Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 december 2015
Bij brief van 22 juni 2015 (Kamerstuk 34 000 A, nr. 65) heb ik uw Kamer nader geïnformeerd over de situatie en bestuurlijke afspraken over
de bediening van de sluizen en bruggen per regio en met name over de resultaten van
het gevoerde overleg over de situatie in de kop van Overijssel en de Twente kanalen.
Ook heb ik u geïnformeerd over de eerste opgedane ervaringen met het versoberde bedieningsregiem
dat per 1 januari 2015 is ingevoerd. Tot slot heb ik in genoemde brief ook aangegeven
de Kamer nog voor het eind van dit jaar nader te informeren over het eerder toegezegde
vergezicht op de bediening van de sluizen en bruggen.
Met bijgevoegde leidraad «Toekomstperspectief bediening, sluizen en bruggen»1 geef ik invulling aan deze toezegging.
Dit Toekomstperspectief is opgesteld aan de hand van de bijdragen van medeoverheden,
andere vaarwegbeheerders en de branche organisaties, alsmede het gevoerde (bestuurlijke)
overleg met de regio’s van de afgelopen periode.
In de leidraad zijn tevens de eerder gemaakte bestuurlijke afspraken uit 2013 en begin
2014 met de provincies Limburg en Brabant, over de bedientijden in de komende jaren,
verwerkt, alsmede de afspraken van medio dit jaar over de Kop van Overijssel en de
Twentekanalen.
Het Toekomstperspectief dient gezien te worden als een leidraad voor een gezamenlijke
nadere uitwerking met de medeoverheden, de andere vaarwegbeheerders, de binnenvaartsector
en het vervoerend en verladend bedrijfsleven, om in de komende jaren te komen tot
een robuust bediend vaarwegennet, waarbij op een effectieve en efficiënte wijze gebruik
gemaakt kan blijven worden van het vaarwegennet.
In dit Toekomstperspectief is de situatie per 1 januari 2015 als uitgangspunt genomen
en wordt een beeld geschetst van mogelijke en gewenste ontwikkelingen voor de korte
en voor de langere termijn.
Het gaat daarbij om zaken als de verdere optimalisatie en afstemming op de vervoersvraag
van de huidige bediening, meer vraag gestuurde bediening; de mogelijkheden van de
verdere uitrol van bedienen op afstand en verschillende vormen van samenwerking waaronder
afstemmen nieuwe (bouw)plannen, harmonisatie van opleidingen en inhuur personeel en
gezamenlijke exploitatie van gebouwen.
Het voorliggende Toekomstperspectief richt zich primair op de bediening van sluizen
en bruggen en vormt onderdeel van de koers en vernieuwing die ingezet is om te komen
tot een toekomstgericht verkeersmanagement en meer samenhangende dienstverlening en
verkeersbegeleiding en informatievoorziening per vaarwegcorridor. Deze ontwikkelingen
maken het mogelijk dat de verschillende groepen vaarweggebruikers en de verladers
en vervoerders steeds beter in staat zullen zijn om zelf keuzes te maken en dat het
netwerk beter benut kan worden, de reistijden betrouwbaar zijn en er een bijdrage
wordt geleverd aan de veiligheid op het water.
Ik hoop u hiermee naar genoegen geïnformeerd te hebben.
De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus