mln.) tot en met 2024. Zie ook uitgaven belangrijkste uitgaven.

  • Toekenning € 7,1 mln. aan loonbijstelling 2019 (zie ook tabel belangrijkste mutaties).

  • Het restant bestaat uit een technische mutatie van € – 2,1 mln.

32.3. Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak € 91,6 mln.

  • De Meerjaren Productieprognose (MPP) leidt tot meer Vreemdelingenzaken bij de rechtspraak. De raming wordt op basis hiervan meerjarig bijgesteld met € 9,6 mln. in 2019 en € 5,8 mln. in verdere jaren.

  • Bij de prijsafspraken 2017–2019 waren vooruitlopend op het nieuwe rijkshuisvestingsstelsel de verwachte financiële gevolgen technisch door middel van een kasschuif verwerkt. Op basis van de actuele huisvestingskosten blijkt nu een verhoging van de bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak nodig voor 2019 ten laste van de jaren 2020 en 2021. Om deze te bewerkstelligen is een kasschuif gedaan voor huisvestingskosten Rechtspraak (2019 € 8 mln., 2020 -€ 4 mln. en 2021 -€ 4mln.).

  • Toekenning € 24,3 mln. aan loonbijstelling 2019 (zie ook tabel belangrijkste mutaties).

  • Door het uitblijven van baten van het inmiddels stopgezette digitaliseringsprogramma «Kwaliteit en Innovatie» en vanwege de autonome daling bij de meeste zaakscategorieën kampt de Rechtspraak met een tekort in 2019 van € 50 mln.

Mutaties ontvangsten

Mutaties € – 15,1 mln. Dit bedrag bestaat uit de volgende posten:

  • Op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) worden de ontvangsten griffierechten verlaagd met € 18 mln. De verwachting is dat de instroom van rechtszaken waarbij sprake is van een te betalen griffierecht lager zal uitvallen dan eerder geraamd.

33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 33 (eerste suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
   

Ontwerpbegroting 2019

Mutaties via NvW, ISB en amendementen

Vastgestelde begroting 2019

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutatie 2020

Mutatie 2021

Mutatie 2022

Mutatie 2023

   

(1)

(2)

(3)=(1+2)

(4)

(5)=(3+4)

       

Verplichtingen

729.731

138.750

868.481

61.097

929.578

42.064

47.579

44.766

39.953

                     

33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie

                 
 

Personeel

388.291

0

388.291

39.717

428.008

39.549

40.591

40.635

35.836

 

waarvan eigen personeel

361.427

0

361.427

36.867

398.294

38.825

39.867

39.911

35.112

 

waarvan externe inhuur

24.896

0

24.896

2.797

27.693

671

671

671

671

 

waarvan overig personeel

1.968

0

1.968

53

2.021

53

53

53

53

 

Materieel

110.180

0

110.180

2.251

112.431

122

124

124

124

 

waarvan ICT

9.717

0

9.717

432

10.149

0

0

0

0

 

waarvan SSO's

42.226

0

42.226

1.819

44.045

122

124

124

124

 

waarvan overig materieel

58.237

0

58.237

0

58.237

0

0

0

0

                     

Programma-uitgaven

231.260

138.750

370.010

19.129

389.139

2.393

6.864

4.007

3.993

Waarvan juridisch verplicht

       

99%

       

33.2 Bestuur, informatie en technoligie

                 
 

Bijdrage medeoverheden

                 
 

Regionale Informatie en Expertise Centra

7.378

107.110

114.488

185

114.673

7.294

7.294

7.294

7.294

 

Uitstapprogramma's prostituees

1.503

0

1.503

2.426

3.929

– 1.962

2.650

38

38

 

Overige bijdragen medeoverheden

915

0

915

23

938

23

23

23

23

 

Subsidies

                 
 

Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid

3.751

0

3.751

88

3.839

84

84

75

75

 

Keurmerk Veilig Ondernemen

731

0

731

17

748

9

9

0

0

 

Uitstapprogramma's prostituees

1.500

0

1.500

35

1.535

35

35

35

35

 

Veiligheid Kleine Bedrijven

243

0

243

6

249

4

4

0

0

 

Overige subsidies

1.028

0

1.028

24

1.052

24

24

24

24

 

Opdrachten

                 
 

Overige opdrachten

166

0

166

4

170

1

3

2

2

                     

33.3 Opsporing en vervolging

                 
 

Bijdrage Agentschappen

                 
 

Nederlands Forensisch Instituut

69.434

0

69.434

3.812

73.246

1.407

1.418

1.418

1.418

 

Bijdrage aan medeoverheden

                 
 

Staatkundige hervorming Nederlandse antillen

4.624

0

4.624

116

4.740

115

115

115

115

 

FIU.Nederland

4.755

0

4.755

119

4.874

119

119

119

119

 

Aanpak ondermijning

2.890

0

2.890

7.173

10.063

10.523

8.373

573

73

 

Overig opsporing en vervolging

9.721

1.340

11.061

– 250

10.811

250

258

257

257

 

Subsidies

                 
 

CCV

669

0

669

17

686

16

16

14

14

 

Overige subsidies

2.338

0

2.338

59

2.397

51

51

51

51

 

Opdrachten

                 
 

Schadeloosstellingen

17.928

0

17.928

0

17.928

0

0

0

0

 

Keten Informatie Management (KIM)

3.900

0

3.900

1.522

5.422

1.522

1.400

1.400

1.400

 

Onrechtmatige Detentie

9.849

0

9.849

0

9.849

0

0

0

0

 

Gerechtskosten

28.855

0

28.855

– 98

28.757

– 93

– 88

– 88

– 88

 

Verkeershandhaving OM

25.337

0

25.337

– 5.031

20.306

– 5.031

– 5.031

– 5.000

– 5.004

 

Afpakken

10.655

0

10.655

– 10.448

207

– 11.729

– 9.624

– 1.974

– 1.484

 

Bewaring, verkoop en vernieting in beslaggenomen goederen

13.047

0

13.047

0

13.047

0

0

0

0

 

Overige opdrachten

274

30.300

30.574

19.491

50.065

6

6

6

6

 

Garanties

                 
 

Faillissementscuratoren

744

0

744

17

761

17

17

17

17

                     

33.4 Vervolging en berechting MH17-verdachten

9.025

0

9.025

– 178

8.847

– 292

– 292

– 392

– 392

                     

Ontvangsten

1.200.408

0

1.200.408

– 5.784

1.194.624

– 5.784

– 5.784

– 5.784

– 5.784

 

waarvan Boeten en Transacties

859.048

0

859.048

– 5.784

853.264

– 5.784

– 5.784

– 5.784

– 5.784

 

waarvan Afpakken

330.360

0

330.360

0

330.360

0

0

0

0

 

waarvan overig

11.000

0

11.000

0

11.000

0

0

0

0

De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de bijdragen genoemd onder (inter)nationale organisaties/medeoverheden, de bijdragen aan het agentschap NFI, aan DRZ en aan het ZBO College Gerechtelijk Deskundigen. Daarnaast zijn de subsidiebedragen juridisch verplicht, alsook de opdrachtbudgetten schadeloosstellingen, onrechtmatige detentie en de gerechtskosten. De niet juridisch verplichte budgetten (opdrachten) Verkeershandhaving OM en Afpakken worden ingezet om invulling te geven aan de doelstellingen met betrekking tot de verkeershandhaving en het afpakken van crimineel verkregen vermogen.

Toelichting

Mutaties uitgaven

Algemeen

Bij nota van wijziging3 zijn de Regeerakkoord-middelen voor de versterking van de integrale aanpak van ondermijning in 2019 toegevoegd aan begrotingsartikel 33. De middelen ten behoeve van de regionale aanpak zijn ter beschikking gesteld aan de tien Regionale Informatie en Expertise Centra (RIECs). Op grond van de AWB kan de begrotingswet als wettelijke grondslag voor deze bijdrage dienen, indien de begroting de ontvanger en het bedrag, waarop deze ten hoogste kan worden vastgesteld, vermeldt. Aangezien dit bij de nota van wijziging niet heeft plaatsgevonden, staat in onderstaande tabel de precieze verdeling van de structurele en incidentele gelden (€ 30,7 mln.) die voor 2019 aan de afzonderlijke RIEC’s beschikbaar zijn gesteld, op basis van de regionale versterkingsplannen voor de besteding van deze middelen. Hierbij is tevens vermeld via welke rechtspersoon deze middelen aan de RIEC zijn toebedeeld. De RIEC’s hebben zelf namelijk geen rechtspersoonlijkheid en kunnen derhalve niet rechtsreeks een bijdrage ontvangen.

 

Incidentele gelden 2019

Totaalbedrag incidentele gelden, programmaperiode 2019–2021

Structurele gelden 2019

RIEC Noord-Nederland t.n.v. gemeente Leeuwarden

1.919.000

6.000.000

838.000

RIEC Oost-Nederland t.n.v. gemeente Enschede

2.749.000

8.950.000

838.000

RIEC Zeeland West Brabant t.n.v. gemeente Tilburg

4.695.000

10.250.000

838.000

RIEC Oost-Brabant t.n.v. gemeente Eindhoven

4.695.000

10.250.000

838.000

RIEC Midden-Nederland t.n.v. gemeente Utrecht

3.120.200

9.240.600

838.000

RIEC Limburg t.n.v. gemeente Maastricht

2.979.000

8.937.000

838.000

RIEC Noord-Holland t.n.v. gemeente Haarlem

2.112.025

6.035.025

838.000

RIEC Den Haag t.n.v. gemeente Den Haag

2.001.000

6.000.000

838.000

RIEC Rotterdam t.n.v. gemeente Rotterdam

3.668.000

11.000.000

838.000

RIEC Amsterdam Amstelland t.n.v. gemeente Amsterdam

2.780.475

8.337.375

838.000

Totaal

30.718.700

85.000.000

8.380.000

33.1 Apparaat Openbaar Ministerie € 42 mln.

De mutatie op dit artikelonderdeel wordt voornamelijk veroorzaakt door:

  • Toekenning van € 12,2 mln. aan loonbijstelling 2019 (zie ook tabel belangrijkste mutaties).

  • Een overboeking van € 5 mln. in 2019 met een meerjarige doorwerking vanuit het budget verkeershandhaving aan eigen personeel OM voor de afhandeling verkeerszaken 2019.

  • Terugdraaien restant meerjarige taakstelling OM van € 11,3 mln. in 2019. De algemene efficiencytaakstelling van Rutte II was een oplopende reeks tot en met het jaar 2018. Ten tijde van het opstellen van de begroting 2016 is voor het OM vastgesteld dat deze taakstelling niet in deze tijdspanne kon worden gerealiseerd en is de periode waarin de taakstelling is ingeboekt verlengd naar 2020. Het restant van deze taakstelling van het OM wordt teruggedraaid. Zie ook tabel belangrijkste uitgaven.

  • Het restant betreft diverse mutaties kleiner dan € 5 mln., zoals een overheveling van commissie Hoekstra middelen ad € 3,4 mln. aan het Openbaar Ministerie ten behoeve van het systeem GPS voor uitvoering van de wet DNA en voor het ontwikkelen van het landelijk registratiesysteem Wvggz (Wet Verplichte geestelijke gezondheidszorg)

33.3 Opsporing en vervolging

Aanpak ondermijning € 7,2 mln. en afpakken € – 10,4 mln.

Een boeking van € 7,1 mln. naar het budget aanpak ondermijning ten behoeve van het uitvoeren van het afpakprogramma. Dit bedrag was vorig jaar abusievelijk op een verkeerd artikel-onderdeel geboekt.

