Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 34960-IIB nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 34960-IIB nr. 2 |
INHOUDSOPGAVE
A. |
ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET VOORSTEL |
2 |
B. |
BEGROTINGSTOELICHTING |
3 |
1. |
Leeswijzer |
3 |
2. |
De beleidsartikelen |
4 |
Artikel 1. Raad van State |
4 |
|
Artikel 2. Algemene Rekenkamer |
5 |
|
Artikel 3. De Nationale ombudsman |
5 |
|
Artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden |
6 |
|
Artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba |
6 |
|
Artikel 7. Kabinet van de Gouverneur van Curaçao |
7 |
|
Artikel 8. Kabinet van de Gouverneur van Sint-Maarten |
7 |
|
Artikel 9. Kiesraad |
7 |
|
3. |
De niet-beleidsartikelen |
8 |
Artikel 10. Nominaal en onvoorzien |
8 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1 derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2018 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat en de Kabinetten van de Gouverneurs.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, K.H. Ollongren
De eerste suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2018 inclusief de meerjarige doorwerking. De stand van de eerste suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de vastgestelde begroting 2018 opgebouwd.
Bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht groter dan of gelijk aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel, te weten:
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) In € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
1. Raad van State |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
2. Algemene Rekenkamer |
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
3. De Nationale ombudsman |
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
4. Kanselarij der Nederlandse Orden |
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
6. Kabinet Gouverneur Aruba |
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
7. Kabinet Gouverneur Curaçao |
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
8. Kabinet Gouverneur St. Maarten |
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
9. Kiesraad |
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
10. Nominaal en onvoorzien |
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
Daarnaast worden ook enkele mutaties toegelicht vanuit het oogpunt van transparantie dan wel andere overwegingen.
Ontwerp begroting 2018 |
Mutaties via NvW, moties en amendementen |
Vastgestelde begroting 2018 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2019 |
Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art.nr. |
Verplichtingen: |
54.934 |
0 |
54.934 |
9.475 |
64.409 |
3.448 |
2.595 |
2.595 |
2.595 |
Uitgaven: |
54.934 |
0 |
54.934 |
9.475 |
64.409 |
3.448 |
2.595 |
2.595 |
2.595 |
|
1.1 |
Advisering |
5.923 |
0 |
5.923 |
96 |
6.019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1.2 |
Bestuursrechtspraak |
27.525 |
0 |
27.525 |
8.029 |
35.554 |
3.448 |
2.595 |
2.595 |
2.595 |
1.4 |
Raad van State gemeenschappelijke diensten |
21.486 |
0 |
21.486 |
1.350 |
22.836 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten: |
1.950 |
0 |
1.950 |
0 |
1.950 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Programmakosten Kwaliteit en Innovatie Rechtspraak (KEI)
Voor de financiering van het programma digitaal procederen is € 3,6 mln. van de tweede suppletoire begroting 2017 doorgeschoven naar 2018. Deze gelden worden ingezet ter compensatie van de bij OW 2017 aangekondigde verlaging op de onderdelen bestuursrechtspraak en gemeenschappelijke diensten. Dit ter bekostiging van de investering ten behoeve van het project digitaal procederen. Bij OW 2019 zal het kasritme voor de jaren 2018 t/m 2022 worden bepaald
Beheerskosten Kwaliteit en Innovatie Rechtspraak (KEI)
Voor de beheerslasten wordt structureel € 0,9 mln. aan de begroting van de Raad van State toegevoegd. Dit zijn middelen voor de beheerkosten van het digitaal procederen en digitaal dossier van de bestuursrechtspraak bij de Raad van State.
Hoger beroep vreemdelingen
De instroomraming in het Hoger Beroep Vreemdelingen is naar boven bijgesteld. Dit leidt tot een verhoging van de uitgavenraming van € 2,2 mln. in 2018 aflopend tot € 1,7 mln. in 2023.
Taken Middelen Analyse
Naar aanleiding van de taken Middelen Analyse zijn voor borging van de uitvoering van de wettelijke taken van de Hoge Colleges van Staat (Raad van State, Algemene Rekenkamer en Nationale ombudsman) in deze kabinetsperiode extra middelen aan de begroting toegevoegd. De Raad van State ontvangt € 0,8 mln. in 2018 en € 0,7 mln. in 2019.
IT-kalender
Bij tweede suppletoire begroting 2017 is € 1,2 mln. voor de IT-kalender van de Raad van State doorgeschoven naar 2018. De werkzaamheden om onder meer aan de wettelijke eisen van digitale toegang tot de rechtspraak te kunnen voldoen gebeuren in 2018.
Ontwerp begroting 2018 |
Mutaties via NvW, moties en amendementen |
Vastgestelde begroting 2018 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2019 |
Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art.nr |
Verplichtingen: |
28.541 |
0 |
28.541 |
2.672 |
31.213 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
28.541 |
0 |
28.541 |
2.672 |
31.213 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
2.1 |
Recht- en doelmatigheidsbevordering |
28.541 |
0 |
28.541 |
2.672 |
31.213 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten: |
1.217 |
0 |
1.217 |
0 |
1.217 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Taken Middelen Analyse
Naar aanleiding van de taken Middelen Analyse zijn voor borging van de uitvoering van de wettelijke taken van de Hoge Colleges van Staat (Raad van State, Algemene Rekenkamer en Nationale ombudsman) in deze kabinetsperiode extra middelen aan de begroting toegevoegd.
Transitiekosten Algemene Rekenkamer
Voor het doorvoeren van een reorganisatie en modernisering van de Algemene Rekenkamer zijn bij tweede suppletoire begroting 2017 middelen (€ 1,2 mln.) doorgeschoven naar 2018. Tevens is incidenteel in 2018 € 1,2 mln. beschikbaar gesteld.
Ontwerp begroting 2018 |
Mutaties via NvW, moties en amendementen |
Vastgestelde begroting 2018 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2019 |
Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art.nr. |
Verplichtingen: |
16.311 |
0 |
16.311 |
2.102 |
18.413 |
1.900 |
1.900 |
1.900 |
1.900 |
Uitgaven: |
16.311 |
0 |
16.311 |
2.102 |
18.413 |
1.900 |
1.900 |
1.900 |
1.900 |
|
3.1 |
Reguliere klachten |
14.138 |
0 |
14.138 |
2.102 |
16.240 |
1.900 |
1.900 |
1.900 |
1.900 |
3.2 |
Klachten van lagere overheden |
2.173 |
0 |
2.173 |
0 |
2.173 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten: |
2.189 |
0 |
2.189 |
0 |
2.189 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Taken Middelen Analyse
Naar aanleiding van de taken Middelen Analyse zijn voor borging van de uitvoering van de wettelijke taken van de Hoge Colleges van Staat (Raad van State, Algemene Rekenkamer en Nationale ombudsman) in deze Kabinetsperiode extra middelen aan de begroting toegevoegd. De Nationale ombudsman ontvangt € 1,4 mln. in 2018 en 1,9 mln. structureel vanaf 2019.
Ontwerp begroting 2018 |
Mutaties via NvW, moties en amendementen |
Vastgestelde begroting 2018 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2019 |
Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art.nr. |
Verplichtingen: |
4.730 |
0 |
4.730 |
447 |
5.177 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
4.730 |
0 |
4.730 |
447 |
5.177 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
4.1 |
Apparaat |
3.188 |
0 |
3.188 |
447 |
3.635 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4.2 |
Decoraties |
1.537 |
0 |
1.537 |
0 |
1.537 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4.3 |
Riddertoelagen |
5 |
0 |
5 |
0 |
5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten: |
29 |
0 |
29 |
0 |
29 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Lint
Bij tweede suppletoire begroting 2017 zijn de middelen voor het vertraagde project Lint (€ 0,4 mln.) doorgeschoven naar 2018.
Ontwerp begroting 2018 |
Mutaties via NvW, moties en amendementen |
Vastgestelde begroting 2018 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2019 |
Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art.nr. |
Verplichtingen: |
1.814 |
0 |
1.814 |
22 |
1.836 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
1.814 |
0 |
1.814 |
22 |
1.836 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
6.1 |
Apparaat |
1.814 |
0 |
1.814 |
22 |
1.836 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten: |
60 |
0 |
60 |
0 |
60 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontwerp begroting 2018 |
Mutaties via NvW, moties en amendementen |
Vastgestelde begroting 2018 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2019 |
Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art.nr. |
Verplichtingen: |
2.758 |
0 |
2.758 |
32 |
2.790 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
2.758 |
0 |
2.758 |
32 |
2.790 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
7.1 |
Kabinet Gouverneur Curaçao |
2.758 |
0 |
2.758 |
32 |
2.790 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten: |
200 |
0 |
200 |
0 |
200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontwerp begroting 2018 |
Mutaties via NvW, moties en amendementen |
Vastgestelde begroting 2018 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2019 |
Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art.nr. |
Verplichtingen: |
1.980 |
0 |
1.980 |
24 |
2.004 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
1.980 |
0 |
1.980 |
24 |
2.004 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
8.1 |
Kabinet Gouverneur St. Maarten |
1.980 |
0 |
1.980 |
24 |
2.004 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten: |
50 |
0 |
50 |
0 |
50 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontwerp begroting 2018 |
Mutaties via NvW, moties en amendementen |
Vastgestelde begroting 2018 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2019 |
Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art.nr. |
Verplichtingen: |
2.295 |
0 |
2.295 |
0 |
2.295 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
2.295 |
0 |
2.295 |
0 |
2.295 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
9.1 |
Kiesraad |
2.295 |
0 |
2.295 |
0 |
2.295 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontwerp begroting 2018 |
Mutaties via NvW,moties en amendementen |
Vastgestelde begroting 2018 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2019 |
Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art.nr. |
Verplichtingen: |
0 |
0 |
0 |
2.649 |
2.649 |
2.610 |
2.615 |
2.616 |
2.617 |
Uitgaven: |
0 |
0 |
0 |
2.649 |
2.649 |
2.610 |
2.615 |
2.616 |
2.617 |
|
10.1 |
Loonbijstelling |
0 |
0 |
0 |
2.313 |
2.313 |
2.279 |
2.283 |
2.284 |
2.285 |
10.2 |
Prijsbijstelling |
0 |
0 |
0 |
336 |
336 |
331 |
332 |
332 |
332 |
10.3 |
Onvoorzien |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Loon- en prijsbijstelling
De loon- en prijsbijstelling is op dit centrale artikel toegevoegd. De loon- en prijsbijstelling zal bij de Ontwerpbegroting 2019 worden verdeeld over de artikelen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34960-IIB-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.