Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 35210-V nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 35210-V nr. 2 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2019 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Buitenlandse Zaken;
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Wetsartikel 2
De Minister van Buitenlandse Zaken, S.A. Blok
De voorliggende suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de Ontwerpbegroting 2019 van hoofdstuk V van de begroting van het Rijk.
In onderdeel 2 wordt een beknopte toelichting gegeven op de wijzigingen die zijn opgetreden binnen het totaal van de HGIS.
In onderdeel 3 staan tabellen met toelichting over de belangrijkste mutaties op de begroting van Buitenlandse Zaken.
Onderdeel 4 bevat per beleidsartikel een tabel budgettaire gevolgen van beleid. Na de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» wordt een toelichting op de mutaties gegeven. Hierbij worden per artikel de mutaties die groter of gelijk zijn aan de ondergrenzen in onderstaande staffel conform de Rijksbegrotingsvoorschriften toegelicht. De wijzigingen van de verplichtingen worden alleen toegelicht wanneer ze groter zijn dan 10% ten opzichte van de vorige stand op artikelniveau.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
< 50 |
1 |
2 |
=> 50 en < 200 |
2 |
4 |
=> 200 < 1.000 |
5 |
10 |
=> 1.000 |
10 |
20 |
In onderdeel 5 staan de tabellen van de niet-beleidsmatige artikelen.
In deze paragraaf wordt geschetst welke wijzigingen zijn opgetreden in de omvang van de HGIS sinds de HGIS-nota 2019. Zoals uit de hiernavolgende tabel blijkt, neemt de omvang van de HGIS voor 2019 toe met EUR 175 miljoen.
Omvang van de HGIS (bedragen x EUR 1 miljoen) |
MJN 2019 |
VJN 2019 |
Mutatie |
---|---|---|---|
HGIS-uitgaven |
6.133,9 |
6.333,4 |
199,5 |
HGIS-ontvangsten |
147,6 |
172,1 |
24,5 |
Omvang HGIS (uitgaven min ontvangsten) |
5.986,3 |
6.161,3 |
175,0 |
De per saldo toename van het budget kent een aantal oorzaken. Enerzijds ontstaat een stijging van het budget door o.a. een kasschuif voor de contributiebijdrage aan de Wereldbank van 2020/2024 naar 2019 en door de toevoeging van middelen voor de renovatie van het Vredespaleis. Anderzijds daalt het budget vanwege de doorwerking van de bijgestelde macrocijfers ten opzichte van eerdere raming zoals deze is opgesteld op Prinsjesdag 2018. Het beschikbare budget voor de HGIS beweegt mee met de economische ontwikkeling. Het non-ODA-deel met het prijsniveau van het Bruto Binnenlands Product (BBP) en de omvang van de ODA met de ontwikkeling van het Bruto Nationaal Inkomen (BNI). De meest recente CPB-cijfers laten een lager dan eerder verwachte raming zien van zowel BBP alsook BNI. In de hiernavolgende tabellen is een aantal categorieën opgenomen die per onderdeel beknopt worden toegelicht. Een meer uitgebreide toelichting is daarnaast ook in de verticale toelichting van de Voorjaarsnota 2019 opgenomen en op de respectievelijke departementale begrotingen weergegeven.
HGIS-uitgaven (bedragen x EUR 1 miljoen) |
Totaal |
---|---|
Stand HGIS-nota 2019 |
6.133,9 |
1 Aanpassing BNI/BBP-raming |
– 91,7 |
2 Eindejaarsmarge |
2,5 |
3 Overboekingen van/naar HGIS 4 Kasschuif |
84,9 179,9 |
5 Desalderingen |
23,9 |
Totaal mutaties Voorjaarsnota 2019 |
199,5 |
Stand Voorjaarsnota 2019 |
6.333,4 |
HGIS-ontvangsten (bedragen x EUR 1 miljoen) |
Totaal |
Stand HGIS-nota 2019 |
147,6 |
Totaal mutaties Voorjaarsnota 2019 |
24,5 |
Stand Voorjaarsnota 2019 |
172,1 |
Toelichting uitgavenmutaties:
De omvang van de HGIS neemt per saldo toe met EUR 199,5 miljoen ten opzichte van de stand die in de HGIS nota 2019 is gepresenteerd. Dit kent de navolgende oorzaken:
Ad 1
Op basis van wijzigingen in de CPB-ramingen voor het BNI (ODA) en de prijscomponent van het BBP (non-ODA) is de omvang van de HGIS op dit onderdeel afgenomen met EUR 91,7 miljoen. Deze betreft met name de ODA-middelen die hoofdzakelijk op de BHOS-begroting staan. Dit wordt binnen de begroting opgevangen. In de eerste suppletoire begroting van BHOS wordt hierop verder ingegaan.
Ad 2
De eindejaarsmarge, die over 2018 is aangevraagd, is in 2019 toegevoegd aan de HGIS en verdeeld over met name de begrotingen van Buitenlandse Zaken, Veiligheid en Justitie, Defensie en Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.
Ad 3
Er vinden meerdere overboekingen van en naar de HGIS plaats. Per saldo kent de HGIS op dit onderdeel daardoor een toename van EUR 84,9 miljoen. Een aantal in het oog springende mutaties betreft onder meer de toevoeging van budget aan de HGIS voor de renovatie van het Vredespaleis, de overheveling van middelen vanuit de JenV begroting ten behoeve van de onderwijskosten voor asielzoekerskinderen, die worden verrekend met OCW en de overheveling naar de begroting van Defensie voor de beveiligingsinzet van de hoog-risico posten.
Ad 4
Ter optimalisatie van het kasritme van de staat wordt de contributiebijdrage voor de Wereldbank, die in 2020 stond gepland, vooruitbetaald in 2019. Er wordt EUR 156,4 miljoen uit 2020 en EUR 23,5 miljoen uit 2024 betaald in 2019.
Ad 5
De extra ontvangsten, die met name komen uit de verkoop van onroerend goed, worden via een desaldering ingezet om de HGIS uitgaven te verhogen. Het betreft met name uitgaven voor investeringen in huisvesting in het buitenland.
Daarnaast zijn er binnen het bestaande HGIS-budget extra middelen ingezet voor een aantal uitvoeringsknelpunten en nieuwe initiatieven die met name liggen op het terrein van het gastlandbeleid, extra inzet ter ondersteuning van de Chinastrategie en een aantal internationale bijeenkomsten in Nederland. In de eerste suppletoire begrotingen van VWS (voor de EMA) en Buitenlandse Zaken (bijdrage renovatie Vredespaleis en Kosovo Tribunaal) wordt de extra inzet op gastlandbeleid toegelicht, op de begrotingen van IenW en BHOS wordt extra inzet voor specifieke conferenties (waar onder Global Entrepeneurs Summit en aantal conferenties georganiseerd door IenW) toegelicht en op een aantal begrotingen wordt vanuit de HGIS extra bijgedragen om de, onlangs gepresenteerde, Chinastrategie kracht bij te zetten.
Toelichting ontvangstenmutaties:
De ontvangsten stijgen met EUR 24,5 miljoen. Dit wordt veroorzaakt door een bijstelling van de geraamde ontvangsten voor consulaire dienstverlening en apparaatsontvangsten op de begroting van Buitenlandse Zaken. De hogere consulaire ontvangsten hebben te maken met een toename van het aantal visumaanvragen. Daarnaast stijgen de ontvangsten binnen het apparaatsartikel vanwege de verkoop van onroerend goed. Deze middelen worden alternatief binnen de BZ-begroting op het terrein van vastgoed ingezet.
In dit wetsvoorstel is een aantal begrotingswijzigingen opgenomen die per saldo leiden tot een verlaging van de geraamde uitgaven 2019 van Buitenlandse Zaken (V) met EUR 27,5 miljoen. Deze incidentele afname wordt veroorzaakt door de EU-afdrachten. Naar aanleiding van de bronnenrevisie van het Centraal Bureau voor de Statistiek is het Nederlandse BNI opwaarts bijgesteld. Voor 2019 leidt dit via de jaarlijkse nacalculatie van de EU-afdrachten tot ophoging van deze afdracht van EUR 318 miljoen. Het restant van de reservering valt vrij.
De overige begrotingswijzigingen (excl. EU-afdrachten) laten per saldo een structurele toename zien van EUR 76,5 miljoen in 2019. Dit is onder andere het gevolg van loon- en prijsontwikkelingen wereldwijd (inflatiecorrectie) en de inzet van de eindejaarsmarge op apparaatsuitgaven.
De mutaties van de 1e suppletoire begroting 2019 van BZ worden bij onderdeel 4 en 5, toelichting per beleidsartikel resp. niet-beleidsartikel, nader toegelicht.
Een aantal, in omvang grootste mutaties, is in dit onderdeel opgenomen en toegelicht.
Verplichtingen
De mutaties van de verplichtingen zijn overeenkomstig de mutaties bij uitgaven en worden bij onderdeel 4 en 5, toelichting per beleidsartikel resp. niet-beleidsartikel, nader toegelicht.
Uitgaven
Artikelnummer |
Uitgaven |
|
---|---|---|
Vastgestelde begroting |
9.976.656 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
1) Afdrachten aan de Europese Unie |
3.1 |
– 105.200 |
2) Samen met ketenpartners het personenverkeer regelen |
4.2 |
11.700 |
3) Apparaat |
7 |
75.100 |
4) overige mutaties |
– 9.101 |
|
stand 1e suppletoire begroting |
9.949.155 |
Artikel 3.1
De afdracht aan de EU wordt incidenteel met EUR 105,2 miljoen neerwaarts bijgesteld. Dit is het gevolg van het surplus dat de EU over 2018 overhield. Dit surplus wordt elk jaar aan de lidstaten teruggegeven via een lagere BNI-afdracht. Voor Nederland leidt het surplus tot een neerwaartse bijstelling van de BNI-afdracht met EUR 88 miljoen. Daarnaast is de raming van de BNI-afdracht met EUR 17 miljoen neerwaarts bijgesteld doordat de raming van de overige inkomsten van de EU in de Europese begroting voor 2019 opwaarts is bijgesteld.
Artikel 4.2
De mutaties op dit artikel zijn onder meer een gevolg van de autonome groei van visa, waardoor de uitgaven van de dienstverlening toenemen, zoals ICT kosten, vervoerskosten visumproces en aankoop visumstickers. De uitgaven voor modernisering van de consulaire diplomatie worden in 2019 en 2020 verhoogd om de digitaliseringsagenda conform planning en budget uit te voeren.
Artikel 7
De personele en materiele uitgaven van het apparaatsbudget laten een stijging zien van EUR 75,1 miljoen. Het budget neemt toe als gevolg van loon- en prijsontwikkelingen wereldwijd. Verder neemt het materiele budget toe als gevolg van de inzet van de eindejaarsmarge op reguliere apparaatsuitgaven voor bedrijfsvoering, huisvesting buitenland, ICT en facilitaire kosten. Deze middelen zijn vanuit 2018 doorgeschoven.
De volgende mutaties zijn het gevolg van de uitvoering van het beleid:
Vredespaleis
De toonaangevende internationale positie van Nederland brengt verantwoordelijkheden met zich mee. Om concurrerend te kunnen blijven, werkt het Ministerie van Buitenlandse Zaken aan een rijksbreed gedragen strategisch gastlandbeleid. Dit vergt permanente inspanning van het Ministerie van Buitenlandse Zaken als coördinerend ministerie voor gastlandzaken. In deze hoedanigheid heeft BZ een gastlandverantwoordelijkheid voor het Vredespaleis. BZ heeft geen verantwoordelijkheid voor het Vredespaleis als Rijksmonument, maar meent vanuit zijn gastlandverantwoordelijkheid wel dat de twee Hoven (Internationaal Gerechtshof van de VN en Permanent Hof van Arbitrage) goed gehuisvest dienen te zijn. Daartoe dient het Vredespaleis te worden gerenoveerd. De benodigde middelen zijn vanaf 2021 gereserveerd in de 1e suppletoire begroting. Tevens is EUR 50 miljoen op de Aanvullende Post gereserveerd voor de renovatie. Dit bedrag is nog niet toegevoegd aan de BZ-begroting.
Chinastrategie
Het Nederlandse Chinabeleid raakt een groot aantal ministeries onder andere op het terrein van internationale rechtsorde, mensenrechten, handel, klimaat, energie, ontwikkelingssamenwerking en veiligheid. Voor de uitvoering van de Chinastrategie worden extra middelen (EUR 24 miljoen) vanuit de HGIS ter beschikking gesteld voor de periode 2019–2023. Deze middelen worden verdeeld over een aantal departementen en hoofdzakelijk ingezet om extra capaciteit vrij te maken.
Ontvangsten
Artikelnummer |
Ontvangsten |
|
---|---|---|
Vastgestelde begroting |
459.511 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
1) EU overige ontvangsten |
3.10 |
– 331.371 |
2) Diverse ontvangsten apparaat |
7.10 |
20.000 |
3) overige mutaties |
3.859 |
|
stand 1e suppletoire begroting |
151.999 |
Artikel 3.10
Het onderhavige wetsvoorstel leidt tot een verlaging van de geraamde ontvangsten 2019 van Buitenlandse Zaken (V) met EUR -331,4 miljoen.
Artikel 7.10
De raming op de apparaatsontvangsten voor de verkoop van vastgoed wordt met EUR 20 miljoen naar boven bijgesteld. Met deze middelen worden de investeringen gedekt voor de modernisering en rationalisering van de huisvestingsportefeuille.
De ontvangsten worden per artikel nader toegelicht in onderdeel 4 en 5.
Beleidsartikel 1
Beleidsartikel 1 Versterkte internationale rechtsorde Bedragen in EUR 1.000 |
Stand ontwerp begroting 2019 |
Mutaties via amendement 2019 |
Vastgestelde begroting 2019 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2019 |
Stand 1e suppletoire begroting 2019 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2020 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2021 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2022 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3)=(1+2) |
(4) |
(5)=(3+4) |
|||||||
Verplichtingen |
105.487 |
0 |
105.487 |
17.668 |
123.155 |
8.959 |
4.062 |
25.587 |
14.166 |
||
Uitgaven: |
|||||||||||
Programma-uitgaven totaal |
123.487 |
0 |
123.487 |
5.094 |
128.581 |
4.251 |
4.919 |
4.795 |
4.728 |
||
waarvan juridisch verplicht |
63% |
69% |
|||||||||
1.1 |
Goed functionerende internationale instellingen met een breed draagvlak |
56.035 |
56.035 |
5.574 |
61.609 |
4.744 |
3.144 |
5.444 |
5.444 |
||
Subsidies |
|||||||||||
Internationaal recht |
12.035 |
12.035 |
4.230 |
16.265 |
3.400 |
1.800 |
1.100 |
1.100 |
|||
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
|||||||||||
Verenigde Naties |
34.525 |
34.525 |
0 |
34.525 |
|||||||
OESO |
6.175 |
6.175 |
1.044 |
7.219 |
1.044 |
1.044 |
1.044 |
1.044 |
|||
Internationaal Strafhof |
3.300 |
3.300 |
300 |
3.600 |
300 |
300 |
300 |
300 |
|||
Vredespaleis |
3 000 |
3 000 |
|||||||||
1.2 |
Bescherming en bevordering van mensenrechten |
63.402 |
0 |
63.402 |
0 |
63.402 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Subsidies |
|||||||||||
Landenprogramma's mensenrechten |
34.252 |
34.252 |
0 |
34.252 |
|||||||
Opdrachten |
|||||||||||
Landenprogramma's mensenrechten |
1.500 |
1.500 |
0 |
1.500 |
|||||||
bijdragen (inter) nationale organisaties |
|||||||||||
Landenprogramma's mensenrechten |
20.000 |
20.000 |
0 |
20.000 |
|||||||
Centrale mensenrechtenprogramma's |
7.650 |
7.650 |
0 |
7.650 |
|||||||
1.3 |
Gastlandbeleid internationale organisaties |
4.050 |
0 |
4.050 |
– 480 |
3.570 |
– 493 |
1.775 |
– 649 |
– 716 |
|
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
|||||||||||
Speciaal Tribunaal Libanon |
1.900 |
1.900 |
19 |
1.919 |
19 |
336 |
|||||
Internationaal Strafhof |
1.150 |
1.150 |
– 49 |
1.101 |
– 62 |
– 111 |
– 199 |
– 266 |
|||
Nederland Gastland |
900 |
900 |
– 450 |
450 |
– 450 |
1.550 |
– 450 |
– 450 |
|||
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
|||||||||||
Nederland Gastland |
100 |
100 |
0 |
100 |
Verplichtingen
In het kader van een actieve Nederlandse inzet op internationale veiligheid werd besloten tot een eenmalige Nederlandse bijdrage aan de totstandkoming van een nieuwe OPCW-laboratorium in Pijnacker. Dit besluit past en ondersteunt eveneens het gastlandbeleid van Nederland.
In lijn met de afspraken uit het Regeerakkoord in het kader van de Nederlandse inzet op de bescherming en bevordering van mensenrechten zijn meerjarige verplichtingen aangegaan die leiden tot een structurele ophoging van het verplichtingenbudget.
In het kader van het Nederlandse gastlandbeleid voor internationale organisaties werd in 2018 een nieuwe meerjarige afspraak afgesproken met de Carnegiestichting (de eigenaar van het Vredespaleis) die leidde tot een toename in het verplichtingenbudget. Vanaf 2022 is met de Voorjaarsnota structureel extra middelen vanuit de HGIS toegekend voor de renovatie (asbestsanering) van het Vredespaleis.
In het kader van een aanspraak op een in 2015 afgegeven garantie voor de financiële uitvoeringsrisico’s voor de verbouwing van het Kosovo Tribunaal toegekend vanuit de HGIS.
Uitgaven
Artikel 1.1
In 2019 worden hogere bijdrages toegekend aan de OESO en het ICC (International Criminal Court). Deze zijn het gevolg van een verhoging van de verplichte verdragscontributies. Tevens wordt een bijdrage gedaan aan de organisatie van de HCCH-conferentie (Haagse conferentie voor internationaal privaatrecht) die plaatsvindt in 2019. Besluitvorming omtrent bijdrages aan de organisaties ICMP (International Commission on Missing Persons), UNITAD (United Nations Investigative Team for the Accountability of Da’esh), alsook aan het project van de ICC geleid door de PILPG (Public International Law & Policy Group) in samenwerking met de VU (Vrije Universiteit) in Afrika en een bijdrage aan de IIIM (Bewijzenbank Syrië) leiden samen met eindejaarsmarge voor de tijdelijke uithuizing van twee Hoven (gevestigd in het Vredespaleis) tot de verhoging van het uitgavenbudget van artikel 1.1.
Beleidsartikel 2
Beleidsartikel 2 Veiligheid en stabiliteit Bedragen in EUR 1.000 |
Stand ontwerp begroting 2019 |
Mutaties via amendement 2019 |
Vastgestelde begroting 2019 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2019 |
Stand 1e suppletoire begroting 2019 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2020 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2021 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2022 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3)=(1+2) |
(4) |
(5)=(3+4) |
|||||||
Verplichtingen |
275.449 |
0 |
275.449 |
– 12.255 |
263.194 |
– 4.566 |
– 5.146 |
2.354 |
– 5.146 |
||
Uitgaven: |
|||||||||||
Programma-uitgaven totaal |
291.000 |
0 |
291.000 |
1.831 |
292.831 |
– 4.237 |
– 2.020 |
– 3.396 |
– 3.329 |
||
waarvan juridisch verplicht |
75% |
78% |
|||||||||
2.1 |
Goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid |
11.015 |
11.015 |
1.590 |
12.605 |
1.530 |
1.450 |
1.450 |
1.450 |
||
Subsidies |
|||||||||||
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid |
1.000 |
1.000 |
450 |
1.450 |
450 |
450 |
450 |
450 |
|||
Atlantische Commissie |
500 |
500 |
0 |
500 |
|||||||
Opdrachten |
|||||||||||
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid |
500 |
500 |
0 |
500 |
|||||||
Bijdragen (inter) nationale organisaties |
|||||||||||
NAVO |
7.200 |
7.200 |
0 |
7.200 |
|||||||
Veiligheidsfonds |
500 |
500 |
1.140 |
1.640 |
1.080 |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
|||
WEU |
565 |
565 |
0 |
565 |
|||||||
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid |
250 |
250 |
0 |
250 |
|||||||
Overige |
500 |
500 |
0 |
500 |
|||||||
2.2 |
Bestrijding internationale criminaliteit en terrorisme |
14.351 |
14.351 |
– 49 |
14.302 |
– 100 |
– 710 |
– 500 |
– 500 |
||
Subsidies |
|||||||||||
Contra-terrorisme |
4.000 |
4.000 |
0 |
4.000 |
|||||||
Anti-terrorisme instituut |
551 |
551 |
1 073 |
1.624 |
– 100 |
– 210 |
|||||
Opdrachten |
|||||||||||
Contra-terrorisme |
1.000 |
1.000 |
0 |
1.000 |
|||||||
Cyber security |
4.700 |
4.700 |
– 552 |
4.148 |
|||||||
Global Forum on Cyber Expertise |
400 |
400 |
– 70 |
330 |
|||||||
Overige |
500 |
500 |
– 500 |
0 |
– 500 |
– 500 |
– 500 |
– 500 |
|||
Bijdragen (inter) nationale organisaties |
|||||||||||
Contra-terrorisme |
3.200 |
3.200 |
0 |
3 200 |
500 |
||||||
Cyber security |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||
2.3 |
Wapenbeheersing |
10.794 |
10.794 |
2.344 |
13.138 |
79 |
88 |
0 |
0 |
||
Bijdragen (inter) nationale organisaties |
|||||||||||
IAEA |
7.317 |
7.317 |
0 |
7.317 |
|||||||
OPCW en andere ontwapeningsorganisaties |
1.557 |
1.557 |
2.344 |
3.901 |
79 |
88 |
|||||
CTBTO |
1.920 |
1.920 |
0 |
1.920 |
|||||||
2.4 |
Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband |
226.827 |
226.827 |
– 2.156 |
224.671 |
– 5.746 |
– 2.848 |
– 4.346 |
– 4.279 |
||
Subsidies |
|||||||||||
Landenprogramma's veiligheid voor mensen (Stabiliteitsfonds) |
31.000 |
31.000 |
0 |
31.000 |
|||||||
Nederland Helsinki Comité |
28 |
28 |
0 |
28 |
|||||||
Opdrachten |
|||||||||||
Landenprogramma's veiligheid voor mensen (Stabiliteitsfonds) |
15.000 |
15.000 |
0 |
15.000 |
|||||||
Bijdragen (inter) nationale organisaties |
|||||||||||
Landenprogramma's veiligheid voor mensen (Stabiliteitsfonds) |
44.722 |
44.722 |
0 |
44.722 |
|||||||
OVSE |
7.195 |
7.195 |
– 1.195 |
6.000 |
– 1.195 |
– 1.195 |
– 1.195 |
– 1.195 |
|||
VN-contributie voor crisisbeheersingsoperaties |
99.849 |
99.849 |
10.070 |
109.919 |
|||||||
Training buitenlandse diplomaten |
2.500 |
2.500 |
0 |
2.500 |
|||||||
Inzet hoog-risico posten |
20.000 |
20.000 |
– 15.257 |
4.743 |
|||||||
Overige |
6.533 |
6.533 |
4.226 |
10.759 |
– 4.551 |
– 1.653 |
– 3.151 |
– 3.084 |
|||
2.5 |
Bevordering van transitie in prioritaire gebieden |
28.013 |
28.013 |
102 |
28 115 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Subsidies |
|||||||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP); «MATRA» |
11.822 |
11.822 |
625 |
12.447 |
|||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
|||||||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP); «Shiraka» |
16.191 |
16.191 |
– 523 |
15.668 |
|||||||
Ontvangsten |
1.242 |
1.242 |
0 |
1.242 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
2.10 |
Doorberekening Defensie diversen |
242 |
242 |
0 |
242 |
||||||
2.40 |
Restituties programma's |
1.000 |
1.000 |
0 |
1.000 |
Verplichtingen
Het totaal van de verplichtingen voor 2019 t/m 2023 neemt af vanwege een technische correctiemutatie. Dit heeft geen gevolgen voor de daadwerkelijke verplichtingen.
Uitgaven
Geen toelichting conform ondergrenzen Rijksbegrotingsvoorschriften.
Beleidsartikel 3
Beleidsartikel 3 Effectieve Europese samenwerking Bedragen in EUR 1.000 |
Stand ontwerp begroting 2019 |
Mutaties via amendement 2019 |
Vastgestelde begroting 2019 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2019 |
Stand 1e suppletoire begroting 2019 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2020 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2021 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2022 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3)=(1+2) |
(4) |
(5)=(3+4) |
|||||||
Verplichtingen |
8.520.360 |
0 |
8.520.360 |
– 103.984 |
8.416.376 |
1.375 |
675 |
1.719 |
675 |
||
Uitgaven: |
|||||||||||
Programma-uitgaven totaal |
8.745.255 |
0 |
8.745.255 |
– 103.984 |
8.641.271 |
1.375 |
675 |
46.837 |
46.837 |
||
waarvan juridisch verplicht |
100% |
100% |
|||||||||
3.1 |
Afdrachten aan de Europese Unie |
8.496.427 |
0 |
8.496.427 |
– 105.240 |
8.391.187 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
|||||||||||
BNI-afdracht |
4.647.575 |
4.647.575 |
– 105.240 |
4.542.335 |
|||||||
BTW-afdracht |
556.114 |
556.114 |
0 |
556.114 |
|||||||
Invoerrechten |
3.292.738 |
3.292.738 |
0 |
3.292.738 |
|||||||
3.2 |
Europees ontwikkelingsfonds |
234.281 |
0 |
234.281 |
0 |
234.281 |
0 |
0 |
46.162 |
46.162 |
|
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
|||||||||||
Europees Ontwikkelingsfonds |
234.281 |
234.281 |
0 |
234.281 |
46 162 |
46 162 |
|||||
3.3 |
Een hechtere Europese waardengemeenschap |
9.720 |
0 |
9.720 |
0 |
9.720 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen (internationale organisaties |
|||||||||||
Raad van Europa |
9.720 |
9.720 |
0 |
9.720 |
|||||||
3.4 |
Versterkte Nederlandse positie in de Unie |
4.827 |
0 |
4.827 |
1.256 |
6.083 |
1.375 |
675 |
675 |
675 |
|
Opdrachten |
|||||||||||
programmatische ondersteuning |
500 |
500 |
581 |
1.081 |
700 |
||||||
CECP |
0 |
0 |
675 |
675 |
675 |
675 |
675 |
675 |
|||
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
|||||||||||
Benelux bijdrage |
3.979 |
3.979 |
0 |
3.979 |
|||||||
EIPA |
348 |
348 |
0 |
348 |
|||||||
Ontvangsten |
383.929 |
0 |
383.929 |
– 331.371 |
52.558 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
3.10 |
Diverse ontvangsten EU |
383.679 |
0 |
383.679 |
– 331.371 |
52.308 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Invoerrechten |
658.548 |
658.548 |
0 |
658.548 |
|||||||
Overige ontvangsten EU |
– 274.869 |
– 274.869 |
– 331.371 |
– 606.240 |
|||||||
3.30 |
Restitutie Raad van Europa |
250 |
0 |
250 |
0 |
250 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Verplichtingen
De mutatie wordt veroorzaakt door de neerwaartse bijstelling van de BNI-afdracht in 2019, zoals vermeld in artikel 3.1 onder uitgaven.
Uitgaven
De raming voor de afdrachten aan de Europese Unie kent een aantal mutaties. In onderstaande tabel zijn deze geclusterd opgenomen. Hieronder is de toelichting op elk van deze bijstelling opgenomen.
Artikel 3.1 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
1. Dab 1 2019: surplus EU-begroting 2018 |
– 87.991 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. Begrotingsakkoord 2019: overige inkomsten EU begroting |
– 17.249 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
DAB 1 2019: surplus EU-begroting 2018
De Commissie heeft in april 2019 de eerste aanvullende begroting gepresenteerd met daarin het surplus voor de Europese begroting over 2018. Het surplus valt in totaal uit op EUR 1,8 miljard wat voor Nederland incidenteel een lagere BNI-afdracht van EUR 88 miljoen in 2019 tot gevolg heeft.
Begrotingsakkoord 2019: overige inkomsten EU begroting
De raming van de BNI-afdracht in 2019 wordt met EUR 17 miljoen neerwaarts bijgesteld doordat de raming van de overige inkomsten op de Europese begroting voor 2019 opwaarts is bijgesteld.
