35 205 Wijziging van de Wet belastingen op milieugrondslag (Wet vliegbelasting)

Nr. 14 AMENDEMENT VAN HET LID STOFFER

Ontvangen 11 maart 2020

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

I

In artikel I, onderdeel B, artikel 72, vervalt onderdeel d en vervalt onder vervanging van de puntkomma aan het slot van onderdeel g door een punt onderdeel h.

II

In artikel I, onderdeel B, komt artikel 73, eerste lid, te luiden:

  • 1. Onder de naam vliegbelasting wordt een belasting geheven ter zake van het vertrek van een passagier met een vliegtuig vanaf een in Nederland gelegen luchthaven.

III

In artikel I, onderdeel B, komt artikel 75 te luiden:

Artikel 75

De belasting wordt berekend over het aantal passagiers dat met een vliegtuig vertrekt van de luchthaven.

IV

In artikel I, onderdeel B, komt artikel 76 te luiden:

Artikel 76

De belasting wordt verschuldigd op het tijdstip waarop de passagier met een vliegtuig vertrekt.

V

In artikel I, onderdeel B, wordt artikel 77 als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid komt te luiden:

  • 1. Het tarief bedraagt € 7,000 per passagier.

2. Het tweede lid vervalt.

VI

In artikel I, onderdeel B, komt artikel 79, tweede lid, te luiden:

  • 2. De luchtvaartmaatschappij is gehouden tot betaling van de vliegbelasting die de exploitant van de luchthaven bij haar in rekening brengt, voor zover deze belasting door de exploitant van de luchthaven is verschuldigd ter zake van het vertrek van passagiers met een vliegtuig van die luchtvaartmaatschappij.

Toelichting

Dit amendement regelt dat voor vrachtvervoer per vliegtuig geen belasting wordt geheven. De gevolgen van een vliegbelasting op vrachtverkeer kunnen groot zijn, bijvoorbeeld voor (kleine) vliegvelden in grensregio’s, voor bedrijven en voor de werkgelegenheid.

Bij de vliegbelasting 2008/2009 is er bewust voor gekozen om het vrachtvervoer per vliegtuig niet te belasten. Uit onderzoek is destijds gebleken dat het vrachtvervoer sterk geraakt zou kunnen worden door een dergelijke belasting, en dat luchtvrachtstromen eenvoudig verlegd kunnen worden naar buitenlandse luchthavens.

De opbrengst van een belasting op vrachtvervoer wordt geraamd op 11 miljoen. De negatieve (financiële) gevolgen voor bijvoorbeeld bedrijven, voor (kleine) vliegvelden en voor de werkgelegenheid kunnen volgens de indiener veel groter uitvallen. Daarom is het volgens de indiener op dit moment niet verstandig een belasting op vrachtvervoer per vliegtuig in te voeren.

Stoffer

Naar boven