Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2016-2017 | 34730-XVIII nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2016-2017 | 34730-XVIII nr. 2 |
INHOUDSOPGAVE
A. |
Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel |
2 |
B. |
Begrotingstoelichting |
3 |
1. |
Leeswijzer |
3 |
2. |
Het beleid |
3 |
2.1 |
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties |
3 |
2.2 |
De beleidsartikelen |
5 |
Beleidsartikel 1. Woningmarkt |
5 |
|
Beleidsartikel 2. Woonomgeving en bouw |
7 |
|
Beleidsartikel 3. Kwaliteit Rijksdienst |
10 |
|
Beleidsartikel 6. Uitvoering Rijksvastgoedbeleid |
11 |
|
2.3 |
Baten-lastenagentschappen |
12 |
Rijksvastgoedbedrijf (RVB) |
12 |
|
Dienst van de Huurcommissie (DHC) |
14 |
Wetsartikelen 1 en 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2017 wijzigingen aan te brengen in:
– de begrotingsstaat van Wonen en Rijksdienst;
– de begrotingsstaat inzake de agentschappen.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen en agentschappen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk
Algemeen
De eerste suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2017. De stand van de eerste suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de vastgestelde begroting 2017 opgebouwd.
Dit begrotingshoofdstuk is een programmabegroting en heeft geen apart centraal apparaatsartikel. De apparaatsuitgaven zijn opgenomen bij de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII).
Tabel budgettaire gevolgen van beleid
In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden per artikelonderdeel op het niveau van de financiële instrumenten de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht groter dan of gelijk aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel, te weten:
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) In € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
1. Woningmarkt |
Verplichtingen / Uitgaven: 10 mln. Ontvangsten: 5 mln. |
Verplichtingen / Uitgaven: 20 mln. Ontvangsten: 10 mln. |
2. Woonomgeving en bouw |
Verplichtingen / Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen / Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
3. Kwaliteit Rijksdienst |
Verplichtingen / Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: – |
Verplichtingen / Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: – |
6. Uitvoering Rijksvastgoed |
Verplichtingen / Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
Verplichtingen / Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 4 mln. |
Daarnaast worden ook enkele mutaties toegelicht vanuit het oogpunt van transparantie dan wel andere overwegingen.
De in de tabel budgettaire gevolgen van beleid gepresenteerde budgetflexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 21 april 2017.
Artikelnummer |
Uitgaven 2017 |
|
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2017 |
4.312.154 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
1) Huurtoeslag |
1 |
28.018 |
2) Huisvesting vergunninghouders |
1 |
– 52.294 |
3) Overige mutaties |
153.440 |
|
Stand 1e suppletoire begroting 2017 |
4.441.318 |
1) Huurtoeslag (uitgaven en ontvangsten)
De uitgaven en ontvangsten voor de huurtoeslag laten per saldo een positieve ontwikkeling zien. Naar de huidige demografische en economische inzichten op basis van het Centraal Economisch Plan 2017 (CEP) van het Centraal Planbureau (CPB) is sprake van een meerjarige meevaller. De dalende werkloosheid, een hogere inkomensontwikkeling en een minder groot effect van de zogenaamde kan-bepaling verklaren het grootste deel van de gunstigere raming.
2) Huisvesting vergunninghouders
Eind 2015 zijn met gemeenten afspraken gemaakt over o.a. de huisvesting van vergunninghouders. Met de Tijdelijke regeling stimulering huisvesting vergunninghouders (TRSHV) is meerjarig € 87,5 mln. beschikbaar gesteld voor de sobere huisvesting van in totaal 14.000 vergunninghouders. De regeling is sinds begin vorig jaar van kracht en loopt tot en met 2018. In 2016 is minder dan verwacht gebruik gemaakt van deze subsidieregeling. Op basis van de realisaties tot nu toe is een nieuwe meerjarenraming opgesteld. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat in 2017 eenzelfde hoeveelheid aanvragen worden ingediend als in 2016 en dat het restant van de aanvragen in 2018 plaatsvindt.
Artikelnummer |
Ontvangsten 2017 |
|
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2017 |
563.825 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
1) Huurtoeslag |
1 |
47.000 |
2) Surplus eigen vermogen RVB |
3 |
79.800 |
3) Overige mutaties |
3.146 |
|
Stand 1e suppletoire begroting 2017 |
693.771 |
1) Huurtoeslag (uitgaven en ontvangsten)
Zie de toelichting huurtoeslag bij de belangrijkste uitgavenmutaties.
2) Surplus eigen vermogen RVB
Conform de Regeling Agentschappen dient het eigen vermogen van een agentschap binnen de daarvoor geldende bandbreedte (tussen nihil en 5% van de omzet) te worden gebracht. Interdepartementaal is afgesproken om incidentele surplussen en tekorten tussen shared-service organisaties (SSO’s) van Wonen en Rijksdienst te vereffenen. Het surplus eigen vermogen van het Rijksvastgoedbedrijf (€ 79,8 mln.) wordt daarom ingezet om het negatieve eigen vermogen bij andere SSO’s aan te vullen. Het restant wordt teruggegeven aan de afnemers van het RVB.
