Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 34773 nr. 25 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 34773 nr. 25 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 december 2021
Nadat Sint Maarten op 6 september 2017 getroffen werd door orkaan Irma staat Nederland het land bij met in totaal € 550 mln. Hiervan wordt maximaal € 470 mln. beschikbaar gesteld via een trustfonds bij de Wereldbank.
De eerste drie tranches van € 112 mln., € 150 mln. en € 90 mln. zijn respectievelijk in april 2018, oktober 2018 en december 2020 gestort in het trustfonds. Inmiddels is een belangrijk deel van de middelen uit de eerste drie tranches uitgeput en is een vierde tranche nodig om nieuwe verplichtingen aan te kunnen gaan voor de uitvoering van projecten.
Belangrijk hierbij is dat er een tweetal overhevelingen heeft plaatsgevonden van de gereserveerde wederopbouwmiddelen op de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën (AP), welke eerder zijn gemeld aan de Kamer (Kamerstuk 35 300 I, nr. 47 en Kamerstuk 35 420, nr. 203). De omvang van de 4e tranche zal daarom € 86,115 mln. zijn en in totaal is dus 438,115 mln. euro beschikbaar voor het trustfonds.
Deze vierde tranche van € 86,115 mln. zal bij Najaarsnota van de Aanvullende Post (AP) worden overgeboekt naar Hoofdstuk 4 (Koninkrijksrelaties) en van daaruit zal worden overgeboekt naar de Wereldbank. Er resteren na deze overboeking geen wederopbouwmiddelen meer op de AP. Het overboeken van de vierde tranche naar de Wereldbank is nog deze maand voorzien.
Voor de toelichting (op basis van artikel 3.1 in de comptabiliteitswet) op nagestreefde doelstellingen, doeltreffendheid en doelmatigheid, ingezette beleidsinstrumenten en financiële gevolgen voor het Rijk en, waar mogelijk, maatschappelijke sectoren, vindt u hieronder een samenvatting. Voor de uitgebreide toelichting verwijs ik u naar mijn brief van 7 december 2020 (Kamerstuk 34 773, nr. 22).
Beleidskeuzes uitgelegd Onderbouwing doeltreffendheid, doelmatigheid en evaluatie (CW 3.1) |
|
---|---|
Doel(en) |
Met de Nederlandse bijdrage in het trustfonds wordt de (materiële en immateriële) wederopbouw van Sint Maarten daar waar nodig ondersteund opdat de vitale infrastructuur wordt hersteld en de weerbaarheid van het land tegen de effecten van mogelijke (natuur)rampen duurzaam wordt vergroot. |
Beleidsinstrument(en) |
Nederlandse bijdrage in Trust Fund bij de Wereldbank. |
Financiële gevolgen voor het Rijk |
In totaal is 438 mln. euro beschikbaar voor het trustfonds. In deze vierde en laatste tranche wordt 86,115 mln. euro overgemaakt. |
Nagestreefde doeltreffendheid |
Het National Recovery and Resilience Plan (NRRP) is een op basis van empirisch onderzoek vastgestelde inventarisatie van schade en verliezen als gevolg van Irma. Het NRRP is het kader voor de scope en de doeltreffendheid van de projecten, en zorgt daarmee dat de voorwaarden voor doeltreffende besteding van de middelen geborgd zijn. Ook heeft Nederland een aantal uitgangspunten geformuleerd, waaronder «building back better» voor de materiele wederopbouw. Er zijn drie specifieke focusonderwerpen voor de besteding van de middelen benoemd door Nederland: • Waarborgen bereikbaarheid (luchthaven) • Duurzaam afvalmanagement en waterzuivering, incl. samenwerking Frankrijk • Goed bestuur • In 2019 is die scope voor besteding van de middelen in het Trustfonds nader gedefinieerd met het vaststellen van het Strategic Framework. |
Nagestreefde doelmatigheid |
De voorwaarden om te komen tot een doelmatige inzet van de middelen zijn geborgd in de Steering Committee, waar besluiten worden genomen op basis van een integrale afweging (inhoud, proces, resultaat en financiële consequenties). |
Evaluatieparagraaf |
In 2021 is de beleidsdoorlichting voor artikel 8 van begrotingshoofdstuk IV Koninkrijksrelaties, waar de trustfondsmiddelen zijn gealloceerd, gestart. De beleidsdoorlichting wordt in 2022 afgerond. Daarnaast kent de Wereldbank ook een eigen controlemechanisme die op doelmatige en doeltreffende besteding van de middelen toezien. |
Aanbod technische briefing over de wederopbouw
Indien gewenst kan ik een technische briefing over de wederopbouw Sint Maarten verzorgen aan de Vaste Kamercommissie Koninkrijksrelaties, waarbij eventueel ook de Wereldbank en de Speciaal Vertegenwoordiger Wederopbouw Sint Maarten aanwezig kunnen zijn.
Administratieve verlenging einddatum trustfonds
Om het trustfonds wederopbouw Sint Maarten administratief goed af te kunnen ronden zal de einddatum van het trustfonds met 6 maanden verlengd worden. Het gaat hierbij om het formeel sluiten van het trustfonds bij de Wereldbank (o.a. rapportages, resterende betalingen, interne evaluaties, eventuele overboekingen resterende middelen, etc.) zonder dat dit de materiële realisatie van de wederopbouw projecten tot en met 31 december 2025 zal beïnvloeden.
Terugkoppeling toezegging informatie over stijgende verzekeringspremies
Tijdens het Wetgevingsoverleg Jaarverslag en Slotwet 2020 op 2 juli 2021 deed ik uw Kamer de toezegging om informatie te geven over stijgende verzekeringspremies voor orkaanbestendige huizen op Sint Maarten na orkaan Irma. Ik constateer dat maar zeer beperkt betrouwbare informatie hierover beschikbaar is. Er worden geen gegevens hierover centraal bijgehouden bij een organisatie zoals het Centraal Bureau voor de Statistiek in Nederland. Wel heeft de Centrale Bank van Curaçao en Sint Maarten desgevraagd aangegeven dat in het algemeen verzekeringspremies voor huizen op Sint Maarten zijn gestegen als gevolg van de orkaan Irma. Dit is overigens een effect dat vaak voorkomt na een (natuur)ramp. Er is geen informatie over de eventuele stijging van verzekeringspremies van orkaanbestendige huizen specifiek. Wel zijn de huizen op grote schaal onderverzekerd. Dit komt doordat veel huiseigenaren de verzekeringspolis niet herijken t.o.v. de stijgende waarde van hun woning. Dit is een groeiend probleem, dat niet alleen voor Sint Maarten geldt. CBCS neemt deze ontwikkelingen mee in haar periodieke rapportages. Voor toekomstige ontwikkelingen wil ik u dan ook verwijzen naar deze rapportages.
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.W. Knops
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34773-25.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.