35 117 Wijziging van de Wet op het financieel toezicht en enige andere wetten op het terrein van de financiële markten (Wijzigingswet financiële markten 2019)

Nr. 5 VERSLAG

Vastgesteld 14 februari 2019

De vaste commissie voor Financiën, belast met het voorbereidend onderzoek van bovenstaand wetsvoorstel, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen van haar bevindingen.

Onder het voorbehoud dat de regering de vragen en opmerkingen in dit verslag afdoende zal beantwoorden, acht de commissie hiermee de openbare behandeling van het voorstel van wet voldoende voorbereid.

De voorzitter van de commissie, Anne Mulder

De adjunct-griffier van de commissie, Boon

INLEIDING

De leden van de VVD-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het voorliggende wetsvoorstel. Zij hebben hierover slechts enkele vragen.

De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van onderhavig wetsvoorstel. Zij hebben nog een enkele vraag.

De leden van de D66-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de Wijzigingswet financiële markten 2019. Zij begrijpen dat beperkte uitwisseling van gegevens nodig is tussen de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en het Bureau Financieel Toezicht (BFT) zodat deze instanties effectief toezicht kunnen houden. Zij hebben ook kennisgenomen van het positieve advies van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) op dit punt. De leden van de D66-fractie hebben nadere vragen over het aantal reacties naar aanleiding van de internetconsultatie.

De leden van de SP-fractie hebben enkele vragen over het wetsvoorstel.

I. ALGEMEEN

§ 1. Inleiding

§ 2. Informatieverstrekking BFT aan AFM in het kader van de Wta

De leden van de VVD-fractie zijn een groot voorstander van betere informatie-uitwisseling tussen het BFT en de AFM. Deze leden vernemen echter dat de problemen met informatie-uitwisseling tussen overheidsorganisaties over dit onderwerp veel breder leven. Daarnaast zouden financiële instellingen de effectiviteit aanzienlijk kunnen vergroten als zij onderling meer gegevens konden uitwisselen. Kan de regering toelichten hoe het genoemde geheimhoudingsregime van de Wet ter voorkoming van witwassen en het financieren van terrorisme (Wwft) is ingericht, hoe de AVG daarop van invloed is en in hoeverre daar in nationale wetgeving generieke ontheffingen van kunnen worden verleend? De leden van de VVD-fractie zijn van mening dat de betrokken overheidsinstanties in ieder geval vrijelijk informatie met elkaar zouden moeten kunnen uitwisselen.

De leden van de CDA-fractie ondersteunen de wijziging die mogelijk maakt dat het BFT informatie verstrekt aan de AFM. Deze leden vragen naar de waarborgen rond deze informatieverstrekking. Hoe wordt voorkomen dat gegevens worden gedeeld die buiten de reikwijdte van dit wetsvoorstel vallen?

De leden van de SP-fractie vragen of de privacy van gewone klanten genoeg gewaarborgd wordt, en wie er in de praktijk zal toetsen of de gedeelde gegevens tussen AFM en BFT doelmatig zijn. Deze leden vragen of het samenwerkingsprotocol tussen BFT en AFM openbaar zal worden gemaakt.

De leden van de SP-fractie vragen de regering hoe deze wetswijziging van invloed zal zijn op de controles op (systeem)banken door accountants. Deze leden zien vaak bij witwaspraktijken dat de ene afdeling van een bank niet weet wat de andere afdeling doet, waardoor het stelsel niet adequaat is maar geen enkele persoon daarvoor verantwoordelijk kan worden gehouden, en deze leden vragen om toelichting over hoe deze wetswijziging eraan zal bijdragen dat externe accountants de complexiteit van dit soort organisaties beter kunnen doorgronden.

§ 3. Wijziging van de Wet op het accountantsberoep

De leden van de VVD-fractie begrijpen uit deze paragraaf en uit de artikelsgewijze toelichting dat er «in beginsel» geen ministeriële verantwoordelijkheid bestaat voor autonome taken van de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA). Zij vragen daarop een toelichting. De Minister van Financiën heeft onveranderd de mogelijkheid besluiten te vernietigen en het komt deze leden voor dat hij daarop ook door het parlement kan worden aangesproken.

De leden van de VVD-fractie merken terzijde op dat de afkorting Wab op korte termijn ook gebruikt zal gaan worden voor de Wet arbeidsmarkt in balans. Zij geven de regering in overweging een van beide afkortingen te wijzigen. De Wet op het accountantsberoep zou dan bijvoorbeeld kunnen worden aangeduid met Wacco.

§ 4. Regeldruk

§ 5. Consultatie

De leden van de D66-fractie lezen dat er zes reacties zijn geweest naar aanleiding van de internetconsultatie. Beschouwt de regering de internetconsultatieronde daarmee als succesvol? Ziet de regering mogelijkheden om, conform het rapport van de Commissie-Remkes, de dialoog met burgers via de internetconsultatie te verbeteren en de bekendheid van internetconsultaties te vergroten?

De leden van de SP-fractie vragen wat de strekking was van de niet-openbare reactie van de particulier op dit wetsvoorstel, en in hoeverre dit invloed heeft gehad op de wet.

a. Informatieverstrekking BFT aan de AFM in het kader van de Wta

b. Artikel 3:288aa Wft

II. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

BIJLAGE Advies Autoriteit Persoonsgegevens

Naar boven