Beleidsartikel 1. Woningmarkt
Ontwerpbegroting 2017 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Vastgestelde begroting 2017 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2018 |
Mutatie 2019 |
Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen: |
4.103.957 |
0 |
4.103.957 |
4.614 |
4.108.571 |
– 47.739 |
– 25.000 |
– 62.877 |
– 108.593 |
Uitgaven: |
4.103.957 |
0 |
4.103.957 |
5.145 |
4.109.102 |
– 47.739 |
– 25.000 |
– 62.877 |
– 108.593 |
|
Waarvan juridisch verplicht (percentage) |
100% |
100% |
||||||||
1.1 |
Betaalbaarheid |
4.096.795 |
0 |
4.096.795 |
5.377 |
4.102.172 |
– 47.146 |
– 24.014 |
– 62.242 |
– 107.833 |
Subsidies |
45.724 |
0 |
45.724 |
– 25.250 |
20.474 |
– 5.000 |
33.800 |
23.494 |
0 |
|
Beleidsprogramma betaalbaarheid |
175 |
0 |
175 |
85 |
260 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bevordering eigen woningbezit (BEW) |
6.922 |
0 |
6.922 |
0 |
6.922 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Huisvestingsvoorziening statushouders |
37.500 |
0 |
37.500 |
– 27.500 |
10.000 |
– 5.000 |
33.800 |
23.494 |
0 |
|
Saneringsbijdrage woningcorporatie WSG |
0 |
0 |
0 |
2.100 |
2.100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Woonconsumentenorganisaties |
1.127 |
0 |
1.127 |
65 |
1.192 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
867 |
0 |
867 |
381 |
1.248 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
WSW Begrotingsreserve |
0 |
0 |
0 |
531 |
531 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Beleidsprogramma betaalbaarheid |
867 |
0 |
867 |
– 150 |
717 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Inkomensoverdrachten |
4.035.882 |
0 |
4.035.882 |
28.018 |
4.063.900 |
– 42.541 |
– 57.646 |
– 85.733 |
– 107.833 |
|
Huurtoeslag |
4.035.882 |
0 |
4.035.882 |
28.018 |
4.063.900 |
– 42.541 |
– 57.646 |
– 85.733 |
– 107.833 |
|
Bijdragen aan agentschappen |
4.259 |
0 |
4.259 |
– 3.074 |
1.185 |
– 3.205 |
– 168 |
– 3 |
0 |
|
ILT Autoriteit woningcorporaties |
635 |
0 |
635 |
0 |
635 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
RVO Uitvoeringskosten BEW |
2.870 |
0 |
2.870 |
– 2.870 |
0 |
– 3.005 |
– 168 |
– 3 |
0 |
|
RVO Uitvoeringskosten huisvestingsvoorziening statushouders |
754 |
0 |
754 |
– 204 |
550 |
– 200 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen aan ZBO's / RWT's |
8.326 |
0 |
8.326 |
4.902 |
13.228 |
3.600 |
0 |
0 |
0 |
|
Huurcommissie |
8.326 |
0 |
8.326 |
4.902 |
13.228 |
3.600 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
1.737 |
0 |
1.737 |
400 |
2.137 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Belastingdienst (Fin) |
1.737 |
0 |
1.737 |
400 |
2.137 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
1.2 |
Onderzoek en kennisoverdracht |
7.162 |
0 |
7.162 |
– 232 |
6.930 |
– 593 |
– 986 |
– 635 |
– 760 |
Subsidies |
1.926 |
0 |
1.926 |
860 |
2.786 |
– 125 |
0 |
0 |
– 125 |
|
Samenwerkende kennisinstellingen e.a. |
1.926 |
0 |
1.926 |
860 |
2.786 |
– 125 |
0 |
0 |
– 125 |
|
Opdrachten |
2.386 |
0 |
2.386 |
– 1.248 |
1.138 |
– 468 |
– 986 |
– 635 |
– 635 |
|
Basisonderzoek en verkenningen |
2.386 |
0 |
2.386 |
– 1.248 |
1.138 |
– 468 |
– 986 |
– 635 |
– 635 |
|
Bijdragen aan ZBO's / RWT's |
2.850 |
0 |
2.850 |
156 |
3.006 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Basisonderzoek en verkenningen |
2.850 |
0 |
2.850 |
156 |
3.006 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten: |
425.000 |
0 |
425.000 |
54.454 |
479.454 |
62.000 |
85.900 |
60.800 |
57.000 |
Toelichting
1.1 Betaalbaarheid
Subsidies
Huisvestingsvoorziening statushouders
Tijdelijke regeling stimulering huisvesting vergunninghouders
Eind 2015 zijn met gemeenten afspraken gemaakt over o.a. de huisvesting van vergunninghouders. Met de Tijdelijke regeling stimulering huisvesting vergunninghouders (TRSHV) is meerjarig € 87,5 mln. beschikbaar gesteld voor de sobere huisvesting van in totaal 14.000 vergunninghouders. De regeling is sinds begin vorig jaar van kracht en loopt tot en met 2018. In 2016 is minder dan verwacht gebruik gemaakt van deze subsidieregeling. Op basis van de realisaties tot nu toe is een nieuwe meerjarenraming opgesteld. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat in 2017 eenzelfde hoeveelheid aanvragen worden ingediend als in 2016 en dat het restant van de aanvragen in 2018 plaatsvindt.
Saneringsbijdrage woningcorporatie WSG
Aan Woningstichting Geertruidenberg (WSG) is saneringssteun ter hoogte van € 2,1 mln. verstrekt voor het eerste en tweede kwartaal van 2017. Deze middelen worden onttrokken aan de begrotingsreserve voor sanerings- en projectsteun aan woningcorporaties.
Inkomensoverdrachten
Huurtoeslag (uitgaven en ontvangsten)
De uitgaven en ontvangsten voor de huurtoeslag laten per saldo een positieve ontwikkeling zien. Naar de huidige demografische en economische inzichten op basis van het Centraal Economisch Plan 2017 (CEP) van het Centraal Planbureau (CPB) is sprake van een meerjarige meevaller. De dalende werkloosheid, een hogere inkomensontwikkeling en een minder groot effect van de zogenaamde kan-bepaling verklaren het grootste deel van de gunstigere raming.
Bijdrage aan ZBO’s / RWT’s
Huurcommissie
Conform de Regeling Agentschappen vloeit het surplus Eigen Vermogen van de Dienst Huurcommissie over het jaar 2016 terug naar het moederdepartement. Ook vindt afrekening plaats van de opdracht 2016 en enkele meerjarige projecten (Digitalisering en Inkomensafhankelijke Huurverhoging). In totaal gaat het om circa € 2 mln. die wordt aangewend voor de kosten die de dienst moet maken voor reorganisatie- en transitiekosten. De Dienst Huurcommissie is voornemens per 1/1/2018 te reorganiseren.
Het voorstel aangaande de Wijziging van de Uitvoeringswet huurprijzen woonruimte (Kamerstukken II, 2016–2017, 34 652) in verband met een verdere modernisering van de Huurcommissie en met de introductie van een verhuurderbijdrage is door de Tweede Kamer controversieel verklaard. Er zijn middelen gereserveerd in 2017 en 2018 (totaal € 6,5 mln.) om de continuïteit van de Huurcommissie te kunnen waarborgen.
Ontvangsten
Voor 2017 worden hogere ontvangsten geraamd. Dit betreft hogere ontvangsten bij de huurtoeslag (€ 47 mln.), terugontvangsten van de Dienst Huurcommissie (€ 2 mln.) en de onttrekkingen aan de begrotingsreserve voor sanerings- en projectsteun aan woningcorporaties (€ 2,1 mln.).
De ontvangsten die als gevolg van de afwikkeling van verschillende voorschotten aan de Dienst Huurcommissie voor 2016 stonden geraamd, zijn niet in 2016 gerealiseerd en zijn in 2017 ontvangen (€ 2,4 mln.).
Beleidsartikel 2. Woonomgeving en bouw
Ontwerpbegroting 2017 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Vastgestelde begroting 2017 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2018 |
Mutatie 2019 |
Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen: |
111.500 |
0 |
111.500 |
284.043 |
395.543 |
– 1.205 |
1.805 |
788 |
910 |
Uitgaven: |
64.510 |
0 |
64.510 |
110.043 |
174.553 |
– 1.205 |
1.805 |
788 |
910 |
|
Waarvan juridisch verplicht (percentage) |
97% |
97% |
||||||||
2.1 |
Energie en bouwkwaliteit |
51.842 |
0 |
51.842 |
29.510 |
81.352 |
– 4.793 |
935 |
435 |
560 |
Subsidies |
39.228 |
0 |
39.228 |
34.869 |
74.097 |
– 5.532 |
0 |
0 |
125 |
|
Beleidsprogramma Energiebesparing |
2.500 |
0 |
2.500 |
1.674 |
4.174 |
25 |
– 100 |
– 100 |
25 |
|
Beleidsprogramma Bouwregelgeving |
1.228 |
0 |
1.228 |
819 |
2.047 |
100 |
100 |
100 |
100 |
|
Energiebesparing Koopsector |
35.300 |
0 |
35.300 |
11.856 |
47.156 |
– 5.000 |
0 |
0 |
0 |
|
Energiebesparing Huursector |
200 |
0 |
200 |
– 200 |
0 |
– 657 |
0 |
0 |
0 |
|
FES IAGO |
0 |
0 |
0 |
720 |
720 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Fonds duurzaam funderingsherstel |
0 |
0 |
0 |
20.000 |
20.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
2.910 |
0 |
2.910 |
452 |
3.362 |
353 |
435 |
435 |
435 |
|
Beleidsprogramma Energiebesparing |
1.500 |
0 |
1.500 |
0 |
1.500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Beleidsprogramma bouwregelgeving |
1.410 |
0 |
1.410 |
452 |
1.862 |
353 |
435 |
435 |
435 |
|
Bijdragen aan agentschappen |
9.329 |
0 |
9.329 |
– 6.111 |
3.218 |
– 114 |
0 |
0 |
0 |
|
Dienst Publiek en Communicatie |
800 |
0 |
800 |
0 |
800 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Diverse Agentschappen |
700 |
0 |
700 |
0 |
700 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
ILT Handhaving Energielabel |
500 |
0 |
500 |
– 500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
ILT Toezicht EU-Bouwregelgeving |
50 |
0 |
50 |
0 |
50 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
RVO Uitvoering Energieakkoord |
7.279 |
0 |
7.279 |
– 5.611 |
1.668 |
– 114 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen aan ZBO's / RWT's |
0 |
0 |
0 |
500 |
500 |
500 |
500 |
0 |
0 |
|
Toelatingsorganisatie |
0 |
0 |
0 |
500 |
500 |
500 |
500 |
0 |
0 |
|
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
375 |
0 |
375 |
– 200 |
175 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Beleidsprogramma Energiebesparing (EZ) |
225 |
0 |
225 |
– 200 |
25 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Omgevingsloket (I&M) |
150 |
0 |
150 |
0 |
150 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
2.2 |
Woningbouwproductie |
9.968 |
0 |
9.968 |
6.798 |
16.766 |
3.339 |
173 |
3 |
0 |
Subsidies |
350 |
0 |
350 |
50 |
400 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Beleidsprogramma Woningbouw |
350 |
0 |
350 |
50 |
400 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
1.173 |
0 |
1.173 |
– 397 |
776 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Beleidsprogramma Woningbouw |
1.173 |
0 |
1.173 |
– 397 |
776 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen aan agentschappen |
8.445 |
0 |
8.445 |
7.145 |
15.590 |
3.339 |
173 |
3 |
0 |
|
RVO Beleidsprogramma Woningbouw |
8.445 |
0 |
8.445 |
7.145 |
15.590 |
3.339 |
173 |
3 |
0 |
|
2.3 |
Kwaliteit woonomgeving |
2.297 |
0 |
2.297 |
572 |
2.869 |
249 |
697 |
350 |
350 |
Subsidies |
1.090 |
75 |
1.165 |
271 |
1.436 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Beleidsprogramma woonomgeving |
1.090 |
75 |
1.165 |
271 |
1.436 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
1.207 |
– 75 |
1.132 |
301 |
1.433 |
249 |
697 |
350 |
350 |
|
Beleidsprogramma woonomgeving |
1.207 |
– 75 |
1.132 |
301 |
1.433 |
249 |
697 |
350 |
350 |
|
2.4 |
Revolverend Fonds Energiebesparing Verhuurders |
403 |
0 |
403 |
73.163 |
73.566 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Leningen |
0 |
0 |
0 |
72.800 |
72.800 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Revolverend Fonds Energiebesparing verhuurders |
0 |
0 |
0 |
72.800 |
72.800 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen aan agentschappen |
403 |
0 |
403 |
363 |
766 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Uitvoeringskosten Revolverend Fonds Energiebesparing Verhuurders |
403 |
0 |
403 |
363 |
766 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten: |
91 |
0 |
91 |
0 |
91 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
2.1 Energie en bouwkwaliteit
Subsidies
Beleidsprogramma Energiebesparing
De middelen zijn binnen het artikel gerealloceerd naar de juiste regeling voor de uitvoering van de afspraken voor energiebesparing in de gebouwde omgeving en activiteiten om te komen tot bijna-energieneutrale nieuwbouw vanaf 2020. Deze activiteiten bestaan onder andere uit subsidie voor energiebesparend wonen, helpdesk energielabel, subsidie energiesprong (in het kader van innovatie), subsidie nul op de meter woning en de subsidie in het kader van duurzaamheid ontwikkeling stad en regio.
Energiebesparing koopsector
In 2016 niet tot besteding gekomen middelen uit de subsidie energievoorziening eigen huis, blijven beschikbaar in 2017.
Fonds duurzaam funderingsherstel
In 2016 niet tot besteding gekomen middelen uit het fonds duurzaam funderingsherstel, blijven beschikbaar in 2017.
Bijdragen aan agentschappen
RVO Uitvoering energieakkoord
Herverdeling van middelen ten behoeve van uitvoering van het energieakkoord. Middelen worden beschikbaar gesteld voor de jaaropdracht 2017 en uitfinanciering van de projectopdracht 2016 aan het RVO voor uitvoering van met name beheer en onderhoud van het systeem voor verkrijging van een definitief energielabel voor woningen op basis van de herziene Europese richtlijn energieprestatie van gebouwen.
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
Toelatingsorganisatie
Voor het beheer van de instrumenten van kwaliteitsborging van bouwwerken worden middelen toegevoegd aan voor dit doel op te richten zelfstandige bestuursorganisatie.
2.2 Woningbouwproductie
Bijdragen aan agentschappen
RVO Beleidsprogramma Woningbouw
Betreft de uitgaven voor de uitvoering van woningmarkt opdrachten aan het RVO op het gebied van energiebesparing in de gebouwde omgeving, woningbouw en kwaliteit van de woon- en leefomgeving. Het programma behelst kennisverspreiding, beleidsonderbouwing en uitvoering van subsidieregelingen over de hele breedte van het wonen- en bouwen beleid.
2.4 Energiebesparing verhuurders
Leningen
Revolverend Fonds Energiebesparing verhuurders
Het beschikbare budget voor het Revolverend fonds Energiebesparing Huursector ad € 73,2 mln. is in 2016 niet tot uitbetaling gekomen en is beschikbaar in 2017.
