Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 35000-XII nr. 6 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 35000-XII nr. 6 |
Ontvangen 5 oktober 2018
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
A
De begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2019 komt te luiden:
Art. |
Omschrijving |
Stand van ontwerpbegroting na nota van wijziging |
||
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
Uitgaven |
Ontvangsten |
||
Totaal |
9.524.800 |
9.618.660 |
19.378 |
|
Beleidsartikelen |
||||
11 |
Integraal waterbeleid |
30.755 |
45.362 |
0 |
13 |
Ruimtelijke ontwikkeling |
26.820 |
41.436 |
4.450 |
14 |
Wegen en verkeersveiligheid |
76.987 |
93.317 |
6.782 |
16 |
Openbaar vervoer en Spoor |
11.497 |
13.157 |
0 |
17 |
Luchtvaart |
40.424 |
27.329 |
1.365 |
18 |
Scheepvaart en havens |
6.070 |
38.555 |
0 |
19 |
Uitvoering milieubeleid en internationaal |
44.302 |
46.164 |
0 |
20 |
Lucht en geluid |
24.825 |
27.603 |
0 |
21 |
Duurzaamheid |
50.173 |
49.962 |
0 |
22 |
Omgevingsveiligheid en milieurisico’s |
29.349 |
33.802 |
250 |
23 |
Meteorologie, seismologie en aardobservatie |
53.728 |
52.786 |
0 |
24 |
Handhaving en toezicht |
108.072 |
108.072 |
0 |
25 |
Brede doeluitkering |
898.544 |
899.965 |
0 |
26 |
Bijdrage investeringsfondsen |
7.795.954 |
7.795.954 |
0 |
Niet-beleidsartikelen |
||||
97 |
Algemeen departement |
50.214 |
62.073 |
1.101 |
98 |
Apparaatsuitgaven kerndepartement |
293.059 |
299.115 |
5.430 |
99 |
Nominaal en onvoorzien |
– 15.973 |
– 15.992 |
0 |
In het regeerakkoord is een enveloppe opgenomen ten behoeve van Klimaat (E23). In deze nota van wijziging is de besteding van de Klimaatenvelop voor 2019 verwerkt. Over de Klimaatenvelop voor 2020 en verder wordt op een later moment een besluit genomen, gekoppeld aan op de besluitvorming over het Klimaatakkoord.
Duurzame mobiliteit is een belangrijk onderdeel van de Nederlandse economie en één van de thema’s van het klimaatakkoord. Deze sector zal ook moeten bijdragen aan het halen van de Nederlandse klimaatambities. De indicatieve reductieopgave voor 2030 die door de mobiliteitstafel ingevuld moet worden, bedraagt 7,3 Mton. Het einddoel is dat onze mobiliteit geen uitstoot meer veroorzaakt in 2050. Ook de transitie naar een circulaire economie kan een belangrijke bijdrage leven aan de klimaatdoelstellingen. Door duurzamer met grondstoffen en producten om te gaan wordt minder CO2 uitgestoten. Een circulaire economie en een CO2-arme economie gaan hand in hand.
Onderdeel A
Artikelsgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen
Algemeen
Voor het jaar 2019 wordt de begroting van Infrastructuur en Waterstaat verhoogd met middelen uit de Klimaatenvelop. In totaal gaat het om een bedrag van € 65,9 miljoen, waarvan € 43,4 miljoen voor het onderdeel mobiliteit en € 22,5 miljoen voor het onderdeel circulaire economie. De middelen voor mobiliteit worden overgeboekt naar het beleidsartikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid. De middelen voor circulaire economie worden overgeboekt naar beleidsartikel 21 Duurzaamheid. Hieronder worden de budgettaire consequenties weergegeven.
Artikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid
Subsidies Duurzame mobiliteit
Laadinfrastructuur
Op dit artikel wordt € 2 miljoen ingezet om 3000 laadpunten te helpen realiseren op gedeelde parkeerterreinen bij appartementencomplexen zodat het voor eigenaren van appartementen aantrekkelijker wordt om een elektrische auto te rijden. Voor de uitvoering wordt gebruik gemaakt van het Nationaal Energiebesparingsfonds (NEF).
Stadslogistiek
Op dit artikel wordt € 2 miljoen ingezet om schoon en efficiënt vervoer van goederen over de weg te stimuleren en in 2025 zero emissie zones in G30 voor bestel- en vrachtwagens te realiseren.
€ 1,5 miljoen is bestemd voor ondersteuning van gemeenten die pilots uitvoeren die innovatief en opschaalbaar zijn. Dit geld wordt via het gemeentefonds beschikbaar gesteld. De overige € 0,5 miljoen wordt ingezet om 20 miljoen kilometer met nul emissie bestelbussen in plaats van diesel bestelbussen te stimuleren via een tegemoetkoming van de onrendabele top in een innovatieve lease constructie.
Elektrificatie luchthavens
Op dit artikel wordt € 1 miljoen ingezet om een succesvolle pilot op te zetten voor het ontwikkelen van een vol elektrische pushback dat wordt aangesloten op het landingsgestel van het vliegtuig. Het doel is te komen tot opschaalbare initiatieven die in toenemende mate reductie realiseren en op prijs concurrerend zijn. De overheid treedt op als co-financier.
Demonstratieregelen klimaat, technologieën en innovaties (DKTI)
Op dit artikel wordt € 32 miljoen ingezet voor een impuls aan de Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en -innovaties in transport. Het doel is om bedrijven en kennisinstellingen uit te dagen, met nieuwe ideeën en innovatieve oplossingen te komen, om bij te dragen aan een versnelling van de transitie naar uiteindelijk zero emissie transport en mobiliteit. RVO is de uitvoerende partij en Rijkswaterstaat monitort middels de Routeradar.
Opdrachten Duurzame mobiliteit en brandstofvisie
Smart charging
Op dit artikel wordt € 5 miljoen ingezet om in 2019 in samenwerking met gemeenten en marktpartijen 30 laadpleinen te realiseren. Per laadplein worden pilots met één of meer slimme laadconcepten uitgevoerd. Hiermee verbeteren we de laadinfrastructuur, doen marktpartijen ervaring op richting zelfstandige uitrol van smart charging laadpleinen en streven we ernaar om jaarlijks in totaal 24.000 ton CO2 te besparen. Voldoende slimme laadinfrastructuur is een randvoorwaarde voor meer elektrisch vervoer en daarmee voor grootschalige CO2 reductie. Het Rijk is medefinancierder, naast gemeente en marktpartijen.
Procesgeld
Op dit artikel wordt ondermeer € 1,4 miljoen ingezet als ondersteuning voor de betrokken partijen die bewezen maatregelen en interventies voor duurzame mobiliteit op systeemniveau kunnen verankeren. Dit «procesgeld» wordt ingezet voor meerdere thema’s en projecten op gebied van integrale duurzame mobiliteit. De overheid treedt op als co-financier.
Onderstaand is de opzet van artikel 14 vóór de NvW (was) en de opzet van artikel 14 na de NvW (wordt) opgenomen.
Was
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
33.639 |
34.835 |
33.587 |
34.034 |
36.683 |
36.146 |
35.239 |
|
Uitgaven: |
46.179 |
43.580 |
49.917 |
41.043 |
37.164 |
35.901 |
34.232 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
84% |
|||||||
14.01 |
Netwerk |
30.705 |
27.088 |
33.397 |
24.300 |
19.663 |
18.387 |
16.618 |
14.01.01 |
Opdrachten |
24.066 |
19.221 |
15.901 |
13.375 |
10.363 |
9.081 |
7.315 |
14.01.02 |
Subsidies |
1.077 |
650 |
7.816 |
2.220 |
600 |
600 |
600 |
14.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
5.562 |
7.217 |
9.680 |
8.705 |
8.700 |
8.706 |
8.703 |
14.02 |
Veiligheid |
15.474 |
16.492 |
16.520 |
16.743 |
17.501 |
17.514 |
17.614 |
14.02.01 |
Opdrachten |
5.251 |
6.147 |
6.606 |
6.829 |
7.618 |
7.629 |
7.729 |
14.02.02 |
Subsidies |
8.181 |
8.583 |
8.370 |
8.370 |
8.369 |
8.369 |
8.369 |
14.02.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
596 |
595 |
597 |
597 |
597 |
599 |
599 |
14.02.05 |
Bijdragen aan internationale organisaties |
30 |
30 |
30 |
30 |
0 |
0 |
0 |
14.02.06 |
Bijdrage aan ZBO's en RWT's |
1.416 |
1.137 |
917 |
917 |
917 |
917 |
917 |
Ontvangsten |
5.278 |
6.782 |
6.782 |
6.782 |
6.782 |
6.782 |
5.782 |
Wordt
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
33.639 |
34.835 |
76.987 |
34.034 |
36.683 |
36.146 |
35.239 |
|
Uitgaven: |
46.179 |
43.580 |
93.317 |
41.043 |
37.164 |
35.901 |
34.232 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
84% |
|||||||
14.01 |
Netwerk |
30.705 |
27.088 |
76.797 |
24.300 |
19.663 |
18.387 |
16.618 |
14.01.01 |
Opdrachten |
24.066 |
19.221 |
22.301 |
13.375 |
10.363 |
9.081 |
7.315 |
14.01.02 |
Subsidies |
1.077 |
650 |
44.816 |
2.220 |
600 |
600 |
600 |
14.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
5.562 |
7.217 |
9.680 |
8.705 |
8.700 |
8.706 |
8.703 |
14.02 |
Veiligheid |
15.474 |
16.492 |
16.520 |
16.743 |
17.501 |
17.514 |
17.614 |
14.02.01 |
Opdrachten |
5.251 |
6.147 |
6.606 |
6.829 |
7.618 |
7.629 |
7.729 |
14.02.02 |
Subsidies |
8.181 |
8.583 |
8.370 |
8.370 |
8.369 |
8.369 |
8.369 |
14.02.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
596 |
595 |
597 |
597 |
597 |
599 |
599 |
14.02.05 |
Bijdragen aan internationale organisaties |
30 |
30 |
30 |
30 |
0 |
0 |
0 |
14.02.06 |
Bijdrage aan ZBO's en RWT's |
1.416 |
1.137 |
917 |
917 |
917 |
917 |
917 |
Ontvangsten |
5.278 |
6.782 |
6.782 |
6.782 |
6.782 |
6.782 |
5.782 |
Artikel 21 Duurzaamheid
Opdrachten Duurzame Productketens
Klimaatneutraal en circulair inkopen
Er wordt € 7,5 miljoen ingezet om overheidsinkopen meer te richten op de transitie naar een klimaatneutrale en circulaire economie. Daarbij worden samen met medeoverheden pilotprojecten uitgevoerd, een verkenning gedaan naar een revolverend fonds en worden effecten gemeten, ten behoeve van verdere kennisopbouw en -deling.
Subsidies Duurzame Productketens
Recycling van kunststoffen en consumptiegoederen
Er wordt € 10 miljoen ingezet om kunststoffenstromen en consumptiegoederen te recyclen en daarmee CO2-uitstoot te reduceren. Daarbij wordt de verduurzaming van meerdere schakels in de keten gestimuleerd, waaronder ontwerp, inzameling, sortering en hergebruik.
Opdrachten Natuurlijk Kapitaal
Recycling en hergebruik van asfalt, beton en staal in de infrasector
Er wordt € 5 miljoen ingezet voor het samen met marktpartijen testen van bijna marktrijpe, CO2-arme innovaties voor asfalt, beton en staal. De maatregel wordt door Rijkswaterstaat in samenwerking met ProRail, gemeenten en provincies uitgevoerd.
Onderstaand is de opzet van artikel 21 vóór de NvW (was) en de opzet van artikel 21 na de NvW (wordt) opgenomen.
Was
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
– 4.746 |
61.855 |
27.673 |
25.639 |
17.662 |
17.691 |
16.316 |
|
Uitgaven |
21.740 |
60.014 |
27.462 |
25.639 |
17.662 |
17.691 |
16.316 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
84% |
|||||||
21.04 |
Duurzaamheidsinstrumentarium |
617 |
284 |
1.188 |
1.247 |
1.247 |
847 |
847 |
21.04.01 |
Opdrachten |
617 |
284 |
1.188 |
1.247 |
1.247 |
847 |
847 |
21.04.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
21.05 |
Duurzame Productketens |
20.445 |
25.325 |
25.436 |
23.470 |
15.493 |
15.522 |
14.147 |
21.05.01 |
Opdrachten |
10.724 |
7.637 |
13.503 |
13.722 |
5.793 |
5.821 |
5.821 |
21.05.02 |
Subsidies |
2.541 |
10.140 |
4.216 |
2.031 |
2.003 |
2.004 |
629 |
21.05.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
7.180 |
7.078 |
7.247 |
7.247 |
7.247 |
7.247 |
7.247 |
21.05.06 |
Bijdrage aan ZBO en RWT |
0 |
470 |
470 |
470 |
450 |
450 |
450 |
21.06 |
Natuurlijk kapitaal |
678 |
550 |
838 |
922 |
922 |
1.322 |
1.322 |
21.06.01 |
Opdrachten |
678 |
550 |
838 |
922 |
922 |
1.322 |
1.322 |
21.06.02 |
Subsidies |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
21.06.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
21.07 |
Duurzame mobiliteit |
0 |
33.855 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
21.07.01 |
Opdrachten |
0 |
5.343 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
21.07.02 |
Subsidies |
0 |
23.746 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
21.07.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
0 |
4.766 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
618 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Wordt
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
– 4.746 |
61.855 |
50.173 |
25.639 |
17.662 |
17.691 |
16.316 |
|
Uitgaven: |
21.740 |
60.014 |
49.962 |
25.639 |
17.662 |
17.691 |
16.316 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
84% |
|||||||
21.04 |
Duurzaamheidsinstrumentarium |
617 |
284 |
1.188 |
1.247 |
1.247 |
847 |
847 |
21.04.01 |
Opdrachten |
617 |
284 |
1.188 |
1.247 |
1.247 |
847 |
847 |
21.04.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
21.05 |
Duurzame Productketens |
20.445 |
25.325 |
