Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 34350-VII nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 34350-VII nr. 2 |
Inhoudsopgave |
blz. |
A. Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel |
2 |
B. begrotingstoelichting |
3 |
1. Leeswijzer |
3 |
2. Het beleid |
3 |
2.1 Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties |
3 |
2.2 De beleidsartikelen |
5 |
Artikel 1. Openbaar bestuur en democratie |
5 |
Artikel 2. Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst |
6 |
Artikel 6. Dienstverlenende en innovatieve overheid |
7 |
Artikel 7. Arbeidszaken overheid |
10 |
2.3 De niet-beleidsartikelen |
11 |
Artikel 11. Centraal apparaat |
11 |
Artikel 12. Algemeen |
12 |
Artikel 13. Nominaal en onvoorzien |
12 |
Artikel 14. VUT-fonds |
13 |
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2015 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
2. de begrotingsstaten inzake de agentschappen van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk
De tweede suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2015. De stand van de tweede suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerp begroting 2015 opgebouwd.
Tabel budgettaire gevolgen van beleid
In de tabel budgettaire gevolgen van beleid is een inhoudelijke toelichting gegeven bij mutaties boven € 1 miljoen.
De gepresenteerde budgetflexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 1 oktober 2015.
Art. nr. |
2015 |
|
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 |
634.126 |
|
Mutaties 1e suppletoire begroting |
111.927 |
|
Nieuwe mutaties: |
51.201 |
|
Raadgevend referendum |
1 |
2.000 |
Apparaat |
2 |
– 8.664 |
Bijdrage aan baten-lastenagentschappen (RvIG) |
6 |
5.375 |
Bijdrage aan baten-lastenagentschappen (Logius) |
6 |
45.401 |
Bijdrage SSO's |
11 |
7.089 |
Overige mutaties |
4.318 |
|
Stand 2e suppletoire 2015 |
801.572 |
Toelichting
Raadgevend referendum
Voor de uitvoering van de Wet raadgevend referendum (Wrr) maakt de referendumcommissie diverse kosten in verband met het referendum over het EU-associatieverdrag met Oekraïne.
Apparaat
Er heeft een herschikking plaatsgevonden (circa € 1,8 mln.) vanuit het instrument apparaat naar geheim. Daarnaast is een tegenvaller op de ontvangsten van de veiligheidsonderzoeken gedesaldeerd als gevolg van latere inwerkingtreding van de wijziging van de Wet op de veiligheidsonderzoeken.
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen (RvIG)
Er heeft een technische reallocatie plaatsgevonden voor Registratie Niet Ingezetenen (RNI), zodat de budgetten op de juiste plaats verantwoord worden.
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen (Logius)
Betreft toekenning van de tranche 2015 van de middelen die Financiën heeft gereserveerd voor de voorzieningen die onderdeel uitmaken van de generieke digitale infrastructuur (GDI) waar BZK het opdrachtgeverschap voor vervult (circa € 45 mln.).
Bijdrage SSO’s
De Dienst Concernstaf en Bedrijfsvoering (DCB) draagt zorg voor de financiële verrekening van de dienstverleningovereenkomsten tussen de diverse baten-lastenagentschappen van het departement. Deze lopen via het artikel centraal apparaat.
Art. nr. |
2015 |
|
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 |
757.353 |
|
Mutaties 1e suppletoire begroting |
162.972 |
|
Nieuwe mutaties: |
– 40.108 |
|
Veiligheidsonderzoeken |
2 |
– 6.800 |
Ontvangsten artikel 6 |
6 |
7.950 |
Centraal apparaat |
11 |
10.142 |
VUT-fonds |
14 |
– 51.400 |
Overige mutaties |
3.742 |
|
Stand 2e suppletoire 2015 |
883.959 |
Toelichting
Veiligheidsonderzoeken
Het tekort op de ontvangsten betreft de veiligheidsonderzoeken als gevolg van latere inwerkingtreding van de wijziging van de Wet op de veiligheidsonderzoeken.
Ontvangsten artikel 6
Binnen de begroting van Operatie BRP is een deel van de beschikbare middelen in 2014 niet uitgegeven. Deze budgetten zijn wel nodig in 2015, waardoor deze middelen weer beschikbaar zijn gesteld. Daarnaast wordt het positieve resultaat van agentschap RvIG in 2014 ingezet op verschillende onderdelen waaronder het wijzigen van het Logisch ontwerp van de BRP vanwege lesbisch ouderschap en dubbele nationaliteit en voor open data.