Overige opdrachten

In het Regeerakkoord is voor digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen extra geld uitgetrokken. Deze middelen zijn in afwachting van bestedingsplannen gereserveerd op de Aanvullende Post. JenV ontvangt bij de eerste suppletoire begroting voor 2019 € 19,6 mln. op artikel 33. Deze middelen worden aangewend voor digitalisering van de executiefase van de strafrechtketen en de vernieuwing van kernsystemen voor de gehele keten.

Mutaties ontvangsten

Mutaties € – 5,8 mln.

De raming op de ontvangsten boeten en transacties zijn aangepast op basis van de laatste instroomcijfers. Het budget is meerjarig verlaagd met € – 5,8 mln. per jaar.

34 Straffen en Beschermen

Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 34 (eerste suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
   

Ontwerpbegroting 2019

Mutaties via NvW, ISB en amendementen

Vastgestelde begroting 2019

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutatie 2020

Mutatie 2021

Mutatie 2022

Mutatie 2023

   

(1)

(2)

(3)=(1+2)

(4)

(5)=(3+4)

       

Verplichtingen

2.686.793

0

2.686.793

152.478

2.839.271

171.216

154.770

67.321

67.381

                     

34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming

                 
 

Personeel

139.271

0

139.271

4.727

143.998

4.151

4.216

4.216

4.216

 

waarvan eigen personeel

133.578

0

133.578

4.573

138.151

3.997

4.062

4.062

4.062

 

waarvan externe inhuur

4.434

0

4.434

120

4.554

120

120

120

120

 

waarvan overig personeel

1.259

0

1.259

34

1.293

34

34

34

34

 

Materieel

37.152

0

37.152

– 239

36.913

364

364

364

364

 

waarvan ICT

14.013

0

14.013

– 604

13.409

0

0

0

0

 

waarvan SSO's

14.563

0

14.563

365

14.928

364

364

364

364

 

waarvan overig materieel

8.576

0

8.576

0

8.576

0

0

0

0

                     

Programma-uitgaven

2.510.370

0

2.510.370

147.990

2.658.360

166.701

150.190

62.741

62.801

Waarvan juridisch verplicht

       

100%

       

34.2 Preventieve maatregelen

                 
 

Bijdrage Agentschappen

                 
 

Dienst Justis

3.561

0

3.561

– 56

3.505

2

2

2

2

 

Bijdrage ZBO's/RWT's

                 
 

Integriteit en Kansspelen

0

0

0

700

700

494

497

496

496

 

Bijdrage medeoverheden

                 
 

Integriteit en Kansspelen

0

0

0

485

485

400

400

400

400

 

Overige bijdragen medeoverheden

952

0

952

1.814

2.766

1.000

1.000

0

0

 

Subsidies

                 
 

Integriteit en Kansspelen

2.799

0

2.799

– 1.733

1.066

– 1.331

– 1.333

– 1.332

– 1.332

 

Overige subsidies

4.368

0

4.368

– 197

4.171

– 102

98

98

98

 

Opdrachten

                 
 

Integriteit en Kansspelen

386

0

386

614

1.000

503

502

502

502

 

Overige opdrachten

2.586

0

2.586

– 886

1.700

0

0

0

0

                     

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties

                 
 

Bijdrage Agentschappen

                 
 

DJI-gevangeniswezen-regulier

1.038.183

0

1.038.183

71.515

1.109.698

52.184

44.441

24.622

24.669

 

DJI-Forensische zorg

802.571

0

802.571

63.372

865.943

93.555

84.080

25.249

25.312

 

CJIB

115.409

0

115.409

15.379

130.788

4.938

4.449

3.469

3.469

 

Bijdrage ZBO's/RWT's

                 
 

Reclassering Nederland

143.727

0

143.727

8.241

151.968

7.293

6.763

3.575

3.565

 

Leger des Heils

22.705

0

22.705

978

23.683

938

851

571

571

 

Stichting Verslavingsreclassering GGZ Nederland

70.383

0

70.383

3.417

73.800

3.016

2.667

1.827

1.827

 

Overige bijdragen ZBO's/RWT's

1.100

0

1.100

28

1.128

28

28

28

28

 

Bijdrage medeoverheden

                 
 

Overige bijdragen medeoverheden

2.487

0

2.487

0

2.487

0

0

0

0

 

Subsidies

                 
 

Vrijwilligerswerk gedetineerden

4.180

0

4.180

112

4.292

112

112

112

112

 

Overige subsidies

2.569

0

2.569

– 407

2.162

53

53

53

53

 

Opdrachten

                 
 

Forensische zorg

6.019

0

6.019

– 6.019

0

– 5.491

– 4.620

– 620

– 620

 

Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging

10.320

0

10.320

– 7.064

3.256

0

0

0

0

 

Terugdringen recidive

14.000

0

14.000

– 1.169

12.831

– 1.008

– 1.008

492

492

 

Overige opdrachten

8.283

0

8.283

– 3.850

4.433

– 1.086

– 847

– 853

– 893

                     

34.4 Slachtofferzorg

                 
 

Bijdrage ZBO's/RWT's

                 
 

Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven

6.729

0

6.729

329

7.058

163

163

163

163

 

Slachtofferhulp Nederland

37.054

0

37.054

989

38.043

1.011

1.011

1.011

1.011

 

Subsidies

                 
 

Stichting Slachtoffer in Beeld

1.866

0

1.866

53

1.919

39

39

39

39

 

Opdrachten

                 
 

Slachtofferzorg

7.723

0

7.723

– 2.449

5.274

– 1.578

– 1.578

– 1.578

– 1.578

 

Schadefonds Geweldsmisdrijven

21.528

0

21.528

312

21.840

7.801

8.598

0

0

 

Voorschotregelingen schadevergoedingsmaatregelen

2.636

0

2.636

0

2.636

0

0

0

0

                     

34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties

                 
 

Bijdrage Agentschappen

                 
 

DJI-Jeugd

143.239

0

143.239

3.855

147.094

3.789

3.786

3.786

3.786

 

Bijdrage ZBO's/RWT's

                 
 

Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage

1.787

0

1.787

39

1.826

39

39

39

39

 

Halt

11.699

0

11.699

272

11.971

312

312

312

312

 

Bijdrage medeoverheden

                 
 

BES Voogdijraad

1.068

0

1.068

29

1.097

28

28

28

28

 

Overige bijdragen medeoverheden

250

0

250

957

1.207

967

967

967

967

 

Subsidies

                 
 

Jeugdbescherming

2.084

0

2.084

56

2.140

56

56

56

56

 

Overige subsidies

2.246

0

2.246

1.075

3.321

1.169

1.227

1.560

1.560

 

Opdrachten

                 
 

Risicojeugd en jeugdgroepen

3.999

0

3.999

– 2.500

1.499

– 2.300

– 2.300

– 2.000

– 2.000

 

Taakstraffen/erkende gedragsinterventies

3.902

0

3.902

0

3.902

0

0

0

0

 

Overige opdrachten

5.972

0

5.972

– 301

5.671

– 293

– 293

– 333

– 333

                     

Ontvangsten

97.740

0

97.740

– 1.621

96.119

– 10.345

– 10.297

0

0

Het juridisch verplichte deel betreft bij de artikelen DJI, Justis en CJIB de uitgaven voor de overeengekomen productieafspraken met het moederdepartement. Verder bestaat het juridisch verplichte gedeelte voornamelijk uit subsidiëring/bijdragen aan o.a. Slachtofferhulp Nederland, Schadefonds Geweldsmisdrijven, Reclassering, Halt, LBIO, Stichting Adoptievoorziening en het Centrum Internationale Kinderontvoering.

Toelichting

Mutaties uitgaven

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties

DJI € 134,9 mln. (gevangeniswezen en forensisch zorg)

  • Toekenning van € 50,5 mln. aan loonbijstelling 2019 (zie ook tabel belangrijkste mutaties).

  • De uitgaven bij DJI worden in 2019 met € 44,1 mln. verhoogd op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ). Zie ook de tabel belangrijkste mutaties.

  • Er wordt een reservering gemaakt ter financiering van de frictiekosten van het sluiten van verschillende locaties van Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). Hiermee kunnen onder meer de frictiekosten van de sluiting van vier gevangenislocaties gefinancierd worden, zoals aangekondigd in de brief capaciteitsmaatregelen Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) (Kamerstukken 24 587, nr. 725).

  • Als gevolg van de meerjarenafspraken Forensische Zorg wordt het budget verhoogd met € 9,5 mln.

  • Het restant van het saldo betreft een aantal mutaties kleiner dan € 5 mln. zoals een intensivering voor aanpak van contrabande. Het kabinet reserveert structureel € 3 mln. hiervoor.

CJIB € 15,4 mln.

Bij het CJIB wordt het resultaat 2018 ad € 8,5 mln. ingezet voor kosten AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) en USB (Uitvoeringsketen Strafrechtelijke Beslissingen).

Het restant van het saldo betreft een aantal mutaties kleiner dan € 5 mln.

Reclassering Nederland € 8,2 mln.

Deze post bestaat uit diverse kleine mutaties kleiner dan € 5mln., onder andere de toekenning van € 3,6 mln. aan loonbijstelling en een verhoging van € 2,5 mln. als gevolg van een geprognotiseerde hogere aantal toezichten en werkstraffen in het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ).

Forensische zorg € – 6,0 mln.

Als gevolg van de meerjarenafspraken Forensische Zorg worden de programmagelden overgeboekt naar DJI.

Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging € – 7,1 mln.

Deze post bestaat uit diverse kleine mutaties kleiner dan € 5 mln., onder andere een bijdrage aan Justid van € – 2,7 voor ketenjeugdsysteem.

Mutaties ontvangsten

Mutaties € – 1,6 mln

  • Op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) zijn de ontvangsten bij CJIB administratiekosten verlaagd met € 11,3 mln. in 2019.

  • Bij CJIB wordt het resultaat 2018 ad € 8,5 mln. dat leidt tot een eigen vermogen van meer dan 5% afgeroomd. Deze ontvangsten worden ingezet ter dekking van de CJIB-kosten voor AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) en USB (Uitvoeringsketen Strafrechtelijke Beslissingen).

36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid

Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 36 (eerste suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
   

Ontwerpbegroting 2019

Mutaties via NvW, ISB en amendementen

Vastgestelde begroting 2019

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutatie 2020

Mutatie 2021

Mutatie 2022

Mutatie 2023

   

(1)

(2)

(3)=(1+2)

(4)

(5)=(3+4)

       

Verplichtingen

271.971

500

272.471

2.739

275.210

5.147

5.316

4.815

4.816

                     

Programma-uitgaven

271.971

500

272.471

2.739

275.210

5.147

5.316

4.815

4.816

Waarvan juridisch verplicht

       

92%

       

36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding

                 
 

Bijdrage Agentschappen

                 
 

Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding

320

0

320

0

320

0

0

0

0

 

Bijdrage ZBO's/RWT's

                 
 

Instituut Fysieke Veiligheid

28.480

0

28.480

446

28.926

445

445

445

445

 

Bijdrage medeoverheden

                 
 

Brede Doeluitkering Rampenbestrijding

181.138

0

181.138

2.838

183.976

2.617

2.620

2.619

2.620

 

Overige bijdragen medeoverheden

22.103

0

22.103

– 477

21.626

893

984

984

984

 

Subsidies

                 
 

Nederlands Rode Kruis

1.257

0

1.257

41

1.298

41

41

41

41

 

Nationaal Veiligheidsinstituut

1.267

0

1.267

0

1.267

0

0

0

0

 

Overige subsidies

2.422

0

2.422

10

2.432

10

10

10

10

 

Opdrachten

                 
 

Project NL-Alert

5.917

0

5.917

0

5.917

0

0

0

0

 

Opdrachten NCSC

9.939

0

9.939

– 1.667

8.272

– 1.181

– 1.204

– 1.199

– 1.201

 

Overige opdrachten

6.456

500

6.956

1.283

8.239

2.057

2.155

1.650

1.652

                     

36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid

                 
 

Bijdrage ZBO's/RWT's

                 
 

Onderzoeksraad voor Veiligheid

12.672

0

12.672

265

12.937

265

265

265

265

                     

Ontvangsten

2.000

0

2.000

0

2.000

0

0

0

0

Het juridisch verplichte deel heeft voornamelijk betrekking op de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet Veiligheidsregio’s (BDuR) en het Besluit Rijksbijdrage IFV alsmede op een doorlopende subsidieregeling.

Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.

37 Migratie

Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 37 (eerste suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
   

Ontwerpbegroting 2019

Mutaties via NvW, ISB en amendementen

Vastgestelde begroting 2019

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutatie 2020

Mutatie 2021

Mutatie 2022

Mutatie 2023

   

(1)

(2)

(3)=(1+2)

(4)

(5)=(3+4)

       

Verplichtingen

1.063.580

0

1.063.580

194.210

1.257.790

305.993

234.283

179.525

151.832

                     

Programma-uitgaven

1.063.580

0

1.063.580

194.210

1.257.790

305.993

234.283

179.525

151.832

Waarvan juridisch verplicht

       

99%

       

37.2

Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

                 
 

Bijdrage Agentschappen

                 
 

Immigratie- en Naturalisatiedienst

323.759

0

323.759

106.224

429.983

115.589

87.263

63.818

61.356

 

DJI

80.085

0

80.085

1.628

81.713

1.721

1.530

2.028

2.028

 

Bijdrage ZBO's/RWT's

                 
 

Centraal Orgaan opvang asielzoekers

496.917

0

496.917

109.719

606.636

202.447

160.125

127.982

103.196

 

Nidos-opvang

111.769

0

111.769

– 17.752

94.017

– 13.633

– 14.504

– 14.972

– 15.417

 

Subsidies

                 
 

Vluchtelingenwerk Nederland

9.642

0

9.642

261

9.903

261

261

261

261

 

Overige subsidies

1.749

0

1.749

– 59

1.690

8

8

8

8

 

Opdrachten

                 
 

Keteninformatisering

5.288

0

5.288

57

5.345

57

57

57

57

 

Versterking vreemdelingenketen

3.051

0

3.051

– 52

2.999

– 50

– 50

50

50

                     

37.3

Terugkeer

                 
 

Bijdrage Agentschappen

                 
 

DJI (Dienst Vervoer en Ondersteuning)

8.519

0

8.519

– 19

8.500

0

0

0

0

 

Subsidies

                 
 

REAN-regeling

6.686

0

6.686

– 929

5.757

157

157

157

157

 

Overige subsidies

2.553

0

2.553

507

3.060

60

60

60

60

 

Opdrachten

                 
 

Vreemdelingen vertrek

13.562

0

13.562

– 5.375

8.187

– 624

– 624

76

76

                     

Ontvangsten

96.800

0

96.800

85.499

182.299

0

0

0

0

Ten aanzien van de budgetflexibiliteit voor 2019 is 99% van de begrote bedragen is juridisch verplicht. De bijdrage aan de IND, het COA, Nidos en Vluchtelingenwerk Nederland zijn juridisch verplicht evenals een groot gedeelte van de opdrachten die voortvloeien uit het programma van de keteninformatisering en de uitgaven voor de vervoersbewegingen van de vreemdelingen. Dit laatste als gevolg van een meerjarig convenant met het agentschap DJI.

Toelichting

Mutaties uitgaven

37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

Immigratie- en Naturalisatiedienst € 106,2 mln. Dit bedrag bestaat uit de volgende mutaties;

  • Een toekenning van € 8 mln. aan loonbijstelling 2019 (zie ook tabel belangrijkste mutaties).

  • Het kabinet stelt extra middelen ter beschikking voor de stabiele financiering van de asielketen, waaronder voor de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND). In 2019 € 41,5 mln. met een meerjarige doorloop van € 65,6 in 2023 en verder.

  • Volgend uit de Meerjaren Productieprognose (MPP) wordt er extra productie bij IND verwacht ter hoogte van € 32,9 mln. in 2019, € 34,6 mln. in 2020 en € 23,5 in 2021

  • Eind januari 2019 heeft het kabinet besloten tot een herbeoordeling van alle personen wiens aanvraag voor de Definitieve Regeling Langdurig Verblijvende is afgewezen op grond van het meewerkcriterium. De kosten voor deze herbeoordeling door IND en DT&V bedragen 12,9 mln.

  • In het voorjaar 2018 gereserveerde middelen (€ 14 mln.) voor de IND zijn bij deze eerste suppletoire begroting beschikbaar gesteld voor de afhandeling van de aanvragen voor een verblijfsvergunning door Britse onderdanen naar aanleiding van de Brexit.

Centraal Orgaan opvang asielzoekers € 109,7 mln.

  • De toerekening aan official development assistance (ODA) van de kosten van de eerstejaarsopvang van asielzoekers wordt met ingang van 2019 conform de verduidelijkte richtlijn van OESO-DAC herijkt. Dit leidt er onder meer toe dat de kosten voor vastgoed en overhead niet meer mogen worden toegerekend en kosten voor rechtsbijstand, tolken IND en voorlichting wel. Voorts wordt de toerekening voor de eerstejaarsasielopvang voortaan op individueel niveau bepaald. Daarnaast wordt een verbetering van de toerekeningsystematiek doorgevoerd. In de nieuwe systematiek wordt de raming gebaseerd op de verwachte bezetting in het Centraal Orgaan opvang Asiel (COA) in plaats van de asielinstroom. Dit leidt tot een transparantere, schokbestendigere en doelmatigere toerekening. Gevolg van deze herijking is dat per saldo minder kosten mogen worden toegerekend aan ODA. Deze lagere toerekening wordt éénmalig generaal gedekt en toegevoegd aan de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS). Deze herijkingsreeks (non-ODA) wordt ook op de JenV-begroting inzichtelijk gemaakt en moet worden bezien in samenhang met de posten COA non-ODA en COA mutatie VJN (ODA). Het budget wordt in 2019 verhoogd met € 149,1 mln aflopend naar € 41,2 mln. in 2024. Zie ook tabel belangrijkste uitgaven.

