De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken, belast met het voorbereidend onderzoek
van dit voorstel, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen van haar bevindingen.
Onder het voorbehoud dat de Commissie voor de Werkwijze op de gestelde vragen en de
gemaakte opmerkingen tijdig en genoegzaam zal hebben geantwoord, acht de commissie
de openbare beraadslaging over dit wetsvoorstel voldoende voorbereid.
De leden van de fractie DENK hebben het voorstel met interesse bestudeerd en hebben
enkele opmerkingen en vragen.
De leden van de fractie DENK vinden het belangrijk dat er in Nederland een transparante
en rechtvaardige parlementaire democratie is en dat zoveel mogelijk politieke besluitvorming
in alle openheid en eerlijkheid plaatsvindt.
Deze leden vragen waarom de commissie voor de werkwijze de Kamer bij dit voorstel
heeft gevraagd een zogenaamd «blanco verslag» uit te brengen. Wat waren de overwegingen
om dit te doen? Vindt de commissie dit nog steeds een verstandig verzoek of is het
bij nader inzien wonderlijk om de Tweede Kamer juist als het over haar eigen werkwijze
gaat te vragen om af te zien van opmerkingen en vragen?
De leden van de fractie DENK zouden bij het takenpakket van de commissie-voorzitters
graag expliciet vermeld zien dat de voorzitters er verantwoordelijk voor zijn dat
commissieleden op een gelijke manier worden behandeld, en dat willekeur te alle tijde
dient te worden voorkomen zodat bijvoorbeeld het betoog van het ene lid niet wordt
beperkt terwijl een ander lid wel de ruimte kreeg om extra te spreken. Staat de commissie
open voor zo’n clausule van gelijke behandeling of is zij bereid deze zelf toe te
voegen, aangezien een dergelijke passage op dit moment in het Reglement van Orde ontbreekt?
De leden van de fractie DENK lezen dat het een taak van de commissie-voorzitter wordt
om een jaarplan op te laten stellen. Deze leden zouden graag nadere uitleg krijgen
over wat er met zo’n jaarplan wordt bedoeld.
Ook vragen deze leden wat de rol is van de commissieleden bij het opstellen van zo’n
jaarplan. Kunnen de commissieleden bijvoorbeeld zelf suggesties voor onderdelen van
het jaarplan doen? Kan een commissievoorzitter vervolgens in alle transparantie aangeven
welke wensen wel en welke wensen niet zijn meegenomen en waarom?
Voorts willen de leden van de fractie DENK weten of het mogelijk is de kleinere fracties
tegemoet te komen door ze jaarlijks recht op (bijvoorbeeld) 2 onderzoeksverzoeken
te geven, zodat de versterking van de kennispositie van de Kamer niet alleen wordt
vormgegeven door de grote partijen maar ook door de vaak interessante minderheidsvisies
van de kleinere partijen.
Voorst vragen deze leden of het mogelijk is om niet alleen het jaarplan zelf te evalueren,
maar ook het functioneren van de commissievoorzitter, analoog aan het jaarlijkse debat
met de Kamervoorzitter over de zogenaamde «Raming». Is het niet logisch dat ook de
commissievoorzitters eens per jaar kritisch, dan wel lovend, kunnen worden ondervraagd
over hun functioneren?
De leden van de fractie DENK zouden eveneens graag zien dat de commissievoorzitters
op een vergelijkbare manier als de Kamervoorzitter worden gekozen, dus met meer mogelijke
kandidaten die allemaal in een brief en in een commissiedebat aangeven wat hun beweegredenen
en voornemens zijn.
Daarnaast willen deze leden graag weten waar Kamerleden terecht kunnen als zij klachten
over de Kamervoorzitter of over een commissievoorzitter heb-ben. Is het gezien de
macht van de voorzitters, zoals het ontnemen van het woord van democratisch gekozen
volksvertegenwoordigers, niet van het allergrootste belang om bij klachten tot een
goede en onafhankelijke en transparante klachtenafwikkeling te komen? Deze leden zien
bij zo’n onaf-hankelijke klachtenafwikkeling ook mogelijkheden voor het bestuderen
van beeldmateriaal – bijna alle Kamerdebatten worden immers uitgezonden en opgenomen
– en ziet een voorbeeld bij het profvoetbal en de experimenten met een Video Assistent
Referee.