34 475 VI Jaarverslag en slotwet Ministerie van Veiligheid en Justitie 2015

Nr. 4 MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook bij wet gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2015 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.

Alle uitgaven en ontvangstenmutaties groter dan € 5,0 mln. worden toegelicht. Voor de verplichtingmutaties is alleen een aanvullende aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.

De Minister van Veiligheid en Justitie, G.A. van der Steur

B. BEGROTINGSTOELICHTING

INHOUDSOPGAVE

blz.

   

Beleidsartikelen

2

31 Nationale Politie

2

32 Rechtsbijstand en rechtspleging

2

33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

3

34 Sanctietoepassing

4

35 Jeugd

4

36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid

4

37 Vreemdelingen

5

   

Niet beleidsartikelen

5

91 Algemeen

5

92 Nominaal en onvoorzien

6

93 Geheim

6

BELEIDSARTIKELEN

31 Nationale politie

Op dit artikel is ten opzichte van de najaarsnota in 2015 € 4,5 mln. minder uitgegeven dan begroot en is voor een bedrag van € 3,8 mln. minder aan verplichtingen aangegaan. De ontvangsten zijn € 0,07 mln. lager dan begroot bij najaarsnota.

Toelichting

Uitgaven

De verlaging van het uitgaven en verplichtingenkader is het gevolg van kleinere mutaties (< € 5 mln.) o.a.:

  • vanwege het verstrekken van een lagere bijzondere bijdrage aan de Nationale Politie dan begroot.

  • Er was rekening gehouden met hogere uitgaven voor de inzet van KMAR en meerkosten in verband met de valutaproblematiek door de gestegen dollarkoers. Beide kosten hebben zich niet in de geraamde omvang voor gedaan.

32 Rechtsbijstand en rechtspleging

Op dit artikel is ten opzichte van de najaarsnota in 2015 € 7,7 mln. minder uitgegeven dan begroot en is voor een bedrag van € 5,2 mln. minder aan verplichtingen aangegaan. De ontvangsten zijn € 3,3 mln. lager dan begroot bij najaarsnota.

Toelichting

Uitgaven

In het budget voor toevoegingen rechtsbijstand was rekening gehouden met extra uitgaven voor rechtsbijstand bij ZSM. De realisatie hiervan is echter achtergebleven doordat de implementatie van de structurele regeling van rechtsbijstand in het kader van ZSM nog moet plaatsvinden. Dit levert een meevaller van € 7,2 mln. op het budget «toevoegingen rechtsbijstand».

33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

Op dit artikel is ten opzichte van de najaarsnota in 2015 € 18,9 mln. meer uitgegeven dan begroot en is voor een bedrag van € 46,2 mln. minder aan verplichtingen aangegaan. De ontvangsten zijn € 26,5 mln. lager dan begroot bij najaarsnota.

Toelichting

Uitgaven

Het uitgavenkader wordt verlaagd ten gevolge van onder andere de volgende redenen:

Op het Openbaar Ministerie (OM) budget is € 14,5 mln. meer gerealiseerd dan begroot. Dit vloeit voort uit de volgende mutaties:

  • Hogere huisvestingskosten dan geraamd (ca. € 5mln.) omdat de geraamde opbrengsten aan vergoedingen van leegstaande huisvesting door voorgenomen verhuur niet heeft plaatsgevonden in het tempo dat was verwacht.

  • Op het onderdeel verkeershandhaving is circa € 6,3 mln. minder kosten gemaakt op de aanbestedingen dan geraamd.

  • Door vertraging in de overgang van parketsecretarissen naar de Nationale Politie en de afhandeling van het programma «ketengelden afpakken» met de Nationale Politie is per saldo een overschrijding van circa € 8 mln. ontstaan.

  • De rest van het saldo op het OM budget betreft mutaties die kleiner zijn dan € 5 mln., zoals een beperkte overschrijding op de gerechtskosten van circa € 4,6 mln. vanwege gevoerde onderzoeken waarvan de omvang moeilijk te begroten is.

Het restant op artikel 33 (circa € 4,4 mln.) wordt verklaard door veel kleine mutaties, onder ander door een overschrijding van € 3,5 mln. op het budget FIU-NL doordat het budget niet is overgeheveld naar Politie.

Verplichtingen

Het verplichtingenkader is per saldo verlaagd voor € 46,2 mln. Naast de verhoging met € 18,9 mln. (zie uitgaven) gaat het om de volgende verlagingen:

  • Op het OM verplichtingen budget verkeershandhaving zijn in 2014 voor de plaatsing van een nieuw traject controle systeem (TCS) en flitspalen meerjarige verplichtingen aangegaan (zie slotwet 2014). De onderuitputting van 15,6 mln. in 2015 is een direct gevolg hiervan omdat de verplichting al in 2014 is aangegaan.

  • Technische mutatie op het budget «uitstapprogramma’s prostituees». In 2014 is het uitstapprogramma toegevoegd aan het budget veiligheid en bestuur en is voor de gehele periode (tot half 2018) verplicht, de verplichting is in 2015 voor € 10,6 mln. vrijgevallen.

  • Technische mutatie thuiskopie. In 2014 is voor Stichting Thuiskopie een verplichting aangegaan voor € 33,5 mln. waarvan de kasbetaling in 2015 heeft plaatsgevonden (zie slotwet 2014). Ten onrechte is bij de kasuitgave in 2015 ook de verplichting opgehoogd met dit bedrag.

  • De verplichting voor de pv-vergoeding (proces verbaal) is in 2014 aangegaan en de kasbetaling heeft in 2015 plaatsgevonden. Dit leidt tot een onderuitputting van € 11,5 mln. op het verplichtingenbudget in 2015.

  • Het restant bestaat uit vele mutaties kleiner dan € 5 mln.

Ontvangsten

De daling van de ontvangsten wordt voornamelijk veroorzaakt door de lagere ontvangsten (circa € 27 mln.) op boeten en transacties. Dit is het gevolg van een aantal factoren, waaronder het gevoerde coulancebeleid van de politiebonden en de tijdelijke onderbreking van de registervergelijking APK.

34 Sanctietoepassing

Op dit artikel is ten opzichte van de najaarsnota in 2015 € 3,3 mln. meer uitgegeven dan begroot en is voor een bedrag van € 11,7 mln. meer aan verplichtingen aangegaan. De ontvangsten zijn € 2,8 mln. hoger dan begroot bij najaarsnota.

Toelichting

Uitgaven

Bij de uitgaven doen zich alleen kleine mutaties (< € 5mln.) voor, o.a.:

  • Schadefonds Geweldsmisdrijven heeft € 3,2 mln. meer schadevergoedingen uitgekeerd dan geraamd.

  • Aan Reclassering Nederland is een extra bijdrage van circa € 3 mln. verstrekt voor werkzaamheden op het terrein van toezicht, adviezen en taakstraffen.

Verplichtingen

  • De ophoging van het verplichtingenkader ontstaat doordat in 2015 een meerjarige verplichting is aangegaan met Slachtofferhulp Nederland voor het programma «Reiken & Raken». Dit leidt op dit onderdeel tot een overschrijding van het verplichtingenbudget van € 7 mln.

35 Jeugd

Op dit artikel is ten opzichte van de najaarsnota in 2015 € 3,2 mln. minder uitgegeven dan begroot en is voor een bedrag van € 0,8 mln. minder aan verplichtingen aangegaan. De ontvangsten zijn € 2,6 mln. hoger dan begroot bij najaarsnota.

Toelichting

Het budget op dit artikel bestaat uit diverse mutaties kleiner dan € 5 mln. zoals:

  • Het programma Stelselherziening heeft minder aanvragen ontvangen vanuit het jeugdveld

  • Lagere huurkosten als gevolg van afstoot huisvesting op het onderdeel Raad voor de Kinderbescherming

  • De ICT-kosten bij informatisering jeugdketen zijn door vertraging lager uitgevallen dan geraamd.

36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid

Op dit artikel is ten opzichte van de najaarsnota in 2015 € 1,1 mln. meer uitgegeven dan begroot en is voor een bedrag van € 16,2 mln. meer aan verplichtingen aangegaan. De ontvangsten zijn € 2,6 mln. hoger dan bij najaarsnota begroot.

Toelichting

Verplichting

De verplichting in 2015 valt hoger uit omdat:

  • In het kader van het project NL-alert is in 2015 nog een aanvullende verplichting van € 6 mln. aangegaan voor onderhoud en beheer.

  • De verplichting voor het jaar 2015 en voor het jaar 2016 aan de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) zijn aangegaan in het boekjaar 2015. Dit leidt tot een overschrijding van € 11 mln. op het verplichtingenbudget OVV.

37 Vreemdelingen

Op dit artikel is ten opzichte van de najaarsnota in 2015 € 10,7 mln. minder uitgegeven dan begroot en is voor een bedrag van € 148,8 mln. meer aan verplichtingen aangegaan. De ontvangsten zijn € 9,2 mln. hoger dan begroot bij najaarsnota.

Toelichting

Uitgaven

Er is een lagere uitgave op dit artikel van € € 6,4 mln. op het onderdeel «Vreemdelingen Vertrek». In 2015 is een daling te zien in het aantal vertrokken vreemdelingen. De consequentie daarvan is dat de daaraan gerelateerde uitgaven ook zijn afgenomen. Verder bestaat het restant van het saldo uit diverse kleine mutaties.

Verplichtingen

In 2015 is de subsidie beschikking ad € 161,8 mln. aan Nidos verplicht voor het jaar 2016 ten behoeve van voogdij en opvang van minderjarige vreemdelingen. In verband met de sterk gestegen instroom van minderjarige vreemdelingen en het nieuwe opvangmodel voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen waarbij deze vaker kleinschalig worden opgevangen onder verantwoordelijkheid van Nidos, komt het verplichtingenbedrag veel hoger uit dan oorspronkelijk geraamd.

Ontvangsten

In 2015 is de bijdrage COA 2014 afgerekend. Dit leidt tot een ontvangst van € 7,9 mln. Verder bestaat het restant uit enkele kleine ontvangsten.

NIET-BELEIDSARTIKELEN

91 Algemeen

Op dit artikel is ten opzichte van de najaarsnota in 2015 € 3,7 mln. minder uitgegeven dan begroot en is voor een bedrag van € 1,1 mln. meer aan verplichtingen aangegaan. De ontvangsten zijn € 0,2 mln. hoger dan begroot bij najaarsnota.

Toelichting

Op dit artikel hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die een toelichting behoeven.

92 Nominaal en onvoorzien

Op dit artikel is ten opzichte van de najaarsnota in 2015 € 3,5 mln. minder uitgegeven dan begroot en is voor een bedrag van € 3,5 mln. minder aan verplichtingen aangegaan.

Toelichting

Op dit artikel hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die een toelichting behoeven.

93 Geheime uitgaven

Op dit artikel is ten opzichte van de najaarsnota in 2015 € 0,8 mln. minder uitgegeven dan begroot en is voor een bedrag van € 0,8 mln. minder aan verplichtingen aangegaan. De ontvangsten zijn

€ 0,4 mln. hoger dan begroot bij najaarsnota.

Toelichting

Op dit artikel hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die een toelichting behoeven.

Naar boven