  • De nieuwe systematiek voor de ODA-toerekening leidt tot aanpassing van de stand van de ODA-toerekening voor de eerstejaarsasielopvang. Dat leidt tezamen met de nieuwe Meerjaren Productie Prognose (MPP) tot aanpassing van de ODA-toerekening. In 2019 betekent dit een daling van € 22,9 mln. en vanaf 2020 tot en met 2022 een verhoging.

  • De ramingsbijstelling naar aanleiding van de Meerjaren Productie Prognose (MPP) en de stabielere financiering voor het COA leidt tot aanpassing van het COA budget. Deze reeks voor het COA moet worden bezien in relatie tot de volgende posten: COA mutatie VJN (ODA) en de COA herijkingsreeks ODA oud en nieuw (non-ODA). Tezamen zorgen deze drie mutaties voor de benodigde verhoging van het budget voor COA, van 86,1 mln. in 2019 203,7 mln in 2020 aflopend naar 88,6 mln in 2024.

  • Vanwege de hogere asielinstroom in 2018 is de ODA-toerekening naar boven bijgesteld met € 24,7 mln. Dit leidt tot een overheveling tussen de begroting van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) en de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS).

  • In 2019 wordt 5,8 mln. aan loonbijstelling 2019 toegekend (zie ook tabel belangrijkste uitgaven).

Nidos opvang € – 17,8 mln.

De MPP-raming leidt bij Nidos tot een lagere bezetting dan verwacht. Het budget aan Nidos wordt daarop meerjarig aangepast. In 2019 wordt het budget verlaagd met € 20,7 mln. Daarnaast is er € 2,9 mln. aan loonbijstelling toegekend.

Vreemdelingen vertrek € – 5,4 mln.

Deze post bestaat uit een aantal kleine mutaties kleiner dan € 5 mln., waaronder een technische herschikking van het budget van € – 4,7 mln.

Mutaties ontvangsten

Het ontvangstenbudget wordt verhoogd met € 85,5 mln. Deze mutatie bestaat uit de volgende posten:

  • Bij IND en COA is het eigen vermogen boven de 5% afgeroomd. Dit impliceert een ontvangst van € 49 mln.

  • Afrekening IND 2018 ad € 10 mln. omdat er in 2018 minder productie is geleverd dan eerder verwacht.

  • Afrekening 2018 Nidos ad € 5 mln. omdat er minder AMV’s zijn opgevangen dan verwacht.

  • De resterende middelen in de asielreserve ad € 21,5 mln. worden ingezet ter dekking van de asielkosten.

4. DE NIET-BELEIDSARTIKELEN

91 Apparaat Kerndepartement

Budgettaire gevolgen van beleid, niet-beleidsartikel 91 (eerste suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
   

Ontwerpbegroting 2019

Mutaties via NvW, ISB en amendementen

Vastgestelde begroting 2019

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutatie 2020

Mutatie 2021

Mutatie 2022

Mutatie 2023

   

(1)

(2)

(3)=(1+2)

(4)

(5)=(3+4)

       

Verplichtingen

434.493

0

434.493

40.754

475.247

5.936

15.677

14.767

14.615

                     

91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement

               
 

Personeel

291.066

0

291.066

16.081

307.147

6.488

13.155

12.744

13.281

 

waarvan eigen personeel

256.159

0

256.159

11.665

267.824

8.007

14.675

14.264

14.301

 

waarvan externe inhuur

33.064

0

33.064

4.394

37.458

– 1.540

– 1.541

– 1.541

– 1.041

 

waarvan overig personeel

1.843

0

1.843

22

1.865

21

21

21

21

 

Materieel

143.427

0

143.427

19.349

162.776

779

3.853

3.354

2.665

 

waarvan ICT

18.262

0

18.262

3.937

22.199

9

9

9

9

 

waarvan SSO's

86.483

0

86.483

19.275

105.758

2.453

2.424

2.424

1.924

 

waarvan overig materieel

38.682

0

38.682

– 3.863

34.819

– 1.683

1.420

921

732

                     

Ontvangsten

21.124

0

21.124

322

21.446

0

0

0

0

Toelichting

Mutaties uitgaven

91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement

Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt per saldo verhoogd met € 35,4 mln. Deze verhoging wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:

  • Toekenning van loonbijstelling 2019 van € 9,6 mln.

  • Toekenning van de eindejaarsmarge HGIS voor Europol en Eurojust voor € 16 mln. Zie ook tabel belangrijkste uitgaven mutaties.

  • Het restant van het saldo bevat vele mutaties kleiner dan € 5 mln.

92 Nog onverdeeld

Budgettaire gevolgen van beleid, niet-beleidsartikel 92 (eerste suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
   

Ontwerpbegroting 2019

Mutaties via NvW, ISB en amendementen

Vastgestelde begroting 2019

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutatie 2020

Mutatie 2021

Mutatie 2022

Mutatie 2023

   

(1)

(2)

(3)=(1+2)

(4)

(5)=(3+4)

       

Verplichtingen

9.394

10.000

19.394

12.654

32.048

– 1.833

8.314

17.627

22.247

                     

Uitgaven

                 

92.1 Nog onverdeeld

                 
 

Nog onverdeeld

9.394

10.000

19.394

12.654

32.048

– 1.833

8.314

17.627

22.247

                     

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Mutaties uitgaven

92.1 Nog onverdeeld

Artikel 92 is een doorverdeelartikel. Alle relevante mutaties zijn bij de betreffende artikelen toegelicht.

93 Geheim

Budgettaire gevolgen van beleid, niet-beleidsartikel 93 (eerste suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
   

Ontwerpbegroting 2019

Mutaties via NvW, ISB en amendementen

Vastgestelde begroting 2019

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutatie 2020

Mutatie 2021

Mutatie 2022

Mutatie 2023

   

(1)

(2)

(3)=(1+2)

(4)

(5)=(3+4)

       

Verplichtingen

3.051

0

3.051

0

3.051

0

0

0

0

                     

Uitgaven

                 

93.1 Geheim

                 
 

Geheime uitgaven

3.051

0

3.051

0

3.051

0

0

0

0

                     

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.

5. DE AGENTSCHAPPEN

Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap Dienst Justitiële Inrichtingen (eerste suppletoire begroting 2019) x € 1.000
 

(1)

(2)

(3)=(1)+(2)

Omschrijving

Vastgestelde begroting

Mutaties (+ of –) eerste suppletoire begroting

Totaal geraamd

Baten

     

Omzet moederdepartement

2.097.986

162.577

2.260.563

Omzet overige departementen

Omzet derden

57.077

57.077

Rentebaten

Vrijval voorzieningen

Bijzondere baten

Totaal baten

2.155.063

162.577

2.317.640

       

Lasten

     

Apparaatskosten

1.136.651

   

– Personele kosten

1.016.882

119.839

1.136.721

– Waarvan eigen personeel

888.632

113.480

1.002.112

– Waarvan externe inhuur

103.000

4.598

107.598

– Waarvan overige personele kosten

25.250

1.761

27.011

Materiële kosten

119.768

 

119.768

– Waarvan apparaat ICT

39.396

 

39.396

– Waarvan Bijdrage aan SSO's

34.265

 

34.265

– waarvan overige materiële kosten

46.107

 

46.107

Materiele programmakosten

893.760

42.738

936.498

Rentelasten

 

Afschrijvingskosten

19.649

 

19.649

– waarvan immaterieel

4.527

 

4.527

– waarvan materieel

15.123

 

15.123

Overige kosten

105.003

 

105.003

– Dotaties voorzieningen

86.188

 

86.188

– Bijzondere lasten

18.815

 

18.815

Totaal lasten

2.155.063

162.577

2.317.640

       

Saldo van baten en lasten

Toelichting mutaties eerste suppletoire begroting

Het verschil tussen de begroting en stand eerste suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door de loonbijstelling en het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ).

Kasstroomoverzicht baten-lastenagentschap Dienst Justitiële Inrichtingen (Eerste suppletoire begroting 2019) x € 1.000

Omschrijving

(1)

(2)

(3)=(1)+(2)

 

Vastgestelde begroting

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Rekening-courant RHB 1 januari 2019

205.177

 

205.177

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

2.155.063

162.577

2.317.640

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

– 2.153.163

– 162.577

– 2.315.740

Totaal operationele kasstroom

1.900

 

1.900

Totaal investeringen (-/-)

– 19.535

 

– 19.535

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

10.000

 

10.000

Totaal investeringkasstroom

– 9.535

 

– 9.535

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

– 25.000

 

– 25.000

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

 

Aflossingen op leningen (-/-)

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

 

Totaal financieringskasstroom

– 25.000

 

– 25.000

Rekening-courant RHB 31 december 2019 (=1+2+3+4)

172.542

172.542

Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap Immigratie en Naturalisatiedienst (eerste suppletoire begroting 2019) x € 1.000
 

(1)

(2)

(3)=(1)+(2)

Omschrijving

Vastgestelde begroting

Mutaties (+ of –) eerste suppletoire begroting

Totaal geraamd

Baten

     

Omzet moederdepartement

323.148

106.835

429.983

Omzet overige departementen

Omzet derden

47.360

8.590

55.950

Rentebaten

 

Vrijval voorzieningen

 

Bijzondere baten

 

Totaal baten

370.508

115.425

485.933

       

Lasten

     

Apparaatskosten

     

– Personele kosten

246.500

81.500

328.000

– Waarvan eigen personeel

215.000

51.000

266.000

– Waarvan externe inhuur

27.000

28.000

55.000

– Waarvan overige personele kosten

4.500

2.500

7.000

Materiële kosten

55.863

17.637

73.500

– Waarvan ICT

1.000

1.500

2.500

– waarvan Bijdrage aan SSO's

39.926

15.074

55.000

– waarvan overige materiele kosten

14.937

1.063

16.000

Materiële programmakosten

47.445

17.555

65.000

Rentelasten

200

– 150

50

Afschrijvingskosten

20.500

– 1.117

19.383

– Materieel

6.000

– 3.000

3.000

– waarvan apparaat ICT

2.500

– 1.000

1.500

– Immaterieel

14.500

1.883

16.383

Overige kosten

 

– Dotaties voorzieningen

 

– Bijzondere lasten

 

Totaal lasten

370.508

115.425

485.933

       

Saldo van baten en lasten

Toelichting mutaties eerste suppletoire begroting

De omzet moederdepartement (€ 106,8 mln.) neemt toe vanwege de bijgestelde raming op basis van de MPP; de toegevoegde middelen voor Brexit en de uitvoeringkosten Kinderpardon. De mutatie omzet derden (€ 8,6 mln.) betreft een bijstelling van de te verwachten legesopbrengsten 2019.

Kasstroomoverzicht Baten-lastenagentschap Immigratie en Naturalisatiedienst (Eerste suppletoire begroting 2019) x € 1.000

Omschrijving

(1)

(2)

(3)=(1)+(2)

 

Vastgestelde begroting

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Rekening-courant RHB 1 januari 2019

92.670

92.670

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

370.508

115.425

485.933

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

– 356.008

– 110.542

– 466.550

Totaal operationele kasstroom

14.500

4.883

19.383

Totaal investeringen (-/-)

– 10.800

– 2.050

– 12.850

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

Totaal investeringkasstroom

– 10.800

– 2.050

– 12.850

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

– 34.000

– 34.000

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

 

Aflossingen op leningen (-/-)

– 13.400

– 2.200

– 15.600

Beroep op leenfaciliteit (+)

10.800

2.050

12.850

Totaal financieringskasstroom

– 2.600

– 34.150

– 36.750

Rekening-courant RHB 31 december 2019 (=1+2+3+4)

93.770

– 31.317

62.453

Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap Centraal Justitieel Incassobureau (eerste suppletoire begroting 2019) x € 1.000
 

(1)

(2)

(3)=(1)+(2)

Omschrijving

Vastgestelde begroting

Mutaties (+ of –) eerste suppletoire begroting

Totaal geraamd

Baten

     

Omzet moederdepartement

127.282

15.379

142.661

Omzet overige departementen

542

 

542

Omzet derden

12.464

 

12.464

Rentebaten

 

Vrijval voorzieningen

 

Bijzondere baten

 

Totaal baten

140.288

15.379

155.667

       

Lasten

     

Apparaatskosten

125.001

15.100

140.101

– Personele kosten

92.885

14.820

107.705

– Waarvan eigen personeel

62.609

5752

68.361

– Waarvan externe inhuur

28.038

9.067

37.105

– Waarvan overige personele kosten

2.238

 

2.238

Materiële kosten

32.116

281

32.397

– Waarvan apparaat ICT

7.850

 

7.850

– Waarvan Bijdrage aan SSO's

7.115

 

7.115

– Waarvan overig materiële kosten

17.151

281

17.432

Gerechtskosten

10.566

193

10.759

Rentelasten

57

1

58

Afschrijvingskosten

4.662

85

4.747

– Immaterieel

649

 

649

– Materieel

4.013

85

4.098

Overige lasten

   

– dotaties voorzieningen

 

– bijzondere lasten

 

Totaal lasten

140.288

15.379

155.667

       

Saldo van baten en lasten

Toelichting mutaties eerste suppletoire begroting

Het verschil tussen de begroting en stand eerste suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door stijging personeelskosten die wordt veroorzaakt door de toename loonkosten als gevolg van cao; kosten door toename productieaantallen en beschikbaar gekomen middelen voor inhuur deskundigen ten behoeve van het programma USB/AICE en Compliancy.

Kasstroomoverzicht baten-lastenagentschap Centraal Justitieel Incassobureau (Eerste suppletoire begroting 2019) x € 1.000

Omschrijving

(1)

(2)

(3)=(1)+(2)

 

Vastgestelde begroting

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Rekening-courant RHB 1 januari 2019

38.984

38.984

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

140.287

15.379

155.666

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

– 135.625

– 15.379

– 151.004

Totaal operationele kasstroom

4.662

4.662

Totaal investeringen (-/-)

– 2.971

– 284

– 3.255

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

 

Totaal investeringkasstroom

– 2.971

– 284

– 3.255

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

– 8.500

– 8.500

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

Aflossingen op leningen (-/-)

– 3.952

– 479

– 4.431

Beroep op leenfaciliteit (+)

2.971

284

3.255

Totaal financieringskasstroom

– 981

– 8.695

– 9.676

Rekening-courant RHB 31 december 2019 (=1+2+3+4)

39.694

– 8.979

30.715

Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap Justitiële Uitvoeringsdienst Toetsing, Integriteit, Screening (eerste suppletoire begroting 2019) x € 1.000
 

(1)

(2)

(3)=(1)+(2)

Omschrijving

Vastgestelde begroting

Mutaties (+ of –) eerste suppletoire begroting

Totaal geraamd

Baten

     

Omzet moederdepartement

3.592

– 7.302

– 3.710

Omzet overige departementen

283

4.150

4.433

Omzet derden

37.375

5.328

42.703

Rentebaten

   

0

Vrijval voorzieningen

   

0

Bijzondere baten

   

0

Totaal baten

41.250

2.176

43.426

       

Lasten

     

Apparaatskosten

     

– Personele kosten

23.115

2.984

26.099

– Waarvan eigen personeel

19.846

2.377

22.223

– Waarvan externe inhuur

2.897

655

3.552

– Waarvan overige personele kosten

372

– 48

324

Materiële kosten

18.134

– 808

17.326

– Waarvan apparaat ICT

8.809

– 952

7.857

– Waarvan Bijdrage aan SSO's

7.923

407

8.330

– Waarvan overige materiele kosten

1.402

– 263

1.139

Rentelasten

 

0

Afschrijvingskosten

 

0

– Materieel

 

0

– Immaterieel

 

0

– Dotaties voorzieningen

 

0

– Bijzondere lasten

 

0

Totaal lasten

41.250

2.176

43.426

       

Saldo van baten en lasten

0

Toelichting mutaties eerste suppletoire begroting

Het verschil tussen de begroting en stand eerste suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door een positief financieringsresultaat dat terugbetaald wordt aan de opdrachtgevers binnen JenV. Dit leidt tot verlaging van de «omzet moederdepartement. De hogere omzet overige departementen heeft te maken met een fors hoger aantal VOG’s, waaronder een bijdrage van het Ministerie van VWS voor het afgeven van de gratis VOG. De hogere omzet derden hangt ook samen met een hogere productie VOG.

Kasstroomoverzicht Baten-lastenagentschap Justitiële Uitvoeringsdienst Toetsing, Integriteit, Screening (Eerste suppletoire begroting 2019) x € 1.000

Omschrijving

(1)

(2)

(3)=(1)+(2)

 

Vastgestelde begroting

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Rekening-courant RHB 1 januari 2019

10.419

– 140

10.279

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

41.250

2.176

43.426

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

– 41.250

– 2.176

– 43.426

Totaal operationele kasstroom

Totaal investeringen (-/-)

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

Totaal investeringkasstroom

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

– 2.008

– 2.008

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

Aflossingen op leningen (-/-)

Beroep op leenfaciliteit (+)

Totaal financieringskasstroom

– 2.008

– 2.008

Rekening-courant RHB 31 december 2019 (=1+2+3+4)

10.419

– 2.148

8.271


X Noot
1

Ivm enkele tekstuele aanvullingen en correcties

X Noot
2

Kamerstukken 24 587, nr. 725

X Noot
3

Kamerstuk 35 000 VI, nr. 13

Naar boven