Beleidsartikel 3. Kwaliteit Rijksdienst
Ontwerpbegroting 2017 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Vastgestelde begroting 2017 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2018 |
Mutatie 2019 |
Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen: |
18.234 |
0 |
18.234 |
32.550 |
50.784 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
18.234 |
0 |
18.234 |
32.550 |
50.784 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Waarvan juridisch verplicht (percentage) |
63% |
63% |
||||||||
3.1 |
Kwaliteit Rijksdienst |
18.234 |
0 |
18.234 |
32.550 |
50.784 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
3.600 |
0 |
3.600 |
0 |
3.600 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Fysieke Werkomgeving Rijk |
200 |
0 |
200 |
0 |
200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Subsidie A&O-fonds |
3.400 |
0 |
3.400 |
0 |
3.400 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
7.669 |
0 |
7.669 |
2.740 |
10.409 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bedrijfsvoering Rijk |
7.669 |
0 |
7.669 |
2.740 |
10.409 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen aan agentschappen |
6.965 |
0 |
6.965 |
29.810 |
36.775 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
FMHaaglanden |
0 |
0 |
0 |
5.200 |
5.200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Logius |
1.560 |
0 |
1.560 |
0 |
1.560 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
UBR |
0 |
0 |
0 |
7.200 |
7.200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
UBR Arbeidsmarkt Communicatie |
5.405 |
0 |
5.405 |
0 |
5.405 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
P-Direkt |
0 |
0 |
0 |
2.210 |
2.210 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
SSC-ICT |
0 |
0 |
0 |
15.200 |
15.200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten: |
0 |
0 |
0 |
89.454 |
89.454 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
3.1 Kwaliteit Rijksdienst
Opdrachten
Bedrijfsvoering Rijk
BZK dient eerst diverse vorderingen ten behoeve van uitgaven aan Rijkskantoren in te stellen, alvorens uitgaven te kunnen doen. Vandaar dat het ontvangstenbudget wordt verhoogd om vervolgens het uitgavenbudget met eenzelfde bedrag te verhogen.
Bijdragen aan agentschappen
Conform de Regeling Agentschappen is BZK als eigenaar verplicht om het negatieve eigen vermogen van UBR (€ 7,2 mln.), P-Direkt (€ 0,8 mln.) en SSC-ICT (€ 15,2 mln.) aan te zuiveren tot nul. Conform interdepartementale afspraken wordt het surplus eigen vermogen van het RVB en FMH naar rato benut als dekking voor de bijstorting van het negatieve eigen vermogen.
Tevens wordt het eigen vermogen van P-Direkt aangevuld met € 1,4 mln. conform afspraak uit het bestuursoverleg van december 2016.
Ontvangsten
Conform de Regeling Agentschappen dient het eigen vermogen van een agentschap binnen de daarvoor geldende bandbreedte (tussen nihil en 5% van de omzet) te worden gebracht. Conform deze regeling wordt bij 1e suppletoire begroting het surplus eigen vermogen afgeroomd bij FMH (€ 7,1 mln.) en RVB (€ 79,8 mln.). Deze surplussen worden conform interdepartementale afspraken naar rato ingezet om het negatieve eigen vermogen bij andere shared-service organisaties (SSO’s) van Wonen en Rijksdienst aan te vullen. Het restant surplus eigen vermogen van het RVB wordt teruggegeven aan de afnemers van het RVB. Na de aanzuivering van de eigen vermogens van de overige SSO’s, bedraagt het overschot van FMH € 5,2 mln.
Beleidsartikel 6. Uitvoering Rijksvastgoedbeleid
Ontwerpbegroting 2017 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Vastgestelde begroting 2017 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2018 |
Mutatie 2019 |
Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen: |
125.453 |
0 |
125.453 |
– 18.574 |
106.879 |
– 19.760 |
– 19.856 |
– 19.301 |
– 19.163 |
Uitgaven: |
125.453 |
0 |
125.453 |
– 18.574 |
106.879 |
– 19.760 |
– 19.856 |
– 19.301 |
– 19.163 |
|
Waarvan juridisch verplicht (percentage) |
93% |
93% |
||||||||
6.1 |
Een doelmatige uitvoeringspraktijk van de Rijkshuisvesting |
44.678 |
0 |
44.678 |
2.868 |
47.546 |
958 |
408 |
408 |
55 |
Bijdragen aan agentschappen |
44.678 |
0 |
44.678 |
2.868 |
47.546 |
958 |
408 |
408 |
55 |
|
Bijdragen aan RVB voor huisvesting Koninklijkhuis, HoCoSta's en AZ |
33.279 |
0 |
33.279 |
700 |
33.979 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
waarvan: |
||||||||||
begroting I, de Koning |
15.173 |
0 |
15.173 |
|||||||
begroting IIA, Staten-Generaal |
6.282 |
0 |
6.282 |
|||||||
begroting IIB, Hoge College's van Staat |
8.246 |
0 |
8.246 |
|||||||
begroting III, Ministerie van AZ |
2.643 |
0 |
2.643 |
|||||||
RVB Bijdragen voor monumenten |
5.229 |
0 |
5.229 |
0 |
5.229 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
RVB Bijdragen voor rijkshuisvesting |
6.170 |
0 |
6.170 |
2.168 |
8.338 |
958 |
408 |
408 |
55 |
|
6.2 |
Beheer materiële activa |
80.775 |
0 |
80.775 |
– 21.442 |
59.333 |
– 20.718 |
– 20.264 |
– 19.709 |
– 19.218 |
Opdrachten |
4.711 |
0 |
4.711 |
0 |
4.711 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Beheer en plankosten |
4.711 |
0 |
4.711 |
0 |
4.711 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bekostiging |
61.525 |
0 |
61.525 |
– 18.287 |
43.238 |
– 17.733 |
– 17.277 |
– 16.778 |
– 16.278 |
|
Zakelijke lasten |
61.525 |
0 |
61.525 |
– 18.287 |
43.238 |
– 17.733 |
– 17.277 |
– 16.778 |
– 16.278 |
|
Bijdragen aan agentschappen |
14.539 |
0 |
14.539 |
– 3.155 |
11.384 |
– 2.985 |
– 2.987 |
– 2.931 |
– 2.940 |
|
RVB |
14.539 |
0 |
14.539 |
– 3.155 |
11.384 |
– 2.985 |
– 2.987 |
– 2.931 |
– 2.940 |
|
Ontvangsten: |
138.734 |
0 |
138.734 |
– 13.962 |
124.772 |
– 16.802 |
– 16.802 |
– 17.302 |
– 18.302 |
Toelichting
6.1 Een doelmatige uitvoeringspraktijk van de Rijkshuisvesting
Bijdragen aan agentschappen
Bijdrage aan RVB voor rijkshuisvesting
Deze mutatie bestaat met name uit hogere huisvestingskosten voor de Hoge Colleges van Staat, volgens de meest recente inzichten € 1 mln. ten opzichte van de ontwerpbegroting 2017. Verder betreft het extra middelen voor energiebesparende maatregelen in het kader van de duurzaamheidsdoelstellingen uit het coalitieakkoord (€ 0,9 mln.).
6.2 Beheer materiële activa
Bekostiging
Zakelijke lasten
Het RVB is belast met de betaling van door gemeenten en waterschappen opgelegde belastingen en heffingen op onroerende zaken in eigendom (bij de Staat). Dit wordt bekostigd vanuit de begroting van Wonen en Rijksdienst. Daar staat tegenover dat het RVB middelen ontvangt van de gebruikers en deze vervolgens weer afdraagt aan de moeder (ontvangsten op begroting voor Wonen en Rijksdienst). Besloten is om bij 1e suppletoire 2017 deze budgettaire rondpomp te beëindigen.
Bijdragen aan agentschappen
RVB
De bijdrage van Wonen en Rijksdienst voor de personele kosten voor de verkoopactiviteiten van het voormalig RVOB valt deels vrij als gevolg van het activeren van de verkoopkosten door het RVB per 2017 (De middelen voor de verkoopactiviteiten ten behoeve van I&M en Defensie zijn al vorig jaar afgeboekt).
Rijksvastgoedbedrijf (RVB)
Omschrijving |
(1) Vastgestelde begroting |
(2) mutaties 1e suppletoire begroting |
(3) = 1+2 Totaal geraamd |
---|---|---|---|
Baten |
|||
Omzet moederdepartement |
31.579 |
31.579 |
|
Omzet overige departementen |
1.099.653 |
15.000 |
1.114.653 |
Omzet derden |
117.073 |
– 30.000 |
87.073 |
Rentebaten |
0 |
0 |
|
Vrijval voorzieningen |
0 |
0 |
|
Bijzondere baten |
37.233 |
20.000 |
57.233 |
Totaal baten |
1.285.538 |
5.000 |
1.290.538 |
Lasten |
|||
Apparaatskosten |
|||
– personele kosten |
162.649 |
16.000 |
178.649 |
– Waarvan eigen personeel |
135.725 |
135.725 |
|
– Waarvan externe inhuur |
20.000 |
20.000 |
|
– Waarvan overige personele kosten |
6.924 |
6.924 |
|
Materiële kosten |
50.677 |
4.000 |
54.677 |
– Waarvan apparaat ICT |
22.047 |
22.047 |
|
– Waarvan bijdrage SSO's |
0 |
0 |
|
– Waarvan overige materiële kosten |
28.630 |
4.000 |
32.630 |
Rentelasten |
77.573 |
77.573 |
|
Afschrijvingskosten |
282.400 |
282.400 |
|
– Materieel |
0 |
0 |
|
– Waarvan apparaat ICT |
0 |
0 |
|
– Immaterieel |
0 |
0 |
|
Overige lasten |
|||
– Dotaties voorzieningen |
11.000 |
– 5.000 |
6.000 |
– Bijzondere lasten |
701.240 |
– 10.000 |
691.240 |
Totaal lasten |
1.285.538 |
5.000 |
1.290.538 |
Saldo van baten en lasten |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Baten
Omzet overige departementen
De toevoeging aan de Omzet overige departementen betreft met name omzet uit kleinere projecten die niet geactiveerd worden en derhalve direct worden afgerekend.
Omzet derden
De omzet derden is met € 30 mln. verlaagd, omdat voorzien wordt dat er minder verkopen zullen plaats vinden van de van departementen overgenomen objecten.
Bijzondere baten
Toenemende dienstverlening genereert € 20 mln. additionele baten. Hiermee worden de gestegen apparaatkosten (€ 16 mln. personeel en € 4 mln. materieel) als gevolg van deze toenemende dienstverlening gedekt.
Lasten
Apparaatskosten
Als gevolg van toenemende dienstverlening, met name Defensieprojecten en aan- en verkoop van onroerend goed, nemen de apparaatskosten toe (€ 16 mln. personeel en € 4 mln. materieel).
Bijzondere lasten
De mutatie op de bijzondere lasten bestaat uit een aantal onderdelen:
– Aanpassingen in het rijkshuisvestingsstelsel per 1 januari 2017, waarbij de grens tussen eigenaarszaken en gebruikerszaken meer marktconform is gedefinieerd, leiden er toe dat er een verschuiving van € 30 mln. plaatsvindt van bijzondere lasten (onderhoudskosten) naar rente (€ 5 mln.) en afschrijving (€ 25 mln.);
– De dotatie aan de voorziening Herstelonderhoud is, voortvloeiend uit de jaarrekening 2016, geschrapt. De kosten, € 5 mln., komen nu ten laste van de bijzondere lasten (onderhoudskosten);
– De bijzondere lasten dalen voorts met € 15 mln. mede omdat er minder inkoopkosten worden voorzien voor van materieel beheerders over te nemen onroerend goed;
– Tenslotte vloeit ook uit de jaarrekening 2016 voort een verschuiving van rente (€ 5 mln.) en afschrijving (€ 25 mln.) naar kosten voor DBFMO.
Kasstroomoverzicht
(1) Vastgestelde begroting |
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting |
(3)=(1)+(2) Stand 1e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|
1. |
Rekening-courant RHB 1 januari 2017 |
368.948 |
– 4.939 |
364.009 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) |
1.158.305 |
5.000 |
1.163.305 |
|
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) |
940.656 |
5.000 |
945.656 |
|
2. |
Totaal operationele kasstroom |
217.649 |
0 |
217.649 |
Totaal investeringen (-/-) |
– 515.000 |
65.000 |
– 450.000 |
|
Totaal boekwaarde desinvesteringen(+) |
60.775 |
60.775 |
||
3. |
Totaal investeringkasstroom |
– 454.225 |
65.000 |
– 389.225 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) |
0 |
– 79.826 |
– 79.826 |
|
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) |
0 |
0 |
||
Aflossingen op leningen (-/-) |
– 280.683 |
– 280.683 |
||
Beroep op leenfaciliteit (+) |
515.000 |
65.000 |
580.000 |
|
4. |
Totaal financieringskasstroom |
234.317 |
– 14.826 |
219.491 |
Rekening-courant RHB 31 december 2017 (=1+2+3+4) |
366.689 |
45.235 |
411.924 |
Toelichting
De beginstand rekening courant bij Rijkshoofdboekhouding (RHB) is aangepast naar de stand van 31 december 2016 zoals deze voortvloeit uit de jaarrekening 2016.
De investeringskasstroom en de financieringskasstroom zijn verlaagd met € 30 mln. omdat minder aankopen worden voorzien in van materieel beheerders over te nemen onroerend goed en verhoogd met € 95 mln. voor de overname van gebruikerszaken van departementen.
Daarnaast is in de financieringskasstroom opgenomen de uitkering aan de moeder uit hoofde van het vermogenssurplus dat voortvloeit uit de jaarrekening 2016.
Dienst van de Huurcommissie (DHC)
Omschrijving |
(1) Vastgestelde begroting |
(2) Mutaties 1esuppletoire begroting |
(3)=(1)+(2) Totaal geraamd |
---|---|---|---|
Baten |
|||
Omzet moederdepartement |
8.326 |
3.917 |
12.243 |
Omzet overige departementen |
0 |
0 |
0 |
Omzet derden |
4.910 |
– 4.195 |
715 |
Rentebaten |
0 |
0 |
0 |
Vrijval voorzieningen |
0 |
0 |
0 |
Bijzondere baten |
0 |
2.002 |
2.002 |
Totaal baten |
13.236 |
1.724 |
14.960 |
Lasten |
|||
Apparaatskosten |
12.248 |
– 1.393 |
10.855 |
Personele kosten |
6.529 |
– 413 |
6.116 |
– Waarvan eigen personeel |
5.859 |
– 175 |
5.684 |
– Waarvan externe inhuur |
670 |
– 238 |
432 |
– Waarvan overige personele kosten |
0 |
0 |
0 |
Materiële kosten |
5.719 |
– 980 |
4.739 |
– Waarvan apparaat ICT |
2.823 |
– 876 |
1.947 |
– Waarvan bijdrage SSO's |
0 |
0 |
0 |
– Waarvan overige materiële kosten |
2.896 |
– 104 |
2.792 |
Rentelasten |
0 |
0 |
0 |
Afschrijvingskosten |
988 |
– 499 |
489 |
– Materieel |
24 |
73 |
97 |
– Waarvan apparaat ICT |
0 |
50 |
50 |
– Immaterieel |
964 |
– 572 |
392 |
Overige lasten |
0 |
4.216 |
4.216 |
– Dotaties voorzieningen |
0 |
0 |
0 |
– Bijzondere lasten |
0 |
4.216 |
4.216 |
Totaal lasten |
13.236 |
2.324 |
15.560 |
Saldo van baten en lasten |
0 |
– 600 |
– 600 |
Toelichting
De ontwerpbegroting 2017 van de Dienst van de Huurcommissie (DHC) is opgesteld in de zomer van 2016. Op dat moment bestond er nog geen volledig inzicht in de werklast van DHC en de daaraan verbonden kosten in samenhang met de aard en omvang van de verzoeken om
geschilbeslechting in 2017. Inmiddels is de raming van baten en lasten geactualiseerd. Tevens worden het huidige workflowsysteem en de kantoorautomatisering van DHC in 2017 vervangen en is besloten DHC te reorganiseren. In het kader van deze wijzigingen zullen eenmalige transitiekosten gemaakt worden. Deze kosten leiden tot een verhoging van de bijzondere lasten. Als gevolg van het door de Tweede Kamer controversieel verklaren van het wetsvoorstel tot Wijziging van de Uitvoeringswet huurprijzen woonruimte (TK 2016–2017, 34 653), zal in 2017 geen sprake zijn van baten uit hoofde van de in dit wetsvoorstel opgenomen verhuurderbijdrage. Ter compensatie daarvan is de bijdrage van het moederdepartement navenant verhoogd.
