34 550 XII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2017

Nr. 5 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 5 oktober 2016

In uw brief van 8 september 2016 verzoekt u de Kamer een nadere onderbouwing te doen toekomen van mijn voornemen om de begrotingshoofdstukken Spoor en Openbaar vervoer samen te voegen. Deze samenvoeging is voor het eerst zichtbaar in de begroting 2017 (Kamerstuk 34 550 XII, nr. 1). Daarbij zou er prijs op gesteld worden als dit voornemen nader wordt toegelicht met een was/wordt-overzicht. Dit om de verschillen aan te geven tussen de oude artikelen en het nieuwe artikel met daarbij de gevolgen voor de algemene doelstelling, artikelonderdelen, rollen en verantwoordelijkheden, indicatoren en extracomptabele verwijzingen.

Nadere onderbouwing

In het nieuwe artikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor staat, in lijn met mijn beleid de reiziger en een optimale reis van deur tot deur centraal. Het onderscheid in verschillende OV-modaliteiten (artikel 15 OV-Keten en artikel 16 Spoor) past niet bij een dergelijke ambitie.

Voordeel van deze samenvoeging is dat alle beleidsopdrachten en subsidies die met het OV en Spoor zijn gemoeid in één overzicht worden begroot en verantwoord, zoals blijkt uit de tabel onder het artikelonderdeel Budgettaire gevolgen van beleid.

Modaliteitoverstijgende onderwerpen zoals Toegankelijkheid, uitwerking Lange Termijn Spooragenda, bijdragen aan de Autoriteit Consument & Markt en subsidies aan ROVER worden nu onder één artikel toegelicht, waar deze in de oude indeling naar rato gesplitst zouden moeten worden. Dit was feitelijk niet mogelijk, waardoor de oude indeling geen zuiver beeld gaf. Dit wordt duidelijk onder het artikelonderdeel Toelichting op de financiële instrumenten. Ook geeft dit de Kamer in één keer inzicht in hoeveel financiële ruimte er voor beleidsuitgaven aan het totale OV resteert (zie hiervoor het onderdeel Budgetflexibiliteit).

Bijkomend voordeel van het nieuwe artikel is dat dit snel inzicht biedt in de indicatoren voor modaliteitoverstijgende onderwerpen zoals bijvoorbeeld het totale klantoordeel over het OV en Spoor, doordat deze nu onder elkaar staan in plaats van verdeeld over twee artikelen.

Was/wordt-overzicht

Algemeen

Zoals reeds aangegeven is het nieuwe artikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor vooral een product van het zoveel mogelijk samenvoegen van de oorspronkelijke onderdelen van artikel 15 OV-keten en artikel 16 Spoor. Door deze samenvoeging gaat geen informatie verloren. Dit wordt hieronder nader toegelicht bij de verschillende artikelonderdelen.

Algemene doelstelling

Betreft een samenvoeging van de oude doelstellingen, waardoor de kruisverwijzingen niet meer nodig zijn en de doelstelling in één oogopslag helder is.

Rollen en Verantwoordelijkheden

Betreft een samenvoeging (en actualisatie) van de teksten zoals deze opgenomen waren in de oude artikelen 15 en 16.

Indicatoren en kengetallen

Deze zijn onveranderd met het verschil dat de kengetallen voor sociale veiligheid en klantoordeel regionaal OV en NS nu in één hoofdstuk wordt gepresenteerd waar deze voorheen over twee artikelen waren verdeeld.

Extracomptabele verwijzingen

Deze zijn ongewijzigd overgenomen en gegroepeerd onder het artikelonderdeel Budgettaire gevolgen van beleid.

Conclusie

De samenvoeging van de artikelen tot één artikel lijdt tot minder schotten, sneller inzicht in zowel doelstelling als rollen en verantwoordelijkheden met gelijkblijvende informatie voor uw Kamer.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Naar boven