34 620 VI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2016 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2016 wijzigingen aan te brengen in:

  • 1. De departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Veiligheid en Justitie;

  • 2. De begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.

De in de departementale begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Veiligheid en Justitie, G.A. van der Steur

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1.

Leeswijzer

2

2.

Algemeen

3

3.

Het beleid

4

3.1

Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

4

3.2

De Beleidsartikelen

7

 

31

Nationale politie

8

 

32

Rechtspleging en rechtsbijstand

9

 

33

Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

10

 

34

Sanctietoepassing

13

 

36

Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid

16

 

37

Vreemdelingen

16

3.3

De niet-beleidsartikelen

18

 

91

Apparaatsuitgaven kerndepartement

18

 

92

Nominaal en Onvoorzien

19

 

93

Geheim

20

3.4

Exploitatie- en kasstroomoverzichten agentschappen

20

1. LEESWIJZER

Dit is de tweede suppletoire begroting 2016 van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Najaarsnota 2016 en de mutaties genoemd in de Vermoedelijke Uitkomsten (onderdeel van de Miljoenennota 2017).

In hoofdstuk 2 wordt ingegaan op enkele algemene aspecten van de VenJ-begroting inclusief de motie Engels1.

In hoofdstuk 3 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties per beleidsartikel (paragraaf 3.1). Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10,0 mln.

In paragraaf 3.2 is per beleidsartikel de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. In paragraaf 3.3 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen. Hierin staan per artikel kolomsgewijs:

  • stand vastgestelde begroting 2016;

  • stand eerste suppletoire begroting 2016;

  • mutaties tweede suppletoire begroting 2016;

  • stand tweede suppletoire begroting 2016 met daarbij de budgetflexibiliteit.

Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 2esuppletoire begroting 2016» gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel technisch van aard zijn. Financieel technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht. In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingen-mutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.

2. ALGEMEEN

In deze tweede suppletoire begroting worden tussentijdse bijstellingen in de begrotingsuitvoering verwerkt. Op de onderdelen van de VenJ begroting doen zich diverse mee- en tegenvallers voor. Per saldo blijven deze mutaties in evenwicht. De verwachte lagere griffierechten zijn in deze tweede suppletoire begroting in het totaalbeeld verwerkt. Daarnaast zijn er onzekerheden bij de ontvangsten, specifiek de verwachte ontvangsten uit afpakken en de te ontvangen Boeten en Transacties.

Op het terrein van asiel heeft de lagere asielinstroom dan eerder geraamd geleid tot diverse mutaties. Naast een meevaller in de kosten bij een aantal organisaties in de vreemdelingenketen leidt het ook tot een terugbetaling aan ODA omdat de toerekening van de eerstejaarsasiel lager wordt. Per saldo sluit het beeld voor 2016 met behulp van extra inzet van de asielreserve, die in latere jaren dan weer wordt gevuld, tot een sluitend beeld.

Motie Engels

Bij de behandeling van de eerste suppletoire begroting 2016 van VenJ, in de Eerste Kamer is de volgende motie ingediend en aangenomen:

MOTIE VAN HET LID ENGELS C.S.

De Kamer, gehoord de beraadslaging, onverminderd van oordeel dat in de begroting van het Ministerie van Veiligheid & Justitie voor 2016 de risico's voor mogelijke tekorten en achterblijvende prestaties bij rechtspraak, OM en politie tot een minimum moeten worden gereduceerd; verzoekt de regering met genoemde ketenpartners te inventariseren welke de meest noodzakelijke maatregelen zijn om aan de meest noodzakelijke financiële problemen nog dit jaar tegemoet te komen en daaraan vervolgens bij de Najaarsnota met behulp van financiële instrumenten als onderuitputting, kasschuif of herschikking van middelen tegemoet te komen, en de Kamer daarover te berichten, en gaat over tot de orde van de dag.

De motie vraagt het kabinet om bij Najaarsnota te berichten over de uitkomsten van de inventarisatie welke de meest noodzakelijke maatregelen zijn om aan de meest noodzakelijke financiële problemen nog dit jaar tegemoet te komen bij het OM, de Rechtspraak en de Nationale politie (NP). Met de extra gelden voor 2016 in de begrotingsbrief en de extra gelden in de begroting 2017 is er structureel ruim 700 mln. aan de VenJ toegevoegd. Dit bedrag komt ten goede aan de NP, het OM en de rechtspraak. Met de rechtspraak is voor 2017–2019 een prijsafspraak gemaakt met extra investeringen in kwaliteit. Voor de NP wordt volledig voorzien in de behoefte voor 2017 en de jaren daarna. Het OM krijgt structureel 19 mln. extra.

In 2016 geldt voor de NP dat niet het gehele benodigde bedrag uit het P/M onderzoek beschikbaar is gekomen. Zoals eerder toegelicht in het debat van 29 juni 2016 ben ik in overleg met de korpschef over zijn beleid om binnen het beschikbare budget te blijven, maar mocht dit niet lukken dan kan dit binnen de algemene reserve worden opgevangen. Ook de Raad voor de Rechtspraak kan in 2016 met het beschikbare budget zijn taken verrichten. In overleg met het Openbaar Ministerie is vastgesteld dat er in 2016 zonder aanvullend budget een tekort gaat optreden bij het Openbaar Ministerie en bij het onderdeel gerechtskosten. Om dat te voorkomen is door middel van de inzet van meevallers en door verschuivingen binnen het totaal van de uitgaven dekking gevonden voor circa 16 mln. extra budget voor het OM en de post gerechtskosten.

3. HET BELEID

In dit hoofdstuk komen achtereenvolgens de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (2.1), de mutaties op de beleidsartikelen (2.2) en de mutaties op de niet-beleidsartikelen (2.3) aan de orde.

3.1 OVERZICHT BELANGRIJKSTE UITGAVEN- EN ONTVANGSTENMUTATIES

x € 1.000
   

Beleidsartikel

Uitgaven

 

Vastgestelde begroting 2016

 

11.700.989

       
 

Stand 1e suppletoire begroting 2016

 

13.019.147

       
 

Belangrijkste suppletoire mutaties:

   
       

1.

Zaagtandmiddelen

32

– 12.358

2.

Tegenvaller Openbaar Ministerie

33

16.400

3.

Van Werk Naar Werk (VWNW)

34

– 68.000

4.

Vrijval frictiekosten huisvesting

34

– 11.500

5.

Nabetaling COA-afrekening

37

65.000

6.

Bed, bad en brood

37

19.346

7.

Asiel ODA-toerekening

37

– 290.000

8.

Asiel IND, Nidos en DTV

37

– 75.500

9.

Inzet asielreserve

37

173.507

10.

Correctie ODA-toerekening

37

– 31.000

11.

Teruggave RVB-middelen

92

130.561

12.

Inzet prijsbijstelling

92

– 15.996

13.

Kasschuif aflossing egalisatieschuld RVB

alle artikelen

180.312

14.

Loonbijstelling 2016–2021

alle artikelen

253.751

 

Overige mutaties

 

– 98.668

       
 

Stand 2e suppletoire begroting 2016

 

13.255.002

Toelichting op de belangrijkste uitgavenmutaties

1. Zaagtandmiddelen

VenJ heeft de zogenaamde «zaagtandmiddelen huisvesting» uitgekeerd gekregen van het Rijksvastgoedbedrijf, vanwege de te hoge gebruiksvergoeding die bij specialties in rekening wordt gebracht. Het deel dat betrekking heeft op de Raad voor de Rechtspraak is verrekend met de Raad.

2. Tegenvaller Openbaar Ministerie (OM)

In het kader van motie Engels wordt aan het budget van het OM in totaal € 16,4 mln. toegevoegd aan de budgetten van het OM. Deze gelden zijn verdeeld over apparaat en programma.

3. Van Werk Naar Werk (VWNW)

Er is sprake van een meevaller op de uitgaven VWNW. Hiervan is € 25 mln. reeds in het resultaat van DJI over het jaar 2015 genomen. Het restant ad € 43 mln. is een meevaller als gevolg van snellere uitstroom van personeel. Onder andere de uitstroom in de vrijwillige fase gaat voorspoediger dan geraamd.

4. Vrijval frictiekosten huisvesting

Er is ook sprake van een meevaller op de frictiekosten van het Masterplan DJI door lagere kosten bij afstoot van panden.

5. Nabetaling COA afrekening 2015

Als gevolg van de subsidieafrekening 2015 met de COA vindt er nog een nabetaling van € 65 mln. plaats in 2016 vanwege de hogere asielinstroom in 2015. Deze kosten worden gedekt vanuit de asielreserve (zie ook de ontvangsten).

6. Bed, bad en brood

In afwachting van een bestuursakkoord tussen Rijk en gemeenten over onderdak voor uitgeprocedeerde vreemdelingen die de plicht hebben om Nederland te verlaten worden de beschikbare middelen voor het vergoeden van de kosten hiervan overgeheveld van artikel 92 nominaal en onvoorzien naar artikel 37 Vreemdelingenzaken.

7. Asiel ODA-toerekening

Als gevolg van de lager dan verwachte asielinstroom in 2016 moet VenJ een deel van de ODA-toerekening voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers terugboeken naar de begroting Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.

8. Asiel IND, Nidos en DTV

Door de lagere asielinstroom in 2016 zijn er meevallers opgetreden bij IND ad € – 46 mln., Nidos € – 27 mln. en DTV € – 2,5 mln door lagere productie en bezetting. De meevaller wordt ingezet voor de terugbetaling ODA, zie post 7 Asiel ODA-toerekening.

9. Inzet asielreserve

De lagere asielinstroom zorgt naast een terugbetaling ODA voor een meevaller bij COA. Een deel van de besparing treedt echter pas in 2017 en 2018 op. Om dit probleem in 2016 op te lossen wordt vanuit de asielreserve € 173,5 mln. ingezet om het probleem in timing op te vangen. De asielreserve wordt in de jaren 2017 en 2018 weer aangevuld.

10. Correctie ODA-toerekening

Uit een herrekening van de ODA-toerekening van eerstejaarsopvangkosten asiel volgt een correctie op de toerekening 2015 en 2016. Het bedrag wordt overgeboekt van de VenJ-begroting naar de BHOS-begroting.

11. Teruggave Rijksvastgoedbedrijf (RVB) middelen

Het RVB heeft in het kostprijsmodel op gebouwniveau alle kosten op jaarbasis inzichtelijk gemaakt voor de periode 2016 tot en met 2020. De tarieven conform het nieuwe kostprijsmodel liggen lager dan de oude tarieven 2016. Voor VenJ betekent dit een teruggave in 2016 van € 130,6 mln.

12. Inzet prijsbijstelling

De prijsbijstelling is ingezet ter dekking van VenJ-problematiek bij de najaarsnota 2016.

13. Kasschuif aflossing egalisatieschuld RVB

De egalisatieschuld bij het Rijksvastgoedbedrijf wordt in 2016 afgelost, om die reden vindt een kasschuif plaats.

14. Loonbijstelling tranche 2016

Met deze mutatie wordt de loonbijstelling tranche 2016 vanuit artikel 92 nominaal en onvoorzien verdeeld over de desbetreffende artikelen.

Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2016 (Najaarsnota)

x € 1.000
   

Beleidsartikel

Ontvangsten

 

Vastgestelde begroting 2016

 

1.711.185

       
 

Stand 1e suppletoire begroting 2016

 

2.133.201

       
 

Belangrijkste suppletoire mutaties:

   
       

1.

Afdrachten oude bijzondere bijdragen politie

31

17.403

2.

Tegenvaller griffierechten

32

– 23.800

3.

Opbrengst Cross Border Enforcement

33

10.865

4.

Ontvangst afpakken

33

11.390

5.

Administratiekosten CJIB

34

– 14.200

6.

Inzet asielreserve nabetaling COA-afrekening 2015

37

65.000

7.

Inzet asielreserve COA

37

173.507

8.

Teruggave RVB-middelen

91

130.561

9.

Zaagtandmiddelen

91

– 12.358

 

Overige mutaties

 

29.429

       
 

Stand 2e suppletoire begroting 2016

 

2.520.998

Toelichting op de belangrijkste ontvangstenmutaties

1. Afdrachten oude bijzondere bijdragen politie

Bij politie is een incidentele meevaller van € 17,4 mln. Een deel van de per 1-1-2016 openstaande bijzondere rijksbijdragen (o.a. uitzendingen, nationale recherche) komt niet meer tot besteding aan het doel waarvoor deze middelen in het verleden zijn verstrekt.

2. Tegenvaller griffierechten

Bij de griffieontvangst wordt een lagere instroom van zaken verwacht dan eerder geraamd. Deze tegenvaller ad € 23,8 mln. wordt in deze tweede suppletoire begroting in het totaalbeeld verwerkt.

2. Opbrengst Cross Border Enforcement

De toepassing van de zogenaamde cross-border richtlijn leidt tot extra ontvangsten uit boetes. Deze toepassing maakt het mogelijk eenvoudiger kentekengegevens tussen EU-lidstaten uit te wisselen en daardoor meer boetes te innen. De raming voor de ontvangsten uit boetes en transacties is als gevolg hiervan verhoogd met € 10,8 mln. in 2016.

4. Ontvangst afpakken

In 2016 is er een schikking van € 12 mln. getroffen met Pon autohandel. Het grootste deel van deze schikking ad € 11,39 mln. valt vrij ten behoeve van het generale beeld.

5. Administratiekostenvergoeding CJIB

De ontvangsten CJIB worden neerwaarts bijgesteld omdat deze raming niet in lijn is met de in het voorjaar verlaagde raming van de boeten en transacties ontvangsten. Een ander deel van deze tegenvaller wordt veroorzaakt door de doorloop van administratiekosten ad 7 euro uit voorgaande jaren. In de raming was rekening gehouden met 9 euro voor geheel 2016.

6. Inzet asielreserve nabetaling COA-afrekening 2015

Zie toelichting tabel belangrijkste uitgaven

7. Inzet asielreserve

Zie toelichting tabel belangrijkste uitgaven.

8. Teruggave RVB-middelen

Zie toelichting bij tabel belangrijkste uitgaven.

9. Zaagtandmiddelen

Zie toelichting bij tabel belangrijkste uitgaven.

3.2 DE BELEIDSARTIKELEN

Onder de tabellen worden de mutaties toegelicht die groter dan € 5 mln. zijn De toelichting onder het kopje «Algemeen» hebben betrekking op meerdere artikelen.

Algemeen

Terugboeking Rijksvastgoedbedrijf (RVB) middelen

De Rijksgebouwendienst heeft in 2014 en 2015 een fors positief resultaat behaald. Daarnaast zijn de leningen van het RVB opnieuw gefinancierd tegen een fors lagere tarief. Naar aanleiding hiervan is aan de departementen een tariefsverlaging toegekend die in de VenJ begroting 2016 is verwerkt. De exacte toerekening van deze verlaging was bij het opstellen van de begroting nog niet bekend. Door middel van deze technische mutatie wordt het budget op alle artikelen gecorrigeerd.

Kasschuif aflossing egalisatieschuld

De egalisatieschuld bij het Rijksvastgoedbedrijf wordt in 2016 afgelost, om die reden vindt een kasschuif plaats.

Loonbijstelling 2016 tranche 2016

Met deze mutatie wordt de loonbijstelling tranche 2016 verdeeld over de desbetreffende artikelen.

31 NATIONALE POLITIE
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)

   

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

5.189.705

5.437.176

150.609

– 2.381

5.585.404

             

Programma-uitgaven

5.199.190

5.447.561

150.609

– 2.381

5.595.789

Waarvan juridisch verplicht

 

100%

   

100%

31.2 Bekostiging nationale politie

         
 

Bijdrage ZBO's/RWT's

         
 

Nationale Politie

4.939.208

5.174.598

145.541

– 5.631

5.314.508

 

Politieacademie

105.953

106.799

2.379

0

109.178

 

Bijdrage medeoverheden

         
 

BES brandweer- en politiekorps

17.992

18.149

543

1.500

20.192

 

Opdrachten

         
 

Taptolken

11.843

11.843

173

0

12.016

             

31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie

         
 

Bijdrage ZBO's/RWT's

         
 

Internationale samenwerkingsoperaties

10.991

11.013

64

– 50

11.027

 

Beheer multisystemen

93.896

105.926

1.566

0

107.492

 

overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT

794

801

21

300

1.122

 

Bijdrage medeoverheden

         
 

Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg

1.278

1.290

34

0

1.324

 

Subsidies

         
 

Opsporing

700

700

10

0

710

 

overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT

500

500

7

500

1.007

 

Opdrachten

         
 

Providers

9.958

9.958

138

0

10.096

 

overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT

1.552

1.425

22

1.000

2.447

 

Bijdragen Sociale fondsen

         
 

Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie

4.525

4.559

111

0

4.670

             

Ontvangsten

500

500

17.403

0

17.903

Toelichting op beleidsartikel 31

Mutaties uitgaven

31.2 Bekostiging nationale politie

Nationale Politie € 139,9 mln. Dit bedrag bestaat voornamelijk uit de volgende mutaties.

  • Er wordt € 136 mln. aan loonbijstelling aan de Nationale Politie toegekend.

  • Een bijdrage ad € – 7,9 mln. van Nationale Politie aan het Openbaar Ministerie voor het leveren van parketsecretarissen.

  • Een budgetoverheveling ad € 7,6 mln. van het openbaar Ministerie naar de Nationale Politie in het kader van het programma Afpakken.

  • Terugboeking tariefsverlaging Rijksvastgoedbedrijf. Voor de Nationale Politie betreft dit een technische mutatie van € 5,1 mln.

  • Voorts zijn er diverse kleinere mutaties verwerkt met een saldo van € – 0,9 mln.

Mutaties ontvangsten

Afdrachten oude bijzondere bijdragen politie.

Bij politie is een incidentele meevaller van € 17,4 mln. Een deel van de per 1-1-2016 openstaande bijzondere rijksbijdragen komt niet meer tot besteding aan het doel waarvoor deze middelen in het verleden zijn verstrekt.

32 RECHTSPLEGING EN RECHTSBIJSTAND
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)

   

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

1.467.565

1.490.751

123.472

– 8.275

1.605.948

             

32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad

         
 

Personeel

22.383

22.405

641

847

23.893

 

waarvan eigen personeel

20.871

21.651

607

– 153

22.105

 

waarvan externe inhuur

750

753

11

1.000

1.764

 

waarvan overig personeel

762

1

23

0

24

 

Materieel

2.636

2.636

811

700

4.147

 

waarvan ICT

499

1.000

0

700

1.700

 

waarvan SSO's

50

51

1

0

52

 

waarvan overig materieel

2.087

1.585

810

0

2.395

             

Programma-uitgaven

1.442.546

1.465.710

122.020

– 9.822

1.577.908

Waarvan juridisch verplicht

 

100%

   

100%

32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel

         
 

Bijdrage ZBO/RWT

         
 

Raad voor Rechtsbijstand

43.508

48.267

725

0

48.992

 

Bureau Financieel Toezicht

3.830

3.870

98

2.200

6.168

 

Subsidies

         
 

Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken

1.328

1.328

15

0

1.343

 

Overig Adequate toegang tot het rechtsbestel

179

164

3

0

167

 

Opdrachten

         
 

Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen

14.483

14.483

– 642

– 2.200

11.641

 

Toevoegingen rechtsbijstand

401.557

404.581

7.182

3.150

414.913

 

Overig Adequate toegang tot het rechtsbestel

1.440

1.020

523

– 500

1.043

             

32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig

       
 

en doeltreffend rechtsbestel

         
             
 

Bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak

956.541

971.365

112.481

– 12.108

1.071.738

             
 

Bijdrage ZBO/RWT

         
 

College Bescherming Persoonsgegevens

7.895

7.911

240

– 48

8.103

 

College voor de Rechten van de Mens

5.818

6.998

177

– 10

7.165

 

Centraal Administratie Kantoor

2.707

2.709

753

– 306

3.156

 

Overig Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel

689

690

21

0

711

 

Bijdrage medeoverheden

         
 

Bijdragen Rechtspleging

86

86

3

0

89

 

Subsidies

         
 

Subsidies Rechtspleging

891

524

415

0

939

 

Subsidies Wetgeving

1.436

1.436

23

0

1.459

 

Opdrachten

         
 

Opdrachten en onderzoeken rechtspleging

158

158

3

0

161

 

Overig Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel

0

120

0

0

120

             

Ontvangsten

231.900

231.900

0

– 23.800

208.100

 

waarvan griffierechten

224.642

224.642

0

– 23.800

200.842

Toelichting op beleidsartikel 32

Mutaties uitgaven

32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel

Toevoegingen Rechtsbijstand € 10.332

De verhoging op dit artikelonderdeel is voornamelijk toe te wijzen aan een tekort op de rechtsbijstand. Op basis van ontwikkelingen tot en met augustus 2016 wordt er een tekort van € 5,9 mln. verwacht. Dit tekort is met name het gevolg van hogere gemiddelde kosten per toevoeging in ambtshalve strafzaken.

Het restant van de verhoging wordt veroorzaakt door kleinere mutaties.

32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel

Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak € 100.373

De mutatie wordt voornamelijk veroorzaakt door de onderstaande posten:

  • Kasschuif aflossing egalisatieschuld bij het Rijksvastgoedbedrijf van € 64,8 mln in 2016.

  • VenJ heeft de zogenaamde «zaagtandmiddelen huisvesting» uitgekeerd gekregen van het Rijksvastgoedbedrijf, vanwege de te hoge gebruiksvergoeding die bij specialties in rekening wordt gebracht. Het deel € – 12,4 mln. dat betrekking heeft op de Raad voor de Rechtspraak is verrekend met de Raad.

  • Er wordt € 24 mln aan loonbijstelling in 2016 toegekend aan de Raad voor de rechtspraak.

  • Terugboeking Rijksvastgoedbedrijf (RVB) middelen. Voor de Raad voor de Rechtspraak betreft dit een technische mutatie van € 26,6 mln.

  • Restant van het saldo € – 2,6 mln bestaat uit mutaties kleiner dan € 5 mln.

Mutaties ontvangsten

Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verlaagd met € 23,8 mln.

Bij de griffieontvangst wordt een lagere instroom van zaken verwacht dan eerder geraamd. Deze tegenvaller ad € 23,8 mln. wordt in deze tweede suppletoire begroting in het totaalbeeld verwerkt. Zie ook de tabel belangrijkste mutaties.

33 VEILIGHEID EN CRIMINALITEITSBESTRIJDING
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)

   

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

665.578

669.911

57.357

20.196

747.464

             

33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie

         
 

Personeel

338.875

344.283

13.972

21.427

379.682

 

waarvan eigen personeel

310.123

315.531

13.514

19.579

348.624

 

waarvan externe inhuur

26.344

26.344

395

1.848

28.587

 

waarvan overig personeel

2.408

2.408

63

0

2.471

 

Materieel

111.034

113.218

9.693

5.421

128.332

 

waarvan ICT

27.630

29.730

– 728

1.800

30.802

 

waarvan SSO's

24.804

24.809

10.397

2.200

37.406

 

waarvan overig materieel

58.600

58.679

24

1.421

60.124

             

Programma-uitgaven

215.669

212.410

33.692

– 6.652

239.450

Waarvan juridisch verplicht

 

98%

   

100%

33.2 Bestuur, informatie en technologie

         
 

Bijdrage medeoverheden

         
 

Regionale Informatie en Expertise Centra

6.696

7.361

171

0

7.532

 

Uitstapprogramma's prostituees

1.697

1.697

43

0

1.740

 

Overig bestuur, informatie en technologie

1.634

1.725

0

0

1.725

 

Subsidies

         
 

Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid

6.197

6.253

86

695

7.034

 

Keurmerk Veilig Ondernemen

1.123

1.325

16

0

1.341

 

Uitstapprogramma's prostituees

1.305

1.211

18

0

1.229

 

Overig bestuur, informatie en technologie

1.243

1.293

250

1.500

3.043

 

Opdrachten

         
 

Overig bestuur, informatie en technologie

1.890

1.241

1.500

– 1.500

1.241

             

33.3 Opsporing en vervolging

         
 

Bijdrage Agentschappen

         
 

Nederlands Forensisch Instituut

64.368

64.948

24.312

– 500

88.760

 

Bijdrage ZBO/RWT

         
 

Nationaal Register Gerechtelijk Deskundigen

1.621

1.624

49

– 8

1.665

 

Bijdrage aan medeoverheden

         
 

BES Staatkundige hervorming Nederlandse Antillen

3.836

3.914

598

0

4.512

 

Overig opsporing en vervolging

4.787

3.830

601

800

5.231

 

Subsidies

         
 

Overig opsporing en vervolging

2.377

3.903

0

140

4.043

 

Opdrachten

         
 

Schadeloosstellingen

20.047

20.047

0

0

20.047

 

Keten Informatie Management

651

0

9

0

9

 

Onrechtmatige Detentie

11.211

11.211

0

0

11.211

 

Gerechtskosten

25.787

25.787

2.294

5.500

33.581

 

Restituties ontvangsten voorgaande jaren

0

0

0

0

0

 

Verkeershandhaving OM

32.424

32.424

0

– 2.000

30.424

 

Afpakken

10.218

9.492

3.292

– 11.587

1.197

 

Bewaring, verkoop en vernietiging inbeslaggenomen voorwerpen

11.791

11.807

253

308

12.368

 

Overig opsporing en vervolging

4.766

1.317

200

0

1.517

             

Ontvangsten

1.235.298

1.479.914

11.303

14.790

1.506.007

 

waarvan Boeten en Transacties

964.838

951.454

10.865

0

962.319

 

waarvan Afpakken

260.460

518.460

0

13.190

531.650

Toelichting op beleidsartikel 33

Mutaties uitgaven

Algemeen Openbaar Ministerie (OM)

Aan het budget van het OM wordt in totaal circa € 16 mln. toegevoegd. Deze gelden zijn verdeeld over apparaat en programma.

33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie (OM)

Het budget op het artikelonderdeel «Apparaatsuitgaven» wordt in het totaal met circa € 50 mln. verhoogd. De verhoging wordt voornamelijk verklaard door mutaties op eigen personeel met € 33,1 mln. en op SSO’s voor € 12,6 mln.

Eigen personeel OM € 33.093

  • In verband met de detachering van parketsecretarissen bij de Nationale Politie vindt er een budgetoverheveling plaats van € 15,9 mln. naar het OM. Een bedrag van € 7,9 wordt overgeheveld van de Nationale Politie, een bedrag van € 8 mln. wordt VenJ-breed gefinancierd.

  • Loonbijstelling € 9,9 mln. toegekend.

  • Het restant betreft mutaties kleiner dan € 5 mln.

SSO’s OM € 12.597

  • Kasschuif aflossing egalisatieschuld € 6 mln. bij het Rijksvastgoedbedrijf (RVB).

  • Terugboeking Rijksvastgoedbedrijf (RVB) middelen. Een technische mutatie van € 5 mln.

  • De rest van het bedrag bestaat uit diverse mutaties kleiner dan € 5 mln.

33.3 Opsporing en vervolging

Nederlands Forensisch Instituut € 23.812.

De verhoging is toe te wijzen aan de Kasschuif aflossing egalisatieschuld Rijksvastgoedbedrijf van € 19 mln. en diverse kleinere mutaties.

Gerechtskosten € 7.794

Het budget is met € 7,8 mln. verhoogd waarvan € 5,5 mln. ter dekking van de overschrijding die is ontstaan als gevolg van een aantal grote zaken. De rest bestaat uit kleine mutaties.

Afpakken € – 8.295

Dit betreft een budgetoverheveling ad € 7,6 van het Openbaar Ministerie naar de Nationale Politie in het kader van het programma Afpakken en een aantal kleinere mutaties.

Mutaties ontvangsten

Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met € 26,1 mln. Deze mutatie wordt toegeschreven aan een meevaller van € 10,8 mln. op de zogenaamde cross-border richtlijn. Toepassing van deze richtlijn leidt tot extra ontvangsten omdat het hiermee mogelijk is eenvoudiger kentekengegevens tussen EU-lidstaten uit te wisselen en daardoor meer boetes te innen. De raming voor de ontvangsten uit boetes en transacties is hierdoor verhoogd. Daarnaast is op afpakken in 2016 een schikking van € 12 mln. getroffen met Pon autohandel. Het grootste deel van deze schikking € 11,3 mln. valt vrij ten behoeve van het generale beeld. De rest van de mutaties zijn kleiner dan € 5 mln.

34 SANCTIETOEPASSING
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)

   

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

2.647.871

2.707.437

197.089

– 18.490

2.886.036

             

34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming

         
 

Personeel

136.912

133.660

13.398

– 4.728

142.330

 

waarvan eigen personeel

130.190

126.935

13.283

– 4.378

135.840

 

waarvan externe inhuur

5.477

5.477

82

– 350

5.209

 

waarvan overig personeel

1.245

1.248

33

0

1.281

 

Materieel

31.029

34.554

2.508

100

37.162

 

waarvan ICT

6.158

9.658

1.015

4.212

14.885

 

waarvan SSO's

15.052

15.077

1.493

– 433

16.137

 

waarvan overig materieel

9.819

9.819

0

– 3.679

6.140

             

Programma-uitgaven

2.479.930

2.539.223

181.183

– 13.862

2.706.544

Waarvan juridisch verplicht

 

99%

   

99%

34.2 Preventieve maatregelen

         
 

Bijdrage Agentschappen

         
 

Dienst Justis

8.851

8.873

144

0

9.017

 

Bijdrage medeoverheden

         
 

Overig preventieve maatregelen

2.607

2.607

0

0

2.607

 

Subsidies

         
 

Integriteit

1.161

1.161

16

2.046

3.223

 

Overig preventieve maatregelen

7.070

7.063

98

– 2.296

4.865

 

Opdrachten

         
 

Kansspelbeleid

452

2.002

0

– 300

1.702

 

Overig preventieve maatregelen

893

– 657

1.140

3.350

3.833

 

Garanties

         
 

Faillissementscuratoren

704

704

12

1.300

2.016

             

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties

         
 

en vreemdelingenbewaring

         
 

Bijdrage Agentschappen

         
 

DJI-gevangeniswezen-regulier

991.314

1.055.674

145.730

– 22.644

1.178.760

 

DJI-Forensische zorg

778.957

779.810

16.711

7.933

804.454

 

DJI-Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra

85.553

85.684

1.901

0

87.585

 

CJIB

98.835

106.955

6.725

2.457

116.137

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

         
 

Reclassering Nederland

136.185

136.823

3.557

634

141.014

 

Leger des Heils

20.969

21.522

593

– 1.209

20.906

 

Stichting Verslavingsreclassering GGZ Nederland

64.795

66.409

1.798

1.160

69.367

 

Centraal Administratie Kantoor

1.347

1.347

19

– 306

1.060

 

Bijdrage medeoverheden

         
 

Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring

2.500

2.500

0

0

2.500

 

Subsidies

         
 

Vrijwilligerswerk gedetineerden

         
 

Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring

0

0

4.202

0

4.202

 

Opdrachten

         
 

Forensische zorg

5.514

5.288

– 3.488

– 920

880

 

Vrijwilligerswerk gedetineerden

3.209

3.209

0

0

3.209

 

Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging

21.529

11.670

2.347

– 10.826

3.191

 

Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring

6.145

2.009

37

– 256

1.790

             

34.4 Slachtofferzorg

         
 

Bijdrage ZBO's/RWT's

         
 

Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven

5.600

6.276

137

– 48

6.365

 

Slachtofferhulp Nederland

36.320

36.320

– 636

225

35.909

 

Bijdrage medeoverheden

         
 

Overig Slachtofferzorg

0

0

0

3.818

3.818

 

Subsidies

         
 

Stichting Slachtoffer in Beeld

601

1.301

9

27

1.337

 

Overig Slachtofferzorg

0

0

0

61

61

 

Opdrachten

         
 

Slachtofferzorg

8.227

7.046

– 375

– 3.459

3.212

 

Schadefonds Geweldsmisdrijven

12.467

14.086

0

4.800

18.886

 

Voorschotregelingen schadevergoedingsmaatregelen

1.000

1.000

0

0

1.000

             

34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties

         
 

Bijdrage Agentschappen

         
 

DJI – jeugd

139.403

139.509

2.282

7.152

148.943

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

         
 

Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage

2.414

2.414

– 683

0

1.731

 

Halt

10.536

10.536

51

0

10.587

 

Bijdrage medeoverheden

         
 

BES Voogdijraad

1.120

1.120

16

– 88

1.048

 

Subsidies

         
 

Jeugdbescherming

3.743

3.230

– 884

– 978

1.368

 

Overig Jeugdbescherming en jeugdsancties

0

0

3.384

– 1.187

2.197

 

Opdrachten

         
 

Stelsel Jeugdzorg

418

418

– 418

0

0

 

Bestrijding huiselijke geweld en kindermisbruik

1.271

271

– 271

0

0

 

Risicojeugd en jeugdgroepen

4.031

3.864

0

– 736

3.128

 

Projecten jeugd straf

10.268

7.258

– 7.258

0

0

 

Taakstraffen/erkende gedragsinterventies

3.921

3.921

0

– 650

3.271

 

Overig Jeugdbescherming en jeugdsancties

0

0

4.287

– 2.922

1.365

             

Ontvangsten

98.069

98.069

– 500

– 1.901

95.668

Toelichting op beleidsartikel 34

Mutaties uitgaven

34.1 Apparaatsuitgaven Raad van de Kinderbescherming (RvdK)

Het budget op het artikelonderdeel «Apparaatsuitgaven» wordt in het totaal met € 11,3 mln. verhoogd. De verhoging wordt voornamelijk verklaard door mutaties op eigen personeel met € 8,9 mln. en op ICT voor € 5,2 mln.

Eigen personeel RvdK € 8.905

  • Dit artikelonderdeel bestaat alleen uit mutaties kleiner dan € 5 mln. zoals:

    • Het budget wordt met € 4 mln. verhoogd ter dekking van een hogere instroom van zaken dan geraamd in Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ).

    • Loonbijstelling 2016 toegekend voor € 4,2 mln.

ICT RvdK € 5.227

  • Dit artikelonderdeel bestaat alleen uit mutaties kleiner dan € 5 mln. zoals een tegenvaller van € 4,2 mln. door hogere uitgaven voor de ICT dienstverlening.

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring

DJI- gevangeniswezen regulier € 123.086

  • Deze verhoging wordt verklaard door de volgende mutaties:

    • Kasschuif aflossing egalisatieschuld RVB voor € 93 mln.

    • Er wordt € 20,1 mln. loonbijstelling 2016 toegekend

    • Lagere kosten van € – 68 mln. in verband met een meevaller van uitgaven voor VWNW. Zie ook tabel belangrijkste mutaties.

    • Daarnaast is en sprake van een meevaller € – 11,5 mln. op de frictiekosten huisvesting van het Masterplan.

    • Tegenvaller € 6,8 mln. door vertraging wijziging Penitentiaire beginselenwet (Pbw). Het wetsvoorstel waarmee onder meer elektronische detentie zou worden ingevoerd, is verworpen door de Eerste Kamer. Het desbetreffende wetsvoorstel bevatte ook andere maatregelen waarmee besparingen zijn gemoeid, zoals het vervallen van het recht op arbeid voor arrestanten. Deze maatregelen zijn nu opgenomen in een nota van wijziging van de Pbw, die aanhangig is bij de Tweede Kamer (TK33844). Besparingsverliezen zijn afhankelijk van het moment van inwerkingtreding van deze wetgeving. Omdat de «wetswijziging» naar verwachting niet vóór 1 januari 2017 in werking zal treden, is ook in 2016 nog sprake van een besparingsverlies.

    • Terugboeking tariefsverlaging Rijksvastgoedbedrijf. Voor DJI gevangeniswezen betreft dit een technische mutatie van € 78,8 mln.

    • Het budgettaire kader is verhoogd met € 5 mln. voor onderhoud huisvesting, vanwege de gevolgen van het nieuwe Rijkshuisvestingsstelsel en de onderuitputting bij het RVB in 2015.

    • Het saldo bestaat uit diverse mutaties kleiner dan € 5 mln.

DJI- Forensisch Zorg € 24.644

Er wordt € 12,7 mln. aan loonbijstelling 2016 toegekend en wat kleinere mutaties zoals de verhoging van het budgettaire kader van € 4,3 mln. voor de groei forensische zorg.

CJIB € 9.182

Deze mutatie bestaat uit diverse posten kleiner dan € 5 mln. zoals de toekenning loonbijstelling 2016 ad € 2,9 mln.

Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging € – 8.479

Dit artikelonderdeel bestaat uit diverse mutaties kleiner dan € 5 mln. zoals een verwachte meevaller bij najaarsnota van € 4,8 mln op de uitgaven. Dit ten gevolg van een vertraging van projecten binnen het programma uitvoeringsketen strafrechtelijke beslissingen (USB).

DJI -jeugd € 9.434

Betreft een overheveling van € 7,2 mln. onderwijsmiddelen van scholen verbonden aan JJI’s vanuit OCW in verband met lage bezetting JJI’s. Het restant bedrag wordt veroorzaakt door kleinere mutaties.

Projecten jeugd straf € – 7.258

Technische mutatie van € – 7,3 mln. vanwege een interne herverdeling binnen het artikel.

Mutaties ontvangsten

Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verlaagd met € – 2,4 mln.

Het saldo op dit artikel wordt veroorzaakt door een neerwaartse bijstelling van het CJIB budget met € – 14,2 mln. omdat deze raming niet in lijn is met de in het voorjaar verlaagde raming van de ontvangsten boeten en transacties. Een ander deel van deze tegenvaller wordt veroorzaakt door de doorloop van administratiekosten ad 7 euro uit voorgaande jaren. In de raming was rekening gehouden met 9 euro voor geheel 2016.

In het kader van de afrekening 2015 met DJI is een mutatie van € 9 mln. op het bijdrage artikel ontstaan. Productieverschillen en bezettingsverschillen bij DJI worden jaarlijks afgerekend met het moederdepartement waarbij al rekening is gehouden met een onderbezetting. De structureel hogere onderbezetting is in de begroting van 2017 verwerkt in de bijdrage aan DJI. Het restant bedrag bestaat uit mutaties kleiner dan € 5 mln.

36 CONTRATERRORISME EN NATIONAAL VEILIGHEIDSBELEID
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)

   

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

257.151

251.859

568

– 2.442

249.985

             

Programma-uitgaven

257.151

251.859

568

– 2.442

249.985

Waarvan juridisch verplicht

 

96%

   

98%

36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding

         
 

Bijdrage Agentschappen

         
 

Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding

321

321

0

0

321

 

Bijdrage ZBO/RWT's

         
 

Instituut Fysieke Veiligheid

30.108

30.139

481

– 500

30.120

 

Bijdrage medeoverheden

         
 

Brede Doeluitkering Rampenbestrijding

175.862

175.862

1.538

0

177.400

 

Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding

15.080

9.323

– 1.110

– 2.244

5.969

 

Subsidies

         
 

Nederlands Rode Kruis

1.601

1.601

– 201

0

1.400

 

Nationaal Veiligheids Instituut

1.274

1.274

0

0

1.274

 

Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding

2.132

2.782

167

1.334

4.283

 

Opdrachten

         
 

Project NL-Alert

5.948

5.948

0

– 1.000

4.948

 

Opdrachten NCSC

3.512

3.562

– 530

100

3.132

 

Overig Nationale Veiligheid

9.775

9.497

0

– 132

9.365

             

36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid

         
 

Bijdrage ZBO/RWT's

         
 

Onderzoeksraad voor Veiligheid

11.538

11.550

223

0

11.773

             

Ontvangsten

0

0

0

663

663

Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.

37 VREEMDELINGEN
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)

   

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

878.398

1.740.195

90.112

– 113.632

1.716.675

             

Programma-uitgaven

878.398

1.740.195

90.112

– 113.632

1.716.675

Waarvan juridisch verplicht

 

100%

   

99%

37.2

Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

         
 

Bijdrage Agentschappen

         
 

Immigratie- en Naturalisatiedienst

354.229

394.996

22.048

– 46.000

371.044

 

Bijdrage ZBO/RWT's

         
 

Centraal Orgaan opvang Asielzoekers

430.805

1.124.786

66.422

– 67.152

1.124.056

 

Nidos-opvang

37.962

160.962

527

– 27.000

134.489

 

Subsidies

         
 

Vluchtelingenwerk Nederland

9.726

10.726

155

2.650

13.531

 

Overig toegang, toelating en opvang vreemdelingen

1.657

1.657

5

– 301

1.361

 

Opdrachten

         
 

Keteninformatisering

14.803

14.689

153

4.524

19.366

 

Versterking vreemdelingenketen

2.297

1.715

– 776

22.297

23.236

             

37.3

Terugkeer

         
 

Bijdrage Agentschappen

         
 

Dienst Justitiële Inrichtingen

8.424

8.424

0

0

8.424

 

Subsidies

         
 

REAN-regeling

6.334

9.279

88

1.200

10.567

 

Opdrachten

         
 

Vreemdelingen vertrek

12.161

12.961

1.490

– 3.850

10.601

             

Ontvangsten

53.500

265.900

65.000

178.031

508.931

Toelichting op beleidsartikel 37

Mutaties uitgaven

37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) € – 23.952

De verlaging van het budget wordt grotendeels verklaard door de volgende mutaties:

  • Kasschuif aflossing egalisatieschuld van € 8,3 mln. bij de IND

  • In 2016 is € 6 mln. aan loonbijstelling toegekend aan IND

  • Terugboeking Rijksvastgoedbedrijf (RVB) middelen. Voor IND betreft dit een technische mutatie van € 9,5 mln.

  • Bij de IND is een meevaller als gevolg van de lager dan verwachte asielinstroom in 2016 wat resulteert tot een lagere productie van circa € – 46 mln. Zie ook de toelichting bij COA.

Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) € – 730

  • Basisregistratie personen (BRP) € 6,1 mln. Betreft budget voor het project landelijke uitrol BRP-straat dat is bedoeld om vergunninghouders versneld in de BRP in te schrijven teneinde de uitplaatsing van vergunninghouders te versnellen.

  • Nabetaling COA-afrekening € 65 mln. Zie toelichting tabel belangrijkste mutaties.

  • Als gevolg van de lager dan verwachte asielinstroom in 2016 zijn er meevallers bij COA. Hierdoor moet VenJ in 2016 een deel ad € – 290 mln. van de ODA-toerekening voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers terugboeken naar de begroting Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Omdat een deel van de besparingen pas na 2016 optreden is vanuit de asielreserve € 173,5 mln. ingezet in 2016 om het probleem in timing op te vangen. De asielreserve wordt in 2017 en 2018 weer aangevuld.

  • Uit een herrekening van de ODA-toerekening van eerstejaarsopvangkosten asiel volgt een correctie van € – 31 mln. op de toerekening 2015 en 2016. Het bedrag wordt overgeboekt van de VenJ-begroting naar de BHOS-begroting.

  • De lagere asielinstroom heeft ook zijn weerslag bij de diensten IND, Nidos en DTV. Er is een meevaller van € 75,5 mln. (IND € 46 mln, Nidos € 27 mln en DTV € 2,5 mln) Deze meevallers worden ingezet voor de terugbetaling ODA.

  • Het resterende bedrag omvat kleinere mutaties.

Nidos opvang € – 26.473

Door de lagere asielinstroom in 2016 heeft Nidos een meevaller van € – 27 mln. door lagere bezetting. Zie ook de toelichting bij COA.

Versterking Vreemdelingenketen € 21.521.

De verhoging van het budget wordt verklaard door de mutatie voor Bed, bad en brood/ LVV € 19,3 mln. Zie tabel belangrijkste uitgaven mutaties. De rest van de mutatie bestaat uit diverse posten kleiner dan € 5 mln.

Mutaties ontvangsten

Het ontvangstenbudget wordt verhoogd met € 243 mln. Deze verhoging wordt veroorzaakt door de subsidieafrekening 2015 met de COA voor € 65 mln. Deze kosten worden gedekt uit de asielreserve. Zie ook tabel belangrijkste mutaties. Daarnaast wordt vanuit de asielreserve € 173,5 mln. ingezet. Het restbedrag betreft de jaarlijkse ontvangsten voor de BVV (Basis Vreemdelingen Voorziening) van € 4,5 mln. Dit betreft de bijdrage van de ketenpartners om de kosten te dekken van ketenbrede ICT en informatiesystemen.

3.3 NIET-BELEIDSARTIKELEN

91 APPARAATSUITGAVEN KERNDEPARTEMENT
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)

   

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

400.647

405.325

37.893

– 7.307

435.911

             

91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement

         
 

Personeel

239.048

255.422

3.827

19.250

278.499

 

waarvan eigen personeel

204.240

221.962

953

16.503

239.418

 

waarvan externe inhuur

28.889

31.998

2.795

2.747

37.540

 

waarvan overig personeel

5.919

1.462

79

0

1.541

 

Materieel

169.516

157.820

34.066

– 26.557

165.329

 

waarvan ICT

9.090

18.445

3.399

– 2.323

19.521

 

waarvan SSO's

115.274

90.616

15.565

– 7.418

98.763

 

waarvan overig materieel

45.152

48.759

15.102

– 16.816

47.045

             

Ontvangsten

51.918

16.918

137.779

29.029

183.726

Toelichting op niet-beleidsartikel 91

Mutaties uitgaven

91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement

Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt verhoogd met € 30,6 mln. Deze verhoging wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:

  • Toekenning loonbijstelling 2016 voor € 8,4 mln.

  • Kasschuif aflossing egalisatieschuld RVB € – 14,4 mln.

  • Uitvoering I-plan VenJ € 9,3 mln. Het betreft de uitvoering van het VenJ brede informatieplan. Het is met name gericht op generieke afspraken en werkbare oplossingen voor vraagstukken op de werkdomeinen privacy, beveiliging etc.

  • Het budgettaire kader is verhoogd met € 6 mln. voor uitgaven voor de basisvoorziening zoals ict, huisvesting, vervoer die het Dienstencentrum voor het bestuursdepartement levert.

  • Voor het project uitgaven Vreemdelingenzaken is € 5 mln. extra uitgetrokken. Deze uitgaven wordt gedekt door de afrekening van reeds afgeronde projecten.

  • Terugboeking Rijksvastgoedbedrijf (RBV) middelen. Voor het kerndepartement betreft dit een technische mutatie van € 8,1 mln.

  • Daarnaast bestaat de mutatie uit diverse posten kleiner dan € 5 mln.

Mutaties ontvangsten

Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met € 166,8 mln. Deze ophoging wordt met name verklaard door:

  • Het RVB heeft in het kostprijsmodel op gebouwniveau alle kosten op jaarbasis inzichtelijk gemaakt voor de periode 2016 tot en met 2020. De tarieven conform het nieuwe kostprijsmodel liggen lager dan de oude tarieven 2016. Voor VenJ betekent dit een teruggave in 2016 van € 130,6 mln. Zie ook tabel belangrijkste uitgaven.

  • Technische correctie van € 40 mln. in verband met herijking huurverlaging RVB vanwege een boeking op het verkeerde artikelinstrument.

  • VenJ heeft zaagtandmiddelen huisvesting uitgekeerd gekregen van het Rijksvastgoedbedrijf, vanwege de te hoge gebruiksvergoeding die bij specialties in rekening wordt gebracht. Het deel € – 12,4 mln. dat betrekking heeft op de Raad voor de Rechtspraak is rechtstreeks uitgekeerd aan de Raad en wordt d.m.v. een desaldering op de uitgaven en ontvangsten gelijkgetrokken.

92 NOMINAAL EN ONVOORZIEN

Toelichting op niet-beleidsartikel 92

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)

   

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

173.605

295.124

– 247.975

– 40.939

6.210

             

Uitgaven

173.605

295.124

– 244.975

– 43.939

6.210

             
 

Nominaal en onvoorzien

173.605

295.124

– 244.975

– 43.939

6.210

             

Ontvangsten

40.000

40.000

0

– 40.000

0

Mutaties uitgaven

92.1 Nominaal en onvoorzien

Artikel 92 is een doorverdeelartikel en alle relevante mutaties zijn bij de betreffende artikelen toegelicht.

93 GEHEIM
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)

   

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

3.067

3.067

0

0

3.067

             

Programma-uitgaven

3.067

3.067

0

0

3.067

             
 

Geheime uitgaven

3.067

3.067

0

0

3.067

             

Ontvangsten

0

0

0

0

0

Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden.

3.4 EXPLOITATIE- EN KASSTROOMOVERZICHTEN AGENTSCHAPPEN

Exploitatieoverzicht Dienst Justitiële Inrichtingen (tweede suppletoire begroting 2016)
 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1)+(2)+(3)

Omschrijving

Oorspronkelijk Vastgestelde begroting

Mutaties (+ of -) eerste suppletoire begroting

Mutaties (+ of -) tweede suppletoire begroting

Totaal geraamd

Baten

       

Omzet moederdepartement

2.003.627

65.450

159.065

2.228.142

Omzet overige departementen

   

Omzet derden

147.865

 

147.865

Rentebaten

250

 

250

Vrijval voorzieningen

   

Bijzondere baten

 

5.700

5.700

Totaal baten

2.151.742

65.450

164.765

2.381.957

         

Lasten

       

Apparaatskosten

1.161.434

 

1.161.434

– Personele kosten

1.067.019

1.789

 

1.068.808

– Waarvan eigen personeel

1.017.019

1.789

– 30.231

988.577

– Waarvan externe inhuur

50.000

 

50.000

– Waarvan overige personele kosten

   

Materiële kosten

94.416

2.079

96.495

– Waarvan apparaat ICT

37.149

8.672

45.821

– Waarvan Bijdrage aan SSO's (excl. Bijdrage aan Rgd voor justitiele inrichtingen)

21.267

– 900

20.367

Materiële programmakosten

980.474

5.661

126.217

1.112.352

Rentelasten

1.064

 

1.064

Afschrijvingskosten

40.570

 

40.570

– Materieel

35.460

 

35.460

– Waarvan apparaat ICT

3.191

 

3.191

– Immaterieel

5.110

 

5.110

Overige lasten

27.200

 

27.200

– Dotaties voorzieningen

27.200

 

27.200

– Bijzondere lasten

   

Totaal lasten

2.210.743

7.450

98.065

2.316.258

         

Saldo van baten en lasten

– 59.001

58.000

66.700

65.699

Kasstroom overzicht Dienst Justitiële Inrichtingen
 

Omschrijving

(1)

(2)

(3)

(4)=(1)+(2)+(3)

   

Oorspronkelijk Vastgestelde begroting

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2016

292.223

   
 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

65.450

159.065

292.223

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–)

– 7.450

– 92.365

224.515

2.

Totaal operationele kasstroom

– 14.100

58.000

66.700

– 99.815

3a

Totaal investeringen (–/–)

– 31.350

 

110.600

3b

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

15.000

 

– 31.350

3.

Totaal investeringkasstroom

– 16.350

 

15.000

4a

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

 

– 16.350

4b

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

 

4c

Aflossingen op leningen (–/–)

– 14.697

 

4d

Beroep op leenfaciliteit (+)

 

– 14.697

4.

Totaal financieringskasstroom

– 14.697

 

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2016 (=1+2+3+4)

247.076

58.000

66.700

371.776

Exploitatieoverzicht Immigratie en Naturalisatiedienst (tweede suppletoire begroting 2016)
 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1)+(2)+(3)

Omschrijving

Oorspronkelijk Vastgestelde begroting inclusief NvW 2016

Mutaties (+ of -) eerste suppletoire begroting

Mutaties (+ of -) tweede suppletoire begroting

Totaal geraamd

Baten

       

Omzet moederdepartement

354.229

40.500

– 23.655

371.074

Omzet overige departementen

   

Omzet derden

52.460

 

52.460

Rentebaten

   

Vrijval voorzieningen

   

Bijzondere baten

   

Totaal baten

406.689

40.500

– 23.655

423.534

         

Lasten

       

Apparaatskosten

       

– Personele kosten

249.260

40.500

– 21.000

268.760

– Waarvan eigen personeel

192.760

12.740

– 6.000

199.500

– Waarvan externe inhuur

50.500

27.760

– 15.000

63.260

– Waarvan overige personele kosten

6.000

 

6.000

Materiële kosten

70.429

6.345

76.774

– Waarvan apparaat ICT

1.000

 

1.000

– Waarvan Bijdrage aan SSO's

28.429

 

28.429

Materiële programmakosten

66.500

– 6.500

60.000

Rentelasten

500

 

500

Afschrijvingskosten

 

– Materieel

6.500

– 2.500

4.000

– Waarvan apparaat ICT

3.000

 

3.000

– Immaterieel

13.500

 

13.500

Overige lasten

     

– Dotaties voorzieningen

   

– Bijzondere lasten

   

Totaal lasten

406.689

40.500

– 23.655

423.534

         

Saldo van baten en lasten

Kasstroom overzicht Immigratie en Naturalisatiedienst
 

Omschrijving

(1)

(2)

(3)

(4)=(1)+(2)+(3)

   

Oorspronkelijk Vastgestelde begroting

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2016

54.047

54.047

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

     

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–)

     

2.

Totaal operationele kasstroom

19.000

1.000

20.000

3a

Totaal investeringen (–/–)

– 10.200

– 15.340

– 25.540

3b

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

3.

Totaal investeringkasstroom

– 10.200

– 15.340

– 25.540

4a

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

 

4b

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

4c

Aflossingen op leningen (–/–)

– 18.700

– 18.700

4d

Beroep op leenfaciliteit (+)

10.200

15.340

25.540

4.

Totaal financieringskasstroom

– 8.500

15.340

6.840

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2016 (=1+2+3+4)

54.347

1.000

55.347

Exploitatieoverzicht Centraal Justitieel Incassobureau (tweede suppletoire begroting 2016)
 

Omschrijving

(1)

(2)

(3)

(4)=(1)+(2)+(3)

   

Oorspronkelijk Vastgestelde begroting

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2016

54.047

54.047

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

     

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–)

     

2.

Totaal operationele kasstroom

19.000

1.000

20.000

3a

Totaal investeringen (–/–)

– 10.200

– 15.340

– 25.540

3b

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

3.

Totaal investeringkasstroom

– 10.200

– 15.340

– 25.540

4a

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

 

4b

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

4c

Aflossingen op leningen (–/–)

– 18.700

– 18.700

4d

Beroep op leenfaciliteit (+)

10.200

15.340

25.540

4.

Totaal financieringskasstroom

– 8.500

15.340

6.840

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2016 (=1+2+3+4)

54.347

1.000

55.347

Kasstroom overzicht Centraal Justitieel Incassobureau
 

Omschrijving

(1)

(2)

(3)

(4)=(1)+(2)+(3)

   

Oorspronkelijk Vastgestelde begroting

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2016

27.490

27.490

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

       
 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–)

       

2.

Totaal operationele kasstroom

7.440

1.392

– 217

8.615

3a

Totaal investeringen (–/–)

– 2.750

– 535

– 3.285

3b

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

3.

Totaal investeringkasstroom

– 2.750

– 535

– 3.285

4a

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

 

4b

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

 

4c

Aflossingen op leningen (–/–)

– 6.574

610

– 5.964

4d

Beroep op leenfaciliteit (+)

2.750

535

3.285

4.

Totaal financieringskasstroom

– 3.824

1.145

– 2.679

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2016 (=1+2+3+4)

28.356

2.002

– 217

30.141

Exploitatieoverzicht Nederlands Forensisch Instituut (tweede suppletoire begroting 2016)
 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1)+(2)+(3)

Omschrijving

Oorspronkelijk Vastgestelde begroting

Mutaties (+ of -) eerste suppletoire begroting

Mutaties (+ of -) tweede suppletoire begroting

Totaal geraamd

Baten

       

Omzet moederdepartement

67.844

580

23.812

92.236

Omzet overige departementen

526

   

526

Omzet derden

1.730

   

1.730

Rentebaten

22

   

22

Vrijval voorzieningen

   

Bijzondere baten

   

Totaal baten

70.122

580

23.812

94.514

         

Lasten

       

Apparaatskosten

43.386

   

43.386

– Personele kosten

41.075

80

1.378

42.533

– Waarvan eigen personeel

39.175

80

1.378

40.633

– Waarvan externe inhuur

1.900

   

1.900

– Waarvan overige personele kosten

   

Materiële kosten

2.311

   

2.311

– Waarvan Laboratoriumkosten

   

– Waarvan apparaat ICT

150

   

150

– Waarvan Bijdrage aan SSO's

1.000

   

1.000

Materiële programmakosten

     

Rentelasten

250

   

250

Afschrijvingskosten

4.486

   

4.486

– Materieel

4.486

   

4.486

– Waarvan apparaat ICT

700

   

700

– Waarvan Laboratoriumkosten

3.786

   

3.786

– Immaterieel

   

Laboratoriumkosten

22.000

500

22.434

44.934

– Waarvan Bijdrage aan SSO's

4.659

 

22.434

27.093

Overige lasten

   

– Dotaties voorzieningen

   

– Bijzondere lasten

   

Totaal lasten

70.122

580

23.812

94.514

         

Saldo van baten en lasten

Kasstroom overzicht Nederlands Forensisch Instituut
 

Omschrijving

(1)

(2)

(3)

(4)=(1)+(2)+(3)

   

Oorspronkelijk Vastgestelde begroting

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2016

11.753

11.753

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

 

580

23.812

24.392

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–)

 

– 580

– 23.812

– 24.392

2.

Totaal operationele kasstroom

5.486

 

5.486

3a

Totaal investeringen (–/–)

– 4.495

 

– 4.495

3b

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

 

3.

Totaal investeringkasstroom

– 4.495

 

– 4.495

4a

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

   

4b

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

 

4c

Aflossingen op leningen (–/–)

– 4.486

 

– 4.486

4d

Beroep op leenfaciliteit (+)

4.495

 

4.495

4.

Totaal financieringskasstroom

9

 

9

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2016 (=1+2+3+4)

12.753

12.753

Exploitatieoverzicht Justitiële Uitvoeringsdienst, Toetsing, Integriteit, Screening (tweede suppletoire begroting 2016)
 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1)+(2)+(3)

Omschrijving

Oorspronkelijk Vastgestelde begroting

Mutaties (+ of -) eerste suppletoire begroting

Mutaties (+ of -) tweede suppletoire begroting

Totaal geraamd

Baten

       

Omzet moederdepartement

6.651

614

– 3.727

3.538

Omzet overige departementen

222

– 7

– 174

41

Omzet derden

23.345

3.568

3.845

30.758

Rentebaten

 

Vrijval voorzieningen

 

Bijzondere baten

433

433

Totaal baten

30.218

4.175

377

34.770

         

Lasten

       

Apparaatskosten

30.218

3.882

– 2.050

32.050

– Personele kosten

17.775

1.376

– 1.014

18.137

– Waarvan eigen personeel

15.446

54

87

15.587

– Waarvan externe inhuur

2.057

580

380

3.017

– Waarvan overige personele kosten

Materiële kosten

12.443

2.506

– 1.036

13.913

– Waarvan apparaat ICT

4.408

402

– 463

4.347

– Waarvan Bijdrage aan SSO's

7.593

894

1.424

9.911

Materiële programmakosten

 

 

Rentelasten

 

Afschrijvingskosten

 

– Materieel

 

 

– Waarvan apparaat ICT

 

 

– Immaterieel

 

 

– Waarvan Bijdrage aan SSO's

 

 

Overige lasten

 

 

– Dotaties voorzieningen

 

 

– Bijzondere lasten

     

Totaal lasten

30.218

3.882

– 2.050

32.050

         

Saldo van baten en lasten

293

2.427

2.720

Kasstroom overzicht Justitiële Uitvoeringsdienst, Toetsing, Integriteit, Screening
 

Omschrijving

(1)

(2)

(3)

(4)=(1)+(2)+(3)

   

Oorspronkelijk Vastgestelde begroting

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2016

8.159

– 1.404

6.755

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

36.001

– 1.231

34.770

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–)

 

– 35.708

3.658

– 32.050

2.

Totaal operationele kasstroom

293

2.427

2.720

3a

Totaal investeringen (–/–)

   

3b

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

   

3.

Totaal investeringkasstroom

   

4a

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

– 2.399

– 2.399

4b

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

   

4c

Aflossingen op leningen (–/–)

   

4d

Beroep op leenfaciliteit (+)

   

4.

Totaal financieringskasstroom

– 2.399

– 2.399

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2016 (=1+2+3+4)

8.159

– 3.510

2.427

7.076


X Noot
1

Zie EK 34 485 VI C

Naar boven