Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 34888 nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 34888 nr. 2 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2018 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Wetsartikel 2
Dit artikel regelt de inwerkingtreding van deze wet.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, H.M. de Jonge
De Minister voor Medische Zorg, B.J. Bruins
Om de voornemens uit de zorgparagraaf van het regeerakkoord te kunnen realiseren, zijn extra middelen beschikbaar gesteld. In het regeerakkoord is afgesproken dat de middelen voor de beleidsintensiveringen op de aanvullende post worden ondergebracht totdat tussen het vakdepartement en Financiën overeenstemming is bereikt over de concrete uitwerking van de beleidsvoorstellen. In totaal wordt er in deze incidentele suppletoire begroting € 78 miljoen van de Aanvullende Post toegevoegd aan de begroting van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
In deze incidentele suppletoire begroting wordt aangegeven welke wijzigingen in de departementale begrotingsstaat thans zijn doorgevoerd als gevolg van de in het regeerakkoord opgenomen beleidsintensiveringen. De overheveling van de middelen die horen bij de beleidsintensiveringen die nog nadere uitwerking behoeven zullen aan de Tweede Kamer worden gemeld in de (reguliere) eerste suppletoire begroting of de tweede suppletoire begroting.
Artikel 1 Volksgezondheid
H59 Preventiemaatregelen
Deze kabinetsperiode is er voor preventie en gezondheidsbevordering € 170 miljoen beschikbaar en daarna structureel € 20 miljoen per jaar (zie ook onderstaande tabel). Met deze incidentele suppletoire begroting wordt voor een aantal deelonderwerpen de voornemers voor 2018 uitgewerkt. Voor een aantal voornemens geldt dat deze meerjarig zijn uitgewerkt.
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2018–2021 |
struc |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal preventiemaatregelen (a t/m e) |
50 |
50 |
50 |
20 |
170 |
20 |
a. preventieakkoord |
21 |
18 |
18 |
5 |
62 |
5 |
b. onderzoek naar effectiviteit preventieve interventies |
5 |
10 |
10 |
3 |
28 |
3 |
c. Preventie en ondersteuning bij onbedoelde zwangerschappen |
15 |
15 |
15 |
8 |
53 |
8 |
d. Suïcidepreventie |
5 |
4 |
4 |
2 |
15 |
2 |
e. Opvang slachtoffers mensenhandel |
4 |
3 |
3 |
2 |
12 |
2 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2018–2021 |
struc |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal preventiemaatregelen (a t/m e) |
14 |
12 |
12 |
10 |
48 |
10 |
wv op artikel 1 |
7 |
6 |
6 |
5 |
24 |
5 |
b. onderzoek naar effectiviteit preventieve interventies |
5 |
4 |
4 |
3 |
16 |
3 |
wv op artikel 1 |
2 |
1 |
1 |
0 |
4 |
0 |
wv op artikel 4 |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
3 |
c. Preventie en ondersteuning bij onbedoelde zwangerschappen (art 1) |
5 |
5 |
5 |
5 |
20 |
5 |
e. Opvang slachtoffers mensenhandel (art. 3) |
4 |
3 |
3 |
2 |
12 |
2 |
Onderzoek naar effectiviteit preventieve interventies
Deze kabinetsperiode is voor onderzoek naar effectiviteit van interventiemaatregelen € 28 miljoen beschikbaar en voor de jaren daarna € 3 miljoen per jaar. Het doel is om het bestaande en nieuwe beleid – onder andere verwoord in het Nationaal Programma Preventie en het te sluiten Preventieakkoord – zo doeltreffend en waar mogelijk doelmatig mogelijk te laten zijn, de ontwikkeling en het gebruik van effectieve interventies te stimuleren en een betere benutting van bestaande innovatieve (cohort)studies. Middels deze incidentele suppletoire wet wordt voor deze kabinetsperiode € 16 miljoen van de beschikbare € 28 miljoen aan de VWS-begroting toegevoegd, waarvan € 3 miljoen structureel voor longitudinaal epidemiologisch onderzoek, met daarin ook informatie die beschikbaar is in biobanken. Deze mutatie is zichtbaar in de tabel Budgettaire consequentie beleidsartikelen onder artikel 4.
Onbedoelde zwangerschappen
In deze kabinetsperiode wordt ingezet op de preventie van en ondersteuning bij onbedoelde (tiener)zwangerschappen. Daarom stelt het kabinet € 53 miljoen beschikbaar voor de komende vier jaar en € 8 miljoen structureel voor de jaren daarna. Van de beschikbare middelen wordt vanaf 2018 structureel € 3 miljoen ingezet voor twee programma’s die gericht zijn op individuele ondersteuning bij onder andere anticonceptie en het aanbieden van keuzehulpgesprekken. Daarnaast wordt vanaf 2018 structureel € 2 miljoen ingezet voor interventie-ontwikkeling voor specifiek kwetsbare groepen. Aan de hand van de agenda opgesteld door een brede coalitie van veldpartijen wordt de inzet van de resterende middelen voor de jaren 2018 en verder uitgewerkt.
Mensenhandel / opvang slachtoffers loverboys
Deze kabinetsperiode is er voor slachtoffers van mensenhandel € 12 miljoen beschikbaar en daarna € 2 miljoen per jaar. Het duurt vaak te lang voor slachtoffers in beeld zijn, een passende opvangplek is gevonden, dan wel blijven slachtoffers te lang in de opvang terwijl zij wachten op doorplaatsing naar een gemeente die de juiste ondersteuning biedt. Daarom zal in samenwerking met het Ministerie van JenV en veldpartijen in kaart worden gebracht aan welk soort opvangplaatsen behoefte is. Daarnaast moet de functie zorgcoördinatie voor slachtoffers (waaronder minderjarige loverboyslachtoffers) overal in het land beschikbaar zijn.
Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning
H61 Waardig ouder worden
We worden allemaal ouder en dat doen we het liefst in onze eigen omgeving. Mensen moeten kunnen vertrouwen op goede zorg thuis en steun van hun mantelzorgers. Het gaat op veel plaatsen goed, maar niet overal. Dit kabinet heeft € 50 miljoen per jaar beschikbaar gesteld voor de jaren 2018–2020 en vanaf 2021 structureel € 30 miljoen voor waardig ouder worden (zie ook onderstaande tabel).
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2018–2021 |
struc |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal waardig ouder worden |
50 |
50 |
50 |
30 |
180 |
30 |
a. Campagne herwaardering ouderdom |
2 |
2 |
2 |
0 |
6 |
0 |
b. Bestrijding eenzaamheid |
8 |
8 |
8 |
5 |
29 |
5 |
c. Versteviging respijtzorg en dagopvang |
10 |
10 |
10 |
5 |
35 |
5 |
d. Landelijke vrijwilligersorganisatie |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
2 |
e. Palliatieve zorg |
8 |
8 |
8 |
8 |
32 |
8 |
f. Levensbegeleiders/ geestelijke zorg |
10 |
10 |
10 |
5 |
35 |
5 |
e. Crisiszorg ouderen |
10 |
10 |
10 |
5 |
35 |
5 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2018–2021 |
struc |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal waardig ouder worden |
50 |
50 |
50 |
30 |
180 |
30 |
wv reeds bij nota van wijziging toegekend (e. palliatieve zorg) |
8 |
8 |
8 |
8 |
32 |
8 |
wv op artikel 3 |
41,3 |
41,3 |
41,3 |
21,3 |
145,2 |
21,3 |
wv op artikel 10 |
0,7 |
0,7 |
0,7 |
0,7 |
2,8 |
0,7 |
Opvang slachtoffers mensenhandel (artikel 1 op artikel 3 geboekt) |
4 |
3 |
3 |
2 |
12 |
2 |
In de tweede nota van wijziging van vorig jaar (kenmerk 2017–2018, 34 755 XVI nr. 111) is het geld (structureel € 8 miljoen per jaar vanaf 2018) voor palliatieve zorg beschikbaar gesteld. Middels deze incidentele suppletoire wet wordt het resterende geld voor «waardig ouder worden» uit het Regeerakkoord (€ 42 miljoen voor de periode 2018 tot en met 2020 en € 22 miljoen vanaf 2021) toegevoegd aan de begroting van VWS. De inzet van de resterende middelen voor 2018 en verder wordt – waar nodig – met betrokken partners verder uitgewerkt en zal ook gemonitord worden.
Van de, met deze incidentele suppletoire begroting, beschikbaar gestelde middelen is structureel vanaf 2018 € 0,7 miljoen nodig voor personele en materiële uitgaven die door het Ministerie van VWS gedaan zullen worden. Deze middelen zijn zichtbaar in de tabel Budgettaire consequentie beleidsartikelen Apparaatsuitgaven onder artikel 10.
Artikel 4 Zorgbreed beleid
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2018–2021 |
struc |
|
---|---|---|---|---|---|---|
H57 Bevorderen digitaal ondersteunende zorg (stand regeerakkoord) |
10 |
10 |
10 |
10 |
40 |
5 |
wv. artikel 4 |
9,7 |
9,7 |
6,4 |
25,8 |
||
wv. artikel 10 |
0,3 |
0,3 |
0,6 |
|||
Onderzoek naar effectiviteit preventieve interventies (artikel 1 op artikel 4 geboekt) |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
3 |
H57 Bevorderen digitaal ondersteunende zorg
Om de schaarse capaciteit aan zorgpersoneel optimaal te benutten voor zorg en aandacht voor cliënten en patiënten, is het wenselijk digitaal ondersteunde zorg gericht in te zetten en de verspreiding van innovatieve werkwijzen (e-health) in de gehele zorgsector te bevorderen. In lijn met het regeerakkoord is voor de periode 2018–2019 € 10 miljoen per jaar beschikbaar en zal in 2020 € 6,4 miljoen van de beschikbare € 10 miljoen worden ingezet. De inzet van de resterende middelen voor de jaren 2020 en verder zal op basis van de stand van zaken van de implementatie te zijner tijd nader onderbouwd worden.
Voor de periode 2018–2019 is van de beschikbaar gestelde middelen per jaar € 0,3 miljoen nodig voor personele en materiële uitgaven die door het Ministerie van VWS gedaan zullen worden. Deze middelen zijn zichtbaar in de tabel Budgettaire consequentie beleidsartikelen Apparaatsuitgaven onder artikel 10.
Artikel 6 Sport en bewegen
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2018–2021 |
struc |
|
---|---|---|---|---|---|---|
H68 Sport (stand regeerakkoord) |
20 |
25 |
25 |
25 |
95 |
25 |
wv. Tweede nota van wijziging |
5 |
5 |
5 |
15 |
5 |
|
wv. Topsport |
10 |
10 |
10 |
10 |
40 |
10 |
wv. Regeling Energiebesparing |
2 |
2 |
H68 Sport
Sport bevordert de gezondheid en brengt plezier, trots en saamhorigheid. Het kabinet stelt in 2018 € 20 miljoen beschikbaar en vanaf 2019 structureel € 25 miljoen voor sport. In de tweede nota van wijziging is vorig jaar (kenmerk 2017–2018, 34 755 XVI nr. 111) is vanaf 2019 € 5 miljoen structureel beschikbaar gesteld ter ondersteuning van de organisatie van topsportevenementen in Nederland.
Middels deze incidentele suppletoire wet verdubbelt het kabinet vanaf 2018 de structurele intensivering voor de topsport van € 10 miljoen per jaar naar € 20 miljoen euro per jaar om meer kansen te bieden aan onze Olympische en Paralympische teams. Daarnaast wordt de regeling Energiebesparing en duurzame energie sportaccommodaties verlengd. Van de beschikbare middelen voor het versterken van de positie van sportbonden wordt de regeling Energiebesparing en duurzame energie sportaccommodaties in 2018 eenmalig verhoogd met € 2 miljoen. De inzet van de resterende middelen voor 2018 en verder wordt uitgewerkt in het sportakkoord.
Artikel 10 Apparaatsuitgaven
Voor de maatregelen «Waardig ouder worden» en «Bevorderen digitaal ondersteunende zorg» is extra personeelsinzet noodzakelijk. De personele uitgaven voor het kerndepartement worden derhalve in 2018 en 2019 met € 1 miljoen verhoogd en daarna met € 0,7 miljoen per jaar.
Artikel 1 Volksgezondheid
Stand ontwerp begroting 2018, incl. NvW |
Mutaties incidentele suppletoire begroting 2018 |
Stand incidentele suppletoire begroting 2018 |
Mutatie 2019 |
Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
655.043 |
7.000 |
662.043 |
6.000 |
6.000 |
5.000 |
5.000 |
||
Uitgaven |
669.585 |
7.000 |
676.585 |
6.000 |
6.000 |
5.000 |
5.000 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
97,3% |
||||||||
1. Gezondheidsbescherming |
110.257 |
500 |
110.757 |
500 |
500 |
0 |
0 |
||
Subsidies |
8.038 |
8.304 |
|||||||
Uitvoering landelijke nota gezondheidsbeleid / Nationaal Programma Preventie |
8.038 |
8.038 |
|||||||
Overig |
0 |
0 |
|||||||
Opdrachten |
2.146 |
1.865 |
|||||||
Aanschaf Jodiumtabletten |
0 |
0 |
|||||||
Overig |
2.146 |
2.146 |
|||||||
Bijdragen aan agentschappen |
99.481 |
500 |
99.981 |
500 |
500 |
0 |
0 |
||
Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit |
81.380 |
81.380 |
|||||||
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed |
16.101 |
500 |
16.601 |
500 |
500 |
0 |
0 |
||
Overig |
2.000 |
2.000 |
|||||||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
0 |
0 |
|||||||
Overig |
0 |
0 |
|||||||
Bijdragen aan medeoverheden |
592 |
594 |
|||||||
College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden |
114 |
114 |
|||||||
Lokaal verbinden |
208 |
208 |
|||||||
Overig |
270 |
270 |
|||||||
2. Ziektepreventie |
484.829 |
600 |
485.429 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Subsidies |
251.363 |
221.811 |
|||||||
Ziektepreventie |
15.118 |
15.118 |
|||||||
RIVM: Regelingen publieke en seksuele gezondheid |
210.245 |
210.245 |
|||||||
Niet Invasieve Prenatale Test (NIPT) |
26.000 |
26.000 |
|||||||
Opdrachten |
7.738 |
14.847 |
|||||||
(Vaccin)onderzoek |
7.427 |
7.427 |
|||||||
Overig |
311 |
311 |
|||||||
Bijdragen aan agentschappen |
224.732 |
600 |
225.332 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
RIVM: Opdrachtverlening Centra |
224.732 |
600 |
225.332 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Bijdragen aan medeoverheden |
996 |
996 |
|||||||
Overig |
996 |
996 |
|||||||
3. Gezondheidsbevordering |
56.028 |
5.900 |
61.928 |
5.500 |
5.500 |
5.000 |
5.000 |
||
Subsidies |
35.769 |
5.600 |
41.369 |
5.500 |
5.500 |
5.000 |
5.000 |
||
Preventie van schadelijk middelengebruik (alcohol, drugs en tabak) |
8.077 |
600 |
8.677 |
||||||
Gezonde leefstijl en gezond gewicht |
13.958 |
13.958 |
|||||||
Letselpreventie |
4.294 |
4.294 |
|||||||
Bevordering kwaliteit en toegankelijkheid zorg |
5.038 |
5.038 |
|||||||
Bevordering van seksuele gezondheid |
2.772 |
5.000 |
7.772 |
5.000 |
5.000 |
5.000 |
5.000 |
||
Overig |
1.630 |
1.630 |
|||||||
Opdrachten |
4.687 |
300 |
4.987 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift |
3.100 |
3.100 |
|||||||
Communicatie verhoging leeftijdsgrenzen alcohol en tabak |
1.060 |
1.060 |
|||||||
Overig |
527 |
300 |
827 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Bijdragen aan agentschappen |
693 |
769 |
|||||||
Overig |
693 |
693 |
|||||||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
246 |
712 |
|||||||
Overig |
246 |
246 |
|||||||
Bijdragen aan medeoverheden |
14.633 |
14.635 |
|||||||
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift |
13.559 |
13.559 |
|||||||
Overig |
1.074 |
1.074 |
|||||||
4. Ethiek |
18.471 |
18.471 |
|||||||
Subsidies |
17.421 |
16.857 |
|||||||
Abortusklinieken |
15.755 |
15.755 |
|||||||
Beleid Medische Ethiek |
1.666 |
1.666 |
|||||||
Opdrachten |
336 |
336 |
|||||||
Overig |
336 |
336 |
|||||||
Bijdragen aan agentschappen |
714 |
714 |
|||||||
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek |
714 |
714 |
|||||||
Ontvangsten |
8.403 |
8.403 |
|||||||
Bestuurlijke boetes |
5.400 |
5.400 |
|||||||
Overig |
3.003 |
3.003 |
Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning
Stand ontwerp begroting 2018, incl. NvW |
Mutaties incidentele suppletoire begroting 2018 |
Stand incidentele suppletoire begroting 2018 |
Mutatie 2019 |
Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
4.003.091 |
45.300 |
4.048.391 |
44.300 |
44.300 |
23.300 |
23.300 |
||
Uitgaven |
3.935.770 |
45.300 |
3.981.070 |
44.300 |
44.300 |
23.300 |
23.300 |
||
Waarvan juridisch verplicht (%) |
99,4% |
||||||||
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen |
129.325 |
45.300 |
174.625 |
44.300 |
44.300 |
23.300 |
23.300 |
||
Subsidies |
44.871 |
35.000 |
79.871 |
34.000 |
34.000 |
18.000 |
18.000 |
||
Movisie |
7.247 |
7.247 |
|||||||
Volwaardig meedoen |
0 |
0 |
|||||||
Sociale werkplaatsen |
2.575 |
2.575 |
|||||||
Ondersteuning vrijwilligers |
1.023 |
1.023 |
|||||||
Mezzo |
2.200 |
2.200 |
|||||||
Zorg en ondersteuning bij onbedoelde zwangerschap |
1.531 |
1.531 |
|||||||
Waardig ouder worden |
0 |
31.000 |
31.000 |
31.000 |
31.000 |
16.000 |
16.000 |
||
Opvang slachtoffers loverboys |
0 |
4.000 |
4.000 |
3.000 |
3.000 |
2.000 |
2.000 |
||
Onafhankelijke cliëntondersteuning |
15.000 |
15.000 |
|||||||
Brede aanpak LVB, daklozen en zwerfjongeren |
1.000 |
1.000 |
|||||||
Overig |
14.295 |
14.295 |
|||||||
Opdrachten |
84.454 |
10.300 |
94.754 |
10.300 |
10.300 |
5.300 |
5.300 |
||
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer |
61.854 |
61.854 |
|||||||
Evaluatie Wmo 2015 |
2.000 |
2.000 |
|||||||
Categorale opvang slachtoffers mensenhandel |
800 |
800 |
|||||||
Doventolk en luisterend oor |
14.267 |
14.267 |
|||||||
Waardig ouder worden |
0 |
10.300 |
10.300 |
10.300 |
10.300 |
5.300 |
5.300 |
||
Brede aanpak LVB, daklozen en zwerfjongeren |
1.000 |
1.000 |
|||||||
Aanpak Laaggeletterdheid |
2.000 |
2.000 |
|||||||
Overig |
2.533 |
2.533 |
|||||||
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten |
3.806.445 |
3.806.445 |
|||||||
Subsidies |
123.669 |
123.669 |
|||||||
Compensatieregeling pgb-trekkingsrechten |
0 |
0 |
|||||||
Vilans |
4.754 |
4.754 |
|||||||
Centrum Consultatie en Expertise (CCE) |
11.210 |
11.210 |
|||||||
InVoorZorg! (IVZ) |
2.151 |
2.151 |
|||||||
Joodse en Indische instellingen |
2.265 |
2.265 |
|||||||
Palliatieve zorg |
24.691 |
24.691 |
|||||||
Dementie |
3.412 |
3.412 |
|||||||
Waardigheid en trots |
35.291 |
35.291 |
|||||||
Kwaliteitsagenda gehandicaptenzorg |
4.000 |
4.000 |
|||||||
Kennisinfrastructuur |
9.000 |
9.000 |
|||||||
Overig |
18.895 |
18.895 |
|||||||
Bekostiging |
3.582.900 |
3.582.900 |
|||||||
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) |
3.582.900 |
3.582.900 |
|||||||
Inkomensoverdrachten |
0 |
0 |
|||||||
Overig |
0 |
0 |
|||||||
Opdrachten |
3.413 |
3.413 |
|||||||
Overig |
