Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 september 2019
Een goede bereikbaarheid van en naar Zandvoort is van belang, in het bijzonder tijdens
drukke stranddagen en grootschalige evenementen, zoals de Dutch Grand Prix vanaf mei
2020. Op dit moment is de spoorinfrastructuur onvoldoende uitgerust om op structurele
wijze stabiel grote reizigersaantallen te vervoeren. Tegen deze achtergrond heeft
u op basis van de motie van het lid Von Martels c.s. verzocht dat alle betrokken partijen
een redelijke bijdrage leveren aan de financiering van noodzakelijke maatregelen en
om na overleg zo snel mogelijk de Kamer te informeren over concrete voorstellen (Kamerstuk
35 000 A, nr. 108). Graag informeer ik u over de stand van zaken.
In de zomermaanden is de vraag naar capaciteit op het spoor rondom Zandvoort structureel
knellend. Sinds juni spreken de provincie Noord-Holland, de gemeente Zandvoort en
andere partners in de gemeenschappelijke regeling (GR) Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland,
de Vervoerregio Amsterdam en mijn ministerie over maatregelen. ProRail en NS hebben
conform reguliere werkwijze in kaart gebracht welke maatregelen nodig zijn om op verantwoorde
wijze structureel zes treinen per uur te rijden in de zomermaanden met de mogelijkheid
het aantal treinen tijdens grootschalige evenementen verder te verhogen.
In goed overleg zijn de betrokken partijen op 11 september overeengekomen gezamenlijk
eenmalig € 7 mln (inclusief BTW) te investeren in betere bereikbaarheid van Zandvoort.
Ongeveer de helft hiervan is voor verzwaring tot een enkelvoudige tractie-energievoorziening
en het verbeteren van overwegveiligheid in Zandvoort en Overveen. Daarnaast zijn transfermaatregelen
nodig, zoals het verbreden van de trap en aanleg van zijperrons op het station in
Zandvoort. Vanuit de rijksoverheid draag ik voor € 2,35 mln bij aan het structureel
op orde brengen van de energievoorziening en overwegveiligheid; de regio neemt het
overige deel voor haar rekening. Op deze wijze wordt het mogelijk structureel een
betrouwbare dienstregeling te kunnen rijden. Hierdoor wordt de leefbaarheid en bereikbaarheid
van de regio structureel verbeterd.
Specifiek voor de Dutch Grand Prix geldt dat de organisatie op dit moment het mobiliteitsplan
verder uitwerkt om de vele tienduizenden bezoekers op een zo duurzaam mogelijke wijze
van en naar het circuit te leiden. De fiets en ook het vervoer per trein spelen hierin
een belangrijke rol. Het circuit zal daarbij zorgdragen voor evenement-specifieke
maatregelen.
Op basis van bovenstaande afspraken kan ProRail starten met de werkzaamheden van de
spoorse maatregelen. Parallel hieraan zullen bovenstaande partijen de komende periode
gebruiken om de afspraken vast te leggen en besluitvorming in gemeenteraden en provinciale
staten te laten plaatsvinden. Ook zal de invloed van de uitspraak van de Raad van
State inzake het Programma Aanpak Stikstof (PAS) op dit dossier nader worden onderzocht.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer