34 725 IIB Jaarverslag en slotwet overige Hoge Colleges van Staat en de Kabinetten van de Gouverneurs 2016

Nr. 6 LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 7 juni 2017

De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het jaarverslag van 17 mei 2017 inzake de overige Hoge Colleges van Staat en de Kabinetten van de Gouverneurs 2016 (Kamerstuk 34 725 IIB, nr. 1).

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft deze vragen beantwoord bij brief van 6 juni 2017. Vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.

De fungerend voorzitter van de commissie, Pia Dijkstra

De adjunct-griffier van de commissie, Hendrickx

1

Hoe is de Raad van State erin geslaagd om binnen de norm te blijven (tabel 2 Doorlooptijd in weken)?

Antwoord:

Door een snelle en efficiënte werkwijze probeert de Afdeling bestuursrechtspraak te voorkomen dat alle betrokken partijen onnodig lang op de uitkomst van hun zaak moeten wachten. Deze berust op een kwalitatief goed en professioneel ondersteunend apparaat waardoor de (duurdere) staatsraden zich kunnen richten op de oplossing en beslissing van de geschillen en de daarbij voorliggende rechtsvragen.

2

Hoe wordt het tekort op de begroting van de Nationale ombudsman in 2016 verwerkt?

Antwoord:

Het budget van de Nationale ombudsman staat op het beleidsartikel IIB. Op dit artikel staan ook de budgetten van diverse andere Hoge Colleges van Staat (de Raad van State en de Algemene Rekenkamer), de Kabinetten van de Gouverneur van St. Maarten, Curaçao en Aruba en de Kanselarij der Nederlandse Orden. Als de Nationale ombudsman haar budget in een jaar overschrijdt en binnen dit beleidsartikel op totaalniveau is geen sprake van overschrijding van budget, dan heeft dat geen gevolgen voor het budget van de Nationale ombudsman voor het volgende begrotingsjaar. Aangezien er op totaalniveau geen sprake was van overschrijding van het budget, is het budget van 2017 niet verlaagd.

De overschrijding door de Nationale ombudsman over het jaar 2015 heeft wel geleid tot een verlaging van het budget voor 2016. Mede hierdoor is het budget in 2016 weer overschreden. Daar op totaalniveau echter geen overschrijding heeft plaatsgevonden heeft dit geen gevolgen voor het budget van 2017 van de Nationale ombudsman.

3

Welke extra kosten zijn ten opzichte van de aanvankelijke begroting van het project gemoeid met de realisatie van een nieuw ICT-systeem voor aanvraag en behandeling van Koninklijke Onderscheidingen?

Antwoord:

De vertraging in de bouw van het nieuwe ICT-systeem voor de aanvraag en behandeling van Koninklijke onderscheidingen leidt vooralsnog niet tot extra kosten. De uitgaven voor dit systeem worden slechts over een langere (bouw)periode uitgesmeerd.

4

Waarom heeft de Minister niets over het tekortschieten van de informatiebeveiliging van de Raad van State opgenomen? Hoeveel beveiligingsincidenten hebben zich bij de Raad van State in 2016 voorgedaan? Zo ja, van welke aard waren deze beveiligingsincidenten? Indien de Raad van State onder de Wet meldplicht datalekken valt, hoeveel incidenten zijn gemeld?

Antwoord:

Er is binnen de informatiebeveiliging van de Raad van State geen tekortkoming. In de uitzonderingsrapportage van de bedrijfsvoeringsparagraaf van de Raad van State is het beleid ten aanzien van de informatiebeveiliging daarom niet vermeld.

Eind 2015 is het informatiebeveiligingsbeleid vastgesteld. Dit beleid geeft invulling aan de eisen die gesteld zijn in de Baseline Informatiebeveiliging Rijksdienst (BIR2012) en in het Voorschrift Informatiebeveiliging Rijksdienst 2007 (VIR2007).

In het kader van het vastgestelde beleid wordt onder meer al het uitgaand internetverkeer gevolgd. In 2016 zijn er geen geslaagde pogingen ondernomen om de informatievoorziening van de Raad van State in gevaar te brengen.

De Raad van State valt onder de Wet meldplicht datalekken. In 2016 zijn binnen de Raad van State de noodzakelijke beheersmaatregelen inzake de meldplicht datalekken geïmplementeerd. In het afgelopen jaar zijn er geen incidenten gemeld.

De Raad van State verwacht dat er eind 2017 volledig zicht is op de beveiligingsrisico’s van zijn kritieke systemen, zodat er begin 2018 meer integraal verantwoording kan worden afgelegd.

5

In welke mate is het wenselijk dat Hoge Colleges van Staat en zelfstandige bestuursorganen ook onder de rapportageplicht voor grote ICT-projecten vallen?

Antwoord:

Zelfstandige bestuursorganen vallen al onder de rapportageplicht voor grote ICT-projecten. Hun projecten zijn ook opgenomen op het Rijks ICT-dashboard.

Hoge Colleges van Staat hebben een wettelijk verankerde zelfstandige en onafhankelijke positie en vallen niet onder deze rapportageplicht. Dat zou overigens ook niet zinvol zijn. De Hoge Colleges hebben ook geen projecten met een ICT-component van meer dan € 5 miljoen.

Naar boven