Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 34950-XVIII nr. 8 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 34950-XVIII nr. 8 |
Vastgesteld 14 juni 2018
De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken heeft een vraag voorgelegd aan de Algemene Rekenkamer over de brief van 16 mei 2018 inzake het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2017 bij Wonen en Rijksdienst (Kamerstuk 34 950 XVIII, nr. 2).
De Algemene Rekenkamer heeft deze vraag beantwoord bij brief van 13 juni 2018.
Vraag en antwoord zijn hierna afgedrukt.
De voorzitter van de commissie, Ziengs
De waarnemend griffier van de commissie, Hendrickx
Vraag 1
Welke aanbeveling doet de Algemene Rekenkamer om te voorkomen dat de tolerantiegrens met betrekking tot uitgaven en ontvangsten volgend jaar wordt overschreven? Wat verwacht de Algemene Rekenkamer dat het effect zal zijn van de Wet aanpassing indexering eigen bijdrage huurtoeslag en het vervallen van de maximale inkomensgrenzen?
Met de huurtoeslag was in 2017 € 3.934,9 miljoen aan uitgaven gemoeid. De maximale fout van € 129,2 miljoen overschrijdt de tolerantiegrens van € 99,9 miljoen.1 De door ons gerapporteerde (meest waarschijnlijke) fout en onzekerheid bedraagt € 71,6 miljoen.
De overschrijding van de tolerantiegrens is voornamelijk veroorzaakt door fouten en onzekerheden in de uitbetaalde huurtoeslagen vanwege onjuiste gegevens bij de Belastingdienst over bijvoorbeeld de huur, de bewonerssamenstelling en het inkomen.
Het terugdringen van dergelijke fouten en onzekerheden is niet eenvoudig. Bij het toekennen van aanvragen van burgers voor een huurtoeslag moet de Belastingdienst een groot aantal voorwaarden beoordelen. Daarbij is het mede afhankelijk van gegevens die anderen aanleveren, zoals woningcorporaties, banken en gemeenten.
Een verscherping van interne controles en handhaving, en uitbreiding van het aantal verbijzonderde interne controles door de Belastingdienst kunnen bijdragen aan een verlaging van de fouten en onzekerheden. Bij de keuze voor deze aanvullende maatregelen is het wel van belang de doelmatigheid en proportionaliteit mee te nemen in de afweging.
Er is door ons geen onderzoek gedaan naar het effect van de Wet aanpassing indexering eigen bijdrage huurtoeslag en het vervallen van de maximale inkomensgrenzen.
Tolerantiegrenzen worden zowel door de ministers als door de Algemene Rekenkamer gehanteerd om te bepalen welke fouten en onzekerheden worden gerapporteerd in respectievelijk de bedrijfsvoeringsparagraaf van de departementale jaarverslagen en in de rapporten bij de jaarverslagen van de Algemene Rekenkamer.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34950-XVIII-8.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.