Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 34485-C nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 34485-C nr. 2 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van het provinciefonds voor het jaar 2016 te wijzigen.
Het begrotingsartikel wordt in onderdeel B. van deze memorie van toelichting toegelicht.
Wetsartikel 3
Ingevolge artikel 5, eerste lid, van de Financiële-verhoudingswet hebben de provincies gezamenlijk recht op het bedrag dat in de begroting als verplichting voor het totaal van de algemene uitkering c.a. is opgenomen.
Ingevolge artikel 5, tweede lid, van de Financiële-verhoudingswet, hebben de provincies gezamenlijk recht op de bedragen die in de begroting als verplichting voor het totaal van de integratie-uitkeringen en het totaal van de decentralisatie-uitkeringen zijn opgenomen.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk
De Staatssecretaris van Financiën, E.D. Wiebes
Inhoudsopgave
blz. |
||
---|---|---|
Leeswijzer |
2 |
|
1. |
Het beleid |
2 |
Overzicht uitgavenmutaties |
2 |
|
Toelichting op de beleidsmutaties |
3 |
|
2. |
Het beleidsartikel |
5 |
Toelichting |
6 |
|
3. |
Integratie-uitkeringen |
8 |
4. |
Decentralisatie-uitkeringen |
8 |
Leeswijzer
Bij de eerste suppletoire begroting ligt de nadruk niet op de beleidsprioriteiten, zoals in de ontwerpbegroting 2016, maar op de mutaties ten opzichte van deze ontwerpbegroting. De terugkoppeling over het gevoerde beleid in relatie tot de beleidsprioriteiten, zal centraal staan in de financiële verantwoording over 2016.
De indeling van deze suppletoire begroting is als volgt. Paragraaf 1 start met het beschrijven van de beleidsmutaties. Kort zal worden toegelicht wat de omvang en de reden van de uitgavenmutaties is. Vervolgens wordt in paragraaf 2 («het beleidsartikel»), ingegaan op de «budgettaire gevolgen van beleid». Deze paragraaf geeft inzicht in de integrale uitgaven die samenhangen met de hoofdbeleidsdoelstelling. Hierin worden de veranderingen op artikelonderdeel-niveau belicht. Tot slot, in paragraaf 3 en 4, een overzicht van de integratie-uitkeringen en de decentralisatie-uitkeringen.
Overzicht uitgavenmutaties:
In de onderstaande overzichtstabel wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste mutaties die zich in de periode vanaf de ontwerpbegroting 2016 tot en met de eerste suppletoire begroting 2016 hebben voorgedaan in de uitgaven. De weergegeven mutaties (€ 141.411.000) worden onder de tabel afzonderlijk toegelicht.
2016 |
||
---|---|---|
Stand uitgavenbedrag ontwerpbegroting 2016 |
2.160.334 |
|
Mutaties nog niet opgenomen in een begrotingsstuk: |
||
1a) |
Wijziging betalingsverloop algemene uitkering 2015 |
– 147 |
1b) |
Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2015 |
– 1 |
2a) |
Accres tranche 2015 (incidenteel) |
3.784 |
2b) |
Accres tranche 2015 (structureel) |
3.784 |
3) |
Accres tranche 2016 |
– 6.857 |
4) |
RSP Zuiderzeelijn (decentralisatie-uitkering) |
57.777 |
5) |
Dubbele dijkzone Eemshaven–Delfzijl (decentralisatie-uitkering) |
200 |
6) |
Beter Benutten (decentralisatie-uitkering) |
58.444 |
7) |
Big Start Giro D'Italia (decentralisatie-uitkering) |
2.500 |
8) |
Erfgoed en ruimte (decentralisatie-uitkering) |
724 |
9) |
Waddenslib (decentralisatie-uitkering) |
100 |
10) |
Regionale luchthavens (decentralisatie-uitkering) |
934 |
11) |
Projectstimuleringsregeling V (decentralisatie-uitkering) |
285 |
12) |
Bodemsanering (decentralisatie-uitkering) |
3.099 |
13) |
Afsluitdijk (decentralisatie-uitkering) |
3.574 |
14) |
Hydrologische maatregelen (decentralisatie-uitkering) |
5.000 |
15) |
Zoetwatermaatregelen (decentralisatie-uitkering) |
6.895 |
16) |
Weidevogels (decentralisatie-uitkering) |
25 |
17) |
Fieldlab Region of Smart Factories (decentralisatie-uitkering) |
2.000 |
18) |
Plafond BTW-compensatiefonds |
– 709 |
Totaal nieuwe mutaties |
141.411 |
|
Stand 1e suppletoire begroting 2016 |
2.301.745 |
Toelichting op de beleidsmutaties:
1a en b) Wijziging betalingsverloop algemene uitkering en decentralisatie-uitkeringen 2015
In het Jaarverslag en Slotwet 2015 van het provinciefonds is vastgesteld hoe de in 2015 gerealiseerde uitbetalingen voor de algemene-uitkering, integratie-uitkeringen en decentralisatie-uitkeringen aan de provincies zich verhouden tot het bedrag dat bij de 2e suppletoire begroting 2015 voor de uitbetalingen is geraamd. Daarbij is gebleken dat er bij de algemene uitkering hogere uitbetalingen zijn gedaan dan bij Najaarsnota 2015 werden verwacht. Het gaat hierbij om een verschil van € 147.000 bij de algemene uitkering en € 1.000 bij de decentralisatie-uitkeringen. Voor een verklaring van deze verschillen wordt verwezen naar de Slotwet van het provinciefonds (Kamerstukken II, 2015–2016, 34 475 C, Nrs. 3 en 4). In deze 1e suppletoire begroting 2016 van het provinciefonds worden de algemene uitkering met € – 147.000 en de decentralisatie-uitkeringen met € – 1.000 bijgesteld.
2a en b) Accres tranche 2015
Het definitieve accres over begrotingsjaar 2015 wordt berekend op basis van de stand van het Financieel Jaarverslag Rijk en wordt verwerkt in deze 1e suppletoire begroting 2016 van het provinciefonds. Voor 2015 wordt het accres ten opzichte van de stand ontwerpbegroting 2016 verhoogd met € 3,784 miljoen. Het totale accres voor 2015 wordt daarmee € – 6,942 miljoen. Daarnaast wordt de structurele doorwerking van het accres 2015 verwerkt in deze 1e suppletoire begroting 2016 van het provinciefonds. Dit is het verschil tussen het geboekte accres 2015 in de ontwerpbegroting 2016 (€ – 10,726 miljoen) en het geboekte accres 2015 in deze 1e suppletoire begroting 2016 (€ – 6,942 miljoen).
3) Accres tranche 2016
Het accres 2016 is onderdeel van de normeringssystematiek. Als gevolg van mutaties in de netto gecorrigeerde rijksuitgaven wordt het accres 2016, ten opzichte van de stand miljoenennota 2016, verlaagd met € 6,857 miljoen.
4) Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (decentralisatie-uitkering)
Voor een aantal concrete projecten binnen het Regiopecifiek Pakket Zuiderzeelijn vervult Noord-Nederland de rol van contracterende partij. Om deze rol te kunnen vervullen stort het Ministerie van lnfrastructuur en Milieu delen van het taakstellende budget in het provinciefonds.
5) Dubbele dijkzone Eemshaven–Delfzijl (decentralisatie-uitkering)
Er is een aantal pilots in voorbereiding om invulling te geven aan een eerste stap om het Eems-estuarium te verbeteren. In het kader hiervan stelt het Ministerie van Economische Zaken een bijdrage van € 200 duizend beschikbaar voor de nadere uitwerking van het project «Dubbele dijkzone Eemshaven–Delfzijl».
6) Beter Benutten (decentralisatie-uitkering)
Deze mutatie betreft bijdragen van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu vanuit het programma Beter Benutten aan een aantal projecten in diverse provincies.
7) Big Start Giro D'Italia (decentralisatie-uitkering)
De provincie Gelderland ontvangt een eenmalige bijdrage van € 2,5 miljoen voor het organiseren van de Big Start van de Giro D’Italia 2016.
8) Erfgoed en ruimte (decentralisatie-uitkering)
Het Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap heeft aan een aantal provincies bijdragen toegekend vanuit de beleidsnota Visie Erfgoed en Ruimte (Kiezen voor Karakter).
9) Waddenslib (decentralisatie-uitkering)
Er is een aantal pilots in voorbereiding om invulling te geven aan een eerste stap om het Eems-estuarium te verbeteren. In het kader hiervan stelt het Ministerie van Economische Zaken een bijdrage van € 100 duizend beschikbaar voor de uitvoering van de pilot «Nuttig toepassen van waddenslib».
10) Regionale luchthavens (decentralisatie-uitkering)
Met de invoering van de Regelgeving Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens zijn de provincies sinds 1 november 2009 het bevoegd gezag over de kleine, regionale (niet-nationale) luchtvaartterreinen. De provincies ontvangen in 2016 voor deze taken een bedrag van € 0,934 miljoen.
11) Projectstimuleringsregeling V (decentralisatie-uitkering)
In het kader van de Interreg Projectstimuleringsregeling V, ontvangen vier provincies voor in totaal twaalf projecten een eenmalige bijdrage van elk € 23.750,–.
12) Bodemsanering (decentralisatie-uitkering)
Op basis van het Convenant Bodem en Ondergrond 2016–2020 ontvangt een drietal provincies een bijdrage van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
13) Afsluitdijk (decentralisatie-uitkering)
Dit betreft een bijdrage aan de provincie Fryslân met betrekking tot Blue Energy en het off grid test centre, twee energieprojecten op de Afsluitdijk.
14) Hydrologische maatregelen (decentralisatie-uitkering)
Het Ministerie van lnfrastructuur en Milieu stelt € 5 miljoen beschikbaar ten behoeve van het uitvoeren van hydrologische maatregelen. Dit is de eerste overboeking in het kader van de totaal toegezegde € 30 miljoen voor dit doel.
15) Zoetwatermaatregelen (decentralisatie-uitkering)
In het kader van het Deltaplan Zoetwater ontvangt een aantal provincies een bijdrage voor zoetwatermaatregelen.
16) Weidevogels (decentralisatie-uitkering)
De provincie Fryslân ontvangt een bijdrage van € 100 duizend, verdeeld over een periode van vier jaar, voor de medefinanciering van een lectoraat weidevogels aan de hogeschool Van Hall Larenstein.
17) Fieldlab Region of Smart Factories (decentralisatie-uitkering)
In het kader van de uitvoering van de Actieagenda Smart Industry van het kabinet, die onder meer ten doel heeft om het ontstaan van Fieldlabs te versnellen, ontvangt de provincie Groningen een bedrag van € 2 miljoen ten behoeve van de financiering van het Fieldlab Region of Smart Factories.
18) Plafond BTW-compensatiefonds
De ontwikkeling van het BTW-compensatiefonds en het bijbehorende plafond leiden conform het Financieel Akkoord Rijk/VNG/IPO met ingang van 2015 tot een toename of afname van de algemene uitkering van de fondsen. Bij ontwerpbegroting 2016 werd de ruimte onder het plafond voor 2015 geraamd op € 18,4 miljoen. Bij de definitieve afrekening blijkt deze ruimte met € 0,7 miljoen afgenomen, met als gevolg een lagere toevoeging aan de algemene uitkering.
In onderstaande tabel worden voor de verplichtingen, de uitgaven en de ontvangsten de budgettaire gevolgen van beleid van het provinciefonds weergegeven. Hiermee worden de integrale uitgaven die samenhangen met de samengestelde beleidsdoelstelling (het nastreven van een adequate omvang van het provinciefonds en het nastreven van een adequate verdeling van de middelen over de provincies) inzichtelijk gemaakt.
Stand ontwerpbegroting 2016 (1) |
Mutataties via NvW (2) |
Stand vastgestelde begroting 2016 (3=1+2) |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 (4) |
Stand 1e suppletoire begroting 2016 (5=3+4) |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
Mutatie 2019 |
Mutatie 2020 |
Mutatie 2021 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
2.160.334 |
2.160.334 |
141.559 |
2.301.893 |
2.114 |
4.794 |
4.961 |
4.864 |
– 3.073 |
||
Uitgaven: |
2.160.334 |
2.160.334 |
141.411 |
2.301.745 |
2.114 |
4.794 |
4.961 |
4.864 |
– 3.073 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
100% |
|||||||||
Opdracht |
|||||||||||
1. |
Kosten Financiële-verhoudingswet |
100 |
100 |
0 |
100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen aan medeoverheden |
|||||||||||
1. |
Algemene uitkering c.a. en de aanvullende uitkeringen |
595.313 |
595.313 |
– 145 |
595.168 |
– 3.073 |
– 3.073 |
– 3.073 |
– 3.073 |
– 3.073 |
|
2. |
Integratie-uitkeringen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
3. |
Decentralisatie-uitkeringen |
1.564.921 |
1.564.921 |
141.556 |
1.706.477 |
5.187 |
7.867 |
8.034 |
7.937 |
0 |
|
Ontvangsten: |
2.160.334 |
2.160.334 |
141.411 |
2.301.745 |
2.114 |
4.794 |
4.961 |
4.864 |
– 3.073 |
Mutaties 1e suppletoire begroting
Verplichtingen
In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de verplichtingen van het provinciefonds voor het jaar 2016 met € 141.559.000 te muteren en te brengen op € 2.301.893.000. De mutaties worden hieronder in tabel B3 opgesomd. De toelichting bij de mutaties die onderdeel vormen van het totaalbedrag dat in deze tabel is vermeld is reeds gegeven in § 1.
Stand verplichtingenbedrag ontwerpbegroting 2016 |
2.160.334 |
|
Mutaties nog niet opgenomen in een begrotingsstuk: |
||
RSP Zuiderzeelijn (decentralisatie-uitkering) |
57.777 |
|
Dubbele dijkzone Eemshaven–Delfzijl (decentralisatie-uitkering) |
200 |
|
Beter Benutten (decentralisatie-uitkering) |
58.444 |
|
Big Start Giro D'Italia (decentralisatie-uitkering) |
2.500 |
|
Erfgoed en ruimte (decentralisatie-uitkering) |
724 |
|
Waddenslib (decentralisatie-uitkering) |
100 |
|
Regionale luchthavens (decentralisatie-uitkering) |
934 |
|
Projectstimuleringsregeling V (decentralisatie-uitkering) |
285 |
|
Bodemsanering (decentralisatie-uitkering) |
3.099 |
|
Afsluitdijk (decentralisatie-uitkering) |
3.574 |
|
Hydrologische maatregelen (decentralisatie-uitkering) |
5.000 |
|
Zoetwatermaatregelen (decentralisatie-uitkering) |
6.895 |
|
Weidevogels (decentralisatie-uitkering) |
25 |
|
Fieldlab Region of Smart Factories (decentralisatie-uitkering) |
2.000 |
|
Plafond BTW-compensatiefonds |
– 709 |
|
Accres tranche 2015 (incidenteel) |
3.784 |
|
Accres tranche 2015 (structureel) |
3.784 |
|
Accres tranche 2016 |
– 6.857 |
|
Totaal nieuwe mutaties: |
141.559 |
|
Stand verplichtingenbedrag bij 1e suppletoire begroting 2016 |
2.301.893 |
|
Waarvan verplichtingenbedrag kosten Financiële-verhoudingswet |
100 |
|
Waarvan verplichtingenbedrag algemene uitkering |
595.315 |
|
Waarvan verplichtingenbedrag integratie-uitkeringen |
0 |
|
Waarvan verplichtingenbedrag decentralisatie-uitkeringen |
1.706.478 |
Uitgaven
In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de uitgaven van het provinciefonds met € 141.411.000 te muteren en te brengen op € 2.301.745.000. De mutaties worden in tabel B4 opgesomd. De mutaties die plaatsvinden met betrekking tot de verplichtingen zijn ook van toepassing op de uitgaven. Er zijn echter nog twee mutaties die wel effect hebben op het uitgavenbedrag 2016, maar niet op het verplichtingenbedrag 2016. Het gaat om de «wijziging betalingsverloop algemene uitkering 2015» en de «wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2015». De toelichting bij deze mutaties die onderdeel vormt van het totaalbedrag dat in deze tabel is vermeld is reeds gegeven in § 1.
Stand uitgavenbedrag ontwerpbegroting 2016 |
2.160.334 |
|
---|---|---|
Mutaties nog niet opgenomen in een begrotingsstuk: |
||
Wijziging betalingsverloop algemene uitkering 2015 |
– 147 |
|
Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2015 |
– 1 |
|
RSP Zuiderzeelijn (decentralisatie-uitkering) |
57.777 |
|
Dubbele dijkzone Eemshaven–Delfzijl (decentralisatie-uitkering) |
200 |
|
Beter Benutten (decentralisatie-uitkering) |
58.444 |
|
Big Start Giro D'Italia (decentralisatie-uitkering) |
2.500 |
|
Erfgoed en ruimte (decentralisatie-uitkering) |
724 |
|
Waddenslib (decentralisatie-uitkering) |
100 |
|
Regionale luchthavens (decentralisatie-uitkering) |
934 |
|
Projectstimuleringsregeling V (decentralisatie-uitkering) |
285 |
|
Bodemsanering (decentralisatie-uitkering) |
3.099 |
|
Afsluitdijk (decentralisatie-uitkering) |
3.574 |
|
Hydrologische maatregelen (decentralisatie-uitkering) |
5.000 |
|
Zoetwatermaatregelen (decentralisatie-uitkering) |
6.895 |
|
Weidevogels (decentralisatie-uitkering) |
25 |
|
Fieldlab Region of Smart Factories (decentralisatie-uitkering) |
2.000 |
|
Plafond BTW-compensatiefonds |
– 709 |
|
Accres tranche 2015 (incidenteel) |
3.784 |
|
Accres tranche 2015 (structureel) |
3.784 |
|
Accres tranche 2016 |
– 6.857 |
|
Totaal nieuwe mutaties: |
141.411 |
|
Stand uitgavenbedrag bij 1e suppletoire begroting 2016 |
2.301.745 |
|
Waarvan uitgavenbedrag kosten Financiële-verhoudingswet |
100 |
|
Waarvan uitgavenbedrag algemene uitkering |
595.168 |
|
Waarvan uitgavenbedrag integratie-uitkeringen |
0 |
|
Waarvan uitgavenbedrag decentralisatie-uitkeringen |
1.706.477 |
Ontvangsten
Sinds de invoering van de Financiële-verhoudingswet zijn de uitgaven en de ontvangsten op grond van artikel 4 van die wet over ieder uitkeringsjaar aan elkaar gelijk. Ten opzichte van de oorspronkelijke vastgestelde begroting van het provinciefonds voor 2016 worden de ontvangsten, analoog aan de uitgaven, met € 141.411 gewijzigd tot € 2.301.745.
Het provinciefonds bevat momenteel geen integratie-uitkeringen. Dientengevolge is tabel B5 (overzicht integratie-uitkeringen provinciefonds) niet opgenomen.
In tabel B6 is een overzicht opgenomen van de decentralisatie-uitkeringen.
Omschrijving |
2016 |
---|---|
Decentralisatie-uitkeringen begroting 2016: |
|
Afsluitdijk |
500 |
Besluit Risico Zware Ongevallen-inrichtingen |
11.171 |
Bodemsanering |
35.988 |
Brede Doeluitkering Verkeer en vervoer |
995.994 |
Monumenten |
20.000 |
Natuur |
446.000 |
Programma Impuls Omgevingsveiligheid |
15.256 |
Sterke regio's |
1.000 |
Waddenfonds |
28.878 |
Zuiderzeelijn REP-middelen |
10.134 |
Subtotaal |
1.564.921 |
Nog niet eerder opgenomen in een begroting: |
|
Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2015 |
– 1 |
RSP Zuiderzeelijn |
57.777 |
Dubbele dijkzone Eemshaven–Delfzijl |
200 |
Beter Benutten |
58.444 |
Big Start Giro D'Italia |
2.500 |
Erfgoed en ruimte |
724 |
Waddenslib |
100 |
Regionale luchthavens |
934 |
Projectstimuleringsregeling V |
285 |
Bodemsanering |
3.099 |
Afsluitdijk |
3.574 |
Hydrologische maatregelen |
5.000 |
Zoetwatermaatregelen |
6.895 |
Weidevogels |
25 |
Fieldlab Region of Smart Factories |
2.000 |
Subtotaal |
141.556 |
Totaal: |
1.706.477 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34485-C-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.