Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 oktober 2016
In uw brief van 8 september 2016 verzoekt u de Kamer een nadere onderbouwing te doen
toekomen van mijn voornemen om de begrotingshoofdstukken Spoor en Openbaar vervoer
samen te voegen. Deze samenvoeging is voor het eerst zichtbaar in de begroting 2017 (Kamerstuk 34 550 XII, nr. 1). Daarbij zou er prijs op gesteld worden als dit voornemen nader wordt toegelicht
met een was/wordt-overzicht. Dit om de verschillen aan te geven tussen de oude artikelen en het nieuwe artikel met daarbij de gevolgen
voor de algemene doelstelling, artikelonderdelen, rollen en verantwoordelijkheden,
indicatoren en extracomptabele verwijzingen.
Nadere onderbouwing
In het nieuwe artikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor staat, in lijn met mijn beleid
de reiziger en een optimale reis van deur tot deur centraal. Het onderscheid in verschillende
OV-modaliteiten (artikel 15 OV-Keten en artikel 16 Spoor) past niet bij een dergelijke
ambitie.
Voordeel van deze samenvoeging is dat alle beleidsopdrachten en subsidies die met
het OV en Spoor zijn gemoeid in één overzicht worden begroot en verantwoord, zoals
blijkt uit de tabel onder het artikelonderdeel Budgettaire gevolgen van beleid.
Modaliteitoverstijgende onderwerpen zoals Toegankelijkheid, uitwerking Lange Termijn
Spooragenda, bijdragen aan de Autoriteit Consument & Markt en subsidies aan ROVER
worden nu onder één artikel toegelicht, waar deze in de oude indeling naar rato gesplitst
zouden moeten worden. Dit was feitelijk niet mogelijk, waardoor de oude indeling geen
zuiver beeld gaf. Dit wordt duidelijk onder het artikelonderdeel Toelichting op de
financiële instrumenten. Ook geeft dit de Kamer in één keer inzicht in hoeveel financiële
ruimte er voor beleidsuitgaven aan het totale OV resteert (zie hiervoor het onderdeel
Budgetflexibiliteit).
Bijkomend voordeel van het nieuwe artikel is dat dit snel inzicht biedt in de indicatoren
voor modaliteitoverstijgende onderwerpen zoals bijvoorbeeld het totale klantoordeel
over het OV en Spoor, doordat deze nu onder elkaar staan in plaats van verdeeld over
twee artikelen.
Was/wordt-overzicht
Algemeen
Zoals reeds aangegeven is het nieuwe artikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor vooral een
product van het zoveel mogelijk samenvoegen van de oorspronkelijke onderdelen van
artikel 15 OV-keten en artikel 16 Spoor. Door deze samenvoeging gaat geen informatie
verloren. Dit wordt hieronder nader toegelicht bij de verschillende artikelonderdelen.
Algemene doelstelling
Betreft een samenvoeging van de oude doelstellingen, waardoor de kruisverwijzingen
niet meer nodig zijn en de doelstelling in één oogopslag helder is.
Rollen en Verantwoordelijkheden
Betreft een samenvoeging (en actualisatie) van de teksten zoals deze opgenomen waren
in de oude artikelen 15 en 16.
Indicatoren en kengetallen
Deze zijn onveranderd met het verschil dat de kengetallen voor sociale veiligheid
en klantoordeel regionaal OV en NS nu in één hoofdstuk wordt gepresenteerd waar deze
voorheen over twee artikelen waren verdeeld.
Extracomptabele verwijzingen
Deze zijn ongewijzigd overgenomen en gegroepeerd onder het artikelonderdeel Budgettaire gevolgen van beleid.
Conclusie
De samenvoeging van de artikelen tot één artikel lijdt tot minder schotten, sneller
inzicht in zowel doelstelling als rollen en verantwoordelijkheden met gelijkblijvende
informatie voor uw Kamer.
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus