Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 34475-X nr. 4 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 34475-X nr. 4 |
Wetsartikelen 1 en 2
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2015 wijzigingen aan te brengen in:
a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Defensie (X);
b. de begrotingsstaat inzake de baten-lastenagentschappen van dit Ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Defensie, J.A. Hennis-Plasschaert
In dit wetsvoorstel zijn alleen technische uitvoeringsmutaties, mutaties van boekhoudkundige aard of mutaties voortvloeiend uit controlebevindingen opgenomen. In de Slotwet zijn per begrotingsartikel de afwijkingen ten opzichte van de 2e suppletoire begroting 2015 zichtbaar gemaakt.
De begrotingsstanden vanaf de ontwerpbegroting 2015 zijn hieronder in tabelvorm opgenomen. Hierbij is een onderverdeling gemaakt in uitgaven, ontvangsten en verplichtingen.
Daarna zijn tabellen met de budgettaire gevolgen van beleid opgenomen, waardoor inzicht wordt gegeven in de (Slotwet) mutaties op financieel instrumentniveau.
In de eerste en tweede suppletoire begroting 2015 zijn bij de baten-lastenagentschappen geen mutaties opgenomen. Voor het verschil tussen de begroting en de eindrealisatie wordt verwezen naar het Jaarverslag 2015.
Uit de samenvattende departementale begrotingsstaat blijkt dat ten opzichte van de tweede suppletoire begroting de begroting van de uitgaven voor 2015 met € 57,8 miljoen is verhoogd en dat de begroting van de ontvangsten voor 2015 met een bedrag van € 22,9 miljoen is verhoogd. Deze mutaties uit de Slotwet 2015 leiden tot dit uitgavenbudget van € 7.815,8 miljoen en een ontvangstenbudget van € 435,0 miljoen. Het bedrag voor de in 2015 aan te gane verplichtingen wordt verhoogd met € 363,1 miljoen tot een bedrag van € 9.053,1 miljoen.
In aansluiting op de tweede suppletoire begroting 2015 ontstaat samenvattend het volgende beeld:
Totaal van de bijgestelde uitgaven € 57,828 miljoen
Totaal van de bijgestelde ontvangsten € 22,965 miljoen
De totale realisatie is met € 57,8 miljoen bijgesteld. De belangrijkste wijzigingen worden per artikel toegelicht.
Op artikel 1 inzet is de realisatie van de uitgaven € 18,7 lager uitgekomen dan was voorzien met de 2e suppletoire begroting. Dit is voornamelijk toe te schrijven aan achterblijvende munitieverrekeningen van de strijd tegen ISIS, het vertraagd tot betaling komen van havenbezoeken in de operatie Atalanta en een lagere realisatie van Resolute Support.
Bij de operationele commando’s (de artikelen 2, 3 en 4) is de realisatie hoger uitgevallen dan was voorzien ten tijde van de 2e suppletoire begroting. Deze overschrijdingen zijn bij CZSK, CLAS en CLSK voornamelijk het gevolg van hogere instandhoudingskosten en materiele uitgaven.
Op het artikel investeringen is de totale overschrijding € 62 miljoen. Daarvan betreft € 52,2 miljoen hogere realisatie bij Voorzien in Nieuw Materieel. Projecten die hebben bijgedragen aan de hogere realisatie zijn het groot Pantserwielvoertuig Boxer, de vervanging en modernisering van de Chinook, langer doorvliegen met de F-16 en de verwerving van precision guided ammunition.
De overschrijding bij de Investeringen in ICT (€ 16 miljoen) wordt veroorzaakt door hogere uitgaven voor met name het aanpassen van legacysystemen, waarvan de facturering later werd verwacht. Daarentegen vallen de uitgaven bij investeringen voor infrastructuur € 5 miljoen lager uit vanwege de vertraging in de uitvoering van projecten bij het Rijksvastgoedbedrijf en het niet tijdig realiseren van de opdrachten en de lagere uitgaven voor de NAVO.
Op artikel 7 ondersteuning krijgsmacht door het DMO is de overschrijding € 22 miljoen. Dit komt voornamelijk door hogere uitgaven voor gereedstelling. De uitgaven voor brandstof (€ 8 miljoen), de uitgaven voor instandhouding van de wapensystemen (€ 10 miljoen) waaronder de NSPO (NATO Communications and Information Organization (NCIO) NATO Support Organization) en luchtwapensystemen (LVS) maken hier een aanzienlijk deel van uit. Daarnaast zijn de uitgaven aan persoonsgebonden uitgaven zoals kleding hoger dan geraamd.
Op de niet-beleidsartikelen 9 (algemeen) en 10 Centraal apparaat is er sprake van onderrealisatie van € 19 miljoen resp. € 30,4 miljoen. Voor artikel 9 komt dit doordat het verzoek tot bijdrage van de NAVO budgetten, de «call for contributions» te laat is ontvangen. Voor het artikel 10 wordt de onderrealisatie voornamelijk veroorzaakt door lagere uitgaven op pensioenen, wachtgelden en uitkeringen en SBK (€ 22,7 miljoen). Verder zijn er lagere uitgaven dan verwacht voor de overgang naar het kapitaaldekkingsstelsel met € 8 miljoen, de compensatie van het AOW-gat met € 2,3 miljoen en de waardeoverdrachten met € 2 miljoen. Daarnaast was de realisatie UKW € 7 miljoen lager dan verwacht door lagere uitkeringen en een lagere instroom. Voor de wachtgelden, inactiviteitswedden en het sociaal beleidskader waren de uitgaven € 3,4 miljoen lager dan geraamd.