3.413 |
3.413 |
|||||||
Bijdragen aan agentschappen |
0 |
0 |
|||||||
CIBG: Opdrachtgeverschap |
0 |
0 |
|||||||
Overig |
0 |
0 |
|||||||
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s |
96.463 |
96.463 |
|||||||
Uitvoeringskosten SVB pgb trekkingsrechten |
36.800 |
36.800 |
|||||||
Centrum Indicatiestelling Zorg |
59.663 |
59.663 |
|||||||
Overig |
0 |
0 |
|||||||
Ontvangsten |
3.441 |
3.441 |
|||||||
Overig |
3.441 |
3.441 |
Artikel 4 Zorgbreed beleid
Stand ontwerp begroting 2018, incl. NvW |
Mutaties incidentele suppletoire begroting 2018 |
Stand incidentele suppletoire begroting 2018 |
Mutatie 2019 |
Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
946.178 |
12.700 |
958.878 |
12.700 |
9.400 |
3.000 |
3.000 |
||
Uitgaven |
1.094.983 |
12.700 |
1.107.683 |
12.700 |
9.400 |
3.000 |
3.000 |
||
Waarvan juridisch verplicht (%) |
98,7% |
||||||||
1. Positie cliënt |
26.110 |
26.110 |
|||||||
Subsidies |
19.893 |
19.893 |
|||||||
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties |
19.893 |
19.893 |
|||||||
Overig |
0 |
0 |
|||||||
Opdrachten |
6.217 |
6.217 |
|||||||
Ondersteuning cliëntorganisaties |
3.847 |
3.847 |
|||||||
Overig |
2.370 |
2.370 |
|||||||
Bijdragen aan agentschappen |
0 |
0 |
|||||||
Overig |
0 |
0 |
|||||||
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt |
512.678 |
512.678 |
|||||||
Subsidies |
491.226 |
491.226 |
|||||||
Stageplaatsen zorg / Stagefonds |
112.000 |
112.000 |
|||||||
Publieke Gezondheidszorgopleidingen |
21.000 |
21.000 |
|||||||
Vaccinatie stageplaatsen zorg |
4.700 |
4.700 |
|||||||
Opleiding tot verpleegkundig specialist/physician assistant |
32.800 |
32.800 |
|||||||
Opleidingsplaatsen jeugd ggz |
1.500 |
1.500 |
|||||||
Kwaliteitsimpuls personeel ziekenhuiszorg |
200.000 |
200.000 |
|||||||
Versterking regionaal onderwijs- en arbeidsmarktbeleid |
11.500 |
11.500 |
|||||||
Arbeidsmarktagenda (sectorbreed) |
25.000 |
25.000 |
|||||||
Arbeidsmarktagenda (verpleeghuizen) |
67.500 |
67.500 |
|||||||
Verpleegkundige vervolgopleidingen in een veranderend zorglandschap |
8.000 |
8.000 |
|||||||
Overig |
7.226 |
7.226 |
|||||||
Opdrachten |
9.509 |
9.509 |
|||||||
Opleidingen & beroepenstructuur |
5.000 |
5.000 |
|||||||
Overig |
4.509 |
4.509 |
|||||||
Bijdragen aan agentschappen |
10.204 |
10.204 |
|||||||
CIBG: Bijdrage voor onder andere UZI-register, BIG-register en SVB-Z |
9.704 |
9.704 |
|||||||
RIVM: opleiding publiekegezondheidssector en kosten van ziekten |
500 |
500 |
|||||||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
1.739 |
1.739 |
|||||||
ZiNL: sectie Zorgberoepen en opleidingen |
1.739 |
1.739 |
|||||||
3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling |
203.812 |
12.700 |
216.512 |
12.700 |
9.400 |
3.000 |
3.000 |
||
Subsidies |
40.679 |
6.900 |
47.579 |
4.900 |
6.400 |
0 |
0 |
||
Nivel |
5.122 |
5.122 |
|||||||
Programma Innovatie en zorgvernieuwing |
11.857 |
6.900 |
18.757 |
4.900 |
6.400 |
0 |
0 |
||
Nictiz |
5.500 |
5.500 |
|||||||
Transparantie kwaliteit van zorg |
5.000 |
5.000 |
|||||||
Rechtmatige zorg |
1.395 |
1.395 |
|||||||
Overig |
11.805 |
11.805 |
|||||||
Opdrachten |
5.442 |
2.800 |
8.242 |
4.800 |
0 |
0 |
0 |
||
Programma Innovatie en zorgvernieuwing |
1.314 |
1.314 |
|||||||
Verminderen ervaren regeldruk |
345 |
2.800 |
3.145 |
4.800 |
0 |
0 |
0 |
||
Rechtmatige zorg |
374 |
374 |
|||||||
Overig |
3.409 |
3.409 |
|||||||
Bijdragen aan agentschappen |
9.644 |
9.644 |
|||||||
CIBG: WTZi en JMV |
3.790 |
3.790 |
|||||||
Overig |
5.854 |
5.854 |
|||||||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
148.047 |
3.000 |
151.047 |
3.000 |
3.000 |
3.000 |
3.000 |
||
ZonMw: programmering |
148.047 |
3.000 |
151.047 |
3.000 |
3.000 |
3.000 |
3.000 |
||
Overig |
0 |
0 |
|||||||
4. Inrichten uitvoeringsactiviteiten |
233.654 |
233.654 |
|||||||
Opdrachten |
456 |
456 |
|||||||
Uitvoering Wtcg |
0 |
0 |
|||||||
Overig |
456 |
456 |
|||||||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
233.168 |
233.168 |
|||||||
CAK |
120.844 |
120.844 |
|||||||
NZa |
58.755 |
58.755 |
|||||||
Zorginstituut Nederland |
50.749 |
50.749 |
|||||||
CSZ |
2.820 |
2.820 |
|||||||
Overig |
0 |
0 |
|||||||
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
30 |
30 |
|||||||
EZ: ACM |
0 |
0 |
|||||||
Overig |
30 |
30 |
|||||||
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland |
118.729 |
118.729 |
|||||||
Bekostiging |
118.729 |
118.729 |
|||||||
Zorg en welzijn |
118.729 |
118.729 |
|||||||
Overig |
0 |
0 |
|||||||
6. Voorkomen oneigenlijk gebruik en aanpak fraude |
0 |
0 |
|||||||
Subsidies |
0 |
0 |
|||||||
Overig |
0 |
0 |
|||||||
Opdrachten |
0 |
0 |
|||||||
Overig |
0 |
0 |
|||||||
Ontvangsten |
68.860 |
68.860 |
|||||||
Wanbetalers en onverzekerden |
64.002 |
64.002 |
|||||||
Overig |
4.858 |
4.858 |
Artikel 6 Sport en bewegen
Stand ontwerp begroting 2018, incl. NvW |
Mutaties incidentele suppletoire begroting 2018 |
Stand incidentele suppletoire begroting 2018 |
Mutatie 2019 |
Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
125.320 |
12.000 |
137.320 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
||
Uitgaven |
136.135 |
12.000 |
148.135 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
||
Waarvan juridisch verplicht (%) |
96,5% |
||||||||
1. Passend sport- en beweegaanbod |
75.553 |
2.000 |
77.553 |
||||||
Subsidies |
17.191 |
17.191 |
|||||||
Gehandicaptensport |
1.781 |
1.781 |
|||||||
Verantwoord sporten en bewegen |
297 |
297 |
|||||||
Sport en bewegen in de buurt |
7.514 |
7.514 |
|||||||
Stimuleren van een veiliger sportklimaat |
7.599 |
7.599 |
|||||||
Bekostiging |
2.500 |
2.500 |
|||||||
Compensatie van betaalde energiebelasting |
0 |
0 |
|||||||
Energiebesparing en duurzame energie |
2.500 |
2.500 |
|||||||
Opdrachten |
175 |
175 |
|||||||
Sport en bewegen in de buurt |
175 |
175 |
|||||||
Bijdragen aan medeoverheden |
48.600 |
48.600 |
|||||||
Sport en bewegen in de buurt |
48.600 |
48.600 |
|||||||
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
7.087 |
2.000 |
9.087 |
||||||
Energiebesparing en verduurzaming |
7.087 |
2.000 |
9.087 |
||||||
2. Uitblinken in sport |
51.877 |
10.000 |
61.877 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
||
Subsidies |
38.602 |
10.000 |
48.602 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
||
Topsportevenementen |
7.478 |
7.478 |
|||||||
Topsportprogramma's |
29.577 |
10.000 |
39.577 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
||
Dopingbestrijding |
1.547 |
1.547 |
|||||||
Inkomensoverdrachten |
13.045 |
13.045 |
|||||||
Stipendiumregeling |
