34 978 EU-voorstel: verordening van het Europees Parlement en de Raad ter bevordering van billijkheid en transparantie voor zakelijke gebruikers van online tussenhandelsdiensten COM(2018)2381

C VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG

Vastgesteld 21 september 2018

De leden van de vaste commissies voor Justitie en Veiligheid2 en voor Economische Zaken en Klimaat / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit3 hebben kennisgenomen van het verordeningsvoorstel van de Europese Commissie ter bevordering van billijkheid en transparantie voor zakelijke gebruikers van onlineplatforms.4

Naar aanleiding hiervan hebben zij de eerste vicevoorzitter van de Europese Commissie, de heer F.C.G.M. Timmermans, op 5 juli 2018 een brief gestuurd.

De heer Timmermans en het lid van de Europese Commissie, mevrouw Gabriel hebben op 18 september 2018 gereageerd.

De commissies brengen bijgaan verslag uit van het gevoerde schriftelijk overleg.

De griffier voor dit verslag, Van Dooren

BRIEF VAN DE VOORZITTERS VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR JUSTITIE EN VEILIGHEID EN VOOR ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT/LANDBOUW, NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT

Aan de eerste vicevoorzitter van de Europese Commissie, de heer F.C.G.M. Timmermans

Den Haag, 5 juli 2018

De leden van de vaste commissies voor Justitie en Veiligheid, en Economische Zaken en Klimaat / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, hebben met belangstelling kennisgenomen van het verordeningsvoorstel van de Europese Commissie ter bevordering van billijkheid en transparantie voor zakelijke gebruikers van onlineplatforms.5

De leden van de VVD-fractie onderschrijven het doel van de voorgestelde verordening. Ook kunnen zij zich vinden in de voorgestelde instrumenten. Wel vragen zij zich af of het instrumentarium van algemene voorwaarden en geschilbeslechting voldoende zijn om het gewenste level playing field te creëren, niet alleen in Europa maar juist ook op wereldniveau. Wil de Europese Commissie daar eens op reflecteren?

De voornoemde leden zijn verder van mening dat een paar sterke Europese spelers van groot belang zijn voor Europa om de concurrentie in de wereld aan te kunnen; om een serieuze speler te blijven op de wereldmarkt. Hoe voorkomt deze voorgestelde verordening dat een versnipperd aanbod van onlineplatforms ontstaat, waardoor zo’n sterke Europese speler ̶ waaraan ook de interne Europese markt behoefte heeft ̶ geen ruimte heeft om te ontstaan? Graag een reactie van de Europese Commissie.

Deelt de Europese Commissie het belang dat de VVD-fractieleden hechten aan een of enkele sterke Europese spelers in de markt van onlineplatforms? En op welke wijze zou voldoende concurrentie met andere (wetgevings)instrumenten dan de onderhavige voorgestelde verordening kunnen worden bevorderd? De voornoemde leden denken dan eerder aan regelgeving van mededingingsrechtelijke aard, niet zozeer in Europa, maar juist en vooral om voldoende concurrentie te bevorderen op de wereldmarkt.

De leden van de vaste commissies voor Justitie en Veiligheid, en Economische Zaken en Klimaat / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit kijken met belangstelling uit naar de antwoorden van de Europese Commissie en ontvangen deze graag zo snel mogelijk, doch uiterlijk binnen drie maanden na dagtekening van deze brief.

Voorzitter van de vaste commissie Justitie en Veiligheid, A.W. Duthler

Voorzitter van de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, A.M.V. Gerkens

BRIEF VAN DE EERSTE VICEVOORZITTER VAN DE EUROPESE COMMISSIE, DE HEER FRANS TIMMERMANS EN HET LID VAN DE COMMISSIE, MEVROUW MARIYA GABRIEL

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Brussel, 18 september 2018

De Commissie dankt de Eerste Kamer voor haar brief over het voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad ter bevordering van billijkheid en transparantie voor zakelijke gebruikers van onlinetussenhandelsdiensten {COM(2018) 238 final}.

De Commissie is verheugd over de belangstelling van de Eerste Kamer voor het voorstel en wil daar graag een toelichting bij geven.

Wat de doeltreffendheid van de voorgestelde maatregelen betreft, is de Commissie ervan overtuigd dat contractuele transparantie in combinatie met betere buitengerechtelijkegeschillenbeslechting de meest geschikte manier is om te zorgen voor gezonde ecosystemen waar het gaat om onlineplatforms in Europa. Regels van die strekking laten het innoverend vermogen van platforms onaangetast, terwijl een geharmoniseerd kader voor grensoverschrijdende onlinehandel zorgt voor voorspelbaarheid voor zakelijke gebruikers. Geharmoniseerde regels en meer transparantie zullen het tegelijkertijd voor onlineplatformbedrijven in Europa gemakkelijker maken om op te schalen.

