Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 34845-XVI nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 34845-XVI nr. 2 |
INHOUDSOPGAVE
A. |
Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel |
1 |
B. |
Begrotingstoelichting |
3 |
1. |
Leeswijzer |
3 |
2. |
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties |
3 |
3. |
De beleidsartikelen |
5 |
4. |
De niet-beleidsartikelen |
21 |
5. |
Financieel Beeld Zorg |
25 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2017 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
De in de begrotingsstaat opgenomen mutaties worden toegelicht in onderdeel B van deze artikelsgewijze toelichting, de zogenaamde begrotingstoelichting.
Tevens wordt in onderdeel B een actueel beeld gegeven van de uitgaven behorend tot het Budgettair Kader Zorg (BKZ) in het jaar 2017.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, H.M. de Jonge
De Minister voor Medische Zorg, B.J. Bruins
Hoofdstuk 1
De mutaties in deze suppletoire begroting bestaan uit herschikkingen binnen de begrotingsuitgaven, overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken, financieringsverschuivingen en middelen die ten laste of ten gunste van het generale beeld aan de begroting van VWS worden toegevoegd of vrijvallen.
De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2017, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.
Om de leesbaarheid van de toelichting op de beleidsartikelen te bevorderen zijn de volgende uitgangspunten toegepast:
• Naast de beleidsmatig relevante mutaties worden de mutaties toegelicht als het totale mutatiebedrag voor de uitgaven en ontvangsten op de instrumenten binnen een subartikelonderdeel hoger is dan € 2,5 miljoen. Het totale mutatiebedrag is het saldo van de mutaties bij de Miljoenennota en de overige mutaties 2e suppletoire begroting. Eveneens kunnen bedragen onder deze norm worden toegelicht indien politiek relevant.
• Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel enkel het saldo weergegeven. Verplichtingenmutaties van € 100 miljoen of meer worden toegelicht.
Voor wat betreft de uitgaven en ontvangsten behorend tot het Budgettair Kader Zorg worden voornamelijk mutaties die groter zijn dan € 10 miljoen toegelicht.
Artikel |
||
---|---|---|
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
14.338.198 |
|
Stand 1ste suppletoire begroting |
14.713.555 |
|
Vanwege de vertraging van de voorbereidingen om het ontsluiten van patiëntgegevens door ziekenhuizen en overige instellingen voor medisch-specialistische zorg te stimuleren zijn de uitgaven hiervoor in 2017 lager uitvallen (€ 12,6 miljoen). De regeling is gefaseerd in werking getreden. Het aantal aanvragen is wel al bekend en is conform raming. |
2 |
– 12.601 |
De uitgaven ten behoeve van verwarde onverzekerde personen vallen fors lager uit dan eerder geraamd(€ 9,4 miljoen). De regeling is later in werking getreden en ook het aantal aanvragen blijft nog ver achter bij de eerdere ramingen. |
2 |
– 9.389 |
De uitgaven op deze post zijn lager uitgevallen dan voorzien (€ 10,7 miljoen) doordat er minder aanvragen en lagere schadebedragen zijn ingediend dan vooraf was begroot op basis van potentiële omvang van de doelgroep en een onderzoek naar de aard en omvang van de financiële schade als gevolg van de problemen in de introductie van het trekkingsrecht pgb. |
3 |
– 10.700 |
De uitgavenraming voor de BIKK is op basis van de Macro Economische Verkenning (MEV) van het Centraal Planbureau (CPB) bijgesteld (€ 33,1 miljoen). |
3 |
33.100 |
Dit betreft een overheveling van middelen (€ 6,4 miljoen) uit het gemeentefonds in verband met de kosten die de SVB maakt voor de uitvoering van het pgb-trekkingsrecht voor de Wmo 2015 en de Jeugdwet tezamen. |
3 |
6.400 |
Instellingen die jeugdzorg verlenen en die vanwege de transitie jeugdzorg in de financiële problemen zijn gekomen, kunnen een beroep doen op de subsidieregeling Bijzondere transitiekosten Jeugdwet. Het aantal aanvragen voor deze regeling is in 2017 toegenomen. Het voor 2017 beschikbare budget bleek hierdoor niet toereikend en is daarom verhoogd (€ 20,1 miljoen). |
5 |
20.072 |
Bij de augustusbesluitvorming in 2016 zijn structureel extra middelen beschikbaar gesteld voor de Nederlandse topsport. In afwachting van een goed plan voor de inzet van deze middelen zijn die in eerste instantie op de aanvullende post bij Financiën geplaatst. Het afgelopen jaar is gewerkt aan dit plan en er is besloten om deze middelen onder andere in te zetten voor: • het investeren in talentvolle en kansrijke sportprogramma’s, • het doorontwikkelen van de paralympische sport • overig flankerend beleid. Bij de augustusbesluitvorming in 2017 zijn deze middelen naar de VWS begroting overgeheveld (€ 10,3 miljoen). |
6 |
10.300 |
De uitgavenraming zorgtoeslag is op basis van de actuele raming van het Centraal Planbureau naar beneden bijgesteld (circa € 18,3 miljoen). |
8 |
– 18.293 |
Overig |
– 22.016 |
|
Stand 2de suppletoire begroting 2017 |
14.710.428 |
Artikel |
Ontvangsten |
|
---|---|---|
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
89.537 |
|
Stand 1ste suppletoire begroting |
137.393 |
|
De meerontvangsten van zijn het gevolg van de vaststelling van de bijdragen over 2016 van het Rijksvaccinatieprogamma. |
1 |
5.000 |
Door lagere gerealiseerde operationele kosten in 2016 is van het CIZ € 4,4 miljoen ontvangen. |
3 |
4.400 |
De ontvangsten zijn lager omdat minder subsidiebedragen zijn teruggevorderd dan geraamd |
5 |
– 4.000 |
De hogere ontvangsten worden veroorzaakt door een eenmalige ontvangst van de provincie Zuid-Holland. Deze ontvangst was verwacht in 2016 maar is uiteindelijk in 2017 gerealiseerd. Het betreft hier provinciale reserves die bedoeld zijn voor dekking van de kosten van de subsidieregeling Bijzondere transitiekosten Jeugdwet. |
5 |
8.500 |
De ontvangstenraming wordt ten opzichte van de eerste suppletoire begroting verhoogd met € 9,8 miljoen. Dit betreffen ontvangsten van agentschappen en raden voor betalingen aan SSO’s (€ 9,4 miljoen) en het kernministerie (€ 0,5 miljoen). |
10 |
9.858 |
Overig |
6.270 |
|
Stand 2e suppletoire begroting 2017 |
167.421 |
De Stichting Landelijk Platform Dienstenvouchers ontvangt een financiële bijdrage van € 36.552 om het exploitatietekort over 2016 te dekken. Dit met als doel de instandhouding van het systeem van dienstenvouchers.
Artikel 1 Volksgezondheid
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 1.
Stand ontwerp begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties |
||||||
Verplichtingen |
646.009 |
644.944 |
34.704 |
– 10.536 |
669.112 |
||
Uitgaven |
653.099 |
644.348 |
– 6.496 |
– 10.886 |
626.966 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
96,1% |
||||||
1. Gezondheidsbescherming |
104.232 |
111.827 |
– 942 |
– 1.425 |
109.460 |
||
Subsidies |
4.251 |
6.502 |
75 |
– 1.510 |
5.067 |
||
Uitvoering landelijke nota gezondheidsbeleid / Nationaal Programma Preventie |
4.247 |
6.291 |
75 |
– 1.510 |
4.856 |
||
Overig |
4 |
211 |
0 |
0 |
211 |
||
Opdrachten |
1.450 |
4.523 |
– 2.522 |
– 330 |
1.671 |
||
Aanschaf Jodiumtabletten |
0 |
0 |
357 |
0 |
357 |
||
Overig |
1.450 |
4.523 |
– 2.879 |
– 330 |
1.314 |
||
Bijdragen aan agentschappen |
98.430 |
100.690 |
1.503 |
529 |
102.722 |
||
Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit |
81.550 |
81.550 |
0 |
210 |
81.760 |
||
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed |
15.846 |
18.179 |
1.011 |
492 |
19.682 |
||
Overig |
1.034 |
961 |
492 |
– 173 |
1.280 |
||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Overig |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Bijdragen aan medeoverheden |
101 |
112 |
2 |
– 114 |
0 |
||
College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden |
101 |
112 |
2 |
– 114 |
0 |
||
Lokaal verbinden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Overig |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
2. Ziektepreventie |
477.291 |
458.291 |
– 7.941 |
– 9.979 |
440.371 |
||
Subsidies |
247.469 |
232.236 |
– 344 |
455 |
232.347 |
||
Ziektepreventie |
16.337 |
10.004 |
– 1.463 |
– 880 |
5.916 |
||
RIVM: Regelingen publieke en seksuele gezondheid |
204.824 |
201.824 |
2.140 |
1.335 |
207.144 |
||
Niet Invasieve Prenatale Test (NIPT) |
26.308 |
20.408 |
– 1.021 |
0 |
19.287 |
||
Opdrachten |
11.528 |
11.448 |
– 10.143 |
– 850 |
455 |
||
(Vaccin)onderzoek |
10.270 |
10.270 |
– 10.270 |
0 |
0 |
||
Overig |
1.258 |
1.178 |
127 |
– 850 |
455 |
||
Bijdragen aan agentschappen |
217.315 |
213.628 |
2.529 |
– 9.584 |
206.573 |
||
RIVM: Opdrachtverlening Centra |
217.315 |
213.628 |
2.529 |
– 9.584 |
206.573 |
||
Bijdragen aan medeoverheden |
979 |
979 |
17 |
0 |
996 |
||
Overig |
979 |
979 |
17 |
0 |
996 |
||
3. Gezondheidsbevordering |
53.827 |
55.410 |
685 |
643 |
56.738 |
||
Subsidies |
33.744 |
37.235 |
1.223 |
178 |
38.636 |
||
Preventie van schadelijk middelengebruik (alcohol, drugs en tabak) |
7.515 |
8.297 |
723 |
0 |
9.020 |
||
Gezonde leefstijl en gezond gewicht |
12.270 |
13.160 |
225 |
0 |
13.385 |
||
Letselpreventie |
4.207 |
4.207 |
81 |
0 |
4.288 |
||
Bevordering kwaliteit en toegankelijkheid zorg |
4.472 |
6.103 |
127 |
0 |
6.230 |
||
Bevordering van seksuele gezondheid |
2.767 |
2.767 |
49 |
125 |
2.941 |
||
Overig |
2.513 |
2.701 |
18 |
53 |
2.772 |
||
Opdrachten |
4.814 |
3.731 |
– 110 |
– 20 |
3.601 |
||
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift |
3.100 |
3.100 |
0 |
0 |
3.100 |
||
Communicatie verhoging leeftijdsgrenzen alcohol en tabak |
1.060 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Overig |
654 |
631 |
– 110 |
– 20 |
501 |
||
Bijdragen aan agentschappen |
190 |
641 |
– 293 |
500 |
848 |
||
Overig |
190 |
641 |
– 293 |
500 |
848 |
||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
700 |
34 |
12 |
0 |
46 |
||
Overig |
700 |
34 |
12 |
0 |
46 |
||
Bijdragen aan medeoverheden |
14.379 |
13.769 |
– 147 |
– 15 |
13.607 |
||
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift |
13.932 |
13.422 |
0 |
155 |
13.577 |
||
Overig |
447 |
347 |
– 147 |
– 170 |
30 |
||
4. Ethiek |
17.749 |
18.820 |
1.702 |
– 125 |
20.397 |
||
Subsidies |
16.688 |
17.700 |
1.692 |
– 125 |
19.267 |
||
Abortusklinieken |
15.523 |
15.634 |
1.671 |
0 |
17.305 |
||
Beleid Medische Ethiek |
1.165 |
2.066 |
21 |
– 125 |
1.962 |
||
Opdrachten |
332 |
332 |
4 |
0 |
336 |
||
Overig |
332 |
332 |
4 |
0 |
336 |
||
Bijdragen aan agentschappen |
729 |
788 |
6 |
0 |
794 |
||
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek |
729 |
788 |
6 |
0 |
794 |
||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
ZiNL: Rijksbijdrage abortusklinieken |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Ontvangsten |
7.403 |
8.403 |
8.300 |
1.400 |
18.103 |
||
Bestuurlijke boetes |
4.252 |
4.252 |
0 |
1.300 |
5.552 |
||
Overig |
3.151 |
4.151 |
8.300 |
100 |
12.551 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
1. Gezondheidsbescherming
Opdrachten
Dit budget wordt verlaagd met € 2,8 miljoen. Voor de distributie van de jodiumtabletten en hieraan gerelateerde communicatieactiviteiten is € 2,5 miljoen overgeheveld naar artikel 4 Zorgbreed beleid. Verder is geen beroep nodig geweest op het budget crisisbeheer (opvang eerste kosten in geval van crisis). Hierdoor is € 0,2 miljoen vrijgevallen. Aanvullend veroorzaken diverse kleine mutaties veroorzaken per saldo een afname van het budget met € 0,1 miljoen.
2. Ziektepreventie
Subsidies
RIVM: Regeling publieke en seksuele gezondheid
Het budget is met € 2,2 miljoen verhoogd voor de loonbijstelling tranche 2017. Voorts is het budget met € 1,3 miljoen verhoogd in verband met de nabetaling aan de Screeningsorganisaties voorvloeiend uit de vaststelling van de subsidies over het jaar 2016.
Opdrachten
(Vaccin)onderzoek
Zoals in de VWS-begroting 2017 is gemeld wordt het vaccinonderzoek (€ 5,8 miljoen), de ontwikkeling van het RSV-vaccin (€ 2,8 miljoen) en het onderzoek naar alternatieven voor dierproeven (€ 1,7 miljoen) uitgevoerd door de Stichting Antonie van Leeuwenhoek. Het budget is hiervoor overgeboekt naar artikel 10 apparaatsuitgaven
Bijdragen aan agentschappen
RIVM: Opdrachtverlening Centra
Het budget is met € 2,5 miljoen verhoogd voor de loonbijstelling tranche 2017. Verder vallen de uitgaven in het kader van het Rijksvaccinatieprogramma € 4 miljoen lager uit dan voorzien door een lager geboortecijfer dan de CBS-prognose en een lagere vaccinatiegraad voor vrijwel alle vaccinaties. Voorts kon door de demissionaire staat van het kabinet geen verder vervolg worden gegeven aan de uitbreiding van de neonatale hielprikscreening (€ 2,2 miljoen). Ook kost de voorbereiding van de invoering van de maternale kinkhoestvaccinatie meer tijd dan verwacht (€ 1 miljoen). Tot slot valt de loonbijstelling incidenteel vrij doordat voor het RIVM vaste tarieven zijn vastgesteld voor 2017 (€ 2,2 miljoen) en is € 0,2 miljoen overgeheveld naar het onderdeel Gezondheidsbescherming voor de meerkosten van de bestrijding van exotische muggen door de NVWA.
Ontvangsten
Overig
De meerontvangsten van € 8,4 miljoen zijn het gevolg van de vaststelling van de bijdragen over 2016 van het Rijksvaccinatieprogamma (€ 5 miljoen), het Nationaal Programma Griep (€ 1,6 miljoen), de Neonatale Hielprik Screening (€ 0,9 miljoen) en de PSIE (€ 0,9 miljoen).
Artikel 2 Curatieve zorg
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 2.
Stand ontwerp begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties |
||||||
Verplichtingen |
675.197 |
683.806 |
2.795.206 |
– 23.765 |
3.455.247 |
||
Uitgaven |
3.816.813 |
3.783.625 |
– 13.389 |
– 24.342 |
3.745.894 |
||
Waarvan juridisch verplicht (%) |
99,5% |
||||||
1. Kwaliteit en veiligheid |
163.134 |
175.740 |
– 11.829 |
– 9.340 |
154.571 |
||
Subsidies |
154.054 |
157.707 |
– 10.579 |
– 6.523 |
140.605 |
||
IKNL en NKI |
51.730 |
51.730 |
0 |
0 |
51.730 |
||
Zwangerschap en geboorte |
3.819 |
6.819 |
35 |
– 458 |
6.396 |
||
Registratie en uitwisseling zorggegevens (PALGA) |
3.647 |
3.647 |
0 |
0 |
3.647 |
||
Nictiz |
5.412 |
5.412 |
– 5.412 |
0 |
0 |
||
Ontsluiten patiëntgegevens ziekenhuizen |
35.000 |
35.000 |
– 12.433 |
– 168 |
22.399 |
||
Orgaandonatie en transplantatie |
11.214 |
10.281 |
0 |
0 |
10.281 |
||
Onderzoek Onco XL |
2.000 |
2.000 |
0 |
– 2.000 |
0 |
||
FES/LSH projecten |
1.085 |
1.085 |
0 |
0 |
1.085 |
||
UMC Groningen: Lifelines project |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Expertisefunctie zintuigelijk gehandicapten |
21.633 |
21.633 |
0 |
0 |
21.633 |
||
Antibioticaresistentie |
7.500 |
7.500 |
– 1.000 |
0 |
6.500 |
||
Inloophuizen kankerpatiënten |
450 |
450 |
0 |
0 |
450 |
||
Uitvoering Agenda gepast gebruik en transparantie ggz |
2.500 |
2.500 |
0 |
0 |
2.500 |
||
Prinses Maxima Centrum (PMC) |
0 |
4.000 |
0 |
0 |
4.000 |
||
Overig |
8.064 |
5.650 |
8.231 |
– 3.897 |
9.984 |
||
Opdrachten |
5.631 |
7.967 |
– 920 |
– 1.618 |
5.429 |
||
Publiekscampagne orgaandonatie |
1.720 |
1.848 |
0 |
– 61 |
1.787 |
||
Overig |
3.911 |
6.119 |
– 920 |
– 1.557 |
3.642 |
||
Bijdragen aan agentschappen |
3.449 |
7.966 |
52 |
176 |
8.194 |
||
CIBG: Donorregister |
2.380 |
3.392 |
0 |
0 |
3.392 |
||
Overig |
1.069 |
4.574 |
52 |
176 |
4.802 |
||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
0 |
0 |
1.718 |
– 1.375 |
343 |
||
Overig |
0 |
0 |
1.718 |
– 1.375 |
343 |
||
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties |
0 |
2.100 |
– 2.100 |
0 |
0 |
||
Beschikbaarheid Medische produkten |
0 |
2.100 |
– 2.100 |
0 |
0 |
||
2. Toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg |
3.468.912 |
3.476.127 |
– 957 |
– 11.549 |
3.463.621 |
||
Subsidies |
31.217 |
34.763 |
349 |
– 8.325 |
26.787 |
||
Sluitende aanpak verwarde personen |
14.000 |
14.000 |
211 |
– 9.600 |
4.611 |
||
Eerstelijns gezondheidscentra in VINEX-gebieden |
2.000 |
2.000 |
0 |
0 |
2.000 |
||
Anonieme e-mental health |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Vertrouwenspersoon in de ggz |
6.204 |
6.204 |
0 |
0 |
6.204 |
||
Suïcidepreventie |
4.062 |
4.212 |
0 |
0 |
4.212 |
||
Ondersteuning tolken huisartsen consulten nieuwe statushouders |
0 |
1.247 |
0 |
0 |
1.247 |
||
Kwaliteitsimpuls apothekers |
2.823 |
236 |
0 |
0 |
236 |
||
Overig |
2.128 |
6.864 |
138 |
1.275 |
8.277 |
||
Bekostiging |
3.424.884 |
3.429.324 |
570 |
0 |
3.429.894 |
||
Rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor financiering van verzekerden 18- |
2.490.500 |
2.490.500 |
0 |
0 |
2.490.500 |
||
Rijksbijdrage dempen premie ten gevolgen van HLZ |
902.000 |
902.000 |
0 |
0 |
902.000 |
||
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen |
32.384 |
36.824 |
570 |
0 |
37.394 |
||
Opdrachten |
10.852 |
6.267 |
– 1.896 |
– 676 |
3.695 |
||
Uitvoeren visie geneesmiddelen |
2.000 |
2.000 |
– 622 |
0 |
1.378 |
||
Kwailteit, veiligheid, doelmatigheid hulpmiddelen |
1.000 |
1.000 |
0 |
– 643 |
357 |
||
Overig |
7.852 |
3.267 |
– 1.274 |
– 33 |
1.960 |
||
Bijdragen aan agentschappen |
1.328 |
1.640 |
20 |
583 |
2.243 |
||
CIBG: WPG/GVS/APG |
1.328 |
1.640 |
20 |
583 |
2.243 |
||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
631 |
4.133 |
0 |
– 3.131 |
1.002 |
||
ZiNL: Uitvoering Compensatie kosten van zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen |
631 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Gepast gebruik medische producten |
0 |
3.125 |
0 |
– 2.123 |
1.002 |
||
Overig |
0 |
1.008 |
0 |
– 1.008 |
0 |
||
3. Ondersteuning van het stelsel |
184.767 |
131.758 |
– 603 |
– 3.453 |
127.702 |
||
Subsidies |
1.362 |
5.082 |
125 |
– 2.836 |
2.371 |
||
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen |
1.221 |
1.221 |
22 |
0 |
1.243 |
||
Overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg |
0 |
2.720 |
0 |
– 2.640 |
80 |
||
Overig |
141 |
1.141 |
103 |
– 196 |
1.048 |
||
Bekostiging |
0 |
0 |
0 |
1.126 |
1.126 |
||
Afwikkeling algemene kas ZFW |
0 |
0 |
0 |
1.126 |
1.126 |
||
Inkomensoverdrachten |
105.926 |
104.142 |
0 |
0 |
104.142 |
||
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel |
24.836 |
23.036 |
0 |
0 |
23.036 |
||
Schadevergoeding Erasmus MC |
81.000 |
81.000 |
0 |
0 |
81.000 |
||
Overig |
90 |
106 |
0 |
0 |
106 |
||
Opdrachten |
4.593 |
5.261 |
51 |
– 782 |
4.530 |
||
Risicoverevening |
1.906 |
2.271 |
21 |
– 275 |
2.017 |
||
Uitvoering zorgverzekeringstelsel |
502 |
847 |
6 |
– 230 |
623 |
||
Patiëntenvervoer Waddeneilanden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Overig |
2.185 |
2.143 |
24 |
– 277 |
1.890 |
||
Bijdragen aan agentschappen |
15.586 |
15.576 |
230 |
– 275 |
15.531 |
||
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers |
15.586 |
15.576 |
230 |
– 275 |
15.531 |
||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
53.147 |
1.634 |
– 1.073 |
– 559 |
2 |
||
Zorginstituut Nederland: Onverzekerden en wanbetalers |
42.642 |
1.159 |
– 600 |
– 559 |
0 |
||
Zorginstituut Nederland: Doorlichten pakket |
10.355 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Overig |
150 |
475 |
– 473 |
0 |
2 |
||
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
4.153 |
63 |
64 |
– 127 |
0 |
||
VenJ: Bijdrage C2000 |
4.153 |
63 |
64 |
– 127 |
0 |
||
Ontvangsten |
60.955 |
79.055 |
– 77.002 |
1.399 |
3.452 |
||
Wanbetalers en onverzekerden |
59.902 |
74.902 |
– 74.902 |
0 |
0 |
||
IJsselmeerziekenhuizen |
0 |
1.000 |
0 |
0 |
1.000 |
||
Overig |
1.053 |
3.153 |
– 2.100 |
1.399 |
2.452 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
Voor het in 2017 aangaan van de verplichtingen ten behoeve van de rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor de financiering van verzekerden 18- voor 2018, is verplichtingenbudget overgeheveld van 2018 naar 2017 (circa € 2,6 miljard).
1. Kwaliteit en veiligheid
Subsidies
Ontsluiten patiëntgegevens ziekenhuizen
Vanwege de vertraging van de voorbereidingen om het ontsluiten van patiëntgegevens door ziekenhuizen en overige instellingen voor medisch-specialistische zorg te stimuleren zijn de uitgaven hiervoor in 2017 lager uitvallen (€ 12,6 miljoen). De regeling is gefaseerd in werking getreden. Het aantal aanvragen is wel al bekend en is conform raming.
Nictiz
De middelen voor Nictiz zijn vanwege een herschikking overgeheveld naar artikel 4 Zorgbreed beleid (€ 5,5 miljoen)
Overig
Hier zijn middelen geraamd voor de loonbijstelling 2017 ten behoeve een aantal gesubsidieerde instellingen (€ 2,3 miljoen) en voor subsidie aan de Nederlandse Vereniging Ziekenhuizenvoor het project Zorg-cert kwartiermakers. (€ 0,9 miljoen). Daarnaast zijn hier middelen geraamd voor perfusie-initiatieven in academische ziekenhuizen (€ 1,2 miljoen).
2. Toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg
Subsidies
Sluitende aanpak verwarde personen
In 2017 is zeer beperkt gebruik gemaakt van de subsidieregeling waarmee financiële belemmeringen om medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerde personen te verlenen, worden weggenomen.
De regeling is ingezet ter ondersteuning van de aanpak van personen met verward gedrag. De regeling is later in werking getreden en ook het aantal aanvragen blijft nog ver achter bij de eerdere ramingen.
Bezien wordt of de regeling op een aantal onderdelen vereenvoudigd kan worden.
3. Bevorderen werking van het stelsel
Subsidies
Overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg
In 2017 is zeer beperkt gebruik gemaakt van de subsidieregeling waarmee medisch specialisten in de periode 2017–2019 worden gefaciliteerd bij de overstap naar loondienst. De gereserveerde middelen die in 2017 niet nodig zijn, blijven beschikbaar voor uitgaven in 2018 (€ 2,6 miljoen).
Ontvangsten
Als gevolg van de overheveling van de burgerregelingen van het ZiNL naar het CAK zijn de raming van de ontvangen overgeheveld van artikel 2 Curatieve zorg naar artikel 4 (€ 77 miljoen). Dit bedrag bestaat uit € 74,9 miljoen van de post Wanbetalers en onverzekerden en € 2,1 miljoen van de post Overig.
Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 3.