13.045 |
13.045 |
|||||||
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
230 |
230 |
|||||||
Dopingbestrijding |
230 |
230 |
|||||||
3. Borgen van innovatie, kennisontwikkeling en kennisdeling |
8.705 |
8.705 |
|||||||
Subsidies |
8.334 |
8.334 |
|||||||
Kennis als fundament |
8.334 |
8.334 |
|||||||
Opdrachten |
309 |
309 |
|||||||
Kennis als fundament |
309 |
309 |
|||||||
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
0 |
0 |
|||||||
Overig |
0 |
0 |
|||||||
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
62 |
62 |
|||||||
Overig |
62 |
62 |
|||||||
Ontvangsten |
740 |
740 |
|||||||
Overig |
740 |
740 |
Artikel 10 Apparaatsuitgaven
Stand ontwerp begroting 2018, incl. NvW |
Mutaties incidentele suppletoire begroting 2018 |
Stand incidentele suppletoire begroting 2018 |
Mutatie 2019 |
Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
272.248 |
1.000 |
273.248 |
1.000 |
700 |
700 |
700 |
||
Uitgaven |
272.473 |
1.000 |
273.473 |
1.000 |
700 |
700 |
700 |
||
– Personele uitgaven |
215.617 |
1.000 |
216.617 |
1.000 |
700 |
700 |
700 |
||
waarvan eigen personeel |
206.486 |
1.000 |
207.486 |
1.000 |
700 |
700 |
700 |
||
waarvan externe inhuur |
5.700 |
5.700 |
|||||||
waarvan overige personele uitgaven |
3.431 |
3.431 |
|||||||
– Materiële uitgaven |
56.856 |
56.856 |
|||||||
waarvan ICT |
6.965 |
6.965 |
|||||||
waarvan bijdrage SSO's |
28.578 |
28.578 |
|||||||
waarvan overige materiële uitgaven |
21.313 |
21.313 |
|||||||
Ontvangsten |
11.679 |
11.679 |
|||||||
Overig |
11.679 |
11.679 |
Stand ontwerp begroting 2018, incl. NvW |
Mutaties incidentele suppletoire begroting 2018 |
Stand incidentele suppletoire begroting 2018 |
Mutatie 2019 |
Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal apparaatsuitgaven Ministerie van VWS |
272.473 |
1.000 |
273.473 |
1.000 |
700 |
700 |
700 |
||
Personele uitgaven kerndepartement |
128.897 |
1.000 |
129.897 |
1.000 |
700 |
700 |
700 |
||
waarvan eigen personeel |
121.385 |
1.000 |
122.385 |
1.000 |
700 |
700 |
700 |
||
waarvan externe inhuur |
4.826 |
4.826 |
|||||||
waarvan overige personele uitgaven |
2.686 |
2.686 |
|||||||
Materiële uitgaven kerndepartement |
37.203 |
37.203 |
|||||||
waarvan ICT |
3.319 |
3.319 |
|||||||
waarvan bijdrage SSO's |
24.332 |
24.332 |
|||||||
waarvan overige materiële uitgaven |
9.552 |
9.552 |
|||||||
Personele uitgaven inspecties |
68.204 |
68.204 |
|||||||
waarvan eigen personeel |
66.935 |
66.935 |
|||||||
waarvan externe inhuur |
524 |
524 |
|||||||
waarvan overige personele uitgaven |
745 |
745 |
|||||||
Materiële uitgaven inspecties |
15.481 |
15.481 |
|||||||
waarvan ICT |
2.961 |
2.961 |
|||||||
waarvan bijdrage SSO's |
3.950 |
3.950 |
|||||||
waarvan overige materiële uitgaven |
8.570 |
8.570 |
|||||||
Personele uitgaven SCP en raden |
18.516 |
18.516 |
|||||||
waarvan eigen personeel |
18.166 |
18.166 |
|||||||
waarvan externe inhuur |
350 |
350 |
|||||||
waarvan overige personele uitgaven |
0 |
0 |
|||||||
Materiële uitgaven SCP en raden |
4.172 |
4.172 |
|||||||
waarvan ICT |
685 |
685 |
|||||||
waarvan bijdrage SSO's |
296 |
296 |
|||||||
waarvan overige materiële uitgaven |
3.191 |
3.191 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34888-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.