Het voorgestelde regelgevingskader moet gelden voor platforms, zowel binnen als buiten de Europese Unie, die onlinetussenhandelsdiensten en onlinezoekmachines aanbieden aan respectievelijk zakelijke gebruikers en gebruikers van zakelijke websites die hun vestigings- of woonplaats in de Unie hebben. Het zou derhalve het concurrentievermogen van Europese platforms niet aantasten. Omdat wereldwijd actieve platforms belangrijk zijn voor het onderhouden van een naadloze dienstverlening over de hele wereld is een universele toepassing van de lichte contractuele verplichtingen waarin het voorstel voorziet echter mogelijk, wat ook aan gebruikers buiten de Europese Unie ten goede zou komen.

De Commissie is ook van mening dat de voorgestelde verordening de grondbeginselen van de bedrijfsmodellen van onlineplatforms onverlet laat en niet zal leiden tot versnippering aan de aanbodzijde. Uit het grondige onderzoek dat de Commissie naar platforms heeft uit gevoerd, is gebleken dat netwerkeffecten op natuurlijke wijze leiden tot een beperkt aantal succesvolle platforms die bepaalde marktsegmenten creëren of innemen. Meer concurrentie om de plaats van de centrale intermediair zal in dit verband, zo er al gevolgen zijn, innovatie en kwaliteit bevorderen, ten voordele van de consument. Voorts zou Europa hierdoor nieuwe mogelijkheden krijgen om sterke onlineplatforms voort te brengen.

Tot slot is de Commissie, wat betreft het belang dat er enkele sterke Europese spelers bestaan, van mening dat het zowel economisch als strategisch noodzakelijk is dat Europa concurrerende EU-platforms de ruimte geeft en deze ondersteunt6. Zoals gezegd moet de voorgestelde verordening in dit verband het opschalingspotentieel van het grote aantal bestaande platformstartups in de EU bevorderen. Tegelijkertijd is doeltreffende handhaving van de bestaande wetgevingsinstrumenten van cruciaal belang om het bedrijfsleven en het publiek het nodige vertrouwen te geven om onlineplatforms te gebruiken.

De Commissie hoopt dat de vragen van de Eerste Kamer hiermee zijn beantwoord en verheugt zich op het vervolg van de politieke dialoog.

Frans Timmermans Eerste vicevoorzitter

Mariya Gabriel Lid van de Commissie


X Noot
1

Zie dossier E180015 op www.europapoort.nl

X Noot
2

Samenstelling Justitie en Veiligheid:

Engels (D66), Kox (SP), Van Bijsterveld (CDA) (vice-voorzitter), Duthler (VVD) (voorzitter), Ten Hoeve (OSF), Koffeman (PvdD), Strik (GL), Knip (VVD), Backer (D66), Schouwenaar (VVD), Van Strien (PVV), Kok (PVV), Gerkens (SP), Vlietstra (PvdA), Lokin-Sassen (CDA), Bredenoord (D66), Dercksen (PVV), D.J.H. van Dijk (SGP), Van Rij (CDA), Rombouts (CDA), Van de Ven (VVD), Wezel (SP), Bikker (CU), Baay-Timmerman (50PLUS) Van Zandbrink (PvdA), vac. (PVV), Fiers (PvdA)

X Noot
3

Samenstelling Economische Zaken en Klimaat/Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit:

Nagel (50PLUS) Ten Hoeve (OSF), Huijbregts-Schiedon (VVD), Koffeman (PvdD), Kuiper (CU),Schaap (VVD), Flierman (CDA), Ester (CU), Vos (GL), Kok (PVV) (vice-voorzitter), Vac. (PVV), Gerkens (SP) (voorzitter), Atsma (CDA), N.J.J. van Kesteren (CDA), Reuten (SP), Pijlman (D66), Prast (D66), Van Rij (CDA), Schalk (SGP), Schnabel (D66), Verheijen (PvdA), Klip-Martin (VVD), Overbeek (SP), De Bruijn-Wezeman (VVD), Van der Sluijs (PVV), Van Zandbrink (PvdA), Fiers (PvdA)

X Noot
4

COM(2018)238; zie voor de behandeling in de Eerste Kamer dossier E180015 op www.europapoort.nl.

X Noot
5

COM(2018)238; zie voor de behandeling in de Eerste Kamer dossier E180015 op www.europapoort.nl.

X Noot
6

Zie de mededeling van de Commissie «Online platforms en de digitale eengemaakte markt – Kansen en uitdagingen voor Europa» (COM(20I6) 288 final).

Naar boven