Centraal Apparaat
De financiële verrekeningen van de dienstverleningsovereenkomsten tussen de diverse baten en lastenagentschappen van het departement en de middelen die Doc-direkt ontvangt ter dekking van de kosten, leiden tot een verhoging van de ontvangsten.
VUT-fonds
De raming voor de VUT-lening wordt regelmatig bijgesteld op basis van de meest actuele inzichten in de liquiditeitsplanning. De huidige prognose laat een lagere afdracht zien dan in de Voorjaarsnota 2015 is aangekondigd, maar in lijn met het verloop, geheel conform de leenovereenkomst, dat de totale schuld in 2016 is afgelost.
Artikel 1. Openbaar bestuur en democratie
Stand vastgestelde begroting 2015 |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
30.383 |
35.971 |
1.440 |
37.411 |
|
Uitgaven: |
30.383 |
35.971 |
1.440 |
37.411 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
90% |
||||
1.1 |
Bestuurlijke en financiele verhouding |
10.163 |
11.963 |
– 102 |
11.861 |
Subsidies |
3.583 |
3.815 |
1.329 |
5.144 |
|
Communicatie, kennisdeling en onderzoek |
28 |
228 |
1.325 |
1.553 |
|
Diverse subsidies |
332 |
423 |
4 |
427 |
|
Oorlogsgravenstichting (OGS) |
3.223 |
3.164 |
0 |
3.164 |
|
Opdrachten |
6.263 |
8.148 |
– 1.431 |
6.717 |
|
Communicatie, kennisdeling en onderzoek |
6.263 |
8.148 |
– 1.431 |
6.717 |
|
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
317 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen internationaal |
317 |
0 |
0 |
0 |
|
1.2 |
Participatie |
20.220 |
24.008 |
1.542 |
25.550 |
Subsidies |
17.534 |
17.934 |
668 |
18.602 |
|
Politieke partijen |
17.534 |
17.934 |
– 1.332 |
16.602 |
|
Raadgevend referendum |
0 |
0 |
2.000 |
2.000 |
|
Opdrachten |
2.686 |
5.624 |
851 |
6.475 |
|
Kiesraad |
336 |
1.874 |
823 |
2.697 |
|
Raadgevend referendum |
0 |
0 |
560 |
560 |
|
Verkiezingen |
2.350 |
3.750 |
– 532 |
3.218 |
|
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
450 |
– 207 |
243 |
|
Experiment centrale stemopneming |
0 |
450 |
– 207 |
243 |
|
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken |
0 |
0 |
230 |
230 |
|
Kiesraad |
0 |
0 |
230 |
230 |
|
Ontvangsten: |
21.965 |
21.965 |
3.732 |
25.697 |
Toelichting
1.1 Bestuurlijke en financiële verhouding
Subsidies
Communicatie, kennisdeling en onderzoek
Dit betreft deels de subsidie VNG ten behoeve van decentralisaties (circa € 0,9 mln.) en deels uit een herschikking van het subsidiebudget (circa € 0,4 mln.).
Opdrachten
Communicatie, kennisdeling en onderzoek
In het voorjaar heeft een ramingsbijstelling op het budget plaatsgevonden. Twee gemeenten hebben nog recht op IPSV-gelden. Deze gelden worden nu als decentralisatie-uitkering verstrekt.
1.2 Participatie
Subsidies
Politieke partijen
Voor de uitvoering van de Wet raadgevend referendum (Wrr) maakt de referendumcommissie diverse kosten in verband met het referendum over het EU-associatieverdrag met Oekraïne. De kosten die op de korte termijn zijn voorzien, worden overgeheveld naar het instrument raadgevend referendum.
Raadgevend referendum
Voor de uitvoering van de Wet raadgevend referendum (Wrr) maakt de referendumcommissie diverse kosten in verband met het referendum over het EU-associatieverdrag met Oekraïne.
Ontvangsten
De meerontvangsten betreffen hogere WOZ-ontvangsten van de Waterschappen.
Artikel 2. Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
Stand vastgestelde begroting 2015 |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
212.743 |
212.276 |
– 6.864 |
205.412 |
|
Uitgaven: |
212.743 |
212.276 |
– 6.864 |
205.412 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
||||
2.1 |
Apparaat |
203.644 |
203.177 |
– 8.664 |
194.513 |
2.2 |
Geheim |
9.099 |
9.099 |
1.800 |
10.899 |
Ontvangsten: |
12.714 |
12.714 |
– 6.800 |
5.914 |
2.1 Apparaat
Er heeft een herschikking plaatsgevonden (circa € 1,8 mln.) vanuit het instrument apparaat naar geheim. Daarnaast is een tegenvaller op de ontvangsten van de veiligheidsonderzoeken gedesaldeerd als gevolg van latere inwerkingtreding van de wijziging van de Wet op de veiligheidsonderzoeken.
Ontvangsten
Het tekort op de ontvangsten betreft de veiligheidsonderzoeken als gevolg van latere inwerkingtreding van de wijziging van de Wet op de veiligheidsonderzoeken.
Artikel 6. Dienstverlenende en innovatieve overheid
Stand vastgestelde begroting 2015 |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
88.885 |
120.392 |
58.625 |
179.017 |
|
Uitgaven: |
88.885 |
120.392 |
58.625 |
179.017 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
93% |
||||
6.1 |
Verminderen regeldruk |
2.439 |
1.500 |
344 |
1.844 |
Opdrachten |
2.279 |
1.400 |
12 |
1.412 |
|
Vermindering regeldruk en administratieve lasten |
2.279 |
1.400 |
12 |
1.412 |
|
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen |
160 |
100 |
190 |
290 |
|
Vermindering regeldruk en administratieve lasten |
160 |
100 |
190 |
290 |
|
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
0 |
0 |
142 |
142 |
|
Bijdragen internationaal |
0 |
0 |
142 |
142 |
|
6.2 |
Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen |
18.351 |
38.273 |
6.654 |
44.927 |
Subsidies |
0 |
0 |
474 |
474 |
|
(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen |
0 |
0 |
474 |
474 |
|
Opdrachten |
17.001 |
33.348 |
– 1.713 |
31.635 |
|
(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen |
14.251 |
23.527 |
– 3.415 |
20.112 |
|
Aanpak fraudebestrijding |
2.750 |
9.821 |
1.702 |
11.523 |
|
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen |
1.350 |
4.925 |
7.619 |
12.544 |
|
Aanpak fraudebestrijding |
1.350 |
2.100 |
633 |
2.733 |
|
Baten-lastenagentschap Logius |
0 |
2.825 |
1.537 |
4.362 |
|
Baten-lastenagentschap RvIG |
0 |
0 |
5.375 |
5.375 |
|
Baten-lastenagentschap UBR |
0 |
0 |
74 |
74 |
|
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
0 |
274 |
274 |
|
Loketkosten gemeenten |
0 |
0 |
274 |
274 |
|
6.3 |
Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen |
44.959 |
41.214 |
48.161 |
89.375 |
Opdrachten |
4.824 |
3.780 |
– 1.566 |
2.214 |
|
Beheer e-overheidsvoorzieningen |
2.606 |
2.000 |
– 1.866 |
134 |
|
Officiële publicaties en wettenbank |
2.218 |
1.780 |
300 |
2.080 |
|
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen |
40.135 |
37.434 |
49.727 |
87.161 |
|
Baten-lastenagentschap Logius |
30.420 |
29.605 |
45.401 |
75.006 |
|
Baten-lastenagentschap RvIG |
5.446 |
2.601 |
3.108 |
5.709 |
|
Baten-lastenagentschap UBR |
4.269 |
5.228 |
1.218 |
6.446 |
|
6.4 |
Burgerschap |
5.036 |
5.475 |
168 |
5.643 |
Subsidies |
4.286 |
4.436 |
136 |
4.572 |
|
Comité 4/5 mei |
106 |
106 |
0 |
106 |
|
ProDemos |
4.180 |
4.330 |
– 142 |
4.188 |
|
Programma burgerschap |
0 |
0 |
278 |
278 |
|
Opdrachten |
750 |
1.039 |
32 |
1.071 |
|
Programma burgerschap |
750 |
1.039 |
32 |
1.071 |
|
6.5 |
Reisdocumenten en basisadministratie personen |
18.100 |
33.930 |
3.298 |
37.228 |
Opdrachten |
6.065 |
17.804 |
– 2.318 |
15.486 |
|
Beleid BRP en reisdocumenten |
2.128 |
8.539 |
– 4.191 |
4.348 |
|
Operatie BRP |
3.937 |
9.265 |
1.873 |
11.138 |
|
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen |
12.035 |
16.126 |
5.616 |
21.742 |
|
Baten-lastenagentschap RvIG |
12.035 |
16.126 |
5.616 |
21.742 |
|
Ontvangsten: |
0 |
5.886 |
7.950 |
13.836 |
Toelichting
6.2 Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen
Opdrachten
(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen
Er heeft een technische herschikking plaatsgevonden voor de Registratie Niet Ingezetenen (RNI), zodat de budgetten op de juiste plaats verantwoord worden. Daarnaast heeft ook een technische herschikking plaatsgevonden binnen GDI middelen, zodat het op het juiste budget verantwoord kan worden.
Aanpak fraudebestrijding
Dit betreft een overboeking voor de landelijke aanpak adreskwaliteit.
Bijdrage aan baten-lastenagentschappen
Baten-lastenagentschap Logius
Er heeft een technische herschikking plaatsgevonden binnen GDI middelen, zodat het op het juiste budget verantwoord kan worden.
Baten-lastenagentschap RvIG
Er heeft een technische herschikking plaatsgevonden voor Registratie Niet Ingezetenen (RNI), zodat de budgetten op de juiste plaats verantwoord worden. Zie ook toelichting bij instrument (door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen.
6.3 Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen
Opdrachten
Beheer e-overheidsvoorzieningen
Betreft een technische herschikking voor het beheer Registratie Niet Ingezetene (RNI), zodat de budgetten op de juiste plaats verantwoord worden.
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
Baten-lastenagentschap Logius
Betreft toekenning van de tranche 2015 van de middelen die Financiën heeft gereserveerd voor de voorzieningen die onderdeel uitmaken van de generieke digitale infrastructuur (GDI) waar BZK het opdrachtgeverschap voor vervult (circa € 45 mln.).
Baten-lastenagentschap RvIG
Betreft grotendeels een technische herschikking voor het beheer Registratie Niet Ingezetene (RNI), zodat de budgetten op de juiste plaats verantwoord worden.
Baten-lastenagentschap UBR
In het kader van de Wet Elektronische bekendmaking wordt geregeld dat alle wettelijk verplichte algemene bekendmakingen en kennisgevingen worden gepubliceerd op overheid.nl en dat elke accounthouder via MijnOverheid geattendeerd wordt op berichten over zijn woonomgeving.
6.5 Reisdocumenten en basisadministratie personen
Opdrachten
Beleid BRP en reisdocumenten
Het betreft een technische herschikking van het budget voor BRP.
Operatie BRP
Binnen de begroting van Operatie BRP is een deel van de beschikbare middelen in 2014 niet uitgegeven. Deze budgetten zijn wel nodig in 2015, waardoor deze middelen weer beschikbaar zijn gesteld.
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
Baten-lastenagentschap RvIG
Het betreft een technische herschikking van het budget, zodat de werkzaamheden van RvIG voor onder andere stelselbeheer op het juiste budget verantwoord worden.
Ontvangsten
Binnen de begroting van Operatie BRP is een deel van de beschikbare middelen in 2014 niet uitgegeven. Deze budgetten zijn wel nodig in 2015, waardoor deze middelen weer beschikbaar zijn gesteld. Daarnaast wordt het positieve resultaat van agentschap RvIG in 2014 ingezet op verschillende onderdelen waaronder het wijzigen van het Logisch ontwerp van de BRP vanwege lesbisch ouderschap en dubbele nationaliteit en voor open data.
Artikel 7. Arbeidszaken overheid
Stand vastgestelde begroting 2015 |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
35.546 |
35.558 |
– 1.354 |
34.204 |
|
Uitgaven: |
35.546 |
35.558 |
– 1.354 |
34.204 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
||||
7.1 |
Overheid als werkgever |
12.460 |
12.672 |
– 387 |
12.285 |
Subsidies |
7.192 |
7.800 |
55 |
7.855 |
|
Diverse subsidies |
2.854 |
2.222 |
55 |
2.277 |
|
Programma Veilige Publieke Taak |
860 |
860 |
0 |
860 |
|
Subsidies Overlegstelsel |
3.295 |
4.445 |
0 |
4.445 |
|
Subsidies internationaal |
183 |
273 |
0 |
273 |
|
Opdrachten |
5.268 |
4.872 |
– 442 |
4.430 |
|
Arbeidsmarktbeleid |
3.841 |
3.730 |
– 442 |
3.288 |
|
Programma Veilige Publieke Taak |
200 |
200 |
0 |
200 |
|
Zorg voor politieke ambtsdragers |
1.227 |
942 |
0 |
942 |
|
7.2 |
Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen |
23.086 |
22.886 |
– 967 |
21.919 |
Inkomensoverdracht |
8.944 |
8.944 |
– 1.100 |
7.844 |
|
Pensioenen en uitkeringen Politieke ambtsdragers |
8.944 |
8.944 |
– 1.100 |
7.844 |
|
Bijdragen aan ZBO's / RWT's |
14.142 |
13.942 |
133 |
14.075 |
|
Regelingen voor Nederlandse ambtenaren uit de voormalige overzeese gebiedsdelen (SAIP) |
14.142 |
13.942 |
133 |
14.075 |
|
Ontvangsten: |
820 |
820 |
10 |
830 |
Toelichting
7.2 Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen
Inkomensoverdracht
Pensioenen en uitkeringen Politieke ambtsdragers
Voor de uitvoering van de Wet raadgevend referendum (Wrr) maakt de referendumcommissie diverse kosten in verband met het referendum over het EU-associatievedrag met Oekraïne. De commissie biedt conform de Wrr de ruimte voor het aanvragen van subsidie voor het organiseren van een debat. De dekking is gevonden in een bijgestelde raming van het budget voor de uitvoering van de Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers
Artikel 11. Centraal apparaat
Stand vastgestelde begroting 2015 |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
253.792 |
339.158 |
6.679 |
345.837 |
|
Uitgaven: |
252.326 |
337.692 |
6.679 |
344.371 |
|
11.1 |
Apparaat (excl. AIVD) |
252.326 |
337.692 |
6.679 |
344.371 |
Personele uitgaven |
135.145 |
149.361 |
1.585 |
150.946 |
|
Eigen personeel |
126.622 |
137.579 |
1.498 |
139.077 |
|
Externe inhuur |
5.633 |
7.553 |
244 |
7.797 |
|
Overig personeel |
2.890 |
4.229 |
– 157 |
4.072 |
|
Materiële uitgaven |
117.181 |
188.331 |
5.094 |
193.425 |
|
Bijdrage SSO P-direkt |
64.937 |
66.191 |
474 |
66.665 |
|
Bijdrage SSO`s |
35.619 |
79.615 |
7.089 |
86.704 |
|
ICT |
0 |
3.199 |
0 |
3.199 |
|
Overig materieel |
16.625 |
39.326 |
– 2.842 |
36.484 |
|
Overige materiaal |
0 |
0 |
373 |
373 |
|
Ontvangsten: |
6.054 |
86.340 |
10.142 |
96.482 |
Toelichting
11.1 Apparaat
Personele uitgaven
Eigen personeel
Vanuit het loonakkoord is € 3,3 mln. beschikbaar gesteld voor de CAO-vergoeding apparaat op de begroting BZK (VII) en WenR (XVIII). Een deel (€ 2,5 mln.) van dit budget is vanuit Nominaal en Onvoorzien overgeheveld naar centraal apparaat. Omdat de pensioenlasten in 2016 vallen, is het resterende deel middels een intertemporele compensatie (€ 0,6 mln.) naar 2016 doorgeschoven. Tevens is € 0,2 mln. overgeheveld naar de begroting van W&R ten behoeve van de CAO bijdrage aan het Rijksvastgoedbedrijf en de Huurcommissie.
Aanvullend is bij de verdeling van loon- en de prijsbijstellingtranche 2015 respectievelijk € 1,3 mln. en € 0,4 mln. toegevoegd aan centraal apparaat en zijn middelen vanaf de aanvullende post (€ 2,0 mln.) overgeboekt voor de apparaatskosten voor de Nationaal Commissaris Digitale overheid.
Daarnaast is voor de uitvoering van de Verhuurderheffing in 2015 door de Belastingdienst € 2,5 mln. overgeheveld naar de begroting van Financiën en zijn er middelen (€ 2,2 mln.) toegevoegd aan het niet-beleidsartikel 12 Algemeen voor de dekking van de verzameluitkering.
Materiële uitgaven
Bijdrage SSO’s
De Dienst Concernstaf en Bedrijfsvoering (DCB) draagt zorg voor de financiële verrekening van de dienstverleningovereenkomsten tussen de diverse baten-lastenagentschappen van het departement. Deze lopen via het artikel centraal apparaat.
Overig materieel
SZW heeft middelen (ca. € 0,5 mln.) naar begroting BZK (VII) overgeboekt ter stimulering van de instroom voor arbeidsbeperkten.
Daarnaast ontvangt UBR voor de uitvoering van het Lage Lonenschalenbeleid een bijdrage van BZK. De bijdrage vanuit de materiële uitgaven bedraagt € 0,6 mln. Aanvullend zijn middelen overgeheveld naar de begroting van W&R (XVIII) ten behoeve van de ophoging van het programmabudget Informatieseringsbeleid Rijk (IR), Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (OPR) en RijksIdentiteitsmanagement (RiDM) van respectievelijk € 1,6 mln., € 0,5 mln. en € 0,6 mln.
Ontvangsten
De financiële verrekeningen van de dienstverleningsovereenkomsten tussen de diverse baten en lastenagentschappen van het departement en de middelen die Doc-direkt ontvangt ter dekking van de kosten, leiden tot een verhoging van de ontvangsten.
Artikel 12. Algemeen
Stand vastgestelde begroting 2015 |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
1.304 |
– 1.540 |
2.697 |
1.157 |
|
Uitgaven: |
3.689 |
845 |
312 |
1.157 |
|
12.1 |
Algemeen |
1.510 |
1.166 |
– 9 |
1.157 |
Subsidies |
373 |
373 |
0 |
373 |
|
Diverse subsidies |
200 |
200 |
0 |
200 |
|
Koninklijk Paleis Amsterdam |
173 |
173 |
0 |
173 |
|
Opdrachten |
1.137 |
793 |
– 9 |
784 |
|
Internationale Samenwerking |
374 |
365 |
– 15 |
350 |
|
Opdrachten |
763 |
428 |
6 |
434 |
|
12.2 |
Verzameluitkeringen |
2.179 |
– 321 |
321 |
0 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
2.179 |
– 321 |
321 |
0 |
|
IPSV en impulsbudget |
2.179 |
– 321 |
321 |
0 |
Artikel 13. Nominaal en onvoorzien
Stand vastgestelde begroting 2015 |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
10.554 |
3.319 |
– 3.319 |
0 |
|
Uitgaven: |
10.554 |
3.319 |
– 3.319 |
0 |
|
13.1 |
Loonbijstelling |
0 |
1.884 |
– 1.884 |
0 |
13.2 |
Prijsbijstelling |
0 |
1.435 |
– 1.435 |
0 |
13.3 |
Onvoorzien |
10.554 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
13.1 Loonbijstelling
Vanuit het loonakkoord is € 3,3 mln. beschikbaar gesteld voor de CAO-vergoeding apparaat op de begroting BZK (VII) en WenR (XVIII). Deels is dit budget overgeheveld naar centraal apparaat. Omdat de pensioenlasten van de CAO deal 2015 in 2016 vallen, is middels een intertemporele compensatie circa € 0,5 mln. naar 2016 doorgeschoven. Daarnaast is circa € 0,3 mln. overgeheveld naar beleidsartikel 1, 6 en 7 (loonbijstelling tranche 2015) en circa € 0,1 mln. voor P-Direkt.
13.2 Prijsbijstelling
Betreft de verdeling van de prijsbijstelling tranche 2015 voor centraal apparaat, P-Direkt, de Algemene Bestuursdienst (ABD), de Kiesraad en de beleidsartikelen 1, 2 en 7.
Artikel 14. VUT-fonds
Stand vastgestelde begroting 2015 |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
Ontvangsten: |
715.800 |
792.600 |
– 51.400 |
741.200 |
Toelichting
Ontvangsten
De raming voor de VUT-lening wordt regelmatig bijgesteld op basis van de meest actuele inzichten in de liquiditeitsplanning. De huidige prognose laat een lagere afdracht zien dan in de Voorjaarsnota 2015 is aangekondigd, maar in lijn met het verloop, geheel conform de leenovereenkomst, dat de totale schuld in 2016 is afgelost.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34350-VII-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.