Ontvangsten
Artikel 3.10:
De ontvangsten nemen per saldo af. In onderstaande tabel is opgenomen uit welke onderdelen deze wijziging bestaat:
Art 3.10 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
1. Nacalculatie 2018 incl. bronnenrevisie |
– 318,450 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. DAB 6 2018: BNI effect herziening invoerrechten |
– 12.921 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1. Nacalculatie 2018 incl. bronnenrevisie
Naar aanleiding van de bronnenrevisie van het CBS is het Nederlandse BNI opwaarts bijgesteld. Voor 2019 leidt dit via de jaarlijkse nacalculatie van de EU-afdrachten tot een extra BNI-afdracht van EUR 318 miljoen onder artikel 3.10 «overige ontvangsten», Eerder is hiervoor in de begroting een reservering getroffen. Deze nacalculatie over 2018 is nader toegelicht in de kamerbrief van 1 februari 2019.
2. DAB 6 2018: BNI effect herziening invoerrechten
De raming van het effect van de Spring Forecast 2018 op de invoerrechten van 2018 is op basis van nieuwe cijfers naar beneden bijgesteld. Een daling van de ontvangst van invoerrechten door de Europese begroting moet gecompenseerd worden door hogere BNI-afdrachten door de lidstaten. Voor Nederland leidt dit tot een toename van de afdracht met EUR 13 miljoen. Door de late aanname van de 6e aanvullende begroting 2018 is dat effect naar 2019 doorgeschoven en wordt deze geboekt onder art 3.10
Beleidsartikel 4
Beleidsartikel 4 Consulaire dienstverlening en uitdragen Nederlandse waarden Bedragen in EUR 1.000 |
Stand ontwerp begroting 2019 |
Mutaties via amendement 2019 |
Vastgestelde begroting 2019 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2019 |
Stand 1e suppletoire begroting 2019 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2020 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2021 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2022 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3)=(1+2) |
(4) |
(5)=(3+4) |
|||||||
Verplichtingen |
51.762 |
0 |
51.762 |
15.793 |
67.555 |
7.433 |
5.348 |
5.048 |
5.048 |
||
Uitgaven: |
|||||||||||
Programma-uitgaven totaal |
50.306 |
0 |
50.306 |
18.892 |
69.198 |
5.172 |
1.557 |
1.457 |
1.457 |
||
waarvan juridisch verplicht |
53% |
80% |
|||||||||
4.1 |
Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland |
13.945 |
0 |
13.945 |
3.367 |
17.312 |
– 1.483 |
– 4.288 |
– 4.288 |
– 4.288 |
|
0 |
|||||||||||
Subsidies |
|||||||||||
Gedetineerdenbegeleiding |
1.900 |
1.900 |
0 |
1.900 |
|||||||
Opdrachten |
|||||||||||
Consulaire bijstand |
259 |
259 |
150 |
409 |
150 |
150 |
150 |
150 |
|||
Gedetineerdenbegeleiding |
200 |
200 |
0 |
200 |
|||||||
Reisdocumenten en verkiezingen |
4.320 |
4.320 |
– 1.420 |
2.900 |
– 1.770 |
– 1.770 |
– 1.770 |
– 1.770 |
|||
Consulaire opleidingen |
400 |
400 |
0 |
400 |
|||||||
Consulaire informatiesystemen |
6.866 |
6.866 |
137 |
7.003 |
137 |
137 |
137 |
137 |
|||
Loket buitenland |
3.500 |
3.500 |
|||||||||
Overig |
– 2.805 |
– 2.805 |
– 2.805 |
||||||||
Bijdrage aan agentschappen |
|||||||||||
Loket buitenland |
1.000 |
1.000 |
|||||||||
4.2 |
Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren |
9.049 |
9.049 |
11.742 |
20.791 |
5.722 |
4.862 |
4.762 |
4.762 |
||
Opdrachten |
|||||||||||
Visumverlening |
1.100 |
1.100 |
1.800 |
2.900 |
1.850 |
1.950 |
1.950 |
1.950 |
|||
Ambtsberichtenonderzoek |
150 |
150 |
0 |
150 |
|||||||
Legalisatie en verificatie |
80 |
80 |
0 |
80 |
|||||||
Consulaire informatiesystemen |
6.856 |
6.856 |
7.730 |
14.586 |
3.535 |
3.375 |
3.275 |
3.275 |
|||
Informatie Ondersteunend Beslissen |
1.875 |
1.875 |
|||||||||
Overig |
– 800 |
– 800 |
– 800 |
||||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
|||||||||||
Asiel en migratie |
863 |
863 |
337 |
1.200 |
337 |
337 |
337 |
337 |
|||
4.3 |
Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur |
7.706 |
0 |
7.706 |
1.000 |
8.706 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Subsidies |
|||||||||||
Internationaal Cultuurbeleid |
7.706 |
0 |
7.706 |
1.000 |
8.706 |
||||||
4.4 |
Uitdragen Nederlandse waarden en belangen |
19.606 |
0 |
19.606 |
2.783 |
22.389 |
933 |
983 |
983 |
983 |
|
Subsidies |
|||||||||||
Instituut Clingendael |
800 |
800 |
0 |
800 |
|||||||
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid |
4.124 |
4.124 |
1.353 |
5.477 |
3 |
3 |
3 |
3 |
|||
Opdrachten |
|||||||||||
Onderzoeksprogramma's |
1.620 |
1.620 |
0 |
1.620 |
|||||||
Bezoeken hoogwaardigheidsbekleders en uitgaven Corps Diplomatique en internationale Organisaties |
3.000 |
3.000 |
0 |
3.000 |
|||||||
waarvan kosten Koninklijk Huis o.a. Staatsbezoeken |
2.000 |
2.000 |
0 |
2.000 |
|||||||
Adviesraad Internationale vraagstukken |
525 |
525 |
0 |
525 |
|||||||
landenprogramma's algemene voorlichting en kleine programma's |
2.500 |
2.500 |
530 |
3.030 |
30 |
30 |
30 |
30 |
|||
Verkeersnotificaties |
0 |
0 |
400 |
400 |
400 |
400 |
400 |
400 |
|||
Chinastrategie |
250 |
250 |
500 |
550 |
550 |
550 |
|||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
|||||||||||
Landenprogramma's algemene voorlichting en kleine programma's |
6.517 |
6.517 |
0 |
6.517 |
|||||||
Europese bewustwording |
520 |
520 |
250 |
770 |
|||||||
Ontvangsten |
47.890 |
47.890 |
3.859 |
51.749 |
1.984 |
1.984 |
1.984 |
1.984 |
|||
4.10 |
Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland |
9.500 |
9.500 |
0 |
9.500 |
||||||
4.20 |
Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen |
37.500 |
37.500 |
3.875 |
41.375 |
2.000 |
2.000 |
2.000 |
2.000 |
||
4.40 |
Doorberekening Defensie diversen |
890 |
890 |
– 16 |
874 |
– 16 |
– 16 |
– 16 |
– 16 |
||
4.41 |
Ontvangsten verkeersnotificaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
Verplichtingen
De ambitie in het regeerakkoord om een one-stop shop (loket buitenland) voor Nederlanders woonachtig in het buitenland op te zetten wordt verder ontwikkeld in 2019. Daarvoor is dit jaar EUR 4,5 miljoen gebudgetteerd van de intensiveringsmiddelen uit het Regeerakkoord voor het postennet.
Overeenkomstig het bedrag aan mutaties bij de uitgaven 2019 worden ook nieuwe verplichtingen aangegaan voor de versnelling van de digitaliseringsagenda consulair, vervoerskosten in het kader van het visumproces, ICT kosten (extra licenties software) en stickerkosten, beide het gevolg van toename visumaanvragen.
Uitgaven
Artikel 4.1
De mutaties in de uitgaven voor consulaire dienstverlening zijn te splitsen in een structurele bijdrage voor de bestrijding van huwelijksdwang, een structurele bijdrage voor loket buitenland (one-stop shop) en een tijdelijke verlaging van de uitgaven van reisdocumenten door de paspoortdip van 2019 t/m 2023 door de overgang van een 5-jarig naar 10-jarig paspoort.
Zoals opgenomen in het Regeerakkoord zijn er middelen beschikbaar gesteld om te komen tot één loket buitenland (one-stop shop) voor dienstverlening aan Nederlanders woonachtig in het buitenland. De hiervoor beschikbaar gestelde middelen zijn het afgelopen jaar structureel toegevoegd aan de apparaatsbegroting van Buitenlandse Zaken. Omdat de uitgaven voor consulaire dienstverlening binnen beleidsartikel 4 Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland staan opgenomen, wordt het beschikbare bedrag voor 2019 (EUR 4,5 miljoen) overgeheveld naar beleidsartikel 4. Jaarlijks vindt de overheveling plaats van de middelen voor het loket op basis van de verwachte inzet.
Artikel 4.2
De mutaties op dit artikel zijn onder meer een gevolg van de autonome groei van visa, waardoor de uitgaven van de dienstverlening structureel toenemen, zoals ICT kosten, vervoerskosten visumproces en aankoop stickers.
De modernisering van de consulaire diplomatie zal in 2019 en 2020 intensiveren om de digitaliseringsagenda conform planning en budget uit te voeren.
De verplichte Nederlandse bijdrage aan internationale organisaties op het gebied van asiel en migratie nemen structureel licht toe.
Artikel 4.4
De mutaties op artikel 4.4 voor het uitdragen van Nederlandse waarden en belangen zijn divers, waaronder de kosten voor de Chinastrategie en verkeersnotificaties. De uitgaven voor notificaties zijn een vergoeding aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) voor het genereren van begane verkeersovertredingen door medewerkers van Corps Diplomatique en Internationale organisaties.
Ontvangsten
Artikel 4.20
De consulaire dienstverlening aan vreemdelingen is sinds 2014 toegenomen. Naar verwachting zullen de visumaanvragen nog enigszins stijgen. Daarom is de raming van de ontvangsten structureel met EUR 2 miljoen naar boven bijgesteld. Voor de kosten van de Informatie Ondersteunend Beslissen software ontvangt de Directie consulaire dienstverlening in 2.019 EUR 1,875 miljoen subsidie uit het ISF (Internal Security Fund) van de Europese Commissie.
Artikel 5
Niet-beleidsartikel 5 Geheim Bedragen in EUR 1.000 |
Stand ontwerp begroting 2019 |
Mutaties via amendement 2019 |
Vastgestelde begroting 2019 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2019 |
Stand 1e suppletoire begroting 2019 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2020 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2021 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2022 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3)=(1+2) |
(4) |
(5)=(3+4) |
||||||
Verplichtingen |
0 |
0 |
0 |
|||||||
Uitgaven |
0 |
0 |
0 |
Verplichtingen en uitgaven
Geen toelichting
Artikel 6
Niet-beleidsartikel 6 Nog onverdeeld Bedragen in EUR 1.000 |
Stand ontwerp begroting 2019 |
Mutaties via Amendement 2019 |
Vastgestelde begroting 2019 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2019 |
Stand 1e suppletoire begroting 2019 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2020 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2021 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2022 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3)=(1+2) |
(4) |
(5)=(3+4) |
||||||
Verplichtingen |
25.868 |
0 |
25.868 |
– 24.489 |
1.379 |
– 35.614 |
– 48.365 |
– 44.491 |
– 42.947 |
|
Uitgaven: |
||||||||||
Uitgaven totaal |
25.868 |
0 |
25.868 |
– 24.489 |
1.379 |
– 35.614 |
– 48.365 |
– 44.491 |
– 42.947 |
|
6.1 |
Nog onverdeeld (HGIS) |
25.868 |
0 |
25.868 |
– 24.489 |
1.379 |
– 35.614 |
– 48.365 |
– 44.491 |
– 42.947 |
Uitgaven en verplichtingen:
Artikel 6.1:
Het budget voor het artikel -Nog onverdeeld- heeft betrekking op de HGIS en dit neemt structureel af. De reeks binnen dit artikel is met name bedoeld om jaarlijks de loon- en prijsbijstelling te kunnen uitkeren en incidentele initiatieven of tegenvallers mee te dekken. De mutatie betreft het saldo van bijstellingen op grond van aanpassing van BNI- en bbp-ramingen door het CPB, verwerking van de HGIS-eindejaarsmarge 2018, het verwerken van de loon- en prijsbijstellingen binnen de HGIS en overboekingen naar diverse begrotingen zoals binnen de HGIS is overeengekomen. Binnen de HGIS is budget vrijgemaakt voor een aantal uitvoeringsknelpunten en nieuwe initiatieven die met name liggen op het terrein van het gastlandbeleid (EMA, Kosovo tribunaal en renovatie Vredespaleis), extra inzet ter ondersteuning van de Chinastrategie en een aantal internationale bijeenkomsten in Nederland zoals de Global Entrepeneurs Summit en aantal conferenties georganiseerd door IenW.
Artikel 7
Niet-beleidsartikel 7 Apparaat Bedragen in EUR 1.000 |
Stand ontwerp begroting 2019 |
Mutaties via amendement 2019 |
Vastgestelde begroting 2019 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2019 |
Stand 1e suppletoire begroting 2019 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2020 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2021 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2022 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3)=(1+2) |
(4) |
(5)=(3+4) |
||||||
Verplichtingen |
763.776 |
763.776 |
55.119 |
818.895 |
43.161 |
29.589 |
29.623 |
31.183 |
||
Uitgaven |
740.740 |
740.740 |
75.155 |
815.895 |
60.199 |
46.309 |
46.343 |
46.343 |
||
7.1.1 |
Personeel |
510.711 |
510.711 |
21.261 |
531.972 |
17.900 |
29.500 |
29.500 |
29.500 |
|
waarvan eigen personeel |
500.711 |
500.711 |
21.261 |
521.972 |
17.900 |
29.500 |
29.500 |
29.500 |
||
waarvan Inhuur extern |
10.000 |
10.000 |
0 |
10.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
waarvan overige personele uitgaven |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
7.1.2 |
Materieel |
230.029 |
230.029 |
53.894 |
283.923 |
42.299 |
16.809 |
16.843 |
16.843 |
|
waarvan ICT |
45.000 |
45.000 |
17.813 |
62.813 |
15.000 |
15.000 |
15.000 |
15.000 |
||
waarvan bijdragen aan SSO's |
63.891 |
63.891 |
1.109 |
65.000 |
1.500 |
1.500 |
1.500 |
1.500 |
||
waarvan overige materieel |
121.138 |
121.138 |
34.972 |
156.110 |
25.799 |
309 |
343 |
343 |
||
7.2 |
Koersverschillen |
pm |
pm |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten |
26.450 |
26.450 |
20.000 |
46.450 |
15.000 |
0 |
0 |
0 |
||
7.10 |
Diverse ontvangsten |
26.450 |
26.450 |
20.000 |
46.450 |
15.000 |
0 |
0 |
0 |
|
7.11 |
Koersverschillen |
pm |
pm |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt in lijn gebracht met het uitgavenkader als gevolg van de hieronder geschetste mutaties.
Uitgaven
Het apparaatsbudget bestaat uit personele en materiele uitgaven. In 2019 stijgt het budget hiervoor met EUR 75 miljoen. Ook in latere jaren neemt het budget toe. Deze stijging kent een aantal oorzaken:
Personeel
Via de eindejaarsmarge 2018 wordt budget toegevoegd aan de begroting voor 2019. Het betreft specifieke personeelsuitgaven die eind 2018 niet meer konden worden verwerkt. Dit heeft begin 2019 plaatsgevonden. Daarnaast neemt het budget toe als gevolg van de reguliere loonontwikkeling. Hierdoor worden de salarissen en hieraan gerelateerde uitgaven van het BZ-personeel bijgesteld. Dit wordt vanuit de HGIS -nog onverdeeld- gefinancierd. Het betreft een structurele reeks. Ten slotte stijgt het budget vanwege de implementatie van de onlangs gepresenteerde Chinastrategie. Hiervoor worden extra fte’s ingezet. Vanuit de HGIS is hiervoor budget beschikbaar gesteld.
Materieel
Het materiele budget neemt toe als gevolg van de inzet van de eindejaarsmarge uit 2018 op reguliere apparaatsuitgaven voor bedrijfsvoering, huisvesting buitenland, ICT en facilitaire kosten. Ook wordt vanuit de HGIS-prijsbijstelling toegekend om inflatie gerelateerde kosten te kunnen opvangen. Verder wordt het budget voor 2019 en 2020 verhoogd vanuit de extra ontvangsten die geraamd worden. Het gaat daarbij om verwachte verkopen van onroerend goed van EUR 20 miljoen in 2019 en EUR 15 miljoen in 2020. Deze middelen worden geherinvesteerd om de huisvestingsportefeuille in het buitenland te rationaliseren, te moderniseren en te verduurzamen.
Ten slotte wordt – zoals in de toelichting bij artikel 4 is toegelicht – in 2.019 EUR 4,5 miljoen overgeheveld naar het beleidsartikel consulaire dienstverlening (artikel 4).
Ontvangsten
De raming op de apparaatsontvangsten wordt naar boven bijgesteld. Er wordt naar verwachting EUR 20 miljoen in 2019 en EUR 15 miljoen in 2020 meer ontvangen uit de verkoop van vastgoed in het buitenland. Met deze middelen worden de investeringen gedekt voor de modernisering en rationalisering van de huisvestingsportefeuille.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35210-V-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.