Stand ontwerp begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties |
||||||
Verplichtingen |
317.872 |
299.958 |
3.580.382 |
– 17.993 |
3.862.347 |
||
Uitgaven |
3.768.067 |
3.800.349 |
45.582 |
– 17.993 |
3.827.938 |
||
Waarvan juridisch verplicht (%) |
99,4% |
||||||
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen |
87.815 |
97.546 |
805 |
– 4.338 |
94.013 |
||
Subsidies |
21.435 |
32.975 |
– 3.228 |
– 2.384 |
27.363 |
||
Movisie |
7.225 |
7.225 |
0 |
0 |
7.225 |
||
Volwaardig meedoen |
1.700 |
1.700 |
0 |
0 |
1.700 |
||
Wmo-werkplaatsen |
2.600 |
2.600 |
0 |
0 |
2.600 |
||
Systeemverantwoordelijkheid |
0 |
8.146 |
0 |
– 1.400 |
6.746 |
||
Ondersteuning vrijwilligers |
1.000 |
1.000 |
0 |
0 |
1.000 |
||
Mezzo |
3.160 |
3.160 |
0 |
– 500 |
2.660 |
||
Siriz (opvang specifieke groepen) |
1.500 |
1.500 |
0 |
0 |
1.500 |
||
Aanpak Laaggeletterdheid |
2.000 |
2.000 |
– 2.000 |
0 |
0 |
||
Werkagenda informele voorzieniing |
0 |
2.770 |
0 |
0 |
2.770 |
||
VN-voorziening rechten van personen met een handicap |
0 |
1.000 |
0 |
0 |
1.000 |
||
Overig |
2.250 |
1.874 |
– 1.228 |
– 484 |
162 |
||
Inkomensoverdrachten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
INK Mantelzorg ondersteuning |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Opdrachten |
66.380 |
64.571 |
4.033 |
– 1.954 |
66.650 |
||
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer |
60.652 |
60.652 |
1.200 |
0 |
61.852 |
||
Evaluatie Wmo 2015 |
1.680 |
500 |
0 |
0 |
500 |
||
Categorale opvang slachtoffers mensenhandel |
1.700 |
1.700 |
0 |
0 |
1.700 |
||
Aanpal laaggeletterdheid |
0 |
0 |
2.000 |
– 1.191 |
809 |
||
Overig |
2.348 |
1.719 |
833 |
– 763 |
1.789 |
||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
SVB: uitvoering Regeling maatschappelijke ondersteuning |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten |
3.680.252 |
3.702.803 |
44.777 |
– 13.655 |
3.733.925 |
||
Subsidies |
112.761 |
115.310 |
3.756 |
– 17.514 |
101.552 |
||
Compensatieregeling pgb-trekkingsrechten |
0 |
13.200 |
– 4.000 |
– 6.700 |
2.500 |
||
Vilans |
4.689 |
4.754 |
0 |
78 |
4.832 |
||
Centrum Consultatie en Expertise (CCE) |
11.158 |
11.401 |
– 133 |
182 |
11.450 |
||
InVoorZorg! (IVZ) |
6.933 |
4.782 |
– 1.161 |
0 |
3.621 |
||
Joodse en Indische instellingen |
2.415 |
2.415 |
– 1 |
0 |
2.414 |
||
Palliatieve zorg |
23.610 |
24.151 |
27 |
85 |
24.263 |
||
Dementie |
3.200 |
3.406 |
0 |
0 |
3.406 |
||
Waardigheid en trots |
25.000 |
25.000 |
6.823 |
– 3.846 |
27.977 |
||
Anitibioticaresistentie |
2.000 |
3.400 |
0 |
– 881 |
2.519 |
||
Kwaliteit gehandicaptenzorg |
5.800 |
2.300 |
0 |
365 |
2.665 |
||
Kennisinfrastructuur |
0 |
0 |
3.394 |
– 541 |
2.853 |
||
Overig |
27.956 |
20.501 |
– 1.193 |
– 6.256 |
13.052 |
||
Bekostiging |
3.463.300 |
3.483.600 |
33.100 |
0 |
3.516.700 |
||
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) |
3.463.300 |
3.483.600 |
33.100 |
0 |
3.516.700 |
||
Opdrachten |
3.407 |
2.569 |
37 |
418 |
3.024 |
||
Overig |
3.407 |
2.569 |
37 |
418 |
3.024 |
||
Bijdragen aan agentschappen |
55 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
CIBG: Opdrachtgeverschap |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Overig |
55 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s |
100.729 |
101.324 |
7.884 |
3.441 |
112.649 |
||
Uitvoeringskosten SVB pgb trekkingsrechten |
35.100 |
40.600 |
7.018 |
3.041 |
50.659 |
||
Centrum Indicatiestelling Zorg |
63.073 |
60.724 |
866 |
400 |
61.990 |
||
ZiNL: iWlz |
2.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Overig |
556 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Ontvangsten |
3.441 |
10.191 |
0 |
4.400 |
14.591 |
||
Overig |
3.441 |
10.191 |
0 |
4.400 |
14.591 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
Voor het aangaan in 2017 van de verplichtingen van de bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) voor 2018 is verplichtingenbudget overgeheveld van 2018 naar 2017 (circa € 3,5 miljard).
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
Subsidies
Compensatieregeling pgb-trekkingsrechten
De uitgaven op deze post zijn lager uitgevallen dan voorzien (€ 10,7 miljoen) doordat er minder aanvragen en lagere schadebedragen zijn ingediend dan vooraf was begroot op basis van potentiële omvang van de doelgroep en een onderzoek naar de aard en omvang van de financiële schade als gevolg van de problemen in de introductie van het trekkingsrecht pgb.
Waardigheid en trots
De uitgaven in het kader van het programma Waardigheid & Trots zijn € 3 miljoen lager uitgevallen dan geraamd, door onder andere een ander dan voorzien tempo ten aanzien van de regionale samenwerking.
Kennisinfrastructuur
Deze middelen (€ 2,9 miljoen) worden ingezet ten behoeve van de versterking van de kennisinfrastructuur in de langdurige zorg. Het gaat om het kunnen doen van onderzoek, onder andere door de academische werkplaatsen, een onderzoeksprogramma en het oprichten van een kwaliteitskoepel door beroepsgroepen gericht op het ontwikkelen van richtlijnen en protocollen ter versterking van het professioneel handelen (zie VWS ontwerpbegroting 2018 TK 34755 XVI).
Overig
Op het instrument subsidies zijn de uitgaven lager dan geraamd. Dit komt onder andere doordat een aantal voorgenomen subsidies niet of in mindere mate zijn doorgegaan.
Bekostiging
Bijdrage in kosten van kortingen (BIKK)
De uitgavenraming voor de BIKK is op basis van de Macro Economische Verkenning (MEV) van het Centraal Planbureau (CPB) bijgesteld (€ 33,1 miljoen).
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
Uitvoeringskosten SVB pgb trekkingsrechten
Dit betreft een overheveling van middelen (€ 6,4 miljoen) uit het gemeentefonds in verband met de kosten die de SVB maakt voor de uitvoering van het pgb-trekkingsrecht voor de Wmo 2015 en de Jeugdwet tezamen. Daarnaast is € 2,5 miljoen overgeboekt vanuit de beschikbare middelen op het BKZ behoeve van ICT-kosten. Tot slot is het budget verhoogd met € 0,6 miljoen door de loonbijstelling.
Ontvangsten
De ontvangstenraming wordt met € 4,4 miljoen bijgesteld. Dit houdt voornamelijk verband met de terugontvangsten van het CIZ. Voornaamste oorzaak zijn de lagere gerealiseerde operationele kosten 2016.
Artikel 4 Zorgbreed beleid
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 4.
Stand ontwerp begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties |
||||||
Verplichtingen |
811.100 |
729.007 |
159.340 |
163.719 |
1.052.066 |
||
Uitgaven |
915.450 |
981.702 |
25.735 |
– 14.530 |
992.907 |
||
Waarvan juridisch verplicht (%) |
97,0% |
||||||
1. Positie cliënt |
24.796 |
26.924 |
3.861 |
– 640 |
30.145 |
||
Subsidies |
20.615 |
20.615 |
315 |
– 660 |
20.270 |
||
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties |
20.337 |
20.337 |
0 |
– 355 |
19.982 |
||
Overig |
278 |
278 |
315 |
– 305 |
288 |
||
Opdrachten |
4.181 |
6.309 |
3.546 |
20 |
9.875 |
||
Ondersteuning cliëntorganisaties |
3.798 |
3.798 |
– 238 |
0 |
3.560 |
||
Campagnebudget Communicatie |
0 |
0 |
3500 |
20 |
3.520 |
||
Overig |
383 |
2.511 |
284 |
0 |
2.795 |
||
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt |
439.622 |
451.405 |
343 |
– 7.345 |
444.403 |
||
Subsidies |
424.856 |
429.786 |
156 |
– 7.850 |
422.092 |
||
Kwaliteitsimpuls personeel ziekenhuiszorg |
200.000 |
200.000 |
0 |
0 |
200.000 |
||
Stageplaatsen zorg / Stagefonds |
112.020 |
112.020 |
0 |
0 |
112.020 |
||
Publieke Gezondheidszorgopleidingen |
21.000 |
21.000 |
0 |
– 1.000 |
20.000 |
||
Vaccinatie stageplaatsen zorg |
4.800 |
4.800 |
0 |
– 700 |
4.100 |
||
Opleiding tot verpleegkundig specialist/physician assistant |
38.800 |
26.800 |
0 |
– 1.800 |
25.000 |
||
Opleidingsplaatsen jeugd ggz |
1.550 |
1.550 |
0 |
– 1.000 |
550 |
||
Versterking regionaal onderwijs- en arbeidsmarktbeleid |
11.500 |
36.500 |
0 |
0 |
36.500 |
||
Innovatie, beroepen en opleidingen |
12.000 |
12.000 |
0 |
0 |
12.000 |
||
Vernieuwing arbeidsmarkt sociaal domein |
2.000 |
2.000 |
0 |
0 |
2.000 |
||
Veilige gegevensuitwisseling en authenticatie in de zorg |
5.122 |
5.122 |
0 |
0 |
5.122 |
||
Pilots Opleiding tot ziekenhuisarts |
4.500 |
4.500 |
0 |
0 |
4.500 |
||
Overig |
11.564 |
3.494 |
156 |
– 3.350 |
300 |
||
Opdrachten |
8.293 |
7.450 |
91 |
– 195 |
7.346 |
||
Arbeidsmarktonderzoek |
2.000 |
2.000 |
0 |
0 |
2.000 |
||
Celsus |
800 |
800 |
0 |
0 |
800 |
||
Overig |
5.493 |
4.650 |
91 |
– 195 |
4.546 |
||
Bijdragen aan agentschappen |
6.473 |
14.169 |
96 |
700 |
14.965 |
||
CIBG: Bijdrage voor onder andere UZI-register, BIG-register en SVB-Z |
6.073 |
13.769 |
96 |
700 |
14.565 |
||
RIVM: opleiding publiekegezondheidssector en kosten van ziekten |
400 |
400 |
0 |
0 |
400 |
||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
ZiNL: sectie Zorgberoepen en opleidingen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling |
147.789 |
158.982 |
13.999 |
– 6.704 |
166.277 |
||
Subsidies |
13.524 |
14.328 |
8.869 |
– 426 |
22.771 |
||
Nivel |
5.682 |
5.682 |
89 |
0 |
5.771 |
||
Programma Innovatie en zorgvernieuwing |
7.842 |
3.646 |
138 |
72 |
3.856 |
||
Zorginformatie |
0 |
0 |
8.731 |
– 498 |
8.233 |
||
Jaar van de transparantie |
0 |
5.000 |
0 |
– 1.000 |
4.000 |
||
Overig |
0 |
0 |
– 89 |
1.000 |
911 |
||
Opdrachten |
1.797 |
1.797 |
2.480 |
– 1.151 |
3.126 |
||
Programma Innovatie en zorgvernieuwing |
1.300 |
1.300 |
14 |
42 |
1.356 |
||
Overig |
497 |
497 |
2.466 |
– 1.193 |
1.770 |
||
Bijdragen aan agentschappen |
4.550 |
4.050 |
917 |
– 811 |
4.156 |
||
CIBG: WTZi en JMV |
4.000 |
3.820 |
0 |
0 |
3.820 |
||
Overig |
550 |
230 |
917 |
– 811 |
336 |
||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
127.918 |
138.807 |
1.733 |
– 4.316 |
136.224 |
||
ZonMw: programmering |
127.768 |
138.337 |
1.731 |
– 3.844 |
136.224 |
||
Overig |
150 |
470 |
2 |
– 472 |
0 |
||
4. Inrichten uitvoeringsactiviteiten |
187.343 |
224.696 |
5.940 |
– 4.241 |
226.395 |
||
Subsidies |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Uitvoering Wtcg |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Opdrachten |
401 |
401 |
4 |
0 |
405 |
||
Uitvoering Wtcg |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Overig |
401 |
401 |
4 |
0 |
405 |
||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
186.912 |
224.265 |
5.936 |
– 4.241 |
225.960 |
||
CAK |
76.353 |
116.437 |
2.898 |
1.200 |
120.535 |
||
NZa |
55.794 |
55.794 |
2.072 |
– 2.281 |
55.585 |
||
Zorginstituut Nederland |
52.207 |
49.476 |
920 |
– 3.083 |
47.313 |
||
CSZ |
2.558 |
2.558 |
46 |
– 104 |
2.500 |
||
CBZ |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Overig |
0 |
0 |
0 |
27 |
27 |
||
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
30 |
30 |
0 |
0 |
30 |
||
EZ: ACM |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Overig |
30 |
30 |
0 |
0 |
30 |
||
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland |
113.945 |
117.360 |
1.592 |
5.000 |
123.952 |
||
Subsidies |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Bekostiging |
113.945 |
117.360 |
1.592 |
5.000 |
123.952 |
||
Zorg en welzijn |
111.607 |
114.630 |
1.592 |
5.000 |
121.222 |
||
Overig |
2.338 |
2.730 |
0 |
0 |
2.730 |
||
6. Voorkomen oneigenlijk gebruik en aanpak fraude |
1.955 |
2.335 |
0 |
– 600 |
1.735 |
||
Subsidies |
1.500 |
1.500 |
0 |
0 |
1.500 |
||
Overig |
1.500 |
1.500 |
0 |
0 |
1.500 |
||
Opdrachten |
455 |
835 |
0 |
– 600 |
235 |
||
Overig |
455 |
835 |
0 |
– 600 |
235 |
||
Ontvangsten |
4.858 |
4.858 |
82.002 |
– 2.000 |
84.860 |
||
Overig |
4.858 |
4.858 |
82.002 |
– 2.000 |
84.860 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
1. Positie Cliënt
Opdrachten
Campagnebudget communicatie
Voor de distributie van de jodiumtabletten en hieraan gerelateerde communicatieactiviteitein is € 2,5 miljoen overgeheveld vanuit artikel 1 Volksgezondheid. Daarnaast is voor 2018 € 1 miljoen aan het programmabudget toegevoegd om aan communicatieverzoeken binnen het ministerie te kunnen voldoen.
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
Subsidies
Overig
VWS is in overleg met de sector hoe het opleiden van onder andere (gespecialiseerd) verpleegkundigen die buiten het ziekenhuis zorg verlenen een impuls gegeven kan worden. De voorstellen zijn nog niet voldoende uitgewerkt waardoor de middelen dit jaar niet tot besteding zullen komen.
3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling
Subsidies
Zorginformatie
De middelen voor NICTIZ zijn vanwege een herschikking van activiteiten overgeheveld vanuit artikel 2 Curatieve zorg (€ 5,5 miljoen). In het voorjaar zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van informatiebeleid in de zorg. Deze middelen zijn bij eerste suppletoire begroting op artikel 10 apparaatsuitgaven geplaatst, maar worden nu naar de juiste beleidsartikelen overgeheveld. Hiervoor wordt er € 3,1 miljoen overgeheveld. Daarnaast zijn er diverse kleine mutaties (€ – 0,4 miljoen) verwerkt.
4. Inrichten uitvoeringsactiviteiten
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
CAK
Bij de overheveling van de burgerregelingen naar het CAK en het scheiden van de verantwoordingsstukken van het CAK is gebleken dat een correctie nodig is op de in het verleden verstrekte vergoeding voor beheerskosten van het CAK van € 1,2 miljoen. Daarnaast is het budget met € 2,3 miljoen verhoogd als gevolg van de loonbijstellingen. Tot slot is voor het herstel- en verbeterplan burgerregelingen € 0,6 miljoen overgeheveld vanuit artikel 2 Curatieve zorg.
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland
Bekostiging
Zorg en Welzijn
Tijdens de afronding van de onderhandelingen tussen het ziekenhuis op Bonaire en het Zorgverzekeringskantoor Caribisch Nederland over het zorgcontract voor de jaren 2017 en 2018 en het afrekenen over de jaren daarvoor, is toegezegd dat zou worden bezien of een compensatie voor te lage bevoorschotting in 2016 op zijn plaats is. Uit het in september 2017 ontvangen jaarverslag over 2016 van het ziekenhuis is nu gebleken dat het ziekenhuis inderdaad € 5 miljoen te weinig heeft ontvangen over 2016. Middels deze toevoeging aan het budget voor de zorg op Caribisch Nederland wordt het Zorgverzekeringskantoor Caribisch Nederland in staat gesteld het ziekenhuis in 2017 hiervoor te compenseren. Daarnaast is het budget met € 1,6 miljoen verhoogd als gevolg van de loonbijstellingen.
Ontvangsten
Als gevolg van de overheveling van de uitvoering van de burgerregelingen van het ZiNL naar het CAK zijn de ramingen van de ontvangsten wanbetalers en onverzekerden overgeheveld van artikel 2 Curatieve zorg (€ 77 miljoen).
De ontvangsten in het kader van de aanpak van wanbetalers waren in het voorjaar te hoog geraamd, dit wordt nu gecorrigeerd (– € 5,4 miljoen).
Ook is € 5 miljoen ontvangen als gevolg van de vaststelling van de bijdrage van ZonMw over 2016 op basis van de ingediende verantwoording.
Tot slot is bij de eerste suppletoire wet een boeking in verband met het positieve resultaat van de NZa abusievelijk op artikel 9 geboekt. Dit wordt nu hersteld met een overheveling van € 3,4 miljoen naar artikel 4.
Artikel 5 Jeugd
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 5.
Stand ontwerp begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties |
||||||
Verplichtingen |
82.531 |
95.216 |
1.559 |
16.307 |
113.082 |
||
Uitgaven |
82.531 |
107.716 |
1.559 |
16.307 |
125.582 |
||
Waarvan juridisch verplicht (%) |
44,5% |
||||||
1. Laagdrempelige ondersteuning bij het opvoeden en opgroeien |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
2. Noodzakelijke en passende zorg |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
3. Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel |
82.531 |
107.716 |
1.559 |
16.307 |
125.582 |
||
Subsidies |
71.971 |
97.673 |
1.448 |
18.842 |
117.963 |
||
Schippersinternaten |
18.577 |
18.577 |
327 |
0 |
18.904 |
||
Participatie |
2.050 |
3.030 |
– 364 |
– 22 |
2.644 |
||
Kennis, beleidsinformatie en kindermishandeling |
8.879 |
7.696 |
156 |
– 245 |
7.607 |
||
Jeugdhulp |
20.791 |
27.696 |
366 |
0 |
28.062 |
||
Transitie jeugd |
21.674 |
40.674 |
963 |
19.109 |
60.746 |
||
Overig |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Opdrachten |
9.280 |
8.763 |
92 |
– 2.535 |
6.320 |
||
Kennis, beleidsinformatie en kindermishandeling |
3.434 |
3.592 |
38 |
– 1.745 |
1.885 |
||
Jeugdhulp |
2.631 |
2.631 |
19 |
– 1.103 |
1.547 |
||
Transitie jeugd |
2.465 |
1.790 |
27 |
328 |
2.145 |
||
Overig |
750 |
750 |
8 |
– 15 |
743 |
||
Bijdragen aan agentschappen |
1.258 |
1.258 |
19 |
0 |
1.277 |
||
Overig |
1.258 |
1.258 |
19 |
0 |
1.277 |
||
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
22 |
22 |
0 |
0 |
22 |
||
OCW: Onderwijskosten JeugdzorgPlus en kijkwijzer |
22 |
22 |
0 |
0 |
22 |
||
Overig |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Ontvangsten |
4.508 |
4.508 |
0 |
5.065 |
9.573 |
||
Laagdrempelige ondersteuning opvoeden en opgroeien |
4.423 |
4.423 |
0 |
– 4.000 |
423 |
||
Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel |
0 |
0 |
0 |
8.500 |
8.500 |
||
Noodzakelijke en passende zorg |
85 |
85 |
0 |
565 |
650 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
3. Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel
Subsidies
Transitie jeugd
Instellingen die jeugdzorg verlenen en die vanwege de transitie jeugdzorg in de financiële problemen zijn gekomen, kunnen een beroep doen op de subsidieregeling Bijzondere transitiekosten Jeugdwet. Het aantal aanvragen voor deze regeling is in 2017 toegenomen. Het voor 2017 beschikbare budget bleek hierdoor niet toereikend en is daarom verhoogd (€ 20,1 miljoen).
Ontvangsten
Laagdrempelige ondersteuning opvoeden en opgroeien
De ontvangsten zijn lager omdat minder subsidiebedragen zijn teruggevorderd dan geraamd (€ 4 miljoen).
Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel
De hogere ontvangsten worden met name veroorzaakt door een eenmalige ontvangst van de provincie Zuid-Holland. Deze ontvangst was verwacht in 2016 maar is uiteindelijk in 2017 gerealiseerd. Het betreft hier provinciale reserves die bedoeld zijn voor dekking van de kosten van de subsidieregeling Bijzondere transitiekosten Jeugdwet(€ 8,5 miljoen).
Artikel 6 Sport en bewegen
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 6.
Stand ontwerp begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties |
||||||
Verplichtingen |
112.747 |
56.273 |
13.579 |
10.901 |
80.753 |
||
Uitgaven |
126.704 |
68.765 |
13.579 |
– 1.429 |
80.915 |
||
Waarvan juridisch verplicht (%) |
97,7% |
||||||
1. Passend sport- en beweegaanbod |
79.589 |
18.920 |
1.414 |
– 1.129 |
19.205 |
||
Subsidies |
22.347 |
14.816 |
1.078 |
– 750 |
15.144 |
||
Gehandicaptensport |
1.664 |
1.564 |
33 |
0 |
1.597 |
||
Verantwoord sporten en bewegen |
277 |
2 |
5 |
0 |
7 |
||
Sport en bewegen in de buurt |
13.155 |
5.529 |
912 |
– 805 |
5.636 |
||
Stimuleren van een veiliger sportklimaat |
7.251 |
7.721 |
128 |
55 |
7.904 |
||
Bekostiging |
3.000 |
3.000 |
0 |
0 |
3.000 |
||
Compensatie van betaalde energiebelasting |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Energiebesparing en duurzame energie |
3.000 |
3.000 |
0 |
0 |
3.000 |
||
Opdrachten |
0 |
940 |
0 |
50 |
990 |
||
Sport en bewegen in de buurt |
0 |
940 |
0 |
50 |
990 |
||
Bijdragen aan medeoverheden |
47.755 |
76 |
323 |
– 329 |
70 |
||
Sport en bewegen in de buurt |
47.755 |
76 |
323 |
– 329 |
70 |
||
Energiebesparing en duurzame energie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
6.487 |
88 |
13 |
– 100 |
1 |
||
Energiebesparing en verduurzaming |
6.487 |
88 |
13 |
– 100 |
1 |
||
2. Uitblinken in sport |
38.343 |
41.743 |
12.917 |
– 200 |
54.460 |
||
Subsidies |
27.748 |
31.098 |
10.288 |
500 |
41.886 |
||
Topsportevenementen |
7.231 |
9.431 |
127 |
260 |
9.818 |
||
Topsportprogramma's |
19.016 |
20.166 |
10.135 |
240 |
30.541 |
||
Dopingbestrijding |
1.501 |
1.501 |
26 |
0 |
1.527 |
||
Inkomensoverdrachten |
10.415 |
10.415 |
2.629 |
– 700 |
12.344 |
||
Stipendiumregeling |
10.415 |
10.415 |
2.629 |
– 700 |
12.344 |
||
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
180 |
230 |
0 |
0 |
230 |
||
Dopingbestrijding |
180 |
230 |
0 |
0 |
230 |
||
3. Borgen van innovatie, kennisontwikkeling en kennisdeling |
8.772 |
8.102 |
– 752 |
– 100 |
7.250 |
||
Subsidies |
8.479 |
7.809 |
– 755 |
– 100 |
6.954 |
||
Kennis als fundament |
8.479 |
7.809 |
– 755 |
– 100 |
6.954 |
||
Opdrachten |
231 |
231 |
3 |
0 |
234 |
||
Kennis als fundament |
231 |
231 |
3 |
0 |
234 |
||
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
62 |
62 |
0 |
0 |
62 |
||
Overig |
62 |
62 |
0 |
0 |
62 |
||
Ontvangsten |
740 |
740 |
0 |
0 |
740 |
||
Overig |
740 |
740 |
0 |
0 |
740 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Voor het aangaan in 2017 van subsidieverplichtingen op de onderdelen Evenementen en Topsport voor 2018 is verplichtingenbudget overgeheveld van 2018 naar 2017 (circa € 12,3 miljoen).
2. Uitblinken in sport
Subsidies
Topsportprogramma’s
Bij de augustusbesluitvorming in 2016 zijn structureel extra middelen beschikbaar gesteld voor de Nederlandse topsport. In afwachting van een goed plan voor de inzet van deze middelen zijn die in eerste instantie op de aanvullende post bij Financiën geplaatst. Het afgelopen jaar is gewerkt aan dit plan en er is besloten om deze middelen onder andere in te zetten voor:
• het investeren in talentvolle en kansrijke sportprogramma’s,
• het doorontwikkelen van de paralympische sport
• overig flankerend beleid.
Bij de augustusbesluitvorming in 2017 zijn deze middelen naar de VWS begroting overgeheveld (€ 10,3 miljoen).
Er is € 0,1 miljoen beschikbaar gesteld aan de Deense organisatie (Idraettens Analyseinstitut) voor de organisatie van de tweejaarlijkse conferentie «Play the Game». Deze conferentie heeft dit jaar plaatsgevonden van 26-30 november in Eindhoven.
Artikel 7 Oorlogsgetroffen en herinnering Tweede Wereldoorlog
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 7.
Stand ontwerp begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties |
||||||
Verplichtingen |
273.515 |
283.450 |
2.865 |
– 5.300 |
281.015 |
||
Uitgaven |
273.515 |
283.650 |
2.865 |
– 5.300 |
281.215 |
||
Waarvan juridisch verplicht (%) |
99,2% |
||||||
1. De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII en de herinnering aan WO II |
21.127 |
23.481 |
– 2.638 |
– 300 |
20.543 |
||
Subsidies |
20.300 |
22.654 |
– 2.642 |
– 300 |
19.712 |
||
Nationaal Comité 4 en 5 mei |
4.837 |
4.837 |
0 |
0 |
4.837 |
||
Nationale herinneringscentra |
1.791 |
1.791 |
0 |
0 |
1.791 |
||
Zorg- en dienstverlening |
7.745 |
7.745 |
– 1.500 |
0 |
6.245 |
||
Collectieve erkenning Indisch Nederland |
0 |
500 |
0 |
0 |
500 |
||
Verhuizing uitbreiding Indisch Herinneringscentrum |
0 |
500 |
0 |
0 |
500 |
||
Namenmonument |
0 |
1.500 |
0 |
0 |
1.500 |
||
Overig |
5.927 |
5.781 |
– 1.142 |
– 300 |
4.339 |
||
Bekostiging |
400 |
400 |
0 |
0 |
400 |
||
Overig |
400 |
400 |
0 |
0 |
400 |
||
Opdrachten |
403 |
403 |
4 |
0 |
407 |
||
Overig |
403 |
403 |
4 |
0 |
407 |
||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
24 |
24 |
0 |
0 |
24 |
||
Overig |
24 |
24 |
0 |
0 |
24 |
||
2. Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WO II |
252.388 |
260.169 |
5.503 |
– 5.000 |
260.672 |
||
Inkomensoverdrachten |
239.213 |
246.994 |
5.271 |
– 3.500 |
248.765 |
||
Wetten en regelingen verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen |
239.213 |
246.994 |
5.271 |
– 3.500 |
248.765 |
||
Backpay |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Overig |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
13.175 |
13.175 |
232 |
– 1.500 |
11.907 |
||
SVB |
10.292 |
10.292 |
232 |
– 1.500 |
9.024 |
||
PUR |
2.299 |
2.299 |
0 |
0 |
2.299 |
||
Stichting Administratie Indonesische Pensioenen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Overig |
584 |
584 |
0 |
0 |
584 |
||
Ontvangsten |
901 |
901 |
0 |
0 |
901 |
||
Overig |
901 |
901 |
0 |
0 |
901 |
Artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 8.
Stand ontwerp begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties |
||||||
Verplichtingen |
4.448.121 |
4.682.592 |
– 16.735 |
– 1.401 |
4.664.456 |
||
Uitgaven |
4.448.121 |
4.682.592 |
– 18.677 |
– 1.401 |
4.662.514 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
||||||
Inkomensoverdrachten |
4.448.121 |
4.682.592 |
– 18.677 |
– 1.401 |
4.662.514 |
||
1. Zorgtoeslag |
4.405.980 |
4.643.293 |
– 17.827 |
– 466 |
4.625.000 |
||
2. Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) |
3.842 |
1.000 |
0 |
– 935 |
65 |
||
3. Tegemoetkoming specifieke zorgkosten |
38.299 |
38.299 |
– 850 |
0 |
37.449 |
||
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Overig |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Inkomensoverdrachten
Zorgtoeslag
De uitgavenraming zorgtoeslag is op basis van de actuele raming van het Centraal Planbureau naar beneden bijgesteld (circa € 18,3 miljoen).
Artikel 9 Algemeen
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 9.
Stand ontwerp begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties |
||||||
Verplichtingen |
28.185 |
30.060 |
– 9.575 |
8.023 |
28.508 |
||
Uitgaven |
28.185 |
30.060 |
– 9.575 |
8.023 |
28.508 |
||
1. Internationale samenwerking |
5.127 |
4.912 |
44 |
2.036 |
6.992 |
||
Opdrachten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Overig |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties |
5.127 |
4.333 |
44 |
2.036 |
6.413 |
||
World Health Organization |
3.868 |
3.289 |
0 |
0 |
3.289 |
||
Overig |
1.259 |
1.044 |
44 |
2.036 |
3.124 |
||
Bijdrage aan agentschappen |
0 |
579 |
0 |
0 |
579 |
||
Overig |
0 |
579 |
0 |
0 |
579 |
||
3. Eigenaarsbijdrage RIVM |
18.058 |
20.148 |
– 9.619 |
5.987 |
16.516 |
||
Bekostiging |
18.058 |
20.148 |
– 20.148 |
0 |
0 |
||
Eigenaarsbijdrage RIVM |
18.058 |
20.148 |
– 20.148 |
0 |
0 |
||
Bijdragen aan agentschappen |
0 |
0 |
10.529 |
5.987 |
16.516 |
||
Eigenaarsbijdrage RIVM |
0 |
0 |
10.529 |
4.175 |
14.704 |
||
Bijdrage aCBG |
0 |
0 |
0 |
1.812 |
1.812 |
||
4. Begrotingsreserve achterborg WFZ-garanties |
5.000 |
5.000 |
0 |
0 |
5.000 |
||
Garanties |
5.000 |
5.000 |
0 |
0 |
5.000 |
||
Overig |
5.000 |
5.000 |
0 |
0 |
5.000 |
||
Ontvangsten |
0 |
3.400 |
0 |
– 3.400 |
0 |
||
Overig |
0 |
3.400 |
0 |
– 3.400 |
0 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Bekostiging
Eigenaarsbijdrage RIVM
De verhuizing van RIVM naar de nieuwbouwlocatie op de Uithof (in Utrecht) staat gepland voor begin 2021. In verband hiermee wordt € 5,2 miljoen verschoven van 2017 naar 2021. Daarnaast worden de budgetten voor Pd ALt overgeheveld naar artikel 10 Apparaatsuitgaven (€ 3,5 miljoen) en vindt binnen het artikel een verschuiving van middelen plaats van het instrument bekostiging naar het instrument bijdragen aan agentschappen (€ 10,2 miljoen).
Bijdragen aan agentschappen
Eigenaarsbijdrage RIVM
De mutatie betreft een overheveling binnen het artikel van het instrument bekostiging naar het instrument bijdrage aan agentschappen. Er worden aanvullend onder andere eenmalig extra middelen toegekend aan het RIVM voor informatiebeveiliging, hogere huisvestinglasten en digitalisering.
Ontvangsten
Bij de eerste suppletoire wet is een boeking in verband met het positieve resultaat van de NZa abusievelijk op artikel 9 geboekt. Dit wordt nu hersteld met een overheveling van € 3,4 miljoen naar artikel 4.
Artikel 10 Apparaatsuitgaven
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 10.
Stand ontwerp begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties |
||||||
Verplichtingen |
259.117 |
304.406 |
18.788 |
13.490 |
336.684 |
||
Uitgaven |
259.159 |
304.448 |
18.031 |
13.290 |
335.769 |
||
– Personele uitgaven |
201.812 |
217.540 |
12.425 |
1.273 |
231.238 |
||
waarvan eigen personeel |
193.590 |
196.945 |
13.202 |
– 889 |
209.258 |
||
waarvan externe inhuur |
5.813 |
17.217 |
– 827 |
1.263 |
17.653 |
||
waarvan overige personele uitgaven |
2.409 |
3.378 |
50 |
899 |
4.327 |
||
– Materiële uitgaven |
57.347 |
86.908 |
5.606 |
12.017 |
104.531 |
||
waarvan ICT |
5.712 |
7.958 |
988 |
3.631 |
12.577 |
||
waarvan bijdrage SSO's |
27.769 |
30.401 |
9.095 |
1.027 |
40.523 |
||
waarvan overige materiële uitgaven |
23.866 |
48.549 |
– 4.477 |
7.359 |
51.431 |
||
Ontvangsten |
Ontvangsten |
6.731 |
25.337 |
8.406 |
1.458 |
35.201 |
|
Overig |
6.731 |
25.337 |
8.406 |
1.458 |
35.201 |
Stand ontwerp begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties |
||||||
Totaal apparaatsuitgaven Ministerie van VWS |
259.159 |
304.448 |
18.031 |
13.290 |
335.769 |
||
Personele uitgaven kerndepartement |
123.458 |
136.472 |
11.298 |
2.090 |
149.860 |
||
waarvan eigen personeel |
116.674 |
122.132 |
11.605 |
– 272 |
133.465 |
||
waarvan externe inhuur |
5.104 |
11.521 |
– 342 |
1.463 |
12.642 |
||
waarvan overige personele uitgaven |
1.680 |
2.819 |
35 |
899 |
3.753 |
||
Materiële uitgaven kerndepartement |
38.188 |
58.554 |
9.134 |
7.889 |
75.577 |
||
waarvan ICT |
2.348 |
4.114 |
988 |
– 886 |
4.216 |
||
waarvan bijdrage SSO's |
23.298 |
25.272 |
13.265 |
1.395 |
39.932 |
||
waarvan overige materiële uitgaven |
12.542 |
29.168 |
– 5.119 |
7.380 |
31.429 |
||
Personele uitgaven inspecties |
64.639 |
64.293 |
1.335 |
35 |
65.663 |
||
waarvan eigen personeel |
63.397 |
59.134 |
1.309 |
35 |
60.478 |
||
waarvan externe inhuur |
513 |
4.600 |
11 |
0 |
4.611 |
||
waarvan overige personele uitgaven |
729 |
559 |
15 |
0 |
574 |
||
Materiële uitgaven inspecties |
15.516 |
17.522 |
– 4.059 |
4.033 |
17.496 |
||
waarvan ICT |
2.961 |
3.350 |
0 |
4.381 |
7.731 |
||
waarvan bijdrage SSO's |
4.260 |
4.700 |
– 4.001 |
– 363 |
336 |
||
waarvan overige materiële uitgaven |
8.295 |
9.472 |
– 58 |
15 |
9.429 |
||
Personele uitgaven SCP en raden |
13.715 |
16.775 |
– 208 |
– 852 |
15.715 |
||
waarvan eigen personeel |
13.519 |
15.679 |
288 |
– 652 |
15.315 |
||
waarvan externe inhuur |
196 |
1.096 |
– 496 |
– 200 |
400 |
||
waarvan overige personele uitgaven |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Materiële uitgaven SCP en raden |
3.643 |
10.832 |
531 |
95 |
11.458 |
||
waarvan ICT |
403 |
494 |
0 |
136 |
630 |
||
waarvan bijdrage SSO's |
211 |
429 |
– 169 |
– 5 |
255 |
||
waarvan overige materiële uitgaven |
3.029 |
9.909 |
700 |
– 36 |
10.573 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Personele uitgaven kerndepartement
De geraamde personele uitgaven van het kerndepartement zijn sinds eerste suppletoire begroting met € 13,4 miljoen naar boven bijgesteld. Dit is de optelling van een toename van de geraamde uitgaven ten behoeve van eigen personeel (€ 11,4 miljoen), externe inhuur (€ 1,1 miljoen) en voor overige personele uitgaven (€ 0,9 miljoen). Dit komt door diverse personele mutaties waaronder de jaarlijkse loonbijstelling (€ 2,6 miljoen), extra uitgaven voor inbesteding van ICTU (€ 1,1 miljoen), extra ontvangen bedragen van het Ministerie van OCW en SZW voor de uitvoering van subsidies door de Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen (€ 3,5 miljoen) en een technische mutatie van € 9,0 miljoen ten behoeve van de middelen voor de projectdirectie Antonie van Leeuwenhoek Terrein (Pd-ALt) welke worden verantwoord op het apparaatsartikel.
Materiële uitgaven kerndepartement
De materiële uitgaven van het kerndepartement laten vanaf de eerste suppletoire begroting een toename zien van circa € 17,0 miljoen. Hier liggen enkele grote technische mutaties aan ten grondslag. Hiervan heeft € 13,4 miljoen betrekking op middelen voor de projectdirectie Antonie van Leeuwenhoek Terrein (Pd-ALt) welke worden verantwoord op het apparaatsartikel. Andere grote mutaties zijn desalderingen van ontvangsten van concernorganisaties en agentschappen voor de bijdragen aan de Shared Service Organisaties (SSO’s) (€ 11,7 miljoen).
Daarnaast heeft € – 7,3 miljoen een technische oorzaak. In het voorjaar zijn extra middelen beschikbaar gekomen voor uitvoering van verder informatiebeleid in de zorg. Deze middelen zijn bij eerste suppletoire begroting op artikel 10 geplaatst, maar worden nu naar de juiste beleidsartikelen overgeheveld.
Verder zijn er meerdere kleinere mutaties binnen de materiële budgetten en tussen de personele en materiële uitgaven (€ – 0,6 miljoen).
Personele en materiële uitgaven inspecties
De personele uitgaven van de inspecties worden voor circa € 1,4 miljoen bijgesteld. Dit betreft een structurele toekenning van de loonbijstelling 2017. De materiële uitgaven worden verlaagd door een technische mutatie van de IGZ aan het kerndepartement ten behoeve van de bijdrage aan de SSO’s (€ – 4,4 miljoen). Daarnaast wordt de materiële uitgaven ook bijgesteld door diverse mutaties (€ 4,4 miljoen) waaronder voor het ICT project IV van Morgen.
Ontvangsten
De ontvangstenraming wordt ten opzichte van de eerste suppletoire begroting verhoogd met € 9,8 miljoen. Dit betreffen ontvangsten van agentschappen en raden voor betalingen aan SSO’s (€ 9,4 miljoen) en het kernministerie (€ 0,5 miljoen).
Artikel 11 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 11.
Stand ontwerp begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties |
||||||
Verplichtingen |
– 33.462 |
26.284 |
– 52.889 |
28.825 |
2.220 |
||
Uitgaven |
– 33.446 |
26.300 |
– 52.889 |
28.809 |
2.220 |
||
1. Loonbijstelling |
0 |
49.739 |
– 49.739 |
2.220 |
2.220 |
||
2. Prijsbijstelling |
1.629 |
10.186 |
0 |
– 10.186 |
0 |
||
3. Onvoorzien |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
4. Taakstelling |
– 35.075 |
– 33.625 |
– 3.150 |
36.775 |
0 |
||
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Overig |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Loonbijstelling
De loonbijstelling is toebedeeld aan de diverse instrumenten in de begroting (€ 49,7 miljoen). Daarnaast is voortvloeiend uit de nieuwe CAO voor het Rijk € 2,2 miljoen aan het budget toegevoegd.
Prijsbijstelling
De prijsbijstelling is toebedeeld aan de diverse instrumenten in de begroting (€ 10,2 miljoen).
Taakstelling
De taakstellende onderuitputting is gerealiseerd (€ 36,8 miljoen) door meevallers die zich gedurende het lopende begrotingsjaar voordeden, hiervoor in te zetten.
Deze paragraaf geeft een actueel beeld van de uitgaven onder het Budgettair Kader Zorg (BKZ) in het lopende jaar. De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2017, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.
In deze paragraaf worden alleen de nieuwe mutaties toegelicht. Deze nieuwe mutaties betreffen de bijstellingen ten opzichte van de standen die zijn opgenomen in de ontwerpbegroting 2018.
Dit deel van de 2e suppletoire begroting 2017 bestaat uit de volgende paragrafen:
1. Inleiding
2. Ontwikkeling van het Budgettair Kader Zorg (BKZ) 2017
3. Verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten 2017
Tabel 1 laat de ontwikkeling van het BKZ en de netto BKZ-uitgaven zien vanaf de stand ontwerpbegroting 2018. Het Budgettair Kader Zorg is bij de start van het kabinet-Rutte-Asscher voor de periode 2013–2017 vastgesteld bij Startnota (TK 33 400, nr. 18).
2017 |
|
---|---|
BKZ stand ontwerpbegroting 2018 |
70.552 |
IJklijnmutaties (overboekingen) |
– 3 |
BKZ stand 2e suppletoire begroting 2017 |
70.550 |
Netto-BKZ-uitgaven stand 2e suppletoire begroting 2017 |
68.111 |
Onderschrijding BKZ |
– 2.439 |
Bron: VWS, gegevens Zorginstituut Nederland over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens.
Het BKZ is ten opzichte van de stand ontwerpbegroting 2018 afgenomen met € 3 miljoen als gevolg van overboekingen. De verwachte onderschrijding van het BKZ is nu € 2,4 miljard.
Tabel 2 geeft een overzicht van de kadertoetsing van het BKZ in 2017 vanaf de stand ontwerpbegroting 2018. Sinds de ontwerpbegroting 2018 is de kaderonderschrijding met € 0,7 miljard toegenomen. De belangrijkste verklaring hiervoor betreft de neerwaartse bijstelling van de netto BKZ-uitgaven met circa € 717 miljoen. Daarnaast is het BKZ zelf neerwaarts bijgesteld met € 2,5 miljoen als gevolg van een overboeking van ICT-middelen van het Budgettair Kader Zorg naar de VWS-begroting (behorend tot het kader R).
In tabel 3 wordt de bijstelling van de netto BKZ-uitgaven nader toegelicht.
2017 |
|
---|---|
Kadertoets BKZ Ontwerpbegroting 2017 |
– 798 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 |
– 913 |
Kadertoets BKZ 1e suppletoire begroting 2017 |
– 1.711 |
Mutatie ontwerpbegroting 2018 |
– 14 |
Kadertoets BKZ ontwerpbegroting 2018 |
– 1.725 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2017 |
– 714 |
Kadertoets BKZ 2e suppletoire begroting 2017 |
– 2.439 |
Bron: VWS, gegevens Zorginstituut over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens.
Het bedrag van € 2,4 miljard kan nog wijzigen op grond van nieuwe cijfers over 2017 van het Zorginstituut en de NZa over de zorguitgaven. Hierover wordt in het jaarverslag 2017 nader gerapporteerd.
Tabel 3 laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2018 de verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten zien. Omdat een groot deel van de mutaties ten opzichte van de ontwerpbegroting 2017 al in de 1e suppletoire begroting 2017 en in de ontwerpbegroting 2018 is toegelicht, worden hier slechts de mutaties ten opzichte van de ontwerpbegroting 2018 weergegeven.
2017 |
|
---|---|
Bruto BKZ-uitgaven ontwerpbegroting 2018 |
73.872,6 |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2017 |
|
Actualisering zorguitgaven |
– 700,0 |
Overige |
– 16,6 |
Totaal mutaties |
– 716,6 |
Bruto BKZ-uitgaven 2e suppletoire begroting 2017 |
73.156,0 |
BKZ-ontvangsten ontwerpbegroting 2018 |
5.045,1 |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2017 |
0,0 |
BKZ-ontvangsten 2e suppletoire begroting 2017 |
5.045,1 |
Netto BKZ-uitgaven 2e suppletoire begroting 2017 |
68.110,9 |
Bron: VWS, gegevens Zorginstituut over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens.
Toelichting nieuwe mutaties
Uitgaven
Actualisering zorguitgaven
Op basis van voorlopige gegevens over het eerste half jaar van 2017 van het Zorginstituut zijn de ramingen van de zorguitgaven 2017 geactualiseerd. Binnen de Zvw tekent zich een onderschrijding af van circa € 700 miljoen. De belangrijkste sectoren daarbinnen betreffen de ggz en genees- en hulpmiddelen. Deze geraamde onderschrijding kan nog wijzigen op grond van de realisatiecijfers over geheel 2017. Daarover wordt in het jaarverslag 2017 nader gerapporteerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34845-XVI-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.