34 397 Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met een kentekenplicht voor landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid, mobiele machines en daardoor voortbewogen aanhangwagens alsmede het niet meer toelaten tot het verkeer van nieuwe motorrijtuigen met beperkte snelheid

Nr. 14 AMENDEMENT VAN HET LID VISSER

Ontvangen 27 juni 2016

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

I

Aan het opschrift wordt toegevoegd: alsmede in verband met het verlagen van de wettelijke ondergrens voor het van rechtswege ongeldig verklaren van het rijbewijs bij het bij herhaling begaan van ernstige verkeersdelicten.

II

Aan de beweegreden wordt voor de puntkomma aan het slot toegevoegd: , alsmede dat het wenselijk is de wettelijke ondergrens voor het van rechtswege ongeldig verklaren van het rijbewijs bij het bij herhaling begaan van ernstige verkeersdelicten te verlagen.

III

Aan artikel I wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

G

In artikel 123b, eerste lid, onder a en b, wordt «570 microgram alcohol» vervangen door «350 microgram alcohol» en wordt «1,3 milligram alcohol» vervangen door: 0,8 milligram alcohol.

Toelichting

Dit amendement strekt tot wijziging van de wettelijke ondergrens voor het van rechtswege ongeldig verklaren van het rijbewijs bij recidive. Het wijzigt de ondergrens naar 350mg/l en 0,8 promille (categorie van sterk verhoogd risico). De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft het bij gehanteerde waarden van 0,8–1,2 promille al over een sterk verhoogd risico op ernstig letsel en bij waarden boven de 1,2 promille over een extreem verhoogd risico. De huidige regeling hanteert volgens deze categorisering een norm die 0,1 promille boven de ondergrens van de categorie extreem verhoogde risico’s ligt, namelijk 570 mg/l en 1,3 promille.

Indiener is van mening dat deze waarde veel te weinig recht doet aan de ernst en bijhorende risico’s van alcoholgebruik in het verkeer en de beoogde doelstelling van het kabinet om de verkeersveiligheid te vergroten. Uit onderzoek blijkt dat de meeste verkeersslachtoffers, waarbij sprake was van rijden onder invloed, als gevolg van alcoholgebruik vallen. Daarnaast past dit amendement bij een strengere (hufter)aanpak van bepaalde feiten in het verkeer waaronder de misdrijven van rijden onder invloed en in het bijzonder recidiverende bestuurders.

Visser

Naar boven