Het onderstaande overzicht geeft de uitgaven weer, vanaf de begroting, wat de gevolgen zijn van de mutaties voor de verschillende deelbudgetten en welk bedrag uiteindelijk voor elk defensieonderdeel beschikbaar was (x € 1 miljoen):
artikel |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10,0 |
11 |
12 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving |
Inzet |
CZSK |
CLAS |
CLSK |
CKMar |
Investeringen krijgsmacht |
DMO |
CDC |
Algemeen |
Centraal apparaat |
Geheim |
Nominaal en onvoorzien |
Totaal |
Stand Voorjaarsnota 2015 |
328,0 |
708,2 |
1.163,2 |
691,8 |
321,9 |
1.205,0 |
726,1 |
1.052,9 |
96,9 |
1.614,8 |
5,3 |
80,0 |
7.993,8 |
Wijzigingen in samenhang met de Najaarsnota 2015 |
– 36,7 |
25,4 |
44,5 |
5,4 |
16,0 |
– 165,5 |
10,0 |
– 5,1 |
6,9 |
– 56,8 |
0,0 |
– 79,8 |
– 235,7 |
Stand Najaarsnota 2015 |
291,3 |
733,5 |
1.207,6 |
697,2 |
337,9 |
1.039,5 |
736,1 |
1.047,9 |
103,8 |
1.558,0 |
5,3 |
0,2 |
7.758,1 |
Nadere wijzigingen: |
– 18,7 |
10,9 |
13,6 |
14,7 |
– 0,7 |
62,1 |
22,5 |
3,2 |
– 19,3 |
– 30,4 |
0,0 |
57,8 |
|
A. Autonome wijzigingen: |
|||||||||||||
1. Bijstelling uitgaven |
|||||||||||||
2. Doorwerking van de ontvangsten |
|||||||||||||
B. Beleidsmatige wijzigingen: |
|||||||||||||
3. Overhevelingen departementen |
0,0 |
||||||||||||
Stand Slotwet 2015 |
272,6 |
744,4 |
1.221,2 |
711,8 |
337,1 |
1.101,6 |
758,6 |
1.051,0 |
84,5 |
1.527,6 |
5,3 |
0,2 |
7.815,9 |
opmerking: afrondingsverschillen zijn mogelijk
De hogere ontvangsten (inclusief HGIS) van € 22,9 miljoen vinden vooral hun oorzaak bij de investeringen krijgsmacht door hogere verkoopopbrengsten van € 13,8 miljoen. Daarnaast zijn de VN-ontvangsten voor de Nederlandse bijdrage aan MINUSMA op het artikel inzet € 14,3 miljoen hoger dan geraamd. Daarentegen zijn de personele en materiele ontvangsten bij de operationele commando’s (artikel 2 tot en met 4) in totaliteit € 10 miljoen lager.
Het onderstaande overzicht geeft de ontvangsten weer, vanaf de begroting, wat de gevolgen zijn van de mutaties voor de verschillende deelbudgetten en welk (eventueel afgerond) bedrag uiteindelijk voor elk defensieonderdeel beschikbaar was (x € 1 miljoen):
artikel |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10,0 |
11 |
12 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving |
Inzet |
CZSK |
CLAS |
CLSK |
CKMar |
Investeringen krijgsmacht |
DMO |
CDC |
Algemeen |
Centraal apparaat |
Geheim |
Nominaal en onvoorzien |
Totaal |
Begroting 2015 |
6,7 |
20,0 |
20,5 |
15,2 |
4,6 |
152,6 |
42,9 |
53,8 |
6,8 |
323,0 |
|||
Wijzigingen in samenhang |
|||||||||||||
1. Bijstelling verkoopopbrengsten |
25,0 |
25,0 |
|||||||||||
2. Bijstelling overige ontvangsten |
0,6 |
12,2 |
– 1,9 |
10,8 |
|||||||||
met de Voorjaarsnota 2015 |
|||||||||||||
Stand Voorjaarsnota 2015 |
6,7 |
20,0 |
20,5 |
15,8 |
4,6 |
189,7 |
42,9 |
51,9 |
0,0 |
6,8 |
0,0 |
0,0 |
358,8 |
Wijzigingen in samenhang met de Najaarsnota 2015 |
|||||||||||||
1. Bijstelling verkoopopbrengsten |
20,8 |
20,8 |
|||||||||||
2. Bijstelling overige ontvangsten |
14,2 |
– 3,6 |
– 4,0 |
– 0,2 |
0,9 |
1,3 |
0,0 |
2,9 |
20,8 |
32,3 |
|||
Najaarsnota 2015 |
20,9 |
16,4 |
16,5 |
15,6 |
5,5 |
211,8 |
42,9 |
54,8 |
0,0 |
27,6 |
0,0 |
0,0 |
412,0 |
Wijzigingen in samenhang |
|||||||||||||
met de Slotwet 2015 |
14,4 |
– 2,0 |
– 2,9 |
– 1,5 |
11,0 |
1,2 |
2,1 |
0,7 |
22,9 |
||||
Stand Slotwet 2015 |
35,3 |
14,4 |
13,6 |
14,0 |
5,5 |
222,8 |
44,1 |
56,9 |
0,0 |
28,3 |
0,0 |
0,0 |
434,9 |
opmerking: afrondingsverschillen zijn mogelijk
Voor een meer uitgebreide toelichting op de mutaties van de ontvangsten wordt verwezen naar de artikelsgewijze toelichting.
Voor het verklaren van verschillen tussen de gerealiseerde bedragen en de standen in de tweede suppletoire begroting 2015 worden op het niveau van artikel de verschillen toegelicht als die groter of gelijk zijn aan 5 procent of € 5 miljoen.
Budgettaire gevolgen van beleid
Beleidsartikel 1 Inzet
(Bedragen x € 1.000) |
Ontwerpbegroting 2015 incl nota van wijziging |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 |
Stand 1e suppletoire begroting 2015 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2015 |
Stand 2e suppletoire begroting 2015 |
Mutatie slotwet 2015 |
Stand slotwet 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
404.026 |
– 76.049 |
327.977 |
– 36.681 |
291.296 |
– 23.056 |
268.240 |
Uitgaven |
404.026 |
– 76.049 |
327.977 |
– 36.681 |
291.296 |
– 18.679 |
272.617 |
Programma uitgaven |
404.026 |
– 76.049 |
327.977 |
– 36.681 |
291.296 |
– 18.679 |
272.617 |
Opdracht Inzet |
393.350 |
– 74.599 |
318.751 |
– 33.846 |
291.296 |
– 18.679 |
272.617 |
– Crisisbeheersingsoperaties (HGIS) |
393.350 |
– 74.599 |
318.751 |
– 33.846 |
284.905 |
– 17.414 |
267.491 |
– Financiering nationale inzet krijgsmacht |
2.376 |
750 |
3.126 |
7 |
3.133 |
– 1.024 |
2.109 |
– Overige inzet |
8.300 |
– 2.200 |
6.100 |
– 2.842 |
3.258 |
– 241 |
3.017 |
* bijdrage door SSO's binnen de opdracht Inzet |
3.488 |
3.488 |
|||||
Programma ontvangsten |
6.707 |
0 |
6.707 |
14.200 |
20.907 |
14.393 |
35.300 |
– Crisisbeheersingsoperaties (HGIS) |
1.407 |
0 |
1.407 |
19.500 |
20.907 |
14.305 |
35.212 |
– Overige inzet |
5.300 |
0 |
5.300 |
– 5.300 |
0 |
88 |
88 |
* bijdrage door SSO's betreft DTO/DMO OPS (M€ 3.184) en Paresto (K€ 304) |
Verplichtingen
De lager gerealiseerde verplichtingen is hoofdzakelijk het gevolg van de van lagere uitgaven, die hieronder worden toegelicht. Tevens zijn er enkele neerwaartse correcties doorgevoerd op de stand aangegane verplichtingen.
