35 095 VI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2018 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2018 wijzigingen aan te brengen in:

  • 1. De departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid;

  • 2. De begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.

De in de departementale begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

Mede namens de Minister voor Rechtsbescherming,

De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1.

Leeswijzer

2

     

2.

Het beleid

2

     

2.1

Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

2

     

2.2

De Beleidsartikelen

5

 

31 Politie

6

 

32 Rechtspleging en rechtsbijstand

7

 

33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

9

 

34 Straffen en beschermen

11

 

36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid

13

 

37 Migratie

14

     

2.3

De niet-beleidsartikelen

16

 

91 Apparaatsuitgaven kerndepartement

16

 

92 Nominaal en Onvoorzien

17

 

93 Geheim

18

1. LEESWIJZER

Dit is de tweede suppletoire begroting 2018 van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Najaarsnota 2018 en de mutaties genoemd in de Vermoedelijke Uitkomsten (onderdeel van de Miljoenennota 2018).

In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties per beleidsartikel (paragraaf 2.1). Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10,0 mln.

In paragraaf 2.2 is per beleidsartikel de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. In paragraaf 2.3 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.

Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 2esuppletoire begroting 2018» gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel technisch van aard zijn. Financieel technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht. In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingen-mutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.

2. HET BELEID

2.1 OVERZICHT BELANGRIJKSTE SUPPLETOIRE UITGAVEN- EN ONTVANGSTENMUTATIES (TWEEDE SUPPLETOIRE BEGROTING)

x € 1.000
 

Beleidsartikel

Uitgaven

Stand vastgestelde begroting 2018

 

12.218.217

     

Stand 1e suppletoire begroting 2018

 

12.534.720

     

Belangrijkste suppletoire uitgaven mutaties:

   
     

1. Uitwerkingskader meldkamer

31

– 15.300

2. Politie

31

52.000

3. Steun wederopbouw Sint Maarten

31, 34

10.375

4. Verdeling cybersecurity gelden 2018

31,32,33,34,36

18.650

5. Rechtsbijstand

32

– 12.000

6. Afpakken

33

30.000

7. Kasschuif afpakken

33

– 26.350

8. Openbaar Ministerie (OM) ICT

33

10.000

9. Kasschuif rijksbijdrage aan DJI

34

116.600

10. DJI Forensische Zorg

34

18.168

11. Uitwerkingskader meldkamer brede doeluitkering rampenbestrijding (BDUR)

36

15.300

12. Asiel: Oda-toerekening

37

42.039

13. Nidos

37

20.345

14.Inzet eigen vermogen COA

37

19.850

15. Inzet eigen vermogen IND

37

11.027

16. Europol/Eurojust

91

– 16.000

     

Overige mutaties

 

16.871

Stand 2e suppletoire begroting 2018

 

12.846.295

Toelichting op de belangrijkste uitgavenmutaties

  • 1. 1. Uitwerkingskader meldkamer

    Het uitwerkingskader legt de nieuwe werkwijze van de meldkamers vast, en gaat ook in op de hoofdlijnen van de wetswijziging en de financiële afspraken over de bekostiging van het beheer van de meldkamers door de politie. In 2018 is hiervoor € 15,3 mln. beschikbaar gesteld. De mutatie betreft een budgettaire overboeking naar de BDUR (Brede Doeluitkering Rampenbestrijding) als vergoeding aan de veiligheidsregio’s voor de kosten bij samenvoeging van de meldkamers. Zie ook post 11.

  • 2. Politie

    Voor 2018 wordt € 52 mln. van de resterende Regeerakkoordmiddelen vanuit de Aanvullende Post van de Rijksbegroting bijgeschreven op de JenV-begroting. Deze incidentele middelen worden aangewend voor een eenmalige impuls in lokale capaciteit (€ 33 mln.) en voor de implementatie van een toekomstbestendige toegangsbeveiliging van de politie (€ 19 mln.).

  • 3. Steun wederopbouw Sint Maarten

    Bij de 2e suppletoire begroting is € 10,3 mln. overgeheveld van de BZK-begroting naar de JenV-begroting voor de verrekening van uitgaven aan Directe Steun tussen 1 december 2017 en 1 november 2018. Het betreft uitgaven gedaan door DJI en Politie aan Directe Steun activiteiten ten behoeve van Sint Maarten.

  • 4. Cybersecurity 2018

    Het Kabinet heeft in 2018 € 30 mln. extra vrijgemaakt voor cybersecurity en de aanpak van cybercrime. Hiermee wordt een aantal maatregelen en instrumenten gefinancierd die vrijwel direct een bijdrage zullen leveren aan het digitaal veiliger maken van Nederland. Een deel van de beschikbaar gestelde middelen ad € 11,35 mln., is bij de 2e suppletoire begroting overgeheveld naar de volgende ministeries (IenW, EZK, OCW, VWS, BuZa, Defensie en BZK) ten behoeve van dit traject. Het restant ad € 18,65 mln. wordt door JenV ingezet voor cybersecurity.

  • 5. Rechtsbijstand

    Bij rechtsbijstand wordt een volume meevaller verwacht als gevolg van een lagere realisatie van het aantal toevoegingen dan eerder begroot.

  • 6. Afpakken

    Voor 2018 wordt € 30 mln. vanuit de Aanvullende Post van de Rijksbegroting bijgeschreven op de JenV-begroting voor de aanpak van het afpakken van crimineel vermogen. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan de verbetering van de registratie van de opbrengsten bij het OM en de Belastingdienst.

  • 7. Kasschuif afpakken

    Een groot aantal van de bij de regio’s belegde projecten voor de aanpak van het afpakken van crimineel vermogen starten pas in 2019. Om de bijdrage in overeenstemming te brengen met de uitgaven is een kasschuif van € 26,3 mln. toegepast ten laste van 2018 naar de jaren 2019 tot en met 2022. Een deel van de kosten in 2018 zijn opstartkosten voor het verdere verloop van projecten in 2019. Zie ook post 6.

  • 8. Openbaar Ministerie (OM) ICT

    Het Openbaar Ministerie verwacht een tekort van circa € 10 mln. op het ICT-budget. Door het OM zijn er reeds maatregelen genomen om het tekort voor 2018 zoveel mogelijk te beheersen.

  • 9. Kasschuif rijksbijdrage aan DJI

    Binnen de rijksbijdrage DJI is een kasschuif toegepast om de rijksbijdrage in overeenstemming te brengen met de afgesproken productie.

  • 10. DJI Forensische Zorg

    Bij de forensische zorg van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) is er in 2018 een hogere instroom en een langere verblijfsduur in de inrichtingen dan geraamd.

  • 11. Uitwerkingskader meldkamer BDUR

    Betreft de budgettaire overboeking van artikel 31 naar artikel 36. De gelden worden aan de Veiligheidsregio’s beschikbaar gesteld via de BDUR (Brede Doeluitkering Rampenbestrijding). Zie ook post 1.

  • 12. Asiel: Oda-toerekening

    De kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers worden volgens afspraken binnen OESO-DAC toegerekend aan ODA (official development assistance). Op basis van de reguliere herijking van de raming is de instroomraming voor het COA voor 2018 bijgesteld van 30.000 naar 37.000 asielzoekers. De ODA-toerekening wordt daarom naar boven bijgesteld, JenV ontvangt € 42 mln. van de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.

  • 13. Nidos

    Dit betreft de desaldering van de ontvangst van de afrekening 2017 van Nidos waarbij de uitgaven en ontvangsten zijn verhoogd met € 20,3 mln.

  • 14. Inzet eigen vermogen COA

    Bij het COA is sprake van een maximaal eigen vermogen. Het surplus boven het eigen vermogen wordt ingezet ten behoeve van de kosten van de hogere bezetting die wordt verwacht bij COA.

  • 15. Inzet eigen vermogen IND

    Het eigen vermogen van de IND is conform de agentschapsregeling afgeroomd en de vrijgekomen middelen worden ingezet voor de beschikking 2018 van de IND.

  • 16. Europol/Eurojust

    De verrekening met het Rijksvastgoedbedrijf van de egalisatieregeling met betrekking tot het HGIS-onderdeel (Homogene Groep Internationale samenwerking) Europol/Eurojust is vertraagd en komt niet tot betaling in 2018.

Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2018 (Najaarsnota) x € 1.000
 

Beleidsartikel

Ontvangsten

Stand vastgestelde begroting 2018

 

1.596.196

     

Stand 1e suppletoire begroting 2018

 

1.608.844

     

Belangrijkste suppletoire ontvangsten mutaties:

   
     

1. Politie bijdragen

31

10.236

2. Griffierechten

32

– 15.000

3. Effect schikking ING

33

624.000

4. Afpakken

33

– 50.000

5. Boeten en transacties

33

– 47.200

6. Nidos

37

20.345

7. Inzet eigen vermogen COA

37

19.850

8. Inzet eigen vermogen IND

37

11.027

     

Overige mutaties

 

33.956

Stand 2e suppletoire begroting 2018

 

2.216.058

Toelichting op de belangrijkste ontvangstenmutaties

  • 1. Politie bijdrage

    Als gevolg van een terugvordering van niet bestede bijzondere rijksbijdragen over 2017 is een meevaller van € 10,2 mln. ontstaan.

  • 2. Griffierechten

    Door een lagere instroom aan zaken bij de rechtspraak dan geprognosticeerd vallen de griffierechten-ontvangsten lager uit. Dit leidt tot een tegenvaller van € 15 mln.

  • 3. Effect schikking ING

    In 2018 is een schikking met ING (€ 775 mln.) getroffen. In de JenV-begroting is rekening gehouden met te ontvangen bedragen vanwege afpakken. Per saldo bedraagt de meevaller € 624 mln. Deze vloeit naar de Algemene Middelen van de Rijksbegroting.

  • 4. Afpakken

    Op het onderdeel «kleinere afpakopbrengsten» wordt een tegenvaller van circa € 50 mln. verwacht ten laste van de Algemene Middelen van de Rijksbegroting.

  • 5. Boeten en transacties (B&T)

    Bij B&T is de verwachting dat de ontvangsten met € 47,2 mln. achterblijven, voornamelijk als gevolg van de politie CAO-acties. Deze mutatie is ten laste van de Algemene Middelen van de Rijksbegroting.

  • 6. Nidos

    Dit betreft de desaldering van de ontvangst van de afrekening 2017 van Nidos. Zie ook uitgaven.

  • 7. Inzet eigen vermogen COA

    Bij het COA is sprake van een maximaal eigen vermogen. Het surplus boven het eigen vermogen wordt ingezet voor de hogere bezetting die wordt verwacht bij COA. Zie ook uitgaven.

  • 8. Inzet eigen vermogen IND

    Het eigen vermogen van de IND is conform de agentschapsregeling afgeroomd en de vrijgekomen middelen worden ingezet voor de beschikking 2018 van de IND. Zie ook uitgaven.

2.2 DE BELEIDSARTIKELEN JUSTITIE EN VEILIGHEID

Hieronder een overzicht per beleidsartikel van de mutaties sinds de vastgestelde begroting.

Onder de tabellen worden de mutaties 2e suppletoire begroting toegelicht die groter zijn dan € 5 mln.

31 POLITIE
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)

   

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

5.689.556

5.843.566

– 10.790

61.698

5.894.474

             

Programma-uitgaven

5.698.929

5.852.939

– 10.790

61.698

5.903.847

Waarvan juridisch verplicht

 

100%

   

100%

31.2 Bekostiging nationale politie

         
 

Bijdrage ZBO's/RWT's

         
 

Politie

5.538.917

5.673.899

445

66.031

5.740.375

 

Politieacademie

2.920

2.856

0

0

2.856

 

Bijdrage medeoverheden

         
 

BES brandweer- en politiekorps

18.844

26.235

0

– 3.133

23.102

 

Opdrachten

         
 

Taptolken

12.383

10.628

0

0

10.628

             

31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie

         
 

Bijdrage ZBO's/RWT's

         
 

Internationale samenwerkingsoperaties

10.750

10.795

0

– 800

9.995

 

Beheer multisystemen

95.684

114.242

– 11.210

0

103.032

 

Overige bijdragen ZBO's/RWT's

828

845

– 17

0

828

 

Bijdrage medeoverheden

         
 

Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg

805

917

– 17

0

900

 

Subsidies

         
 

Opsporing

722

714

– 14

0

700

 

Overige subsidies

515

525

– 10

– 500

15

 

Opdrachten

         
 

Providers

10.247

9.239

0

– 900

8.339

 

Overige opdrachten

1.600

230

133

1.500

1.863

 

Bijdragen Sociale fondsen

         
 

Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie

4.714

1.814

– 100

– 500

1.214

             

Ontvangsten

500

500

0

10.236

10.736

Het juridisch verplichte deel van de bijdragen ZBO's/RWT's heeft betrekking op uitgaven voor de Politie en de Politieacademie op grond van wetgeving, de beheersovereenkomst met de Politie voor de jaarlijkse exploitatiekosten van C2000 en de uitgaven voor internationale samenwerking. De juridisch verplichte opdrachten omvatten onder andere de meerjarige contracten met de telecomaanbieders in verband met tapkosten.

Toelichting op beleidsartikel 31

Mutaties uitgaven

31.2 Bekostiging politie

Nationale Politie € 66,5 mln.

  • Voor 2018 wordt € 52 mln. van de resterende Regeerakkoordmiddelen vanuit de Aanvullende Post van de Rijksbegroting bijgeschreven op de JenV-begroting. Deze incidentele middelen worden aangewend voor een eenmalige impuls in lokale capaciteit (€ 33 mln.) en voor de implementatie van een toekomstbestendige toegangsbeveiliging van de politie (€ 19 mln.).

  • Bij de 2e suppletoire begroting is € 10,3 mln. overgeheveld van de BZK- begroting naar de JenV-begroting voor de verrekening van uitgaven aan Directe Steun tussen 1 december 2017 en 1 november 2018. Het betreft uitgaven gedaan door DJI (€ 5,1 mln.) en Politie (€ 5,3 mln.) aan Directe Steun activiteiten ten behoeve van Sint Maarten.

  • € 5,1 mln. ten behoeve van cybersecurity en aanpak van cybercrime.

  • Het restant betreft enkele mutaties kleiner dan € € 2 mln.

Beheer multisystemen € – 11.210

  • Het uitwerkingskader legt de nieuwe werkwijze van de meldkamers vast, en gaat ook in op de hoofdlijnen van de wetswijziging en de financiële afspraken over de bekostiging van het beheer van de meldkamers door de politie. In 2018 is hiervoor € 15,3 mln. beschikbaar gesteld. De mutatie betreft een budgettaire overboeking naar de BDUR (Brede Doeluitkering Rampenbestrijding) als vergoeding aan de veiligheidsregio’s voor de kosten bij samenvoeging van de meldkamers

  • Het restant bedrag betreft een bijdrage van € 4,1 van VWS aan JenV voor gebruikers van het C2000-netwerk in de exploitatiekosten. Dit betreft een jaarlijkse boeking.

Mutaties ontvangsten

Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met € 10,2 mln. als gevolg van een terugvordering van niet bestede bijzondere rijksbijdragen uit 2017 en andere jaren.

32 RECHTSPLEGING EN RECHTSBIJSTAND
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)

   

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

1.459.844

1.453.138

– 5.664

– 5.939

1.441.535

             

32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad

         
 

Personeel

26.155

25.955

– 93

1.385

27.247

 

waarvan eigen personeel

25.357

24.153

– 93

400

24.460

 

waarvan externe inhuur

775

748

0

985

1.733

 

waarvan overig personeel

23

1.054

0

0

1.054

 

Materieel

2.507

3.563

– 3

– 199

3.361

 

waarvan ICT

1.100

1.723

0

0

1.723

 

waarvan SSO's

62

61

0

0

61

 

waarvan overig materieel

1.345

1.779

– 3

– 199

1.577

             

Programma-uitgaven

1.431.182

1.423.620

– 5.568

– 7.125

1.410.927

Waarvan juridisch verplicht

 

100%

   

100%

32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel

         
 

Bijdrage ZBO/RWT

         
 

Raad voor Rechtsbijstand

47.099

48.165

0

750

48.915

 

Bureau Financieel Toezicht

2.289

5.912

– 9

0

5.903

 

Subsidies

         
 

Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken

361

371

472

0

843

 

Overige subsidies

115

115

0

0

115

 

Opdrachten

         
 

Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen

14.027

12.235

0

– 1.100

11.135

 

Toevoegingen rechtsbijstand

418.222

385.587

0

– 12.750

372.837

 

Mediation in Strafrecht

0

1.600

– 400

300

1.500

 

Overige opdrachten

1.402

747

400

0

1.147

             

32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel

         
             
 

Bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak

922.853

943.413

– 5.757

3.323

940.979

             
 

Bijdrage ZBO/RWT

         
 

Autoriteit Persoonsgegevens

12.851

13.135

– 70

2.200

15.265

 

College voor de Rechten van de Mens

7.031

7.186

– 38

2

7.150

 

Centraal Administratie Kantoor

0

62

– 62

0

0

 

Nationaal Register Gerechtelijk Deskundigen

1.618

1.652

– 9

0

1.643

 

Overige bijdragen ZBO's/RWT's

725

1.033

– 3

0

1.030

 

Bijdrage medeoverheden

         
 

Bijdragen Rechtspleging

92

92

– 92

0

0

 

Subsidies

         
 

Subsidies Rechtspleging

645

688

0

0

688

 

Subsidies Wetgeving

1.487

1.520

0

0

1.520

 

Opdrachten

         
 

Opdrachten en onderzoeken rechtspleging

0

15

0

0

15

 

Overige opdrachten

365

92

0

150

242

             

Ontvangsten

206.078

177.139

0

– 11.600

165.539

 

waarvan griffierechten

200.078

173.604

0

– 14.600

159.004

Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht. De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn vrijwel geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) en de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.

Toelichting op beleidsartikel 32

Mutaties uitgaven

32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel

Toevoegingen Rechtsbijstand € – 12,8 mln.

Bij rechtsbijstand wordt een meevaller voorzien van € 12 mln. doordat een volume meevaller wordt verwacht als gevolg van een lagere realisatie van het aantal toevoegingen dan eerder begroot. Het restant van de verlaging ad € – 0,8 mln. wordt veroorzaakt door een technische mutatie.

Mutaties ontvangsten

Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verlaagd met € 11,6 mln.

Door een lagere instroom aan zaken bij de rechtspraak dan geprognosticeerd vallen de griffieontvangsten lager uit. Dit leidt tot een tegenvaller van € 15 mln. Het restant betreft kleinere mutaties op overige ontvangsten.

33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)

   

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

731.997

760.429

13.520

20.051

794.000

             

33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie

         
 

Personeel

365.872

390.669

4.620

27.018

422.307

 

waarvan eigen personeel

339.578

363.794

4.633

8.300

376.727

 

waarvan externe inhuur

24.378

24.914

– 4

18.718

43.628

 

waarvan overig personeel

1.916

1.961

– 9

0

1.952

 

Materieel

123.468

123.737

536

3.944

128.217

 

waarvan ICT

10.620

10.702

618

1.277

12.597

 

waarvan SSO's

54.343

54.470

– 823

2.483

56.130

 

waarvan overig materieel

58.505

58.565

741

184

59.490

             

Programma-uitgaven

242.657

246.023

8.364

– 10.911

243.476

Waarvan juridisch verplicht

 

100%

   

100%

33.2 Bestuur, informatie en technologie

         
 

Bijdrage medeoverheden

         
 

Regionale Informatie en Expertise Centra

7.492

8.648

– 326

0

8.322

 

Uitstapprogramma's prostituees

1.937

1.956

– 3

0

1.953

 

Overige bijdrage medeoverheden

1.029

1.050

– 4

0

1.046

 

Subsidies

         
 

Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid

3.887

3.946

0

705

4.651

 

Keurmerk Veilig Ondernemen

1.364

1.375

0

0

1.375

 

Uitstapprogramma's prostituees

1.610

1.622

0

0

1.622

 

Veiligheid Kleine Bedrijven

323

323

0

0

323

 

Overige subsidies

1.010

1.029

0

1.200

2.229

 

Opdrachten

         
 

Overige opdrachten

103

105

0

140

245

             

33.3 Opsporing en vervolging

         
 

Bijdrage Agentschappen

         
 

Nederlands Forensisch Instituut

66.403

68.748

495

570

69.813

 

Bijdrage medeoverheden

         
 

BES Staatkundige hervorming Nederlandse antillen

4.519

6.879

– 17

– 244

6.618

 

FIU.Nederland

4.850

4.856

– 101

0

4.755

 

aanpak ondermijning

0

5.000

0

0

5.000

 

Overig bijdragen medeoverheden

7.940

6.770

467

6.378

13.615

 

Subsidies

         
 

CCV

695

705

0

– 705

0

 

Overige subsidies

2.504

2.673

253

1.290

4.216

 

Opdrachten

         
 

Schadeloosstellingen

20.035

20.035

0

0

20.035

 

Keten Informatie Management

0

0

7.288

– 3.364

3.924

 

Onrechtmatige Detentie

11.209

10.959

0

0

10.959

 

Gerechtskosten

32.854

31.502

– 5

0

31.497

 

Restituties ontvangsten voorgaande jaren

0

0

0

4.440

4.440

 

Verkeershandhaving OM

25.152

20.352

– 2.841

– 1.200

16.311

 

Afpakken

3.503

3.869

2.836

– 4.989

1.716

 

Bewaring, verkoop en vernietiging inbeslaggenomen voorwerpen

15.354

15.354

– 2

– 978

14.374

 

Overige opdrachten

16.124

15.226

349

– 13.912

1.663

 

Garanties

         
 

Faillissementscuratoren

3.760

3.831

0

600

4.431

             

33.4 Vervolging en berechting MH17-verdachten

9.000

9.210

– 25

– 842

8.343

             

Ontvangsten

1.122.957

1.119.957

624.000

– 97.200

1.646.757

 

waarvan Boeten en Transacties

857.597

857.597

675.000

– 47.200

1.485.397

waarvan Afpakken

252.360

252.360

– 51.000

– 50.000

151.360

De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de Raad voor de Rechtspraak, de bijdragen genoemd onder bijdrage medeoverheden, de bijdrage aan het agentschap NFI, de bijdrage aan DRZ en aan het ZBO Nationaal Register Gerechtelijk Deskundigen. Daarnaast zijn de subsidiebedragen aan diverse instellingen zoals het CCV en KVO juridisch verplicht alsmede het budget gerechtskosten.

Toelichting op beleidsartikel 33

Mutaties uitgaven

33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie (OM) € 36,1mln.

Het budget op het artikelonderdeel «Apparaatsuitgaven» wordt in totaal met circa € 36,1 mln. verhoogd. De verhoging wordt voornamelijk verklaard door mutaties op eigen personeel en inhuur extern. De grootste mutaties worden hieronder toegelicht

Eigen personeel OM € 12,9 mln.

Dit bedrag bestaat uit diverse mutaties kleiner dan € 3 mln., zoals:

  • Een bijdrage van de Nationale politie aan het OM voor additionele inzet parketsecretarissen.

  • € 1,8 mln. ten behoeve van cybersecurity en aanpak cybercrime

  • Voor versterking strafrechtketen € 2,3 mln.

  • Het restant betreft diverse kleinere mutaties.

Extern inhuur OM € 18,7 mln.

  • € 8,4 mln. voor Alle Zaken Digitaal (AZD). Betreft een technische verdeling van het budget «Digitalisering werkprocessen strafrechtketen» die bij het Regeerakkoord beschikbaar is gesteld.

  • Het Openbaar Ministerie verwacht een tekort van ruim € 10 mln. op het ICT-budget. Door het OM zijn er reeds maatregelen genomen om het tekort voor 2018 zoveel mogelijk te beheersen.

  • Het restant betreft een gering aantal kleine mutaties.

33.3 Opsporing en vervolging € – 4 mln.
  • Een technische mutatie van € 5 mln. tussen het onderdeel FIU Nederland en aanpak ondermijning voor innovaties binnen de strafrechtketen en voor creativiteit in de aanpak van ondermijning.

  • Voor 2018 wordt € 30 mln. vanuit de Aanvullende Post van de Rijksbegroting bijgeschreven op de JenV-begroting voor de aanpak van het afpakken van crimineel vermogen. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan de verbetering van de registratie van de opbrengsten bij het OM en de belastingdienst.

  • Een kasschuif op afpakken. Een groot aantal van de bij de regio’s belegde projecten voor de aanpak van het afpakken van crimineel vermogen starten pas in 2019. Om de bijdrage in overeenstemming te brengen met de uitgaven is een kasschuif van € 26,3 mln. toegepast ten laste van 2018 naar de jaren 2019 tot en met 2022. Een deel van de kosten in 2018 zijn opstartkosten voor het verdere verloop van projecten in 2019.

  • Overig opsporing en vervolging € 6,8 mln. ten behoeve van cybersecurity en aanpak van cybercrime

  • Opdrachten overig opsporing en vervolging € – 13,6 mln. waarvan € – 13,9 mln. de technische verdeling betreft van het budget «Digitalisering werkprocessen strafrechtketen» die bij het Regeerakkoord beschikbaar is gesteld.

Mutaties ontvangsten

Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met € 526,8 mln. Deze mutatie wordt veroorzaakt door de onderstaande posten. Deze mee- en tegenvallers vloeien direct naar de Algemene Middelen van de Rijksbegroting.

  • In 2018 is een schikking met ING (€ 775 mln.) getroffen. In de JenV-begroting is al rekening gehouden met te ontvangen bedragen vanwege afpakken. Per saldo bedraagt de meevaller € 624 mln. Deze vloeit naar de Algemene Middelen van de Rijksbegroting.

  • Op het onderdeel «kleinere afpakopbrengsten» wordt een tegenvaller van circa € 50 mln. verwacht ten laste van de Algemene Middelen van de Rijksbegroting.

  • Bij boeten en transacties is de verwachting dat de ontvangsten met € 47,2 mln. achterblijven, voornamelijk als gevolg van de politie CAO-acties. Deze mutatie is ten laste van de Algemene Middelen van de Rijksbegroting.

34 Straffen en Beschermen
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)

   

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

2.406.500

2.508.048

107.455

34.036

2.649.539

             

34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming

         
 

Personeel

136.062

141.418

– 723

3.211

143.906

 

waarvan eigen personeel

129.521

135.731

– 716

3.211

138.226

 

waarvan externe inhuur

5.317

4.434

– 1

0

4.433

 

waarvan overig personeel

1.224

1.253

– 6

0

1.247

 

Materieel

38.337

37.549

– 395

2.200

39.354

 

waarvan ICT

14.107

13.503

– 2

2.000

15.501

 

waarvan SSO's

15.213

15.529

– 392

200

15.337

 

waarvan overig materieel

9.017

8.517

– 1

0

8.516

             

Programma-uitgaven

2.232.101

2.329.081

108.573

22.265

2.459.919

Waarvan juridisch verplicht

 

100%

   

100%

34.2 Preventieve maatregelen

         
 

Bijdrage Agentschappen

         
 

Dienst Justis

3.587

3.636

– 75

0

3.561

 

Bijdrage medeoverheden

         
 

Overige bijdragen medeoverheden

957

957

0

2.665

3.622

 

Subsidies

         
 

Integriteit

2.748

2.800

0

– 500

2.300

 

Overige subsidies

4.291

4.904

0

– 1.980

2.924

 

Opdrachten

         
 

Kansspelbeleid

592

392

0

0

392

 

Overige opdrachten

2.600

2.600

0

2.165

4.765

             

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties

         
 

Bijdrage Agentschappen

         
 

DJI-gevangeniswezen-regulier

828.583

870.812

110.270

9.312

990.394

 

DJI-Forensische zorg

765.617

804.561

– 772

18.168

821.957

 

CJIB

110.655

115.631

– 649

3.664

118.646

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

         
 

Reclassering Nederland

137.458

145.062

50

330

145.442

 

Leger des Heils

21.871

22.624

0

– 1.300

21.324

 

Stichting Verslavingsreclassering GGZ Nederland

67.807

71.473

0

1.300

72.773

 

Centraal Administratie Kantoor

0

2

– 2

0

0

 

Overige bijdragen ZBO's/RWT's

0

600

– 63

– 537

0

 

Bijdrage medeoverheden

         
 

Overige bijdragen medeoverheden

2.500

1.990

460

– 27

2.423

 

Subsidies

         
 

Vrijwilligerswerk gedetineerden

4.109

4.183

0

0

4.183

 

Overige subsidies

3.868

3.944

– 3

3.000

6.941

 

Opdrachten

         
 

Forensische zorg

1.500

1.500

527

– 1.000

1.027

 

Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging

9.809

3.392

0

– 2.771

621

 

Terugdringen recidive

9.000

8.600

0

– 4.471

4.129

 

Overige opdrachten

6.222

6.921

– 674

– 560

5.687

             

34.4 Slachtofferzorg

         
 

Bijdrage ZBO's/RWT's

         
 

Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven

6.101

6.520

– 41

0

6.479

 

Slachtofferhulp Nederland

40.200

36.351

0

– 3.000

33.351

 

Subsidies

         
 

Stichting Slachtoffer in Beeld

1.833

1.879

0

0

1.879

 

Opdrachten

         
 

Slachtofferzorg

8.927

7.925

0

– 4.462

3.463

 

Schadefonds Geweldsmisdrijven

21.319

21.519

0

– 1.300

20.219

 

Voorschotregelingen schadevergoedingsmaatregelen

1.400

1.400

0

0

1.400

             

34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties

         
 

Bijdrage Agentschappen

         
 

DJI – jeugd

137.687

142.115

1.046

9.290

152.451

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

         
 

Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage

1.758

1.789

0

0

1.789

 

Halt

10.206

11.946

0

141

12.087

 

Bijdrage medeoverheden

         
 

BES Voogdijraad

1.044

1.069

0

0

1.069

 

Overige bijdragen medeoverheden

0

250

0

211

461

 

Subsidies

         
 

Jeugdbescherming

2.039

2.087

0

75

2.162

 

Overige subsidies

3.284

1.870

0

1.710

3.580

 

Opdrachten

         
 

Risicojeugd en jeugdgroepen

1.999

5.806

0

– 3.952

1.854

 

Taakstraffen/erkende gedragsinterventies

3.921

3.921

– 1

– 1.000

2.920

 

Overige opdrachten

6.609

6.050

– 1.500

– 2.906

1.644

             

Ontvangsten

83.480

120.198

0

12.853

133.051

Het juridisch verplichte deel betreft bij de artikelen DJI, Justis en CJIB de uitgaven voor de overeengekomen productieafspraken met het moederdepartement. Verder bestaat het juridisch verplichte gedeelte voornamelijk uit subsidiëring/bijdragen aan ZBO's en RWT's (Slachtofferhulp Nederland, Schadefonds Geweldsmisdrijven, Reclassering, Halt, LBIO, etc.), HIC projecten, IAKenJ projecten en opdrachten voor de uitvoering van opgelegde gedragsinterventies.

Toelichting op beleidsartikel 34

Mutaties uitgaven

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring

DJI gevangeniswezen regulier € 119,6

  • Binnen de rijksbijdrage DJI is een kasschuif van € 116,6 mln. toegepast ten gunste van 2018 en ten laste van de jaren 2019 tot en met 2023. Dit om de rijksbijdrage in overeenstemming te brengen met de afgesproken productie.

  • Bij de 2e suppletoire begroting is € 10,3 mln. overgeheveld van de BZK-begroting naar de JenV begroting voor de verrekening van uitgaven aan Directe Steun tussen 1 december 2017 en 1 november 2018. Het betreft uitgaven gedaan door DJI (€ 5,1 mln.) en Politie (€ 5,3 mln.) aan Directe Steun activiteiten ten behoeve van Sint Maarten. Zie ook artikel 31. Het restant saldo bestaat uit een aantal kleinere mutaties

DJI Forensisch zorg € 17,4 mln.

Bij de forensische zorg van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) is het budget met € 18,2 mln. verhoogd vanwege een hogere instroom en een langere verblijfsduur in de inrichtingen dan geraamd. Het restant betreft een aantal kleine mutaties.

34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties € 10,3 mln.

Vanuit JenV is structureel budget overgeheveld aan OCW voor het onderwijs aan jeugdige gedetineerden. Deze middelen zijn bij OCW geoormerkt. Vanwege de onderbezetting bij JJI's en daaruit volgende onderuitputting bij OCW op deze middelen, vindt een verrekening plaats tussen OCW en JenV van € 9,3 mln. Het restant betreft een aantal kleinere mutaties.

Mutaties ontvangsten

Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met € 12,9 mln.

Bij Dienst Justis wordt een meevaller verwacht van € 9 mln. op het financieringsresultaat. Het overige overschot betreft een aantal kleinere ontvangsten.

36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)

   

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

285.677

266.696

11.852

– 5.247

273.301

             

Programma-uitgaven

285.677

266.696

11.852

– 5.247

273.301

Waarvan juridisch verplicht

 

93%

   

94%

36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding

         
 

Bijdrage Agentschappen

         
 

Overige bijdragen agentschappen

321

321

0

0

321

 

Bijdrage ZBO/RWT's

         
 

Instituut Fysieke Veiligheid

29.436

28.503

– 72

892

29.323

 

Bijdrage medeoverheden

         
 

Brede Doeluitkering Rampenbestrijding

179.302

181.629

15.273

– 892

196.010

 

Overige bijdragen medeoverheden

35.374

16.671

– 3.317

– 5.543

7.811

 

Subsidies

         
 

Nederlands Rode Kruis

1.224

1.257

0

0

1.257

 

Nationaal Veiligheids Instituut

1.274

1.274

0

0

1.274

 

Overige subsidies

2.425

2.433

0

2.000

4.433

 

Opdrachten

         
 

Project NL-Alert

5.948

5.948

– 1

0

5.947

 

Opdrachten NCSC

12.366

9.766

– 2

– 2.199

7.565

 

Overige opdrachten

6.501

6.231

– 1

495

6.725

             

36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid

         
 

Bijdrage ZBO/RWT's

         
 

Onderzoeksraad voor Veiligheid

11.506

12.663

– 28

0

12.635

             

Ontvangsten

0

0

0

0

0

Het juridisch verplichte deel heeft voornamelijk betrekking op de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet Veiligheidsregio’s (BDuR) en het Besluit Rijksbijdrage IFV alsmede op een doorlopende subsidieregeling en overlopende verplichtingen.

Toelichting op beleidsartikel 36

Mutaties uitgaven

36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding

Brede doeluitkering Rampenbestrijding € 14,4 mln.

Het uitwerkingskader legt de nieuwe werkwijze van de meldkamers vast, en gaat ook in op de hoofdlijnen van de wetswijziging en de financiële afspraken over de bekostiging van het beheer van de meldkamers door de politie. In 2018 is hiervoor € 15,3 mln. beschikbaar gesteld. De mutatie betreft een budgettaire overboeking naar de BDUR (Brede Doeluitkering Rampenbestrijding) als vergoeding aan de veiligheidsregio’s voor de kosten bij samenvoeging van de meldkamers. Zie ook artikel 31.

Overige bijdragen € – 8,9

Dit bedrag bestaat uit diverse mutaties kleiner dan € 3 mln., zoals:

  • Een bijdrage aan Defensie van € 1,5 mln. voor inzet HRB-pelotons (Hoog Risico Beveiliging).

  • Een bijdrage aan BZ van € 2,5 mln. voor PNR (Passenger Name Record).

  • Een bijdrage aan Financien van € 1,4 mln. voor de uitvoering van het terrorisme financieringsbeleid door het Financieel Expertise Centrum (FEC). Deze gelden worden via het Ministerie van Financiën aan het FEC ter beschikking gesteld.

  • Het restant bestaat uit diverse kleinere mutaties.

37 Migratie
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)

   

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

1.181.800

1.247.661

39.961

64.457

1.352.079

             

Programma-uitgaven

1.181.800

1.247.661

39.961

64.457

1.352.079

Waarvan juridisch verplicht

 

100%

   

100%

37.2

Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

         
 

Bijdrage Agentschappen

         
 

Immigratie- en Naturalisatiedienst

330.035

342.119

19.774

0

361.893

 

DJI-Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra

80.706

82.484

– 307

2.400

84.577

 

Bijdrage ZBO/RWT's

         
 

Centraal Orgaan opvang Asielzoekers

595.698

638.547

22.052

42.235

702.834

 

Nidos-opvang

118.790

121.601

0

17.945

139.546

 

Subsidies

         
 

Vluchtelingenwerk Nederland

9.428

9.633

0

0

9.633

 

Overige subsidies

1.666

1.673

392

– 171

1.894

 

Opdrachten

         
 

Keteninformatisering

5.198

5.244

– 7

0

5.237

 

Versterking vreemdelingenketen

2.803

12.232

– 1.938

148

10.442

             

37.3

Terugkeer

         
 

Bijdrage Agentschappen

         
 

DJI (Dienst Vervoer en Ondersteuning)

8.424

9.825

– 1

– 200

9.624

 

Subsidies

         
 

REAN-regeling

6.547

5.824

– 1

– 150

5.673

 

Overige subsidies

2.500

2.547

0

150

2.697

 

Opdrachten

         
 

Vreemdelingen vertrek

20.005

15.932

– 3

2.100

18.029

             

Ontvangsten

156.600

165.200

41.808

21.645

228.653

De bijdrage aan de IND, het COA, Nidos en Vluchtelingenwerk Nederland zijn juridisch verplicht evenals een groot gedeelte van de opdrachten die voortvloeien uit het programma van de keteninformatisering en de uitgaven voor de vervoersbewegingen van de vreemdelingen. Dit laatste als gevolg van een meerjarig convenant met het agentschap DJI

Toelichting op beleidsartikel 37

Mutaties uitgaven

Algemeen artikel 37 Vreemdelingen

Stortingen in de asielreserve

Bij de voorjaarsbesluitvorming is besloten om middelen die in 2018 niet ingezet zullen worden in de asielreserve te storten zodat deze in 2019 kunnen dienen als dekking van de hogere kosten door de hogere asielinstroom (ten opzichte van de JenV-begroting 2018).

In totaal gaat het om een storting van € 118,1 mln. in 2018.

Overzicht begrotingsreserve Asiel in 2018 (x € 1 mln.

Stand per 1/1/2018

Verwachte toevoeging in jaar begroting 2018

Verwachte onttrekkingen 2018

Mutatie 2e suppletoire begroting 2018

Verwachte stand per 1/1/2019

128,9

83,0

165,7

35,1

81,3

37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) € 19,8 mln.

Het eigen vermogen van de IND is conform de agentschapsregeling afgeroomd voor € 11 mln. Daarnaast heeft een desaldering plaatsgevonden van het opdrachtgeversresultaat 2017 voor € 8,6 mln. Deze vrijgekomen middelen (totaal € 19,6 mln.) worden ingezet voor de beschikking 2018 van de IND.

Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) € 64,3 mln.

  • Bij het COA is sprake van een maximaal eigen vermogen. Het surplus € 19,9 mln. boven het eigen vermogen wordt ingezet ten behoeve van de kosten van de hogere bezetting die wordt verwacht bij het COA in 2018.

  • ODA-toerekening: kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers worden volgens afspraken binnen OESO-DAC toegerekend aan ODA (official development assistance). Op basis van de reguliere herijking van de raming is de instroomraming voor het COA voor 2018 bijgesteld van 30.000 naar 37.000 asielzoekers. De ODA-toerekening wordt daarom naar boven bijgesteld, JenV ontvangt € 42 mln. van de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.

  • Het restant betreft kleinere mutaties zoals een bijdrage van BZK van € 3 mln. voor het programma Flexibilisering Asielketens.

Nidos opvang € 17,9 mln.

Betreft een desaldering van de ontvangst van de afrekening 2017 van Nidos voor € 20,3 mln. Voorts is er een overboeking van € 2,4 mln. naar vreemdelingenbewaring inzake kosten voor overplaatsen van containers naar de inrichting op Bonaire, Caribisch Nederland ten behoeve van vreemdelingenbewaring.

Mutaties ontvangsten

Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met € 63,5 mln.

De verhoging van dit ontvangstenartikel heeft voornamelijk betrekking op de desalderingen van de uitgaven en ontvangsten bij de onderstaande posten:

  • IND voor totaal € 19,6 mln. met betrekking tot het eigen vermogen en het opdrachtgeversresultaat 2017 (zie uitgaven).

  • COA voor € 19,9 mln. met betrekking tot het eigen vermogen (zie uitgaven).

  • Nidos voor € 20,3 mln. op basis van de ontvangst afrekening 2017 (zie uitgaven).

  • Het overgebleven saldo bestaat uit diverse kleinere ontvangsten.

2.3 NIET-BELEIDSARTIKELEN

91 APPARAATSUITGAVEN KERNDEPARTEMENT
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)

   

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

429.402

437.206

– 679

– 6.160

430.367

             

91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement

         
 

Personeel

277.043

280.526

– 5.456

10.890

285.960

 

waarvan eigen personeel

232.938

232.360

1.314

– 2.159

231.515

 

waarvan externe inhuur

41.221

45.962

– 6.265

13.049

52.746

 

waarvan overig personeel

2.884

2.204

– 505

0

1.699

 

Materieel

152.916

157.237

4.777

– 17.050

144.964

 

waarvan ICT

19.896

25.772

– 102

1.846

27.516

 

waarvan SSO's

88.373

98.860

3.428

– 17.726

84.562

 

waarvan overig materieel

44.647

32.605

1.451

– 1.170

32.886

             

Ontvangsten

26.581

25.850

1.053

4.419

31.322

Toelichting op niet-beleidsartikel 91

Mutaties uitgaven

91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement

Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt per saldo verlaagd met € 6,8 mln. Deze verlaging wordt veroorzaakt door een veelheid van kleine mutaties en één groot mutatie.

  • Materieel SSO’s: de verrekening ad € 16 mln. met het Rijksvastgoedbedrijf van de egalisatieregeling met betrekking tot het HGIS-onderdeel (Homogene Groep Internationale Samenwerking) Europol/Eurojust is vertraagd en komt niet tot betaling in 2018.

Mutaties ontvangsten

Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met € 5,5 mln.

De verhoging betreft diverse kleine ontvangsten.

92 NOMINAAL EN ONVOORZIEN
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)

   

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

20.444

4.979

34.428

– 35.044

4.363

             

Uitgaven

20.444

4.979

34.428

– 35.044

4.363

             
 

Nominaal en onvoorzien

20.444

4.979

34.428

– 35.044

4.363

             

Ontvangsten

0

0

0

0

0

Toelichting op niet-beleidsartikel 92

Mutaties uitgaven

92.1 Nominaal en onvoorzien

Artikel 92 is een doorverdeelartikel en alle relevante mutaties zijn bij de betreffende beleidsartikelen toegelicht.

93 GEHEIM
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)

   

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

3.067

3.067

0

0

3.067

             

Programma-uitgaven

3.067

3.067

0

0

3.067

             
 

Geheime uitgaven

3.067

3.067

0

0

3.067

             

Ontvangsten

0

0

0

0

0

Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden.

Naar boven