Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 34475-III nr. 4 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 34475-III nr. 4 |
Wetsartikel 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2015 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Algemene Zaken;
2. de begrotingsstaat van het Kabinet van de Koning;
3. de begrotingsstaat van de Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten;
4. de begrotingstaat inzake het agentschap van dit ministerie.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister-President, Minister van Algemene Zaken, M. Rutte
B.1 Ministerie van Algemene Zaken
Artikel 1 Eenheid van het algemeen regeringsbeleid
De onderuitputting wordt veroorzaakt door meevallers en vertragingen in projecten bij de Rijksvoorlichtingsdienst, de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid en de directie Bedrijfsvoering. Voor het personele gedeelte van de begroting wordt het overschot onder andere veroorzaakt door lagere uitgaven voor gedetacheerden. De oorzaak van de onderuitputting bij de verplichtingen heeft met name betrekking op artikelonderdeel apparaatsuitgaven. Deze onderuitputting bij de verplichtingen is het gevolg van het herijken en toepassen van de aanwijzingsregeling verplichtingen=kasbedrag 2015.
B.2 Kabinet van de Koning
Artikel 1 Kabinet van de Koning
De onderuitputting bij het Kabinet van de Koning is met name bereikt door strikt financieel management en het later in dienst treden van medewerkers op detacheringsbasis.
B.3 Commissie van Toezicht betreffende de Inlichten- en Veiligheidsdiensten
Artikel 1 Commissie van Toezicht betreffende Inlichtingen -en Veiligheidsdiensten
Het tekort wordt veroorzaakt door extra uitgaven voor huisvesting en ICT.
B.4.1 Exploitatieoverzicht 2015
Omschrijving |
(1) |
(2) |
(3) = (2) – (1) |
(4) |
---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting |
Realisatie |
Verschil realisatie en vastgestelde begroting |
Realisatie 2014 |
|
Baten |
||||
Omzet moederdepartement |
22.000 |
25.214 |
3.214 |
24.636 |
Omzet overige departementen |
57.520 |
42.767 |
– 14.753 |
46.751 |
Omzet derden |
0 |
21.919 |
21.919 |
20.908 |
Rentebaten |
0 |
0 |
0 |
19 |
Vrijval uit voorzieningen |
0 |
376 |
376 |
320 |
Bijzondere baten |
0 |
8 |
8 |
15 |
Totaal baten |
79.520 |
90.285 |
10.765 |
92.649 |
Lasten |
||||
Apparaatskosten |
||||
– Personele kosten |
11.703 |
12.385 |
682 |
12.129 |
Waarvan eigen personeel |
10.703 |
10.644 |
– 59 |
9.804 |
Waarvan externe inhuur |
1.000 |
1.388 |
388 |
1.970 |
Waarvan overige personele kosten |
0 |
352 |
352 |
354 |
– Materiële kosten |
67.817 |
76.768 |
8.951 |
78.978 |
Waarvan apparaat ICT |
4.039 |
1.552 |
– 2.487 |
1.339 |
Waarvan bijdrage aan SSO’s |
0 |
0 |
0 |
0 |
Waarvan overige materiële kosten |
63.778 |
75.216 |
11.438 |
77.639 |
Afschrijvingskosten |
||||
– Immaterieel |
0 |
0 |
0 |
0 |
– Materieel |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige lasten |
||||
– Dotaties aan voorzieningen |
0 |
352 |
352 |
712 |
– Bijzondere lasten |
0 |
1 |
1 |
90 |
– Rentelasten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Totaal lasten |
79.520 |
89.506 |
9.986 |
91.909 |
Saldo van baten en lasten |
0 |
780 |
780 |
741 |
Toelichting
Per saldo heeft DPC in 2015 een positief saldo behaald van € 0,78 miljoen.
De winst is bijna geheel in de normale bedrijfsvoering gerealiseerd. Er is sprake van een hogere omzet dan begroot, met daar tegenover hogere materiële kosten. Er is wel sprake van lagere materiële ICT kosten. De voorziening ten behoeve van wachtgelden voor eigen personeel heeft in 2015 nauwelijks invloed op het resultaat. Het saldo van baten en lasten zal ten gunste worden gebracht van de exploitatiereserve. Het eigen vermogen komt hiermee € 0,237 miljoen boven de grens die op basis van de Regeling Agentschappen. DPC zal uiterlijk bij de eerste suppletoire begroting 2016 aangeven hoe dit te herstellen.
Omschrijving |
(1) Vastgestelde begroting |
(2) Realisatie |
(3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting |
|
---|---|---|---|---|
1. |
Rekening-courant RHB 1 januari 2015 + stand depositorekeningen |
18.717 |
21.308 |
2.591 |
|
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) |
0 |
96.106 |
96.106 |
|
Totaal uitgaven operationele kasstroom |
0 |
97.942 |
97.942 |
2. |
Totaal operationele kasstroom |
0 |
– 1.836 |
– 1.836 |
Totaal investeringen (–/–) |
n.v.t. |
n.v.t. |
n.v.t. |
|
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
n.v.t. |
n.v.t. |
n.v.t. |
|
3. |
Totaal investeringskasstroom |
0 |
0 |
0 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) |
0 |
– 301 |
– 301 |
|
Eenmalige storting door moederdepartement (+) |
n.v.t. |
n.v.t. |
n.v.t. |
|
Aflossingen op leningen (–/–) |
n.v.t. |
n.v.t. |
n.v.t. |
|
Beroep op leenfaciliteit (+) |
n.v.t. |
n.v.t. |
n.v.t. |
|
4. |
Totaal financieringskasstroom |
0 |
– 301 |
– 301 |
5. |
Rekening-courant RHB 31-12-2015 (incl. deposito) (=1+2+3+4) |
18.717 |
19.171 |
454 |
Toelichting
De stand van de rekening-courant met de Rijkshoofdboekhouding per 31 december is lager dan de stand per 1 januari. Dit wordt met name veroorzaakt door een mutatie in het werkkapitaal van DPC.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34475-III-4.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.