34 978 EU-voorstel: verordening ter bevordering van billijkheid en transparantie voor zakelijke gebruikers van onlinetussenhandelsdiensten COM(2018)238

B VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG

Vastgesteld 12 juli 2018

De leden van de vaste commissies voor Justitie en Veiligheid1, en Economische Zaken en Klimaat / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit2 hebben kennisgenomen van het verordeningsvoorstel van de Europese Commissie ter bevordering van billijkheid en transparantie voor zakelijke gebruikers van onlineplatforms.3

Naar aanleiding hiervan is op 25 juni 2018 een brief gestuurd aan de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat.

De staatsecretaris heeft op 11 juli 2018 gereageerd.

De commissies brengen bijgaand verslag uit van het gevoerde schriftelijk overleg.

De griffier voor dit verslag, Van Dooren

BRIEF VAN DE VOORZITTERS VAN DE VASTE COMMISSIES VOOR JUSTITIE EN VEILIGHEID EN VOOR ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT/LANDBOUW, NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT

Aan de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat

Den Haag, 25 juni 2018

De leden van de vaste commissies voor Justitie en Veiligheid, en Economische Zaken en Klimaat / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, hebben met belangstelling kennisgenomen van het verordeningsvoorstel van de Europese Commissie ter bevordering van billijkheid en transparantie voor zakelijke gebruikers van onlineplatforms.4

De leden van de VVD-fractie onderschrijven het doel van de voorgestelde verordening. Ook kunnen zij zich vinden in de voorgestelde instrumenten. Wel vragen zij zich af of het instrumentarium van algemene voorwaarden en geschilbeslechting voldoende zijn om het gewenste level playing field te creëren, niet alleen in Europa maar juist ook op wereldniveau. Wilt u daar eens op reflecteren?

De voornoemde leden zijn verder van mening dat een paar sterke Europese spelers van groot belang zijn voor Europa om de concurrentie in de wereld aan te kunnen; om een serieuze speler te blijven op de wereldmarkt. Hoe voorkomt deze voorgestelde verordening dat een versnipperd aanbod van onlineplatforms ontstaat, waardoor zo’n sterke Europese speler ̶ waaraan ook de interne Europese markt behoefte heeft ̶ geen ruimte heeft om te ontstaan? Graag uw reactie.

Deelt u het belang dat de VVD-fractieleden hechten aan een of enkele sterke Europese spelers in de markt van onlineplatforms? En op welke wijze zou voldoende concurrentie met andere (wetgevings)instrumenten dan de onderhavige voorgestelde verordening kunnen worden bevorderd? De voornoemde leden denken dan eerder aan regelgeving van mededingingsrechtelijke aard, niet zozeer in Europa, maar juist en vooral om voldoende concurrentie te bevorderen op de wereldmarkt.

De bovenstaande vragen worden overigens ook in een brief aan de Europese Commissie gesteld.

De leden van de vaste commissies voor Justitie en Veiligheid, en Economische Zaken en Klimaat / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit zien uw reactie met belangstelling tegemoet en ontvangen deze graag uiterlijk 20 juli 2018.

De voorzitter van de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid, A.W. Duthler

De voorzitter van de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, A.M.V. Gerkens

BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 11 juli 2018

Hierbij zend ik u de antwoorden op vragen van de leden van de VVD-fractie naar aanleiding van het voorstel van de Europese Commissie ter bevordering van billijkheid en transparantie voor zakelijke gebruikers van online platforms.

De leden van de VVD-fractie verwijzen naar het instrumentarium van algemene voorwaarden en geschilbeslechting en vragen zich daarbij af of dit voldoende is om het gewenste level playing field te creëren, zowel in Europa als op wereldniveau.

Het voorstel van de Commissie ziet op een gelijk speelveld tussen platforms en ondernemers die hun producten of diensten op platforms aanbieden, zodat eerlijke en transparante handel tussen beide partijen mogelijk is. De Commissie wil dit bereiken door transparantievereisten op te leggen en waarborgen in te bouwen voor effectieve geschilbeslechting tussen platforms en ondernemers. Dit maakt het mogelijk voor ondernemers om in vertrouwen hun product of dienst op een platform aan te bieden. Ik vind dat het voorstel een juiste balans vormt tussen het creëren van een gelijk speelveld tussen platforms en ondernemers en het voorkomen van te strikte regelgeving die platforms juist belemmert. De regels voor platforms die in het voorstel zijn opgenomen zijn van toepassing op alle platforms waarbij de zakelijke gebruikers in de Europese Unie gevestigd zijn en hun producten of diensten aanbieden aan consumenten die zich in de EU bevinden. Het platform zelf hoeft niet in de EU gevestigd te zijn. Dat betekent dat Europese platforms door deze verordening niet worden benadeeld vergeleken met platforms uit derde landen die zaken doen in de EU. Het gelijke speelveld dat dit voorstel beoogt voort te brengen betreft daarmee zowel Europese als internationale platforms.