Uitgaven
De realisatie van de totale uitgaven van het artikel Inzet is € 18,7 miljoen lager dan in de tweede suppletoire begroting verwacht.
Crisisbeheersingsoperaties (HGIS)
De realisatie van crisisbeheersingsoperaties is uitgekomen op een bedrag van € 267,5 miljoen en daarmee € 17,4 miljoen lager ten opzichte van de tweede suppletoire begroting. Dit is voornamelijk toe te schrijven aan achterblijvende munitieverrekeningen van de strijd tegen ISIS (€ 8,5 miljoen), het vertraagd tot betaling komen van havenbezoeken in operatie Atalanta (€ 2,2 miljoen) en een lagere realisatie van Resolute Support (€ 5,7 miljoen).
Overige inzet / beleidsmatige mutatie tussen departementen
Het Ministerie van Veiligheid en Justitie heeft voor een bedrag van € 0,6 miljoen bijgedragen voor het verkorten van de «Notice to Move» bij het verlenen van militaire bestand door de KMar.
Ontvangsten
De Verenigde Naties hanteren een vergoedingensysteem voor landen die een bijdrage leveren aan VN-missies. In 2016 en 2017 zijn in het BIV ontvangsten geraamd vanwege de Nederlandse bijdrage aan de missie Minusma in Mali. In de genoemde jaren zijn deze ontvangsten ook in het kader verwerkt. Ten tijde van de 2e suppletoire begroting is al € 17,5 miljoen van de ontvangsten binnen gekomen. Hiervan is voorgesteld deze met de eindejaarsmarge aan 2016 en 2017 toe te voegen. In het laatste kwartaal zijn nog eens € 11,1 miljoen aan VN ontvangsten binnengekomen. Ook dit zal met de eindejaarsmarge ten goede komen aan 2016 en 2017.
Daarnaast is er nog € 3,3 miljoen aan ontvangsten binnen gekomen die betrekking hebben op andere lopende missies en operaties.
Beleidsartikel 2 Taakuitvoering Zeestrijdkrachten
(bedragen x € 1.000) |
Ontwerpbegroting 2015 incl nota van wijziging |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 |
Stand 1e suppletoire begroting 2015 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2015 |
Stand 2e suppletoire begroting 2015 |
Mutatie slotwet 2015 |
Stand slotwet 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
696.160 |
11.944 |
708.104 |
25.366 |
733.470 |
57.067 |
790.537 |
Uitgaven |
696.160 |
11.944 |
708.104 |
25.366 |
733.470 |
10.895 |
744.365 |
Programma uitgaven |
124.517 |
8.498 |
133.015 |
– 1.042 |
131.973 |
3.199 |
135.172 |
Opdracht Gereedstelling en instandhouding Commando ZSK |
124.517 |
8.498 |
133.015 |
– 1.042 |
131.973 |
3.199 |
135.172 |
– Gereedstelling |
14.427 |
7.071 |
21.498 |
– 1.930 |
19.568 |
– 2.067 |
17.501 |
– Bijdrage aan agentschap RWS |
16.798 |
0 |
16.798 |
– 603 |
16.195 |
4 |
16.199 |
– Bijdrage aan sso Paresto |
2.645 |
2.645 |
|||||
– Instandhouding |
93.292 |
1.427 |
94.719 |
1.491 |
96.210 |
2.617 |
98.827 |
Apparaatsuitgaven |
571.643 |
3.446 |
575.089 |
26.408 |
601.497 |
7.696 |
609.193 |
– Personele uitgaven |
509.112 |
5.516 |
514.628 |
22.712 |
537.340 |
6.316 |
543.656 |
– waarvan eigen personeel |
509.112 |
– 384 |
508.728 |
23.006 |
531.734 |
6.917 |
538.651 |
– waarvan externe inhuur |
5.900 |
5.900 |
– 294 |
5.606 |
– 601 |
5.005 |
|
– Materiële uitgaven |
62.531 |
– 2.070 |
60.461 |
3.696 |
64.157 |
1.380 |
65.537 |
– waarvan IT |
3.214 |
– 49 |
3.165 |
– 542 |
2.623 |
– 135 |
2.488 |
– waarvan overige exploitatie |
55.989 |
– 2.021 |
53.968 |
2.070 |
56.038 |
4.838 |
60.876 |
– waarvan bijdrage aan SSO Paresto |
3.328 |
0 |
3.328 |
2.168 |
5.496 |
– 3.323 |
2.173 |
Apparaatsontvangsten |
19.951 |
0 |
19.951 |
– 3.563 |
16.388 |
– 2.001 |
14.387 |
Verplichtingen
De hogere realisatie van de verplichtingen van € 57,1 miljoen is een deel het gevolg van hogere uitgaven (€ 10,9 miljoen). Deze hogere uitgaven worden hieronder toegelicht.
De overige € 46,2 miljoen hogere verplichtingen zijn het gevolg van het in december 2015 aangaan van een nieuwe jaarcontract 2016 met de Rijksrederij en het meerjarige onderhoudscontract van het project «Smart L».
Uitgaven
De uitgaven zijn € 10,9 miljoen hoger uitgekomen dan het budget van de tweede suppletoire begroting.
De hogere realisatie bij instandhouding wordt veroorzaakt door hogere uitgaven in 2015 voor het onderhoud aan Zr.Ms. Rotterdam, meerwerk van de havenslepers van de Lingeklasse en de uitvoering van het duurder uitgevallen onderhoud aan de Van Kinsbergen.
Met het meer inzichtelijk maken van de diensten van de SSO’s zijn de uitgaven gesplitst in programma en apparaatsuitgaven. De operationele catering, die door SSO Paresto wordt uitgevoerd, is een onderdeel van gereedstelling. De reguliere catering valt onder het bedrijfsvoeringsbudget voeding en wordt gepresenteerd onder materiele kosten (apparaat).
De uitgaven voor gereedstelling zijn per saldo € 0,5 miljoen hoger uitgevallen (inclusief bijdrage SSO Paresto), doordat bij een schietoefening een drone onherstelbaar is beschadigd.
Ook zijn de uitgaven op apparaat € 7,7 miljoen hoger dan geraamd. Deze hogere apparaatsuitgaven worden veroorzaakt door:
– een hogere realisatie op personele uitgaven voor eigen personeel van € 6,9 miljoen als gevolg van overschrijding van de vaar- en oefentoelagen, een overloop van salarisbetalingen, meer SBK-uitgaven als gevolg van een hogere instroom en een lagere uitstroom, hoger dan geplande verplaatsingskosten en hogere uitgaven aan de inzet van reservisten dan was voorzien. Daarnaast heeft de hoge dollarkoers ervoor gezorgd dat de toelagen in het buitenland hoger zijn uitgevallen. Tenslotte heeft de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep dat het niet hebben van eigen huisvesting geen onderscheidend criterium meer vormt voor de toekenning van een vergoeding voor voedingskosten geleid tot hogere uitgaven;
– bij externe inhuur zijn de uitgaven € 0,6 miljoen lager als gevolg van het later aangaan van enkele contracten;
– een hogere realisatie op overige exploitatie wordt veroorzaakt door meer dienstreizen.
Ontvangsten
De ontvangsten zijn € 2,0 miljoen lager dan in de tweede suppletoire begroting werd verwacht. Dit betreft met name een voor 2015 geraamde terugvordering van BTW, waarvan de ontvangst in pas 2016 gaat plaatsvinden.
Beleidsartikel 3 Taakuitvoering Landstrijdkrachten
(bedragen x € 1.000) |
Ontwerpbegroting 2015 incl nota van wijziging |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 |
Stand 1e suppletoire begroting 2015 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2015 |
Stand 2e suppletoire begroting 2015 |
Mutatie slotwet 2015 |
Stand slotwet 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
1.121.002 |
42.170 |
1.163.172 |
44.498 |
1.207.670 |
– 61.646 |
1.146.024 |
Uitgaven |
1.121.002 |
42.170 |
1.163.172 |
44.498 |
1.207.670 |
13.554 |
1.221.224 |
Programma uitgaven |
151.062 |
4.253 |
155.315 |
– 8.010 |
147.305 |
11.377 |
158.682 |
Opdracht Gereedstelling en instandhouding Commando LAS |
151.062 |
4.253 |
155.315 |
– 8.010 |
147.305 |
11.377 |
158.682 |
– Gereedstelling |
46.553 |
8.177 |
54.730 |
– 961 |
53.769 |
– 16.724 |
37.045 |
– waarvan bijdrage aan SSO Paresto |
13.944 |
13.944 |
|||||
– Instandhouding |
104.509 |
– 3.924 |
100.585 |
– 7.049 |
93.536 |
14.157 |
107.693 |
Apparaatsuitgaven |
969.940 |
37.917 |
1.007.857 |
52.508 |
1.060.365 |
2.177 |
1.062.542 |
– Personele uitgaven |
901.595 |
30.191 |
931.786 |
38.556 |
970.342 |
732 |
971.074 |
– waarvan eigen personeel |
901.095 |
22.606 |
923.701 |
40.286 |
963.987 |
2.475 |
966.462 |
– waarvan externe inhuur |
500 |
7.585 |
8.085 |
– 1.730 |
6.355 |
– 1.743 |
4.612 |
– Materiële uitgaven |
68.345 |
7.726 |
76.071 |
13.952 |
90.023 |
1.445 |
91.468 |
– waarvan overige exploitatie |
58.489 |
7.726 |
66.215 |
9.840 |
76.055 |
12.965 |
89.020 |
– waarvan bijdrage aan SSO Paresto |
9.856 |
0 |
9.856 |
4.112 |
13.968 |
– 11.520 |
2.448 |
Apparaatsontvangsten |
20.523 |
0 |
20.523 |
– 3.977 |
16.546 |
– 2.874 |
13.672 |
Verplichtingen
In 2014 is een aantal verplichtingen aangegaan die in 2015 tot uitgaven leiden. Hierdoor zijn in 2015 minder verplichtingen aangegaan dan begroot.
Uitgaven
Met het meer inzichtelijk maken van de diensten van de SSO’s zijn de uitgaven gesplitst in programma en apparaatsuitgaven. De operationele catering, die door SSO Paresto wordt uitgevoerd, is een onderdeel van gereedstelling. De reguliere catering valt onder het bedrijfsvoeringsbudget voeding en wordt gepresenteerd onder materiele kosten (apparaat).
De uitgaven voor instandhouding zijn € 14,2 miljoen hoger uitgevallen bij het Materieellogistiek Commando Land omdat het op voorraad brengen van de reserve artikelen sneller is gerealiseerd.
Ontvangsten
De ontvangsten zijn € 2,9 miljoen lager dan in de tweede suppletoire begroting 2015 werd verwacht. Dit komt vooral door het uitblijven van incidentele materiële ontvangsten. Daarnaast zijn de ontvangsten voor Eibergen en Garderen met hogere exploitatie uitgaven voor Munster verrekend. In beide gevallen gaat het om uitgaven en ontvangsten die gerelateerd zijn aan het Duits-Nederlandse Legerkorps in Munster.
Beleidsartikel 4 Taakuitvoering Luchtstrijdkrachten
(bedragen x € 1.000) |
Ontwerpbegroting 2015 incl nota van wijziging |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 |
Stand 1e suppletoire begroting 2015 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2015 |
Stand 2e suppletoire begroting 2015 |
Mutatie slotwet 2015 |
Stand slotwet 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
644.308 |
47.517 |
691.825 |
5.362 |
697.187 |
104.782 |
801.969 |
Uitgaven |
644.308 |
47.517 |
691.825 |
5.362 |
697.187 |
14.669 |
711.856 |
Programma uitgaven |
149.533 |
29.402 |
178.935 |
– 16.600 |
162.335 |
5.382 |
167.717 |
Opdracht Gereedstelling en instandhouding Commando LSK |
149.533 |
29.402 |
178.935 |
– 16.600 |
162.335 |
5.382 |
167.717 |
– Gereedstelling |
13.252 |
318 |
13.570 |
– 6.054 |
7.516 |
– 6 |
7.510 |
. waarvan bijdragen aan SSO Paresto |
217 |
217 |
|||||
– Instandhouding |
136.281 |
29.084 |
165.365 |
– 10.546 |
154.819 |
5.171 |
159.990 |
Apparaatsuitgaven |
494.775 |
18.115 |
512.890 |
21.962 |
534.852 |
9.287 |
544.139 |
– Personele uitgaven |
388.274 |
3.956 |
392.230 |
22.000 |
414.230 |
1.306 |
415.536 |
– waarvan eigen personeel |
387.274 |
– 2.544 |
384.730 |
23.500 |
408.230 |
938 |
409.168 |
– waarvan externe inhuur |
1.000 |
6.500 |
7.500 |
– 1.500 |
6.000 |
368 |
6.368 |
– Materiële uitgaven |
106.501 |
14.159 |
120.660 |
– 38 |
120.622 |
7.981 |
128.603 |
– waarvan overige exploitatie |
105.477 |
14.159 |
119.636 |
– 1.991 |
117.645 |
8.257 |
125.902 |
– waarvan bijdrage aan SSO Paresto |
1.024 |
0 |
1.024 |
1.953 |
2.977 |
– 276 |
2.701 |
Apparaatsontvangsten |
15.227 |
532 |
15.759 |
– 193 |
15.566 |
– 1.529 |
14.037 |
Verplichtingen
De verplichtingen ten opzichte van de tweede suppletoire begroting 2015 zijn € 104,8 miljoen hoger dan verwacht. Dit komt door het meerjarig Total Support Contract voor C-130 vliegtuigen dat is afgesloten tot 2032. De langere looptijd zorgt voor € 75 miljoen meer aangegane verplichtingen in 2015 dan geraamd. Het resterende verschil tussen begroting en realisatie betreft met name de btw-correcties op NIMCIS onderhoudscontracten en de overeenkomsten, die in december zijn aangegaan zoals «rear tubine case assies», engine support KDC 10 en MOS BL samenwerkingscontract met KNMI.
Uitgaven
De uitgaven ten opzichte van de tweede suppletoire begroting 2015 zijn € 14,7 miljoen hoger dan verwacht. Dit komt met name door de hogere instandhoudingsuitgaven vanwege duurdere uitbesteding van onderhoud aan wapensystemen en duurdere reservedelen voor wapensystemen (€ 5,1 miljoen). Daarnaast is sprake van hogere persoonsgebonden uitgaven (€ 9,2 miljoen) vanwege de intensivering van de Internationale Militaire Samenwerking die heeft geleid tot hogere uitgaven voor dienstreizen en de intensivering van het opleiden en inzetten van reservisten, wat heeft geleid tot hogere woon-werkverkeeruitgaven en verder € 0,4 miljoen aan kleine overschrijdingen.
Ontvangsten
Ten opzichte van de tweede suppletoire begroting is € 1,5 miljoen minder ontvangen vanwege het achterblijven van de doorbelastingen voor het medegebruik van de vliegbasis Eindhoven (€ 0,9 miljoen) en verrekening van geneeskundige behandelingen (€ 0,6 miljoen) Deze ontvangsten zullen op een later moment worden gerealiseerd.
Beleidsartikel 5 Taakuitvoering Koninklijke Marechaussee (CKmar)
(bedragen x € 1.000) |
Ontwerpbegroting 2015 incl nota van wijziging |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 |
Stand 1e suppletoire begroting 2015 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2015 |
Stand 2e suppletoire begroting 2015 |
Mutatie slotwet 2015 |
Stand slotwet 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
311.472 |
10.419 |
321.891 |
15.980 |
337.871 |
– 1.139 |
336.732 |
Uitgaven |
311.472 |
10.419 |
321.891 |
15.980 |
337.871 |
– 714 |
337.157 |
Programma uitgaven |
97 |
1.574 |
1.671 |
1.033 |
2.704 |
– 957 |
1.747 |
Opdracht Inzet KMAR |
97 |
1.574 |
1.671 |
1.033 |
2.704 |
– 957 |
1.747 |
– Gereedstelling |
97 |
1.574 |
1.671 |
1.033 |
2.704 |
– 1.599 |
1.105 |
. waarvan bijdragen aan SSO Paresto |
642 |
642 |
|||||
Apparaatsuitgaven |
311.375 |
8.845 |
320.220 |
14.947 |
335.167 |
243 |
335.410 |
– Personele uitgaven |
281.575 |
3.255 |
284.830 |
15.936 |
300.766 |
899 |
301.665 |
– waarvan eigen personeel |
281.575 |
1.995 |
283.570 |
17.010 |
300.580 |
898 |
301.478 |
– waarvan externe inhuur |
1.260 |
1.260 |
– 1.074 |
186 |
1 |
187 |
|
– Materiële uitgaven |
29.800 |
5.590 |
35.390 |
– 989 |
34.401 |
– 656 |
33.745 |
– waarvan overige exploitatie |
29.411 |
5.590 |
35.001 |
– 2.112 |
32.889 |
– 22 |
32.867 |
– waarvan bijdrage aan SSO Paresto |
389 |
0 |
389 |
1.123 |
1.512 |
– 634 |
878 |
Apparaatsontvangsten |
4.590 |
0 |
4.590 |
918 |
5.508 |
32 |
5.540 |
Verplichtingen
De lagere realisatie van de verplichting is voornamelijk het gevolg van de lagere uitgaven.
Uitgaven
Het budget voor gereedstelling is € 1 miljoen lager uitgekomen ten opzicht van de 2e suppletoire begroting. De redenen hiervoor zijn dat onder andere het budget voor nationale inzet van de krijgsmacht dat de KMar heeft gekregen niet geheel is gebruikt. Verder zijn de uitgaven voor de inhuur van gepantserde auto’s € 0,3 en het gebruik en training op de oefenlocatie Weeze € 0,6 vertraagd.
De hogere personele uitgaven aan eigen personeel worden veroorzaakt door hogere uitgaven voor de eigen huishouding als gevolg van de uitspraak van de Centrale raad van Beroep en de verlaging van de eigen bijdrage OV. De lagere materiele uitgaven worden veroorzaakt door vertragingen van uitgaven aan onder andere de modificatie van BSB voertuigen en onderhoud van de motoren. De uitgaven hieraan volgen in 2016.
Het totaal van de uitgaven 2015 voor programma uitgaven is € 1 miljoen lager in vergelijking tot de stand in de 2e suppletoire begroting. Met name de uitgaven voor gereedstelling zijn lager uitgekomen dan geraamd. In de apparaatsuitgaven hebben zich geen noemenswaardige afwijkingen voorgedaan.
Ontvangsten
De definitieve ontvangsten zijn overeenkomstig de tweede suppletoire begroting.
Beleidsartikel 6 Investeringen Krijgsmacht
(bedragen x € 1.000) |
Ontwerpbegroting 2015 incl nota van wijziging |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 |
Stand 1e suppletoire begroting 2015 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2015 |
Stand 2e suppletoire begroting 2015 |
Mutatie slotwet 2015 |
Stand slotwet 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
1.456.041 |
– 177.657 |
1.278.384 |
616.150 |
1.894.534 |
267.798 |
2.162.332 |
– Opdracht Voorzien in nieuw materieel |
1.097.713 |
– 206.363 |
891.350 |
593.658 |
1.485.008 |
231.104 |
1.716.112 |
– Opdracht Voorzien in infrastructuur |
194.194 |
– 12.404 |
181.790 |
24.305 |
206.095 |
– 23.700 |
182.395 |
– Opdracht Voorzien in ICT |
75.297 |
28.387 |
103.684 |
– 1.813 |
101.871 |
74.656 |
176.527 |
– Bekostiging Wetenschappelijk onderzoek |
59.445 |
560 |
60.005 |
1.100 |
61.105 |
1.281 |
62.386 |
– Bijdrage aan de NAVO |
29.392 |
12.163 |
41.555 |
– 1.100 |
40.455 |
– 15.543 |
24.912 |
Uitgaven |
1.308.438 |
– 103.457 |
1.204.981 |
– 165.550 |
1.039.431 |
62.073 |
1.101.504 |
Programma uitgaven |
1.308.438 |
– 103.457 |
1.204.981 |
– 165.550 |
1.039.431 |
62.073 |
1.101.504 |
– Opdracht Voorzien in nieuw materieel |
915.200 |
– 132.163 |
783.037 |
– 145.642 |
637.395 |
52.456 |
689.851 |
– Opdracht Voorzien in infrastructuur |
191.483 |
– 12.404 |
179.079 |
24.305 |
203.384 |
– 5.424 |
197.960 |
– Opdracht Voorzien in ICT |
112.918 |
28.387 |
141.305 |
– 36.813 |
104.492 |
16.230 |
120.722 |
– Bekostiging Wetenschappelijk onderzoek |
59.445 |
560 |
60.005 |
1.100 |
61.105 |
507 |
61.612 |
– Bijdrage aan de NAVO |
29.392 |
12.163 |
41.555 |
– 8.500 |
33.055 |
– 1.696 |
31.359 |
Programma ontvangsten |
152.556 |
37.163 |
189.719 |
22.076 |
211.795 |
11.001 |
222.796 |
– Verkoopopbrengsten groot materieel |
117.386 |
36.200 |
153.586 |
30.000 |
183.586 |
9.828 |
193.414 |
– Verkoopopbrengsten infrastructuur |
33.300 |
– 11.200 |
22.100 |
– 9.200 |
12.900 |
– 1.233 |
11.667 |
– Overige ontvangsten |
1.870 |
12.163 |
14.033 |
1.276 |
15.309 |
2.406 |
17.715 |
Verplichtingen
Bijstelling Opdracht Voorzien in nieuw materieel
Het verplichtingenbudget van Opdracht Voorzien in nieuw materieel heeft € 268 miljoen meer gerealiseerd dan in de 2e suppletoire begroting verwacht vanwege de eind december afgesloten overeenkomst van de verwerving van 8 stuks F-35 jachtvliegtuigen (€ 55 miljoen) en het aangaan van een verplichting voor het initiële operationele test- en evaluatieprogramma (€ 29 miljoen). Daarnaast is een meerjarige overeenkomst aangegaan voor de modificatie van de F 16 vanwege het langer doorvliegen (€ 15,7 miljoen) en verwerving van gereedschap ten behoeve van de F-35 (€ 6,9 miljoen). Tenslotte zijn aanvullende contracten gesloten voor reservedelen en verbetering van de bewapening voor de NH 90 (€ 14,2 miljoen).
De verplichtingen voorzien in Infrastructuur vallen met € 23,7 miljoen lager uit doordat het totaal aan geplande infrastructurele investeringen niet binnen het capaciteit van het RVB in 2015 gerealiseerd kon worden.
De overschrijding bij de Investeringen in ICT (€ 75 miljoen) wordt veroorzaakt door hogere uitgaven voor met name het aanpassen van legacysystemen, waarvan de facturering later werd verwacht.
Uitgaven
De uitgaven voor investeringen zijn in totaal € 62,1 miljoen hoger uitgekomen ten opzichte van het budget van de tweede suppletoire begroting. Daarvan betreft € 52,5 miljoen hogere realisatie bij Voorzien in Nieuw Materieel. Projecten die hebben bijgedragen aan de hogere realisatie zijn het groot pantserwielvoertuig Boxer, de vervanging en modernisering van de Chinook, langer doorvliegen met de F-16 en de verwerving van precision guided ammunition.
De overschrijding bij de Investeringen in ICT (€ 16 miljoen) wordt veroorzaakt door hogere uitgaven voor met name het aanpassen van legacysystemen, waarvoor de facturering later geschiedde dan verwacht. Daarentegen vallen de uitgaven bij investeringen voor infrastructuur € 5 miljoen lager uit vanwege de vertraging in de uitvoering van projecten bij het Rijksvastgoedbedrijf en het niet tijdig realiseren van de opdrachten en de lagere uitgaven voor de NAVO.
Ontvangsten
De realisatie van de ontvangsten is € 11 miljoen hoger dan het budget bij de tweede suppletoire begroting. Dit bestaat uit het saldo van € 7 miljoen minder royalty’s CODEMO en € 18 miljoen meerontvangsten vanuit de verkoop van overtollig strategisch materieel. Dit laatste betreft onder meer een niet begrote vooruitbetaling door Estland voor de CV90 van € 8 miljoen. Daarnaast zijn er enkele kleinere afwijkingen.
Beleidsartikel 7 Ondersteuning krijgsmacht door Defensie Materieel Organisatie
(bedragen x € 1.000) |
Ontwerpbegroting 2015 incl nota van wijziging |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 |
Stand 1e suppletoire begroting 2015 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2015 |
Stand 2e suppletoire begroting 2015 |
Mutatie slotwet 2015 |
Stand slotwet 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
742.400 |
– 16.394 |
726.006 |
10.040 |
736.046 |
94.441 |
830.487 |
Uitgaven |
742.400 |
– 16.394 |
726.006 |
10.040 |
736.046 |
22.461 |
758.507 |
Programma uitgaven |
307.572 |
– 14.662 |
292.910 |
– 7.000 |
285.910 |
18.752 |
304.662 |
Opdracht Logistieke ondersteuning |
307.572 |
– 14.662 |
292.910 |
– 7.000 |
285.910 |
18.752 |
304.662 |
– Gereedstelling |
218.200 |
– 130 |
218.070 |
– 4.119 |
213.951 |
8.586 |
222.537 |
– Instandhouding |
89.372 |
– 14.532 |
74.840 |
– 2.881 |
71.959 |
10.166 |
82.125 |
Apparaatsuitgaven |
434.828 |
– 1.732 |
433.096 |
17.040 |
450.136 |
3.709 |
453.845 |
– Personele uitgaven |
180.881 |
4.201 |
185.082 |
7.094 |
192.176 |
– 2.422 |
189.754 |
– waarvan eigen personeel |
172.521 |
– 12.646 |
159.875 |
7.094 |
166.969 |
846 |
167.815 |
– waarvan externe inhuur |
8.360 |
16.847 |
25.207 |
0 |
25.207 |
– 3.268 |
21.939 |
– Materiële uitgaven |
253.947 |
– 5.933 |
248.014 |
9.946 |
257.960 |
6.131 |
264.091 |
– waarvan IT |
20.678 |
– 20.678 |
0 |
0 |
0 |
25.706 |
25.706 |
– waarvan IT; bijdrage aan SSO DMO OPS |
172.099 |
12.842 |
184.941 |
15.288 |
200.229 |
– 28.181 |
172.048 |
– waarvan overige exploitatie |
60.837 |
1.903 |
62.740 |
– 5.761 |
56.979 |
8.944 |
65.923 |
– waarvan overige exploitatie; bijdrage aan SSO Paresto |
333 |
0 |
333 |
419 |
752 |
– 338 |
414 |
Apparaatsontvangsten |
42.933 |
0 |
42.933 |
– 24 |
42.909 |
1.168 |
44.077 |
Verplichtingen
De hogere realisatie van de verplichtingen van € 94 miljoen is voor een deel het gevolg van hogere uitgaven (€ 22 miljoen) en het directe effect daarvan op de verplichtingen. Deze hogere uitgaven worden hieronder toegelicht. Voor het overige deel is het een gevolg van verschillende contracten die in het laatste deel van het jaar afgesloten zijn. Het betreft onder meer het meerjarige servicecontract voor de instandhouding van de Patriot (€ 14 miljoen), de overeenkomst Small Unit Immersive Trainer (SUIT) (€ 5 miljoen), mortieren en munitie (€ 5,4 miljoen) en het onderhoudscontract aan de Data Link Processor Tecnobit (onderdeel van het NATO-communicatiesysteem Link 16, € 3,4 miljoen).
Uitgaven
Op artikel 7 ondersteuning krijgsmacht door het DMO is de overschrijding € 22 miljoen. Dit komt voornamelijk door hogere uitgaven voor gereedstelling. De uitgaven voor brandstof (€ 8 miljoen), de uitgaven voor instandhouding van de wapensystemen (€ 10 miljoen) waaronder de NSPO (NATO Communications and Information Organization (NCIO) NATO Support Organization) en luchtwapensystemen (LVS) maken hier een groot deel van uit. Daarnaast zijn de uitgaven aan persoonsgebonden uitgaven zoals kleding hoger dan geraamd.
Ontvangsten
In de personele en materiele ontvangsten hebben zich ten opzichte van de 2e suppletoire begroting geen noemenswaardige verschillen voorgedaan.
Beleidsartikel 8 Ondersteuning krijgsmacht door Commando Diensten Centra
(bedragen x € 1.000) |
Ontwerpbegroting 2015 incl nota van wijziging |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 |
Stand 1e suppletoire begroting 2015 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2015 |
Stand 2e suppletoire begroting 2015 |
Mutatie slotwet 2015 |
Stand slotwet 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
1.037.650 |
15.347 |
1.052.997 |
3.819 |
1.056.816 |
21.584 |
1.078.400 |
Uitgaven |
1.037.650 |
15.347 |
1.052.997 |
– 5.062 |
1.047.935 |
3.177 |
1.051.112 |
Programma uitgaven |
204 |
204 |
|||||
Opdracht Dienstverlenende eenheden |
204 |
204 |
|||||
– Gereedstelling |
198 |
198 |
|||||
– Instandhouding |
6 |
6 |
|||||
Apparaatsuitgaven |
1.037.650 |
15.347 |
1.052.997 |
– 5.062 |
1.047.935 |
2.973 |
1.050.908 |
– Personele uitgaven |
467.947 |
– 28.500 |
439.447 |
27.863 |
467.310 |
– 1.312 |
465.998 |
– waarvan eigen personeel |
458.200 |
– 44.872 |
413.328 |
21.183 |
434.511 |
1.534 |
436.045 |
– waarvan externe inhuur |
0 |
16.000 |
16.000 |
5.680 |
21.680 |
– 3.523 |
18.157 |
– waarvan overig; attachés |
9.747 |
372 |
10.119 |
1.000 |
11.119 |
677 |
11.796 |
– Materiële uitgaven |
569.703 |
43.847 |
613.550 |
– 32.925 |
580.625 |
4.285 |
584.910 |
– waarvan bijdrage aan SSO's |
204.826 |
– 1.163 |
203.663 |
43.709 |
247.372 |
5.161 |
252.533 |
– waarvan overig |
357.755 |
44.282 |
402.037 |
– 78.180 |
323.857 |
418 |
324.275 |
– waarvan overig; attachés |
7.122 |
728 |
7.850 |
1.546 |
9.396 |
– 1.294 |
8.102 |
Apparaatsontvangsten |
53.764 |
– 1.904 |
51.860 |
2.946 |
54.806 |
2.097 |
56.903 |
Bijdrage aan SSO's |
Ontwerpbegroting 2015 incl nota van wijziging |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 |
Stand 1e suppletoire begroting 2015 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2015 |
Stand 2e suppletoire begroting 2015 |
Mutatie slotwet 2015 |
Stand slotwet 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
SSO DVD / agentschap RVB |
174.355 |
– 1.163 |
173.192 |
42.525 |
215.717 |
4.890 |
220.607 |
SSO Paresto; catering (overige exploitatie) |
30.471 |
0 |
30.471 |
1.184 |
31.655 |
51 |
31.706 |
SSO DTO (DMO/OPS) |
220 |
220 |
|||||
Totale bijdrage SSO's |
204.826 |
– 1.163 |
203.663 |
43.709 |
247.372 |
5.161 |
252.533 |
Verplichtingen
De hogere realisatie van de verplichtingen van € 22 miljoen is met name veroorzaakt door diverse kleine overeenkomsten, die in de laatste maand zijn van het begrotingsjaar zijn getekend. Dit betreft overeenkomsten op het gebied van transport zoals het DVVO contract railverkeer, internationale vrachtkosten, leaseovereenkomsten voor spoorwagons, busvervoer in Europa en diverse dienstverleningsovereenkomsten met bedrijven.
Uitgaven
In de uitgaven hebben zich geen noemenswaardige mutaties voorgedaan, behoudens de hogere realisatie voor de exploitatie van huisvesting en infrastructuur, uitgevoerd door het baten-lastenagentschap RVB.
Ontvangsten
In de ontvangsten hebben zich geen noemenswaardige mutaties voorgedaan.
Niet-beleidsartikel 9 Algemeen
(Bedragen x € 1.000) |
Ontwerpbegroting 2015 incl nota van wijziging |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 |
Stand 1e suppletoire begroting 2015 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2015 |
Stand 2e suppletoire begroting 2015 |
Mutatie slotwet 2015 |
Stand slotwet 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
102.460 |
– 5.644 |
96.816 |
8.297 |
105.113 |
– 1.859 |
103.254 |
Uitgaven |
102.460 |
– 5.644 |
96.816 |
6.897 |
103.713 |
– 19.266 |
84.447 |
Programma uitgaven |
102.460 |
– 5.644 |
96.816 |
6.897 |
103.713 |
– 19.266 |
84.447 |
– Subsidies en bijdragen |
23.848 |
– 1.255 |
22.593 |
9.486 |
32.079 |
– 584 |
31.495 |
– Bijdrage NAVO en internationale samenwerking |
42.449 |
– 3.225 |
39.224 |
0 |
39.224 |
– 17.139 |
22.085 |
– Overige uitgaven |
36.163 |
– 1.164 |
34.999 |
– 2.589 |
32.410 |
– 1.543 |
30.867 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Verplichtingen
In de verplichtingen hebben zich geen noemenswaardige mutaties voorgedaan.
Uitgaven
De realisatie van de uitgaven is € 19,3 miljoen lager uitgevallen dan bij de tweede suppletoire begroting was voorzien. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de verwachte NAVO «call for contributions» (€ 15,2 miljoen) niet tijdig is ontvangen om in 2015 ook nog betaalbaar gesteld te kunnen worden. Daarnaast zijn een aantal kleinere activiteiten in bilateraal verband in Europa en Afrika niet in 2015 tot betaling gekomen (€ 1,9 miljoen).
Niet-beleidsartikel 10 Centraal Apparaat
(Bedragen x € 1.000) |
Ontwerpbegroting 2015 incl nota van wijziging |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 |
Stand 1e suppletoire begroting 2015 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2015 |
Stand 2e suppletoire begroting 2015 |
Mutatie slotwet 2015 |
Stand slotwet 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
1.599.771 |
15.073 |
1.614.844 |
9.837 |
1.624.681 |
– 94.940 |
1.529.741 |
Uitgaven |
1.599.771 |
15.073 |
1.614.844 |
– 56.803 |
1.558.041 |
– 30.372 |
1.527.669 |
Apparaatsuitgaven |
1.599.771 |
15.073 |
1.614.844 |
– 56.803 |
1.558.041 |
– 30.372 |
1.527.669 |
– Personele uitgaven |
1.583.978 |
15.643 |
1.599.621 |
– 58.829 |
1.540.792 |
– 26.899 |
1.513.893 |
– waarvan eigen personeel |
121.225 |
2.167 |
123.392 |
556 |
123.948 |
– 2.825 |
121.123 |
– waarvan externe inhuur |
3.080 |
1.428 |
4.508 |
0 |
4.508 |
– 1.380 |
3.128 |
– waarvan pensioenen, wachtgelden en uitkeringen |
1.459.673 |
12.048 |
1.471.721 |
– 59.385 |
1.412.336 |
– 22.694 |
1.389.642 |
– Materiele uitgaven |
15.793 |
– 570 |
15.223 |
2.026 |
17.249 |
– 3.473 |
13.776 |
– waarvan overig |
15.583 |
– 570 |
15.013 |
1.696 |
16.709 |
– 3.516 |
13.193 |
– waarvan bijdrage aan SSO Paresto |
210 |
0 |
210 |
330 |
540 |
43 |
583 |
Ontvangsten |
6.811 |
7 |
6.818 |
20.759 |
27.577 |
678 |
28.255 |
Verplichtingen
De lagere realisatie van de verplichtingen van € 95 miljoen is voor een deel het gevolg van lagere uitgaven (€ 30 miljoen). Deze lagere uitgaven worden hieronder toegelicht. De overige verlaging betreft een administratieve mutatie in verband met de verplichtingen voortkomend uit het sociale beleidskader en de wacht- en inactiviteitsgelden. Het kasbudget was met de 2e suppletoire begroting al doorgeschoven naar 2016, maar het verplichtingenbudget is niet gelijktijdig aangepast.
Uitgaven
De uitgaven komen € 30,4 miljoen lager uit ten opzichte van de tweede suppletoire begroting. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere uitgaven op pensioenen, wachtgelden en uitkeringen en SBK (€ 22,7 miljoen). Verder zijn er lagere uitgaven dan verwacht voor de overgang naar het kapitaaldekkingsstelsel met € 8 miljoen, de compensatie van het AOW-gat met € 2,3 miljoen en de waardeoverdrachten met € 2 miljoen. Daarnaast was de realisatie UKW € 7 miljoen lager dan verwacht door lagere uitkeringen en een lagere instroom. Voor de wachtgelden, inactiviteitswedden en het sociaal beleidskader waren de uitgaven € 3,4 miljoen lager dan geraamd.
Ontvangsten
In de ontvangsten hebben zich geen noemenswaardige mutaties voorgedaan.
Niet-beleidsartikel 11 Geheime uitgaven
(Bedragen x € 1.000) |
Ontwerpbegroting 2015 incl nota van wijziging |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 |
Stand 1e suppletoire begroting 2015 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2015 |
Stand 2e suppletoire begroting 2015 |
Mutatie Slotwet 2015 |
Stand Slotwet 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
5339 |
0 |
5.339 |
16 |
5.355 |
30 |
5.385 |
Uitgaven |
5.339 |
0 |
5.339 |
16 |
5.355 |
30 |
5.385 |
Geheime uitgaven |
5339 |
0 |
5.339 |
16 |
5.355 |
30 |
5.385 |
Totaal uitgaven |
5339 |
0 |
5.339 |
16 |
5.355 |
30 |
5.385 |
De geheime uitgaven worden vanwege het specifieke karakter niet nader toegelicht.
Niet-beleidsartikel 12 Nominaal en onvoorzien
(Bedragen x € 1.000) |
Ontwerpbegroting 2015 incl nota van wijziging |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 |
Stand 1e suppletoire begroting 2015 |
Mutatie 2e suppletoire begroting 2015 |
Stand 2e suppletoire begroting 2015 |
Mutatie Slotwet 2015 |
Stand Slotwet 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
27.337 |
52.522 |
79.859 |
– 79.756 |
103 |
– 103 |
0 |
Loonbijstelling |
|||||||
Prijsbijstelling |
|||||||
Nader te verdelen |
27.337 |
52.522 |
79.859 |
– 79.756 |
103 |
– 103 |
0 |
Onvoorzien |
|||||||
Totaal uitgaven |
27.337 |
52.522 |
79.859 |
– 79.756 |
103 |
– 103 |
0 |
In dit begrotingsartikel worden de door het Ministerie van Financiën toegekende bedragen opgenomen. De bovenstaande tabel bevat de onvoorziene uitgaven en verplichtingen, die in het begrotingsuitvoeringsjaar worden uitgedeeld naar de defensieonderdelen.
Baten-lastenagentschappen
Defensie Telematica Organisatie en Paresto
In de eerste en tweede suppletoire begroting 2015 zijn bij de baten-lastenagentschappen geen mutaties opgenomen. Voor het verschil tussen de begroting en de eindrealisatie wordt verwezen naar het Jaarverslag 2015.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34475-X-4.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.