Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 35095-XII nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 35095-XII nr. 2 |
Wetsartikelen 1 en 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2018 wijzigingen aan te brengen in:
1. De departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
2. De begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
INHOUDSOPGAVE
1. |
Leeswijzer |
2 |
2. |
Het beleid |
2 |
2.1 |
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties |
2 |
2.2 |
De beleidsartikelen |
4 |
2.3 |
De niet-beleidsartikelen |
19 |
2.4 |
De agentschappen |
21 |
Algemeen
De opzet en structuur van de onderliggende begroting voor Hoofdstuk XII is gebaseerd op de rijksbegrotingsvoorschriften van het Ministerie van Financiën. In de Rijksbegrotingsvoorschriften 2018 zijn onderstaande uniforme ondergrenzen opgenomen, welke worden gehanteerd bij het toelichten van begrotingsmutaties op het niveau van artikelonderdeel.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
< 50 |
1 |
2 |
=> 50 en < 200 |
2 |
4 |
=> 200 < 1.000 |
5 |
10 |
=> 1.000 |
10 |
20 |
Opbouw
Dit wetsvoorstel kent een opbouw waarbij afhankelijk van de informatievraag- en behoefte verder kan worden ingezoomd. Deze verdiepingsslag is als volgt opgebouwd:
1. In de begroting(wet)staat zijn de wijzigingen op de begrotingsstaat van het jaar 2018 voor de begroting van Infrastructuur en Waterstaat (XII) opgenomen. Deze dient ter autorisatie van de mutaties die op artikelniveau in de verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen worden voorgesteld bij deze Tweede suppletoire begroting.
2. In het overzicht in paragraaf 2.1 zijn de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties opgenomen, die op hoofdlijnen inzicht verstrekt in de belangrijkste budgettaire voorstellen die leiden tot wijzing van de begroting 2018 (Kamerstukken II, 2017–2018, 34 775 XII, nr. 1). Hiermee kan snel een indruk worden verkregen van de inhoud van dit wetsvoorstel.
3. In de artikelsgewijze toelichting (paragraaf 2.2 beleidsartikelen en paragraaf 2.3 niet-beleidsartikelen) zijn in de tabellen budgettaire gevolgen van beleid de mutaties in de Tweede suppletoire begroting 2018 uitgesplitst in miljoenennota- en najaarsnotamutaties. De miljoenennotamutaties zijn reeds in de, aan uw Kamer voorgelegde, Ontwerpbegroting 2019 (Kamerstukken II, 2018–2019, 35 000 XII, nr. 1) toegelicht. De begrotingsmutaties van de najaarsnota worden toegelicht op basis van bovengenoemde staffel en/of beleidsmatig relevant.
4. In de paragraaf agentschappen (zie paragraaf 2.4) staan de aanpassingen in de exploitatie- en kasstroomoverzichten van de agentschappen waarbij sprake is van cumulatieve mutaties (in totaal) groter dan 5% van de oorspronkelijk vastgestelde begroting of cumulatieve mutaties (in totaal) groter dan € 20 miljoen ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting.
Inboeking onderuitputting
In het voorjaar van 2018 zijn er extra middelen vrijgemaakt voor onder andere het gasbesluit, de inrichting van LNV en de Brexit-voorbereiding. Hiervoor is dekking gevonden in de structurele onderuitputting op de verschillende departementale begrotingen. Op de beleidsbegroting van IenW is een structurele onderuitputting van € 20 miljoen oplopend naar € 23 miljoen vanaf 2021 ingeboekt in afwachting van concrete invulling. In de loop van het jaar wordt deze concreet ingevuld met onderuitputting waarvan bij aanvang van het jaar nog niet bekend is waar deze precies optreedt.
De onderstaande tabel geeft de belangrijkste wijzigingen in de uitgaven en inkomsten aan ten opzichte van de Miljoenennota 2019. Een meer gedetailleerd overzicht van de mutaties per artikel is te vinden bij de budgettaire gevolgen van beleid in paragraaf 2.2 (de beleidsartikelen) en 2.3 (de niet-beleidsartikelen).
Artikel |
Uitgaven |
Ontvangsten |
|
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2018 |
8.357.500 |
247.500 |
|
Stand 1e suppletoire begroting 2018 |
9.038.900 |
33.100 |
|
Mutaties Miljoenennota 2019 (uitkomst 2018) |
– 734.200 |
– 2.500 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
– 89.000 |
||
1. Interdepartementale Overboekingen |
|||
– Waarvan uit het Infrastructuurfonds |
26 |
– 55.900 |
|
– Waarvan uit het Deltafonds |
26 |
3.900 |
|
– Waarvan uit het Hoofdstuk XII |
div. |
– 33.000 |
|
– 4.000 |
– 500 |
||
2. Diversen |
|||
Stand 2e suppletoire begroting 2018 |
8.215.700 |
30.100 |
Toelichting
1. interdepartementale overboekingen
Dit betreft diverse interdepartementale overboekingen naar het Provincie-, Gemeente- en het BTW-compensatiefonds voor onder andere het project aansluiting A6 Lelystad Airport (€ 14,1 miljoen), het project Extra Sneltrein Groningen-Leeuwarden (€ 31,8 miljoen) en het project Rotterdamse Baan (€ 8 miljoen) vanuit het Infrastructuurfonds en een ontvangst (€ 3,5 miljoen) voor Cyber Security ten behoeve van het Security Operation Center van RWS op het Deltafonds. Vanuit Hoofdstuk XII bestaan de interdepartementale overboekingen voornamelijk uit een bijdrage geleverd aan het Provincie-, Gemeente- en het BTW-compensatiefonds voor diverse saneringsopgaves (€ 13,6 miljoen), binnenstedelijke knelpunten in relatie tot het Nationale Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) 2018 (€ 9,5 miljoen) en de Green Deal Zero-emissie Stadslogistiek (€ 3,6 miljoen).
In de tabellen budgettaire gevolgen van beleid zijn de mutaties in de Tweede suppletoire begroting 2018 uitgesplitst in miljoenennota- en najaarsnotamutaties. De miljoenennotamutaties zijn reeds in de, aan uw Kamer voorgelegde, Ontwerpbegroting 2019 (Kamerstukken II, 2018–2019, 35 000 XII, nr. 1) toegelicht. De najaarsnotamutaties worden onder de tabellen op het niveau van het artikelonderdeel toegelicht. Dit rekening houdend met de normering zoals eerder met uw Kamer is gedeeld.
Artikel 11 Integraal waterbeleid
11 |
Integraal waterbeleid |
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Verplichtingen |
33.076 |
36.959 |
– 2.800 |
4.879 |
39.038 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
||||||
Uitgaven |
45.789 |
52.655 |
– 3.011 |
– 1.034 |
48.610 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
84% |
93% |
||||
11.01 |
Algemeen waterbeleid |
34.677 |
39.674 |
– 2.281 |
– 879 |
36.514 |
11.01.01 |
Opdrachten |
6.556 |
10.501 |
– 2.683 |
– 1.179 |
6.639 |
– Overige opdrachten |
6.556 |
10.501 |
– 2.683 |
– 1.179 |
6.639 |
|
11.01.02 |
Subsidies |
12.632 |
14.562 |
14.562 |
||
– Overige subsidies |
1.030 |
1.240 |
1.240 |
|||
– Partners voor Water 4 (HGIS) |
11.602 |
13.322 |
13.322 |
|||
11.01.03 |
Bijdragen aan agentschappen |
15.489 |
14.561 |
402 |
300 |
15.263 |
– Waarvan bijdrage aan KNMI |
460 |
410 |
12 |
300 |
722 |
|
– Waarvan bijdrage aan RWS |
15.029 |
14.151 |
390 |
14.541 |
||
11.01.04 |
Bijdragen aan medeoverheden |
50 |
50 |
|||
– Overige bijdragen aan medeoverheden |
50 |
50 |
||||
11.02 |
Waterveiligheid |
3.011 |
2.921 |
– 68 |
– 150 |
2.703 |
11.02.01 |
Opdrachten |
3.011 |
2.921 |
– 68 |
– 150 |
2.703 |
– Overige opdrachten |
3.011 |
2.921 |
– 68 |
– 150 |
2.703 |
|
11.03 |
Grote oppervlaktewateren |
2.054 |
3.385 |
– 671 |
– 5 |
2.709 |
11.03.01 |
Opdrachten |
2.054 |
3.385 |
– 671 |
– 5 |
2.709 |
11.04 |
Waterkwaliteit |
6.047 |
6.675 |
9 |
0 |
6.684 |
11.04.01 |
Opdrachten |
4.227 |
4.434 |
9 |
– 141 |
4.302 |
11.04.02 |
Subsidies |
400 |
436 |
436 |
||
– Overige subsidies |
400 |
436 |
436 |
|||
11.04.04 |
Bijdragen aan medeoverheden |
325 |
325 |
325 |
||
– Overige bijdragen aan medeoverheden |
325 |
325 |
325 |
|||
11.04.05 |
Bijdragen aan (inter-)nationale organisaties |
1.095 |
1.480 |
141 |
1.621 |
|
– Overige bijdragen aan (inter-)nationale organisaties |
1.095 |
1.480 |
141 |
1.621 |
||
Ontvangsten |
278 |
319 |
597 |
Verplichtingen
De verhoging van het verplichtingenbudget met per saldo € 4,9 miljoen wordt met name veroorzaakt door de Blue deal HGIS van € 5,7 miljoen. Voor de Blue deal HGIS wordt eind 2018 in samenwerking met het Ministerie van Buitenlandse Zaken een meerjarenverplichting aangegaan voor de uitvoering van een meerjarenprogramma door de Unie van Waterschappen over de periode 2018 tot en met 2022. Hiervoor wordt verplichtingenbudget uit 2019 tot en met 2022 naar voren gehaald. Daarentegen staat een verlaging van het verplichtingenbudget door de meevaller op de eindafrekening van het project icoon Afsluitdijk van € 0,8 miljoen.
Uitgaven
11.01 Algemeen Waterbeleid
Overige opdrachten
De verlaging van het kasbudget wordt met name veroorzaakt door de meevaller op de eindafrekening van het project icoon Afsluitdijk van € 0,8 miljoen. De vrijvallende middelen worden ingezet voor het bodemsaneringsproject Rotterdam. Ook de vertraging bij het Europese onderzoeksprogramma Eranet for Climate Services zorgt voor een verlaging van het benodigd kasbudget (€ 0,3 miljoen). Vertraging is ontstaat doordat de projecten later zijn gestart dan voorzien door o.a. problemen met buitenlandse financiers.
Artikel 13 Bodem en Ondergrond
13 |
Ruimtelijke ontwikkeling |
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Verplichtingen |
57.228 |
52.218 |
25.349 |
– 15.914 |
61.653 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
||||||
Uitgaven |
53.840 |
41.797 |
– 2.751 |
– 16.035 |
23.011 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
85% |
100% |
||||
13.03 |
Gebiedsontwikkeling |
90 |
0 |
0 |
||
13.03.01 |
Opdrachten |
30 |
0 |
0 |
||
– Overige opdrachten |
30 |
0 |
0 |
|||
13.03.02 |
Subsidies |
60 |
0 |
0 |
||
– Overige subsidies |
60 |
0 |
0 |
|||
13.03.03 |
Bijdragen aan agentschappen |
0 |
0 |
0 |
||
– Overige bijdragen aan agentschappen |
0 |
0 |
0 |
|||
13.03.04 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
0 |
0 |
||
– Overige bijdragen aan medeoverheden |
0 |
0 |
0 |
|||
13.04 |
Ruimtegebruik bodem |
46.950 |
34.897 |
– 2.817 |
– 13.392 |
18.688 |
13.04.01 |
Opdrachten |
4.740 |
9.949 |
– 2.635 |
– 870 |
6.444 |
– Overige opdrachten |
2.505 |
4.675 |
129 |
– 429 |
4.375 |
|
– Bodem en STRONG |
2.235 |
5.274 |
– 2.764 |
– 441 |
2.069 |
|
13.04.02 |
Subsidies |
13.707 |
15.119 |
– 6.508 |
– 1.309 |
7.302 |
– Bedrijvenregeling |
8.684 |
8.684 |
– 6.508 |
135 |
2.311 |
|
– Subsidie Caribisch Nederland |
5.023 |
6.435 |
– 1.444 |
4.991 |
||
13.04.03 |
Bijdragen aan agentschappen |
2.623 |
3.501 |
68 |
3.569 |
|
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS |
2.623 |
3.501 |
68 |
3.569 |
||
13.04.04 |
Bijdragen aan medeoverheden |
25.880 |
6.328 |
6.258 |
– 11.213 |
1.373 |
– Meerjarenprogramma Bodem |
25.880 |
6.184 |
6.258 |
– 11.069 |
1.373 |
|
– Overige bijdragen aan medeoverheden |
0 |
144 |
– 144 |
0 |
||
13.05 |
Eenvoudig Beter |
6.800 |
6.900 |
66 |
– 2.643 |
4.323 |
13.05.01 |
Opdrachten |
3.400 |
3.500 |
– 22 |
– 2.643 |
835 |
– Overige opdrachten |
3.400 |
3.500 |
– 22 |
– 2.643 |
835 |
|
13.05.02 |
Subsidies |
0 |
0 |
0 |
||
– Stimulatieregeling implementatie Omgevingswet |
0 |
0 |
0 |
|||
13.05.03 |
Bijdragen aan agentschappen |
3.400 |
3.400 |
88 |
3.488 |
|
– Waarvan bijdrage aan RWS |
3.400 |
3.400 |
88 |
3.488 |
||
Ontvangsten |
8.824 |
2.950 |
– 2.950 |
0 |
Verplichtingen
De verlaging van het verplichtingenbudget komt met name door diverse bodemsaneringsprojecten. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat draagt via het Gemeentefonds bij aan de volgende bodemsaneringsopgaven: gebiedsgerichte aanpak in het havengebied Rotterdam, de petroleumhaven in Amsterdam, het vetgasterrein in Amersfoort en de sanering van verontreinigde bodem in Dordrecht. Dit jaar gaat het om een bedrag van € 13,6 miljoen. Tevens komt de verlaging van het verplichtingenbudget door de Inspectieview Milieu waarbij de structurele beheerkosten van € 1,1 miljoen nu in beeld zijn. Tot slot komt de verlaging van het verplichtingenbudget voornamelijk door een opdrachtverstrekking aan het RIVM met betrekking tot het onderwerp normen en instrumentarium bodem en een opdrachtverstrekking aan NEN voor ondersteuning ten aanzien van normdocumenten met betrekking tot regelgeving (€ 0,5 miljoen).
Uitgaven
13.04 Ruimtegebruik bodem
Subsidies Caribisch Nederland
De verlaging van het subsidiebudget met € 1,4 miljoen wordt veroorzaakt door een overboeking binnen artikelonderdeel van Subsidies Caribisch Nederland naar Meerjarenprogramma Bodem.
Meerjarenprogramma Bodem
De verlaging van het kasbudget op het artikelonderdeel Ruimtelijk bodem komt met name door de bij de verplichtingen toegelichte bodemsaneringsprojecten (€ 13,6 miljoen). Daarentegen wordt het kasbudget verhoogd door een meevaller op de eindafrekening van het project icoon Afsluitdijk (€ 0,8 miljoen) en door een bijdrage voor Eranet vanaf artikel 11 (€ 0,3 miljoen).
13.05 Eenvoudig Beter
Overige opdrachten
De verlaging van het kasbudget op het artikelonderdeel Eenvoudig Beter wordt veroorzaakt door de vertraging bij de implementatie van de omgevingswet. Deze middelen (€ 2,6 miljoen) worden voornamelijk ingezet voor een bijdrage aan ILT op artikel 24 ten behoeve van met name de tariefverhoging 2018 en voor de beheerskosten applicatie Inspectieview Milieu.
Artikel 14 Wegen en verkeersveiligheid
14 |
Wegen en verkeersveiligheid |
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenen nota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Verplichtingen |
27.319 |
30.492 |
4.343 |
5.187 |
40.022 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
||||||
Uitgaven |
36.725 |
39.808 |
3.772 |
3.602 |
47.182 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
84% |
100% |
||||
14.01 |
Netwerk |
20.575 |
23.658 |
3.430 |
3.610 |
30.698 |
14.01.01 |
Opdrachten |
15.304 |
18.387 |
834 |
– 759 |
18.462 |
– Opdrachten Wegverkeersbeleid |
1.146 |
5.026 |
– 2.150 |
– 86 |
2.790 |
|
– Beter Benutten / Programma Innovatie Mobiliteit |
10.141 |
10.994 |
250 |
1.344 |
12.588 |
|
– Overige Opdrachten |
4.017 |
2.367 |
2.734 |
– 2.017 |
3.084 |
|
14.01.02 |
Subsidies |
650 |
650 |
840 |
1.490 |
|
14.01.03 |
Bijdragen aan agentschappen |
4.621 |
4.621 |
2.596 |
7.217 |
|
14.01.04 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
3.529 |
3.529 |
||
14.02 |
Veiligheid |
16.150 |
16.150 |
342 |
– 8 |
16.484 |
14.02.01 |
Opdrachten |
6.218 |
6.218 |
– 71 |
– 916 |
5.231 |
14.02.02 |
Subsidies |
8.401 |
8.401 |
182 |
108 |
8.691 |
14.02.03 |
Bijdragen aan agentschappen |
584 |
584 |
11 |
595 |
|
14.02.05 |
Bijdragen aan internationale organisaties |
30 |
30 |
30 |
||
14.02.06 |
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s |
917 |
917 |
220 |
800 |
1.937 |
Ontvangsten |
6.782 |
6.782 |
– 2.042 |
4.740 |
Verplichtingen
De ophoging van het verplichtingenbudget bij de Tweede suppletoire begroting 2018 met € 5,2 miljoen komt met name door een overboeking vanuit het Infrastructuurfonds (€ 4,1 miljoen). De inzet van deze middelen is nader toegelicht bij de uitgaven. Daarnaast is voor het aangaan van meerjarige overeenkomsten voor kennisplatvorm tunnelveiligheid respectievelijk militaire mobiliteit verplichtingenbudget (€ 1,1 miljoen) vanuit latere jaren naar 2018 overgeheveld.
Uitgaven
14.01 Netwerk
14.01.01 Opdrachten
Overige opdrachten
Vanuit de Klimaat enveloppe regeerakkoord, waarvoor bij incidentele suppletoire begroting 2018 middelen aan dit artikelonderdeel zijn toegevoegd, is € 2 miljoen overgeboekt naar het Provincie- en Btw-compensatiefonds voor het Programma Duurzame mobiliteit. De middelen worden ingezet als cofinanciering bij verschillende regionale projecten en in de decembercirculaire gepubliceerd.
Better Benutten/programma innovatie mobiliteit
Ten behoeve van opdrachten van de Innovatieunit, onderdeel van het programma Beter Benutten, is vanuit de voor dit doel bij het Infrastructuurfonds gereserveerde middelen (€ 1,8 miljoen) naar dit instrument overgeheveld. Hiervan is € 0,4 miljoen overgeheveld naar het Ministerie van OCW voor de Task Force Beter Benutten Onderwijs en Openbaar Vervoer en € 0,1 miljoen naar artikel 17 luchtvaart voor onderzoek naar het ontwerp en bouw van een (prototype) elektrisch taxitractor.
14.01.02 Subsidies
Ten behoeve van de bijdrage aan de subsidie Wandel en Fiets worden middelen (0,8 miljoen) overgeheveld uit het gereserveerde budget van Programma Fiets op het Infrastructuurfonds.
14.01.04 Bijdragen aan medeoverheden
Ten behoeve van de eenmalige impuls aan Caribisch Nederland voor wegen worden er middelen overgeheveld van het Infrastructuurfonds (€ 3,5 miljoen) conform het Regeerakkoord.
14.02 Veiligheid
De wijzigingen bij Tweede suppletoire begroting 2018 binnen dit artikelonderdeel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
Ontvangsten
Vanuit de Stichting Buisleidingstraat zijn de ontvangsten lager dan geraamd. Om deze lagere ontvangst op te vangen wordt de reservering die hiervoor op het Infrastructuurfonds staat aangesproken (€ 2 miljoen).
Artikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor
16 |
Openbaar vervoer en spoor |
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenen nota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Verplichtingen |
7.846 |
7.465 |
245 |
– 784 |
6.926 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
||||||
Uitgaven |
18.622 |
18.976 |
316 |
– 2.909 |
16.383 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
88% |
94% |
||||
16.01 |
Spoor |
18.622 |
18.976 |
316 |
– 2.909 |
16.383 |
16.01.01 |
Opdrachten |
6.382 |
6.634 |
269 |
– 1.809 |
5.094 |
16.01.02 |
Subsidies |
8.934 |
9.036 |
30 |
– 1.100 |
7.966 |
– Subsidieregeling Derde Spoor |
0 |
0 |
0 |
– 1.100 |
– 1.100 |
|
– Overige subsidies |
8.934 |
9.036 |
30 |
0 |
9.066 |
|
16.01.03 |
Bijdragen aan agentschappen |
919 |
919 |
17 |
936 |
|
16.01.04 |
Bijdragen aan medeoverheden |
2.287 |
2.287 |
2.287 |
||
16.01.05 |
Bijdragen aan internationale organisaties |
100 |
100 |
100 |
||
Ontvangsten |
0 |
143 |
143 |
Verplichtingen
De wijzigingen bij de Tweede suppletoire begroting 2018 zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
16.01 Spoor
Overige opdrachten
De verlaging van het opdrachtenbudget (€ 1,8 miljoen) wordt voornamelijk veroorzaakt door een overboeking naar het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat ten behoeve van de toezichtstaken die Autoriteit Consumenten en Mededinging uitvoert in het kader van het Spoorwegwet.
16.01.02 Subsidies
Ten behoeve van de subsidieregeling Derde Spoor worden middelen (€ 1,1 miljoen) overgeheveld naar het Infrastructuurfonds doordat er minder aanspraak op de regeling wordt gemaakt dan verwacht.
Artikel 17 Luchtvaart
17 |
Luchtvaart |
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenen nota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Verplichtingen |
38.305 |
54.365 |
– 20.217 |
– 12.418 |
21.730 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
23.000 |
23.000 |
– 23.000 |
|||
Uitgaven |
15.162 |
18.097 |
2.029 |
1.051 |
21.177 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
92% |
88% |
||||
17.01 |
Luchtvaart |
15.162 |
18.097 |
2.029 |
1.051 |
21.177 |
17.01.01 |
Opdrachten |
4.926 |
7.103 |
2.660 |
1.966 |
11.729 |
– Opdrachten GIS |
284 |
284 |
0 |
1.073 |
1.357 |
|
– Overige Opdrachten |
4.642 |
6.819 |
2.660 |
893 |
10.372 |
|
17.01.02 |
Subsidies |
3.474 |
4.232 |
32 |
– 972 |
3.292 |
17.01.03 |
Bijdragen aan agentschappen |
5.186 |
5.186 |
– 663 |
– 279 |
4.244 |
– Waarvan bijdrage aan KNMI |
14 |
14 |
14 |
|||
– Waarvan bijdrage aan RWS |
424 |
424 |
3 |
– 279 |
148 |
|
– Waarvan bijdrage aan RWS (Caribisch Nederland) |
4.748 |
4.748 |
– 666 |
4.082 |
||
17.01.04 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
504 |
504 |
||
– Bijdragen aan medeoverheden Caribisch Nederland |
0 |
504 |
504 |
|||
17.01.05 |
Bijdragen aan internationale organisaties |
1.476 |
1.476 |
– 296 |
1.180 |
|
17.01.06 |
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s |
100 |
100 |
128 |
228 |
|
– LVNL |
100 |
100 |
128 |
228 |
||
Ontvangsten |
1.115 |
1.925 |
– 311 |
1.614 |
Verplichtingen
Bij deze Tweede Suppletoire begroting 2018, wordt verplichtingenbudget (€ 13,9 miljoen) vanuit 2018 naar de juiste jaren verplaatst om aan te sluiten bij de kasbudgetten in die betreffende jaren. De kasbudgetten zijn eerder al in de juiste jaren geplaatst. Het betreffen de middelen voor wederopbouw van de luchthaven en erosieproblematiek van de klif op Sint Eustatius. Deze middelen zijn middels een Incidentele suppletoire begroting in 2018 toegevoegd aan de begroting van IenW.
17.01 Luchtvaart
17.01.01 Opdrachten
De belangrijkste mutaties bij Najaarsnota zijn de volgende.
In 2018 zijn percelen aangekocht van eigenaren met een grondpositie in het geluids- en veiligheidssloopzone Schiphol (GIS) binnen het Luchthaven indelingsbesluit. Daarnaast wordt rekening gehouden met uitgaven in het kader van de klacht- en garantieregeling en het betalen van schadeclaims. Hiervoor is het opdrachtenbudget met € 1,1 miljoen opgehoogd.
Er zijn minder opdrachten verleend waarvoor van de Federal Aviation Administration (FAA) gelden worden ontvangen. Het betreft een verlaging van € 0,6 miljoen.
Voor de voorbereiding en aanbesteding van het herstel van de klif Fort Oranje in Sint-Eustatius is een bijdrage van € 0,7 miljoen van het ministerie Binnenlandse Zaken ontvangen.
De bijdrage voor compenserende maatregelen tijdens de tijdelijke sluiting van de baan Saba (€ 0,5 miljoen) zijn overgeboekt van het opdrachtenbudget naar het budget bijdragen aan medeoverheden.
17.01.02 Subsidies
Dit betreft voornamelijk de overboeking van het subsidiebudget van Vliegveld Twente van € 0,75 miljoen, omdat de subsidie ten behoeve van de luchthaven Twente niet meer in 2018 zal plaatsvinden. Dit budget wordt overgeboekt naar het opdrachtenbudget en is noodzakelijk op grond van de regelgeving behorende bij het isolatieprogramma Lelystad.
Artikel 18 Scheepvaart en Havens
18 |
Scheepvaart en Havens |
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenen nota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Verplichtingen |
4.576 |
63.557 |
9.768 |
– 28.697 |
44.628 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
||||||
Uitgaven |
25.396 |
41.083 |
297 |
– 2.052 |
39.328 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
93% |
94% |
||||
18.01 |
Scheepvaart en havens |
25.396 |
41.083 |
297 |
– 2.052 |
39.328 |
18.01.01 |
Opdrachten |
17.561 |
30.329 |
39 |
– 3.321 |
27.047 |
– Topsector Logistiek |
8.071 |
18.708 |
– 120 |
– 3.037 |
15.551 |
|
– Havens Caribisch Nederland |
7.805 |
9.344 |
368 |
7 |
9.719 |
|
– Overige Opdrachten |
1.685 |
2.277 |
– 209 |
– 291 |
1.777 |
|
18.01.02 |
Subsidies |
5.044 |
7.984 |
81 |
8.124 |
|
– Topsector Logistiek |
4.935 |
6.460 |
29 |
6.489 |
||
– Overige Subsidies |
109 |
1.524 |
52 |
59 |
1.635 |
|
18.01.03 |
Bijdragen aan agentschappen |
1.114 |
1.168 |
177 |
85 |
1.430 |
– Waarvan bijdrage aan RWS |
1.114 |
1.168 |
7 |
37 |
1.212 |
|
– Waarvan bijdrage aan RVO |
0 |
170 |
48 |
218 |
||
18.01.04 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
1.145 |
1.145 |
||
– Bijdragen aan medeoverheden Caribisch Nederland |
0 |
1.145 |
1.145 |
|||
18.01.05 |
Bijdragen aan internationale organisaties |
1.677 |
1.602 |
– 20 |
1.582 |
|
– Overige bijdragen aan internationale organisaties |
1.677 |
1.602 |
– 20 |
1.582 |
||
Ontvangsten |
200 |
200 |
Verplichtingen
De lagere verplichtingen bij de Tweede Suppletoire begroting 2018 worden voornamelijk veroorzaakt door vertraging in de aanbesteding van noodzakelijke zeehavenverbeteringen op Saba en Sint Eustatius (€ 24,6 miljoen). Deze middelen zijn in 2018 bij Incidentele Suppletoire begroting voor Wederopbouw Caribisch Nederland toegevoegd aan de begroting Hoofdstuk XII van IenW ten behoeve van de wederopbouw van de zeehavens van Saba en Sint Eustatius naar aanleiding van de orkaanschade.
Daarnaast is er vertraging in de uitvoering van diverse kleinere projecten vanuit het meerjarige programma Topsector Logistiek (€ 3,0 miljoen). Dit budget wordt conform afspraak vanuit de begroting Hoofdstuk XII teruggeboekt naar het Infrastructuurfonds waar het oorspronkelijk ook vandaan komt.
18.01 Scheepvaart en havens
18.01.01 Opdrachten
De lagere uitgaven bij de Tweede Suppletoire begroting 2018 worden voornamelijk veroorzaakt door vertraging in de uitvoering van diverse kleinere projecten vanuit het meerjarige programma Topsector Logistiek (€ 3,0 miljoen). Dit budget wordt conform afspraak vanuit Hoofdstuk XII teruggeboekt naar het Infrastructuurfonds waar het oorspronkelijk ook vandaan komt.
18.01.04 Bijdragen aan medeoverheden
Dit betreft een overboeking (€ 1,1 miljoen)vanuit het opdrachtenbudget havens Caribisch Nederland ten behoeve van een bijzondere uitkering aan Saba voor een eenmalige impuls en wederopbouw van de zeehaven.
Artikel 19 Uitvoering Milieubeleid en Internationaal
19 |
Klimaat |
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Verplichtingen |
44.148 |
51.104 |
6.131 |
997 |
58.232 |
|
Waarvan garantieverplicht |
||||||
Uitgaven |
45.116 |
52.661 |
2.752 |
564 |
55.977 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
93% |
97% |
||||
19.02 |
Internationaal beleid coördinatie en samenwerking |
45.116 |
52.661 |
2.752 |
564 |
55.977 |
19.02.01 |
Opdrachten |
5.338 |
5.236 |
1.227 |
– 1.288 |
5.175 |
– Overige opdrachten |
5.338 |
5.236 |
1.227 |
– 1.288 |
5.175 |
|
19.02.02 |
Subsidies |
1.889 |
1.039 |
– 200 |
– 239 |
600 |
– Interreg |
1.889 |
1.039 |
– 200 |
– 288 |
551 |
|
– Overige subsidies |
49 |
49 |
||||
19.02.03 |
Bijdragen aan agentschappen |
35.935 |
43.142 |
2.389 |
791 |
46.322 |
– Waarvan bijdrage aan RWS |
205 |
284 |
49 |
333 |
||
– Waarvan bijdrage aan RIVM |
27.414 |
31.599 |
551 |
675 |
32.825 |
|
– Waarvan bijdrage aan RVO |
8.316 |
10.734 |
628 |
– 217 |
11.145 |
|
– Overige bijdragen aan agentschappen |
525 |
1.161 |
333 |
2.019 |
||
19.02.05 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
1.954 |
3.244 |
– 664 |
1.300 |
3.880 |
– Overige bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
1.954 |
3.244 |
– 664 |
1.300 |
3.880 |
|
Ontvangsten |
224.000 |
0 |
431 |
431 |
De wijzigingen bij de Tweede suppletoire begroting 2018 binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm voor toelichting en worden daarom niet specifiek uiteengezet (zie de leeswijzer).
Artikel 20 Lucht en geluid
20 |
Lucht en Geluid |
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Verplichtingen |
20.374 |
16.348 |
999 |
970 |
18.317 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
||||||
Uitgaven |
34.374 |
32.042 |
185 |
– 8.268 |
23.959 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
100% |
||||
20.01 |
Gezonde lucht en tegengaan geluidhinder |
34.374 |
32.042 |
185 |
– 8.268 |
23.959 |
20.01.01 |
Opdrachten |
4.453 |
4.490 |
172 |
1.734 |
6.396 |
– Overige opdrachten |
4.453 |
4.490 |
172 |
1.734 |
6.396 |
|
20.01.03 |
Bijdragen aan agentschappen |
804 |
900 |
21 |
921 |
|
– Waarvan bijdrage aan RWS |
804 |
900 |
21 |
921 |
||
20.01.04 |
Bijdragen aan medeoverheden |
28.719 |
26.254 |
– 10.115 |
16.139 |
|
– Uitvoering geluidsanering |
17.480 |
15.015 |
– 1.000 |
14.015 |
||
– Programma NSL |
11.239 |
11.239 |
– 9.115 |
2.124 |
||
20.01.07 |
Bekostiging |
398 |
398 |
– 8 |
113 |
503 |
– Overige bekostiging |
398 |
398 |
– 8 |
113 |
503 |
|
Ontvangsten |
Verplichtingen
De verhoging van het verplichtingenbudget wordt met name veroorzaakt door een opdracht van RWS voor transitiegericht inkopen en voor het project emissiereducties als gevolg van maatregelen in het Schone Lucht Akkoord.
Uitgaven
20.01 Gezonde lucht en tegengaan geluidshinder
Overige opdrachten
De verhoging van het kasbudget betreft met name een overboeking vanuit artikel 21.07 uit niet gerealiseerde middelen voor de Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en -innovaties in transport (DKTI-Transport). De ophoging van het budget voor de DKTI-Transport met € 1,5 miljoen wordt ingezet voor diverse opdrachten op het terrein van gezonde lucht en geluid.
Programma NSL
De verlaging van het kasbudget wordt met name veroorzaakt door overboekingen naar het gemeentefonds en het btw-compensatiefonds met betrekking tot het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit 2018 (NSL) van in totaal € 9,5 miljoen.
Artikel 21 Duurzaamheid
21 |
Duurzaamheid |
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2e suppletoire Begroting |
|||||
Verplichtingen |
35.176 |
67.468 |
– 5.613 |
– 2.846 |
59.009 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
||||||
Uitgaven |
34.421 |
65.268 |
– 5.254 |
– 6.441 |
53.573 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
79% |
98% |
||||
21.04 |
Duurzaamheidsinstrumentarium |
237 |
427 |
– 143 |
124 |
408 |
21.04.01 |
Opdrachten |
237 |
427 |
– 143 |
124 |
408 |
– Overige opdrachten |
237 |
427 |
– 143 |
124 |
408 |
|
21.05 |
Duurzame productketens |
18.276 |
27.316 |
– 1.991 |
– 61 |
25.264 |
21.05.01 |
Opdrachten |
9.617 |
12.993 |
– 5.356 |
625 |
8.262 |
– Overige opdrachten |
9.617 |
7.993 |
– 2.415 |
1.074 |
6.852 |
|
– Transitie inkopen |
5.000 |
– 2.941 |
– 449 |
1.610 |
||
21.05.02 |
Subsidies |
1.620 |
7.533 |
2.607 |
– 5.037 |
5.103 |
– Chemische recycling kunststof |
5.000 |
– 1.434 |
– 694 |
2.872 |
||
– Subsidies duurzame productketens |
1.620 |
2.533 |
– 250 |
– 52 |
2.231 |
|
– Subsidies Caribisch Nederland |
0 |
4.291 |
– 4.291 |
0 |
||
21.05.03 |
Bijdragen aan agentschappen |
7.039 |
6.570 |
508 |
60 |
7.138 |
– Waarvan bijdrage aan RWS |
7.039 |
6.570 |
508 |
60 |
7.138 |
|
21.05.04 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
4.291 |
4.291 |
||
– Overige bijdragen aan medeoverheden Caribisch Nederland |
0 |
4.291 |
4.291 |
|||
21.05.06 |
Bijdragen aan ZBO’s / RWT’s |
220 |
250 |
470 |
||
21.06 |
Natuurlijk kapitaal |
1.206 |
2.500 |
– 1.950 |
283 |
833 |
21.06.01 |
Opdrachten |
891 |
2.500 |
– 1.950 |
283 |
833 |
– Overige opdrachten |
891 |
2.500 |
– 1.950 |
283 |
833 |
|
21.06.02 |
Subsidies |
315 |
0 |
0 |
||
– Overige subsidies |
315 |
0 |
0 |
|||
21.07 |
Duurzame mobiliteit |
14.702 |
35.025 |
– 1.170 |
– 6.787 |
27.068 |
21.07.01 |
Opdrachten |
9.987 |
6.943 |
– 1.600 |
– 2.308 |
3.035 |
– Duurzaamheid |
9.740 |
6.272 |
– 1.600 |
– 2.180 |
2.492 |
|
– Overige opdrachten |
247 |
671 |
– 128 |
543 |
||
21.07.02 |
Subsidies |
452 |
23.419 |
327 |
– 4.993 |
18.753 |
– Subsidies duurzame mobiliteit |
452 |
23.419 |
327 |
– 4.993 |
18.753 |
|
21.07.03 |
Bijdragen aan agentschappen |
4.263 |
4.663 |
103 |
514 |
5.280 |
– Waarvan bijdrage aan KNMI |
178 |
178 |
178 |
|||
– Waarvan bijdrage aan RWS |
1824 |
2.224 |
47 |
2.271 |
||
– Overige bijdragen aan agentschappen |
2.261 |
2.261 |
56 |
514 |
2.831 |
|
Ontvangsten |
0 |
106 |
106 |
Verplichtingen
De lagere verplichtingen worden met name veroorzaakt door een overboeking naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. In het kader van de zero-emissie stadslogistiek (Green Deal ZES) is voor de ondersteuning aan de gemeenten € 3,6 miljoen beschikbaar gesteld. Daarnaast vindt er ook een overboeking plaatst naar het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voor de programmamiddelen 1e tranche Praktijkgericht Onderzoek van Afval Naar Grondstof (PRO VANG) van € 1 miljoen. Daarentegen is het verplichtingenbudget voor Circulaire Economie opgehoogd met € 2 miljoen zodat het verplichtingenbudget weer in lijn is met het huidige kasbudget.
Uitgaven
21.05 Duurzame productketens
Subsidies Caribisch Nederland
De verlaging van het subsidiebudget wordt met name veroorzaakt door een overboeking binnen artikelonderdeel van Subsidies Caribisch Nederland naar Overige bijdragen aan medeoverheden Caribisch Nederland. Het subsidiebudget wordt ingezet voor de wederopbouw op Caribisch Nederland na de orkaan Irma (€ 2,2 miljoen) en voor afvalbeheer op Bonaire (€ 2,1 miljoen).
21.07 Duurzame mobiliteit
Duurzaamheid
De verlaging van het kasbudget wordt met name veroorzaakt door de overboeking naar het Ministerie van binnenlandse zaken koninkrijksrelaties van € 3,6 miljoen in het kader van de Green Deal ZES (zie verplichtingen). Hiertegenover staat een ophoging van het kasbudget met € 1,5 miljoen vanuit de Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en -innovaties in transport (DKTI-Transport), zie hieronder.
Subsidie duurzame mobiliteit
In 2018 is er een lagere realisatie bij de uitvoering van de DKTI-Transport. € 3 miljoen van het niet-gerealiseerde deel van de DKTI-Transport in 2018 wordt ingezet voor de uitvoering verkeersemissies (art. 20) en uitvoering DUMO en brandstofvisie (art. 21).
Overige bijdragen aan agentschappen
De verhoging van het uitgavenbudget betreft een overboeking van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat van € 0,5 miljoen voor de opdracht energie en vervoer bij de Nederlandse Emissie-autoriteit.
Artikel 22 Omgevingsveiligheid en milieurisico’s
22 |
Omgevingsveiligheid en milieurisico’s |
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Verplichtingen |
28.439 |
37.510 |
8.394 |
1.474 |
47.378 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
||||||
Uitgaven |
34.937 |
45.743 |
6.428 |
– 496 |
51.675 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
90% |
94% |
||||
22.01 |
Veiligheid chemische stoffen |
7.115 |
10.999 |
487 |
– 2.844 |
8.642 |
22.01.01 |
Opdrachten |
4.999 |
6.201 |
227 |
– 1.784 |
4.644 |
– Overige opdrachten |
4.999 |
6.201 |
227 |
– 1.784 |
4.644 |
|
22.01.02 |
Subsidies |
175 |
2.507 |
210 |
– 1.060 |
1.657 |
– Overige subsidies |
175 |
2.507 |
210 |
– 1.060 |
1.657 |
|
22.01.03 |
Bijdragen aan agentschappen |
1.941 |
2.291 |
50 |
2.341 |
|
– Waarvan bijdrage aan RWS |
1.941 |
2.291 |
50 |
2.341 |
||
22.02 |
Veiligheid biotechnologie |
3.000 |
3.000 |
398 |
3.398 |
|
22.02.01 |
Opdrachten |
3.000 |
3.000 |
398 |
3.398 |
|
– Overige opdrachten |
3.000 |
3.000 |
398 |
3.398 |
||
22.03 |
Veiligheid bedrijven en transport |
24.822 |
31.744 |
5.941 |
1.950 |
39.635 |
22.03.01 |
Opdrachten |
4.655 |
569 |
4.996 |
– 379 |
5.186 |
– Overige opdrachten |
4.655 |
569 |
4.996 |
– 379 |
5.186 |
|
22.03.02 |
Subsidies |
15.372 |
26.172 |
900 |
2.369 |
29.441 |
– Subsidie asbest |
12.591 |
24.291 |
– 1.200 |
2.000 |
25.091 |
|
– Overige subsidies |
2.781 |
1.881 |
2.100 |
369 |
4.350 |
|
22.03.03 |
Bijdragen aan agentschappen |
1.749 |
1.957 |
45 |
2.002 |
|
– Waarvan bijdrage aan RWS |
1.749 |
1.957 |
45 |
2.002 |
||
22.03.04 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
100 |
100 |
||
22.03.09 |
Inkomensoverdrachten |
3.046 |
3.046 |
– 140 |
2.906 |
|
– Overige inkomensoverdrachten |
3.046 |
3.046 |
– 140 |
2.906 |
||
Ontvangsten |
250 |
2.432 |
959 |
3.391 |
Verplichtingen
De hogere verplichtingen worden met name veroorzaakt door het naar voren halen van verplichtingenbudget uit 2019 voor de subsidieregeling asbest. De uitgaven voor de subsidieregeling zullen volgend jaar plaatsvinden. De verplichting wordt hiervoor zoals gebruikelijk al een jaar eerder, in 2018, aangegaan. Het totaal aan middelen voor deze regeling blijft onveranderd op € 75 miljoen voor de periode tot en met 2019.
Uitgaven
22.01 Veiligheid chemische stoffen
Overige opdrachten
De verlaging van het kasbudget komt met name door een overboeking van € 1,3 miljoen naar het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Dit betreft een overboeking voor het aandeel van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor de basisfinanciering College Toelating Gewasbeschermingsmiddelen 2018 (CTGB). Het kasbudget wordt bovendien verlaagd door de overboeking binnen artikel van € 0,5 miljoen naar de subsidieregeling asbest (artikel 22.03). Met deze subsidieregeling wordt de versnelling voor de sanering van asbestdaken gerealiseerd. Het totaal aan middelen voor deze regeling blijft onveranderd op € 75 miljoen voor de periode tot en met 2019.
Overige subsidies
De verlaging van het kasbudget komt met name door de overboeking binnen artikel van € 0,8 miljoen naar de subsidieregeling asbest (artikel 22.03).
22.03 Veiligheid bedrijven en transport
Subsidie asbest
De verhoging van het kasbudget komt met name door de overboeking (€ 1,3 miljoen) van artikel 22.01 naar artikel 22.03 voor de subsidieregeling asbest.
Artikel 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie
23 |
Meteorologie, seismologie en aardobservatie |
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenen nota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Verplichtingen |
49.568 |
49.508 |
1.607 |
979 |
52.094 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
||||||
Uitgaven |
50.508 |
50.448 |
1.613 |
113 |
52.174 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
100% |
||||
23.01 |
Meteorologie en seismologie |
24.751 |
24.691 |
7.713 |
113 |
32.517 |
23.01.03 |
Bijdrage aan het agentschap KNMI |
23.811 |
23.751 |
7.713 |
113 |
31.577 |
– Meteorologie |
23.175 |
23.115 |
7.397 |
113 |
30.625 |
|
– Seismologie |
636 |
636 |
316 |
0 |
952 |
|
23.01.05 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
940 |
940 |
940 |
||
– Contributie WMO (HGIS) |
940 |
940 |
940 |
|||
23.02 |
Aardobservatie |
25.757 |
25.757 |
– 6.100 |
19.657 |
|
23.02.03 |
Bijdrage aan het agentschap KNMI |
25.757 |
25.757 |
– 6.100 |
19.657 |
|
– Aardobservatie |
25.757 |
25.757 |
– 6.100 |
19.657 |
||
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Verplichtingen
De verplichtingenmutaties zijn een weerspiegeling van de onderstaande toegelichte kasmutaties.
23.01 Meteorologie, seismologie en aardobservatie
Het KNMI heeft onderzocht hoe de toekomstvastheid van het instituut geborgd kan worden. Zowel voor wat betreft haar bedrijfsvoering als haar taken gelet op technologische ontwikkeling. Naar aanleiding van besluitvorming over dit programma (Basale Dienstverlening+) worden aanvullende middelen beschikbaar gesteld (€ 6,4 miljoen). Ook wordt het KNMI vanuit een centraal budget gedeeltelijk gecompenseerd voor de uitgaven in het kader van de Participatiewet.
Daarnaast ontvangt het KNMI een bijdrage voor aanvullende taken met betrekking tot het inrichten van de functie met betrekking tot Space Weather en het uitvoeren van Broeikasgasmetingen in 2018 (€ 0,61 miljoen) en wordt vanuit een centraal budget het KNMI gedeeltelijk gecompenseerd voor de uitgaven in het kader van de Participatiewet.
23.02 Aardobservatie
Er vindt een kasschuifplaats voor de contributie met betrekking tot aardobservatie om de middelen aan te laten sluiten bij de te verwachten programmering.
Artikel 24 Handhaving en Toezicht
24 |
Handhaving en toezicht |
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenen nota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Verplichtingen |
103.314 |
103.314 |
7.233 |
6.132 |
116.679 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
||||||
Uitgaven |
103.314 |
103.314 |
7.233 |
6.132 |
116.679 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
99% |
||||
24.01 |
Handhaving en toezicht |
103.314 |
103.314 |
7.233 |
6.132 |
116.679 |
24.01.03 |
Bijdragen aan agentschappen |
103.314 |
103.314 |
7.233 |
6.132 |
116.679 |
Ontvangsten |
Verplichtingen
De verplichtingenmutaties zijn een weerspiegeling van de onderstaande toegelichte kasmutaties.
24.01 Bijdrage aan agentschap
De ILT ontvangt vanuit het moederdepartement o.a. een bijdrage voor de kosten van het ICT-beheer bij de shared serviceorganisatie Dienst ICT Uitvoering (DICTU) (€ 2,3 miljoen). Daarnaast ontvangt ILT o.a. een bijdrage voor het de beheerskosten van de applicatie Inspectieview Milieu (€ 1,1 miljoen), een bijdrage voor het programma Zwavel (€ 0,5 miljoen) en compensatie voor Kiwa (€ 0,4 miljoen). Tot slot heeft de ILT nog een aantal kleinere bijdragen ontvangen bijvoorbeeld voor wijzigingen in maritieme regelgeving, hoogwaterveiligheid.
Reorganisatie Koers
Deze mutatie (€ 1,1 miljoen) betreft een eenmalige goedgekeurde bijdrage van het moederdepartement in het kader van voorbereidende werkzaamheden met het oog op de in 2019 verwachte reorganisatiekosten die volgt uit het «vernieuwingsprogramma Koers ILT».
Artikel 25 Brede Doeluitkering (BDU)
25 |
Brede doeluitkering |
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Verplichtingen |
881.534 |
888.409 |
36.837 |
20.220 |
945.466 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
||||||
Uitgaven |
881.588 |
911.155 |
18.419 |
0 |
929.574 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
100% |
||||
25.01 |
Brede doeluitkering |
881.588 |
911.155 |
18.419 |
0 |
929.574 |
Ontvangsten |
Verplichtingen
De hogere verplichting is het resultaat van een overheveling vanuit het Infrastructuurfonds (€ 20,2 miljoen) ten behoeve van het kwaliteitsprogramma Blankenburgverbinding.
Artikel 26 Bijdrage Investeringsfondsen
26 |
Bijdrage investeringsfondsen |
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Verplichtingen |
6.564.953 |
7.009.852 |
– 622.143 |
– 78.204 |
6.309.505 |
|
Uitgaven |
6.564.953 |
7.009.852 |
– 622.143 |
– 56.884 |
6.330.825 |
|
26.01 |
Bijdrage Investeringsfondsen |
5.675.020 |
6.123.588 |
– 608.360 |
– 59.679 |
5.455.549 |
26.01.01 |
Bijdrage aan het Infrastructuurfonds |
5.675.020 |
6.123.588 |
– 608.360 |
– 59.679 |
5.455.549 |
– Bijdrage IF |
5.675.020 |
6.123.588 |
– 608.360 |
– 59.679 |
5.455.549 |
|
26.02 |
Bijdrage Investeringsfondsen |
889.933 |
886.264 |
– 13.783 |
2.795 |
875.276 |
26.02.01 |
Bijdrage aan het Deltafonds |
889.933 |
886.264 |
– 13.783 |
2.795 |
875.276 |
– Bijdrage DF |
889.933 |
886.264 |
– 13.783 |
2.795 |
875.276 |
|
Ontvangsten |
Voor een specificatie van de mutaties wordt verwezen naar de Tweede suppletoire begrotingen 2018 van het Infrastructuurfonds en het Deltafonds.
Artikel 97 Algemeen Departement
97 |
Algemeen departement |
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenen nota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Verplichtingen |
54.487 |
130.146 |
3.526 |
4.128 |
137.800 |
|
Uitgaven |
57.813 |
117.830 |
3.526 |
1.021 |
122.377 |
|
97.01 |
Algemeen departement |
57.813 |
101.830 |
3.526 |
1.021 |
106.377 |
97.01.01 |
Opdrachten |
29.429 |
73.446 |
882 |
1.272 |
75.600 |
– Overige Opdrachten |
15.644 |
16.133 |
594 |
– 428 |
16.299 |
|
– Regeringsvliegtuig |
6.735 |
50.263 |
22 |
– 36 |
50.249 |
|
– DCC |
7.050 |
7.050 |
266 |
1.736 |
9.052 |
|
97.01.02 |
Subsidies |
1.450 |
1.450 |
159 |
– 91 |
1.518 |
– Overige Subsidies |
1.450 |
1.450 |
159 |
– 91 |
1.518 |
|
97.01.03 |
Bijdragen aan agentschappen |
21.707 |
21.707 |
2.422 |
0 |
24.129 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap ILT |
12.471 |
12.471 |
12.471 |
|||
– Waarvan bijdrage aan agentschap KNMI |
213 |
213 |
2.370 |
2.583 |
||
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS |
2.579 |
2.579 |
52 |
2.631 |
||
– Overige Bijdragen aan agentschappen |
6.444 |
6.444 |
6.444 |
|||
97.01.06 |
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s |
5.227 |
5.227 |
63 |
– 160 |
5.130 |
– StAB |
5.227 |
5.227 |
63 |
– 160 |
5.130 |
|
97.02 |
Sanering Thermphos |
16.000 |
16.000 |
|||
97.02.02 |
Subsidies |
16.000 |
16.000 |
|||
– Sanering Thermphos |
16.000 |
16.000 |
||||
Ontvangsten |
1.101 |
3.657 |
3.657 |
97.01 IenW- brede programmamiddelen
Opdrachten
De toename van opdrachten betreft overwegend bijdragen aan het Departementale Crisis Centrum (DCC) dat is ondergebracht bij RWS. Door de droogte zijn er problemen geconstateerd met het waterpeil en daarom is er een noodmaatregel ingesteld om de drinkwatervoorziening in het IJsselmeer op peil te houden. Gekozen is voor een maatregel waarbij wateraanvoer via boten plaatsvindt. Daarnaast betreft het uitgaven ten behoeve van de Evaluatie crisishulp orkanen Caribisch gebied en de Nationale Nucleaire oefening.
Artikel 98 Apparaatsuitgaven kerndepartement
98 |
Apparaatsuitgaven kerndepartement |
Vastgestel de begroting |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire Begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenen nota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Verplichtingen |
280.211 |
277.222 |
17.137 |
– 2.153 |
292.206 |
|
Uitgaven |
284.403 |
292.708 |
17.945 |
– 7.342 |
303.311 |
|
98.01 |
Personele uitgaven |
203.408 |
210.291 |
19.041 |
– 1.292 |
228.040 |
– waarvan eigen personeel |
179.514 |
179.357 |
15.788 |
802 |
195.947 |
|
– waarvan inhuur externen |
13.854 |
20.894 |
5.292 |
– 1.899 |
24.287 |
|
– waarvan overige personele uitgaven |
10.040 |
10.040 |
– 2.039 |
– 195 |
7.806 |
|
98.02 |
Materiele uitgaven |
80.995 |
82.417 |
– 1.096 |
– 6.050 |
75.271 |
– waarvan ICT |
17.991 |
20.707 |
3.961 |
– 13.882 |
10.786 |
|
– waarvan bijdrage aan SSO's |
44.259 |
42.699 |
– 2.079 |
11.842 |
52.462 |
|
– waarvan overige materiële uitgaven |
18.745 |
19.011 |
– 2.978 |
– 4.010 |
12.023 |
|
Ontvangsten |
5.430 |
14.888 |
0 |
292 |
15.180 |
Verplichtingen
De verplichtingenmutaties zijn een weerspiegeling van de onderstaande toegelichte kasmutaties. Het verschil wordt overwegend veroorzaakt doordat er meerjarige verplichtingen zijn aangegaan in 2018 waarvan de kasuitgaven in latere jaren zijn voorzien.
98.01 Personele uitgaven
De lagere personele uitgaven zijn overwegend het gevolg van vertragingen bij de projecten Beter Benutten en ERTMS waardoor er minder is uitgegeven aan externe inhuur. Daarnaast is er minder aan post-actieve werknemers uitgekeerd dan het vooraf geraamde bedrag.
98.02 Materiële uitgaven
De lagere kosten voor ICT wordt overwegend veroorzaakt door uitbesteding van een deel van de kantoorautomatisering aan rijksbrede SSO’s. Daarnaast zijn de uitgaven voor ICT lager als gevolg van vertraging in het onderzoek naar de vervanging van het bedrijfsvoeringsysteem SAP en een niet uitgevoerde upgrade van het documentmanagementsysteem HPRM. De lagere reguliere materiële uitgaven zijn het gevolg van een overboeking van budget naar de agentschappen RWS, KNMI en ILT voor compensatie van gemaakte kosten in het kader van de Participatiewet en een herschikking ter dekking van het Luchtvaartdossier.
Artikel 99 Nominaal en onvoorzien
99 |
Nominaal en onvoorzien |
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenen nota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Verplichtingen |
108 |
145.421 |
– 165.615 |
– 20.194 |
||
Uitgaven |
108 |
145.421 |
– 165.481 |
– 20.060 |
||
99.01 |
Nominaal en onvoorzien |
108 |
145.421 |
– 165.481 |
– 20.060 |
|
Ontvangsten |
De wijzigingen bij Tweede suppletoire binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
99.01 Onvoorzien
In afwachting van een concrete invulling is op dit artikel een structurele reeks onderuitputting van € 20 miljoen, oplopend naar € 23 miljoen vanaf 2021 ingeboekt. De concrete invulling vindt plaats in de periode tussen de najaarsnota en de Slotwet.
Onderuitputting op de verschillende budgetten van deze begroting zal in de Slotwet worden geboekt naar dit artikel met als doel de minregel technisch tegen te boeken. Met deze werkwijze is geen sprake van overbesteding van dit artikel.
Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften worden hieronder de exploitatie en kasstroomoverzichten opgenomen van agentschappen waarbij sprake is van cumulatieve mutaties (in totaal) groter dan 5% van de oorspronkelijk vastgestelde begroting of cumulatieve mutaties (in totaal) groter dan
€ 20 miljoen ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting.
Rijkswaterstaat
Omschrijving |
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)+(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Totaal geraamd |
|
Baten |
||||
Omzet IenW |
2.275.607 |
– 5.258 |
169.412 |
2.439.761 |
Omzet nutv werkzaamheden |
368.508 |
– 423.515 |
– 55.007 |
|
Omzet overige departementen |
28.360 |
32.086 |
60.446 |
|
Omzet derden |
181.970 |
13.330 |
195.300 |
|
Rentebaten |
800 |
– 800 |
0 |
|
Vrijval voorzieningen |
7.621 |
7.621 |
||
Bijzondere baten |
3.000 |
– 500 |
2.500 |
|
Totaal baten |
2.489.737 |
363.250 |
– 202.366 |
2.650.621 |
Lasten |
||||
Apparaatskosten |
1.032.391 |
718 |
33.271 |
1.066.380 |
– Personele kosten |
788.468 |
718 |
64.094 |
853.280 |
Waarvan eigen personeel |
728.953 |
718 |
50.697 |
780.368 |
Waarvan inhuur externen |
58.015 |
14.897 |
72.912 |
|
Waarvan overige personele kosten |
1.500 |
– 1.500 |
0 |
|
– Materiële kosten |
243.923 |
– 30.823 |
213.100 |
|
Waarvan apparaat ICT |
30.000 |
4.903 |
34.903 |
|
Waarvan bijdrage aan SSO's |
56.000 |
– 8.693 |
47.307 |
|
Waarvan overige materiële kosten |
157.923 |
– 27.033 |
130.890 |
|
Onderhoud |
1.399.623 |
362.532 |
– 250.655 |
1.511.500 |
Rentelasten |
8.748 |
– 4.998 |
3.750 |
|
Afschrijvingskosten |
39.975 |
– 10.118 |
29.857 |
|
– Materieel |
38.500 |
– 10.847 |
27.653 |
|
Waarvan apparaat ICT |
6.000 |
– 2.148 |
3.852 |
|
– Immaterieel |
1.475 |
729 |
2.204 |
|
Overige lasten |
20.410 |
20.410 |
||
– Dotaties voorzieningen |
3.002 |
3.002 |
||
– Bijzondere lasten |
17.408 |
17.408 |
||
Totaal lasten |
2.480.737 |
363.250 |
– 212.090 |
2.631.897 |
Saldo van baten en lasten |
9.000 |
0 |
9.724 |
18.724 |
Dotatie aan reserve Rijksrederij |
– 9.000 |
– 1.242 |
7.758 |
|
Te verdelen resultaat |
0 |
0 |
10.966 |
10.966 |
Toelichting
Baten
Omzet IenW
De omzet moederdepartement is met name verhoogd als gevolg van een vergoeding voor het niet volledig kunnen verhalen van schade bij schadevaren en -rijden (€ 42,6 mln.), de uitkering van de loon- en prijsbijstelling 2018 (€ 41,6 mln.), een bijdrage voor de onverwachte reparaties aan de Merwedebrug (€ 32,1 mln.), een vergoeding voor de kosten samenhangend met het incident en de reparatie van de stuw Grave (€ 16,1 mln.), een bijdrage voor de sanering van grond bij steunpunten (€ 14,3 mln.), een bijdrage aan het Security Operations Centre van RWS (€ 8,9 mln.), een overboeking vanuit het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat t.b.v. het Maritiem Informatievoorziening Servicepunt (€ 5,7 mln.), een toevoeging voor het beheer en onderhoud van de tunnel technische installaties van de A4 Delft-Schiedam (€ 5,3 mln.) en een bijdrage voor de hogere ICT uitgaven (€ 5,0 mln.). Tegenover deze verhogingen staat een verlaging van de omzet moederdepartement met € 21,3 mln. als gevolg van de herverkaveling met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK).
Omzet nog uit te voeren werkzaamheden
De verwachting is dat de balanspost nog uit te voeren werkzaamheden (NUTW) dit jaar met circa € 55,0 mln. toeneemt van circa € 368,5 mln. ultimo 2017 naar circa € 423,5 mln. ultimo 2018. Zie verder de toelichting onder de post Onderhoud bij de Lasten.
Omzet overige departementen
De verwachte verhoging van de omzet overige departementen wordt met name veroorzaakt door de apparaats- en programmakosten die RWS bij het Ministerie van BZK en het Ministerie van EZK in rekening brengt voor de werkzaamheden in het kader van Beleidsondersteuning en Advisering en de Omgevingswet.
Omzet derden
De verwachte toename van de omzet derden wordt met name veroorzaakt door extra opbrengsten in het kader van Werken voor en met Partners en meer beheeropbrengsten op het areaal van RWS.
Rentebaten
Deze baten hebben voornamelijk betrekking op vergoedingen over de rekening-courant en korte termijndeposito’s die door Rijkswaterstaat worden aangehouden. Omdat er vanwege de relatief lagere rentestanden gedurende 2018 geen korte termijndeposito’s worden aangehouden, worden er over 2018 geen rentebaten gerealiseerd.
Vrijval voorzieningen
In 2018 wordt een vrijval uit de Reorganisatievoorziening (loonkosten VWNW kandidaten en toekomstige maatwerkafspraken) verwacht.
Bijzondere baten
De geraamde bijzondere baten betreffen voornamelijk verwachte boekwinst op de verkoop van vaste activa. Deze verwachte boekwinst is naar beneden bijgesteld.
Lasten
Personele kosten
De verwachte verhoging van de personele kosten is met name het gevolg van de CAO loonstijging per 1 juli 2018 van 3% en het aantrekken van capaciteit voor de groeiende onderhoudsopgave en voor het Werken voor en met Partners. Daarnaast zijn de verwachte kosten voor het Corporate Learning Center begroot onder de materiele kosten, maar worden deze verantwoord onder de personele kosten. Hiervoor is nu gecorrigeerd.
Materiele kosten
De verwachte kosten voor het Corporate Learning Center zijn begroot onder de materiele kosten maar worden deze verantwoord onder de personele kosten. Hiervoor is nu gecorrigeerd. Daarnaast zijn de verwachte materiele kosten in 2018 meer in lijn gebracht met de lagere realisaties in voorgaande jaren.
Onderhoud
Het beschikbare budget voor Onderhoud is in 2018 met name verhoogd als gevolg van de NUTW ultimo 2017 (€ 368,5 mln.), een vergoeding voor het niet volledig kunnen verhalen van schade bij schadevaren en -rijden (€ 42,6 mln.), een bijdrage voor de onverwachte reparaties aan de Merwedebrug (€ 32,1 mln.), de uitkering van de prijsbijstelling 2018 (€ 18,8 mln.), een vergoeding voor de kosten samenhangend met het incident en de reparatie van de stuw Grave (€ 16,1 mln.) en een bijdrage voor de sanering van grond bij steunpunten (€ 14,3 mln.). Tegenover het totale beschikbare budget 2018 voor Onderhoud van € 1.935,0 mln. staat een prognose van € 1.511,5 mln. Het verschil van € 423,5 mln. betreft de verwachte NUTW ultimo 2018.
Rentelasten
De verwachte rentelasten zijn naar beneden bijgesteld, omdat in 2018 en eerdere jaren minder is geïnvesteerd dan van tevoren gepland en er sprake is van lagere rentepercentages.
Afschrijvingskosten
De verwacht afschrijvingskosten zijn naar beneden bijgesteld, omdat in 2018 en eerdere jaren minder is geïnvesteerd dan van tevoren gepland.
Overige kosten
In 2018 wordt een dotatie aan de Reorganisatievoorziening (wachtgeld en lopende maatwerkafspraken) verwacht. De post bijzondere lasten bestaat met name uit het verwachte agentschapsdeel Vpb-lasten van circa € 16 mln. inclusief de naheffing over 2016 en 2017 van in totaal circa € 7 mln.
Omschrijving |
(1) Vastgestelde begroting |
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting |
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting |
(4)=(1)+(2)+(3) Totaal geraamd |
|
---|---|---|---|---|---|
1. |
Rekening courant RHB 1 januari 2018 |
240.626 |
435.944 |
676.570 |
|
2a |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) |
2.489.737 |
– 5.258 |
213.528 |
2.698.007 |
2b |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–) |
– 2.440.762 |
5.258 |
– 163.534 |
– 2.599.038 |
2. |
Totaal operationele kasstroom |
48.975 |
0 |
49.994 |
98.969 |
3a |
Totaal investeringen (–/–) |
– 54.000 |
2.899 |
– 51.101 |
|
3b |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
4.398 |
4.398 |
||
3. |
Totaal investeringskasstroom |
– 54.000 |
0 |
7.297 |
– 46.703 |
4a |
Eenmalige uitkering aan het moederdepartement (–/–) |
– 12.400 |
20 |
– 12.380 |
|
4b |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) |
6.000 |
6.000 |
||
4c |
Aflossingen op leningen (–/–) |
– 38.000 |
16.000 |
– 22.000 |
|
4d |
Beroep op leenfaciliteit (+) |
34.000 |
– 7.638 |
– 3.005 |
23.357 |
4. |
Totaal financieringskasstroom |
2.000 |
– 20.038 |
13.015 |
– 5.023 |
5. |
Rekening-courant RHB 31 december 2018 |
237.601 |
415.906 |
70.306 |
723.813 |
Toelichting
Operationele kasstroom
De verwachte ontvangsten binnen de operationele kasstroom zijn met name gestegen als gevolg van de verhoogde omzet moederdepartement, omzet overige departementen en omzet derden. De verwachte uitgaven binnen de operationele kasstroom zijn minder gestegen en dit sluit ook aan bij het verwachte positieve resultaat 2018 en de verwachte toename van de balanspost NUTW in 2018.
Investeringskasstroom
De verwachte investeringen zijn naar beneden bijgesteld als gevolg van een vertraagde aanbesteding bij het project Mobile Only (aanschaf mobiele ICT-middelen, zoals een laptop en een smartphone). De verwachte boekwaarde desinvesteringen betreft o.a. de boekwaarde van het verkochte pand Kanaaldijk 301 in Alkmaar.
Financieringskasstroom
RWS heeft vanaf 2017 nieuwe activaklassen (wijziging in levensduur). Voor deze levensduur was in 2017 geen leenplafond aanwezig en kon dus niet geleend worden. Dit leidt tot minder aflossingen in 2018 dan verwacht. Het verwachte beroep op de leenfaciliteit is naar beneden bijgesteld als gevolg van de lagere verwachte investeringen.
Inspectie Leefomgeving en Transport
Omschrijving |
(1) Vastgestelde begroting |
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting |
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting |
(4)=(1)+(2)+(3) Totaal geraamd |
---|---|---|---|---|
Baten |
||||
Omzet IenW |
116.123 |
11.960 |
128.083 |
|
Omzet overige departementen |
875 |
– 500 |
375 |
|
Omzet derden |
23.290 |
1.290 |
24.580 |
|
Rentebaten |
50 |
0 |
50 |
|
Vrijval voorzieningen |
0 |
0 |
0 |
|
Bijzondere baten |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal baten |
140.338 |
140.338 |
12.750 |
153.088 |
Lasten |
||||
Apparaatskosten |
138.896 |
0 |
12.750 |
151.646 |
– Personele kosten |
103.492 |
0 |
6.025 |
109.518 |
Waarvan eigen personeel |
98.190 |
4.700 |
102.891 |
|
Waarvan inhuur externen |
5.102 |
1.325 |
6.427 |
|
Waarvan overige personele kosten |
200 |
0 |
200 |
|
– Materiële kosten |
35.404 |
0 |
6.725 |
42.129 |
Waarvan apparaat ICT |
200 |
0 |
200 |
|
Waarvan bijdrage aan SSO's |
17.824 |
5.083 |
22.907 |
|
Waarvan overige materiële kosten |
17.380 |
1.642 |
19.022 |
|
Rentelasten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Afschrijvingskosten |
1.342 |
0 |
0 |
1.342 |
– Materieel |
0 |
0 |
0 |
|
– Immaterieel |
1.342 |
0 |
1.342 |
|
Overige lasten |
100 |
0 |
0 |
100 |
– Dotaties voorzieningen |
100 |
0 |
100 |
|
– Bijzondere lasten |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal lasten |
140.338 |
0 |
12.750 |
153.088 |
Saldo van baten en lasten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Baten
Omzet IenW
De ILT ontvangt vanuit het moederdepartement o.a. een bijdrage voor de kosten van het ICT-beheer bij de shared serviceorganisatie Dienst ICT Uitvoering (DICTU) en voor ILT specifieke aanpassingen van werkplekken (€ 2,3 miljoen). Daarnaast ontvangt ILT o.a. een bijdrage voor het de beheerskosten van de applicatie Inspectieview Milieu (€ 1,1 miljoen), een bijdrage voor de verhuiskosten naar de Rijnstraat (€ 1,9 miljoen), een bijdrage voor extra toezicht op Schiphol (€ 0,5 miljoen) en een bijdrage voor de IenW-brede IV-portefeuille die is belegd bij de Inspecteur-Generaal van de ILT (€ 1 miljoen). Verder is de loon- en prijsbijstelling toegevoegd aan dit artikel (€ 2,5 miljoen). Tot slot heeft de ILT nog een aantal kleinere bijdragen ontvangen bijvoorbeeld voor wijzigingen in maritieme regelgeving en de beheerskosten van TERRA.
Reorganisatie Koers
Deze mutatie (€ 1,1 miljoen) betreft een eenmalige bijdrage van het moederdepartement in het kader van voorbereidende werkzaamheden met het oog op de in 2019 verwachte reorganisatiekosten die volgt uit het «vernieuwingsprogramma Koers ILT».
Omzet derden
Deze mutatie betreft de actualisatie van de opbrengsten van derden uit vergunningverlening op basis van de realisatie 2017.
Lasten
Personele kosten
De mutatie betreft, naast loon- en prijsbijstelling, de personele uitgaven samenhangend met de eerdergenoemde dossiers.
Materiële kosten
Dit betreft de bijdrage voor de kosten van DICTU (€ 2,3 miljoen) en de materiële uitgaven samenhangend met de eerdergenoemde dossiers (inspectieviews, terra, verhuiskosten, gestegen ICT-kosten en facilitaire kosten).
Omschrijving |
(1) Vastgestelde begroting |
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting |
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting |
(4)=(1)+(2)+(3) Totaal geraamd |
|
---|---|---|---|---|---|
1. |
Rekening courant RHB 1 januari 2018 |
31.810 |
31.810 |
||
2a |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) |
2.000 |
100 |
2.100 |
|
2b |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–) |
– 4.000 |
– 100 |
– 4.100 |
|
2. |
Totaal operationele kasstroom |
– 2.000 |
– 2.000 |
||
3a |
Totaal investeringen (–/–) |
– 200 |
– 200 |
||
3b |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
||||
3. |
Totaal investeringskasstroom |
– 200 |
– 200 |
||
4a |
Eenmalige uitkering aan het moederdepartement (–/–) |
||||
4b |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) |
1.100 |
1.100 |
||
4c |
Aflossingen op leningen (–/–) |
||||
4d |
Beroep op leenfaciliteit (+) |
||||
4. |
Totaal financieringskasstroom |
||||
5. |
Rekening-courant RHB 31 december 2018 |
29.610 |
0 |
1.100 |
30.710 |
Toelichting
Ten opzichte van de 1e suppletoire begroting zijn er geen majeure wijzigingen in het kasstroomoverzicht die toegelicht moeten worden.
Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut
Omschrijving |
(1) Vastgestelde Begroting |
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting |
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting |
(4)=(1)+(2)+(3) Totaal geraamd |
---|---|---|---|---|
Baten |
||||
Omzet IenW |
53.067 |
– 330 |
2.131 |
54.868 |
Omzet nutv werkzaamheden |
– |
3.638 |
3.638 |
|
Omzet overige departementen |
1.991 |
220 |
800 |
3.011 |
Omzet derden |
24.254 |
– 4.227 |
20.027 |
|
Rentebaten |
– |
1 |
1 |
|
Bijzondere baten |
– |
– |
– |
|
Totaal baten |
79.312 |
– 110 |
2.343 |
81.545 |
Lasten |
||||
Apparaatskosten |
40.242 |
– 110 |
5.674 |
45.807 |
– Personele kosten |
30.197 |
– 110 |
2.634 |
32.721 |
Waarvan eigen personeel |
29.697 |
– 110 |
2.338 |
31.925 |
Waarvan inhuur externen |
500 |
– |
244 |
744 |
Waarvan overige personele kosten |
– |
52 |
52 |
|
– Materiële kosten |
10.045 |
– |
3.041 |
13.086 |
Waarvan apparaat ICT |
1.612 |
3.115 |
4.727 |
|
Waarvan bijdrage aan SSO’s |
4.966 |
– 541 |
4.425 |
|
Waarvan overige materiële kosten |
3.467 |
– |
467 |
3.821 |
Materiële programmakosten |
||||
– Aardobservatie |
25.757 |
– |
– 2.612 |
23.145 |
– Overig |
10.980 |
– 1.085 |
9.895 |
|
Rentelasten |
242 |
– 242 |
– |
|
Afschrijvingskosten |
2.091 |
609 |
2.700 |
|
– Materieel |
2.091 |
209 |
2.300 |
|
– Immaterieel |
400 |
400 |
||
Overige lasten |
– |
– |
||
– Dotaties voorzieningen |
– |
– |
||
– Bijzondere lasten |
– |
– |
||
Totaal lasten |
79.312 |
– 110 |
2.343 |
81.545 |
Saldo van baten en lasten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Baten
Omzet IenW
De omzet IenW stijgt door de toekenning van extra middelen vanaf 2018 in het kader van het programma Basale Dienstverlening +. Daarnaast zijn er extra middelen beschikbaar gesteld aan het KNMI voor het uitvoeren van taken met betrekking tot broeikasgasmetingen (€ 0,23 miljoen), Space Weather (€ 0,37 miljoen) en wordt het KNMI gecompenseerd voor de loon- en prijsbijstelling (€ 0,6 miljoen).
Daarnaast vindt er een kasschuif plaats voor de middelen aardobservatie, waardoor de omzet van IenW daalt met € 6,1 miljoen.
Omzet IenW – Nog uit te voeren werkzaamheden
De kasontvangsten voor aardobservatie zijn lager dan de contributies voor aardobservatie. Voor dit doel zijn echter eerder middelen ontvangen en worden nu ingezet.
Omzet overige departementen
Naar aanleiding van de herverkaveling is een gedeelte van de opdrachtenportefeuille voor het KNMI van IenW naar EZK overgeheveld. Naar aanleiding hiervan zijn er onlangs aanvullende afspraken gemaakt tussen het KNMI en EZK. Als gevolg daarvan stijgt de omzet vanuit overige departementen. Dit betreft met name een bijdrage voor Space Weather (€ 0,37 miljoen) en Seismologische dienstverlening en broeikasgasmetingen (€ 0,4 miljoen).
Omzet derden
De omzet blijft met name achter door lagere kosten voor subsidieprojecten. Omdat er een directe relatie is tussen de gerealiseerde kosten en de bedragen die kunnen worden gedeclareerd bij de subsidiegevers, kunnen ook minder opbrengsten worden verantwoord.
Lasten
Personele kosten
De personele kosten stijgen vooral als gevolg van extra kosten in het kader van het programma Basale Dienstverlening + (€ 1,0 miljoen). Daarnaast stijgen de kosten als gevolg van de stijging van de pensioenpremies en de nieuwe cao (circa € 0,6 miljoen), extra dienstverlening in het kader van Space Weather (€ 0,3 miljoen) en stijgende inhuurkosten (€ 0,2 miljoen).
Materiële apparaatskosten
De materiele apparaatskosten stijgen als gevolg van extra kosten in het kader van het programma Basale Dienstverlening en hogere kosten van subsidieprojecten.
Materiële programmakosten
Door de lagere afdracht voor de contributie met betrekking tot aardobservatie vallen deze materiele programma kosten lager uit (€ 2,6 miljoen). Daarnaast zijn de kosten van met name de subsidieprojecten lager dan begroot.
Afschrijvingskosten
Door een vertraging bij het uitvoeren van investeringsprojecten blijven de afschrijvingskosten achter bij de begroting (€ 0,7 miljoen).
Omschrijving |
(1) Vastgestelde begroting |
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting |
(3) Mutaties 2e suppletoire begroting |
(4) = (1)+(2)+(3) Totaal geraamd |
|
---|---|---|---|---|---|
1. |
Rekening-courant RHB 1 januari 2016 |
6.903 |
– 2.793 |
0 |
4.110 |
1.a |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) |
2.091 |
3.161 |
– 2.552 |
2.700 |
1.b |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–) |
– 982 |
– 3.089 |
– 4.071 |
|
2. |
Totaal operationele kasstroom |
1.109 |
3.161 |
– 5.641 |
– 1.371 |
3a. |
Totaal investeringen (–/–) |
– 510 |
– 4.372 |
3.623 |
– 1.259 |
3b. |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
||||
3. |
Totaal investeringskasstroom |
– 510 |
– 4.372 |
3.623 |
– 1.259 |
4a. |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) |
||||
4b. |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) |
300 |
300 |
||
4c. |
Aflossingen op leningen (–/–) |
– 948 |
948 |
||
4d. |
Beroep op leenfaciliteit (+) |
510 |
6.872 |
– 3.097 |
4.285 |
4. |
Totaal financieringskasstroom |
– 438 |
6.872 |
– 2.797 |
3.637 |
5. |
Rekening-courant RHB 31 december 2018 |
7.064 |
2.868 |
– 4.815 |
5.117 |
Toelichting
Operationele kasstroom
Door de kasschuif aardobservatie van € 6,1 miljoen zijn de ontvangsten van artikel 23.02 lager geworden dan de daadwerkelijke contributiebedragen voor aardobservatie. Daardoor is voor aardobservatie niet langer sprake van een operationele ontvangst, maar van een operationele uitgave. De operationele ontvangsten dalen daarom met € 3,0 miljoen en de operationele uitgaven stijgen met € 3,1 miljoen. Daarnaast stijgen de operationele ontvangsten met € 0,4 miljoen door de gestegen afschrijvingskosten.
Investeringskasstroom
De prognose van de investeringsuitgaven is naar beneden bijgesteld doordat de geplande investering met betrekking tot de I-strategie naar verwachting niet meer in 2018 zal plaatsvinden.
Financieringskasstroom
Als gevolg van het resultaat 2017 is het Eigen Vermogen van het KNMI nihil. In lijn met de Regeling Agentschappen wordt het Eigen Vermogen van het KNMI behoedzaam aangevuld door de eigenaar met € 0,3 miljoen per jaar tot en met 2023 tot een bedrag van € 1,8 miljoen.
Gezien de investeringen lager uitvallen wordt er ook minder beroep op de leenfaciliteit gedaan dan oorspronkelijk aangevraagd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35095-XII-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.