34 263 (R2055) Regeling voor Nederland en Sint Maarten tot het vermijden van dubbele belasting en het voorkomen van het ontgaan van belasting met betrekking tot belastingen naar het inkomen en een woonplaatsfictie ter zake van erf-en schenkbelasting (Belastingregeling Nederland Sint Maarten)

Nr. 7 VERSLAG VAN DE STATEN VAN SINT MAARTEN

Vastgesteld 9 november 2015

De in de Staten van Sint Maarten aanwezige fracties hebben kennisgenomen van het voorstel van rijkswet.

De bespreking van de onderhavige voorstel van rijkswet heeft dezerzijds aanleiding gegeven tot het maken van de navolgende op- en aanmerkingen.

Het lid van de De Weever-fractie heeft kennisgenomen van het voorstel van rijkswet en heeft de navolgende vragen. De BRK is achterhaald en voldoet niet meer aan internationale standaarden. Kan een tijdspad worden gegeven van wanneer de BRK zal worden vervangen voor wat betreft de relatie met Aruba en Curaçao? Hoe zit het met de reciprociteit van de American Dutch Friendship treaty? Kan uitleg worden gegeven over de verhouding tussen artikel 23 en non discriminatie? En hoe zal dit de American Dutch Friendship treaty en de FACTA beïnvloeden? Zijn er financiële voordelen verbonden aan dit verdrag voor Sint Maarten? Is de Expat regeling nog van toepassing in Sint Maarten en welke zijn de gevolgen van dit verdrag voor deze regeling? Wat is het verschil tussen SABA Bank BES en de oude SABA Bank waarin Sint Maarten aandelen had? Dit verdrag is naar verluidt sinds 2014 in de maak. Zijn de lokale stakeholders geraadpleegd? En is er een studie gedaan naar de sociale economische gevolgen van dit verdrag? Is dit verdrag ook op de BES van toepassing? Wat dient te worden verstaan onder huur en auteursrechten etc.? Hoe zal artikel 26 van het verdrag

de regering van Sint Maarten assisteren bij het bereiken van haar doelen met betrekking tot o.a. de implementatie van een nieuw belastingstelsel? Hoe is het mogelijk dat de financiële gevolgen van dit verdrag niet kenbaar zijn? Hoeveel inkomsten heeft het BRK in 5 en in 10 jaar opgebracht? Artikel 23 verwijst naar inwoners van Nederland maar ook staatlozen. Is dit ook van toepassing op Sint Maarten? Gelet op het feit dat er binnen het Koninkrijk nog steeds geen geschillenregeling is, hoe zal de arbitrage zoals neergelegd in artikel 24 worden uitgevoerd?

De Democratic Party-fractie heeft kennisgenomen van het voorstel van rijkswet en wil graag weten hoe de Belastingregeling in de praktijk zal worden toegepast. Is er een clausule in de regeling waarin wordt geregeld dat het land waar de belastingen worden geheven deze kan doorzenden naar het ander land zoals thans in de BRK is geregeld? Wat zijn de financiële gevolgen van deze regeling voor Sint Maarten maar ook voor Nederland aangezien een financiële paragraaf in de memorie van toelichting ontbreekt? Wat voor gevolgen heeft deze regeling op de zogenaamde pensionado-regeling?

Het lid van de Marlin-Romeo-fractie heeft eveneens kennisgenomen van het voorstel van rijkswet en vraagt of deze regeling ervoor zal zorgen dat gaten betreffende personen die op Sint Maarten werken maar geen ingezetene zijn zullen worden gedicht?

De United Peoples Party-fractie heeft met belangstelling kennisgenomen van het voorstel van rijkswet en heeft de volgende vragen. Hoe ver gaat de verplichting van uitwisseling van informatie zoals vastgesteld in de regeling? Kan nadere toelichting worden gegeven inzake de vrijstellingen voor bedrijven? Wordt er thans schenkingsbelasting geheven op Sint Maarten?

Europese Nederlanders kunnen maximaal 183 dagen naar Sint Maarten komen en zaken doen c.q. een bedrijf voeren. Hun inkomsten tijdens deze periode zijn niet belastbaar. Is er iets vergelijkbaars geregeld voor lokale mensen?

De United St. Maarten Party-fractie heeft met belangstelling kennisgenomen van het voorstel van rijkswet en vraagt hoe het zit indien bestuurders van een bedrijf geen ingezetene zijn van Sint Maarten? Hoe gaat dit in zijn werk?

De National Alliance-fractie heeft kennisgenomen van het voorstel van rijkswet en wordt graag op de hoogte gesteld waarom lokale stakeholders niet zijn geraadpleegd. Is het om te voorkomen dat zij een maas in de wet ontdekken of om betrapping te vergemakkelijken?

Dit verslag geldt als Eindverslag.

Aldus vastgesteld in de vergadering van de Centrale Commissie van de 9de november 2015.

De Rapporteur, S.A. Wescot-Williams

Naar boven