Baten
Omzet moederdepartement en Omzet derden
De verwachte opbrengst uit leges is verlaagd van € 0,993 mln. naar € 0,715 mln. op grond van het aantal verwachte leges-veroordelingen in 2017 en het (op basis van ervaringscijfers) verwachte gemiddelde bedrag per legesveroordeling.
De verwachte opbrengst uit de verhuurderbijdrage is op nihil geraamd als gevolg van het hiervoor genoemde door de Tweede Kamer controversieel verklaren van het wetsvoorstel waarin deze bijdrage is geïntroduceerd. Ter compensatie hiervan is de bijdrage van het moederdepartement navenant verhoogd.
Bijzondere baten
Ter dekking van de hiervoor genoemde transitiekosten, stelt het moederdepartement eenmalig € 2,0 mln. ter beschikking, een bedrag dat DHC in 2017 aan het moederdepartement uitkeert in het kader van de afrekening van de opdracht-2016 en de afroming van het surplus aan eigen vermogen per ultimo 2016 (zie verder onder bijzondere lasten).
Lasten
Apparaatskosten
Op grond van de verwachte werklast in 2017, is de omvang en samenstelling van de personele inzet bepaald. Deze bestaat naast de vaste medewerkers van DHC uit de inhuur van extern personeel, met name om de piekbelasting rond de jaarlijkse huurverhoging per 1 juli op te kunnen vangen. De raming van de materiële kosten is verlaagd in verband met lagere reguliere ICT- en huisvestingslasten.
Bijzondere lasten
De bijzondere lasten hebben betrekking op werkzaamheden en kosten voor specifieke projecten die niet in de 2017-kostprijzen en tarieven voor de opdrachtgever verwerkt zijn, maar waarvoor een aparte bijdrage van het moederdepartement wordt verkregen (zie bijzondere baten). Het gaat om kosten die verband houden met de invoering van een nieuw ICT-systeem, werkzaamheden voor de modernisering van de Huurcommissie en de reorganisatie van de DHC.
Saldo van baten en lasten
Naar verwachting zal het exploitatieresultaat -€ 0,6 mln. bedragen als gevolg van de vermelde bijzondere lasten. Dit zal ten laste van het eigen vermogen gebracht worden, dat naar verwachting niettemin per ultimo 2017 positief zal zijn.
(1) Vastgestelde begroting |
(2) Mutaties 1esuppletoire begroting |
(3)=(1)+(2) Stand 1e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|
1. |
Rekening-courant RHB 1 januari 2017 |
1.172 |
3.152 |
4.324 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) |
14.200 |
760 |
14.960 |
|
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) |
– 14.200 |
0 |
– 14.200 |
|
2. |
Totaal operationele kasstroom |
0 |
760 |
760 |
Totaal investeringen (-/-) |
– 988 |
– 820 |
– 168 |
|
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
0 |
0 |
0 |
|
3. |
Totaal investeringskasstroom |
– 988 |
– 820 |
– 168 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) |
0 |
– 4.402 |
– 4.402 |
|
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) |
0 |
2.002 |
2.002 |
|
Aflossingen op leningen (-/-) |
0 |
0 |
0 |
|
Beroep op leenfaciliteit (+) |
988 |
– 988 |
0 |
|
4. |
Totaal financieringskasstroom |
989 |
– 3.388 |
– 2.400 |
5. |
Rekening-courant RHB 31 december 2017 (=1+2+3+4) |
1.172 |
– 1.344 |
2.516 |
Toelichting
De verhoging van het tegoed bij de Rijkshoofdboekhouding per 1 januari 2017 is gebaseerd op het desbetreffende bedrag zoals opgenomen in de Jaarrekening 2016 van DHC. De eenmalige uitkering aan het moederdepartement bestaat uit de afrekening van opdrachten in eerdere jaren en afroming van het surplus van het eigen vermogen per ultimo 2016. Een deel van dit bedrag wordt in 2017 weer ter beschikking aan DHC gesteld, zie de toelichting op het exploitatieoverzicht.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34730-XVIII-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.