Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 maart 2018
Bijgaand ontvangt u de 3e Publieksrapportage Rijkswegennet van 20171.
Deze publieksrapportage bevat jaarcijfers 2017 over het gebruik van het rijkswegennet,
de filezwaarte, de filetop-10 en het reistijdverlies. Het toont de ontwikkeling ten
opzichte van 2016 en schenkt aandacht aan de laatste vier maanden van 2017. Verder
geeft het de openstellingen in de laatste periode van 2017, de bijdrage die dit levert
aan een betere doorstroming en belangrijke (geplande) wegwerkzaamheden. Elke publieksrapportage
bevat specifieke thema’s, in deze rapportage zijn dat de beleving van de weggebruiker,
inzet op verkeersveiligheid en vernieuwen, verjongen en verduurzamen van bestaande
infrastructuur.
Belangrijkste bevindingen in deze rapportage
Wat betreft de doorstroming is ten opzichte van 2016:
-
– het aantal afgelegde voertuigkilometers in 2017 met 1,6 procent toegenomen tot 71,1
miljard voertuigkilometers. De groei in afgelegde kilometers manifesteert zich met
name in de spitsen en overdag.
-
– de jaarfilezwaarte met 1,8 procent gedaald naar 11,4 miljoen kilometerminuten. Daarnaast
zijn files, net als in 2016, meer over het wegennet verdeeld dan in het verleden.
Belangrijkste file-oorzaak blijft hoge intensiteit (reguliere spitsfiles), gevolgd
door ongevallen en incidenten.
-
– het aantal uren dat alle weggebruikers gezamenlijk extra hebben moeten reizen, onder
andere doordat ze in de file stonden, gestegen met 2,7 procent. Hiermee komt het reistijdverlies
in 2017 op 63,1 miljoen uur voertuigverliesuren op jaarbasis.
-
– Op de eerste plaats in de filetop-10 staat de A20 bij Rotterdam tussen Crooswijk en
het Terbregseplein. Hier werkt Rijkswaterstaat aan de A16 Rotterdam (nieuwe verbinding).
De meeste filetop-locaties bevinden zich in de Randstad. In 2017 is een aantal belangrijke
tracébesluiten vastgesteld gericht op het oplossen van (toekomstige) bereikbaarheidsknelpunten
zoals het gedeelte van de A9 op het traject Schiphol Amsterdam Almere en de A15 Ressen-Oudbroeken.
In 2017 zijn in totaal 14 nieuwe weggedeelten opengesteld, waarvan 5 sinds de rapportage
van september. De meest in het oog springende openingen waren de A1 tussen knooppunt
Muiderberg en knooppunt Diemen, de verplaatsing van de A9 bij Badhoevedorp, de aanpassing
van knooppunt Joure (A6/A7) en de gerenoveerde Waalbrug in de A50.
Rijkswaterstaat heeft in 2017 onder andere gewerkt aan de grote projecten zoals de
corridor Schiphol – Amsterdam – Almere. In het begin van 2017 is nog gewerkt aan de
laatste delen van de tunnel in de A2 bij Maastricht en de omlegging van de A9 bij
Badhoevedorp. Het aandeel files door werkzaamheden bedroeg in 2017 3,6 procent. Rijkswaterstaat
blijft hiermee onder de norm van 10 procent, zoals afgesproken met de Tweede Kamer
(in 2006).
In de eerste periode van 2018 staat één nieuwe openstelling gepland (N18). Daarnaast
wordt op diverse locaties gewerkt.
Zoals in de begeleidende brief van de vorige Publieksrapportage vermeld (Kamerstuk
34 775 A, nr. 10), blijft Rijkswaterstaat zich inzetten voor een goede doorstroming, ook nu de economie
weer aantrekt. Om dat te bereiken en ook verder voorbereid te zijn op de toekomst
zullen we naast aanleg en innovatie een groot aantal objecten moeten vernieuwen en
verjongen. Hiervoor heb ik afgelopen woensdag 17 januari een startsein gegeven. Informatie
over dit groot onderhoudstraject is ook terug te vinden in de Publieksrapportage Rijkswegennet.
Vanzelfsprekend doen wij er alles aan om de hinder voor de weggebruiker zoveel mogelijk
te beperken, maar enige hinder is niet te voorkomen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga