De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
In artikel I, onderdeel A, wordt in het voorgestelde artikel 305a, derde lid, onderdeel
b, subonderdeel 2, na «heeft» ingevoegd «en bijkomende omstandigheden wijzen op voldoende
verbondenheid met de Nederlandse rechtssfeer».
Toelichting
Het doel van dit amendement is om de vereiste nauwe band van een massaschadeclaim
met de Nederlandse rechtssfeer aan te scherpen.
De massaschadeprocedure is in het wetsvoorstel alleen toegankelijk indien er een voldoende
nauwe band met de Nederlandse rechtssfeer is. Deze regel is in het wetsvoorstel opgenomen
om te voorkomen dat een Nederlandse collectieve schadevergoedingsactie een aanzuigende
werking heeft op buitenlandse partijen.1 Op grond van het voorgestelde artikel 3:305a, derde lid, onderdeel b, BW is het echter
al voldoende indien aan slechts één van de drie genoemde voorwaarden voor een band
met Nederland is voldaan, bijvoorbeeld het enkele feit dat de gedaagde in Nederland
is gevestigd. Volgens de indieners zou dit alsnog kunnen leiden tot rechtszaken die
nauwelijks een band hebben met de Nederlandse rechtssfeer, terwijl het wetsvoorstel
dat nu juist wilde voorkomen. Bovendien zou zo uit een kring van (potentiële) internationale
gedaagden een procespartij snel juist tegen de Nederlandse partij procederen.
Daarom stellen de indieners voor om de vereiste band met de Nederlandse rechtssfeer
aan te scherpen. Er moet, wanneer het verband met de Nederlandse rechtssfeer samenhangt
met de vestiging van de gedaagde in Nederland, ook sprake zijn van bijkomende omstandigheden
die wijzen op voldoende verbondenheid met de Nederlandse rechtssfeer. De rechter toetst
of dit het geval is. Er zou bijvoorbeeld niet voldoende verbondenheid met de Nederlandse
rechtssfeer kunnen zijn als een grote onderneming voornamelijk in het buitenland opereert
en slechts één dochteronderneming in Nederland is gevestigd, die hier bijvoorbeeld
slechts voor fiscale redenen is gevestigd en een beperkt aantal activiteiten uitvoert
zonder dat deze dochter rechtstreeks is betrokken bij de schadeveroorzakende gebeurtenis.
Of als blijkt dat financiers van de massaschadeclaim (zogenaamde third party litigation
funding) menen dat de mogelijke schadevergoeding in Nederland het hoogst zou zijn
en enkel om die reden in Nederland willen procederen. De rechter zou kunnen oordelen
dat er wél sprake is van bijkomende omstandigheden als bijvoorbeeld een substantieel
deel van de omzet van een groot internationaal bedrijf specifiek via de Nederlandse
dochteronderneming loopt.
De Afdeling advisering van de Raad van State heeft erop gewezen dat geografisch-territoriale
aanknopingspunten als ontvankelijkheidseisen spanningen kunnen opleveren met Europees
recht. De indieners delen de mening van de regering dat de in het wetsvoorstel voorgestelde
vereiste nauwe band met de Nederlandse rechtssfeer acceptabel is omdat, kort gezegd,
de Verordening Brussel I-bis ruimte laat voor nadere invulling in het interne procesrecht.
Het wetsvoorstel doet geen afbreuk aan de goede werking van de Verordening, aldus
de regering in het nader rapport.2 De indieners zijn van mening dat ook de aanscherping van de nauwe band met de Nederlandse
rechtssfeer binnen de geoorloofde nadere invulling valt. Het uiteindelijke oordeel
over de Europeesrechtelijke aspecten is uiteraard aan het Hof van Justitie van de
Europese Unie.
Van Gent
Van der Staaij
Van Dam