42.936 |
23.470 |
15.493 |
15.522 |
14.147 |
21.05.01 |
Opdrachten |
10.724 |
7.637 |
21.003 |
13.722 |
5.793 |
5.821 |
5.821 |
21.05.02 |
Subsidies |
2.541 |
10.140 |
14.216 |
2.031 |
2.003 |
2.004 |
629 |
21.05.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
7.180 |
7.078 |
7.247 |
7.247 |
7.247 |
7.247 |
7.247 |
21.05.06 |
Bijdrage aan ZBO en RWT |
0 |
470 |
470 |
470 |
450 |
450 |
450 |
21.06 |
Natuurlijk kapitaal |
678 |
550 |
5.838 |
922 |
922 |
1.322 |
1.322 |
21.06.01 |
Opdrachten |
678 |
550 |
5.838 |
922 |
922 |
1.322 |
1.322 |
21.06.02 |
Subsidies |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
21.06.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
21.07 |
Duurzame mobiliteit |
0 |
33.855 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
21.07.01 |
Opdrachten |
0 |
5.343 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
21.07.02 |
Subsidies |
0 |
23.746 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
21.07.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
0 |
4.766 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
618 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Meerjarige doorwerking
Artikel |
Omschrijving |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
---|---|---|---|---|---|---|
14 |
Wegen en Verkeersveiligheid |
|||||
Stand vóór tweede nota van wijziging |
33.587 |
34.034 |
36.683 |
36.146 |
35.239 |
|
Laadinfrastructuur |
2.000 |
|||||
Smart charging |
5.000 |
|||||
Elektrificatie luchthaven operaties |
1.000 |
|||||
Stadslogistiek |
2.000 |
|||||
Demonstratie-regelingen Klimaat, Technologieën en Innovaties (DKTI) |
32.000 |
|||||
Procesgeld werkgeversaanpak |
1.400 |
|||||
Stand na tweede nota van wijziging |
76.987 |
34.034 |
36.683 |
36.146 |
35.239 |
|
21 |
Duurzaamheid |
|||||
Stand vóór tweede nota van wijziging |
27.673 |
25.639 |
17.662 |
17.691 |
16.316 |
|
Recycling van kunststoffen en consumptiegoederen |
10.000 |
|||||
Klimaatneutraal en circulair inkopen |
7.500 |
|||||
Recycling en hergebruik van asfalt, beton en staal in de infrasector |
5.000 |
|||||
Stand na tweede nota van wijziging |
50.173 |
17.639 |
17.662 |
17.691 |
16.316 |
|
Totaal |
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat |
|||||
Stand vóór tweede nota van wijziging |
9.458.901 |
9.213.206 |
9.325.930 |
9.157.708 |
9.379.261 |
|
Maatregelen Klimaatenvelop 2018 |
65.900 |
|||||
Stand na tweede nota van wijziging |
9.524.801 |
9.213.206 |
9.325.930 |
9.157.708 |
9.379.261 |
Artikel |
Omschrijving |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
---|---|---|---|---|---|---|
14 |
Wegen en Verkeersveiligheid |
|||||
Stand vóór tweede nota van wijziging |
49.917 |
41.043 |
37.164 |
35.901 |
34.232 |
|
Laadinfrastructuur |
2.000 |
|||||
Smart charging |
5.000 |
|||||
Elektrificatie luchthaven operaties |
1.000 |
|||||
Stadslogistiek |
2.000 |
|||||
Demonstratie-regelingen Klimaat, Technologieën en Innovaties (DKTI) |
32.000 |
|||||
Procesgeld werkgeversaanpak |
1.400 |
|||||
Stand na tweede nota van wijziging |
93.317 |
41.043 |
37.164 |
35.901 |
34.232 |
|
21 |
Duurzaamheid |
|||||
Stand vóór tweede nota van wijziging |
27.462 |
25.639 |
17.662 |
17.691 |
16.316 |
|
Recycling van kunststoffen en consumptiegoederen |
10.000 |
|||||
Klimaatneutraal en circulair inkopen |
7.500 |
|||||
Recycling en hergebruik van asfalt, beton en staal in de infrasector |
5.000 |
|||||
Stand na tweede nota van wijziging |
49.962 |
17.639 |
17.662 |
17.691 |
16.316 |
|
Totaal |
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat |
|||||
Stand vóór tweede nota van wijziging |
9.552.760 |
9.295.201 |
9.330.714 |
9.168.914 |
9.378.838 |
|
Maatregelen Klimaatenvelop 2018 |
65.900 |
|||||
Stand na tweede nota van wijziging |
9.618.660 |
9.295.201 |
9.330.714 |
9.168.914 |
9.378.838 |
De ontvangsten veranderen niet.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35000-XII-6.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.