De leden vragen daarnaast hoe de voorgestelde verordening voorkomt dat een versnipperd aanbod van online platforms ontstaat, waardoor een sterke Europese speler geen ruimte heeft om te ontstaan.

Het voorstel van de Commissie zorgt voor gemeenschappelijke regels die in heel de EU gelden. Dit voorkomt dat verschillende lidstaten uiteenlopende nationale regelgeving hebben over de onderwerpen in het voorstel. Zo wordt voorkomen dat platforms hoge nalevingskosten hebben als gevolg van gefragmenteerde regelgeving. Gefragmenteerde regelgeving zou een Europees platform dat wil groeien er bovendien van kunnen weerhouden grensoverschrijdende activiteiten te ondernemen. Het voorstel bevordert daarom dat Europese platforms kunnen groeien via grensoverschrijdende activiteiten.

Ten slotte vragen de leden of ik het belang deel dat zij hechten aan één of enkele sterke Europese spelers in de markt van online platforms. Voorts vragen zij op welke wijze voldoende concurrentie kan worden bevorderd met andere instrumenten dan de onderhavige voorgestelde verordening. De leden denken hierbij aan regelgeving van mededingingsrechtelijke aard.

Zoals ik heb aangegeven in de Nederlandse Digitaliseringsstrategie (Kamerstuk 26 643, nr. 541), vind ik het belangrijk dat online platformmarkten competitief blijven. Ik hecht er belang aan dat consumenten kunnen kiezen uit meerdere platforms. Dit betekent dat Europese platforms de concurrentie aan moeten kunnen gaan met platforms van buiten de EU. Ik zet mij dan ook op Europees niveau in voor het competitief houden van platformmarkten. Dit vereist helderheid over de vraag of het mededingingsinstrumentarium moet worden aangepast of aanvullend instrumentarium nodig is om ook in de platformeconomie voldoende concurrentie te kunnen bewaken. Daarom verricht ik een analyse naar de wenselijkheid van verschillende (mededingings)instrumenten om online platformmarkten competitief te houden. Hier zal ik uw Kamer in de tweede helft van 2018 over informeren.

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, M.C.G. Keijzer


X Noot
1

Samenstelling Justitie en Veiligheid:

Engels (D66), Kox (SP), Van Bijsterveld (CDA) (vice-voorzitter), Duthler (VVD) (voorzitter), Ten Hoeve (OSF), Koffeman (PvdD), Strik (GL), Knip (VVD), Backer (D66), Schouwenaar (VVD), Van Strien (PVV), Kok (PVV), Gerkens (SP), Vlietstra (PvdA), Lokin-Sassen (CDA), Bredenoord (D66), Dercksen (PVV), D.J.H. van Dijk (SGP), Van Rij (CDA), Rombouts (CDA), Van de Ven (VVD), Wezel (SP), Bikker (CU), Baay-Timmerman (50PLUS) Van Zandbrink (PvdA), vac. (PVV), Fiers (PvdA).

X Noot
2

Samenstelling Economische Zaken en Klimaat/Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit:

Nagel (50PLUS) Ten Hoeve (OSF), Huijbregts-Schiedon (VVD), Koffeman (PvdD), Kuiper (CU),Schaap (VVD), Flierman (CDA), Ester (CU), Vos (GL), Kok (PVV) (vice-voorzitter), Van Beek (PVV), Gerkens (SP) (voorzitter), Atsma (CDA), N.J.J. van Kesteren (CDA), Reuten (SP), Pijlman (D66), Prast (D66), Van Rij (CDA), Schalk (SGP), Schnabel (D66), Verheijen (PvdA), Klip-Martin (VVD), Overbeek (SP), De Bruijn-Wezeman (VVD), Van der Sluijs (PVV), Van Zandbrink (PvdA), Fiers (PvdA).

X Noot
3

COM(2018)238; zie voor de behandeling in de Eerste Kamer dossier E180015 op www.europapoort.nl.

X Noot
4

COM(2018)238; zie voor de behandeling in de Eerste Kamer dossier E180015 op www.europapoort.nl.

Naar boven